رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر2..الحلقه الخامسه عشرة

عاد اسر الي شركته بعد ان علم ان دينا هي من حاولت افساد علاقته بزوجته فالأونه الاخيره
وجلس امام مكتبه لياتي له مكالمه هاتفيه تكمل عليه ههءا اليوم البغيض.
م.الو
اسر.مين معايا
م.انا صاحب الشحنه اللي انت وافقت عليها وهي هتدخل بكره من المينا

اسر بعدم فهم.شحنه ايه انا موافقتش ع شحنات
م.لا انا قدامي امضتك طب كان ليه العناد من الاول كان لازم يعني الحبه دول عشان نرفع نسبتك
اسر.انا مش فاهم حاجه ابعتلي الورق ع الماسينجر اللي عليه امضتي
م.هبعتهوللك بس ع العموم الشحنه هتدخل الفجر من المينا و ع مساعدتك لينا ومش هننسالك وقفتك معانا

يغلق الهاتف لينظر بحاسوبه يجد الورقه وعليها امضاؤه كيف حدث ذلك هو يتذكر جيدا اي ورقه يراجعها قبل ان يطبع هويته عليها
من فعل ذلك
ليجد ان عقله يسعفه بالاجابه من الغريب فالشركه غيرها هي بلا شك ولمن لماذا تفعل كل هذا تخرب حياته وترغمه ع الامضاء

دينا هي حل كل الالغاز …
يخرج من مكتبه مسرعا الي بيته
يدخل الي شقته ليجد موجه تحلي وعينيها منتفخه من البكاء
يجلس بجانبها.ويقول بلهجه رقيقه تدل ع انه قد صفح عنها فهي في نهايه المطاف ليس لها ذنب بما يحدث
اسر.حضرتي العشا

موجه بابتسامه فقد استجاب الله صلاتها ودعائها وصفح عنها حبيبها ..
تنطلق دون رد الي احضانه تتشبث به لاول مره كطفله صغيره
ليربت عليها مبتسما يومئ براسه انه قد صفح عنها
تبكي بحضنه وتكرر.انا اسفه والله ماقصد

اما اسر يخرجها من احضانه ويحاوط وجنتيها بيديه.متتاسفيش بس بعد كده صغيره او كبيره فحياتنا ياموجه لازم تعرفيهالي ماشي
احنا من يوم ماتجوزنا واحنا بقينا واحد لازم يكون بينا موده ورحمه ربنا قال كده

يعني ماتخبيش عليا اي حاجه بعد كده اتفقنا عشان مش اي حد يعرف يفرق مابينا ولا اي حاجه مهما كانت الثقه والصدق ممكن يمحوا المشاكل ماتتخلقش اصلا لو بتقوليلي
تقبله من وجنته وتبتسم
موجه.حاضر مش هخبي عليك حاجع ابدا ماتخافش والله اخر مره

اسر بضيق.موجه انا واقع فمشكله كبيره
تشهق موجه .ايه هي
اسر.الزفته الي اسمها دينا انا مش عارف ايه اخرها
موجه بغيره.هي عملت ايه اوعي تقول انك عاوز تتجوزها
يضحك اسر من قلبه ع غيرتها حتي في مشاكله لم تتخلي عن غيرتها وحبه

اسر بضحك.موجه اعقلي اتجوز مين بقولك فمصيبه
انتي عارفه ان هي الي سلطت عليكي عمر وخلته يصورك عشان تفرق بينا وانا لو كنت واحد تاني كنت سمحتلها ومعرفتش الحقيقه وانتي لو كنتي قولتيلي من الاول ع الحقير واللي بيعمله معاكي مكانش حصل كل ده

موجه.انا بحبك يااسر والله
معنتش هخبي تاني خلاص انا وانت واحد من النهارده اللي هفكر فيه حتي بيني وبين نفسي هقولهولك بعد كده
اسر.ماشي ياموجه هصدقك
موجه عايز اعرفك حاجه

موجه بحب .قول ياحبيبيي
اسر.دينا دي دبستني ان امضي ع الشحنه االي كنت رافضها بتاعه قطع غيار السيارات دي فاكره اما كانت حطت الورقه فالنص وانتي لاقتيها

تقريبا عملت حركه شبهها واانا مخدتش بالي ومضيت
موجه بتفكير.خلاص مش مشكله الشحنه دي وبس وممتعاملش معاهم تاني
اسر.موجه الشركه دي مش مظبوطه حاسس انهم بيعملوا حاجه غلط ومستغليين اسم الشركه عشان كده مصريين يتعاملوا معايا انا

وتقريبا دينا دي هما الي مسلطينها عشان تشتغل معايا عشان كده قدمت استقالتها النهارده فاكره اني مكشفتهاش وطلبت تتحول لجامعه تانيه

يظهر الفرح ع وجه موجه.بجد هتتحول وهتسيب الشركه الحمد لله
احسن تروح فداهيه وبعدين انشالله الصفقه دي تعدي ع خير وميبقاش حصل اي حاجه متخافش

اسر بتنهيده .والله انتي مجنونه ولاسعه بقولم فمشكله وبحكيلك عن الصفقه وانتي فرحانه انها هتمشي
تقتر ب منه بدلال .اه فرحانه جوزي وبغير عليه ومبحبش حد يقرب منك لاما هكله واكلكك الله

اسر بابتسامه ومكر.بتغيري يبقي هما احلي منك
موجه بغيظ نجح في اثارته.لا طبعا انا احلي والا ماكنتش سبتهم واتجوزتني انا بس انا مبحبش حتي المح نظره اعجاب منك لاي واحده فيهم بدايق

يضحك اسر بقوه ورجوله زائده.ياواد ياواثق من نفسك انت
يجذبها يدها الي الغرفه.طب ماتيجي نشوف مين احلي .
موجه بدلال.لا استني اما احضرلك الغدا
يحملها ويغلق الباب

اسر.مانا هتغدا بيك ياجميل هو انا موشتكيش ولاايه
تضحك هي بدلع
ليقذفها بالسرير .استعنا ع الشقا بالله
….
نسيبهم بقا عيب كده هههههه دولل ناسس استغفر الله مالناش دعوه بيهم
…………….

وصل مراد بسيارته الي منزلهم لتنزل همسه سريعا وتهرول الي شقه روح لتجد من يسحبها من يدها ويحتجزها بينه وبين الخائط وعينيه تشتعل غضب.

مراد.انا قولت ختفضلي فشقتي ووعد مني مش هقربلك
همسه.وانا مش عايزه اقعد معاك سيبني فحالي بقا شوف خياتي وسيبني اعيش حياتي

يقترب منها محاولا التاثير عليها.وحياتي وحياتك ايه ماهس واحد احناطول عمرنا ماتخلييش غلطه تخرب علينا حياتنا
يقترب منها مقبلا وجنتيها بخفه وهو يتحدث
انا ضربتها قدام الناس كلها بالالم وخسرت الفيلم وشغلي ومستعد اخسر اي حاجه بس ترجعيلي

تبعده بقبضتها وصراخها.لا لا مش هتاثر عليا انا مش موميز اوواحده جيبها من الشارع عشان كل ماتغلط تاخدها ع السرير وفاكرني هسامحك

لا يامراد همسه القديمه خلصت خلاص والجديده بتكرهك ومش هسمحلك تقرب مني تاني عشان تقول عليا رخيصه
مراد.انا عمري ماقولت انك رخيصه ده كلام انفعالي حاولت اني ارجعك بيه تاني. او اضغط عليكي بيه متخلييش كلمه فوقت غضب تضيع االي بينا
همسه.الكلام وقت الغضب اصدق كلام يامراد اتعلمتها زمان
مايقوله المرء في غضبه هو مايخفيه بقلبه

وانا بقولك اطلع من حياتي بكرهك
مراد بعصبيه.بتكرهيني وبتحبيه هو كريم صح
همسه.اه وهتجوزه مالكش فيه
يدخل كريم فجاه من باب المنزل ليسمع كلمتها .بجد اهمسه
……….

لو قالوا ان العشق فالقلب فقط كاذبين .فاني اراه في عينيكي ابتسامتك رجفتك بين يدي خوفك احضانك الدافئه اراه في كل خليه ولمحه منكي .حببتي ان كان الحب طريق طويل فانتي نهايته وان كان الشوق مميت فانا صريع في حبك ….
احبك وان طال صبري كيعقوب احبك وان عشت وحدي انتظرك طوال العمر ساظل احبك
……..

يفيق صخر من غفلته يشعر بثقل ع ذراعه وصدره ليجد روح تنام تحتضنه وتضع راسها ع صدره وينظر لساقه يجده ملفوف بالشاش فيتذكر كل ماحدث بالامس
تشعر هي باهتزازه فيخيل لها انه يتوجع فتفزع من نومها وتنظر اليه بخوف

ولكن وجدته مبتسم ينظر اليها
روح.انت كويس رجلك وجعاك
صخر بخشونه .الحمد لله
روح.صخر بيتهيالي كده انا مهمتي خلصت فالبيت ده ولازم اسيبه وانت قلت بنفسك الكلام ده
صخر باستغراب .كلام ايه اناا مقولتش حاجه

روح.لا قولت ساعه ماقولتلي ماتنسيش نفسك انتي مجرد واحده معايا وهطلقك اول مانخلص الشغل
صخر بصراحه.انا كنت بقول كده عشان متضغطيش عليا وتعرفي وتقلقي من اللي ممكن يحصل
روح.واهو حصل واذيت نفسك ومرضيتش تقولي ولا تثق فيا يبقا انا مليش لازمه خلاص

وزي مانا احترمتك واحترمت والدتك احترمني وطلقني وسيبني ارجع لاخواتي هما دلوقتي محتاجينلي
انا متعودتش انا الي اسند ع حد طول عمر الناس هيا الي بتسند عليا وانا الي بشيلها واحميها واضحي وماحبش الدور ده يتقلب وابقي انا الضعيفه اللي انت بتحميها
صخر.ولو رفضت

روح.انا وصلت لاني مش هيهمني ترفض ولا تقبل يهمني اني الاقي نفسي اللي انت ضيعتها واحاول اصلح علاقتي باخواتي شكلهم هما كمان فمشاكل بس كاععادوش بيثقوا فيا لازم ابقي جنبهم
صخر.ماشي انا هخليكي جنب اخواتك خمسه وسبعين فالميه من الخطر انشالله راح

بس برده هبقا مسؤل عنك لاخر نفس فيا مهما حاولتي او هربتي من االفكره انتي مراتي
وانا مسؤل عنك مش العكس
روح.صخر من فضلك ماتتغطش عليا انا هستني يوم كمان فالبيت ده لحد ماتشد حيلك واطمن عليك وبعدين ارجع لاخواتي

صخر.وهتسبيني انا ولواحظ
تبتسم لذكر هذه المرأه فهي تعشقها.
روح.مش هنضحك ع بعض انت مش محتاجلي دلوقتي وانا محبش اني اكون انا الي محتاجالك
ولواحظ هبقي اجي ازورها انا حبيتها كانها امي فعلا
صخر بقوه .ولو قولتلك اني محتاجلك هتقعدي

روح تحاول ان تصم اذنها وتحاول التنفس بشكل طبيعي حتي لايري انها مهزوزه من كلامه.لا في اي حال مش هقعد
يتوجع هو وهو يحاول ان يعدل راسه لتقترب منه سريعا
صخر.اعدليلي المخده
تقترب اكثر .يمسك بيدها وينظر الي عينيها مباشره
يحاول استكشاف حقيقتها

اما هي تجول بنظرها في كل الاتجاهات تحاول اله ب من حصار عينيه وقلبها
صخر .انتي خايفه من ايه ياروح وبتهربي منه
روح.انا مبخافش ومبهربش انا عايزه ارجع لحياتي

صخر.لا بتهربي وجبانه. والقوه دي من فراغ حاجز وهمي انا فاهمك كويس
انتي خايفه مني
روح.وهي تحاول ان تجاريه تحاول التنفس بعظ هجومه المفاجئ ع مشاعرها وافكارها التي يحاول اقتحامها بكل قوته.
روح.وهخاف منك ليه

صخر بابتسامه وخبث.سؤال وجيه الي بيخاف من حد بيخاف منه ليه لاما خايف ياذيه وده استحاله اني اذبكي لانك عارفه اني بحميكي
لاما. خايف يحبه

تسارعت انفاسها بقوه تكاد تشق صدرها
صخر بتسليه.انتي نفسك عالي كده ليه. اهدي احنا بنتناقش بالمنطق مش بالقوه
مش بفرض عليكي حاجه زي ماعقلك بيحاول يفرض ع قلبك الامر الواقع

روح .انت عايز توصل لايه من الكلام ده اني معقده
واني بحبك وبحاول اهرب صح يبتسم صخرر فقد فضحت نفسها بلسانها

روح.لا احب اطمنك انا مبحبكش ومش معقدهوبحب واحد تاني وهطلق منك وهتجوزه بس ماكنتش عايزه اعرف حد بس طالما انت متمسك بيا للسبب ده انك فاكر اني بحبك لازم تعرف اني بحب..

يصرخ بهايقطع كلامتها.اخرررصي
روح.مالك اتعصبت ليه مش قادر تصدق اني بحب واحد تاني ليه وهو بيحبني عشان فاكر ان محدش هيبص لراجل شبهه ولا هيحب واحده معقده اصلا

ولا عشان فاكرني هتجوزك عشان اكمل مركبات النقص اللي عندمزي اي راجل وابقي خدامه اطبخ واكنس واجيب عيال واقعد فالبيت استناك ترجع من الشغل. تحن عليا تقعد معايا شويه زي اي بيت عقيم

صخر.هدي اخلاقك ياشاطره
خلاص هعملك الي عايزاه ومش هكمل النقص الي عندي بيكي هممله بواحده تانيه تكون ناضجه عنك ومش معقده اتفضلي بقا اخرجي عشان عايز استريح ونامي فاي اوضه تانيه انتي مش مجيره تنامي حنبي وتخافي عليا زي امبارح وتحضنيني وفالاخرتقولي انك بتكرهيني بس هحاول اصدقك

تخرح روح من الغرفه بقوه هل سيطلقها ويتركها لحياتها بالفعل هل هي معقده هل هي تحبه هل سيتزوج من اخري ويكون مسؤل عنها وتمتلكه وتحظي بالعيش نع لواحظ
هل هل هل اساله مثيره تدور براسها تسسبب لها الكثير من الصداع المزمن تماد تختنق من التفكير هذا للححوار ارهقها كثيرا جعلها عاريه امام نفسها الهذا الحد هي مكشوفه بالتسبه له

اما هو ابتسم مان خرحت من غرفته يعلم مابها من صراعات نفسيه الان بسببه ولكن فليحظي بالقليل من النوم فهو مرهق للغايه
………

وصل رائد الي منزله ليجد والدته تحلس وهي ترفع احدي حاجبيها دليل ع انتظاره باحدي مشاكلها فهذه النظره اعتاد عليها منذ ان اتي بورد الي هذا المنزل

رائد .ازيك يامي
هديه.مش كويسه يابني طول مالبت دي هنا
رائد.ليه بس عملت ايه انتي دايما متحامله عليها كده ورد طيبه جدا

هديه.انا متحامله عليها انا ربنا هو الي يعلم خرجت النهارده من غير اذنك ياراجلي وعدتهالها قولت ماتخربيش بيت ابنك وبعدين اقولها كنتي فين تبجح فيا وترد عليا ولا كاني كبيره البيت ولاامك
رائد بتنهيده وزفره ملل.خلاص يامي متزعليش بقا
ياورررد

تخرج هي تعرف مصيرها ستعتذرلها كي تتغاضي عن المشاكل
ورد.نعم ياحبيبي
هديه.شوف بتقول ياحبيبي بتغيظني
رائد.اعتذريلها ياورد
ورد .بضيق اسفه ياماما
هديه.انا مش ام حد

ورد بملل ونرفزه زائده.خلاص مش اسفه ياطنط انا مش عارفه عملتلك ايه من يوم ماجيت هنا وانا بحاول اكسيك وانتي دايما بتهزقيني وتزعقيلي وتهنيني انا مش هخطف ابنك منك افهمي بقا انا بخبه اه بس انا حاجه وانتي حاجه انا مبكرهوش فيكي ارحميني بقا انا تعبت لو كان ليا ام ماكنتيش عملتي فيا كده فينك ياروح

هديه بغيظ.شوف بتعلي صوتها عليا ازاي ومين روح دي كمان واحده من اصحابك او اهلك رد السجون ا
ورد.انا اصحابي واهلي مش رد سجون روح احسن منك ومن اي حد هنا متقوليش عليها كده

تشهق والده رائد
رائد.ورررررد
ويهبط بيديه ع وجنتها يصفعها فقد اخطات في حق امه امامه
…………..
……………..

الساعه السابعه صباحا يدقق الجرس
لتفتح موجه تجد امامها عدد كبير من رجال الشرطه تقتحم منزلها
م.مش ده بيت اسر صاحب الشركه….مطلوب القبض علليه

error: