رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر2 الحلقه العاشره

خرج صخر من منزله هائجا .من المستحيل ان يتركها تخرج اوتتصل بهم باي وسيله
سيجعل الخطر يزيد حولها وليس هي فقط لو عرفوا مووقعهم سيعرفون مكانه هو وووالدته
من المستحيل ان يضحي باعز اثنتان بحياته والدته وروح في سبيل مشاعر
نعم هو لم يشعر بهذه المشاعر لانهم سرقوا منه اخيه جعلوا الموت ينتزعه منه بسرعه قبل ان يشعر بقيمته
ولكن لن يسمح لهم بان ينتزعوا فرد اخر من اسرته

ان كانت امه الروح فزوجته الجسد ان ضاع شئ منهم ستضيع حياته فسيعيش ميتا
ذهب سريعا الي مكتبه مع حرصه ان يدخل من الباب الخلفي حتي لايراه احد وقام بمكالمه هاتفيه يهاتف رائد لياتي له ولكن دون ان يعلم ورد عن اي شئ يحدث او حدث بينهم
انتظر يمكتبه يجمع كل تفاصيل لقضيه مره اخري يرد الخطوط المفقوده فالقضيه ليعرف كيف سيتحرك فيما بعد
من اين ييبدا ليصل الي الطرف الذي يبحث عنه
…………….
ترك رائد والدته ودخل لورد زوجته بغرفته ليجدها قد بدلت ثيابها بمنامه ليليه قصيره عليها احدي الرسوم الكرتونيه التي تسمي ميكي
نظر لها بنفاذ صبر لتبتسم له بوداعه ورقه بالرغم من الرسوم الكرتونيه الا انها تظل فاتنه ببساطتها ورقتها الشديده
اما هو بدل ثيابه وجلي بجانبها ع سريره
رائد.ايه ياوردتي
اما هي طال صمتها يبدو انها شارده في شئ ما
يضع يديه ع احد كتفيها
ورد برقه .ايه ياحبيبي
رائد.في حاجه مديقاكي ياقلبي
ورد.انا خايفه يارائد
رائد.من ايه ياحبيبتي
ورد باحراج لاتريد ان تقول له ان والدته السبب .مش عارفه
رائد.ورد قوليلي الحقيقه انتي حد ضايقك ايه ضايقتك وهي قاعده معاكي

ورد بابتسامه.لا دي جميله خالص وبعظين اي حد استحمله عشانك اي حد من
اهلك هحبه يارائد ماتخافش
رائد بخشونه.وانا بحبك ياوردتي بس ماما حاله خاصه شويه ماما بتحبني اووي وغيرانه حسه اني بحبك عشان كده بتحاول ترجعني ليها مانا والله طيبه اوي

يجد زوجته العاقله بدلا من الطيبه البريئه ااتي اكتشف فيها الكثير من لصفات والشخصيان المختلفه سواء في العمل او كزوجه او كالتعامل مع اهله
هي تبهره بحكمتها كل مره وبطريقتها المختلفه كل مره
ورد .تضع يدها ع كتفه

ماتحملش همي يارائد هعاملها كانها امي الي مشفتهاش ومدام بتحبك هحبها وهستحملها انا كمان عشان اي حد بيحبك انا بحبه
رائد بابتسامه عريضه.بحبك ياوردتي من امتي وانتي بالعقل ده شيلتي من ع قلبي هم كبير
تمسك هي بملابسه تعدلها من عند رقبته
وتقترب منه.انا طول عمري عاقله عشان تعرف اني مش طفله
يحتضن خصرها بيده القويه .هتفضلي طفلتي الحلوه مهما كبرتي وعقلتي
لتتذمر بغضب وتضم شفتيها امتعاضا ع كلماته
رائد.طب بذمتك في واحده كبيره تلبس ميكي
ده بدل ماتلبسي حاجه كده تدلعي بيها جوزك الغلبان ده

تقترب منه باغواء تعلمته جيدا واتقنته وبدلع .اصل انا بحب ميكي
يزداد اشتعالا برقتها .يقترب بمكر ويجعل شفتيه تحتضن شفتيها في قبله شغوفه محبه طالبه للمزيد.
رائد بانفاس مشتعله لاهثه.وربنا هو كمان بيحبك
تضحك هي برقه
تقول بدلع وهي تقبل شفتيه برقه.هو مين ده اللي بيحبني

يغلق الانوار ويجذبها اليه.تعالي وانا اقولك مين بيحبك
وررد.رائد احنا مش فبيتنا ابعد
رائد يقبلها بنهم .مش قادر بحبك ياوردتي
تلف يدها حول عنقه تقربه.وانا كمان بحبك
يحاول نزع ثيابها
فجاه يفتح الباب عليهم وتدخل والدته

يبتعد رائد بسرعه عن ورد ويزفر بضيق اما هي تظل تنظر للار ض خجلا من منظرها امامها
هديه.ايه يابني مش هتقعد معايا شويه هتنام ت طول كده ملحقتش اشبع منك مانت معاها بقالك شهر
وانتي ياختي مستعجله ع ايه مالليل بيستر
ورد بدهشه وخوف.ياطنط انا مطالبتش منه حاجه والله ده هو الي …
تخجل ورد ويزداد وجهها احمرارا
اما هديه تبتسم لخجلها تعلم انها ناشئه من تربيه جيده ليست متبجحه

ينظر لها رائد مبتسم.انا الي ايه ياوردتي
ورد.خلاص بقا لتهرول الي والدته وتدخل باحضانها .قوليله يسكت بقا ياطنط
رائد ينظر بدهشه لحركه ورد للتقرب من والدته اما هديه تفرح لهذه الحركه البسيطه وانها ذات مكانه تتحامي بها ورد من ولدها
هديه.بس ياواد. ماتكسفهاش
رائد بضحكه رجوليه .ههه ماشي انتو لحقتوا تتفقوا عليا انا قايم رايح الشغل

تتمسك ورد بذراع هديه وتقول له مبتسمه
ورد.ماشي وانا هقعد مع طنط ع ماتيحي حتي قعدتك مش حلو قاعده طنط احلي
تخرج هديه مع ورد لخارج الغرفه اما هو يرتدي ثيابه سريعا. ع
يميل ليقبل والدته قبل الخروج لتدعي له
اما هي يميل ع اذنها هامسا.
بقي انا قعدتي مش حلوه ماشي هتتعاقبي ع الكلام ده بليل ويغمز لها

يبتعد ويقبل راسها امام والدته ليزداد وجهها احمرارا من همسه لها امام هديه
تلاحظ ذلك هديه
هديه.مالك يابت الواد ده قالك ايه
……………..

يقوم صخر بمهاتفه رائد تليفونيا
صخر.الو انا صخر يارائد ده رقمي الجديد
رائد.ازيك يابني عامل ايه وروح عامله ايع بقت كويسه انا قلقان عليها جدا
صخر بعصبيه يحاول اخفاءها.انا كويسه وهي كويسه وبعظين انت نالك تقلق عليها اصلا ليه انت تعرفها
ماتصطبح

رائد بضحك.خلاص متزعلش اختها قلقانه عليها كده كويس
صخر.اه كويس بص مفيش وقت للكلام ده انا رايح المكتب تقابلني هناك عشان نتكلم وفسريه تامه محدش يعرف انك شوفتني ولا حتي ورد فاهم ولا. مش فاهم
رائد.طيب تمام باي
……..

بالجامعه صباحا..

تقف موجه مع ايه صديقتها امام المدرح فقد حان موعد مخاضره دكتور اسر ولكنه الان باجتماع مع عميده الكليع لوضع جدول الامتحانات وتنظيم بعض الاسس الدراسيه
ايه.يابنتي دي ورد دي طلعت عسل انا مكنتش اعرف انك عندك اخت عسل كده كنت عرفاها شكل من بعيد كده مشوفتهاش الا يووم الفرح

موجه.ههههه عادي يابنتي انا عندي اختين كمان بس انتي الي مبتجييش هي كويسه
خدوا بالكوا منها ورد اطيب واحده فينا
ايه.خلاص يابنتي احنة هناكلها هي بصراحه اصلا تستاهل الاكل اتاري رائد حبها من اول نظره لقيناه فجاه جاي يقول هتجوز بعد بكره

نقوله طب خطوبه ماوفقش ابدا عرفت كان مستعجل ليه هههههه
موجه.هههه ماتحترمي نفسك
طول عمرك قليله الادب اختي مؤدبه اتلمي
ايه.وده ايه علاقته بالادب يابنتي ربنا يوعدني يارب

ياتي عمر من بعيد
عمر.ازيك ياموجه عامله ايه
ايه بضيق.موجه كويسه في حاجه
عمر.لا مفيش انا بسالها هي انتي مال بتردي ليه هي وكلتك المخامي بتاعها
ايه.ارد او مردش انا حره بس انا محبش ان صحبتي تعرف الاشكال الي زيك دي
عمر.ومالها بقي الاشكاى اللي زيي انتم تطولوا ولا انتي غيرانه منها عشان عايز اتعرف عليها وانتي لا

تضحك ايه .غيرانه من مين يابني انتم معندكوش مرايات فبيتكم انا اقل واحد اعرفه اخسن منك مليون مره
عمر .ليه معاهم عربيه احسن مني ولا بيلبس احسن مني ولا اشيك مني
ايه بقرف من كلامه.ما هي دي مشكلتك بتحب المظاهر
وبس
لا للاسف عندهم اخلاق وتواضع اكتر منك

موحه.بص ياسمك ايه انت اخر الكلام انا بحب جوزي ومش عايزه ولا هعوظ اعرف حد تاني
عمر.ماشي باحلوه انتي وهي يس افتكروها ومترجعوش تزعلوا

يتركهم ويذهب
ايه.الواد ده قصده ايه تفتكري ممكن يعمل حاجه
موجه تري اسر يياتي من بعيد ويلمح عمر وينظر له بشر
موجه.سيبك منه انتي عارفاني مبهتمش بالكلام التافه ده اسكتي بقا اسر جاي علينا ومتفتحيش الموضوع ده قدامه
اسر .ازيك يايه

ايه .الحمد لله يادكتور بعد اذنكم
اسر.ازيك ياحبيبتي
موجه.كويسه
اسر بترقب .الواد ده كان بيقولك ايه قبل ماجي
تتلعثم موجه بالرد

ينظر لها بقوه.ومتكدبيش ياموجه
موجه وهي تداري عينيها منه .مفيش كان بيقولي ادخل فالشله بتاعتهم وابقي واحده منهم وكده بس انت رفضت
انت عارف عشانك معنتش بعرف شباب عشان انت متزعلش
انت عارف بخاف ع زعل حبيبي
ينظر لها بشك في كلامها.ماشي ياموجه ادخلي المحاضره يلا

دينا.ايوه ياعمر
عمر.والله يادمتور لسه بحاول معاها بس دماغها ناشفه
دينا.لا شد حيلك شويه لخسن اغيرك وبعدين انت عارف لو عملت الموضوع ده انا هزودك فالدرجات
عمر.يادكتور هحاول والله احنا مش عايزين غير رضا حضرتك بس
دينا بابتسامه خبيثه .ماشي باي

دينا.بسرها كده اللعب بدا يحلو …………….

اما همسه قضت طيله النهار تبكيي حالها تبكي حب السنوات هي من عاندت اختخا لاتخاذ مراد زوجا لها
نعم قالت روح لها مره الشئ الذي نشتريه اونحصل عليه بالرخيص نبيعه بالرخيص وليس بالغالي
ولكن لم تفهم معناها الا الان وهي تراه في احضان امراه اخري وليس اجمل منها

اين روح سندها هي لم تطمئن ع روح تخشي ان يكون حدث لها شئ
هل من الممكن ان تفقدها كما فقدت مراد لاتستطيع تحمل محرد الفكره يجب ان تطمئن عليها
ولكن ستخرج للحياه وله بهذه الصوره المنهزمه الضعيفه لا ستصبح قويه وتحبره عن الانفصال عنها وطلاقها وستكمل حياتها بدونه حتي وان فقدت روحها

ستظهر له اقوي من الاول ستصبح اجمل اكثر جاذبيه ستجعله يتمني الاقتراب منها ولو نظره واحده منها ستديحه بسكين بارد وتحرقه بلهيب قلبها وصدرها المشتعل بسبب خياننته لها مجرد الكلمه خيانه تجعل صدرها وغصبها يزداد لهيبا
همسه .بس لازم الاول اجتمع معاهم ونطمن ع روح واخد رايها
للاسف عرفت ياروح القسوه الي فيكي دي جايباها منين بس عرفت متاخر قيمه نفسي زي ماكنت بتقوليلي لازم مامنش لحد بسهوله شكلك طلعتي صح بس انا فوقت متاخر
ياتري ياروح ايه الي حصل معاكي

اما مراد لايعلم ماذا يفعل فهو كالطور الهائج من ليله امس لايعرف كيفيه التصرف كان عقله وقف عن التفكير
ماذا فعل بنفسه ضحي بحب حياته التي كان يتمني نظره منها او ابتيامه بسبب انسانه تافهه وخبيثه تراهن عليع اين كان عقلمن المستحيل ان تبتعد عنه همسه فهي من انارت حياته
اين كان عقله وقلبه عندما عاملها بهذا الجفاء

عندما سمح لنفسه بخيانتها حتي لو بتفكير فاخري يتمني التن ان يحتضنها بين يديه يعوضها ماقعله بها ولكن بعد فوات الاوان
فهل ستسامحه من الصعب ولكن ليس مستحيل
اما الاخري يجب ان ينتقم منها اما العالم ويجعل منها عبره

دهب الي استديو التصوير بشعره المشعث وشكله غير المهندم
لينظر لها يجدها بكامل اناقتها وتضحك مع اتساع ضحكتها دليل المرح وكانها لم تفعل شئ اي انسانه هذه فيه من احقر النوعيات التي راها بحياته

يذهب اليها وبصوت عالي نطق اسمها ليتردد صداه في جميع الانحاء يجعل الجميع ينظرون له
مراد بغضب.غاددددددده
تذهب. اليه وضحكه انتصا. ع وجهها
لينزل بيديه للمره الثانيه ع وجهها يصفعها ببقوه يجعل شفتيها تدمي امام الجميع
…………..

ذهب رائد. وصخر الي المكتب
صخر.ازيك يارائد
رائد.تمام انت الي تمام ولاايه وخدت رروخ واختفيت فين
صخر بصووت عالي .اسمها مدام روح او حرم صخر ايه رائد احترمها مش عيله هي

رائد.بابتسامه فهو يغير عليها لاول مره يري صاحب عمره يمتلك مثل هذه المشاعر. لاي انثي.ماشي ياعم مالك متعصب ليه

صخر.مفيش ولاد ….اللي مش عايزين يخلصوا ولا يسيونا فحالنا دول رائد روح لو كان حصلها حاجه او والدتي لو راحوا نحيتها
ضربوا نار ع روح انت عارف يعني ايه كانت ممكن تموت فثانيه

رائد.والحمد لله محصلش ومش هيحصلهم حاجه اهدي بقا كده مش هنعرف نفكر ونشتغل واحنا معندناش وقت لازم نتحرك بسرعه

صخر بصوت عالي وعصبيه .اهدي ايع وزفت ايه انا لازم اجيبهم مش هستحمل الضغط العصبي ان ممكن روح يحصلها خاجه فتي وقت بسببي انا الي دخلتها فالحوار ده من الاول
رائد بابتسامه .انت بتحبها ياباشا بقا

صخر بعصبيه وتوتر يحاول اخفاؤه.حب ايه انا فاضي للكلام الفارغ ده لا بس هي ملزومه مني ومراتي اسمها ع اسمي دلوقتي لازم اخاف عليها
رائد بضحك ع كلامه وعنده للاعتراف امام احد بحبها فهو لايقبل ذلك ع كبرياؤه.

يغتاظ صخر من ضحكته يعلم انه لايصدقه
رائد بخبث.طيب انا في واحد شافها فالفرح بتاعناا وميهرفش انها اتحوزت هو كابتن ومدرب مصارعه وانا اسمع انها بتحب اللعيه دي كان طالب ايديها وانتم كده كده هتطلقوا ايه رايك اجيبه

ينظر له بتحذير له من غضبه الشديد حتي لاينفجر بوجهه يريد ان يقتلع لسانه الذي ينطق بهذه التفاهات
صخر بصوت عالي .رائد عدي يومك بدل مازعلك زعلي وحش وانت عارفني من واحنا صغيرين ماتلعبش معايا فالحته دي روح خط احمر

رائد.ياعم ماتعترف انك بتحبها متعصب ليه
ينظر له بشر يسكت الاخر وهو يبتسم.
صخر.خلينا فالشغل عشان منزعلش من بعض
صخر.بص بقا احنا قبضنا ع حليم والراجل الكبير بتاعه واللي اكتشفته من اقوال الناس اللي كانوا مع حليم والورق اللي عنده والمحاضر

انهم للاسف كانوا تلاته ديلر
مش واحد اللي بيوزع واحد منهم فمصر والتاني فالمانيا
وطبها اللي فمصر ده هو اللي بيهاجمنا هاف لنكون لسه شغالين ع القضيه ونجيبه فحب يقتلنا ويخلص مننا
لازم نعرف هو مين ونشتغل عليه الاول وبعد كده االي فالمانيا ده

رائد.ياراجل وعرفت كل الكلام ده منين
صخر بقوه وخشونه.من الورق والمحاضر واقوال المتهمين ياحضره الرائد شكل الجواز نساك شغلك وشغلك عننا الفتره الي فاتت
رائد بابتسامه لتذكره شهر عسله وورد.بصراحه هو الجوواز حلو

صخر بغضب.رائدددد
رائد.هههه معلش خلاص هنركز الفتره الجايه مانت لك حق مانت ماجربتش الجواز
انا كنت زيك كده
ينظر له بغضب يكاد يقتله
رائد .خلاص خلاص انا هركز وعشوف الورق واقولك لو عؤفت اوصل لحاجه جديده ونحاول نقرر العيال اللي حوه دول تاني
صخر بتركيز.لا وانا عندي خطه تانيه تجيبه بسرعه
رائد.ايه هي

………

لواحظ.انتي بتحبيه يابت
روح بتلعثم لاتعلم اتقول لها الحقيقه ا.و ترد الرد المثالي في مثل هذا الموقف تخاف عليعا من الزعل

ولكن هي لاتعرف الحقيقه فروحهاا مشتته هي لاتعرف اجابه هذا السؤال يجعلها تفكر كثيرا ولاتصل لاجابه بالنهايه
لتختصر الطريق لها وترد
روح بتلعثم.اه طبعا بحبه ياماما مش جوزي
لواحظ بثقه وخبره.لما تحبيه ان هعرف يابننتي لو كنتي بتحبيه مكنتيش فكرتي كده

مبتحبهوش ليه هو انا ابني ده يتكره��
روح بضحك .لامانا عارفه ده نسمه��
لواحظ.������هو عصبي بس حبتين وصوته عالي وعنيد وتحسي ان قاعده فالمخابرات لكن والله قلبه طيب فله
روح بصدق.عارفه واللع ياماما

لواحظ.هو انتي متعلمه رقص فين
روح. بتسالي ليه ياماما
لواحظ.اصلي كنتت عايزه اتعلملي حركتين كده يفكوا مفاصلي شويه كان نفسي اتعلم من زمان بس المرحوم كان يغير عليا اكمني حلوه ����������
روح بضحك .هو انتي فيكي مفاصل ياماما للكلام ده ربنا يديكي الصحه بس تقدري تمشي

تنظر لها وتمط شفتيها دليل الامتعاض.بتتريقي عليا علميني انتي بس وملكيش دعوه انا عندي بدل رقص كتير فوق كنت حايباهم للمرحوم بس ملحقش كنت ناويه ادلعه بعظ الماموريه بس يلا زمانه مع الخور العين دلوقتي خسر ني والله
روح.هههه اه مانا عارفه ياماما دانتي سكر اي حد يخسر والله لو معرفكيش

بس لو صخر عرف اني بعلمك ده هيقتلني
لواحظ.ومين هيقولوا
روح بضحك .ياماما دانتي مفيش حاجه مبتقوليهاش
لواحظ.لا مش كل حاجه انا بيزعلوني بس
روح بتركيز.بس انتي ايه الي عرفك حكايه الرقص دي
لواحظ بعدم اهتمام.الواد صخر وراني فيديو حلو ليكي اوي بيقولي كنتي بترقصيله
.

روح.
لواحظ.يالهووي ده قالي مقولكيش يلا ميهمش بس انا مقولتش حاجه لحسن يقول عليا فتانه واوعي متقوليليش انتي كمان حاجه دانا والله مبقولش لحد حاجه ابدا كتومه طول عمري نفسي اغير الطبع ده
يلا اروح انا واسيبك

error: