رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر 2..الحلقه الثالثه والثلاثون

روح في موقف لاتحسد عليه فقد اتي الدكتور بزوجها ليعلمه كيفيه التعامل معها فالعلاقه بمعني الكلام انه تريد اقامه شئ كهذا معه

ولكن كيف اتوا برقم زوجها نعم وقت مااخذت الممرضه الهاتف الحاص بها بحجه انه ممنوع ع غير العاده

ولكن هي الان تريد ان تنشق الارض وتبتلعها هل هو سيشك انها هي كن تريد ذلك لا والأدهي انه سيعلم انها لم يعد عندها مشكله ان يفعل هذا معها لانها تعالجت وضعها هذا الطبيب في مأذق كبير لاتعرف كيف ستخرج منه كيف سترفع وجهها بوجهه مره اخري

لتسمع الصوت الطبيب يناديها يخرجها من غفلتها
د.مدام روح
روح بخوف وتوتر وخجل لاول مره .نعم

د.اتمني اني اسمع منك نتايج مبشره انتي كده خلصتي جلساتك والماضي معدتش له تاثير عليكي اتمني متخافيش من انك تقربي من جوزك عشان تبقي حياتك طبيعيه وانا قولت لجوزك ع الطرق المناسبه
والمفروض حضرتك فاول علاقه تبقي

ولكن لتتغير عين صخر من الخبث والابتسامه الي الغضب
ليمسك بقميص هذا الدكتور المعتوه وهو يلفظ بالفاظ نابيه لاتعلن لماذا يفعل ذلك فالدكتور لم يخطئ فيما يقوله
صخر.انت ازاي تكلمها فحاجه زي دي يا……………..

لتحاول هي ان تمنع صخر عن هذا الدكتور وتقف امامه
روح .هو ميقصدش سيبه

لتخرج النار من عينيه ويسحبها للخارج
تنزل معه ع سلالم المنزل ولكن تتقدمه اما هو تغيرت عصبيته بثانيه الي ابتسامه خبث وتسليه يعرف انها تخجل من هذا الموقف ولا تعلم ماذا ستقول له

تركب معه سيارته ويطول الصمت لايخترقه الا انفاسهم ونظراته اليها التي تداري عينيها منه لاتعلم بما تواجهه
صخر بخشونه.روح
روح بصوت هادئ.نعم

صخر وهو ينظر امامه.ليه مقولتليش انك بتروحي لدكتور نفسي
روح.واقولك ليه ده يهمك فايه
يخرح سيجار وينفخه وهو يقود بيد واحده

روح بخجل.اه وع فكره سيلك من كلام الدكتور ده هو هو ميعرفش علاقتنا الحقيقيه هو فاكرنا متجوزين بجد وجابك من ورايا
صخر بابتسامه يعلم انها تقول هذا الكلام من خجلها الذي لاتحب ان تظهره .

دار براسه ينظر لها بعد ان انتهت من كلامها وادرا راسها باصبعه ينظر في عينيها بقوه يكاد يصل الي اعماقها
صخر بخشونه .انتي شايفه ان ده ميهمنيش

تنظر للاسفل فيبتسم هو تتهرب بعينيها منه نعم يكاد يقسم انها تحبه هذه المتمرده
روح بجراه وتمرد وغضب .مش انت خاطب وهتتجوز يبقي ميهمكش

صخر بمكر ووخبث.اه انشالله هتجوز اول ماننزل مصر وده بعد يومين انشالله
روح باحباط.ربنا يسعدك
ولكن بعدها هل تفوز به امراه اخري بعد ان تعالجت لاجله بعد ان سلمت بانها تحبه نعم بل تعشقه

روح.ع فكره انا كنت فاكره يعني انك اما تختار عروسه هتبقي احلي من كده زوقك مش اوي
صخر بابتسامه صاخره وخشونه.صحيح ع اي لواحظ انا وحشه وعاجبه نفسي واشوف الحلوين تقرف نفسي

روح بغضب .انا وحشه تصدق انت مبتشوفش اصلا ماشي طلقني ياصخر وانا الف. واحد يتمناني ع الاقل ممكن اقدر احبه بدل مانا بحاول معاك ومش طايقالك

بعد هذه الجمله كانت وصلت المنزل لتنزل سريعا بغضب وعصبيه هل يقول عليها انها ليست جميله هي متاكده انها ذات انوثه خارقه يبدو انه اعمي ليس العينين فقط ولكن اعمي القلب ايضا

اما هو ضحك من قلبه ع عصبيتها ولكن هل هي بالفعل لاتحبه وحاولت الكثير ام انه رد فعل فقط ع كللمه نعم هي اكثر النساء جمالا في عينيه وان لم تكن جميله

لم ينزلل خلفها فسيظل بعض الوقت ثم يعود حتي تهدا فهو قد اخذ نسخه من مفتاح المنزل ولم يحتاج اليها
صعدت روح الي شقتها لتجد كريم في ابهي صوره يرتدي بدله فخمه كانه عريس بليله زفافه

كريم.ايه ياروح كل ده فالمشوار اموت واعرف مشوار ايه ده
روح بحزن من كلام صخر.لا موت احسن
كريم بغمزه.طب مش عايزه تعرفي انا رايح فين
روح بفضول من منظره

.رايح فين
كريم.رايح اتقدم لزينه
روح بفرح.بجد الف مبروك ايوه بقي اخيرا حد هيخلصنا منك وهي موافقه
كريم بغرور مصطنع.طبعا يابنتي هي تطول ده ماصدقت وقعدت تقولي بموت فيك ياكريم مش مصدقه نفسي انت حلو كده ازاي

تنظر له روح بشك وضحك
كريم.مش مصدقه احلفلك
روح بضحك ع منظره.قالوا للحرامي احلف
كريم.قال جالك الفرج ههههههههه
طيب ايه مش هتيجي معايا

روح تذكرت امر حمدي فخافت فكريم لايعلم اي شئ
روح .لا لا روح انت اما يوافقوا الاول
كريم .ع رايك انا رايح بقي عشان متاخرش ع الميعاد
روح.ماشي
……………………

يذهب كريم الي منزل زينه
يدخل بعد ان فتحت له الخادمه ليجدهم جالسين ع المائده يتناولون غدائهم .

فهي لم تقل له الا انهم سينتظرونه غدا ولم تقل ميعاد محدد باليوم ولكن كريم تعامل بشكل مضحك وكانه من اصحاب المنزل
جلس كريم ع المائده معهم
زينه.وهي تاكل حماتك بتحبك

والدتها.تاخد ايه ورك ولا صدر فهم ياكلون فراخ
كريم بجديه وشهيه . هاكل ورك حضرتك
لتنظر له مثل نظره حمدي الوزير وتنفجر زينه من الضحك اما والدها يتأفف ويترك الطعام

لينظر لهم كريم باستغراب ثم انفجر فالضحك ع مافهموه فهو لم يقصد ان ياكل ورك والدتها هو يريد ان يحترمها فقط
كريم بضحك .والنعمه ماقصد هفهمكم بس
ولكن زينه كانت ع الارض من الضحك

كريم.بضحك.اخرسي بقي ماسوره ضحك انفجرت .موقف سخيف اووي

زينه.هههههه هتفضل طول عمرك كده مسخره
كريم.اخرسي بقي ابوكي مش طايقني هكلمه باي وش دلوقتي
زينه باستهزاء وضحك .فعلا انت معدتش فيك وش خالص
بعد الضرب

ممكن تقابله بوش دوكو ههههه
كريم.ههه مش حلوه ياخفيفه
كريم بملاحظه..حلوه الجذمه اللي انتي لابساها دي
لتنظر له زينه بضحك .طول عمري بعرف اختار الجذم

لتنزل ع الارض من كثره الضحك فهي تقصده وتدمع عينيها وكانها انفتحت في الضحك بعد موقفه

ليقوم من معها وهو يضحك ع خطيبته المجنونه ليجلس معوالدها بالصالون
كريم.ازيك ياعمي

حمدي بجديه.انا مش عم خد
كريم.طب عمتي طيب هههه
لينظر له حمدي نظره ارعبته

كريم بجديه.بص ياعمي انا بصراحه يشرفني اني اطلب ايد بنتك زينه
حمدي بشكل لايبشر بالخير.وحضرتك مرفوض معنديش بنات للجواز

كريم بدهشه .ليه حضرتك لسه متعرفش عني حاجه طب اسمع ظروفي الاول انا الحمد لله مبسوط
حمدي بغضب من نفيه وحزن ع ابنته وكسر خاطرها التي ترجته بالامس حتي يوافق

وع الحزن الذي ظهر في عين هذا الشاب المرح الملئ بالحيويه ولكن ليس الامر بيديه فهو لن يخسر زوج ابنتيه فهو لا يعلم ماسيفعله رئيسه في روح وصخر وهل هذا سيؤثر بالايجاب او بالسلب ع ابنته لايريد ان يدخلها بقضيه خاسره من البدايه
حمدي وهو يقف في مكانه.قولت ليك اتك مرفوض انا مش هجوزها لانسان تافه

ليظهر الحزن ع وجه كريم لياتي لينصرف وتخرج زينه لتتكلم بدموع لاول مره
زينه .بس انا موافقه يابابي وهتجوزه بموافقتك او رفضك

لياتي ليصفعها والدها ولكن كريم يمسك يديه
كريم.انا متجوزش واحده ياانسه واهلها رافضين بعد اذنكم
يخرج كريم لاول مره والحزن يعتلي وجهه لماذا تفعل الحياه معه كذلك

فقد مات والديه وتركوه وهو صغيرا ليتربي بعائله روح لم يجد احد يحبه ووقت ان وجد تم رفضه بدون اي سبب دائما تقسي الحياه عليه.

اعتاد ع الحزن فلماذا تضحك له الحياه تعود ان يصطنع الفرح حتي لايساله احد مابه فيرد الاجابه المعتاده لاشئ فهو ان شرح فلن يفهمه فلما سيشرح
من الاساس

اعتاد ان يصنع الابتسامه لغيره حتي يخفف عنهم حتي لايصلون لمرحلته لايريد ان يري انسان حزين او مثله في اي شئ لانه احساس صعب ان يوصف
……………………

اما ايه ووالدتها ولواحظ. انشغلوا في تحضير اشياء العروس من تجهيزات ومشتريات وكل شي
……..

ولكن عند حمدي ذهب سريعا من المنزل بعد ان هاتف رئيسه ليقابله لامر هام
وليترك ابنته بعض الوقت حتي تهدا فهو يريد ان ياخذها باحضانه ولكن يجب ان يكون صلب يستندون عليه ليس ضعيف هش يسقطون معه

وصل الي المنزل المهجور ككل مره فراي زياد المكبل والرجل الكبير
م.ايه الامر المهم اللي عاوزني فيه تعرف لو مش مهم هزعلك

حمدي.للاسف ياباشا في راجل رابع كان معانا بس انا مكنتش اعرفه وللاسف
م.انطق بسرعه ياغبي
حمدي.ناوي يخطف مدام روح واستاذ صخر ويقنلهم وبنتقم منهم

م.وعرفت منين الكلام ده ولا بتهلفط
حمدي.والله يابيه انا كنت براقب مدام روح زي ماحضرتك قولتلي لقيت عربيه من عربياتنا ماشيه وراها فروحت اتكلمت معاه قالي ان الراجل عايز ينتقم لاصحابه لان حليم خد اعدام وقولتله اني واحد منهم واني انا كمان عايز انتقم قبل ماصخر بيه يوصلي

فقالي انه هيعرفني ع الراجل الكبير بعد بكره هو ده الي
حصل والله
م.طيب غور انت من قدامي دلوقتي
…………………

قبل ان يعود كريم الي المنزل اتاه رقم
م.الو حضرتك المتحدث بتاع المتمرد مش ده رقمه
كريم.متمرد مين
ليتذكر روح فالماتش موعده غدا
كريم.اه اه اؤمر حضرتك انا

م.طيب انا مستعد الاعبها الماتش بكره بس لو جت تبقي مستعده للخساره خليها تجهز هاهاهاها
ليعلق الخط بوجه كريم
ليضحك كريم.البقيه لله كنتي طيبه ياروح اما الحق ابلغها
……..

صعد صخر الي المنزل ولكن قبل ان يصل الشقه
اتي له اتصال هاتفي
صخر .الو
م.انا بحذرك مراتك وانت فخطر ومتسالنيش انا مين
خد بالك من نفسك ومن مراتك

صخر.بخشونه.انت مين رد لو راجل
م.انا ارجل منك متغلطش وملكش دعوه انا مين سلام يا…حضره الظابط

………………

يصعد صخر ويدخل غرفتها
روح بملابس بيتيه وجلباب قصير الي الركبه باللون الابيض مرسوم عليه قطه متوحشه
روح.انت كنت فين كل ده

صخر ينظر لها ويفكر فيما من الذي يحدثه وهل بالفعل يوجد خطر ع روح هل يمكن ان يفقدها
صخر.ايه مستنياني عشان تعرفي تحدي النهارده
روح .انا مش مستنياك مستغربه بس انك مرجعتش بسرعه
صخر.ايه خايفه تقعدي لوحدك

روح.قال يعني انت الي هتحميني
ع راي موجه جبت الاقرع يونسني قلع الطاقيه وخوفني
صخر بضحك ع مثلها .بتردهالي ططيب تعالي عشان اقولك التحدي التاني

لتجلس امامه مرتبكه من ان يفتح موضوع الدكتور وهم بالغرفه والشيطان ثالثهم
روح.طيب قعدت بس ابعد شويه
صخر باابتسامه خبيثه .متخافيش مش ده الموضوع ولا الطلب انا معنتش عايزك قولتلك

لترفع روح وجهها بغضب ويذهب الخجل .ومين قالك اني بفكر كده انا بس عشان ميننفعش تقربلي واحنا هنطلق خلاص
اخلص قول خليني

صخر بضحكه رجوليه جذابه.ههه هحاول اصدقك
طيب الشرط التاني تقوليلي تلت اعترافات
لتنظر له باستخفاف من شرطه فهو لا يقارن بالامس

صخر بتحدي.ههه ماهو لازم اصدق انهم اعترافات مش
هيدخل عليا اي كلام يلا ابداي
روح بتردد .اعترافات ذي ايه
صخر.اي حاجه مخبياها عليا مش عايزاني اعرفها حاجه كدبتي فيها ابداي يلا سامعك

ظلت روح تتذكر فكرها لم يسعفها باي شئ
روح.بص في كذبه صغيره يعني
صخر بابتسامه جذابه .ايه هي رو بتردد.كريم
صخر بشك.ماله

روح.هو مش خطيبي ولا حبيبي ولا اي حاجه هو مجرد ابن عمي ويوم خطوبتك دي كلها كانت تمثيليه
ليبتسم باتساع ع اعترافها فهو اسعده
صخر بمكر.طب وليه عملتي كده

روح باعتراض وعصبيه من مايريده.هو مش اعتراف وخلاص ماتفقناش ع كده
صخر بابتسامه خبيثه . ده امر مش اتفاق وااشروط انا الي بحطها مش انتي جاوبي

روح..اووف عادي يعني عملت كده عشان حبيت اعمل كده
يعلم انها تهرب من الاجابه ولكن لن يتركها لنفسها
فسيجعلها تعترف بحبه

صخردخلاص هلغيلك الاعتراف ده ونبدا من الاول كانه مقولتيش لانك بتكدبي ياما

تقولس السبب الحقيقي واصدقه اختاري
ولكن روح اعترفت اعتراف ليس بسهل لابمكن ان يضيع عليها بجانب انها لاتمتلك اعترافات
روح بتردد وخجلوهي تضع عيونها فالارض حتي لاتقابل عينيه المبتسمه الخبيثه

..بصراحه انت قولتلي مناسبه عائليه ومش عايزني احضر فعرفت انك ممكن تكون هتتجوزاو اي حاجهوانا كنت عارفه انه حقك فقولت اعمل التمثيليه دي عشان كرامتي

صخر بمكر وهو يرفع راسها باصبعه حتي تتقابل مع عينيه .عشان كرامتك بس

روح اخفضت راسها مره اخري.وعشان اضايقك بصراحه انا عارفه ان دي اكتر حاجه بتضايقك انك تلاقي حد جنبي

صخر بضحكه عاليه ع تفكير هذه المتمرده .هههه للا شابوو ليكي وانا اضايفت

ترفع راسها بعد تصريحه بانها غضب بالفعل
روح بعدم نصديق.بجد طب ليه بس انت مبتحبنيش
صخر بتلاعب .انا مبحبش حد يحط ايده ع حاجه تخصني وانتي ملكي مكتوبه ع اسمي
ر وح .باحباط.بس كده

صخر.انا ااي اسال بس مش انتي
روح بغضب.دي لعبه ظالمه
صخر بضحكه ذكوريه خشنه ع امتعاضها الطفولي .
دي مش لعبه يلا ع الاعتراف التاني
روح بتفكير.مش عارفه
افكر مفيش

صهر بابتسامه .طيب هسهلها عليكي واسالك سؤالين بدلل اعترفين بس لو اجابتك معجبتنيش مش هحسبهم
روح بنفاذ صبر فهي تعلم نوع اسالته .ماشي

صخر.انتي ادايقتي ليه لما عرفت موضوع الدكتور النهارده ولما استعداني
وهل فعلا هي حاجه متهمنيش زي ماقولتي الصبح

روح وهي تلعب بطرف السرير يدل ع توترها
تنظر له ليحثها ع الاعتراف .
بص يعني حاجه شخصيخ
وانا محبش حد يشوفني ضعيفه او مريضه او بتعالج وكده ده غير ان الموضوع يعني اللي اتكلم فيه مش مناسب قدام راجل غريب

ليضحك صخر ع تلون وجهها بالاحمر القاني لكلامها ع هذا. الحدث
صخر بلهجه تظهر ابتسامته ولكن بخشونه.بس انا مش غريب وبعدين ايه يعني اما يتكلم قدامي فموضوع زي ده انتي المفروص مراتي

روح بخجل لم تعتاده تكاد تنصهر من حراره الموقف .
حتي لو مراتك بجد ممكن تفهم ان انا عايزه ده او مثلا انا الي قاصده تسمع ازاي تعاملني
فال…قصدي يعني

لتكمل بعصبيه وهو يضحك ع خجلها .هو مش خلاص الاعتراف خلص غير السؤال لتقف وتبتعد خطوه عن السرير

يقف بخشونه وهو ينفخ اخر السيجار بيده ويرميه
ويسير خلفها ويضع يديه ع ذراعها يجعلها تواجهه.
يجدها تخفض راسها يرفعها باصبعه لينظر في عينيها بقوه وحي لخجلها

يبتسم ابتسامها تجعله اكثر جاذبيه ويتكلم بهمس محبب ليزيد شحنه الاجواء حول روح
..انتي مكسوفه

لتزداد ابتسامته اتساعا .انتي ليه مبتحبيش حد يعرف انك مكسوفه عادي ع فكره انتي بتخافي اني اعرف انك مكسوفه
تنظر له بخجل .لا ميخافش بس هو الموضوع يكسف ومحرج وانت بصراحه ايه …..

لتمتد يديه الي خصرها يقربها منه وهي تنصهر بين يظيه والاجواء مشحونه
ويهمس.انا ايه

روح ولم ترفع وجهها عن الارض.ايه الي بتعمله ده ابعد ايدك
يجذبها ابيه اكثر فيجبرها ان ترفع راسخا لتقابل عينيه العميقتين تبا جذابه الي اقصي حد
صخر بابتسامه خبيثه .مش هبعد

روح بتلعثم في كلامها .احنا متفقناش ع كده
صخر.بهمس السؤال التالت وهو يجذبها له اكثر وينظر في عينيها

روح .طب ابعد واساله
فانفاسه تخدرها تجعلها غير قادره ع الوقوف بين يديه عينيه تشعرها بالارتجاف

اقترب بوجهه من منها فتوقف نفسها وهو يقترب الي ان توجه الي اذنها بهمس لها بصوت مثير لاتقاومه اي انثي
..بتحبيني عايزاني ولا لا

عاد بوجهه الي عينيها
ينظر لها يحثها ع الكلام
اخفضت عينيها ووجهاا الي الاسفل لايمكنها الرد احت تاثيره فهو مختال ياخذ. اجابتها غصبا

بعد ان صمتت عرف الجواب ولكن يريد ان. يسمعه منها جذبها بقوه اليه لترتطم بصدره وترفع راسها
لتجده قريب من وجهها انفاسه تتجول ع وجهها نظرااه مسلطه لشفتيها

اغمضت عينيها بقوه تشعر بفراشات في معدتها
اقترب يقبل شفتيها بخفه اااااه من شفتيها يقبل جانب شفتيها ولكن لايتحمل اكثر من هذا يقتنص شفتيها بقوه يجعلها تعانق شفتيه لايريد ان يترك شفتيها شفتيها كالتوت شهي حد اللعنه يديه تجول ع جسدها تقربها منه اكثر

حتي لاتفصل القبله ويديه الاخري تتخلل خصلات شعرها ليجذب راسها اليه

ابتعد عنها ليتنفسوا فقد طالت قبلتهم بمشاعر مختلفه ليبتسم ع منظرها يقبل عينيها انفها وجنتيها يقبل ثغرها مره اخري بعمق لتستجيب له وتبادله
ليفتح الباب فجاه

ويدخل كريم.روح في واحد اتصل و…..
ليقطع كلامه بعد رؤيته للمنظر وصخر اما صخر يبتعد يسرعه

error: