رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر2…الحلقه الخامسه والعشرون

تعرف أيها المتكبر سليط اللسان رغم أنني مغتاظه من فظاظه حديثك الا انه صحيح فعتامه الماضي تححب عني اشعه الشمس تحجب عني كل شئ جميل ولكن هل الحب شئ جميل
هل بالفعل انا أخافه !!لاأعلم هل تحرك قلبي لك بالفعل وعقلي غير قادر ع إدراك حبك
ام انني خائفه ان اخوض تلك التجربه واجعل اي شئ يجرح قلبي الذي لم يعد به جزء سليم

أريد ان اصدقك لان قلبي يتمني تعوضه السعاده التي حرمت منها
ولكن خائفه ان اخرج من سجن الوحده الي سجن اكبر طوال الحياه

لا لا فأنا عشت طوال حياتي ابحث عن الحريه وبالفعل اخواتي لم يعدوا بالاطفال وتركتهم وقد زالت مشاكلهم فقد آتي الوقت لأنعم ببعض الراحه والحريه التي طالما تمنيتها
ولكن هل سأسمح له بان يتزوج من اخري او الطلاق
لا لا كلمه لايدركها عقلي لاأريد الزواج ولا الطلاق انا عالقه فالمنتصف لاأعلم ماأريد
اخاف ان اخوض التجربه وأخسر حريتي وأخاف ان اتراجع فأخسر حب ظننته لي !!
ماذا افعل بحق المولي â™،
……

خرج صخر ليتابع حديثه مع مازن
صخر .كنت بتقول ايه بقا ياحضره الظابط
مازن.بقول اني مش هسيبهالك لاانت ولا غيرك انا وهي مابينا ذكريات كتير

صخر بابتسامه خبيثه.خلاص انا موافق هي الي تختار
ينظر لها مازن بشر يذكرها بما سيحدث ان رفضت
فسيتزوجها غصبا
ايه بتوتر.انا انا عايزه مازن ياصخر انا بحبك بس ههو هبسعدني اكتر

صخر بخبث.يعني بتحبيني وتجوزيه هو
مازن.م بقا ياصخر قالت انها اختارتني
صخر.ماشي انا هسيبها ونعتبر الخطوبه كانها لم تكن بس خد بالك اي حاجه هتعملها تزعلها

انا موجود وعايزها بس عشان انا راجل مش هجبرها ع االجواز مني بس انا خصمك يعني لو احتاجت اي حاجه انا موجود
ايه بحب وصدق .انا هفضل طول عمري محتاجلك ياصخر

صخر يضحك فمازن يستشيط غضبا ولكن تعكرت ضحته عندما تذكر انه غدا القرار النهائي لروح فلينتظره فقد طال صبره عليها
تركهم …ليدهب لغرفته

تقترب مازن من ايه .وهويضع اصبعه ع وجنتها بتهكم
مازن.شاطره ياقطه عايزك بقا تتمسكي بيا واي حاجه تحصل بينا لو صخر باشا عرفها انتي طبعا عارفه اللي هيحصل
ايه.عارفه

ذهب مازن باتجاه الباب ليخرج من القصر
لتقفز ايه في مكانها من الفرح فقد اوشكت خططتها ع النجاح وظهرت غيرته وامتلاكه وحبه الشديد لها وتمسكه بها

ايه.اموت فيك ياواد ياتقيل
يخربيتك موووووز
مازن بابتسامه خبيثه وهو يستدير لينظر لها.بتقولي ايه
ايه بتوتر.بقول عايزه اكل رز
في حاجه اتفضل تصبح ع خير
اما مازن يخرج بوقار وجمود يليق بشخصيته

ايه.استني ياااااا
مازن بهيبه .نعم ياقطه بتنادي
ايه بقوه وهميه وهي تذهب اليه
ايه .انا عايزه اعرف ايه الذكريات اللي بينا انت بتقول اي كلام انا مكنتش اعرفك اصلا

مازن .مازن الرفاعي مبيقولش اي كلام
ليتحدث بابتسامه جانبيه خبيثه.ولامش فاكراني ايام ماكنتي بتقوليلي هات
بوسه وانا مكنتش بوافق وامك قفشتك يوميها

ايه.ايييه انت…..
اقترب منها بخبث ووضع اصبعه ع شفتيها .ايه مش عايزه بوسه دلوقتي ولا مبقيتش حلو اما كبرت ياقطه
هههههههه

لتعلو ضحكاته الرجوليه وهو يخرج وهي تقف مذهوله
هل هو ذلك الصبي الصغير الذي كانت تلعب معه وتحبه وهي صغيره هل كان يتابعها من زمن ويحبها اما هي صدفه والدنيا صغيره كما يقولون

ولكنه خبر مفرح لها بالرغم من المفاجأه فهي كانت تعشقه وهي صغيره الي ان انتقل هو وعائلته الي مكان اخر
…………….

دخل مراد وهمسه الي غرفتهم
همسه.مراد متفكرش اني وافقت اني معاك فالاوضه ابقي كده سامحتك

لا انا بس ممكنتش عايزه يحصل فضايح قدام لواحظ
تقدم مراد منها
تقدم اليها وجذبها ليه بقوه وجعلها مواجهه له قريبه نن انفاسه

مراد بصوت دافئ يحاول التاثير عليها .وايه كمان ياهمسه
حاولت همس ابعاد يديه عنها
همس.مراد متحاولش تأثر عليا
مراد.وبعدين يعني

همسه.معرفش طب بص اعمل معاك اتفاق
مراد.احنا هنلغب
همسه.ومنلعبش ليه والله ارجع فقراري واتجوز كريم
بيلعب معايا
مراد.اقسم بالله الواد ده لو جيبتي سيرته تاني هطربقلك وشه ماشي

اتهببي قولي الاتفاق خلينا نخلص
همسه ببرود.بص لو روح اتجوزت صخر هنتحوز احنا كمان لو اطلقت تطلقني انت كمان واتجوز كريم
مراد بغضب وانا بقي تحت رحمه روح لنا عارف صخر عايزها ع ايه دي ارجل مني
همسه.هي فعلا ارجل منك بس تقول ايه ضل راجل ولا ضل حيطه

الراجل فالبيت رحمه حتي ولو كان فحمه
مراد.فحمه وحيطه دانا مليون بنت تترمي تحت رجلي يابنتي
ايه معندكيش عنين تشوفي
همسه بامتعاض.خنفسه شافت عيالها ع الحيط قالت ده لولي وملضوم فخييط

مراد.انا عارف انتي بتجيبي الامثال دي منين
همسه.اتفقنا ولا ايه
مراد.ايه ..
انا رايح شكلها ليله مضروبه
همسه.ناام نام ماده اخرك

مراد.والله اقوم اوريكي اخري بس ماتبقيش تزعلي
همسه.هديتك ماهتديت والطبع فيك غالب وديل الكلب عمره مايتعدل ولو علقوبه ميت قالب
مراد.ربنا يهدك انتي وامثالك ياهمسه

انا همسه جلست تنتظر ماسيحدث مع روح فهم كانت اصواتهم عاليه واتفاقهم قد وصل لأذنها فهي لاتريد ان تعود حياتها لطبيعتها وتتركها هي وأخواتها كالمره السابقه وفنفس الوقت تستغل هذا لتأديب مراد وتعذيبه فالخيانه ليست بالساهل فلن تعود له الا بعد ان تجعله يشعر بما شعرت به

……………….

اما ورد ورائد في غرفتهم
تجده ينظر لها نظرات تعودت عليها قبل الحادث هي تعرفها نظرات حب يشوبها رغبه
يزداد احمرار وجنتيها
ورد بهرب.مش عايز تاكل اطلع اجبلك أكل من بره عشان متنامش جعان

رائد بنظرات تلتهمها وصوت اجش .انا فعلا جعان
ورد يهمس .الحمد لله
رائد بضحكه خبيثه.ورد انتي خايفه مني
ورد بتوتر.لا ليه بتقول كدخ
رائد بضحكه عاليه رجوليه جذابه .طب تعالي جنبي
ورد بخجل .لا رائد انت تعبان ولسه طالع من عمليه وبعديت احنا مش فبيتنا

رائد بضحكه جذابه .سيبك من كل ده انتي مكسوفه ياوردتي
ورد.رائد الله
ليضحك بصوت عالي ع خجلها
تخجل وتنزل وجهها بالارض
ويزداد وجهها احمرارا وشفتيها ارتعاشا
ترفع وجهها تجده واقف امامها يحاصرها بعينيه
ورد.رائد

رائد.بتهربي مني ليه
ورد.انا خايفه عليك المجهود عليك وحش
رائد.مانا مش هعمل مجهود تعالي بس
ورد.لا انا تعبانه وعايزه

رائد.حملها بين يديه فجاه
ورد.بتعمل ايه لا لا لا بلاش
يمشي وهو يحملها الي السرير
رائد.رجعتي تتكثفي وتخافي تاني ياطفلتي
ورد بغضب طفولي يعشقه.لا انا مش خايفه وانا مش طفله انا مش خايفه منك انا خايفه عليك

رائد.طيب لو مش خايفه هاتي بوسه زي زمان
ولا اخدها انا بطريقتي
ورد بمكر.انا هديهالك
تقترب منه وتقبله بوجنته برقه
يمسك وجهها بقوه راغبه ليلتحم بشفتيها في معركها ارادها منذ فتره

تبتعد تلهث من قوه مشاعره وقوته معها
يجذبها بقوه يقبل رقبتها بنهم وهو يتمتم بحبك
تبعده بيدها .انت بتضحك عليا ابعد لا انت تعبان
تجري الي الحمام وتغلقه من الداخل
يزفر بقوه فقد طال به الشوق رائد .خلاص ماشي انا هنام استحمي انتي

بعد خمس دقائق بعد ان تنهدت براحه واطمأنت انه نام وتركها
تجد الباب يفتح فجاه
ينظر لها بحب يشوبه رغبه

رائد.اصل انا تعبان اوي فقولت اخد دش يهديني شويه
ورد بخجل رائ
لم تكمل جملتها ليلتقط شفتيها وينعم بملمس جسدها الابيض الغض تحت المياه

لنتركهم ينعموا بليلتهم….
………..
بصراحه بحسدهم هههه يابختهم معلش للسناجل سوري ليكم ياجماعه ��������
…….

تكمل لواحظ تلك الليله وهي تحكي لهديه
هديه.انتي نكته ههههه لسه زي مانتي قعدتك مسليه
لواحظ.طب اقولك كنت بصلي مره وبنت صغيره بتصلي جنبي اسمعها بتقول ايه

ماتردي ياوليه
هديه.ماتقولي قالت ايه انتي هتزلينا
لواحظ.لقيتها وهي بتسجد بتقول عملت ايه يارب فالحوار االي قولتلك عليه فالركعه اللي فاتت
وانا ياختي مقدرتش امسك نفسي وموت ع نفسي من الضحك
هديه.هههههه
ليتجد من يطرق الباب عليهم
فهي الغرفه الوحيده الموجوده بالاسفل واصوات ضجكاتهم وصلت للخارج
لواحظ.ادخل
تجد كريم يدخل عليهم واحدي عينيه متورمه
لواحظ.ايه الي عممل فيك كده ياولا

كريم .ابنك منه لله انا قولت مفيش فايده منهم جيت اضحك معاكم شويه بلاش قرف
كنتي بتضحكي ع ايه ياحجه
لواحظ ..هقولك بس تقولي الاول ايه علاقتك بالبت روح تقولي الحوار كله
كريم.هقولك كده كده خربانه بس هتعشيني
لواحظ.هههه هعشيك

لتحكي له عن المواقف المضحكه وتتعالي ضحكاته
كريم.ههههه لا انا قولكم ع حاجه
مره عربيتي باظت وقولت ايه ارجع لأيام زمان واركب مواصلات الشعب
لواحظ.وبعدين كمل يامضروب

كريم بابتسامه فهو يحب تلك الجلسات العائليه المضحكه.
وبعدين ركبت مكروباص وبعدين لقيتهم بيلموا الاجره وانا مكانش معايا الا 200جنيه فقلولت الم الاجره من الميكروباص وادفعلهم من الميتين جنيه

فلاش باك.
كريم.خد ياسطي اجره المكروباص كله من 200جنيه
م.ربنا يخليك يابني

م2.اهي هي دي شهامه ولاد البلد
كريم.فسره هما فهموا ايه معييش الا هي طب افهموا
مم.لسه في ناس طيبه كده فالزمن ده
ممم.والله يابني انت معادتش منك
…………

كريم.هههههه كنت نازل معييش فلوس خالص كنت عايز اخبط راسي فالترابزين
موقف قذر هههه خلصوا فلوسي
هديه.ههههه الله يحظكم قعدتكم بالدنيا
كريم .المنحوش منحوس حتي لو علقوا ع راسه فنوس
لواحظ.شكلك كده حكايتك حكايه هتحكيلي كل حاجه عشان هديه نامت مننت

كريم .هههه احكيلك ايه عيل نحس
لواحظ.هههه ابوك البصل وامك التوم منين تجيب الريحه. الحلوه يامشئوم
احكيلي
كريم.عليكي امثال ياخالتي
هحكيلك.
لواحظ بغضب من هذا الفظ.خيلك دب اسمها لواحظ انا صغيره
كريم.بمرح مع هذه الععجوز ذات الدم الخفيف . ههههه حاضر هحكيلك

جلس صخر بغرفته يتوقع ماذا سيحون رد فعل روح بعد ان احكم عليها الخناق ووضعها فالاختيار بين امرين يعرف انه امر صعب عليها فهي تفضل ان تظل كماهي معها الحلين لاتقدم ع الزواج لانهة تخافه وايضا غير قادره ع طلب الطلاق لانها تحبه

يجب ان تقف امام نفسها فهو يرفض ان يعيش فتره طويله بهذا التشتت فلديه امور كثيره اخري
وايضا اشتاق لها ومل من هذا الطريق فهو يريدها حبيبته لا عدوته يريدها بين احضانه لا يريد لسانها ان يعادي لسانه وكأنهم في معركه خامده
يجب ان يعرف النهايه!
…………….

يستيقظ الجميع الليله الثانيه واولهم صخر يذهب لغرفه روح بعد ان تركها لها بالامس
ولكنه يدخل غرفتها
لايجدها ولا يجد اي شئ

الغرفه فارغه ماعدا من ظرف ابيض بداخله ورقتين ..
….لقد رحلت لاتبحث عني لانك لم تجدني هربت من نفسي قبل ان اهرب منك ..
ليصرخ باعلي صوته يجمع هذا الصوت اخواتها من كل الغرف وامه
ويجد
صخر.روووووووووووح

error: