رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر 2…الحلقه السابعه والثلاثون …
الحلقه الاخيره ..الجزء الاول

ظل كريم طوال الليل نائم بجانب زينه في غرفتها بعد ان اتفق مع والدها وصخر ع الخطه

استيقظت زينه في منتصف الليل لتجد كريم يغقو ع كرسي بجانبها من شده الارهاق نعم اشفقت ع حاله انه سهر بجانبها ولكن تذكرت فالحال مافعله

نظر لها نظره لاتستحقها لاجل والدتها ومافعلته ماكلنت تنتظر منه ذلك ويقول لايعرف يريدها ام لا كانها سلعه ومعروضه عليه بعد ان كان يتمني مواققه ابيها تكره والدتها دايما تؤثر ع حياتها بالسلب

قامت من مكانها وذهبت اليه لتوقظه بعنف
زينه بغضب .كريم كريم اصحي كريم بتثاؤب.نعم سبوني شويه بس لسه بدري
زينه بضحكه لم تتحكم بها .كريم قوم انت مش فتكيه خالتك هنا قوم

ليتمطع كريم دليل ع انه قد فاق قليلا.زينه بتصحيني ليه روحي نامي ربنا يهديكي مش كنتي تعبانه
لتقول له بغضب وحزن.بصحيك عشان اقولك اطلع بره الاوضه
كريم بضحك .قال يعني بتطرديني من بيتكم ده اوضه معفنه في مستشفي

زينه.وانا مش عايزه اقعد معاك فمكان واحد اخرج بقي
انا بكرهك
كريم .يخبث . لا كان واضح انك يتكرهيني ساعه ما بوستيني بالغصب
زينه بدهشه.انا

كريم بصوت نسائي.ايوه انكري بقي وانا اقولك عيب ياسي زبنه تقولي ابدا هبوسك يعني هبوسك
كلكم كده صنف غدار بلا نيله
وتقولي ده حقي

اقولك بعد الجواز تقولي لا دلوقتي
صنف ماتأمنلوش.. يامأمنه للرجال يامأمنه للميه فالغربال

لتضحك زينه بصوت عالي منظره وطريقته للحديث فهو مسلي جدااا بالرغم من حزنها.كريم مهما عملت انا مش هرجعلك مش هينفع نبقي لبعض بعد كده
كريم .قال يعني انا الي عايزك انتي مش شايفه شكلك وانتي صاحيه شبه امنا الغوله

لتمسك احدي الوسائد بجانبا وتقذفها به بقوه
زينه.يامعفن انا شبه امنا الغوله ياغراب انت
يضحك ع منظرها يحب عصبيتها ليقذفها بالوسادخ مره اخري
يظلون يتقاذفون بالوسائد ليضحكوا بعد قليل وهم يهرولون خلف بعضهه

كريم.لا هجيب المخده فوشك زي ماعملتي
لتخرج زينه له لسانها .متقدش وتضحك وتهرول بعيدا
وتقذفه باخري

ليمسك كل هذه الوسائد ويعركل قدمها فتسقط ع السرير. ويقدم هو اليها بضحكه شريره وهو يمسك بالوسائد ويقول بنبره مضحكه

كريم.الدور الدور الدور الدور مموعوده ياللي عليكي الدور
مااااااالك يااااشابه داحنا هنريحوووووكي

زينه.اهدي ياحاجه ريا او سكينه انت
تقترب منهها ووضع المخدات ع وجهها تحاول ان تبعد تلك الوسايد وتقذف يده بعيدا وهي تضحك
لتسقط الوسائد بسبب دفعها لها ولكن يسقط كريم فووقها

كريم بابتسامه ماكره.اخيرا ياحبيبتي انا كنت عارف ان ده قرارك الاخير بتموتي فيا طبعا
زينه بخجل.قوم ياكريم بكل استهبال
اقترب بوجهه ليدخل الرعب بقلبها .لا لا ياحلوه كلميني بادب بصي بقا نتفق اتفاق

اقترب اكثر اما هي انفاسها انقطعت من قربه المميت لها نعم تحبه قربه يثير بها الكثير من المشاعر المختلفه لاول مره
يهمس باذنها بصوت دافئ حنون لاول مره .انا كلمت عمي ووافق ع جوازنا وهتسافري معانا الساعه سته الصبح عشان تحضري فرح روح وصخر
ابتعد ليري رده فعلها ع كلامه وجدها تقول بدهشه .هما مش متجوزين

كريم بابتسامه جذابه اربكتها.هو ده كل الي لفت انتباهك فالكلام لا كاموا متجوزين كده وكده بس بكره هيبقي بحق وحقيقي
اقترب من وجهها ونظراته مسلطه ع شفتيها .تعرفي الفرق ولا اعرفهولك
ليزداد احمرار وجنتهاو تقول بهمس.لا عارفه
كريم .يالهوووي

اقترب منها واقتنص شفتيها بقبله كانت عابرخ بالبدايه ولكنه لم يستطيع ان يتمالك نفسه ليجعل شفتيها ملكا لشفتيها يعتصرها في قبله قويه يعلن ملكيته لتلك الشفاه الورديه ولا يبتعد يقبلها بقوه

استمرت لدقائق حتي احتاجت للهواء فدقعته بيديها بعيدا لتفصل تلك القبله الضاربه بمشاعرها ورفضها للزواج منه عرض الحائط

ليبتعد وينظر لها بانفاس لاهثه ويقول بداخلله.الصبر طيب
اما هي بعد ان اخخذت انفاسها زاد احمرار وجنتيها لتقول بصوت هامس .انت قليل الادب ازاي تعمل كده
كريم بتلاعب وابتسامه واسعه.مراتي وانا حر فيها
زينه.انا مش مراتك

اقترب منها مرخري لترفع يديها تمنعه
كريم.والنعمه مراتي هثبتلك
زينه بخوف .لا لا مراتك خلاص

كريم بغمزه.طيبب ياحلو هفوت عليك الساعه خمسه عشان تطلعي ع المطار معانا انا قايل لعمي ماشي جهزي نفسك بقي وجهزي حاجات اختك عشان هتسافر معاكم
زينه .ماشي باي

يذهب ويتركها لتذهب هي الاخري الي منزلها وتغادر المستشفي

……………….

في اليوم التالي الخامسه فجرا

استيقظ كريم من النوم وذهب الي روح التي لم تذق طعما للنوم طوال الليل تفكر فيما تريد ان تفعل لاول مره يصعب عليها اخذ القرار نعم اشتاقت لاخواتها ولكم من المستحيل ان تراه وهو يزف لغيرها فهو حبها الوحيد ويجب ان تكون قويه لتقرر انها لن تسافر معهم وتسافر بيوم اخر

يدخل كريم غرفتها .كويس انك صاحيه يلا قومي البسي عشان منتاخريش
روح .انا مش مسافره سافروا انتم

كريم بفزع فهي ستفشل كل مخططاتهم هكذا .لا لا ازاي مينفعش نخاف عليكي لازم ترجعي معانا
روح بعصبيه .كريم متصدعنيش اخرح بره قولت مش مسافره

ليخرج كريم ببسرعه يريد ان يفعل اي شئ حتي لاتفسد مخططاتهم
كريم .ياشتات الشتات يابا رشدي ده صخر هينفخني مش جايه قال

ليقوم بمهاتفه صخر من غرفته سريعا
صخر.الو ايه جاهزين افوت عليكم
كريم .جاهزين ايه روح قررت ماتسافرش وراسها والف جذمه ماهي لابسه الحق اتصرف هتبوظلنا كل حاجه

صخر بغضب وعصبيه .يعني ايه مش جايه هو كلام عيال
كريم.انا مالي انا دي طردتني من الاوضه وراكبها ميت عفريت اتصرف بقي ماليش دعوه انا خايف تفقعني بوكس لو كلمتها تاني

صخر بصوت عالي وانفاس غاضبه . طيييب اقفلللل
جلال.مالك يابني بتزعق ليه
صخر.الهانم مراتي قال ايه مش عايزه تسافر معانا
جللال .ليه

جلس صهر ليحكي له موجز ماحدث بينهم وسبب تعرفه عليها والاحدات لتي مرت بهم سويا سريعا حتي هذه اللحظه
جلال.مالازم ماتجييش هي فاكره انك هتتجوز بكره هتيجي تعمل ايه

صخر .ايوه يس هي كده هتبوظلي كل الي عملته
جلال .اقولك الخل بس تدفع كام
صخر بغضب .مش ناقصه انطق ياحاج

جلال بضحك .طول عمرك غشيم مع الحريم مبتفهمهش
صخر .يعني اعمل ايه قولي خبرتك يادنجوان
جلال.صنف مراتك ده مبيجيش الا بالغصب مش بالمحايل
ه
وتحب الراجل الي فارض سيطرته وحاسس برجولته
صخر.برده اعمل ايه
جلال .روح جيبها غصب عنها مش بمزاجها اشمعنا دي اللي عايز تعملها بمزاجها
صخر .يعني انت شايف كده ماشي

…………..

ذهب صخر الي منزل روح سريعا
دخل كالاسد الغاضب وفتح غرفتها عليها بدون استئذان
روح بفزع وعدم توقع لما يحدث.انت انت ازاي تدخل عليا كده
صخر بصوت عالي ولكن كفحيح الافعي يخفي نبره تهديد بداخله ..

من غير ولا نفس مش عايز اسمع صوتك تقومي كده زي الشاطره تلبسي هدومك عشان هتسافري معايا
سامعه ليضرخ بها.يلااااااتت
روح بخوف تحاول اخفاؤه.هو خدوهم بالصون مش هسافر انا حره

صخر بهدوء لا يبشر بخير .انا خارج بره خمس دقايق والاقيكي عندي لو مطلعتيش هدخل البسك انا او هخدك كده مفهوووم

خرج واغلق الباب بشده خلفه
وجلس بالخارج
كريم بضحكه.طول عمري بقول عليك راجل تعرف تشكمها

والله انتم تستاهلوا بعض فعلا تخلصوا تاري منكم انتم الاتتين
ينظر لع صخر نظره ناريه
كريم بخوف مصطنع مضحك
انا داخل البس

انا روح جلست لاتعلم ماذا تفعل
لتقوم بسرعه قبل ان ينفذ تهديده لترتدي ملابسها ولكن تسبه بافظع الالفاظ

لتسمع صوته بالخارج وهو يصرخ بها .اددددب
تنتهي من تجهيزاتها ولكن ترتدي ملابس الييت بسرعه فوق ملابسها لتري رد فعله

بعد خمس دقائق وكانها مواعيد عسكريه اقتحم عليها الغرفه ليجدها مازالت بملابسها
صخر بغضب .مااشي انتي الي جبتيه لنفسك يقترب منها ليخلع ملابسها
لتبتعد سريعا . لا لا انا لابسه

تخلع ملابس المنزل ليجد باسفلها ملابسها
ليبتسم بانتصار
اما هي استشاطت من ابتسامته لتقول بغضب.بس انا مش هسافر معاك مش بمزاجك
اقترب منها .انتي الي جبتيه لنفسك ياحلوه
ليحملها فوق ظهره كشوال من البطاطا بمنظر مضحك
ويخرج وهي تضرب بارجلها ويدها ولكن لاحياه لمن ينادي

يخرج بها هكذا ليحادث كريم
.كريم روح جيب زينه واختها وحوزها وابوها وحصلني ع المطار

ينزل ويقذفها بالسياره ويركب جانبها ويغلق الباب اوتوماتيكيا حتي لاتستطيع الهرب
يذهب بها الي المطار

صخر بخشونه.هتتنزلي ولا اشيلك
روح.هووووف انت بتعمل كده ليه مش انت هتطلقني وهتتجوز فارقه ايه بقا معاك اجي ولا مجيش
صخر.عشان انا عاوز كده وبلاش كتر كلام اتفضلي

تنزل معه غصبا تفكر بكلامه فهو ديكتاتور درجه اولي هو يريد هو يريد لايهمه ماتريد هي
وصل والد صخر ايضا الي المطار
وكريم وزينه وحمدي

وزياد وهو يحمل ساره لانها مازالت متعبه من اثر الولاده
ولكن اصرات ان تحضر فرح روح عندما علمت بالامر
لتحمل زينه المولودين
الذي تم الاتفاق ع اطلاق اسمائهم ادهم وجاسر
اسماء قويه تليق بهم

وصلوا جميعا وصعدوا للطائره
ولكن صخر لم يجد والده والطائره ستقوم
لينظر سريعا عليه ويبتسم يجده يقف مع احدي المضيفات الجميلات

يذهب ابيه ويصرف المضيفه
صخر.ايه ياحج مش هتعقل بقا والله اقول للواحظ
جلال.حد يقول للنعمه لا البت حلوه اووي

صخر بضحكه عاليه .والله انا خايف ع مراتي منك
جلال.هههههههه ممكن والله ليه لا مش هتعرفني عليها
صخر.ههه لا ياحلو فالفرح قدام لواحظ انت مش مضمون
ليتركه صخر ويذهب ليجلس بجانب روح التي يبدو عليها الامتعاض

صخر.ايه ياحلوه فكي وشك هيقولوا عليا اني خاطفك
روح.مالكش دعوه بيا انت فاهم
لحد مانوصل وتطلقني وعلاقتنا تننتهي
صخر.ليه مش هتحضري فرحي ده هيبقي وحش من غيرك ولا خايفه العروسه تطلع احلي منك هاهاها

روح.لا هحضر بس تطلقني وقت ماتكتب كتابك عليها تفس المأذون ماشي
صخر بابتسامه .ماشي

تبكي ياقلب ع حبيب راحل ام ع ظلم الدنيا ان كنت انا المذنب فالحب ذنبي والقسوه طبعهم
حياه بلا حب كأرض بور لاتثمر ولاتغني من جوع
يااارب
………………..

اما عند الثلاث اخوات
بعد ان سقطت همسه بالامس من كثره الضحك فكان يبدو عليها الضعف الشديد

قامت موجه بجلب طبيبه مجاوره لهم لتخبرهم بالخبر السعيد ان همسه حامل وتحتاج لرعايه ولكن في شهرها الثالث وكيف لم تعلم كل هذه المده
ليسعدوا جميعا بهذا للخبر وتعزم همسه ع اخبار مراظ بالغد
………….

اما عند ايه تمت كل التجهيزات اللازمه وهاتفها لم يسكت من الصباح من اتصالت مازن
ولكن والدتها نصحتها بان لتترد حتي تجعله يشتاق اليها
لتذهب ايه وهديه ولواحظ الي القاعه

ليتفاجئوا بانها قاعه لثلاث عرائس
ولكن لاتضع شيئا كهذا في اعتبارها لتدخل غرفه المكياج والملابس بالقاعه

وايضا متزن بغرفه اخري مجهزه للعريس للملابس والشعر وكل مايريد فهي نن افخم قاعات الاعراس الموجوده
……………….

اتي مراد ورائد واسر ليصطحبوا زوجاتهم الي القاعه
فنزلت ورد بفستان من اللون الوردي رقيق يجعلها كالملاك وشعرها يزينها مفرود حتي خصرها

ليستقبلها رائد بالاسفل وهو يرتدي بدله من اللون الاسود
وكرافتت بلون فستانها تجعله عريس بليله عرسه

رائد.ايه الجمال ده هترجعي معايا الييت بعد الفرح
ورد برقه وخجل.ايوه يلا نخرج بقي غشان نلحف نوصل قبل روح
اقترب منها قبلها بشفتيها بخفه .يلا ربنا يصبرني
…………..
نزللت همسه بفستان من اللون الازرق الجميل بفصوص لامعه جعلتها كانها قطعه من الماء او السحاب الرقيق
يقابلها مراد ببدله من اللون الكحلي وكرافت نفس لون فستانها
مراد.اخيرا جالنا افراج

همسه بدلع.الله بقا مش لازم ادلع عليك شويه
مراد.ماتيجي نطلع ع الشقه ومش لازم الفرح اموت انا وربنت
همسه.مراد اطلع هنتاخر
مراد.مانا بقول نطلع بس ع الشقه

لتمسك همسه الكرافت لمراد تعدل نن وضعه وهي تقول بدلع وتقترب منه تقبله من وجنته بدلال .لا لما نرجع عشان نبقي براحتنا اصلك واحشني اووي

تفبله بخفه بشفتبه تجعله يستشيط شوقا لها لتخرج هي من المنزل تضحك ع مافعلته به وهو ماثل في مكانه لايعلم مافعلت به ليستغفر به ع فكرته ان يخطفها ويصعد بها فالحال ويخرج ليذهب معها بالسياره

…………..

اما اسر حضر ليجد قطعه من النار المشتعل اللهب تهيط اليه انها موجه بفستانها الاحمر الناري وجنونها المعتاد وشعرها الطويل بمكياج جرئ احمر قاني بشفتيها وكحل بعينيه

اما اسر يرتدي بدله سمراء بكرافت احمر يقدم اليها
اسر.هي الحلوه رايحه كده فين اوضه النوم
موجه .اسر ده فرح اختي مش معقوله

قام اسر بخلع الجاكيت ووضته ع كتفها
اسر .اتفضلي اركبي
لتركب السياره متتعضه وهي تتمتم
موجه .حد يقابل مراته كده والله اقلع الجاكيت

اسر بابتسامه ماكره وخبيثه .وهو يمد اصابعه اتجاه شعرها يزيل خصله منه ويقترب منها يمرر شفتيه ع وجنتيها.
اقلعيه ياموج بس انا مش مسؤل عن اللي هيحصل
ليغمز لها

وفالعربيه وتقريبا ممكن منلحقش الفرح اصلك واحشاني اوي

يمد يديه يجذب الجاكيت .ماتقلعيه هاتيه يلا
لتجذب الجاكيت عليها.لا لا اطلع يلا
ليضحك ضحكه جذابه.ناس تخاف متختشيش
…………………..

وصلت همسه وموجه وورد الي القاعه ودخلوا الي الغرفه الخاصه بروح وقامو بتجهيز فستانها الذي بعثه اليها صخر من انجلترا بدون علمها واتو بالميكب ارتيست وكل شي يتبقي حضورها
لينزلوا ينتظروها بالاسفل
……………….

وصلت الطائره الاراضي المصريه ليستقل كل منهم سياره من سيارات صخر الموجوده بالقاهره والذي قد طلب من لواحظ ان ترسلها وان تنتظره مع هديه وايه واعلمها بكل شئ عن عرسه

صخر.ياحاج ع فكره لواحظ لو شافتك هتفتكر انك عفريت او روحك فبراحه عليها

جلال باعجاب.لا والله الحمد اله لقينا حاجه نتسلي هي امك لسه بتصدق فالحاجات دي
صخر.هههه طبعا اصلها شتمتني فقولتلها اني هشتكي لروحك فالمنام واخليك تطلعلها

جلال.والله وجيه الوقت اللي اشتغلك فيه انا وابنك يالواحظ
جيلك يالظلظ

تذهب كل السيارات الي مكان القاعه منهم المنتظر مايحدث ومنهم المتفاجئ بالمكان ومنهم الحزين ع فرح حبيبه

نزلت روح لتجد همسه وموجه وورد يستقبلونها
بالاحضان ولقبلات فوالدتهم الروحيه قد عادت اليهم اخيرا وليس اي عوده فاليوم يوم زفافها ليجذبوها للداخل

وكريم يجذب ايضا زينه للداخل وجمدي يضحك ع منظرها وهي لاتعي مايحدث

تصل هي وكريم الي غرفه ثالثه بجانب غرفه روح وغرفه ايه
زينه.انت جايبني هنا ليه ماسبتنيش اروح مع روح اوووف انا بحب ابقي مع العروسه

كريم.اهدي بس بصي اصل كل اصحاب روح عاملينلها مفاجاه وانا عرفت من صخر طبعا اخواتها الي عازمين اصحاببها وهي متعرفش
وانا بصراحه صعب عليا متشاركيش فالمفاجأه دي
زينه بلمعه في عينيها .بجد طب ايه هي

كريم.كلهم هيلبسوا عرايس ويتصوروا معاها كانه فرح جماعي وبعدين يغيروا وانا جبتلك فستان والميكب هتدخلك واحده تظبطم دلوقتي
يلا باي عشان الحق انا كمان
زينه باستفسار.تلحق ايه

كريم بنلعثم.الحق اعمل عريس عشان اقف مع صخر اشمعناا انتي
زينه بهبل .االعده هيبقي فرح حلو اوووي
يتركها ليذهب سريعا يغرفته ليتجهز هو ايضا

…………….

اما همسه وورد وموجه اخذوا روح الي غرفتها
همسه.بصي بقا ياروح احنا عاملين خطه
روح.خطه ايه

ورد .بما ان النهارده فرحه ع واحده تانيه وانتي احلي منها
موجه.احنا لازم نغيظه وتبقي احلي منها مليون مره عشان يعرف انه خسرك

روح باحباط .بس ازاي وهستفاد ايه
موجه.ازاي اولا جايبنلك فستان حلو اوي هتلبسي زيها عروسه ويتعملك فل ميكب وتبقي احلي منها مليون مره

همسه.وليع عشان تدايقيه وتظايقيها وممكن نقول ان فرحك ع كريم النهارده اهو لابس كويس فاضي

فروح لم تعلم بمخطط كريم وصخؤ بان كريم ايضا سيتززوج فدخلت عليها هذه اللعبه البسيطه
روح.بس افرضوا اتكشفت هيبقي شكلي وحش اوووي
ورد.لا لا متخافيش اهم حاجه تردي كرامتك فوق كل شي قومي يلا عشان تلحقي

……………….

انتهت العرائس جميعها وايضا العرسان
ليخرج الثلاث عرائس في وقت واحد ينظرون لبعضهم متفاجئين لايفهمون مايحدث

روح ظنت ان ايه هي عروس صخر ولكن الااخري لم تعلمها
اما زينه ظنت انن ايه هي الاخري صاحبه روح وتشترك معهم بالمفاجاه ولكن كيق تتكون مفاجأه وروح تراها

لتكتمل الالغاز ويتقدم مازن لياخذ ايه امام اانظار روح
وياتي كريم لياخذ زينه الذي هو من المفترض عريسها الوهمي

وياتي صخر لياخذها
روح.انا مش فاهمه حاجه
تنظر خلفها بغضب لاخواتها فلم تجدهم وتجد صخؤ امامها بابتسامه ماكره متلاعبه

error: