رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر2.الحلقه الرابعة

لواحظ.طب ايه رايك انك هتلبسيه وهشوفك بيه قبل ماتنامي
روح بتوتر.ياماما اصل انا بصراحه زعلانه منه ومعاقباه عشان ضربني مش معقول يكون ضاربني والبسله ده لازم يتعاقب وانتي لازم تساعديني ولا اكمن امي ماتت هيستقوي عليا اهئ اهئ
لواحظ بقلق.لا ياحبيبتي خلاص نامي ولا تعبريه وخدي ده البسيه فاي وقت اما ترضي عنه
يهمس صخر بخبث.هو انتي هترضي عنه امتي بقا وتلبسيه
روح.اتلم يالا بدل مافضحك

لواحظ.بتقولوا ايه سمعوني
روح.مفيش ياماما دانا بقوله كان نفسي يكونلي ام ذيك
لواحظ.بتضحكي عليا يابنت …
الا انتي امك اسمها ايه
روح بسحابه حزن.اسمها حور
تقوم لواحظ بمصمصه شفتيها .ومالك زعلانه كده هو انا مش امك ولا ايه ولا كنتيي بتاكلي بعقلي حلاوه يابنت حور

تنطلق روح وتضحك وتاخذها باحضانها.لا طبعا احلي ماما فالدنيا
لواحظ.وانت ياموكوس يلا خد مراتك وادخلوا ناموا
تشير لهم ع غرفه صخر القديمه
تتقدم روح وتمسك لواحظ بصخر..ممسكه باذنه كطفل صغير ليس كرجل ذو ثلاثين عاما
لواحظ.مزعل مراتك ياموكوس يابن الموكوسه
صخر.اه اه ياماما سيبي ودني ايه ده انا كلمتها دي بتتبلي عليا

لواحظ.ادخل صالحها
تغمزه وتكمل كلامها وقضوا ليله حلوه واقنعها تلبسلك القميص انا عايزه حفيدي النهارده
يضحك صخر ع كلام والدته المضحك بشده فقد اقرت بالنيابه عنهم ان يقضوا الليله بل واقرت لها ثياب النوم ووقررت ان ياتوا بحفيد لها الليله دون سوواها

صخر.اشمعنا النهارده ياماما ههههه
تقول بتأثر جعله يكاد يموت ضحكا.اصل النهارده عيد ميلاد ابوك
صخر بسخريه مضحكه.وانا مالي ياماما ذنبي ايه الحاجات دي بتساهيل ربنا
لواحظ وهي ترمقه بشر.بقولك الليله يعني الليله
يخيل اليه انه ممكن ان يفلت منهها باسترضائها بالكلام.خلاص ياماما الليله متزعليش نفسك هيحصل انشاالله

لواحظ.بجد
صخر.اه روحي نامي انتي وانشالله اعملك كل الي عايزه
لواحظ بنصاحه.لا ادخل انت ملكش دعوه بيا انا هقعد ع باب اوضتكم هنا لحد ماتخلص وتقولي تمام ياماما

اما صخر لا يعلم ايبكي ام يضحك من موقفه تظل ع باب الغرفه حتي لو كان سيقضي الليله مع زوجته بالفعل وهذا مستحيل مع روح لايصح ان تظل خارج الغرفه تتابع همهماتهم

صخربضحك.ياماما عيب الي انتي بتقوليه ده والله
لواحظ.لا مش عيب ياعين امك ولا انت ناوي تملص
صخر.في ام تقول لابنها تملص وتغمزله وتقوله قضي يوم مع مراتك ام اي دي ياربي

لواحظ.في حاجه مش عجباك ياحيله امك
صخر.لا باماما مفيش
تدفعه داخل الغرفه وتغلق الغرفه عليهم .انا قاعده هنا اهو

يدخل الي روح التي مازالت بملابسها لايعلم كيف يخبرها بما قالته امه وكيف سيتصرفون ولكن يجب ان يخبرها ليعلم ماذا سيفعلوا
يدخل تنظر له بتعحب وهو يتقدم منها ع اطراف اصابعه ويضع يديه فوق فمها يمنعها من التحدث
ويقول بصوت عالي تستنكره امه .انا اسف ياقلبي خلاص بقا سامحيني معنتش هضربك تاني خليهاا ليله مفترجه علينا بقا والبسي القميص

تنظر له روح باندهاش .بشير لها باصبعه ان امه تيترق السمع لديهم ثم يهمس لها بان تضحك
هي لاتفهم مايحدث ولكن يلح عليها فتضحك ولكن يغتاظ منها ويامرها ان تضحك ضحكه خليعه تصور لمن يسمعها الكثير من الخيالات فتسمع كلامه مرغمه

ثم يسحبها معه الي الحمام ويغلقه .
صخر بعصبيه مفرطه.بصي بقا امي قاعده ع الباب الاوضه ومصممه اننا نجيب عيال النهارده
تضحك روح تماد تلامس الارض من شده الضحك من موقفه
صخر بعصبيه.متضحكيش اخنا فمصيبه ده مش بعيد تقلعنا وتنيمنا جنب بعض احنا لازم نتصرف
روح بابتسامه .اهدي بس

صخر .اهدي ايه امي الززعل عليها وحش وهتموت ونخلف النهارده بصي ياتمثلي معايا صح بحيث مانتقفش وده صعب مع لواحظ ياما
يقترب منها بشده.تسبيني اجيب عيال انا زي جوزك يعني عشان خاطر الست الغلبانه دي

تدفعه بسرعه .لا لا همثل معاك ربنا يعديها ع خير دا ماما دي مش سهله خالص
صخر.ماشي بس ايه عايز تمثيل مايخرش المايه ماشي ده لواحظ يعني
روح بضحكه لاتستطيع امساكها ع حماتها خفيفه الظل

ينطلقون خارج الحمام وتخلع هي بنطالها وترتدي برنس الحمام فوق ملابسها العلويه ليغطي فوق الركبه بقليل
وتخرح معه ويخلع هو قميصه العلوي
تجفل من منظره وتدير نظرها بعيدا
اما هو تعلق نظره بارجلهابيضاء بياض الثلج ذا ت القوام يشبه عارضات الازياء

روح بغضب .ايه عينك احترم نفسك
صخر.ماشي نبدا
روح.ابدا يلا
صخر بهمس.تعالي بقا
روح.تؤ تؤ عيب ياصخر احنا مش فبيتنا الله هيهيهيهي
صخر.اموت انا فيك ياجميل
روح بصوت دافئ تترجاه.صخر الله لا
صوت همهمات وانفاس عاليه وجو مشحون

ولكن هل سيخيل ذلك ع لواحظ
لواحظ.مش مستريحالك يابن بطني يعني هما لو كظه مش هيتكلموا اصلا هما عايزين يسمعوني يبقي مبيعملوش حاجه اه يابن الواطي والله لاكشفك

تفتح الغرفه فجاه.يجذب روح الي احضان سريعا ويقبل رقبتها
بحميميه شديده
تتقدم منهم وباعينها الشر اما صخر فهم انها اكتشفتهم للتو من نظراتها
تنظر اليم باعين ثاقبه وتمد يدها لرباط البرنس لزوجته تفتحه
ينظر كل منهم للاخر وفمهم مفتوح من الصدمه
لواحظ.وحياه امك انت وهي انتو بتلعبوا
وانتي ياختي هيهيهي وانت تعالي بقا صح

تعالولي بقا انتو الاتنين وتمشي وراءهم بالشبشب وهو وروح يكادون يسقطون من الضحك من هول الموقف
بعد كثير من المطارادات والشتائم لهم والضحك المبالغ فيه بسبب افعال تلك الواحظ الغريبه

تقدم صخر.وقبل يديه.خلاص بقا ياماما ملناش نفس النهارده هي واخده ع خاطرها مني شويه
لواحظ بعدم رضا. خلاص اتخمدوا ناموا ماشي يابن بكني ويابنت حور

يغلق الباب عليهم يضحكوا كثير ويتذكروا مامروا به اليوم
يقوول بصوت مبحوح من كثره الضحك .لواحظ دي صعبه اوي
روح.ههه انا مش مصدقه اننا فلتنا والله
امك ده من عجايب الدنيا ده التامنه بتاعتهم
يضحك وينظر لها وهي تضحك بعد ان خلعت البرنس ويقت ببدي كات وشورت قصير وشعرها كول خصرها يتراقص مع ملامحهها الضاحكه من حولها

يتقدم لها اما هي تلاحظ نظراته فتعلو انفاسهم بعد هذه الشحنه من الضحك تتحول لشحنه من نوع اخر
يرفع راسها باصبعه برقه اما هي فتنظر له بدون اي تعبير ساهمه لاول مره لا تتحداه لاتعاند لاترفض ولاول مره لايريد ان ياخذها لينتصر عليها انما
الاجواء مشحونه به من حولهم انفاسهم العاليه اللاهثه اجسادهم المنفعله المتوهجه بحرارتها العاليه

اقترب منها ولمس شفتيها برقه لاول مره بعذويه جعلها تذوب بين شفتيه في قبله انستخم العالم بما فيه تحولت بعد دقائق لقبله ساحقه عنيفه راغبه متطلبه
تبتعد عنه ينظر لها نظره رجل لاول مره ينظر لها بها نعم يرييدها يريده بشده ولكن هي تتهرب بنظراتها منه بعد استسلامها له في قبلتهم

يقول بخشونه واراده.روحي نامي ياروح يلا
تهرب من تمامه سريعا وتذهب للنوم اما هو يذهب لعل الماء تخفف من الحممم البركانيه المشتعله بداخله التي تكاد تحرقها من شده شوقه

ينتهي اليوم ويذهب الكل في ثبات عميق ..

حبك قاتلي معذبتي .امواجك عاليه تجعلني اغرق في هيجانها .ثوران شفتيكي امامي يجعلنني افور كالحمم البركانيا طاليا للارتواء من شهدها .ارحميني ووبلهيب جسدك ارويني عندما اقترب منك.باعين مشتعله وانفاس لاهثه وقبلات محمومه بادليني حبي .بقوه صبري وتجلدي قتلتيني شوقا هل من رحمه معذبتي…….

…………………..
ذهب اسر الي الجامعه لاول يوم بعد قضاء شهر العسل الخاص به مع موحته الجامحه
ذهب واصطحب موجه معه
يدخل المدرج هو وهي والهمهات تعلو من حولهم منهم الساخط عليهم ومنهم الحاقد ومنهم غير العابئ لهم

يبدا في شرح المحاضره الخاصه به وهي تنتبه له بقلبها وعقلها عقلها لتفهم مايقول وتتابعه وقلبها لتري وتشعر بكل همسه او التفاته منه فقد اصبحت تعشقه وتراه بشكل اخر جذاب غير الذي كانت تراه به منذ زمن

الا ان في نهابه المحاضر دخلت المحاضره فتاه اقل مايقال عنها متفجره الانوثه ومعه ااكثير من الدلال الزائد عن الحد من الكثير من الوان الوجه واحمر الشفاه الجرئ تتمايل في خطواتها وتصعد الي زوجها

وتهمس له بشش ليبتسم اها ويصافحها بعد دقائق
اما موجه فكانت تغلي من هذه وباي حق تتحدث معه وكيف يعاملها بهذه الطريقه والابتسامه الخاصه بها فقط وبماذا تهمس له كل هذا ينهش صدرها بالغيره بما بحدث وهي لاتستطيع التحرك

تمسك هذه المايك لتتحدث بدلال زائد عم الحد ورقه مصطنعه
.انا دكتوره دينا الماده هتتقسم مابيني وبين دكتور اسر انشالله
وهتحبوني زي مابتحبوا دكتور اسر انشالله
لتقول بمجامله زائده وميوعه .والدكتور يتحب بصراحه من اول مره

اما عن اسر فيخفض راسه من كلماتها النبالغ فيعا اممام الكلاب كما انه يعلم عن كم النظرات الناريه المصوبه اليها من قبل موجه الان

في نفس اللحظه يقترب شخص يدعي عمر معرف بانه دنجوان الجامعه من موجه وهو يلاحظ الغضب البادي ع وجهها ليستغل الموقف ويهمس لها اما اسر
عمر.وربنا انتي حلوه اوي وتستاهلي واحد يقدر جمالك مش ده اللي بيهزر مع الدكتوره ومش معبرك
سيبيه بس وانا اتاقلك بالدهب
تنظر له موجه وتصمت عن الحديث

…………………………………

اما عن مقاله ورد فنشرت وتم توزيعا واعنت عن ضجه عاليه ليس فالصحف فقط التي لاقت اقبال متزايد ع شرائها
بسبب هذه الاخبار الحصريه
بل وانتشرت الاخبار وملابسات الواقعه وكل لتفاصيل ع شبكات الانترنت ووسائل الاعلام المرئيه والمسموعه
ليصبح هو الحدث الذي لايخفي ع اي انشان كبير او صغير يتحدث عنه كما يقال حدث اليوم

م.عايزك تجبلي كل الاخبار عن الصحفيه الي نشرت الكلام ده وعرفته منين
مم.امرك يافندم
م.وتعرف كل حاجه عنها ولها علاقه بالظابط والبت ولا لا
مم.حاضر يافندم ساعه ويكونوا عندك

م.حسابكم تقل اوي والله لاهدفع كل واحد امن اللي بيعمله ميعرفةش انا مين ولا ايه

اما رئيس تحرير الجريده اخبر ورد انه سيقام لها حفلهه ع شرفها بسبب المكاسب التي حققتها فالفتره الماضيه للجريده
وعليها ان تحضر هي وزوجها للحفل وكل من تحب ان ياتي معها ليحتفلوا بنجاحها
والحفله ستكون بمساء ليوم في احد القاعات

……………….
تسلل صخر وروح خفيه من المنزل فالصباح قبل ان تصحو والدته وروح تضحك ع افعاله الصبيانيه التي لاتليق برجولته
يسيرون ع اطرافف اصابعهم ولكن ماان وصلوا للباب
حتي راتهم من ظهورهم
تصيح والدته.امسك حرامي الحقوني سرق كل فلوسي ومجوهراتي
يخرج كل من بالقصرمحملا بما لذ وطاب من ادوات للدفاع عن النفس من سكين وسااطور واشياء من ادوان المطبخ كالحلل

يرفع يده وهو وروح ويكادون يسقطون من الضحك والمو قف
علامه الاستسلام ويلتفتون لها وع وجهوههم ضحكات ممزوجه بياس وخيبه امل في مخططاتهم

لواحظ.هو انت يابن الحراميه انت مش هتكبر بقا ياولا ع الحركات العيالي دي
تمسك باذنه .لسه فيك العتده دي زي وانت صغير اما كنت تسرق كفته الرز من المطبخ قبل ماحطها فالدمعه فاكر

يضحك متوجعا.ههههههه اه فاكر ياماما كفايا تهزيق قدام مراتي والشغالين فضحتيني يالواحظ
تضحك روح تكاد تقسم ان المده الضغيره التي قضتها مع هذه الست العجوز من اكثر الاوقات ضحكا في حياتها فان فكهل يؤلمها من كثره الضحك

تتقدم لها.وانتي بتقلديه ليه
ترسم روح دور المسكينه.اننا قعدت اقولع ااستني نسلم ع ماما قالي انا متعود ع كده ولو موافقتنيش ومشيتي ع رايي تبقي مبتحترمنيش وهطلقك اهئ اهئ

لترمي نفسها باحضانها وهي تجيد تمثيل المشهد
تربت لواحظ ع ظهرها بتاثر واضح.
يطلق مين دانا كنت اابريت منه ابن الحراميه ده حرامي الفته واللحمه

صخر بغيظ.يابنت ال…
كده يالواحظ ماشي
لواحظ.ايه لواحظ دي ياولا ماتحترم نفسك ماتيجي تاخدني قلمين احسن
صخر بقهر وضحك ع حاله فهو تعود ع ذلك.ياماما انا نطقت
لواحظ وهي تربت ع ظهر روح.وانا هساناك اما تنطق ياروح امك

صخر.انتي ام انتي
تنظر له بشر تقاطعها روح ضاحكه.احنا هنمشي بقا ياماما وهنزورك ع طول اوعدك عشان اشتكيلك منه
لواحظ.وعد
تتقدم روح وتقبلها.وعد ياماما ادعيلنا
ويتقدم هو ويقبل راس والدته وتدعو له ان يحفظه الله من كل سوءفهو ماتبقي لديها

………….
ينطلقوا سويا بالسياره وهم يتحدثون ع ماحدث من فكاهات معهم بالامس واليوم واكتشافها لهم
وعن هذه العجوز الطيبه المضحكه ذات الروح الخفيفه

ويصلوا لمنزل روح تنزل من لسياره وهي

ولكن اصوات طلقات من الصاص تعلو فجاه ودمااااء

………………
ياتري ايه الي هيحصل مع ورد ورائد
وايه الي حصل مع صخر وروح هل حد فيهم مات او اتصاب
وايه الي هاعمله موجه واسر بعد الجامعه

رايكم وتوقعااااااااااااااات اهم من الراي

error: