رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر2…
الحلقه الثامنه والثلاثون …الاخيره 2

انتظرت لواحظ بالصاله حتي يخرج صخر مع روح فهذه هو اليوم الذي طالما حلمت به ولكن كانت تتمني وجود والده معه لتسقط دمعه من عينيها لاتعلم اهي دموع الفرح ام حزن ع زوجها

ولكن فجاه تجد يد وضعت ع كتفها لتلتفت خلفها لاتجد ااحد وجلال موجود خلف احد اعمده الفرح فلم تعطي اهتمام للامر لتتكرر الحركه ولكن ع الكتف الاخر تنظر ولم تجد احد ايضا فترتعش

ولكن تسمع صوت هامس .لووووواااااحظ
انا جلااال يالواحظظظ ازيك يالظلظ
لتفتح عينيها ع وسعهما وتنظر حولها وتنطق ايات من القران لعله ينصرف اما جلال يكتم ضحكته ع زوجته التي تصدق هذه الخرافات

لواحظ.ياحفيظ يارب متاذنيش
يظهر جلال امامها فجاه ولطن يهيئ لها انها روحه وانخ ليس حقيقي

جلال بصوت حامس ونبره متغيره كالارواح في احد الافلام التي تشاهدها زوجته.ايه يالواحظ مزعله صخر ليه
الواددد جيه واشتكااالي منك وانا هاخد حقه
لواحظ.والنعمه ابدا ياخويا انا كنت بهزر معاه انا عارفه انه ابن حظ زيك

جلال .وبعديين اديتي القميص بتاعك لمرااااااته ليه وانا يفضلي ايه يالواااحظ يابنت ذنوبه
لواحظ.معلش انا عنددي كتير اوي وانت بعد الشر عليا مت
اما اموت هنجيب قمصان كتير

ليضحك جلال فلم يعد يتحمل اكثر من هذا .ولو قلتلك اني عايش هتعوضني باجميل
يلا عندك الوان ايه بقا

لتفتح لواحظ عينيها وهي تشهق وتمد يديها لتلمسه تتاكد من وجوده وانها ليست خرافات لتقع بعدها مسجيه ارضا من الفزع
يحملها سريعا ويذهب بها الي احد الغرف حتي يشرح لها حقيقه الموقف ولكن وهو لم يستطيع ايقاف ضحكاته عليها نعم اشتاق اليها هذه المراه الحديديه كما كان يطلق عليها فاكهه حياته تعطي لها لون وطعم

………………

انتظرت روح لتجد كريم يتقدم وياخذ زينه وايضا مازن يتقدم وياخذ ايه

لاتفهم مايحدث لتجد صخر امامها بابتسامته الماكره
تتفاجئ من وجوده ونظرته الننتصره لها لاتعلم سببها وكيف ستفسر له الان سبب ارتدائها هذا الفستان وكريم اخذ اخري ولكن ايضا خطيبته اخذها شخص اخر لم تعد تفهم شئ

كل تعبيراتها هذه امامه وهو مبتسم يعلم مايدور براسها
لتنظر خلفها تسال اخواتها وتوبخهم ع هذا الفصل
ولكن لم تجدهم فتستشيط غضبا
روح.انت بتبصلي كده ليه هما الي قالولي اعمل لفكره البايخه دي ع فكره انا اصلا مليش فالكلام ده

صخر بابتسامه متلاعبه.وهو حد كلمك ياانسه يلل اتفضلي امسكي فايدي عشان اقدمك لعريسك االي لبساله كل ده
روح بارتباك .لا لا انا هرجع الاوضه واغير
صخر.اتفضلي معنديش وقت عروستي مستنياني

تخرج روح معه لتجد ع اخر الممر ينتظرهم كريم وفي يده زينه يتحدثوا الي بعضهم البعض وايضا ايه ومازن ظنت انهم منتظرين حتي يتبادلواا العرائس ويخرجوا الي الناس بعدها

زينه .انا مش فاهمه حاجه ياكريم ازاي مفاجأ لروح وهي شافتني وانت متسك فايدي كده ليه انا حاسه ان في حاجه غلط

كريم بضحكه.حاسه بس مش متاكده اصبري هتفهمس كل حاجه دلوقتي

اما عند مازن وايه

مازن.مكنتيش بتردي عليا ليه طول النهار
ايه ببراءه .ماما قالتلي مترديش عشان توحشيه
مازن بابتسامه متوعده .ماشي يابنت هديه انت وحشتيني فعلا بس اما نروح بس متبقيش تزعلي
ايه .ليه هتضربني ولا ايه خلاص مش عايزه اتجوز انت شراني ياعم

مازن.هههه اه هضربك بس ضرب لذيك اوي من نوع تاني اناي هبله يابت يلا قدامي انجري وانت. حلوه كده جتك القرف فحلاوتك لتبتسم ايه

……

روح .انا مش فاهمه في ايه ممكن تفهمني
صخر وهو يمد ظهر يديه لها .بوسي ايدي.
روح .اوووف انا عايزه اروح ومش طالعه اليوم ده اوحش يوم فحياتي وايه الفستان ده
صخر.هتطلعي ولا اطلعك انا

روح بعصبيه من تهديده فقد زاد عن حده.لا مش طالعه اعلي ماخيلك اركبه

لتصدع عاليا الاغنيه التي من المفترض ان يتم دخول القاعه عليها

طلي بالابيض طلي يازهره ميثان
طلي ياحلوه طلي بها الوش الريان
لاتنسي اهلك ياصغيره بعنينا ماصيرتي كبيره

ليتقدم مازن اولا وهو يمسك بيد عروسته الفاتنه
التي يكون فستانها كب الجزء. العلوي ع الصدر باللون الفضي الامع بجزء شيفوون ع طول الذراع ومنفوش من الجزء السفلي

ويخرج بعده كريم وتتأبط ذراعه زينه وهي ترتدي فستان كب بفيونكه ع جانب الصدر لينزل بكلاسيكيه رائعه يلامس الارض
اما صخر فاضطر ان يحمل روح حتي تخرج معه بتد ان امتنعت

ليصقف جميع الحضور وتتعالي الزغاريط وهي من مظاهر الفرح
واعين كل من للامهات تدمع هديه ولواحظ وحمدي

فلاش باك

صعد جلال بلواحظ الي الغرفه
وقام ببسكب بعض من الرايحه امام فمها حتي تفيق لتفتح عيونها تجده امامها مره اخري ولكن بمفردهم هذه المره

لواحظ بمنظر مضحك.حابس كابس ابعد عني عشان ماذيكش انت مهما كنت المرحوم

جلال بضحك.اتهدي ياوليه انا جوزك وعايش
لواحظ. لا لا جوزي مات ابعد عني هحرقك
جلال.هههه يالظلظ عيب مانا قدامك اهو انا يس كنت فمهمه واختفيت شويه عشان مصلحه صخر

لواحظ وبدات تدرك مايقوله ودلهها المعتاد عليه ..وانا ايه ياكدلي انك مش عفريت ياجلال جلال.هههه هو العفريت يقدر يلمسك
لواحظ.لا
يقترب جلال ويضع اصبعيه بجانبها لتقفز في مكانها
لواحظ بضحك.اختشي ياراجل يعني انت مموتش

لتضع يديها ع وجهه تتلمسه .مش موضعنا دلوقتي يلا نلحق زفه صخر ولا مش عايزاني احضرها
لواحظ بشك .يعني انت مش عفريت اثبتلي
جلال بملل ا.اعملك ايه يعني ياوليه

لواحظ.ولولولو عليك يابعيد
اقولك بوسني
ليضرب جلال كف باخر ويخرج من الغرفه
جلال .متغيرتيش يالواحظ

لواحظ.يعنني انا مش هتباس
تخرج لتجري خلفه
لواحظ.ماشي ياجلال ليتلتك سوده ع لي عملته فيا السنين دي وكمان متبوسنيش
…..
عوده……

تنتهي اغنيه الدهول ليذهب وا جميعا للماذون وتجلس
ايه ومازن اولا ووكيلها رائد

ليقول الشيخ الكلام المعتاد وياتي ع امضاء العروس
مازن بابتسامه خبيثه .امضي ياعروسه
ايه.لا احلف ااول انك مش هتضربني اما روح
مازن بضحكه عاليا .امضي ياماما عيب كده هتفضحينا
ايه .لا انا مش واثقه فيك بصراحه

مازن.ماتمضي يابت احنا هنهزر
لتمضي ايه خوفا والجميع بضحك عليهم حتي روح التي تناست ان صخر مازال يمسك بيدها بعد ان انزلها ارضا

لياتي موعد عقد القران الاخر
كريم.يلا
زينه .يلا ايه
كريم.هو انا مقولتلكيش
زينه بعدم فهم .مقولتليش ايه

كريم بابتسامه سازجه.مش النهارده فرحنا وانا العريس وانتي العروسه وانا وصخر والحج حمدي عملنا عليكي خطه
تنظر له بشر

كريم.هههه هدي اخلاقك هو في واحد هبله تصدق ان اصحاب العروسه يلبسوا شبهها
زينه.طب مش متجوزاك.
اقترب من اذنها.شكلك كده عايزه تتباسي قدام الحج ولا تمضي بادب

زينه.انا انا مش محضره خاجه انت فاجئتني
كريم.وفي احلي من المفاجات امضي بقا عشان نتفرج ع روح لسه متتعرفش

زينه.الله بجد ماشي موافقه
لتمضي هي الاخري
ويقدم والدها ويحتضنها

حمدي.انا عملت كده يابنتي عشان افرحك واعوضك الي عملتوا قيكي انتي واختك وقوليلها تسامحني
زينه بفرح وهي تحتضنه وتمسح دموعه.انا مسلمحاك يابابا وهي كمان مسمحاك مش كده ياساره

اما ساره بعد ان رات دموع والدها
ابتسمت.والله انا مستعده اسامحك بس متنكدش علينا اليوم ده ونفرح كلنا

زينه.ايوه بقا هههههه
يبتسم جميعهم ثم ينظرون الي روح وصخر وهذه هي المهمه لاصعب ولكن ليس. ع صخر فهو صاحب المهمات امساحيله وليس الصعبه

صخر بابتسامه مستمتعه وشامته .زي مانتي شايفه كده ياروحي كريم اتحوز وللاسف خطيبتي انا كمان اتجوزوا وانا كنت عامل حسابي اني عريس وانتي برده ايه رايك
روح .رايي فايه انا مش فاهمه حاجه
صخر بعدم .اهتمام.خلاص بلاش الفرح في بنات حلوين كتير اي واحده اتجوزها

اما روح تنظر لهنسه وموجه وورد للذين يقفون خلفها يتابعون الموقف

ورد.ياروح اتجوزيه بقا ده هو الي عامل الفرح ده كله عشانك
موجه.ايوه والله وهو الي شاريلك الفستان وقايلنا نحضر كل ده وعامل الخطه معانا

همسه.ده عامل كل ده عشان يعوضك ويعملك فرح زي كل البنات مش يتجوزك كده وخلاص
ليقولوا الثلاثه بصوت واحد.ارحمينا بقا واتجوزززززي

ليسمعوا صخر يمسك بالمايك
صخر.ياجماعه انا من غير عروسه مين تحب تتجوزني
انا شايف ان القمرات فالفرح ده كتير ليغمز باحدي عينيه ويبتسم ابتسامته الساحره
لتلتمع عيون جمميع البنات بالفرح الذين اتوا من الاساس لاصطياد عريس كالمعتاد

موجه.روح ده بيكبك هتسبيه يضيع من ايدك
همسه.يعني عمل كل ده وبرضه هيتجوز غيرك طول عمرك بضيعي الفرصه
ورد باحباط.اتفضلي بقا لو روح صحيح وجدعه اقنعيه انه يتجوزك انتي ويرجع عن قراره انه يتجوز اي واحده

لتلتمع عينيها اصرارا قسيكون لها ولم يكون لغيرها حبيبها معذبها الاول والاخير صاحب ددقات قلبها المجنونه التي تظق باسمه هو لا غيره ستفوز هي بالفارس فهي تستحق♥

تتقدم اتجاهه وهو يعطيها ظهرهه ويتكلم الي المعازيم
لتدق باصبعها ع كتفه ليستظير لها ويواجهها
صخر بنفاذ صبر.نعم

تهجم عليه بشراسه تقبله امام الجميع تعلن ملكيتها له لقلبع للسانه لشفتيه لرجولته الكاغيع وابتسامته. وجاذبيته
تتعمق في قبلته تقنعه انه لها مادامت الحياه لايمكن ان يفكر بغيرها

يبتعد عنها ليصفق الجميع لهذا المشهد وتحمر وجنتيها ع مافعلته وتخفض وجهها
لينظر لها بحب
وتتخلل اصابعه شعرها الحريري ليجذبها له مرخ اخري ينعم بشفتيها يعلن صك ملكيته عليها

ليتمتم اول مره امام الجميع .ب ح ب ك
يحملها وهو مازال يقبلها ليدور بها امام الجميع وهو يصرخ بحبببببببببك
لتدمع هي من فرط سعادتها يوم خيالي بالنسبه لها
تخطي احلامها بكل المقاييس

حبيبها سيصبح زوجها ولم يتزوج باخري وحالفها الحظ لاول مره في حياتها واخواتها نظمزا معه كل ذلك لاجلها واجل فرحتها
لاتشعر بشي من فرط السعاده نعم هذا الصخر قال لها انه يحبها امام جميع الناس اعلن ملكيتها لقلبه هي فقط تمتلكه دون نساء العالم

لو كان شئ اعلي من الحب لقلته لك نعم يوجد العشق هو لاشي بما يجيش في صدري انت دائي وايضا دوائي انت سمائي التي تحميني انتي حبي وموطني

بداخلي بحر من الحب لاينضب ابدا مادمت بجانبي ساحيا بانفاسك واتنفسم عشقا ايها المغرور الواثق من خطواتك
تخطو داقل قلبي بكلماتم العذبه وايدبتسامتك الجذابه رجولتك تطعن انوثتي تجعلها تتمناك ان تبقي لها طوال العمر

â™،â™،â™،صخري التي تحطم كبريائي اللعين ع يديه عشقت الرجل من عينيك احببتك لاعرف لماءا ولكن احببتك
ومالعشق الا حب يتسرب الي الوريد والوجدان والانفاس يجعلها تلهث للجل مشاعرك الفياضه ..حبيبي ♥
………….

لواحظ.شايف ابنك بيعرف يبوس مش انت
جلال.هذا الشبل من ذاك الاسد ولا مش فاكره
لواحظ.لا مش عايزه افتكر

جلال .هههه يبقي نفكرك ياجميل اما نروح
لواحظ.اختشي انت لسه فيك الروح دانت سلمت نمر
جلال.ههه ماشي ياجميل اما نشوف
…………..

ليتقدم الثلاث عرائس ومعهم ازواجهم يتوسطهم صخر وروح وع الجانبين مازن وايه وكريم وزينه

لتصدع الاغنيه
في قلبي مكااااان
مكانش بيوصلوا انساان
لانه امان
مكنش بيدي حد امان
فتحت انا ليك
دخلت انت وقفلت عليك
بقي ملكك لا قبلك ولا بعديييك
..
خليني معاك
ده انا راحت قلبي معاك
هو اللي يحس هواك
فيه ايه بعده يكفيه
..
من بين الناس انا عشت معاك احساس بعدماجربته خلاص
مقدرش اعيش غير بيه

بحس معاك
حجات مش حلوه الا معاك

بطعم هواك جميله وطلعه من جواك
ترد الروح تنسي قلبي اي جروح انا ملكك واديني قلتها بوضوح

يتراقص عليها صخر وروح وهو يزيل خصله من شعرها وينظر بعينيها بعشق كأنه يغني لها تلك الاغنيه فهي تعبر عن حالته صخر.بحبك
تنظر بالاسفل بابتسامه

يرفع راسها باصبعه ويقارب يلثم شفتيها برقه وهو يضحك ويبتعد من كان يغتقد ان سياتي اليوم وتخجل روح
صخر بابتسامه .طب ايه مش هتردي عليا عجبتك المفاجاه طيب

روح يامتنان.هو انت عملت ده كله عشاني انا مش قادره اصدق لحد دلوقتي انت كده ازاي انا كنت بحسبك هتتجوز وهتطلقني النهارده بعد ما
….
صخر.ههه بعد ايه ياروح بعد ماحبتيني صح
لتومأ براسها ع انها موافقه ع حديثه

صخر.انا قولت عشان اتجوزك لازم اعوضك اوعدك هخليكي اسعد انسانه فالدنيا هعوض الي حصلك كله قبل مانتقابل اعتبريني فانوسك السخري ياحلوه من النهارده مفيس دموع تاني
لتنزل دمعه من عينيها
يقترب يقبل دموعها

صخرر.ولا حتي دمعه فرح ياروح
روح.انت كتيرر عليا
صخر.كان لازم اعمل معاكي كده اخر يوم قبل السفر
روح.بس ليه يعني انا زعلت اووي

صخر.هههه صعب اني ارجع جنبك بعد الي عملناه قدام الناس فالماتش لو كنت روحت نمت جنبك صدقيني الخطه كانت هتبوظ ومكنتش هعرف ابعد عنك خصوصا انك مراتي مش هعرف امسك نفسي انا راجل برده

وانا ناوي اعملم فرح قبل ماقربلك
ليمسك يدها ويقبل باطنها برومانسيه شديده

لتخجل هي من معني كلامه
روح بخجل .طب ماحنا كنا بايتين مع بعض بقالنا سنه
يقترب منها ويأخذها باحضانه بقوه
ويقبل رقبتها بحب بالغ يسري في جسدها قشعريره ع اثرها

.صخر..عشان معنتش قادر خلاص عايزك مراتي النهارده قبل بكره يابت
روح بخجل .صخررر الله
صخر صخر انتي هتموتي النهارده عليا وعلي اعدائي
……………..

مازن.مبروووك
ايه .الله يبارك فيك
مازن.بقيتي ليا اخيرا ياقطتي

تقترب منه بدلال تعتدل له الكرافت الخاص به.قطتك
مازن.ايوه قطتي الشرسه
ايه .طيب مش هتضربني
اقترب منها يقبل وجنتيها لا هحبك ويقبل الاخري هموت فيكي
ايه بابتسامه خجوله.يعني مش هتتعصب عليا

مازن ببغمزه.هتعصب بس فالسرير
ايه باحمرتر وجنتيها من كلامه .انت قليل الادب
لتعلو ضحكاته ع خجلها .اموت فيك هنشوف النهارده
انتي جيتي ياملوخيه خلاص

ايه.بيئه اووي
يقترب منها ويقبل شفتيها بقوه .بيئه مش مشكله اموت فالمربي
…………

كريم.ايه رايك فالمفاجاه ياجميل
زبنه.بحبك ياكريم
كريم.يالهوووي يانس هيغمي عليا اموت اناا
طيب مفيش حاجه زي روح كده

زينه.هههه لا دي جريئه اوي دي باسته قدام الناي كلها
كريم.يابختك ياصخر هيييح
زينه.انا بتكسف الله اعمل ايه
كريم.لكن انا مبتكسفش
تعالي هقولك كلمه فبوقك

اقترب منها يختطف قبلته
ليصبحوا الثلاث عرائس يعيشون بحلم لايريدون ان ينتهي

يدعي الدجي كل الكابل ليتقدم الي رقصه السلو
يتقدم مراد وهمسه واسر وموجه
وورد ورائد
لتصدع الاغنيه

عارف ايه احلي حاجه حصل ليا
اني ملكك وانت برده قصاد عنيا
انت اخر كل يوم اخدك فحضني وانت اول كل يوم شاييفام عنيا
يااجمل حلم انا حلمته واحساس غالي صدقته

واقولك ايه يااغلي حبيبب واجمل حلم حققته
مراد.مش مصدق اننا هنروح اخيرا وحشتيني ياهمسه
همسه.عشان تتعلم الادب ومتبصش بره تاني
مراد.اتعلمت وتوبت بحبك

همسه وهي تقبل وجنته .وانا كمان بحبك متبعدش عني تاني
في ضيف هعرفك عليه النهارده اما نروح بحبه اووي
مراد بحزن.انتي تعرفي حد غيري
همسه .هعرفك اما نروح بحبك يامراد ومحبيتش حد غيرك يافلاتي هههه
………

موجه.مش لابسه الحاكيت هو حكم كل الناس اهي واقفه عادي

اسر بغمزه .طيب جربي كده وشوفي انا هعمل ابه خصوصا انك وحشاااني اوووي
موجه.وحشني شقاوتك يااسر
اووووي

اسر.واوحشك ليه احنا فيها ياجميل هههت بقيت جرئ اووي
تقترب منه وتضع راسها برقبته .جريئه طول مانا بحبك معاك انت بس قلبي بيحبك

اسر بامتعاض.ياارب صبرني
لتضحك موجه بصوت عالي تثيره اكثر
…………..

رائد.ايه ياوردتي
ورد.وردتك دبلانه من يوم ماسيبتها يارائد

رائد بضحكه رجوليه خشنه .ههههه لا ازاي نرجع نسقيها تاني
ورد.بتحبني يارائد
رائد بغمزه.هقولك اما نروح
ياجميل بس متبقاش تتكسف ياجميل
………..

تذهب لواحظ تبحث عن جلال
لتجده يقف مع احد الغتيات يغازل بها
لواحظ.ماشي ياحج ابقي روح معاها بقي
جلال.سلام قول من رب رحيم

لواحظ.ليه شوفت عفريت
جلال بضحكه وهو ياخذ يديها ليسحبها الي ساحه الرقص .هههه لا العن من العفريت مراتي

………….

error: