رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر2..الحلقه السابعه والعشرون

صعدت روح الي الحلبه لاتعلم ماذا تفعل كل فكرها وتركيزها فيما فعلته مع اخواتها وتركتهم لاول مره في حياتها هل هي بالفعل مخطأه ام هذا حقها تعودت طوال عمرها ع العطاء فهل من حقها ان تنتظر من الاخرين رد لما قدمته ام انها حاله

نفسيه تمر بها فقط وع اساسها تصرفت من الواضح انها تعترف لنفسها مع مرور الوقت انعا بالفعل تحتاج لغلاج نفسي لتعرف ماذا تريد ومتي تعرف كيف تحدد حياتها ومستقبلها

من قال ان المرض النفسي شئ يقلل من الانسان بل علاجه يرفعه ويجعله اقوي لايخاف الصعوبات يواجهها لايعرب منها كما فعلت

ولكن فلتركز اولا فيما تراه هذا الهركل الذي يصعد ليلعب معها مباراه ينتظرها الكثيرون وستربح منها الكثير ان انتصرت

ولكن لم تلعب قيوم من اجل المال ولكن من اجل ان تنتقم ولكن بعد تركت صخر هل تركته لتنفذ انتقامها ام لانها لا تستطيع تحمل مسؤليه مشاعرها ام مزيج من الاثنان دفعوها الي هذا القرار

ولكن هل الان بداخلها الدافع للعب ان تنتقم من الرجال كالسابق لا تغير تفكيرها كثيرا بعد ازواج اخواتها وصخر فليس كل الرجال كما توقعت

ولكن اصبح امر واقع وستلعب هذه المباره التي اتت من بلادها ال هنا لتلعبها بعد قرار اخذته في لحظه غضب وهروب من واقعها
اتت لانجلترا بلد غريبه عليها
ولكن ستلعب فهو امر واقع الان

نعم صدر الصوت واعلن عن بدايه الجوله الاولي وتجد هذا الضخم يتقدم اتجاهها بنظرات واثقه يستخف بها وهي بالفعل لاول مره تشعر بالخوف

تقدمت اليه وهاهو يصوب اليها لكمه ولكنها تفادتها وتصوبب له لكمات يتفاداها بمهاره فائقه

وقبل نهايه الجوله الاولي يسدد لها لكمه تطرحها ارضا
اما هي تسقط امامه وشريط حياتها يمر في ذاكرتها ضحكه ورد جنون موجه طيبه همس سعادتهم بتجمعهم بعد غيابها حب صخر وقوته وضحكته الرجوليه حنيه لواحظ معها النادره امها التي افتقدها

نزلت دمعه حبيسه من عينيها غصبا وهي تطرح ارضا تعبر عن مقدار العذاب التي تععانيه لايشعر بها احد وحيده شريده قويه في نظر الناس ولكن
تسمع صوت مالوف يجذبها من عالمها الوهمي

ويجلسها ع الكرسي تفتح عينيها تجد كريم الذي اتي معها من مصر وابي ان يتركها تاتي بمفردها لبلد غريبه بالرغم من انها منعت اخواتها عنه ولكنه الوحيد الذي وقف بجانبها هل يجب ان تختلف نظرتها للناس

..فالاشياء ليست كما تبدو وكذلك الاشخاص…
وضع الثلج ع اعينها

كريم.روح انتي قويه ازاي سبتيه يضربك متسرحيش وانتي بتلعبي
روح بياس.انا عايزه اروخ انا خسرانه كل حاجه اشمعنا الماتش الللي هكسبه

كريم.روح افتكري اخواتك محتاجينك قويه مش ضعيفه عايزينك يتسندوا عليكي مش جثه قومي كل الناس اللي بتشجع مصر دي هترجعيها زعلانه عشان كلام عبيط شايفه العيل اللي بيعيط ده هترجعيه مكسور الخاطر

قومي اجمدي انتي اقوي منه لازم تاخدي حقك من كل راجل ظلمك ابوكي اللي قتل امك وكل راجل بيتحرش ببنت فالشارع وبيضايقها قومي جيبي حقك وحقهم دول صنف ميستاهلش
تنظر له. روح فهو رجل ايضا

روح.طب مانت راجل اهو وواف جنبي وبتشجعني
كريم بهبل.ههه لا انا مش راجل اوي يعني
تقوم روح من مكانها وهي تضحك ع مزجه كريم وقد اشتعلت من كلامه

لتتقدم وتتصور المنظر الذي يأزمها طوال حياتها منظر موت والدتها وعدم اهتمام والدها
لتطرح الذي امانها اررضا ليعلو اسم مصر يهتاف الجماهير
وتخرج منتصره من الجوله الثانيه

يتعالي هتاف الجماهير وبضحك كريم من قلبه هو وكل المصريين بانتصارها
لتمسك المايك
ويظهر صوتها لاول مره لتفجر المفاجأه
روح.ثانيه واحده

يتفاجأ الجميع هل ماسمعوه صحيح هي بنت
اما كريم كان يصقع خده فالكل عرف انها بنت وليس رجل واخذت القرار دون ان تستشيره هو يخاف عليها كأخته وهي في حاله نفسبه لاتسمح لها باتخاذ قرارات مصيريه ولكن قضي الامر فليسمع ماتقول

يجلس الناس جميعا منهم المتجهم ومنهم الغاضب ومنهم المتفاجئ

روح وهي تخلع القناع امام كل الناس والكاميرات
روح.ايوه انا بنت ومصريه فخر لكل البنات المصريه لازم تثقي فنفسك انا معملمتش كده عشاني انا بس انا عملت كده باسم كل بنت في راجل خد. حقها او ذلها او كسرها بحجه انه راجل بس

لا انتي ست او بنت ذيك ذيه انتي مش ناقصه ايد ولا رجل مفيش حاجه يقدر عليها انتي متقدريش تعمليها

انا عندي اراده وعزيمه وثقه بالنفس كل واحده ممكن تبقي روح بس تثق بنفسها ربنا عدل مخلقكيش ضعيفه خلقك قويه
ربنا خلقك جميله عشان الراجل يحبك وخلقك بنص عقل زي مابيقولوا عشان تحبيه

لو عقلك كامل عمرك ماتخبي راجل لكن سنه الحياه
انا عايزاكم كلكم روح

وعايز اقول حاجه كمان انا ماتش اعتزالي بعد اسبوع هلعب لاول مره وانا مش ملثمه بشخصيتي الحقيقيه اي حد يحب يواجهني انا موجوده وهنعلن قبلها بيوم مين الراجل اللي عنده الجرأه والشجاعه انه يواجه روح الست

اللي تقدر ع اي راجل تنسفه ومش بتلهب باسمها بتلعب باسم نساء العالم كله وبناته
انتم قادرين ع المستحيل
اللي تقدر تحمل تسع شهور وتخلف وتتحمل مسؤليتك من غير ماتتعب ولاتشتكي الي جابتك للدنيا اصلا تقدر. ع اي حاجه

#كلنا روح
اللي معايا عايزه الهاشتاج ده يلف الدنيا والراجل اللي معترض يلاعبني فماتش اعتزالي

يعلو التصفيق من جميع النساء سواء مصرين او من انجلترا اما الرجال توقفوا وينظرون باحتقار اليها فهي ستجعل زوجاتها تتجرأ عليهم

ذهبت من امامهم
كريم.ليه كده ده احنا غلابه
روح بضحك.هههه انت مش كنت بتقول مش راجل اوي يبقي الكلام مش عليك

كريم .لا انا راجل اووي
لتنظر له بعداوه وشر ليخاف ويعدل من كلامه
كريم بخوف ومنظر مضحك.بس انا اكتر واحده مع قضيه. مرأه

ده الستات دول عسل جنس لطيف كده
ليقفوا ع بدايه السلم لتدفعه بخفه بيدها تمزج معه فتجد يندفع من بدايها السلم لينزل بوجهه ويصل الي الارص باقصي سرعه

ليرفع وجهه بسرعه لها وهي تبحث عنه باندهاش فهل لم تدفعه بقوه فكانت تمزح معه

تجده في نهايه السلم يقول لها بوجه مضحك
كريم.انتي كنتي فين وصلت قبلك مستنيكي هنا من ساعتها ياشيخه اتاخرتي
لتضحك روح من قلبها ع منظره وتاخذه بيدها
وتذهب من المكان الي الشقه التي استاجرتها

……..

يذهب صخر الي عمله فقد تركه لوقت طويل بسبب اصابته وبسبب روح تلك اللعينه هو يكرهها بقدر ماأحبها
يذهب ليتابع عمله ويجد رائد ومازن بمكتبه

صخر بغضب وعصبيه لم يعتادوا عليها ولكنها ظهرت مؤخرا بعد ترك روح له .انتم قاعدين كده ليه ايه الشغل خلص
رائد.اهدا ياصخر احنا كنا مستنينك

مازن .وانا عايزك نخلص موضوع ايه
صخر. .الشغل مش للمواضيع العائليه ياحضره الظابط ولا ايه يارائد باشا

وانا معنديش اخوات للجواز دلوقتي
رائد.اخوات
صخر بعصبيه.ايه اختي يااحضره الظابط والححركات الي كنت بتعملها معاها ورائد تعبان فحبيت اربيك شويه
مازن .يعني انت. كنتوا بتلعبوا بيا

رائد.وانت كنت بتعمل ايه بقا ياحلو وانا تعبان
صخر.الموضوع ده خلص شكلك انت الي كنت بتلعب بيها وانا معنديش اخوات للجواز ولا ايه يارائد

رائد بضيق.طبعا مدام كان بيضايقها وانا تعبان يبقي معندناش بنات للجواز كفايه ان ده رايك ياصخر
مازن بغضب وعصبيه.هتجوزها بمزاجكم او لا انا اكتر واحد حبتها وقدرتها
وهتشوفوا

يخرج بغضب من مكتبهم
رائد.ليه كده شكله بيحبها بجد
صخر .سيبه يتربي شويه

رائد .ماشي ومراتك ايه مش هدور عليها
صخر بعصبيه. رائددد انشي الموضوع دده انا مض هدور ع حد ومتفتحش الموضوع ده تاني
رائد.صخر مينفعش قررارتك فوقت. العصبيه تمشي ع اساسها

صخر.رائد دي حياتي الشخصيه مبحبش اتكلم فيها احنا لسه مش هنتعرف ع بعض انهارده
وافضل نتكلم فالشغل. بقا

رائد.صخر متهربش روح هتفضل مراتك وهي واخوانها محتاجينلك وسواء فالشغل او لا انا اخوك مش زميلك ولا صاخبك
صخر بصوت عالي .رائددددد اقفل الموضوع ده
الشغل اتهبب فيه ايه

رائد بفقدان الامل .مفيش الراجل اللي مسكناه الاخير رجالته اعترفوا عليه وشحنه السلاح الاخيره بتاعه اسر ده ثبتت التهمه عليه اكتر وبنته كمان اتحجزت عشان هي الي
ساعدته يدخل الشحنه عن طريق اسر

صخر.تمام في اي حاجه جديده غير كده
رائد.لا مفيش بس مش عارفين هنجيب الراجل اللي بره مصر ازاي دلوقتي وخايفين مش عايزين نستناه اما يعمل حاجه الاول عشان نبدا نتحرك
عايزين نقفل القضيه دي بقا

صخر.طيب حاولوا تقرروا الاتنين اللي مسكناهم
رائد.ماشي هنحاول
صخر.مفيش حاجه اسمها تحاولوا في حاجه اسمها هيحصل يارا احنا مبنلعبش والموضوع ده خد اكتر من وقته وحجمه
رائد.ماشي ياصخر
انا مروح ماتيجي معايا

صخر.لا سيبني انا شويه هقعد اخلص حبه حاجات روح انت
وابقي خلي ماما هديه تخليها مع لواحظ اليومين دول
رائد.من غير ماتقول ياصخر

بس فكر فموضوع روح ياصخر
وجودها لوحدها خطر عليها
صخر.رائدددد متلعبش فدماغي بررررررره
رائد.انا مبلعبش فدماغك وممكن تكون مش لو حدها خخد بالك الواد اللي كان داخل معاها الحفله مختفي معاها
انا ماشي سلام

صخر.هل من الممكن ان تمون فخطر كما قال رائد
ولكن هو يكرهها لايريد التفكير بخا فهو سيطلقها ولكن هذا لايمنع واجبه الوطني لحمايه الناس كما اطلق عليه

لا لا سيتركها لحالها لن يبحث عنها كما تريد ان تفعل فهي بخير من المؤكد
وهو لم يعد له علاقه بها
ولكن هلل ممكن ان تكوون هربت معه لتحميه من صخر
نعم هو قرر انه لم يعد يرغب بها ولكن ان لم تكون له فلن تكون لغيره
فلو حصل فسيقتلها هو وهي

ياتي له مكالمه هاتفيه
م.hello
mr.skhr .
اشتقتلك كتير عارف انك بتدور عليا
بس للاسف شغلك الفتره دي مش عاجبني بس بيتهيالي الفتره الجايه شغلنا احنا الي
هيعجبك اوووي بس متبقاش تزعل

صخر بخشونه وغضب .انت مين
م.ههههه هتعرف قريب لو مش عايز تعاديني خرج اللي انت قبضت عليه هسيبك وهخرجك من دماغي ردك يوصلني
صخر بغضب وصوت عالي .انا مبتهددش يابن……….. وهجيبك صخر باشا مبيتهددش

ولو متعرفوش اعرفهولك
م.ههههه لا اعرفه كويس هو وكل حبايبه هسيبك تفكر فعرضي
ومتحاولش تعرف رقم مين لاني هكسر الخط
اتمنالك تفكير ينفعك ياباااااشا هههههههههه
………………..

بالليل روح تنزل من شقتها وتذهب الي مكان لايعرفه احد
وتغيب بالداخل لمدن ساعه وتخرج
ولكن وهي تخرج تحاول الا يراها احد ولكن
تري ساره تاتي عليها

ساره بسعاده لاتقدر.روووح وحشتيني انتي وهمسه عاملين ايه انا مش مصدقه ايه الي جابك هنا ومقولتيش ليه
روح وهي متفاجأه.

ساره عامله ايه انا مكنتش اعرف انك فانجلترا اصلا
تنظر لبطنعا المنتفخه بابتسامه

انتي فالشهر الكام دلوقتي .
ساره.انا فالسادس اهو فاضلي اسبوع وابقي فالسابع
روح. جوزك فين وايه الي جابك هنا

ساره.جيت اقعد مع اهلي بابا ومااما هنا بس زيهم زي قلتهم انا الحمد لله جوزي وابني بالدنيا بس بعمل باصلي لاخر ثانيه
روح.معلش اللس من غير ام حلته تغم احمدي ربنا وربنا ينتعك بالسلامه

ساره.بس انتي الي بتعملي ابه هنا واخوااتك معاكي ولا لا انا عارفه انك مبتسبيهومش ابدا وكنتي فالعماره دي بتعملي ايه
اما روح تغير وجهها فلاول نره تترك اخواتها
روح.لا انا هنا لوحدي ظروف بس متقوليش لحد انك شوفتيتي ولا همسه هبقي احكيلك كل حاجه بعدين

وكنت فالعماره عند واحده صاحبتي اتعرفت عليها
لتكمل بتوتر.انا هروح بقا عشان تعبانه سلام
ساره.لا استني هاتي رقمك لازم اجيلك وتجيلي
انا ماصدقت لقيت حد اعد معاه اكتبي الرقم والعنوان

تكتبهم روح سريعا وتمشي تذهب لشقتها وهي تدعو ربها الا يعلم احد مكانها وان لا يكتشف امرها احد

……………….

كريم.كنتي فين يابنتي عاملك صينيه مسقعه متقوليش لسلفتك عليها
روح.هههه كنت فمشوار كده
ايه اللغه الامهاتي دي

كريم بامتعاض مصتنع ولهجه مرحه وثوت حريمي. .مالها الام ياختي هس اللي بتخلف وترضع وتغير وتعمل الاكل وفالاخر يطلب حقه الشرعي جتهم القرف رجاله تغك النفس روح.ههههه انت عيل مسخره والله

كريم.وانتي بت جدعه وزي العسل وبميت راجل فخدت انا مهمه الست هنا وهطبخلك
روح.ربنا يستر

كريم.لا متخافيش هي حالتين تسمن بس بعظ الاكل وغسيل معده وكلخ يبفي تمام
رةح.هههههه
كريم.مقولنليش برده كنتي فين
روح.قولتلك فمشوار كده

كريم بشك .مشاويرك كترت ماتنسيش اني جيت معاكي عشان متبقيش لوحدك مش فسكنك بس لا فقراراتك كمان
روح.متكبرش الموضوع مشوار عادي

كريم.ربنا يستر البت همسه هارياني رن وانا مبردش عليها
روح.انا مش قولتلم اقفل الزفت بتاعك ده

كريم.لا لو قفلته هيشكوا اكتر لكن كده عادي
روح وهي تفكر بمقابله ساره وهل هي محل ثقه ام ستخبر اخواتها .ربنا يستر
…………….

همسه.هو الواد كريم فيم ياعيال
موجه.تلاقي عنده شغل
ورد.وطلعله فجاه الشغل ده ومن يوم روح ماشوفناهوش
ده عيل ندل بدل مايساعدنا ويقف جنبنا

همسه.عيال فعلا ده اختفي فنفس وقت روح مش كمكن يكون له علاقه ويعرف حاجه عنها
ورد وموجه …ايه
………….

فجاه تسمع ايه وهديه صوت ع الباب عالي
مازن.افتحي ياأيه انا هوريكم مين للي ميستاهلكيش افتحي

اما هديه تنظر لها بشر من هذا وتعرفه منذ متي
وتتجه للباب لتفتحه….

error: