رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود
روح الصخر2الحلقه التاسعه
الحلقه بعنوان
#نحتاج اليكي ياروح
تنظر همسه اليهم بالم الدنيا كله .فحريق ينتشر في صدرها بسرعه رهيبه تكاد تقتل العالم وتحرقه مئه مره بما يجيش في صدرها من غضب وكره واشياء كثيره تشعر بها لاول مره بسبب هذا الرجل
نعم رجل .اين روح هي من كانت تحذرهم وتبعد عنهم الرجال هل كانت تعلم ..تعلم ماسيحدث معها ام حدث مع روح من قبل
نزلت دموع غينيها غصبا بدون ارادتها تحكي كم القهر والغضب الذي تعانيه كانت تريد اخفاء دموعها ولكن ماتشعر به اقوي من قدرتها ع التحمل
تنفجر باكيه وتهرول الي السلم لينظر مراد الي الجالسه بجانبه تضحك وكانهاا لاول مره تشعر بالسعاده
مراد.انتي كنتي متراهنه عليا
غاده.طبعا امال فاكرني بحبك بجد زي مراتك الهبله دي
ينزل مراد بصفعه قويه ع خدها وينظر لها باحتقار ويهرول خارجا لعله يلحق بحب حياته الذي تركه كالابله ليحظي بشئ مؤقت …
ولكن ياتي الانسان دائما بعد ان يمشي القطار ..اضاع الانسانه الوحيده التي كانت ترويه بدمها دون ان تطلب المقابل
يجري ع منزله يريد ان يلقاها باي شكل لايعرف عندما يراها ماذا يجب عليه ان يفعل ايعتذر لها فهل يكفي اعتذار فقظ راته في ابشع منظر ممكن ان تراه في حياتها رات زوجها باحضان اخري
…………..
ذهب اليها لا يوجد لديه الجرا ليرفع وجهه الي وجهها ويجعل عينيه تتظر لها فهو لاول مره يضعه القدر بمثل هذا الموقف ليس المحرج وانما المخزي
يدخل البيت …
ولكن انها ليست موجوده بالمنزل خرجت وتركت البيت كان يعلم ذلك فهي لاتطيق النظر اليه بعد الان …
اين هي
تاتي بباله فكره من المؤكد انها صعدت شقتها هي وروح
…………………
موجه.قصدك ايه ياسر باني اراقبها
اسر .مش عارف حاسس بانها مش مظبوطه اتعرفت عليا بسرعه وفجاع عايزه تدخل الشركه وعايزه تعمل اي حاجه عشان تقرب مني
لا واختارت انها تراجع العقود ع اساس لها خبره قانونيه وبتفهم فالكلام ده بس انا مش مقتنع
موجه بغيره تخفيها ..ما ممكن تكون عايزاك انت
اسر بضحك ..هههه ماده ميمنعش انها عايزاني بس انا حاسس انها لها غرض تاني والايام مابينا
تلوي شفتيها امتعاضا من حديثه
تدخل دينا .ايه يادكتور مش هتسلمني اي حاجه اراجعها عندي ملل فظيع من القاعده ولا انتو مش محتاجين خدماتي
موجه.ماتسلمها يادكتور اي حاجه
دينا .سوري ماخدتش بالي منك ازيك يا …مش فاكره اسمك ايه
موجه تحاول اثارتها.اسمي مدام اسر بس ماليش اسم غير ده
تحاول ان تثيرها اكثر لتمسك بذراعه وتقول بدلع .مش كده ياحبيبي
ينظر لها بابتسامه .ايوه
اما دينا تغتاظ بشده
دينا.طيب يادكتور اسيبكم بقا
تخرج اما موجه تكاد تسقط من الضحك ع منظرها
اسر.عيب كده ياموجه
موجه.بغضب انت بتقول ايه منين عيب ومنين عايزني اراقبها
اسر.اني مش واثق فيها وعايزين ناخد حذرنا منها حاجه
وانك تقربي مني بالشكل ده وحياتنا الشخصيه تبان قدام حد تاني ده حاجه تانيه
موجه.انت اوفر اووي
ينظر لها بابتسامه جذابه كعادته.بحبك ياموجتي متخافيش مش هتقدر تاخدني منك
موجه بشر .هي متقدرش اصلا انا ممكن اجبها من شعرها
يقترب منها.اموت فيك ياشرس انت
موجه.بس ابعد احنا فالمكتب
اسر .هههه طيب روحي اديلها الملفات دي تراجعها
عشان نروح اابيت ونبقي براحتنا ومتتحججيش
موجه.طيب
ذهبت اليها واعطتها الملفات وهي تنظر لها. بتحدي اما دينا تنظر لها ببرود شديد
تذهب اليه مره اخري
موجه.البت دي بارده اووي
يقترب منها يقبل ع شفتيها.بس انا سخن اووي وانتي حلوه اووي
يقبلها بين كلماته .ماتيجي نسخن مع بعض يلا ع البيت قبل ماتهور
لتضحك ضحكه تغتاظ منها دينا
تنظر لها موجه وتخرج لها لسانها لتزيد سخطها عليهت
موجه بداخلها.ياتري انتي فين ياروح كان زماني بحكيلك وانتي بتنصحيني
دينا.ايوه كده نبدا الشغل بقا لازم نطلعله حبه غلطات فالعقود عشان نخليه يثق فيا
وبعدين اديله العقد يمضي عليه وهو مغمض او ممكن فكره تانيه !!!!
ايوه هي ديه
دينا .ايوه ياباشا خلاص لقيت الطريقه الي االشحنه هتدخل بيها
مم.ماشي همتك معانا بقي عشان احليلك بوقك
دينا.انشالله
يارب سهلهالي يقا
…..يدعون الله ويطلبون المساعدع لانه كريم ولكن لايخافونه ولا يخجلون من افعالهم امامه…..
……………………
اخذ رائد ورد بعد الفندق وانتقل معها الي بيت والدته واخته
والدته ست بيت من الطراز الاول بها طيبه العالم باكمله ولكن تحب رائد حب يختلف عن حب العالم كله
تعشقه حتي النخاع وتغير عليه من الهواء ان يلامسه فيزعجه
.
رائد.ازيك يامي
هديه.ياحبيبي يابني عامل ايه كل ده مببتسالش ليه كنت هموت من غير ماشوفه يارائد
لتبدا فالبكاء
ايه.خلاص بقا ياماما ماهو قدامك اهو زي الفل مافيهوش حاجه ومعاه عروسه زي القمر اهي
ازيك ياقمر انا ايه انا عارفاكي من موجه اختك انا صاحبتها الانتيم وعارفه حكايتها هي والدكتور من اولها تعالي بقا اما احكيلك
تضحك ورد ع هذه الاخت الجميله الطيبه تشبه موجه كثيرا في جنانها
ورد.انا كمان اسمع عنك من موجه بس استني اما اسلم ع طنط
لتمد يدها تسلم عليها
ولكن هديه لم ترد سلامها ولكن نظرت لها نظره تقييم تقيم بها عروس ابنها التي اول مره تاتي اليها من يوم زواجها
هديه بضيق.اهلا .خديها
يايه ع اوضه رائد تشوفها
اندهشت روح من معامله هديه لها لما تعاملها بهذا الجفاء بدات تشعر بالخوف الشديد من الايام القاددمه بهذا المنزل
………اين انتي ياروح …دائما كنتي تقفي بجانبي من اصغر لاكبر المشاكل .اين انتي وحيده بدونك روح امي قبل ان تكوني اختي
رائد بضيق من تعامل امه.مالك بس ياماما بتعاملي ورد ليه كده عملتلك ايه
هديه.انت من يوم ماتجوزتها ماشوفتكش هتعملي اكتر من كده خدتك مني ومن حضني من اول شهر
رائد.ليه بس ياماما تفكير السبعينات ده هي ماعملتش كده مانا معاكي وجنبك اهي دي بنت طيبه جدا ومتفهمش فشغل الحموات دن
هديه .بقا كده انا حما يارائد طبعا بقت هي طيبه وانا الي وحشه وبعدين هتعمل ايه اكتر من كده من انها تبعدك عن حضني
رائد.ماما عمليها كويس عشات خاطري
هديه. بدل ماتيجي تقولي وحشتيني ياماما وحشني حضنك جاي بعد كل الغياب ده تقولي عمليها كويس بقت شاغله فكرك للدرجادي حتي وانت بتكلم معايا مش قاظر تشيلها من دماغك
لتبدا بنوبه البكاء المعتاده
انا هو يزفر بضيق لايعلم يلاحقها من اي جهه من والدته ام من روح وصخر الذي لم يتصل عليه لعده ايام ولايعرف كيف يصل اليه او لروح للاطمئنان عليها ليطمئن زوجته
ام من جهه القضيه التي ظهر ان لها جذور اخري
…………..
وانا قوية يازوجي لدرجة انك لو اهملتني سارحل عنك حتي وإن كانت اتنفسك عشقا !!��
تبكي حالها حب سنوات حب طفوله كانت ومازالت تحبه
لماذا فعل بها ذلك كانت تتصور الخيانه لها من اي شخص الا زوجها
بداخلها وجع والم وغضب ناتج عن كل الحب الذي كان فقلبها له
نعم كانت تحبه لا لا تتخيل منظره ومنظرها معا تكاد تصاب بانهيار عصبي تصرخ وتبكي بحرقه تكاد تقتلع عيونهانعم ضعيفه بحبه !!
مراد.همسه افتحي عشان خاطري انا عارف اني غلطت بس افتحي خلينا نتكلم عشان خاطري
لايجد رد منها فقط اصوات صراخ وبكاء من الداخل
مراظ.همسه كل انسان بيغلط عشان خاطري خليني افهمك واللع ماعملت معاها حاجه انتي فاهمه غلط
همسه وحيات اغلي حد عندك افتحي متعذبنيش
اكتر من كده
تفتح الباب ويكاد الاحمرار ان يغطي ع لون عينيها الطبيعي ووجهها ينم عن غضب عارم انفجار وانهيار عصبي
لتصفعه ع وجهه وقبل ان ينطق تنطق بصعوبه.طلقني يامراد��
لتصفع الباب مره اخري بوجهه
……………..
بعد ان خرج صخر صافعا الباب خلفه وهائجاا ع روح معترض ع اصرارها ع رؤيه اخواتها�� وكانهم رضع وليسوا كبار ومتزوجات ومسؤلين من ازواجهم
تدخل لواحظ عليها
لواحظ.مالك بس يابنتي
روح.ياماما دول مش اخواتي ��
دول ولادي الي مخلفتهمش
ولا هخلفهم تاني انا قضيت حياتي كلها عشانهم خايفه يضيعوا مني انا ممكن اموت بعدهم
لواحظ.استغفري رببنا يابنتي وقومي صلي ربنا هيلهمك الصواب
روح.ياماما تصوري لو صخر حصله حاجه هتبقي قاعده عادي كده ��
لواحظ.متقوليش كده يابنتي مش هيحصلهم حاحجه لاهما ولا هو
تقتري عليها وكانها تقول سرر حربي لتضحكها.انتي عارفع اللي كان بيزعق فيكي ده وبيرعبنا انا وانتي كان عنده تبول لاارادي وهو صغير��������
تقع روح ع الارض من كثره الضحك ع هذه الام
اما لواحظ تمتص شفتيها��.اه والله مش مصدقاني كنت لازم اقعد كل شويه واغيرله لحد ماتعالج بقا
بس ايه انا مبقولش الموضوع ده لاي حد لانه بيدايق متقولولوش بقا انك عرفتي
.روح.هههه لا متخافيش مش هقوله ������
لواحظ.طيب قوليلي بقا انتي خترفتي قولتي ايه وانتي مغمي عليكي
الواد ده مش راضي يقولي مع اني عمري مابقول سر حد ولا بذل حد ابدا مش عارفه بيعاملني كده ليه الواد ده
تكاد تسقط روح من الضحك فهي ام مثاليه .انتي هتقوليلي دانا حفظاكي صم
لواحظ.طب قوليلي انتي بتحبي. الواد ده
……
رايكم وتوقعاتكم