رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر2.الحلقه الثالثه عشرة

تغفو روح بين ذراعي صخر بعد ان جذبها اليه غصبا ورماها بتلك الجمله التي ارقت منامها لمده ساعات…لو حصلي حاجه خدي بالك من لواحظ…
ماذا يعني بتلك الجمله اهو في خطر ويخفيه عليها حتي لاتقلق ايبعدها عن المخاطر كما قال لها من قبل ويعرض
نفسه للخطر

بعد تفكير عميق استسلمت لسحابه النوم
لتدخل في دوامه الاحلام او الكوابيس التي ابت ان تتركها في سلام
لتحلم بصخر وهو مغطي بدماؤه وهي تجري عليه ولكن المسافه بعيده جداا وتنادي عليه ولكن بلاصوت تحاول ان تخرج صوتها ولكن بلا امل
وتجد ولد رضيع يبكي ع الطريق
لتفيق ممن نومها تلهث ع صورته وهو مغطي بدماؤه ثابته في ذاكرتها

تنظر اليه بفزع تتاكد من سلامته بعد هذا الحلم المزعج المخيف
تمسك يده بخفه وتنظر اليه وهو نائم لتحدث نفسها بقلق
روح.ياتري ايه الي انت مخبيه يارائد واشمعنا بتقولي اخلي بالي من لواحظ واشمعنا النهارده ياتري ايه الي هيحصل بكره

الولد فالحلم يعني زعل ياتري ايه الي هيزعلني
يفيق صخر من نومه يجدها تجلس وتمسك يده كانها خائفه من شئ ما .ويجدها ايضا في ملكوت اخر لاتعي شئ حولها كانها متعمقه فالتفكير
ليضع يديه الاخري فوق يديها الممسكه بيده
فتتفاجا به …

 

صخر بخشونه.مالك قاعده كده روح بقوه.انت هتروح فين النهارده وناوي ع ايه ومتكدبش عليا
صخر بتنهيده قويه.بتسالي. ليه اول مره تسالي

روح بنظره شك.عشان اول مره احس ان فيه حاجه غلط
ممكن تفهمني بقا ولا محتاج تفاصيل اكتر
صخر بحزم وشده.مفيش
روح بعند.لا في وهتقول اشمعنا امبارح اللي قولتلي اخلي بالي من لواحظ
صخر.روخ خليكي فنفسك ومتتعديش حدوك الي انتي حطتيها لنفسسك انتي مجرد عميله عندي وبعد انتهاء خدمتك هتطلقي
روح.وده ايه علاقته باللي بقوله بقولك قلقانه انا شريكتك فكل حاجه لازم تعرفني كل حاجه هتحصل
متضايقنيش انا قلقانه وتعبانه

لتصرخ به وتبدوا كانها بدايه لحاله انهيار من اثر الكابوس !
انا خايفه عليك انت مبتحسش عايز تموت انت عايز تموت صح وتسبيني انا ولواحظ بعد ماخسرتني كل حاجه اخواتي وشغلي وكل حاجه طلقني موافقه بس ماتموتش وتسيبني
ماذا تقول تخاف عليه لاتريد الموت له تعترفâ™،
ليهجم هو فجاه ع شفتيها يحبسها بين شفتيه في قبله الحياه لتعود لها روحها ويسكن خوفها ويحبس جسدها بينه وبينن السرير يشعر بارتجافها من الكلام

تتملل بين يديه ولكن يابي ان يترك شفتيها حتي تهدا وترتخي بين يديه وتستسلم لمشاعره وتنطق اسمه بضعف كما تمناه يوم
روح..صخ..ر
يترك شفتيها ويتجول بالقبلات الرقيقه ع وجهها يشبعها قبلات لعلها تبقي اخر ذكري لهم معا يريد ان يشبع منها
يبتعد بوجهه عنها ومازال يجتجز جسدها الخائن لاوامرها بجسده

صخر بخشونه.خايفه عليا ياروح اما هي مازالت تلههث من اثر قبلاته وصدرها يلعو ويهبط
روح.انا انا .مش عارفه
بس بس
يعرف هو الاجابه التي يتهرب لسانها من نطقها ولكن تفضحها عينيها تجول بوجهه تريد حفظ ملامحه يظهر ع ملامحها القلق بالرغم من عدم اخبارها ماسيحدث اليوم

يقترب منها اكثر ويقبل شفتيها يرتوي يريد ان يشبع منها يريد ان تكون اخر شفاه راها ولمس يقبلها برقه ونعومه وينتقل بقبلاته لوجهها ورقبتها ثم يعود لشفتيها وكانها مرساه ولكن هذه النره يقبلها بعمق وقوه وخشونه واشتياق يكاد يقتلع شفتيها من قوته ويكسر عظامها بين يديه من قوه احضانه لتلف يدها تحيط بها رقبته للمره الاولي تنسي نفسها بين ذراعيه لتعمق قبلاته تريد ان تشبع منه بعد احساسها بفقده في هذا الكابوس

تغمره بقبلاتها ليشعر بها تبادله مشاعره لاول مره يشعر انها تشتاق له كامراته منذ زمن ليتعمق بقبلاته وينطق لاول مره وهو يقبل اذنها برخ ويقضمها بخفه يشعرها بولهه له
بحبك ……

لينزل بشفتيه ع طول رقبتها وتلهث هي وهو من فرط مشاعرهم الجياشه ينزل بشفتيه ع سائر جسدها ويجدها تستجيب له طالبه المزيد لاتتذكر من هي ولا من هو سوي انها بين احضانه تضمنه

تضغط ع احضانه بيديها الرقيقه لينظر لها وهو يلهث من قوه اشتياقه لها لتقبله هي بقوه ع شفتيه قبله تودع بها كل قلقها وخوفها وتاتي لتتركه ليغمق هو قبلتها وتجد يديه تزحف الي اسفل ملابسها لترتتعش بين يديه وتنتفض ولكن لاتقوي ع الابتعاد

تقول بهمس.صخرابعد
يهمهم بصوت عالي دليل برغبته العاليه بها
ويقضم ترقوتها ليترك اثره عليها لتتوجع وتزيده رغبه بها
روح بدفئ.صخر ابعد الباب بيخبط
يبتعد عنها بانفاس لاهثه وجسد هائج وعيون تشع رغبه قاتله وعشق

روح بتشجيع وعيون خجله من النظر اليه وتبعده بيدها ليستلقي بجانبها .وهو ينظر اليها والي العلامات التي تركها ع جسدها من قوته وقوه رغبته بها
تجد لواحظ انه قد مر وقت طويل ولم يفتح احدهم الباب فظنت انهم نائمين

تفتح هي الباب لتجد روح تنظر اليها محمره الوجه تحاول ان تخفي ترقوتها وان تغطي شعرها االمشعث من يده
وتجد ابنها مازال ينظر الي روح كنمر ينتظر االفرصه لافتراس غزالته
لواحظ بامتعاض وهي تلوي شفتيها.هو ده وقته الي بتعملوه ده الليل بيستر ��

ينظر لها صخر اخيرا بعد ان قامت روح من مكانها لتتختفي وراء باب حمام الغرفه لاتعلم تختفي من نظراته الراغبه التي تخجلها وهي تمقت هذا الشعور ام من نظرات والدته المتفحصه
صخر.عايزه ايه ياماما ايه الي جايبك بدري كده
لواحظ بامتعاض.بدري من عمرك انت بس الي محسيتش بالوقت طبعا حقك
تتقدم منه وتجلس ومازالت نظره التركيز بعينيها كانها فرصه واتت لها.

لواحظ .الا هو انتم كنتم بتعملوا ايه
وعشان كده بقا خليتوني امشي الشغالين عشان تاخدوا راحتكم
صخر بقوه.لواحظ مبحبش حد خل فحياتي الخاصه
لواحظ باهتمام.هو انا حد وبعدين انت عارفني كتومه وعمري مابطلع سر بره ابدا
قولي بس جبتولي احفاد ولا لسه هي مش حامل
ليتنهد بنفاذ صبر.لواحظ

الفطار جاهز اطلعي خمس دقايق اجهز واطلع
لواحظ.
ياخيبتك فابنك يالواحظ بعد السنين دي كلها ويطردك من الاوضه بعد ماكبرتيه وحمتيه وغيرتيله البامبرز كبر عليكي
بس ربنا مبيسيبش يابن بطني
لتصطنع البكاء

ولكن صخر يعلم تلك الحيل لتعرف ماتريده من تفاصيل غرفه نومهم ولكن ليس عليه
صخر وهي يضع رجل فوق الاخري دليل ع عدم اهتمامه
صخر.ابقي خدي الباب فايدك

تعرف انه كشفها لترفع له احدي حاجبيها وترميه بشبشبها.ماشي ياصخر
تخرج من الغرفه لتجهز له الفطار وهي مغتاظه منه !!

اما صخر يتذكر اللحظات القليله وهي بين احضانه ليبتسم ابتسسامه واسعه ويتخيلها مره اخري تنطق باسمه كانها تتوسل يتذكر طعم قبلتها العالق بشفتيه لتتسع ابتسامته دفئ احضانها لحظه تقبيلها له ولف ذراعيها يشعر برجولته الطاغيه معها هذه العنيده التي لانت بين يديه

ولكن لماذا فعلت كل هذا لماذا قلقت عليه فالخطه لايعرفها الا هو لم تخرج من لسانه لاي شخص
من المستحيل ان يخبرها او يعرض حياتها للخطر لايستطيع تخيل ان يفقدها ان علمت واصرت ان تكون معه فبعد ان نالل شفتيها وحصل ع احضانها هي ملكه حتي الموت لن ينالها الا بشرط ان يناله قبلها

اما روح تلمس شفتيها المنتفخه قليلا من اثر قبلاته لتبتسم وتلمس ترقوتها واعلي صدرها لتجد اثر اسنانه وشفتيه عليها لتخجل وتحمر. وجنتيها لتتذكر لحظت اقبالها ع تقبيله لتنعت نفسها بافظع الشتائم ماذا يظن بها الان انها تحبه وترغب به

بعد فتره تلبس الوجه الخشب الذي اعتاد عليه روح القويه المتمرده وتخرج له بكل ثقه
تجده يبتسم ابتسامه خبيثه ماكره ع طرف شفتيه
ياله من غباء تكره هي تلك النظره بهذه الابتسامه السمجه تريد ان تضرب وجهه الذي يبتسم هذا ليثير حنقها
ولكن تأبي ان تظهر ذلك

وتتقدم نحوه لتجده ينظر لجسدها من اعلاه لاسفله بنظره اشتهاء رجل لامراه.
روح بغضب ظاهر فشلت ان تخفيه .احترم نفسك
اما هو يدخن سجائره بكل عنجهيه وهو نائم ع سريره
لتدفعه بيدها لتجلس جانبه
روح.صخر انت مبهزرش انا لو عرفت انك في عمليه او فخطر من الموضوع بتاعنا وانا معرفتوش هزعل جامد وزعلي وحش صدقني هدايقك هتشوف روح عمرك ماشوفتها

صخر بتشويش ع مايفكر به .ليميل عليها بخبث وابتسامه بعينيه لم تصل لوجهه.هتزعليني ازاي زي ماعملتي من شويه هشوف روح الي شفتها من شويه وهي بين حضني
يقترب بوجهه من وجهها اكتر ناعمه وطريه وكلها حنيه
لتصدع ضحكته عاليا تثير استفزازها وغيظها
لتوفر بصوت عالي وتصرخ به.صخررررر
ينفخ بوجهها دخان سجائره

صخر بهدوء ينافس خوفه من يومه.يلا نروح نفطر ياروح
ليسبقها الي الباب .تمنع بينه وبين الباب. بيديها وتمنعه من الخروج بجسدها
تقول بنبره لينه غير المعتاد عليها منها.صخر راعي انا اول مره اترجاك قولي في ايه النهارده ناوي ع ايه
مش هسالك تاني

ينظر لها يعلم بشعورها وخوفها ولكن ليس لديه مايطمئنها به فهو لايعلم ماسيحدث
يقترب منها وهي بين الباب وبينه هي من وضعت نفسها بهذا الموقف المحرج
صخر بهدوء وتسليه مميته لاعصابها.تعرفي انا نفسي اعمل ايه دلوقتي فيكي عشان الوضع اللي حطيتي نفسك فيه
لو عملت اللي فبالي دلوقتي هخليكي مدام عملي وفثانيه ايه رايك

تتفاجا هي من رده لتهرب من بين ييديه بسرعه وهي تزفر وتقول بصوت عالي ممتعضه وقحححح..
تصدع ضحكاته عاليا ويخرج ليتناول افطاره ويقبل والدته وينظر لها نظره حب وشوق لزوجته نظره كانها الاخيره
……..

اما عن اسر استلم صور موجه مع هذا الذي ادعت انه زميل ليس اكثر من ذلك صور وهي فاحضانه وتقبله
ليذهب الجزء الباقي من عقله ليذهب الي المنزل بسرعه الصاروخ من المستحيل ان تكون موجه هي من بالصوره ولكن من بعث له بهذه الصور وهل تكون حقيقيه ام مركبه ولو حقيقيه هل موجه كذلك خائنه

يجب ان يعرف منها كل الحقيقه
هل من الممكن ان يكون غيره تجرا ان يقترب منها باي شكل من الاشكال حتي لو ضد رغبتها ولماذا لم تخبره اهي بهذا الغباء ام كانت تحب ذلك لتشعل غيرته ..حتما غبيه في كل الاحوال ومتهوره

ليزفر داخل سيارته والغضب يشتعل ويشتم بافظع الالفاظ خلال طريقه هذه الصور التي راها مايزيد عن المائه تشعل حريق بصدره
وصل الي شقته …

ليصرخ بصوت غاضب مفزع.مووووجه
تخرج من غرفه النوم بقميصهت القطني الذي يصل الي ركبتيها وهي مغتاظه من صوته العالي الي ان رات ملامحه الغاضبه لتتعجب منه
موجه.في اي ياسر

يظهر اللاب الخاص به ويفتح له ا الصور واحده تلو الاخري لتتسع عينها وتشهق من هول الصور والمفاجأه
وتبدا فالبكاء بعد ان ابتعدت عن الحاسوب
موجه ببكاء وتلعثم فالكلام .والله والله ماحصل ياسر افهمني والله ماحصل
يقول بصوت عالي بعد ان وضع الحاسوي ووقف امامها
اسر.امال ايه الي حصل من غير كدب ولا كلمه كدبب قولي كله

انا عديتلك كدبه زميلي مش اكتر وكنت عارف ان بتكدبي
لينطق بصريخ عالي .. قووووولي
موجه ومستمره فالبكاءتشهق من شده البكاء .انا انا والله
هو جيه قالي يوم مادينا قربت منك ان انت بتحبها اكتر مني ومش عاملي اهميه وهو بيحبني وهيدلعني اكتر اخليني معاه احسن

لتحمر عينيه غضبا.وبعدييين اخلصي
موجه .والله انا موافقتش وقولتله يبعد عني رجع بعدها قالي نفس الكلام وهزاته انا وايه واسالها والله وقالنا اننا هنندم بس مفهمتش كلامه واعتبرته تهديد اهبل
وبعدين والله هو الي

امسك يدها بقوه وجذبها لينظر بعينيه بقوه..
عمل ايه انطقي لمسك انطقي هو الي ايه
موجه وعينيه بالارض و صدرها يعلو ويهبط من قوه النشيج والتنهد.والله جيه يكلمني النهارده الصبح وبعدين جايه امشي واسيبه لقيته حط ايده ع جنبي بسرعه وقربني ليه ومقدرتش اعمله حاجه وقالي هتندمي فودني وبعد بسرعه والله ماعرف انه بيصور انا معملتش حاجه صدقني هو كان بيهددني من فتره واسال ايه

اسر.ومقولتليش ليه ياهانم مستنيه اما يغتصبك عشان تقوليلي ياموجه
موجه.انا كنت خايفه اقولك تكبر الموضوغ وتاذيه وتاذي نفسك ومكنتش فاكره الموضوع هيكبر فاكراه مش مستاهل سامحني

اسر.غوري من وشي ياموجه دلوقتي حااالا ملمحكيش
تقترب منه لتنعم باحضانه تبكي عليها تلتمس الرافه منه ليبعدها بقوه ويصرخ بها
اسر.ابعدي قولتلك لحد امته هتفضلي متهوره وعقلك مش فيكي ونبتعرفيش تقدري الامور صح
تبتعد عنه وتدخل غرفتها تصلي وتناجي ربها يزيح هذه الغمه عن صدرها فالله خير معين ووكيل لها في كل وقت

اما هو يفكر ماذا سيفعل الايام القادمه؟؟.
………..

خرج رائد الي عمله وهو يانب نفسه ع عدم اخبار ورد عن مكان اختها وع قسوته عليها ولكن واجبه الوطني يحتم عليه ذلك لحمايه روح وصخر قبل كل شئ
وصل الي مكتبه السري هو وصخر الءي يجتمعان فيه
رائد.ازيك ياصخر انت هنا من بدري
يرفع صخر عينيه المرهقه ووجهه االعبوس من اوراقه التي يتفحصها
صخر.من نص ساعه بس

رائد.مالك عامل كده ليه
صخر بقوه واصرار يحب ان يخبره ويوصيه فليس له الا هو صخر.رائداسمعني كويس مفيش وقت
انا من ساعه حطيت الخط القديم وهما اكيد مراقبينه واكيد هما زمانهم وصلولي ومستنيني اخرج
يظهر الغضب ع وجه رائد وامتعاضه.ويهم ان يتحدث ليوبخه ع فعلته التي حظره من فعلها مرارا
ليوقفه صخر باشاره من يده

صخر.اسكت متتكلمش مفيش وقت انك تعاتبني انا نفذت خلاص الواد اللي مستعد انه يضربني تجيبوه وتفتشوا موبايله وتشوفوا اخر رقم كلمه وتجيبوا مكانه وتقرروا الولا الىي هتمسكوه
دي شبه عمليه انتحاريه وانا هقوم بيها عشان روح وامي

رائد بنرفزه.اقسم بالله انت. عايز تتضرب بالنار منك لله ياشيخ ارحمني شيلتني مسؤليتك ده ربنا قال لاتلقوا بانفسكم الي التهلكه

اعمل فيك ايه
صخر بتركبز ادعيلي ولو حصلي حاجه روح وامي فرقبتك وابقي قول لروح تتجوز
هو ده الي عندي ييلا انا خارج
اتاخرت عليهم كنت مستنيك
رائد.انت لابس واقي من الرصاص
صخر.اه ربنا يستر ادعيلي

رائد.منك لله
يبتسم صخر ابتسامه باهته ليجري رائد عليه ويحتضنه يخشي عليه من رصاصه غادره هو صديق عمره وطفولته بمثابه اخ له
يحتضنه بقوه كانه الحضن الاخير
…………

روح.ماما انا عايزه اطلب منك كلب والنبي بس تدا ري عليا مش زي كل مره
لواحظ.بشك .عايزه ايه يابت اخلصي

روح.عايزه اكلم اخواتي من موبايلك من ورا صخر بالله عليكي ماترفضي وحيات صخر عندك زحياه احفادك الي هجبهملك ربنا يخليكي
لواحظ بنرفزه مضحكه.خلاص اكتمي ايه ده بالعه ايه راديو
روح بانتظار.يعني موافقه
لواحظ.ماشي روحي
بس هتجبيلي احفادي امتي

روح بضحك.كله بتساهيل ربنا يالواحظ ياعسل انتي قولي لابنك هو الي يتجدعن
تجري عليها تقبلها كشكر لها تقبلها قبلات كثيرع
لواحظ.ههه خلاص اختشي يابت وفري البوس ده لجوزك
روحي يلا قبل مايبجي
تذهب روح بسرعه .وتطلب نمره ورد فهي تحفظها جيدا

ورد.الو مين
روح.انا روح ياورد عامله ايه
تبكي ورد من المفاجاه ومن ماتعانيه بعد غياب روح
ورد.روووح. وحشاني اووةي اتتي فين اخبارك ايه مبتساليش ليه

روح بضحك.يابت اصبري
ورد.كده ياروح تسبيني كل المده دي ققلقانه عليكي دراعك عامل ايه
احنا كلنا قلقانين عليكي ومحتاجنلك اوووي
روح.انا كويسه ودراعي خف خلاص
انتي الي مالك صوتك زعلان احكيلي ايه اىي حصلك انتي واخواتك

لتكذب عليها
ورد.احنا كويسين خالص انتي وحشتينا بس
روح .متعودتش عليكي تكدبي
ورد.انا عايزه اشوفك
روح .قريب انشالله ياحبيبتي

تسمع كل منهم اصوات رصاص من الخارج وتاوه احدهم وصوت رائد يصرخ ع الباب
رائد.صخرررررررر

error: