رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر2.الحلقه التاسعه عشر

ذهب صخر سريعا بعد ان علم انه تم اصابه رائد فالعمليه الاخيره الي المستشفي العسكريه ليجد
مازن يقف مع ايه وصوتهم عالي يبدو انهم ع خلاف في امر ما
ليقترب منهم ويسمع حديثهم
ايه.انت مالك انت اكلم مين ولا اعمل ايه وازاي تسمح لنفسك تكلمني كده وتتعصب عليا

يقترب منها بعصبيه.بت انتي انا اعمل اللي انا عايزه وانتي تسمعي الكلام وانتي ساكته وتقول حاضر وبس

ايه. حاضر وبس ليه سي السيد وبعدين هو انت فاكرني يعني عشان رائد تعب شويه مليش ضهر وتعلي صوت عليا فهخاف
يقتر ب منها اكثر وينظر بعينيها بدفئ .اه سي السيد بس سي السيد بتاعك انتي بس ومش بمزاجك هتبقي امينه بتاعتي وحطي ده فدماغك ولو حد قربلك هنسفه ولوانتي حاولتي تزعليني هزعلك وجامد زعلي وحش

يقترب يقبلها من احدي وجنتيها ويبتعد يذهب لصخر اما صخر فيبتسم فهاهي قصه حب جديده تبدا بسبب اصابه رائد
وكان الله يوجد الاسباب دائما
كما نقول دائمامصائب قوم عند قوم فوائد
صخر.مازن فين رائد وايه اللي حصله
ايه.صخر الحقني انت فين شوفت الي حصل لرائد انا خايفه عليه اوي

لينظر لها مازن نظره قاتله تجمد اطرافها في اماكنها لتصمت سريعا وتنظر بالارض
وتبتعد وتتركهم ليبتسم صخر
مازن.رائد كان ماسك حمله الهجوم بدالك لانك مصاب وللاسف اتصاب فكتفه وانشالله يكون كويس وميكونش في خطر ع بكرخ الصبح

صخر.اممم وايه الي تم فالتحقيفات كمان
مازن .مفيش بعد الضغط عليه اعترف بصعوبه وكمان بان اهو ورط صاحب شركه اسمه اسر تقريبا يبقي جوز اخت مرات رائد لانه كان متاكد من نزاهته

بس لسه مطلعش لان مفيش حد عشان يخلي سبيله
صخر.تمام في اخبار تانيه
مازن.لحد دلوقتي لا
صخر.تمام يبقي كده مافضلش
غير الراجل اللي فتركيا
ماشي اتفضل وانا هدخل اطمن عليه

يتقدم صخر ليدخل الغرفه بدون ان يستاذن احد فكل يعرف بالمستشفي من هو صخر ورتبته
لتمسك ايه بذراع صخر
ايه .خدني معاك
صخر.تعالي يايه ورايا

يجذبها مازن بقوه وعينيه تطلق شرار
مازن.ازاي تمسكي فايده كده عدي يومك ع خير هقول لاخوكي اول مايفوق ع حركاتك دي وانك بتدلعي ع حد غريب
ايه بمكر.صخر مش غريب صخرده حبيبي مقدرش استغني عنه
لتبتسم بمكر ووتركه وتدخل غرفه اخيها
اما مازن ينقبض قلبه ويترك المكان ويذهب الي مكتبه لبستريح من تلك الحوريه
…….

تتحدث لواحظ الي صخر
لواحظ.الو
صخر.ايوه ياامي عايزه ايه
لواحظ.الواد رائد عامل ايه
صخر.اتصاب فكتفه بس انساء الله يقوم بالسلامه بكره ويفوق وميبقاش في خطر

لواحظ.يارب يقومه بالسلامه
الواد ده طيب البت ايه عامله ايه
صخر.زي القرده اهي زي ماهي ماتغيرتش من وهي صغيره خديها اهي هي جنبي
ايه.متقولش عليا بت
ايوه ياطنط ازيك عامله ايه

لواحظ.كويسه بس عايزه اشوفك عايزاكي فموضوع مهم
ايه.خلاص بكره انشالله اكون عندك ياطنط
لواحظ.ماشي اديني صخر بقا
صخر .ايوه يالواحظ

لواحظ.ابقي خات ايه معاك بكره عندي
صخر.ليه
لواحظ.هتعرف بكره
……..

عادت ايه الي منزلها تجد والدتها تجلي ع كرسيخا والقلق ينهشها
ايه.مالك ياماما قاعده كده ليه
هديه قلقانه ع اخوكي اوي
ايه.طب ماتتصلي عليه
هديه.خايفه مايردش عليا

اكمني زعلته هو ومراته والنعمه يابنتي ماكنت اقصد انا بحبه بس وخايفه البت تحسسه انها بتحبه اكتر مني
وهي سهنه كده ومسهوكه وبتحبه اووي
ايه.هههه بدل ماتفرحي انها يتحبه تعملي كده ياماما
هديه .خلاص بقا
ايه .طب اتصلي بيه هو عمره ميزعل منك وميردش عليكي

لتقتنع بكلامها وتقوم بمهاتفته ليرد عليها صوت اخر غير صوت ولدها المالوف
هديه.ايوه يارائد
مازن. ايوه انا مش رائد ..رائد طلع مهمه هيغيب فيها يومين ونسي موبايله تحبي اقوله اي حاجه

هديه .لا يابني انا كتت بطمن عليه بس يعني هو كويس
مازن.ايوه متخافيش بي العمليه دي سريه متقوليش لاي حد انك عرفتي ياحجه
هديه وقد دخلت عليها تلك الحيله وعلمت انه بمهمه سريه بالغعل

هديه.لا متخافش مش هقول لحد خالص
مازن.تمام ياحجه بس في حد اتصل عليه اسمه ايه تعرفيها
هديه.ايوه يابني دي اخته
مازن بجديه.طيب هاتيها ياحجه ععشان اعرفها تقول ايه لو اي حد سالها
تترك هديه الموبايل لآيه

ايه.الو
مازن بخبث.انا خلاص قولتلها زي ماتفقنا فين مكافآتي بقا
ايه.مكافاه ايه

مازن.ترديلي البوسه بتاعت النهارده ياجميل .اه صحيح هي شفايفي بسه معلمه عليكي ولا غسلتي وشك
ازاداد وجهها احمرارا فاخذت الهاتف بعيدا عن والدتها ووقفت بالشباك
ايه.لا غسلته وطهرته بالديتول انت قليل الادب ولو قربتلي تاني هقول لصخر ورائد

مازن بعصبيه.صخر صخر صخر ماتتعدلي وبعدين انا كمان هقولهم
ايه بضحكه.هتقولهم ايه
مازن بخشونه .هقولهم اني بحبك
ايه بشهقه حاولت الا تصل اليه ولكنها وصلت له فابتسم.ايه
مازن .ب ح ب ك

تغلق المكالمه في وجهه وصدرها يعلو ويهبط من اثر كلماته للاول مره تشعر بهذا الشعور اتجاه احد تشعر بفراشات بمعدتها عندما اقرب منها وقبلها وعندما تحدث اليها حاليا لاتصدق انه قال انه يحبها لا لا لاتفهم ذلك هل قالها حقا ولكن هل يحبها من اول يوم ام انه يتسلي بها

………….

عاد مراد الي منزله ولم يجد همس بالمنزل
ليزداد حنقه عليها

يصعد الي شقه اختها ليجد حذائها امام الباب ليتاكد انها بالداخل ولكن الساعه الواحده منتصف الليل ومن الواضح انه يوجد احذيه نسائيه اخري وكوتشي نعم حذاء روح فخو يعرفه من الواضح ان الاربعه اجتمعوا وسيحدث مصيبه لينزل الي شقته الي ان يظهر الصباح ويعرف ماذا سيفعل معها
يعم الليل ع الجميع …….

……………

تستيقظ روح لتجد انها الحاديه عشر
تفكر ماعي مصيبه كل منهم التي دعتهم الي ترك بيوتهم وهل هي قادره ع حلها فمشاكلهم لم تعد المشاكل الصغيره التي كانت تساعدهم بها وهم صغار ولكن ستبذل اقصي جهدها لتكون جانبهم وخلفهم دائما سندا لهم كما كانت

ولكن هل ستحل لهم كل مشاكلهم وتظل وحيده لا لا لاتفكري بهذه الطريقه ياروح فدايما انتي كريمه معهم لستي انانيه
تجد ورد استيقظت من نومها
ورد.روح انتي صحيتي
روح.ايوه ياورد تعالي بره يلا نحضر الفطار ونتكلم
تتبعها ورد الي المطبخ

روح احكيلي بقا مالك وايه الي رجعك هنا
ورد بتوتر.ماهو بيتي برده ومن حقي ارجع
روح بايتسامه .ورد متلعبيش بالكلام طبعا بيتك طول العمر حصل ايه ياورد
لتظهر السكين لها وتضحك.قولي بسرعه واعترفي احسنلك ههه

ورد.مش عارفه ياروح من يوم ماروحت بيت مامته وانا مش عارفه اعيش حسه اني مخنوقه مش عاؤفه اتحرك كل كلمه وحركه بتحاسب عليها
روح.ليه ايه الي حصل احكيلي

ورد.كل ماجي اكلم رائد الاقي مامته مدخله فخياتي ومحسساني دايما اني هخطفه منها او اني بكرهه فيهة وانا والله معملتش كده ومن اول يوم دخلت بيتها بتعاملني وحش روح.طب ومعرفتيش ايه السبب ليه انها تعاملك كده ولا انتي استسهلتي وقولتي اسيب بيتي واخرب حياتي عشان استريح منها ومهمكيش جوزك
ورد ببكاء

لا والله انا معملتش كده انا حاولت معاها كتير بس كل مره كانت بتزيد وقولتلها اقولك ياماما فهمت ان انا بلعب عليها عشان ابقي صاحبه الييت ووهي ست كبيره وعجوزه بيضحك عليهة بكلمتين
واستحملت

روح .وبعدين ايه الي خلاكي تاخدي القرار وتسيبي بيتك
فجاه بعد ماستحملتي كل ده
ورد.انا استحملت كل ده لاني كنت بعوض نفسي دايما بان رائد بيحبني وبيعوضني بحنانه وانه استحملني كتير وصبر عليا لحد مافهمت يعني ايه حياه زوجيه ين اي اتنين
لكن لما

انتظرت قليل واجهشت فالبكاء
روح بقوه .عملك ايه انطقي
ورد.ضربني بالالم قدامها وحسيت ان الدنيا اسودت فعيني ياروح خلاها تشمت فيا وانا مكنتش عملت حاجه

تنهدت روح بارتياح فقد ظنت الاسوأ انه اغتصبها فدائما تفكيرها يميل في هذا الاتجاه لانه عقدتها الاساسيه
روح بصوت لايسمع.الحمد لله

روح.طب وهو عمل كده ليه اكيد في سبب قوي اللي يصبر عليكي كل ده من غير مايجبرك وبقي مراته ويوديكي لدكتوره كمان يبقي انسان بيحبك وعمره مايعمل كده اللا لسبب قوي عملتي ايه عشان يضربي

تزداد ورد فالبكاء.بصراحه شتمت مامته بس والله ياروح ماكنت اقصد هي شتمتني الاول وقالت عليا كلام وحش وعليكم وع تربيتي وانا استحملتها كتير

لتربت روح ع ظهرها لتهدا وتقوم بعمل كوب من الليمون البارد ليهدا اعصابها
روح.طيب اهدي واشربي ده ياحبيتي وبعدين نتكلم

………………

يفيق رائد وتزول فتره الخطر ع الواحده صبلحا ويجد صخر قد نام بجانبه هل ورد علمت ولم تاني له هل والدته ايضا علمت ولم تاتي لانها غاضبه منه او لم تعلم من الاصل
ولكنه نظر لصخر بود وتذكر…رب اخ لم تلده امك …

ليمسك يده يوقظه بذراعه السليمه
صخر بفزع.رائد انت كويس
رائد بابتسامه .اه الحمد لله متتخضش هو ايه الي حصل وانت نايم كده ليه

صخر.مافيش انت اتصابت ومازن كلمني فالتليفون وقالي فجيت ابات معاك عشان منقلقش والدتك متعرفش حاجه مفيش بس الا القرده ايه اختك الي تعرف
رائد.ههه يابني متقولش عليها كده بتدايق انت ماسيكهالها من واحنا صغيرين

صخر.ماهي الي كانت بتتشعبط ع الحيطه واحنا صغيرين وبعدين ماتخافش مش هسيحلها هي اختي زي ماهي اختك مش اختك لو حدك هههه
رائد.طيب ماحدش تاتي عرف باللي حصل
صخر بمكر.قصدك مين

رائد بالم قد ظهر ع وجهه.ورد مراتي هيكون مين عرفت ومجاتش صح انا كنت متوقع
صخر.ههههه ليه شكلك عامل مصيبه معاها عملت ايه انطق مشرفتناش اخرمره معاها ولا ايه بس احب اطمنك لا معرفتش
رائد.ههه لايعم انا سيد الر جاله بس اطلب منك طلب
صخر.مش هخلص منك بقا طلباتك كترت كل ده عشان رصاصه اطلب ياعم
رائد.عايزك تتصل بروح

ينظر له صخر نظره ناريه يفهمها رائد ليضحك
رائد.خلاص ياعم انسه روح
ينظرله وهو يوشك ع قتله مره اخري.

صخر.شكلك مش محتاج دراعك التاني وعايز طلقه كمان
رائد.ههه ياعم مانا عارف الي فيها مدام روح
صخر.ههه مدام ايه بقي انت خليت فيها معنتش قايلم ع حاجه لا انا ولا لواحظ
رائد.الله هي لواحز عرفت ههه والله انا كنت متاكظ الست دي مبيستخباش عليها حاجه وحشتني والله

صخر.هههه اه والله بحس ان هي اللي بتشتغل فالمخابرات مش انا دي قالتلي اجيب البت ايه تروح معايا النهارده تتغدي
مش عارف عيزاها فايه
رائد.ههههه ربنا يستر عليكي ياايه يلا مش مشكله ايه لسانها طويل وتستاهل وديهالها

ركز بس انت معايا تتصل ع مدام روح وتقولها تقول لورد اني اتصبت فالعنليه ومابين الحيا والموت وقاعد انادي عليها وعايزها تحيلي باقصي سرعه

صصخر بمكر.لا لا ياعم الكدب حرام ماليش فيع
رائد.من امتي طب والله اقول للواحظ ع كل مغامراتتك ايام الكليه اخليها تفضحك
صخر.بتقول عايزني اقولها ايه هههه بس متتعودتش ع كده عشان انت تعبان بس

رائد.ههه طيب شاكرين افضالك ياسيدي يلا نفذ
بس عايزك ترسم الدور عليهم تمام
صخر.ماشي هخرج اكلمها بره

رائد.ايوه ياعم ماشيه معاك هتقعد تحب فالمدام
ليقذفه باحدي الاحذيه الموجوده ولكن يتفاداها ليضحك
صخر.احب فيه هي دي تتحب دي تضرب بس حسيي الله ونعم الوكيل
………

بعد ان هدات ورد قليلا
وظلت روح تفكر نعم انه اخطاا ولكن هل ستعلم اختها بانه هو المخطا لتتمادي وتخرب حياتها ليس من العدل ذلك نعم هي ايضا اخطات

روح.انتي الي غلطانه ياورد
ورد.بعد ده كله وانا الي غلطانه برده ياروح
روح.ايوه متصدريش مخك فين ورد العاقله الي بتعرف تاخد الناس ع قد عقلها مهمها هي غلطت فيكي هي ست كبيره وقد مامتك لازم تحترميها ومتغلطيش فيها ابدا
هي لو ماما كانت شتمتك او ضربتك كنتي هتشتميها او تضربيها

ورد.لا طبعا بس هي مش مانا ونبتعاملنيش ع اني بنتها
روح.لا هي مامتك مدام اتجوزتي بنتها يبقي هي مامتك الي مخلفتكيش ةلازم تحترميها مهما عملت وانسي بقا حكاييات ان الحما وحشه عشان الافلام اللي بتتفرجي عليها وبعدين حتي لو هي وحشه يننفع تشتميها هي كده مسكت عليكي غلطه لا

وقدام ابنها اللي هو جوزك وهو لو مكانش جاب حق امه مكانش هيبقي راحل ولا طمر فيه تربيتها ليه واللي ملوش خير فاهله مش هيبقي ليه خير فيكي
ورد باقتناع بكلامها.امال يعني كنت اعمل ايه

روح.تحاولي تحبييها فيكي تكون دايما هي اهتمامك الاول مش جوزك تحسسيها انها هي ست الييت تاخظي رايها ومشورتها فكل حاجه زي ماتكون مامتم عايشه معاكي مش تتجاهلي دورها وتدلعي ابنها كانك بتغظيها
ورد.يعني مدلعش جوزي خالص عشان خاطرها عشان يبص بره وتشمت فيا

روح بضحك .لا طبعا دلعيه بس فاوضتكم لكن قدامها لا عشان متغيرش منك وتحسيها انه بيحبك اكتر منها فتعاملك وحش ومتبقيش عارفه السبب

ليظهر الامتعاض ع وجه ورد .
روح بابتسامه .هو غلط اه
لتبتسم ورد .

لتكمل روح.لكن انتي كمان غلطتي متحملهوش الذنب لوحده
وبعدين ورد العاقله الي طول عمري بقول اعقل واحده فينا ومبتزعلش حد منها انتي الي المفروض تقوليله يفضل مامته عنك اي حاجه تبقوا مختلفين عليها تقوليله يعملهالها هي الاول ويفضلها هي عليكي كظه هو هيحبك ويحترمك وعمره ماهينسالك وقفتك جنبه ابدا زي ماوقف جنبك قبل كده وانتي منستيلهوش ده

وفنفس الوقت هي هتتحرج وتحبك وتقوله يعملك حاجتك انتي الاول وتبقي كسبتي من النحيتين حب جوزك ومامتك مش حماتك
ورد.يعني انا اعمل ايه دلوقتي اروح انا الي اصالحه
روح.لا طبعا اس

ليقطع كلامها ان هاتفها يهتز باسم صخر لتتفاجأ وتندهش من الغريب ان يتصل عليها بعد ان انهت كل شئ معه
هل يمكن ان يكون اشتاق اليها لاتعرف لماذا ابتسمت لهذه الفكره ام يكون حدث له شئ او اصيب مره اخري ويحتاح اليها ظهر القلق ع وجهها لتضغط الزر وتجيب بسرعه

روح.ايوه ياصخر انتي كويس في حاجه لواحظ فيها حاجه
صخر بخشونه.ازيك ياروح
روح.متصل عشان تقولي ازيك يابرودك يااخي
صخر بابتسامه من قلقها عليه وبمكر.لانا كويس ولواحظ كويسه

وبعدين امال هتصل عشان ايه احنا كل واحد راح لحاله دلوقتي وكل واحد هيشوف حياته وانشالله هعزمك ع فرحي قريب
ينقبض قلب روح وتريد ان تبكي ولكن تتماسك لان ورد تنظر لها
روح بتوتر .بجد مبروك هفرحلك بس ابقؤ ابعتلي ورقتي الاول

صخر.الله يبارك فيكي لا ورقتك ايه انا الشرع محللي اربعه
تريد ان تنفجر به ولكن يمنع كلامها
صخر .استني بس ده مش وقته انا متصل بيكي عشان اقول انا رائد اتصاب فالعمليه شكله مكانش مركز وزعلان فحصل الي حصلل وهو فخطر ومابين الحياه والموت وبينازع باسم اختك ولازم يشوفها

هاتيها وتعالي انا اتصلا بيكي لانس معييش رقمها وده صاحبي واخويا
روح بقلق والم وخوف.حاضر حاضر متقلقش نص ساعه ونكون عندكم اطمن

تغلق روح الهاتف
ورد.في ايه صخر كان عاوز ايه
روخ بتوتر وخوف ع اختها ولكن يجب ان تخبرها فلا وقت لديهم
روح.رائد فالمستشفي مكانش مركز فالعمليه كان مدايف فاتصاب فالعمليه وبيموت وبينادي عليكي وعايزك
ولام نروحله دلوقتي

ورد.��

…………
يصعد مراد الش شقه روح
مراد.افتحي ياهمسه بدل ماكسر الباب ع دماغك

error: