رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر 2 …الحلقه الاربعون
الحلقه الاخيره 4

عادت همسه مع مراد الي المنزل بعد فرح روح وهي عازمه ع ان تنتهي جميع مشاكلها مع زوجها

نعم لا حياه بدون مشاكل ولكن يمكننا ان نحد منها باالعقل نعرف اسباب المشكله ونتلاشاها حتي لاتحدث مره اخري
لايهم من المخطئ ولكن الاهم سبب الخطأ
حتي لانقع به مره اخري
فتح مراد الباب بسعاده بالغه اخيراعادت الملكه المتوجه ع عرش قلبه الي منزله وغفرت له وسيعود لحياته السعيده معها

نظر لها بحب لتنظر له بتوتر
مراد بغمزه .يلا ياجميل ادخلي غيري وانا هاحي وراك
همسه .لا انا عايزه اتكلم معاك فحاجه الاول تعالي نقعد
مراد بضجر .لسه هنتكلم هو ده وقته
همسه.ايوه يامراد مينفعش يحصل اي حاجه الا اما نتفق عشان اللي حصل ده ميتكررش تاني

مراد.مش هيتكرر اوعدك
همسه .انا عارفه بس لازم نعرف ايه العلط وحصل ازاي واسبابه
مراد بضيق صدر وهويجلس امامها.اتفضلي
همسه بص يامراد خلينا نتفق ان الخيانه مش بس بالجسم لا الخيانه انك تفكر فواحده تانيه انك تبص لواحده تانيه قلبك ميبقاش معايا

اللي زعلني مش انك كنت هتخوني اللي زعلني الي حصل قبل الخيانه وانا عايز اعرف السبب الحقيقي اللي خلاك تعمل كده مش جايز متكونش انت لوحدك اااي غلطان وانا كمان غلطانه معاك

مراد بضيق من هذا الموضوع
.لا انتي مغلطيش فحاجه بس انا زي اي واحد واحده محسساني برجولتي وبتدلع عليا ضعفت ده غير ان بعد الجواز علاقتنا كانت بدات تاخد شكل روتيني ممل مفيش حاجه بتتغير

همسع بتفكير.مع انها مش اسباب كافيه للخيانه لو كانت كافيه مكانش حد مخانش مراته او واحده خانت جوزها لانه ممل
بس برده هي اسباب ولازم نحلها
ودي غلطتي وغلطتك
غلطتك لانك كان لازم تقولي الحاجه اللي مضايقاك مش تخبي الجواز اللي مش مبني ع الصراحه بيبقي مسيره الفشل زي ماكان هيحصل
مراد.طب وغلطتك انتي ليه

همسه .لاني مخاولتش اغير من نفسي بعد الجواز عشان متزهقش مني وبصراحه هههده كل الستات بتعمله بعد الجواز لانها اتجوزت وخلاص
بس ده غلط
انا هحاول اخلي كل فتره فشخصيتي واسلوبي ولبسي وحبي ليك شئ جديد

وبرده اسلوب حياتنا نخليه مختلف كل شويه منملش منه ابدا
مراد باقتناع .انتي عندك حق بس انا كنت هفهم منين انك ممكن تاخدي الموضوع بالبساطه دي انا ممكن لو كنت قولتلك تعملي زي اي زوجه مصريه اصيله وتنكدي عليا اكتر وتقولي مش عجباك العيشه وتحياتنا تبوظ اكتر
همسه.هنه لا عمري ماعمل كده لاني بحبك والحب مش كلمه
اللي بيحب حد بيبقي عايزه دايما مبسوط وفرحان وانا لو كنت عرفت ان فرحتك فكده عمري ماكنت اتاخرت
خلاص اتفقنا
مراد بدهشه.ع ايه

همسه بضحك .
واحد.اننا منخببش حاجه ع بعض مهما كانت صغيره او كبيره
اتنين.اي مشكله صغيره او كبيره نحاول نحلها مع بعض نتشارك فيها محدش يحلها لوحده عشان محدش يحلها من زاويته هو بس

تلاته.نغير اسلوب حياتنا ننزل نادي نخرج نصلي مع بعض اساعدك فشغلك اغير من شكلي نعمل حاجه مجنونه كل اسبوع اهم حاجه حياتنا متبقاش ممله ولحب يضيع منها
مراد بابتسامه ع كلام زوجته .بحبك وهفضل احبك طول عمري

اقتربت همس منه لتضع قدما ع قديه وتتشبث بملابسه لتصل الي وجنته وتقبله ع كل وجنه ثم قبله رقيقه ع شفتيه ليعمقها هو
ويحملها الي غرفتهم
همس .مراد استني نزلني
يقبلها بخفه بفمها وهو يعترض لا مش هنزلك
همس بتذمر.لا نزلني معانا واحد فالبيت هيشوفنا
يضعها ع الارض سريعا .مين ده

همس بابتسامه .قرب وانا اقولك عشان ده سر
ليقترب باذنيه من فمها بدهشه .الضيف يبقي اببنا
لتصره باعلي صوتها وتدور.انا حااااامل يامراااد اخيرا حلمي اتحقق وبقي جوايا حته منك
مراد بذهول .لا احلفي
همسه بدموع فرح .والله

ليحملها ويدور بها .بحبببببك والله العظيم بحببك لنتي احلي حاجه حصلتلي فحياتي
ليبتسم بخبث.لا داحنا لازم نحتفل بقا
همسه ببراءه .ازاي
هل بها غرفتهم وهو يحملها ويغللق الباب بقدمه .وحشتيني همسه بخجل .مراد

يزيل عنها فستانها برقه وهو يقبل شفتيها .روح مراد عقل مراد
ابتعد عنها حتي يستطيعون التنفس ليقوم بازاله باقي ملابسها وتقوم هي بازاله ملابسه ايضا
مراد.الواد ده خلاكي منحر فه
همسه بخجل.اصلي بتوحم

مراد وهو يبتعد .ع ايه اجبهولك حالا
همسه بخجل .عليك
لتقترب منه وتقبل شفتيه يشوق كانها لم تاكل منذ مده وتحاول ان تشتم عبيره تريد ان تيتلع رائحه عطره تتحوم عليها
اقترب منها.الواد ده طالع لابوه وربنا

يقترب منها يقبل بتروي وبطي يثير اعصابها لتهمس باسمه بدفئ وسط لحظاتهن الخاصه
ليذهبوا سويا رحلتهم الخاصه التي تعبرعن حبهم الابدي الذي لايقف في وجهه اي عوائق حب فريد من نوعه نفتقده هذا الزمن
…………

عاد اسر وموجه الي منزله حملها من السياره الي شقته
لينزلها ارضا
اسر وهو يقبلها بشوق .وحشتيني باموج وحشتيني اوي هعوض القديم والجديد

موجه بجرأه .عوض هو حد قالك حاجه الله .
مش انت الي بعدتني عنك
اسر وهو يبتعد.انا ياموجه
موجه.اه وثقت فواحده متعرفش عنها اي حاجه وشغلتها عندك لو مكنتش بتثق فالناس بسهوله وبتاخد حذرك مكنش حصلنا كل ده

اسر .عندك حق الطيب فالزمان ده مينفعش
موجه بتهكم.هه طيب انت شرير ووحش
تقول هذه الكلمات وهي تقترب وتقبل عنقه ببطئ قاتل
اسر بخبث وهو يحملها ويهرول بها الي غرفتهم
اسر.انا هوريكي الشرير ده هيعمل فيكي ايه دلوقتي
ليضعهها ع السرير

لتنام بدلال زائد عن الحد وتقول وهي تتلوي بالسرير.قطعني حته حته وارميني لاي قطه انا حنت بحب سته دلوقتي بحبح انت اه انت لتتراقص بعدها
يقغز فوقها يثبتها بالسرير برغبه وشهوه شديده من دلالها الزائد

اسر بمكر.هم سته فعلا
موجه بعدم فهم .هم مين دول
اسر وهو يقتحم شفتيها بدون رحمه وكانه يقتص منهم ويشبع جوعه الايام الماضيه .

ولا دنا االي هيجوا دلوقتي
اقترب مره اخري منها ولم يشعر بنفسه الا وهو يتخلص من ثيابهم قطعه خلف الاخري
وهو يقبلها بنهم يتلمس جسداها بجراه كانه يتذكر تفاصيله المحفوره بقلبه
تشهق هي من جراه

ولكن يكتم شهقتها بقبله عنيفه راغبه تتحول لقبلت متفرقه يحتضنها بقوه ليبحر معها في بحر من العشق الخاص بهم فقط بحر لانهايه له
يشعرها بسوقه الشديد واشتياقه لها وتشعره خي بحبها وعذابها في بعده

يتبادلون الاحاسيس والمشاعر بطريقتخم الخاصه
لانسمع سوي انفاسهم اللاهثه فقط ولغه واحده هي التي تتحدث الان .لغه الحب
……………..
اما عند ورد ورائد
وهم يترجلون الي منزلهم بعد ان اصبحوا امامه بسيارتهم
ورد.هي ماما جوه

رائد .بغمزه.ماما مين مفيش الا انا وانت والشيطان بس هخلص الجديد والقديم
ورد باحمرار وجنتيها .انت كده بتخوفني ع فكره
رائد بخبث وهو يدخل شقته .مش بقولك طفله وكنتي معترضه وتقوليلي لا
اعترفتي بنفسك اهو

ورد بوقوع فالفخ وحزن. لا مش طفله وانت عارف واثبتلك قبل كده
يقترب منها يقبل عنقها بحب ورغبه واطرافه تمر ع ذراعها بطوله .طب ماتثبتيلي تاني
ورد بخجل .الله ابعد
بس انا عايزه اعتذرلك
رائد وهو يبتعد بدهشه .ع ايه
انتي عملتي حاجه معرفهاش
ورد بتوتر.لا ع اللي حصل قبل ماامشي من البيت ده

مدام رجعت البيت تاني لازم تعرف اني
يضع اصبعه ع شفتيها يمنعها من الحديث
رائد بحب .انا اللي لازم اعتذر اني مديت اايدي عليكي اوعدك مش هعملها تاني طول مانا عايش هفضل حمايتك وبس
ورد بفرح .انا مش زعلانه منك اصلا انت لو مكنتش عملت كده يمكن كنت زعلت
رائد.ازاي

ورد.عشان الي ملوش خير فمامته ملوش خير فمراته
ده غير انها زي مامتي مهما عملت المفروض اني كنت استحملها واحاول اغير فكرتها بالافعال مش بالكلام مش ارد عليها وازعلها

اقترب رائد منها وقبلها ع شفتيها قبله رقيقه كالفراشه يعبرعن حبه الشديد لها
رائد.ربنا يخليكي ليا وطول منا عايش محدش هيزعلك ولا حتي امي

ورد.مامتك هي مامتي يارائد عمري مازعل منها
اقترب منها ولفحت انفاسه الحاره وجنتها فاضطربت اكثر .طب ايه مش هتثبتيلي بقا
ورد بخجل واحمرار وجنتيها لاقترابه الشديد وانفاسه الحاره التي تلفح صفحه وجهها

ورد بتوتر .انا انا تعبانه ممكن ناجل لبكره اصل
رائد وهو يحملها لامجال للتفاوض معه في هذا الانر يعلم انها مازالت تخجل منه .
نأجل مين والناس نايمين
دانا بفكر نعمل شهر عسل جديد
اقترب منها قبل عينيها بحب .ايه لسه بتكفي مني ياوردتي
تغمض عينيها بقوه دليل خجلها وتومأ له بالمواففه ع كلامه
رائد بابتسامه .لا داحنا لازم نشيل الكسوف ده خالص ونعوض بقا

يميل بها ع السرير ليتخلص من ملابسها قطعه قطعه ويقبل مكانها وهي ترييد ان. تنشق الارض وتبتلعها
تهمس باسمه .رائد الله انا انا
يهجم ع شفتيها ييوقف حديثها

رائد.هشش ايه عايزك يس تسبيلي نفسك تحسي بيا
تلمس جسدها برقه بالغه جعلها ترتعش بين يديه تختفي بجسده حتي لاتنظر له
اخذها باحضانه ليشعر برجفتها يحتويها طفلته المدلله حبيبته وزوجته

ليشعرر معها بالسعاده التي طال غيابها منذذ ان تركت المنزل يتفنن في اسعادها وعشقها
لتبادله هي بخجل الحب بطريقته
نعم تحبه وتعشقه

يامن تعلمت الحب ع يديه وتفتحت زهره انوثتي بين احضانه وفتحت عيناي ع رؤيته لاتتركني بدون حضنك الدافي ودلالك اتوه في بحرك وسماؤك واعشق الغرق في عينيك العميقتين
اعشقك واريد ان تعشقني فقط فما العشق الا حياه بالنسبه لعاشق
…………..
ذهب الليل واشرق الصبح ومعه اصوات العاصفير المليئه بالحب والسعاده والامل
لتفتح روح عينيها لتجد نفسها مكبله بين ذراعين. قويتين كالحديد

لتتذكر ماحدث بالامس لتخجل من نفسها ولكن تبتسم بسعاده فقد اكتملت روحها ووجدث نصفه الثاني من فعل كل شي لاسعادها
نظرت الي ملابسها الملقيه ارضا ولكن لاتصلج لارتدائها فقد تمزقت من قوته بالامس
لتخجل وهي تتذكر ماحدث وخشونته وقوته معها ولكن لم ياذيها قد كان عطوف بالرغم من شراسته ورغبته الشديه التي ظهرت

حاولت ان تزيل ذراعه من عليها ونجحت بالاخير نظرات حولها لمن تجد الا قميصه لتلتقطه وترتديه
وتخرج ع اطراف اصابعها تبحث عن طعام
يستيقظ بعد خمس دقائق. بعد ان احس ببروده وفراغ بجانبه
لييستنشق رائحه طعام ذكيه فيبتسم

ويرتدي بنطال رمادي من القطن ويخرج الي المطبخ
ليجدها ترتدي قميصه
اللعنه مثير عليها اكثر من ثيابها فكيف يكون عليها كذلك يظهر كل تفاصيله ومنحنايتها بوضوح
اقترب منها وهو يرتدي بنطال فقط ليسمعها تدندن

يا يا ياواد ياتقيل يايا يامجنني
ياااه انا بالي طويل وانت انت عجبني
يحاوط خصرها من الخلف ويضع راسع برقبتها يشتم هبيرها ويقبلها ببطئ برقبتها لتضطرب انفاسها ويعلو صدرها ويهبط من افعاله
روح بتوتر .صخر ابعد
انما هو في غيبوبه لم يسمعها من الاصل يضع يديه اسفل قميصها

لتلتفت اليه بغضب وبيدها السكين لترفعه بوجهه وهي تشهق من فعلته .احترم. نفسك الله
اقترب من شفتيها ليتحدث بانفاس لاهثه وهمس دافئ يثيرها .انتي سارقه قميصي
لتمتد يديه وتفتح ازرار الفميص روح بخجل .ابعد ايدك الله سيبه هغيره واديهولك

صخر وهو يقبلها ع ترقوتها ويقضمها بشراسه جعلها تتاوه
صخر.لو كنت اعرف انه قمصاني هتبقي حلوه كده كنت لبستهالك كلها
روح.انت وقح

اقترب من اذنها يقضمها بخفه .انتي لسه شوفتي وقاحه
كان قد انتهي من ازار القميص ليسقطه من عليها لتشهق بخجل
يبعد ليحملها الي الاريكه ويعلوها كالمغيب
صخر.متبقيش تلبسي حاجتي تاني ياروحي
ليمطرها بقبلات عاشقه لاهثه تودي بها الي الجنون يقتحمها يجعلها ملكه

قبلها بعنف ورغبه جعلها تستشيط من مشاعره وتبادله بجنون جعلها مشتعله حد النار
ليسقطوا سويا الي الارص من الكنبه من شراسته وهجومه عليها ولكن تبادله هي بعنف اكبر تجعله يجن جنونه اكثر بها تتحرر مشاعرهم سويا

لينتهي بعد الكثير من الوقت وتستريح ع ذراعيه وينظر لها بابتسامه لاهثه اثر مشاعرهم االجامحه
صخر.روح قومي انا مش عايز اااذيكي انا مش عارف مالي مش قادر اتحكم بنفسي

مالت عليه بابتسامه مغويه
تقبله بشفتيه بشراسه .ملكش دعوه بيا
صخر وهو يزار .بقولك قومي حالا احسنلك
ويعطيها ظهره لتبتسم بمكر
روح.لما انت مش قدي بتتجوزني ليه
لتمر باصبعها ع ظهره

ليلتفت لها وشياطينه تتراقص امام عينيه مره اخري
يكبل يديها فوق راسها ويعلوها ..انتي الي جبتيه لنفسك بقا
ليعيد مافعله بقوه وشراسه يريد ان يشبع منها
لايستطيع الابتعاد اصبحت كالادمان
اما هي كانت تشعر كانها تطير بجناحين وهي بين يديه تشعر بحبه وتملكه لها ورغبته الجامحه
……ههه كفايه عليكم كده متعيطوش ههه������
……………..
استيقظت لواحد لتجد رجل غريب بجانبها ليرتفع صوتها وهي ترفع شبشبها وتسقطه ع جسده العاري
لواحظ وهي تضربه بالشبشب.الحقوووني حراممي ليفيق جلال ع صراخ وشي يلسعه

يري زوجته تصرخ وتضربه
ليكبل يدها وهو يضحك
جلال .اهدي الله يفضحك انتي لسه مخلصتيش من حكايه الشبشب ده منك لله انا جوزك ياوليه
لواحظ بذكاء مضحك.جوزي مات
جلال بضحك

ربنا يبشرك بالخير ويكرم اصلك
افتحري ابوس ايدك الحمد لله مفيش خدم بالقصر
لواحظ بتذكر لما حدث بالامس .باسف.معلش يابو صخر حكم السن مانت كمان بقالك كتير
جلال بتحسر ع حاله .كتير مشلتت ههههه
لواحظ بشر .شكلك كده مش هتجيبها لبر اصطبح وقول ياصبح
جلال بضحك.بر ولا بحر
الله يهدك اعرفك فقسم البوليس وتصحيني بالشبشب ده ايه الجوازه دي
لواحظ.بتقول حاجه
جلال.لا بقولك عايز افطر يالظلظ
لواحظ.طيب قول اغسل وشك واسنانك ع ماحض. الاكل
ياصخر

لتتركه مندهش وهو يضحك من هذه المرأه المسليه..وشي واسناني وصخ. ناقص تجيببلي اللبن
لتدخل عليه بكوب من الحليب
ليضحك جلال منها .انا كده فهمت
لواحظ.فهمت ايه
جلال.هههه مفيش امل فالعيله دي
…………..

اما مازن استيقظ ليجدها كالملاك تغفو بجانبه ليتذكر ماحدث ببالامس لتتسع ابتسامته
ولمس وجنتها برقه لتتململ بنومها يلمسه مره اخري لتفتح عينيها ع لحيته المنمقه وعينيه العميقتين
لتتذكر ماحدث لتحمر وجنتيهها وتخفض عينيها
مازن بخبث .صباحيه مباركه ياعروسه

ايه بخجل.الله يباركك فيك
مازن بغمزه ووقاحه .ايه رايك فيا ادائي عجبك
لتفتح ايه عينيها ع وسعهما .انت انت سافل
تجده يميل عليها بضحكه عاليه وكأنه اطربه ماسمعه كانها تمدح به

مازن بتلاعب .شكلك نسيتي اللي حصل ولازم افكرك
ايه.لا لا انةا تعبانه ابعد
لتحاول ان تبعده بقبضتها الضعيفه ليزيل يدها ويقبل باطنها ويقبل شفتيها بعشق وحب لتيتلم تحت همساته وقبلاته واحضانه
وتهمس باسمه بحب
…………..

بعد مرور سته ايلم لم يحدث بهم اي جديد
كريم يدهل غرفه زينه بهجوم مفاجئ يجدها تجلس بهوت شورت ازرق وبدي كات من اللون الاحمر
كريم.ايه ياحلو هو الجواز ده هبفضل كده كتير
زينه بخجل .مش فاهمه
قفز بجانبها الي السرير
ليسحب الغطاء عليهم

كريم.افهمك ياجميل
يقبلها بحب حتي تستسلم له وتصبح زوجته ويختمها بصك ملكيته يشعر بانوثتها ويشعرها بر جولته
يجعلها ملكا له للابد وتشعر بانها تطير بين ذراعيه

………..
اليوم الجمعه يوم اجتماع الاخوات الاربعه وازواجهم ولكن حدث شي مختلف
اتصلت عليهم روح ليحضرو اليها سريعا وقالت لهم ان صخر غير مكان الاجتماع بناء رغبته وانه جهز لهم مفاجاه
ليذهبوا جميعا اليها ووالدته ووالده وابضا هديخ ونصره وكربم وزينه وياخذهم صخر بسيارتهم االي مكان لايعلمه الا هو

روح.صخر قولي بقا رايحين فين
صخر.مفاجأه متزنبش بقا
لحسن عقابك هيبقي شديد
تبتسم رووح بخجل فهي تعرف عقابه الذي يقصده
لينظر لها يجدها محمره الوجنتين فيبتسم بخبث
ويغمز لها .هتتعاقبي بردع اما نوصل

يصلوا جميعا الي
مكان متسع كمدينه صغيره يوجد به بوابه كبيره
ولكن البوايه مغطاخ بقماش من الون الاسود
دخلوا جميعا المكان وسط اندهاشهم
ليجدوا مساحات خضراء تحيط كل قصر داخل هذه المدينه
قصور جميله ملييه بالتلوان ليتحظث صخر اخيرا يخرجهم من ذهولهم

صخر.اولا انا وعدت روح اني هعمل اي حاجه تسعدها
وانا شايف ان سعادتها مبتطملش الا باخواتها
لتبتسم روح واخواتها وتقبله بوجنته امام الجميع
ليكمل حديثه

..فانا عملت المدينه الصغيره دي لكل اسر ه فيكم قصر عشان نعيش كلنا فيها
الدينه دي ممكن تكبر وتستقبل اي حد بس اي حد مرمن بالحب او عايز يؤمن بيه ويكبره
ليشير بيديه للحارث ليسحب الغطاء من ع البوابه ليظهر ايم المدينه امام الجميع

#روح_الصخر
لتهرول روح اليه تحتضنه امام الجميع
روح .بحبك وهفضل طول عمري احبك
صخر.وانا هبني العالم اللي بتحلمي بيه
هخليها مدينه العشاق واسسميها باسمناا
يااجمل واول حب فحياتي

ليتقدم كريم وزينه واخواتها ويتراقصووا سويا ع

وبحب الناس الرايقة اللى بتضحك على طول

اما العالم المضايقة انا لا ماليش في دول

وماليش في الدمع لالا
ولا في الناس الشياله

كل اللى في قلبو حاجة اول باول يقول

وبحب اللي مخليها على الله اللي ما يحسبهاش

داالعمر قصير ليه نتغير ولا ما نعيشهاش

بلا كمشه وهم وحرقة دميعينى راحو بلاشاهو كدة على دا الحال يا سلام

وبحب الناس الرايقة اللي بتضحك على طول اما العالم المضايقة انا لا ما ليش فدول

ليتراقص الجميع ع هذه الانغام المفرحه كبير وصغير لتتساقط البللالين الحمراء والالافتات من جميع الجهات مكتوب عليها اسم المدينه
ويقترب صخر و ياخذ شفتيها في قبله شغوفه
وبنطق بهمس
#روح_الصخر

…………………
كل حكايه وليها اصل
همسه ومراد .بيناقشوا ان بعد الجواز بيحصل ملل من الروتين اليومي اللي مبيتغيرش وده بيادي لمشاكل كتيير مبيبقاش معروف ايه سببها واوقات كتير بيادي للخيانه عشان الواحد يجدد مشاعره
لازم يبقي في تجديد كل شوبه عشان احنا بشر وبنمل من الحاجه حتي لة الحاجه حلوه

_تاني حاجه ورد ورائد.بتناقش مشكله الحما الصعبه هي مبتبقاش قاصده تخرب حياه ابنها قد ماهي حاسه ان هي بتحبه وان مراته هتاخده منها
لازم نتعامل معاها بعقل
هي تعتبر فمقام الوالده ومحدش يحب ان والداته تتخان مهمها عملت يجب ان هي تتعامل برفق وتفهم الصح وان تفكيرخا غلط وده بيبقي من معامله الزوجه الصح لها متحسسهاش بعدم اهمييتها

._موجه واسر.لازم مش اي حد نثق فيع وندحله حياتنا حتي لو صاحب او زميل لازم نتاكد من الشخص ده الاول
الطعنه بيجي كن اقرب الناس جد متتخيلوش

_ساره وزياد
الفلوس مش كل حاجه الام بتجري ورا الفلوس وقصادها خسرت كل حاجه بناتها وجوزها واتسجنت وخانت
ا#الي بيحط الفلوس تحت رجله بيعلا

_اخيراااااا
روح
المشاكل النفسيه مش هبله ولا ينفع اننا نهملها هي اصعب واخطر من المشاكل العضويه والصحيه
وده ناتج عن بيئه غير صللح واب غير مسؤل لازم كل اسره تتعامل قدام اولادها وتبقي عارفه انه هياثر عليهم
#الطفل مش اهبل فاهم كل حاجه

error: