رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود
روح الصخر2…..الحلقه السادسه والثلاثون
انتظر صخر بضع دقائق الي ان ظهر عليه اخر رجل كان يتوقعه نعم فتح عينيه ع وسعهما ليس ذلك فقط واخذ يغمض عينيه ثم يفتحهم مره اخري اقترب منه يتحسس وجهه نعم هو ع وجه الحياه من اشتاق اليه
صخر.بابا .انت ؟؟
جلال بضحكه عاليه .انا كنت عارف انك قدها بس مكانش ينفع اظهرلك الا لما ناخد بطار اخوك ومتابعك من زمان
صخر وهو يجلس ع الكرسي مكانه بتفكير .يعني انا اخويا مات وانت مموتش بس انا دافن اتنين بايدي
جلال بابتسامه حزينه.دي كانت خطه عشان العصابه تصدق لو كانوا عرفوا اني لسه عايش كان زمانهم موتوني باقصي سرعه
انا عارف ان لواحظ كانت بتبعدك عن الموضوع ده عشان خايفه علسك بس برده كنت متاكد انك مش هتسيب طارك
صخر بخشونه .وحشتني ياسياده العميد
يجري اليه ويحتضنه وجلال يحتضنه بقوه فقد اشتاق اليه والي والدته لمده طويله واخيرا سيعود الي احضان وطنه وسيظهر للنور مره اخري
جلال.انت عارف اصعب حاجه كانت ايه
صخر .ايه
جلال.انت كنت دايما متابعكم وفاشد الظروف مكنتش بقدر ادخل
وزعلت اوي اني محضرتش فرحك بس يلا مش مشكله
صخر.ههههه ملحوقه ياكبير متخافش
جلتل بضحكه خبيثه .ايه هتجوز تاني .بس مراتك دي وقعت عليها منين ده فرس اصيل ههه
ليضحك بقوه اما صخر فيبتسم ع والده الذي لم يظهر عليه السن مايراه لايعطيه اكثر من اربعون عاما
صخر بابتسامه وضحكه من القلب .انت بتعاكس مرات ابنك هقول للواحظ لسه فيك العاده دي هتشبهنا وربنا
جلال.ههههه لابلاش لواحظ تفضحني يايني الستات دول جواخر ولازم تحافظ عليهم عايزين اللي يقدرهم ويفهمم
بس لواحظ بقي منها لله دبستني فجوازه وانا بحب الصيد اعيش حر مع الحلوين الكتاكيت هههه يلا مش مشكله انت الحسنه الوحيده فالجوازه دي
صخر بضحك ع والده الذي لم ياخذ العمر من خفه دمه بالرغم من صرامته في عمله ومظهره المخيف .
الا هي دبستك ازاي ياحج ههه انا نفسي اسالك السؤال ده من زمان
جلال بتذكر.هههه كنت فالجامعه ليه وامك كنت فرسه جنيه بنت الايه تتاكل حاف
وعاكستها زي مابعمل مع بنات كتير ودي لقيتها صوتت ويالهووي وحركات امك دي انت عارفها الناس اتلمت وعملتلي محضر فالقسم
وابويا جيه وحان راجل شديد وقولت اني كانت عايز اخك رايها اني اتقدملها
عشان اخلص من المحضر
صخر بضحك.هههه عشان تخلص من المحضر برده ياحاج
جلال بغمزه.لا وبصراحه كانت عجباني وابوك طول عمره مايسيبش حاجه حلوه ابدا
صخر.ههه عارفك ياحاج انت هتقولي انت كنت بتعلق الصحابي فالجامعه
بس هتقول للواحظ اززاي بقي ياحلو احنا نازلين مصر بكره ولازم تنزل معايا
جلال بخوف مضحك مصطنع.متاجل مقابله الوحش دي شويه لما اتمتع بشبابي
صخر.انا عامل عليك كنت عايزك تحضر فرحي فيه مزز حلوين تعلقلك واحده ولا اتنين
جلال بضحك .خلاص امري لله هي امك لسه حلوه زي ماهي ياولا والله وحشتني راجعلك يالواحظ
صخر .هههه حلوه اوي بس ذاكرتها ضعفت ممكن متفتكركش اصلا
جلال بلمعه من عينيه .يارييييت ربنا يستر
صخر.طيب انا هبات معاك النهارده ع مانسافر كلنا بكره
بس هاروح مشوار وارجعلك
جلال .مشوار في حاجات حلوه قولي انا ابوك برده
صخر.هههه لا خليك هنا احسن محدش لسه يعرف انك عايش
اعرف ان البعد عنك ليله مولاتي عذاب كالحريق عندما تنهش بيتا ولكن هو اهون عن النوم بجانبك بقربك بطوعبيرك الاخاذ واحضانك بعيده عني لا استطيع ان تحكم. في نفسي ملكة قلبي لن اضع البنزين بجانب النار واعدك بانني لااشتعل واحطم كل قراراتي وخططي وافوز بك في اول لقاء .احبك فاتنتي الجميله القويه الضعيفه الصلبه اللينه الحميله الشرسه
القمر يخجل من جمالك وانا امتلك هذا الجمال لي وحدي ولكن اعدك ان اعوض دموعك فرححا وضحكات يتوجع فاهك من كثرتها ياملاكي الحزين ♥
………………….
هاتف صخر كريم بعد ان غادر والده فرحه اتت اليه من السماء لم يكن يتوقعها والده ع قيد الحياه ماأحلي المفاجات ااتي تخبئها لنا الدنيا بعد وقت عسير اذا صبر الانسان ع بلاء ربه يعوضه الله بدنيا واخره لم يكن يتوقع جمالهما
صخر.ايوه ياكريم انت فالبيت
كريم.لا انا فالمستسفي
صخر بفزع .ليه روح حصلها حاجه انطق
كريم.لا لا ده ساؤه احت ززينه االي بتولد وفجاخ لقينا زياد عندنا سبحان الله
انت صحيح عملت ايه مع اللي خطفوا روح
صخر.الحمد لله روح دلوقتي فالبيت
كريم.ومسكت حمدي له علاقه
صخر.مش هينفع كلام هنا انا جيلك قولي العنوان
كريم .احسن برده العنوان ………
……………..
كريم.ايه ولدت
زينه بقلق .لسه
اما زياد يقرا ليات من القران وهو يذهب ويجي بالممر في توتر
كريم.انشالله تقوم بالسلامه
اهدي يازينه
بعد ربع ساعه اخيرا سمعوا اصوات بكاء ليعلموا انها بالفعل تمت ولادتها لتخرج الممرضه بطفل رضيع تحمله ع يدها وتعطيه لزياد
يدمع زياد فرحا.ويكبر له باذنيه الله اكبر
لتخرج الممرضه مره اخري وتعطيه رضيع اخر فقد كانا حامل بتوأم لتزيد فرحتهم
لتهرول زينه فرحه الي كريم وتحتضنه بقوه وهي تضحك
زينه.الله الله انا فرحانه اوووي توام شايف شكلهم حلو ازاي
اما كريم تائه بين سحر احضانها مالذي فعلته به تلك الجنيه القصيره حضنها دمار شامل لاحساسه
تاتي لتخرج من احضانه يضغط عليها ويقبل وجنتها برفق ويمتنع عن اخراجها
كريم.ايه الحضن الحلو ده رايحه فين هو دخول الحمام ذي خروجه ياقطه
زينه .كريم ابعد زياد يشوفنا يقول عليا ايه
كريم.مليش دعوه عايز البوسه االي انا اديتهالك دلوقتي حالا لاما هفضحك واقول للحج ابوكي انك حضنتيني
زينه بغضب وهي داخل احضانه .انت استغلالي
كريم بضحك وهو يومي برأسه انه موافق ع حديثها.دانا انتهازي وسافل فالمواضيع دي بالذات
ليوجه لها وجنته لترد له قبلته
لتقترب من وجنته بامتعاض وتضع قبله بسيطه كرفرفه فراش ولكن يبتسم هو بخبث ليلف وجهه اليها فجاخ وتتقاببل شفتيه بشفتيها ويضع يديه في خصلات شعرها ويسحبها الي احد
الجدران المتواريه بعيدا ليعمق قبلته اما هي ياله من احساس جميل تشعر به دفي لاول مره يجتاحها وسخونه في جسدها والغريب ان لاتريك ان تبتعد الهذا الحد تحبه ولكن انهم بالمشفي ولايصح مايفعله
تبتعد سريعا وهو يزار غضبا من ابتاعادها
زينه .انت قليل الادب
يترك راسها ويحاوط خصرها بقوه .زنزانتي مش هنتحبس
انا وانتي بقي
زينه.انت بتدعي علينا
كريم بابتسامه وهيام .احلي دعوه دي نتحبس انا وانتي فسرير واحد ياقلبي ومش كله كمان ناخد انا وانتي نفس المكان
زينه.انت قليل الادب فهماك ع فكره
لتبعد يديه وتفك حصاره لها وهو تعلو ضحكاته ع احراجها
لتدعوهم الممرضه لكي يروا ساره بعد العمليه
……………
ياتي صخر ليجد كريم يقف بمفرده
صخر.واقف لوحدك ليه
كريم بابتسامه حالمه من اثر قبلتهم .دخلوا يشوفوا ساره يخربيت حلاوتها
صخر بضحكه رجوليه عاليه .هي مين دي ساره
كريم .لا اختها يقترب من صخر ليقبله بوجنته لينظر له صخر بدهشه ويلكمه في صدره
صخر.ماتسترجل يالا ماالك
كريم بوعي مفاجئ ان زينه رحلت ومن امامه هو صخر
كريم.ايه كنت بتقول ايه معلش
ليبتسم صخر يعلم مايفعل به هكذا فهو مر بتلك الحاله التي يقطعها عليه كريم كل مره
كريم.عملت ايه صحيح
صخر .بص انا كنت جيلك عشا لما تروح تقول لروح تجهز نفسها هنسافر ع طياره الساعه سته الصبح
كريم بخبث.ومتقولهاش انت ليه
صخر.كده احسن انا هقابلكم فالمطار بكره
كريم .طيب وعملت ايه مع حمدي
صخر.ده طلع الموضوع حكايه وحمدي شاهد ملك وبيشتغل تبع الداخليه والفت مراته بتخونه والراجل الكبير اسمه ربيع ده الي خطف روح واتحفظنا عليه ورجالته وهيترحلوا وطبعا اتقرض ع الفت لان في تسجيلات ضدها
كريم بدهشه وتفاجي من هذه المعلومات.يانهار اسود يعني ام زينه طلعت مش تمام ده ممكن تروح فيها لو عرفت
صخر.مانت متعرفهاش بقي
كربم.معرفهاش ازاي اختها بتولدد اكيد لما متلاقيش ولا امها ولا ابوها جنبها هتسال وتعرف انها اتحبست ولسبب صعب تتقبله والراجل صعب يجي بعد الي سمعه عن مراته اكيد مصدوم
صخر .متقولهاش بس انت حاجه لحد مانلاقي طريقه كويسه تعرفها بيها وانا هتصل بحمدي معايا رقمه اقوله ان بنته بتولد واخليه يجي
كريم.طب وانا اتصرف ازاي دلوقتي
صخر بخشونه.هتتصرف ازاي طبعا مش انت بتخبخا هتتجوزها وفرحك هيبقي فمصر
كريم بتوتر دون وعي .بس دي مامتها
صخر.وعي مالهاش ذنب البنت خليك راجل
ظهرت زينه فجاه وكانت تسمع كل كلامهم منذ قليل
خرجت من عند ساره حتي تنادي كريم ليري المولودين وساره وتفرح معه ولطن صدمت بما سمعت
زينه ببكاء كثير وهي تشهق من الحزن والالم .انا اقول لحصرتك تعمل ايع انا ميشرفنيش ارتبط بحد زيك ومتقنعهوش ياصخر بيه انا مليش الا ابويا هقعد معاه انا مش زعلانه ع فكره لان انت الي خسرتني
لتهرول من امامهم ولكن حمدي يدخل المشفي بعد ان علم من امام المنزل ان ابنته تلد بالمشفي سيحاول ان يبقي مع بناته فهم من ظلوا له
تجد زينه والدها لترتمي باحضانه وتبكي وتشهق من كثره البكاء ليفزع حمدي .مالك اختك جرالها حاجه
زينه ببكاء .لا لا انا الي
لتقع مغشيا عليها
يندفع ابيها يحملها ويطلب من المسعفين ان ياتوا بطبيب فورا
……….
اما كريم وصخر تفاجئوا من من انها كانت تسمع كل كلامهم لم ينطق صخر او كريم بكلمه فهذا خطأهم كان يجب ان ينتبهوا
ليبدا صخر الكلام فهو يعرف حاله كريم ويقدرها هو لم يحتمل صدمه والدتها ولم يقصد هذا هو يعلم ذلك
صخر.كريم حاول تصلح اللي انت عملته وابوها هناك اهو اتقدملها تاني وهو هيوافق وحاول تفرحها وتخليها ترجعلك زي مازعلتها رجعها وانا عندي خطه هقول لحمدي عليها بس اعمل حسابك انت ع بدله
كريم .انا مش فاهم حاجه
صخر.متخافش هتفهم كل حاجه
………….
ساره.زياد حبيبي وحشتني
زياد.هههه وحشتك برده بعد اللي عملتيه فيا ده كله دانتي فضحتيني الناس كلها عرفت اني بجيبك بطريقتي
ساره بخجل.مكنتش فوعيي اسفه ياحبيبي خلاص اخر مره مش هخلف تاني
اقترب منها زياد بعد ان نظر حوله لم يجد احد سواهم.مش ايه داحنا هنعمل فرقه كوره داحنا لسه بنستفتح
دانت واحشني بشكل ياشقي
اقترب منها وقبل شفتيها بخفه
ليبتعد بتذمر بسيط.لولا بس انك لسه والده يعني يوم مارجع تولدي طب كنتي اجليها شويه لحد ماشبع منك
ساره.عمرك ماهتشبع ياحبيبي وبعدين هو بمزاجي
زياد بابتسامه ماكره .مش مشكله تتعوض لسه الايام قدامنا كتير بس متبقيش تشتكي
تخفي وجهها خجلا بصدره وهو يقبل رقبتها ويبتسم لخجلها
زياد.في واحده لسه مخلفه تبقي مكسوفه كده اموت انا يارب صبرني
يدخل حمدي عليهم
حمدي.حمدالله ع السلامه يابنتي
ساره ببرود.الله يسلمك ياحمدي ييه
حمدي بالم فساره لم تشهر بالحب اتجاخخ وتكرهه هو ووالدتها ولكن هذا سيخفف
من حزنها ع ماسيقصه لها
حمدي.قولي بابا يابنتي انا اسف عارف انب مكنتلكيش الاب المثالي لكن انا عرفت غلطتي وربنا عاقبني عشان كنت بجري ورا الفلوس ربنا عاقبني اشد عقاب فمراتي
ساره باستخفاف.الفت هانم هه مالها
حمدي.امك كانت بتخوني واتحبست ربنا عاقبني سامحيني يابنتي
ساره .ربنا بس الي بيسلمح انا مش زعلانه عليها هي تستاهل ومتقولش امي انا ماليش ام وانا عايزه استريح اتفضل بقي حمدي بحزن.انا خارج بس اوعدك هعمل كل حاجه عشان تسامحيني انا الزمن كسرني وغيرني
يخرح وياخذ الباب بيده
لتنزل دمعه حبيسه من عين ساره اما زوجها سرها الذي لاتخجل من ضعفها امامه
ياخذها زياد باحضانه
زياد.سامحيه ياساره انا سامحتك وانتي سامحتيني وربنا الي اكبر من الكل بيسامح وهو غلط وعرف غلطه وده بدايه الطريق الصح خدي بايده للصح واعملي خير ذي ماتواعدنا فلبدايه حياتنا عششان ربنا يباركلنا فولادنا
تبكي ساره
ليحاول زياد ان يغير الحديث
زياد.صحيح هنسميهم ايه
ساره.مش عارفه والله نبقي ناخد راي زينه وكريم هما فين
زياد.مش عارف هطلع ادور عليهم
يخرج ليجد كريم يقف امام غرفه زينه ويحادث والدها
كريم.انا طالب ايد زينه منك ياعمي
حمدي بابتسامه. تشق حزنه فهو سيفعل اي شي لارضاء بناته فهو يعلم انها تحبه …
..انا موافق يابني
كريم بابتسامه باهته .بس في. مشكله
حمدي.ايه
كريم.بصراحه زينه سمعت وصخر بيحكيلي اللي حصل لوالدتها وانا اتفاجيت ساعتها ومكنتش عارف اخد قرار وهي سمعتني يس انا والله بحبها مقدرش استغني عنها وعايزها تسامحني
ياتي صخر ليسحب حمدي وتفق معه ع شي بخصوص زينه وكريم ليبتسم حمدي بسعاده ويواققه ويحتضته
صخر.التذاكر جاهزه انا حجزتها وانا عليك الباقي
حمدي .متخافش
زياد.كريم هي زينه فين
كريم بحزن.زينه فالاوضه دي وثعت اما عرفت الي حصل لمامتها
زياد .انشالله تبقي كويسه انا هروح لساره بقي
لياتي لينصرف صخر ولكن ينادي ع كريم مره اخري
صخر.متنساش تبلغ روح بميعاد الطياره
وانتم كلكم متنسوش
…………………
اما روح تجلس بمفردها لاتعلم اين كريم اين صخر لم تركوها بمفردها.
ياتي اليها اتصال من كريم
روح بعصبيه .ايوه ياكريم انت فين
كريم.انا مع زينه تعبانه شويه مش وقته اعملي حسابك
حضري شنطتك صخر حجزلنا ع طياره سته الصبح
روح .انا مش مسافره معاه
كريم .انتي حره اللهم مابلغت اللهم فاشهد
روح.غور يالا
نعم حزنت لهذا الخبر فهو بمجرد ان ينزل مصر سيتزوج غيرها ومن المحتمل ان يطلقها للابد بعد ان احبته نعم تحبه وتعشقه فماذا ستفعل
ولكن تبتسم فجاه وهي تتذكر اخواتها التي تركتهم خلال حزنها وسيسعدون بخبر. عودتها بعد ان تركتهم فجاه
تهاتف همسه
روح.الو
همسه.روووووح ازيك عامله ايه.. انتي فين ..وحشاني حقا صخر لقاكي.. وهترجعي قريب ..انتي مكنتيش بتكلمينا ليه ..وحشانا اووي
روح بضحكه عاليه.اتهدي يابت خليني اعرف انطق الله يهدك ههههههه
همسه.الله روح بتضحك غريبه
روح.انا متصله اقولك اني احتمال ارجع بكره
همسه.بجد ده فرح ايه اخت رائد بكره كلنا رايحينه
اخيرا هرجع لجوزي
اما روح ماان سمعت ماتقوله علمت ان صخر سيتزوج ايه خطيبته غدا فحزنت ولكن اخرجها من تفكيرها اخر كلمات همسه
روح.يعني ايه هترجعي لجوزك هو انتي سبتيه تاني انا مش كنت حليتلكوا كل مشاكلكم قبل مامشي
همسه بضحك ع تفكير روح .ههه لا مش كده اصل احنا التلاته من يوم مامشيتي زعلنا عليكي وسيبنا اجوزنا وقعدنا فبيتنا
وحلفنا ماحنا راجعين الا لما ترجعي وتحلي مشاكلك
مش معقوله حياتنا تبقي حلوه وحياتك انتي تبقي بايظه واحنا نفرح وانتي لا افتقدناكي اوي ياروح افتقدنا امنا الي مشوفنهاش لاول مره عشان بعدني عننا اخيرا هترجعيلنا احنا من غيرك منسواش
روح بفرحه من كلام همس.هرجع وهنبقي احسن من الاول واخدكم فحضني انا خلاص الحمد لله حياتي بقت احسن وانتم زلادي الي مخلفتهمش ولا ههخلفهم ابدا
لتقول الكلمه للاخيره وهي تتذكر ان صخر سيتزوج غيرها
تنقطع المكالمه لتترك روح في احزانها واشتياقها لاخواتها وعزمها ع ان تذهب وتكون من احلي النساء بالفرح وكانخ ليس فرحه
…………..
اما صخر اتصل بلواحظ ليخبرها بعودته عذا وانه سياتي ع فرح ايع ومازن لان مازن اخبره واتفق معه ع كل شئ
صخر.ازيك يالواحظ
لواحظ.اتلم ياولا كده متسالش عليا كل الغتره دي انا اتبريت منك خلاص كشفت راسي ودعيت عليك يابن جلال
صخر بضحكه عاليه .بقا كده طب والله لاخلي جلال يطلعلك ويطلع عينك هشتكيله اما يجيلي فالحلم اخلي روحه تطلعلك
يضحك بصوت عالي يععلم ان والدته تصدق في هذه التخاريف وتخاف منها
لواحظ.حابس كابس لا لا خلاص يابن لواحظ
صخر.طيب انا هاجي بكره عايز الاقيكي فالفرح ع سنجه عشره عشان روح المرحوم اما تشوفك باي يالظلظ
………………..
تنادي همسه ع اخواتها
همسه.مووووجه انتي يابت ياورد تعالوا بسرعه عندي خبر بيكم بمليون جنيه
موجه.قولي يابت اخلصي
ورد.ماتقولي بقا
همسه وهي تقفز عالليا .روح راجعه بكره وهتحضر معانا وهنرجع بيوتنا ايوه بقا
لتبتسم ورد قد اشتاثت لروح والدتها الحنون الام الروحيه لها وايضا اشتاقت لرائد زوجها جافها النوم من يوم ان بعدت عن احضانه
اما موجه فاخذت تقفز من همسه وهي تغني .العيد فرحه هيه هيه يجمت شمل قريب وبعيد هيه هيه
لتشاركهم ورد اخيرا ليسقطزا ع الارض من التعب والفرحه وهم يضحكون
وبكن تسقط همسه ارضا في اغماء
……….. …..
السادسه صباحا اخر نداءه للطائره المتوجهه لمصر