رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر 2.الحلقه الثالثه والعشرون

يقال عننكي ياصغيرتي انكي تجيدي اللعب بالمشاعر ولكن انا لست هاوي او مراهق فانا محترف .سالعب ع اوتار قلبك مواطن ضعفك اغلب قوتي لتصبحي هشه بين يدي ضعفك لي وقوتك معي نستغلها سويا وليس ضدي
فإن كنتي روح فانا صخر تتحطم عليه قلوب العذاري ولكن انتي ياقطتي الشرسه

لاأعلم لماذا انتي دون سواك تسللت حافيه الي اعماق قلبي الي تفكيري بدون اذن مني سأعاقبك ع عنادم ولكن في حضني انتظريني صغيرتي لأحطم هذا الحجر داخل راسك والذي يطلق عليه عقل او مخ
………لم أعد اريد الانتظار فسأمتلكك قريبا اعدك بهذا يامتمردتي يامن ملكتي الصخر في ايام..
……..

بدأ الحضور لهذا الحفل الكبير الذي يضم عده من المفاجات او يقال عنها قنابل موقوته تنتظر الوقت لتنفجر

يدخل رائد بهيبته وبذلته الكحلي بوسامته المعروفه وهو يصطحب ورد التي يظهر ع وجهها السعاده النسمه الرقيقه التي اتت لحياته لكي تنيرها
تذكرت ورد ماحدث مع والده صخر امس
فلاش باك….

بعد ان فرت ورد واغلقت الباب من الخارج هربا من قبلات صخر وافعاله التي لاتتعدي عمر من يفعلها العشرون فهي افعال لاتخرج الا من مراهق

بعد نصف ساعه اتت والدته وسالت ع رقم الغرفه وهي خائفه مرتعبه من فكره فقدان ولدها الحبيب تلوم نفسها مرارا فهي من فعلت به هذا واحزنته بدون سبب غيرتها عليه غيره حمقاء ولكنها ستحاول ان تصلح كل شي

رأت ورد ع باب الغرفه هرولت ورد. اتجاخها واحتضنتها
ورد.ازيك ياماما وحشتيني اووي

هديه بابتسامه فهي تعترف ان ورد من اصحاب القلوب النقيه التي لاتتذكر الالم وتذكر المواقف السيئه فقلبها ناصع البياض
هديه.الحمد لله يابنتي رائد ماله هو كويس عايزه اشوفه بسرعه

ورد.متخافبش ياماما هو كويس هو كان محتاحلك تبقي جنبه بس عشان كده اتصلت بيكي اول واحدخ
هديه بخجل من افعالها.انا اسفه يابنتي لكل اللي حصل انتي زي بنتي ارجعي بيتك

ورد بفرحه من معامله هديه.متتاسفيش ياماما انا الي اسفه وده مش بيتي ده هيفضل طول عمره بيتك ملوش ست بيت الا انتي
واللي تأمري بيه لازم يمشي
هديه بابتسامه تحتضن ورد.طول عمرك بنت اصول يابنتي
فتحت ورد الباب لتدخل هديه معها ورائد في وضع النوم بالسرير ولكنه مستيقظ

ورد.عامل ايه باحبيبي
رائد بجمود.كويس ياأمي متقلقيش
اخذت هديه تبكي وتشهق من معاملته الجامده لها وتحتضنه تحاون ان تعوضه دون كلام
لتربت ورد ع ظهرها

ورد.ايه ياماما اهدي كده
تنظر ورد لرائد بعتاب ع هذه المعامله
رائد .اتفضلي ياأمي احنا مابينا كلام كتير لسه مخلصش
هديه.يابني انا عارفه اني غلطانه ومستعده اعمل اي حاجه عشان ترجع بيتك
انا مكنش قصدي انا بس بغير عليك وبحبك مكنتش عايزاها تسرقك مني

رائد.انتي امي وهي مراتي انا بحبها وبحبك كل واحد بشكل مختلف واتمني انك متحطنيش فموقف زي ده تاني كرامتي من كرامه مراتي
يعني الي يزعلها يزعلني باماما وهي مش هتزعلك

تشعر هديه بالمهانه وانها نزلت من نظر ولدها
لتعاجله ورد في كلامه
ورد.وانا يارائد كرامتي من كرامه ماما هديه يعنب الي يزعلها كانه زعلني

يعني احنا التلاته واحد محدش يقدر يزعل نفسه
ليحتضن كل منهم الاخر ويبتسم رائد ع رجاحه عقل زوجته وطيبه والدته وتبتسم هديه ع نعمه زوجه الابن المتفهمه لما كانت تشعر به
اما ورد اخيرا وجدت لسلام بين عائلتها الجديده

ياتي لرائد اتصالا من صخى يخبره بالحفل وانه يريد حضوره هو وزوجته ووالدته
ويوافق رائد
رائد.صخر عزمنا انا وانتي وماما ياورد ع حفله فالقصر بكره ايه رايكم

ورد.مزافقه طبعا ياحببيبي بس مش هيبقي مجهود عليك وانت لسع تعبان
رائد بغمزه.لا مش مجهود دانا كنت من نص ساعه بفكر اعمل مجهود اكتر من كده بس ياخساره مش مشكله متعوضه

اما ورد تتوهج وتزداد احمرارا من الخجل من كلماته ولا ترد
ليبتسم هو ع احراجها فليذيقها بعضا مما سببه قربها له منذ بضع ساعات

رائد.وانتي ياماما
هديه.لا يابني روحوا انتم وانا هروح عشان اختك وعشان تبقوا ع راحتكم انت ومراتك
رائد.انتي عارفه لواحظ هتزعل منك مش هتلاقي حد تنم معاه الاانتي وتعملوا شبه عواجيز الفرح
هديه.اتلم ياولا

رائد بضحكه رجوليه عاليه.ههه وبعدين ايه كمان معزومه متخافيش ايه هتكون هناك قبلك
هديه.طيب امري لله هروح معاكم
لتجري ورد عليها فرحا. فهذه اول مناسبه ستحضرهت برفقتهم وايضا برفقه اخواتها

فهي تعلم انه من الضروري تواجد روح باي مكان يوجد به صخر وان لم تعترف بحبه ولكن
..عيون المتحدث اصدق من كلامه…
تجري ورد تقبل هديه قبله عميقه ع وجننتيها من الجانبين .بجدياماما هتيجي معانا انا فرحانه

رائد بمكر.طب وانا مليش
ورد بخجل .ملكش ايه
رائد الله
رائد.مليش اي كلمه حلوه انتي حدودك احمرت ليه كده انتي فهمتي ايه
شوفتي ياأمي البت بتفكر فحجات اكبرمن سنها ازاي وهي لسه طفله

ورد باندهاش وتوتر.لا والله ماكان قصدي انا انا
اما هو يضحك ضضحكه جذابه ع خجلها وتوترها
هديه.بس ياولا متكسفهاش انا مروحه بقا ولا اقعد انا وتروحي انتي ياحبيبتي تستريحي
رائد بمكر وضحكه خبيثه لم تظهر الا في عينيه .لا روحوا انتوا الاتنين الممرضات هنا حلوه لو احتاجت حاجه هناديلهم

ورد بسرعه .لا والله طب انا قاعده ع قلبك بقا وريني كده
لتضحك هديه وتدعي لهم بصلاح الحال وتترك المستشفي وتعود بيتها

رائد.انتي مش قاعده ع قلبي انتي قاعده فقلبي ياوردتي
ورد بخجل واحنرار يغزو وجنتيها.ميرسي
رائد.انتي قاعده بعيد ليه ياوردتي تعالي هنا جنبي
ورد.لا لا انا كويسه كده
رائد.شكل الممرضات والله مفيدين اكتر ده اي واحده
تتمني اقولها تيجي جنبي

ورد بغيره اقتربت منه ترفع
اصبعها تحذره
ورد.والله ازعلك لو قلت كده تاني احترم نفسك
ليجذبه اليه تقع باحضانه
رائد.اموت فيك ياشرس انت

ورد بخجل .رائد مينفعش النهارده
يقبل وجنتيها ببطئ وشفتيها يلثمها برقه كالفراش وهو يتمتم.هو ايه اللي مينفعش انة عملت حاجه
لتحاول ان تبعده وهو يقبل رقبتها برغبه
ورد.اللي بتعمله ده خليه لبكره انت لسه تعبان وانا اخاف عليك بالله عليك ابعد انا مش هقدر امسك نفسي اكتر ممن كده

لتنطلق ضحكاته العاليه القويه ع كلماتها العفوهه التي تعترف برجولته الظاهره والمأثره عليها بدون قصد
ابتعد عنها
رائد بخبث.انا ممنتش هعمل حاجه هخليكي تنامي فحضني بس ع ماربنا يفرجها
ولا انتي الي عايزه
ورد.انت وحش وبتكسفني انا مش عايزه حاجه

يحتضنها ويضع راسها ع صدره ويضغط عليها بين احضانه يكاد يكسر عظامها من قوه احتضانه لها وهو يتمتم بهمس
رائد.وانتي حلوه اوووي ياورتي
لتغفو هي سريعا بين احضانه حيث الامان الذي افتقدته من مده

اما هو يظل فتره يحترق شوقا لها فامرأته بين يديه تثيره اكثر ولكن فليتحكم فنفسه لينام ولكن بعد فتره طويله

……….

عودده…
يدخل بعدها اسر متالق في بذلته السكراء والحذاء الاسود الامع والكرافت النبيتي ومعه موجه وهمسه
لتتذكر موجه ماحدث صباحا
فلاش باك…

تجد موجه هاتفها يعلن عن مكالمه هاتفيه الساعه الواحده ظهرا انها من زوجها لا تصدق هل سمحوا له بمكالمه ام خرج لالاتعلم
ترد بسرعه
موجه.الو اسر انت كويس ايه. الي حصل معاك قولي بسرعه اسر.ههههه انتي فين ياموج

موجه.قصدك انك طلعت قول وربنا صح قول صح
تبكي بصوت عالي وتقفز لاعلي بفرح
اسر.وربنا انتي مجنونه يلا تعالي انا فبيتنا وحشتيني
موجه.طب طلعت ازاي

اسر.اما تيجي بس يلا تعالي بسرعه عشان صخر عامل حفله بمناسبه خروجي عشان نلحق نجهز
موجه.بس هسيب موجه لوحدها ده روح كمان خارجه
اسر.قوليلها تجهز نفسها هناخدها معانا ه بليل تكون جاهزه افوت عليكم انتم الاتنين

موجه.مااشي خلاص عشان نجهز بسرعه
تغلق معه الخط وتتجه الي همسه
موجه.همسسسه
همسه.ايه يابت بتصوتي ليه
موجه.اعملي حسابك هتيجيي معايا حفله النهارده بمناسبه خروج اسر

همسه.بجد طب هو فين
لتقفز موجه عاليا. ايوه ايوه بجد خرج وهيفوت علينا بالعربيه باليل ياخدنا. انا عايزنا نبقي مزز بليل
روح.حفله ايه دي يا موجه الي رايحنها
موجه.مفيش صخر جوزك عامل حفله بمناسبه خروج اسر
روح.امممم

موجه.مش انتي طنتي ناويه تروحي
روح.اه هروح بس انا وكريم روحوا انتو مع اسر وانا هحصلكم
موجه.ماشي يالهوي دي هتبقي حفله جامده
لتمسك بيد همسه ويقفزان
عاليا ويغنوا
حبيبي يالالا يا لالا همسه
حبيبي يالوكه يالوكه ياموجه

اما روح بسرها .ياتري ايه الي هيحصل ومخبي ايه ياصخر مش مطمنالك
لترتسم ابتسامه خبيثه ع شفتيها .اما نشوف صخر باشا هيعمل ايه اما يشوف كريم
.
ياتي الليل لتتانق همسه بفستانها الذهبي اللامع مع شعرها الذي يجعلها كالملكات
اما موجه تتانق بفستان من اللون الفيروزي الذي يجعلها ملاك

ليخرجوا الي اسر الذي انبهر بجمال موجه الذي ابتعد عنها لفتره طويل يريد ان يحتصنها يروي عطشه من حبها وشوقه الشديد لها
ولكن فلينتظر بعد هذا الحفل

اما مراد رأها وهي تخرج بهذا الفستان المثير بدون اذنه بل وتركب سياره رجل غريب لم يمكنه التعرف ع ملامحه فهو لم يخرج من السياره
ليجري للدم بعروقه ويلبس سريعا ليلحق خلف هذه السياره فخاف ان يكون كريم
معها وهو الذي يقود السياره
…………

عوده ……
يكتمل الحفل بحضور اسر وموجه وهمسه
يتبعهم مراد الذي دخل خلفهم

ثم بعد ذلك اتي مازن الي الحفل فمازن هو من اطلق تصريح الخروج لأسر وهذه هي الحجه التي اتخذها صخر ليدعوه للحفل
اتي ببذلته السمراء وعينين كالصقر تحوم بالحفل
يريد ان يراها يعلم انها بالحفل لانه راي رائد ووالدته بالحفل ومعه ورد
فبالتاكيد هي بالحفل

بعد دقائق انطفأت الانور جميعا ليصطدم ويندهش جميع الحاضرين بنزول صخر الرجل الحديدي بعينيه العميقه الذكووريه الحاده

ومعه ايه التي تتألق بفستان جميل بلون السما تبدو كالملاك بجانبه برقتها المعهوده بفستان خطبتها لينزلوا السلم

اما مازن تجهم مالذي يحدث حبيبته بالفستان بجانب صخر كان يشعر انها مكيده فهو لاول مره صخر يدعوه لحفل وببالتاكيد عرف مابينهم
ولكن لو طان اخر يوم فعمره فمن المشتحيل ان يتركها

مع نزولهم ع السلم
دخلت روح لاول مره تتالق بفستانها الاحمر الناري التي يجعلها حوريه تودي الي الجحيم بنظره من عينيها
فستان يظهر مفاتنها وانوثتها بشده وتتابط ذراع كريم وهو بابهي حالاته كأنه عريس بليله فرحه

ليكون المنظر كالاتي هي تتابط ذراع كريم كانها تتحدي
وهو ينزل مع خطيبته من ع السلم ويتحدي هو الاخر

ولكن ماات وقعت عينيه عليها والنار تأججت في صدره واشتعل الغضب بعينيه اصبح بركانا من هذا التي تاتي معه بهذه الملابس امام الجميع فهو زوجها مهما كان كسرت فرحه انتصاره عليها تلك المتمرده

فسيكسر ععظامها وانفها

الشامخه واشتدت قبضه يده ع ايه من غضبه فتأوهت بصوت منخفض وهي تنظر له وتصطنع لابتسامه
ولكن مازن راي يده التي امسكت بها وراي ايتسامته لها ليخرج الغضب من عينيه يريد ان يكسر يديه

اما روح تفاجأت بانها خطبته ولكن لم تكن المفاجأه كبيره كانت تتوقع شئ شبيه بذلك
ولكن اصتدمت بمشاعرها تريد البكاء ولكن قوتها كأمرأه تمنعها من البكاء

تقدمت بكل قوه ليقفون في ساحه الرقص يعلن الدجي عن بدايه الرقصه ولكنها ليست رقصه فكل من بداخلها شياطين تلعب برؤوسهم جميعا
فانها مذبحه ساكنه نائمه تريد من بشعلها ولو بكلمه
تبتدا المباراه

ليتقدم صخر وايه يتوسطوا ساحه القصر وهو يمسك خصرها وههي تضحك ضحكه رقيقه دليل ع كلامه الطيف لها
لتغتاظ روح وتسحب كريم بعصبيه لساحه الرقص تنافسمهم
روح .تعالي نرقص يلا

يبتسم كريم ويذهب معها للرقص
اما مازن يغتاظ من صخر امتلك حبيبته وللكن تلك اول جوله فمن النستحيل ان بتركها له وستعاقب عقاب الملكين ع افعالها تلك الآيه من الجمال

امما رائد يسحب ورد الي مكان الرقص واسر ايضا ياخذ موجه ليرقص معها بعد اشتياق شديد ليقف مراد وهمسه ينظرون كل منهم للاخر
مراد ينظر لها بغضب وغيره وهي تنظر له بعتاب وتحدي

اما لواحظ وهديه يجلسون بجانب بعضهم البعض كانهم يرون عرض مسرحي ومنتظرين المعركه الاساسيه

لواحظ.شوفتي ياختي العيال
هديه بامتعاض .انا مش فاهمه حاجه البت روح دي مش متجوزه ابنك ازاي ترقص مع غيره وهو ازاي يخطب مش هما لسه متجوزهاش الا ع ورق

لواحظ .ياختي خليه يحركها شويه بس شايفه الواد اللي واقف هناك ده
تشير ع مازن
هديه.اممم ماله شكله كأنه ميتله حد
لواحظ.هههه استني ده اللي بيحب خطيبه صخر تستني شكلها هتولع اما نتفرج

اما مازن ينظر حوله يجد همسه فتاه رقيقه تقف بمفردها فيذهب ويطلبها للرقص
فيراه مراد المقبل عليهم ويري قبولها لعرضه كي تثير غيظه
لتشتعل نيرانه اكثر ولكن فليري اخر هذا السفه الذي يحدث
ايه.انا زهقت ياصخر وخايفه شايف مازن بيبصلي ازاي
صخر بضحكه خبيثه .

اهدي بس اما نجيب اخرهم اما نشوف سي مازن ده هيعمل ايه اخره اما يشوفك بتضيعي منه
ونشوف الحلوه اللي بترقص دي ايه اخرها ومين الكابتن ابن …اللي معاها ده

ايه .بس دي حلوه اووي ياصخر دي احلي واحده فالفرح ولا الغستان اللي عليها دي متفجره الانوثه يابني دانا عيله بالنسبالها زمان الناس بتتريق عليا
اما صخر فقد اشتعل من كلامها حتي وان كان بدون قصد فضغط ع خصرها حتي تاوهت بين يديه بصوت عالي
ايه.اااه ايه براحه
بصراحه الواد اللي بيرقص معاها ده كسب احلي واحده فالفرح

اما رةح عند سمعت تاوه ايه زفرت وزاد حنقها من الواضح انه واقع بحبها ويضغط ع خصرها يقربها منه يريد وصالها
روح.الموضوع ده كده زاد عن الحد اوي ده قليل الادب ازاي يحط ايده عليها كده

كريم .ههه ايه ياروح انتي حبتيه ولا ايه بتغيري يابطه
روح.لا بس مش كده يحترم نفسه مهما كان هو جوزي
كريم انا عايزاه يغير
كريم .بس كده نخليه يغير ياروح بس احميني منه لحسن ده ممكن يموتني
روح .متخافش يلا ابدا

ذهب كريم الي الدجي لتشغيل اغنيه رومانسيه
ولا بنساك ولا ثانيه وكل دقيقه والتانيه
بفكر فيك وانا وياك حبيبي انت اللي فالدنيا
تفوت ايام وبتعدي وحيك ليا مش قدي بحبك حب مش موجود ملوش وصف وكلام عندي

يتقدم ع هذه الاغنيه ويسحب يدها بعيدا عن الجموع ويضع يديه ع خصرها لتضع ذراعها ع كتفيه ويتحركا سويا كاالغزاله
السابحه في عالم لم يوجد به الاهما تحت اعين الجميع

تذهب وتجئ بهذا الفستان بين يديه تتنقل ع ذراعيه وبين احضانه ومن ذراع لاهر وتتراقص ع اطراف اصابعها لتنتهي بين احضانه

اما جميع من بالحفل وقف ليشاهد هذه الرقصه واطلقوا عليها فراشه الحفل او الغزال الشريد لانها كانت سارحه طوال الرقصه

اسر.وحشتيني ياموج ماتيجي نروح ونثبت
موجه.ههههه اتلم بقا انت طالع من السجن تعبان ارتاح شويه
عيب كده

اسر بخبث وبنظره شهوانيه انا فعلا تعبان اوي الواحد مش مستحمل حتي يروح
تخفض راسها وتضحك بخجل ووجنون.انت قليل الادب حد يسمعنا اسكت بقا
اسر باقتراب .انتي خايفه حد يسمعنا ومش خايفه حد يشونا

ليقرصها من جانبها لتشهق بصوت عالي
وتبتعد عنه .ياقليل الادب
يضحك بصوت عالي وينظر لها بهذا الفستان الفيروزي المغري حد الهلاك ع جسدها الغض يتخيل اشياء لاتعلمها هي

رائد.كده تقفلي الباب عليا مكانش العشم بس حقي كله هاخده النهارده
ورد .ههه ههه انت كنت مزودها اوي وطنط كانت جايه وهتشوفنا

معرفتش اعمل حاجه الا كده اهرب منك
رائد وهو يقترب .شوفي هتهربي مني النهارده ازاي ياطفلتي بس استحملي بقا الي هيحصلك
ورد.انا بحبك ومبخافش منك
رائد باقتراب.يارب صبرني ماشي ياوردتي اما نشوف
وع فكره هنروح ع بيتنا نبقي لوحدنا احنا وبس

اما مازن رقص مع همسه لتشتغل غيره ايه التي لم تشعر بها من قبل هذا المشهد اعترفت لنفسها انها احبته

مراد.لا لا دي كده جابت اخرها معايا
بعد ان انتهت رقصه روح وصفق الجميع لها وهي تنظر بكبرياء لهم

صخر.كده زودتها اوي لازم حد يوقفها عندحدها
هي ناسيه انها لسه مراتي
ايه.مانت كمان جوزها وتخطب غيرها سيبها تشوف حياتها

كانت ايه تقول له هذا الكلام بناء ع تعليمات لواحظ
ترك ايه سريعا وذهب لها وسط دهشه الجميع
جذبها من ذراعها بقوه
روح.ابعد عني انت حيوان وهمجي

صخر دون ان ينبس بكلمه عنها جذبهت من ذراعها ع الغرف ويده تشدد ع ذراعها يكاد يكسرها
اما هي تحاول ان تبعد يده
صخر. اخرسي لاحسن هقتلك
ححالا
روح ابعد انت واخدني ع فين
خطيبي هيققلق عليا ابعد وسيبني لحياتي
…….

بمجرد ان ترك صخر ايه
ذهب مازن سريعا يحملها بين يديه امام اخيها الذي كان يعلم بكل مايخطط له وسبب اختيار اخته وعلم بكل ماحدث وانه يحبها

وكان يثق بمازن ويعلم من عينيه يقرا عشقه لاختها
ايه.نزلني انت بتعمل ايه
اسر.هعاقبك يامراتي
ينزلها باحدي الغرف ويخلع الجاكيت ويقوم بنزع الحزام ليكمل

موجه بمحاوله عدم اظهار خوفها.اللي يشوفه يقول فارس في ساحته وهو حتي الشراب شاحته
يقترب منها وهو يفك الحزام
…….

بعد ان ترك مازن همس ذهب لها مراد وبعينيه شرار
مراد.اظن كده كفايه بقا وحسابك تقل ومن الليله هتبقي مراتي تاني انا مش هسيبك لواحد…. يضيعك مني اه غلط بس اقسك بالله حركه كمان من جنبي واولع فيكي
يلا قدامي هنروح ع بيتنا

اما همسه ارتجفت من نبرته وعينيه المشتعله
واتت لتخرج معه حتي لاتفسد الحفل ويمكن ان تحل هذا الموضوع مره اخري

اما اسر .يلا ياموج هنروح مش قادر بعد كده
موجه.ههه يلا قبل ماتفضحنا

رائد.وردتي موحشكيش بيتنا
ورد .بخجل وحشني
رائد.طب يلا

يراهم كريم ولواحظ وهديه يذهبون جميعهم باتجاه الباب
كريم.سبوني كلهم مع اتنين عواجيز منكم لله
لواحظ.هي مين العجوزه دي ياولا. يامسمسم. انت والله لولا النفس كنت خليتك تتجوزمي بس المرحوم بقا
يزعل

كريم.بضحك.الحمد لله ان المرحوم هيزعل
هديه.دول فاكرنا كبار وعواجيز واحنا اصبا منهم
كريم.ههههه اصبا مننا صح عندكم حق الدهن فالعتاقي
لواحظ.بتقول حاجه ياولا
كريم بضحك.لا بقول ربنا يخليكي لينا ياست الكل

لواحظ.استني انت وهي مفيش حد هيخرج من هنا

error: