رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر2الحلقه الرابعه عشرة

هرولت همسه الي شقه روح بعد ان سمعت من الكلام ابشعه من زوجها او ماسيكون طليقها
اخر ماكانت تتمناه ان تسمع حرف مما قاله لها يهينها من اجل الكلمات العذبه والقبلات التي كانت تهديها له ع سبيل الحب وانها تثق به

ولكن خيب املها و العشره اصبحت بينهم مستحيله
وهذا الذي يدعي كريم هل تستطيع ان تحبه وتعطي له ماحلم ان ياخذه قبل زواجها حلمه طوال حياته وهو قلبها

انهكها التفكير والبكاء ولكنها تسمع احدهم يقرع الجرس بشده

تذهب لتفتح فتجد ورد اختها ويظهر عليها البكاء
همسه.في ايه ياورد بتعيطي ليه
ورد ببكاء.انا انا كنت بكلم روح هي الي اتصلت بيا
وبعدين سمعت صوت ضرب نار وسمعتها بتصوت انا قلقانه عليها اوووي
ورائد مابيردش عليا انا هموت من الرعب
همسه.يالهووي هي ناقصه مصايب انا قلبي كان حاسس وربنا
يياتي مراد ماان سمع الصريخ والنواح من شقتهم
مراد بصوت اجش.في ايه ..ايه الي حصل
نظرت له همسه بشر ولم ترد عليه بل جذبت ورد من يديها
همسه.يلا نروحلها مش هي قالتلك مكانها
ورد.ايوه بس احنا محتاحين راحل معانا
مراد.انا جي معاكم

همسه بقوه وغضب.امشي يابابا ع شقتك انت مين انت عشان تيجي معانا عشان تقول اننا بنمشي مع اي حد لا شكرا احنا فحكم المطلقين دلوقتي وانا مش هسمحلك تتعدي حدودك
تكمل كلامها موجها لورد
همسه.يلا انا هاصل بكريم يوصلنا ع الاقل يعرفنا مش هيشك فتربيتنا

لاتترك له الفرصه ليرد بل جذبت ورد من يدها بقوه وانتظرت امام البيت حتي ياتي المدعو كريم
اما كريم فكان يشعر بالزهو لانها لجات له فما كانت الا دقائق معدوده ووصل اليها بسيارته الفارهه
ورد.بس روح لو شافت كريم هتضايق انتي عارفه ولو ع فت كمان انك لسه ع علاقه بيه حتي بعد الجواز
همسه.سيبك من كل ده يا رب بس تكون كوبسه

اما عن مراد ماذا قالت زوجته ع علاقه باخر وتعرفه من قبل الزواج وروح ترفض ذلك لايفهم شئ يجب ان يعرف تفاصيل تلك العلاقه وهل عادت اليه بعد ماحدث بينهم واصبحت تفضله عنه بل وتثق به اكثر منه

بالله لو انطبقت السماء ع الارض فلن تكون لغيره حتي لو قتلهما معا
كريم.تعالي يلا ياهمسه ارمبي جنبي وانتي يامدام ورد اركبي ورا

انقبضت اسارير مراد لماذا يناديها باسمها بدون القاب هل لا يعترف به ويريد ان تركب بجانبه فهو من اتي بالاذي لنفسه
تبدا همس بالسير في اتجاهه لتجد من يقبض ع ذراعها بشده تكاد تؤلمها تنظر تجد ملامح مراظ تعبر عن غضب جام يكاد يعتصر يدها بين يديه
ليصرخ بها

مراد.انتي رايحه فين يامدام وربنا ياهمسه لو اتحركتي خطوه واحده من جنبي ماهخلي فيكي حته سليمه
كريم بسذاجه يريد ان يظهر شجاعته امام همس.انت مين انت وازاي تمسكها كده

اما همس لعنت كريم في سرها فهي تعلم ان مراد يمسك نفسه وغضبه حتي لايودي بحياته ولكن بكلامه هذا سوف ينال عقابه لاشك

تقدم مراد منه والنيران تشتغل بحدقتيه .ليمسك بتلابيب قميصه ويلكمه في وجهه
مراد.اولا اسمها مدام همس وانا جوزها عرفت انا مين واياك اشوفك في اي حته معاها فاهم
ليلكمه مره اخري

ولكن يستقيم كريم ويحاول ان يرد له الضربه ولكن لايفلح
كريم.جوزها مين قصدك اللي هتبقي طليقها صح اه اه انت بفي اللي خنتها
ليهجم عليه مراد بشراسه مره اخري ويعطيه عدد كبير من اللكمات

تتقدم همس الي مراد وتسحبه من فوقه غصب عنه
همس.انتو بتتخانقوا احنا عايزين نوصل اخلصوا
يجذبها مراد بقوه الي سيارته ثم ينظر الي ورد كي تتبعه بدون التفوه باي كلمه

مراد بغضب.هتتهببي تطلعي ع فين يامدام يامحترمه
همسه.انا مش عايزه اركب معاك وخلاص مش عايزه اروح
مراد بعصبيه وصوت عالي اخافت ورد.همممممس خلي يومك يعدي اخلصي
ورد بهمس.قوليله يطلع ع القسم عند رائد اكيد في معلومات هنعرف بيها مكانهم
يتحرك بسيارته بسرعه وهو ينظر لهمس بغضب يريد ان يعرف كل شئ عن هذا الذي يدعي كريم

………………

اما روح ماان سمعت صرخه رائد باسم صخر واندفعت مهروله الي الباب تفتحه لتجد يحمل صخر بين يديه ورجله تنزف دما بشراهه يغطي ع لون بنطاله وع مايبدو ان صخر فقذ الوعي من قوه النزف

روح.ماله ماله انطق ايه الي حصل هما الي عملوا فيه كده صح

رائد وهو يلهث من حمل صخر.اهدي انا هطلب الدكتور حالا خليكيي جنبه بس ع مااجي لواحظ.ياحبيبي يابني منهم لله كده ياصخر توجع قلب امك عليك يابني مش مسمحاك يابني لا لا مسمحاك بس قوملي بالسلامه
وتبكي بحرقه
لتربت روح ع ظهرها
روح.هيبفي كوبس ياماما متخافيش ده فرجله يعني مش حاجه خطيره

اطلعي استريحي انتي بس ع مالدكتور يجي ويطمناا وخدي الدوا لحسن تقعي مني وانا مش مستحمله
لواحظ.اطلعي انتي انا مش هسيب ابني ابداا
ياتي رائد الي روح يخبرها بوصل الدكتور بعد دقائق

روح.انا عايزه اعرف ايه للي حصل بالظبط ومتكدبش عليا بعد اذنك اعمل حساب للعشره واني انا كنت معاكم فللعمليه من الاول

رائد.ماشي تعالي هقولك كل حاجه بس بعيد عن والدته
روح.طيب ياماما انا هسيبك مع صخر ع ما الدكتور يجي ثواني وهرجعلك
لم تسمعها لواحظ وكانها في دنيا اخري لاتعي شئ مما حولها

رائد.انا هقولك

فلاش باك …..

خرج صخر واستقل سيارته وكانت تتابعه سياره اخري بينما رائد كان يسير ع الجهه المقابله بسيارته
وقبل ان يصل لقصره بعده امتار اوقف سيارته ونزل منها واذا به يري الساره الخلفيه تمر من جانبه وتطلق عليه النيران لتستقر الطلقه الثانيه باحد ساقيه بعد ان حاول ان يتفادا الطلقه الاولي

ليطلق رائد الرصاص ع السياره وينزل منها شخص يقوم بالقبض عليه بعد ان طلب امدادات بالعساكر من قسم الشرطه وعربه بوليس
لياخذوا هذا الشخص ليتم استجوابه
وانطلق الي صخر يصعد به الي سيارته
رائد.قعدت تقولي لابس واقي للرصاص اهي جات فرجلك افرض كانت جت فدماغك طول عمرك دماغك ناشفه

صخر بتوجع.اخرص بقا اطلع ع الفيلا بتاعه امي
واتاكد ان مفيش حد ورانا الاول
رائد.انت قاعد فيها انت وروح بقا قعدت روح مع لواحظ ربنا يستر

وصل رائد الي فيلا وحمل صخر ولكن وجده قد فقد الوعي تماما من كثره النزف
ليصرخ باسمه.صخرررر ولكن دون رد فتسمعه روح
…..
..عوده….

رائد.بس هو ده كل اللي حصل
روح بتركيز.وايه اللي عرفهم مكانه اصلا
رائد.اصل الباشا ضحي بنفسه حط رقمه القديم وهو عارف انهم مراقبين الخط وهيوصلوله قال ايه عشان يحميكم انتم ويحيب الراجل بسرعه

روح.ماشي شكرا ياحضره الرائد
في سرها.ماشي ياصخر حسابك تقل معايا اوي وهتتعاقب وهعمل الي فدماغي…..

وصل الدكتور الي القصر ودخل الي صخ. وجده فاقد الوغي قام باخرج الرصاصه ولفها بالشاش
واعطائه حقنه مسكنه
وخرج
روح.حالته ايه يادكتور
د.كويس بس محتاح عنايه برجله واهتمام كافي وميحركهاش خالص عشان ميحصلش مضاعفات ونضطر نقطعها الموضوع مش سهل لكن لو اهتم انشالله يبقي مفيش خطر
روح.ماشي شكرا يادكتور

يغادر الدكتور وتجلس روح بجانبه بعد ان ساعدت والدته االي الذهاب الي غرفتها لتستريح بعد اقناعها انهم سيتناوبوا ليلا ونهارا ع رعايته
………………

وصلت ورد وهمسه ومراد الي القسم الذي يوجد به صخر ورائد لعلهم يجدوا اي معلومات ترشدهم لمكان روح
ولكن امونع اي من الظباط عن اخبارهم باسرار العمل اومكان تواجد احدهم

همسه.هنعمل ايه دلوقتي الممان ده مفيهوش امل
ورد انا هتصل برائد بس يارب يرد انا بتصل عليه من الصبح وهو ممبيردش هو اما بيكون فمهمه كده مبيردش عليا
همسه.ماشي حاولي تاني دي
اخر فرصه لينا

تبتعد ورد لتحادث زوجها
اما همسه تفكر بحل لهذه المشكله
تقول بخبث.كريم عارف ظابط مهم اوي فالداخليه ممكن نكلمه يعرفلنا مكانهم هو مش هيرفصلي طلب
ايه رايك ياورد

تنظر حولها تجد ورد قد ابتعدت مؤاد ينظر لها يكاد يقتلها
يقترب منها بعينيه الشر
يريد ان يقطع لسانها الذي ينطق باسم هذا المعتوه
يمسك ذراعها بقوه ويجذبها الي سيارته ويركب ليحتحزها بين ذراعيه بعد ان مال عليها
مراد بعصبيه .انا عايزه اعرف حكايه الزفت الي اسمه كريم ده بقا ايه معاكي.انطقيييي

هنسع بتحدي.وانت مالك مفيش بينا غير ورقه طلاقي
وهتوصلني سواء بمزاجم او بالمحاكم
مراد .انسي ياهمسه.مستحيل عايزه تتطلقي عشان تتجوزي سي كريم ده بعدك بتخونيني معاه ياهمسه ماشي
همسه بغضب من تلك الاهانه الموجهه اليها .الخيانه دي انت الي تعرفها وهتطلقني واه هتجوزه عشان هو بيحبني ويحترمني

يغتاظ من كلامها تقول له وجها لوجه ان رجلا اخر سيملكها
يقترب منها بشده والغضب قد اعمي عينيه
ويهمس لهاا كفحيح افعي.انت بتاعتي انا وبس
ويهحم ع شفتيها يرتوي منها بعد ان طال عذابه من هذا اليوم

يرتوي ويرتوي يابي ان يترك شفتيها فقد اشتاق اليها ولكن هي تتململ بين ذراعيه
يبتعد بعد فتره لحاجتتهم للهواء بجدها تبكي.

همسه بقوه.انا بكرهك بكره كل حاجه فيك بقيت بتارف من لمستك من اي حاجه منك متلمسنيش تاني كل مابتقربلي بتصورك معاها انت حيوان لايمكن تكون انسان
مراد باستعطاف محاولا كسب ودها.والله ماحصل بينا حاجه صدقيني انا عمري مالمست واحده غيرك

همسه ببكاء نزل من عينيها غصب بعد ان ححاولت رسم القوه امامه.اننت خونتني يامراد حتي لو بتفميرك دي خيانه انك تبص لغيري ومشاعرك تتخرك لغيري وتروح معاها البيت وتفكر فيها دي خيانه انا بقيت بتارف منم عمري ماهسامحك يامراد وهتجوز وهضربك نفس الالم ونفس الاحساس
وشوف لما غيرك يلمسني واعتذرلك بقا هيبقي احساسك ايه
اما هو ما ان سمع كلامها تجرؤ ع ان تجعل غيره يطول شعره منها ماذا تقول هذه الغبيه

مراد بغضب وغيره كاسحه.همسسسه متخلنيش افقد اعصابي عليكي متجبيش سيره حد ع لسانك انتي لسه مراتي واللي هيقربلك انا همسحه من ع وش الدنيا ومن النهارده هتباتي فبيتي مفيش مكان تاني

ليضرب بيده ع المقود بقوه
يجدوا ورد قادمه عليهم
همسه.قالك ع المكان
ورد.لا قالي روح كويسه وصخر هو اللي اتصاب وقالي نروح ع البيت عشان في هطر ع حياتنا لو روحنا هناك

انطلق مراد بعصبيه بهم الي منزل رائد ونزلت ورد ثم انطلق الي منزلهم وكانهم ع رؤوسهم الطير لم يتفوه اي منهم باي كلمه

…….

رائد.مدام روح انا همشي بقا اناطمنت ورد هي كلمتني وسمعتك وانتي بتصرخي
وياريت تبقي تطمني اخوات حضرتك مش عايزين شوشره فالقسم

روح.ماشي انشالله ورد كويسه
رائد بابتسامه .اه اطمني
مدام روح انا عايز افاتحك فموضوغ بس مش عايزك تفهميني غلط
انا اعتبر اخ لصخر وانتي بمثابه اختي

روح بترقب. اتفضل.
رائد.صخر بيحبك ياريت تفهمي ده انا عرفت من ورد انك بتكرهي الرجاله بس صددقيني انا عمرس ماشوفته خايف ع حد وبيضحي بنفسه عشانه وحط حد فنفس مكانه والدته الا انتي
ياريت تدوا لنفسكم فرصه استاذن انا
روح بتنهيده.اتفضل ربنا يعمل اللي فيه الخير
……………..

عادت ورد الي منزلها لتجد هديه تجلس وكانها نصبت لها المحكمه لتحاكمهافهي تتصيد لها الاخطاء
هديه.وانتي كنتي فين يامحروسه من غير اذن جوزك كده
ورد.رائد عارف ياماما كنت بدور ع اختي كنت بحسبها اضرب عليها نار
هديه بعدم تصديق.اممم وانتي بقا هتعنليلها ايه يعني ..ياحبيبي يابني حتي يوم ماتيجي تتجوز ربنا يرزقك بعيلخ سوابق وبلطجيه

ورد بقوه.احنا مش سوابق متقوليش ع روح كده
هديه.وانتي هتعلميني ايه ااي يتقاال والي ميتقالش يابت انتي عشت وشوفت
ورد.انا مقولتش حاجه ياماما انا بقولك ماتشتميش اهلي
هدييه.وانتي عايزه تقولي. اكتر من كده انا لما رائد يجي هقوله انك بتردي عليا وبتهزقيني

ورد تتنهد بملل فقد اصابها. التعب من كل مايحدث حولها.قوليله انا معملتش حاجه
هديه.اتباجحي كمان ماشي
تزفر ورد
وتنطلق الي غرفتها
هديه.وكمان بتقفلي الباب فوشي ومبترديش عليا بكره اجوزه ستك ماشي
…….

تدخل روح وتجلس بجانب صخر
روح بصوت مسموع.كده كنت عايز تسيبني لو حدي كان احساسي صح ماشي ياصخ. وحياه الالم والوجع اللي حسيته وانت داخل عليا بدمك لعيشك ذيه
لتبكي ع صدره
بتحبني قال بيحبني قال في حد بيحب حد يوجعه كده
يارتني مادخلت لعبه اكبر مني ليه دايما كده حياتي كلها مشاكل

بس تعرف انت احلي مشكله فيهم مانكرش اني خسيت ناحيتك بحجات اول مره احسها حتي لو كنت بنكرها ..منكرش انك الراجل الوحيد الي حاولت تحطم قلبيوخلتني افككر اجرب واسيبهولك
تعرف لو مكانش حصلك حاجه النهارده كنت ممكن اثق فيك واكمل بس دلوقتي ماينفعش انت ماوثقتش فيا
بس ماقدرش اسيبك وانا قلبي بيتقطع عليك
!!!!!

ليه ليه قلبي بيوجعني كده انا مبحبكش انا تعبت ليع روحي راحت ممي ساعه ماشوفتك متصاب ليه انت بالذات انا مبحبش حد ولا هحب حد كلكم صنف واحد

يهذي صخر .بردان بردان احضنيني يامي
تقترب منه بخجل وتاخده بين ذراعيها النحيلتين رغم قوتهم
وتقبل مقدمه راسه
بل وتاخذها الجراه وتقبل شفتيه المقدمه ع تقبيلها دائما تريد ان تشعر نفس احساس قبلته صباحا قبل ان يصاب
وتهمس له بعد ان قبلت شفتيه.مش عارفه بحبك ولا لا بس انا مش صالحه للحب انا اسفه
لتغفو وهي تاخده باحضانها

قلبي يخفق باسمك يناديك يشتاق اليك ولكن عقلي يابي الخضوع اليك ولسيطرتك اكره الررجال واكره انتمائك لهم
اتعذب لرؤيه دمائك واريد ان اجعل دمائي كمائك التي ترتوي منها .اريد ان اطير بسمائك واحلق باحضانك ولكن كبريائي وعنادك ذكرياتي وسكاتك يمنعاني
احبك وان رفض عقلي فان قلبي اعظم

……….

اما موجه التزمت غرفتها واستمرت فالصلاه والدعاء وهي تبكي
خرج ااسر صباحا بعد يوم طويل لن ينام به ويظهر عليه الارهاق والتعب
دخل الي المحاضره وقام بالغائها لظروف شخصيه مما ابهج الطلاب لاخذ استراحه

بينما انتظر ان يخرج المدعو عمر
ليمسك به ويجره من قميصه لي مكتبه
بينما دينا تخلفت عن الذهاب الي الكليه هذا اليوم
اغلق اسر الباب وقام برفع اكمام قميصه دليل الاستعداد للانقضاض ع عمر

عمر .في ايه بس يادكتور انا مش فاهم حاجه
اسر بعصبيه.انت هتتطق وتقول عايز ايه من موجه وليه صورتها الصور دي ولا افصلك واضربم والبسك تهمه
اوعي تكون فاكرني دكتور هفأ وهتضحك عليا اقسم بالله لاتشووف اللب عمرك ماشوفته
انطق يالاااا

عمر.انا بحبها بادكتور هي دي الحكايه
اسر بهدوء مخيف.اممم بتحبها
ليلكمه في وجهه عده لكمات ويمسكه من قميصه
اسر.ايه هتتكلم ولا اكمل وتتفصل من الكليه وتضيع عليك السنه ده لو مانت سنه واحده ومسقطكش فالماده كل سنه
عمر بخوف وقد علم ان دينا لن تنفعه.خلاص هقول ع كل حاجه
يتركه اسر يرتعش ويذهب الي مكتبه
اسر.سامعك

عمر.دكتوره دينا الي قالتلي اعمل كده واصورها وابعتلك الصور والله وقالتلي هتديني درجات عاليه فالماده وهتسربلي امتحانات المواد كلها عشان انجح وهتوصي الدكاتره عليا

error: