رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر2.الحلقه الثامنه

ان الحياه بلا حب كالزرع بلا ماء صبار عطش للارتواء .نعم اريد ان ارتوي بحبك حتي تتحول حياتي من جحيم الي جنه من نار الي رماد …

صخر.ايه نسيتي الاوضه السريه اللي كنت عاملها وانتي كنتي واخده راحتك فيها ع الاخر
اللي هيجنني انتي جبتي قمصان النوم دي كلها منين لا وايه ..ولا رقاصه محترفه وبتختاري شويه اغاني تحفه بصراحه
يقترب منها يهمس لها باذنها.مش ناويه بقي تخليني اشوف العرض الجديد حصري ولا ايه

اما هي تفتح فمها وتتظر اليه بكل بلاهه لاتعي مايقول هل هو راها حقا لاترد عليه من اثر الصدمه
روح.لا اكيد لا بيهزر يارب يكون بيهزر

صخر بخشونه باستهزاء.مبتكلميش ليه ياروحي .انا عايز اعرف ازاي جتلك الفكره اني مش هعرف
ا لي بيحصل جوه ايوه هي اوضه سريه بس انا الي عاملها اكيد عارفها يعني مش معموله من ورايا
اول مره اعرف انك ذكيه اوي كده

صخر.ههههه هتفضلي فاتحه بوقك كده كتير
روح بتجهم وعدم تصديق وخجل ترغب في اخفاؤه.اللي انت بتقوله دي حقيقي متقولش انك اتفرجت ع كل الفيديوهات
صخر بشماته.هههه دانا عيدتهم اربع مرات كلهم
يقترب منها بهمس.بالاماره القميص الاحمر كان هياكل منك حته وانتي بترقصي ع شيك شاك شوك

تكاد تبكي هل هو راها وهي ترقص وتغني وتتمايل بهذه
ا لملابس الخليعه المختلفه من يوم لاخر كاحدي النساء التي تعمل في الملاهي الليليه لاتصدق انه كابوس فماذا لو انكرت هل يصدقها

هي اعتادت ع فعل ذلك كل بضعه ايام حتي لاتنسي انعا انثي وانها جميله حتي تكتسب ثقه بنفسها فتخلع عنها هذا الترنج الرجالي وترتدي احدي المنامات اللليليه المثيره وتتراقص امام المراه ع احدي الاغاني الصاخبه
حتي تستعيد ثقتها بنفسها وتتاكد انها بكامل انوثتها وجمالها الذي لايستحقه اي رجل
كما انها تتخذ الرقص كوسيله

لاخراج الشحنات السلبيه بها وتحويلها الي طاقه والقدره ع تحويل حزنها وياسها الي سعاده عارمه فالرقص يساعد ع افراز هرمون السعاده هو الشوكولاته التي تعشقها فهي بهذه الطريقه تستطيع اسعاد نفسها بنفسها دون الاحتياج الي احد كما تعودت ان لاتعتمد ع احد

تذكرت احدي الليالي التي كانت اشد تعاسه لها بعد ان ذهبت الي بيته بعد ان تم زواح اخواتها واقتنعت ان خياتها تم تدميرها بالكامل بهذا الزواح وابتعاد اخواتها من افنت حياتها لاجلهم واكتشفت تلك الغرفه

فلاش باك…

روح.الله حلوه الاوضه دي
نخليها اوضه التخلص من لاكتئاب هههه والله حلوه التخلص من الاكتئاب دانا بقول حكم ههههه
قامت بارتداء احدي المنامات الليليه الحمراء المثيره التي جعلتها تيدوا كاميره مثيره الي حد الهلاك
وقامت بتشغيل اغنيه .شيك شاك شوك
وتتابعت الاغاني

اي ان وضعت بدله رجالي امامها كانها رجل ووبدات تحدثها بكلام الاغنيه
وتميل عليعا باغراء مثير تماد تكون متمكنه فالاغراء اكثر من فتايات الليل تتحرك باثاره ونعومه لايستطيع ان يتحداها رجل خلق ع وجه الارض

..
ده عينه مني .وانا عيني منك انت
ده نفسه فيا .وانا نفسي فيك انت
مببصش لغيرك لا لا .ده انت راجل وسيد الرجاله
دانت معشش جوه قلبي .حتي تعالي بص تعالي

تتراقص ع انغامها كفراشه انطلقت روحه الحبيسه الحزينه من داخل جسدها او كهفها المظلم لتحلق في عالم الخيال عالم لايوجد به ظلم .عالمها هي فقط

لتنتهي رقصتها وتميل باغراء ع البدله وتتخيل انها بوجه وتقبلها لتقبل الحائط فتطبع روج شفتيها ع الحائط وتصحك ضحكه خليعه وتبتعد باغراء

ثم تتوجه للمرآه وتخرح لسانها لها وتضحك بسعاده شديده
وتكرر داخله وهي تقفز من الفرح انا سعيده انا مبسوكه اما فرحانه الله شعور حلو انا اسعد انسانه فالدنيا
نعم تعلم انها تخدع نفسها ولكن بعلم النفس

الجسد والروح لاتعرف ان تفرق بين السعاده الحقيقيه والمزيفه ماتخاول اقناع نفسك به اان صدقتخ ستقتنع به
ان كررت ضحكاتك لعده مرات بدون سبب ستجد نفسك سعيد وستضحك من قلبك بعد ثواني
كما يقول المثل الشهير…كدب الكدبه وصدقها..

السعاده مكتسبه من رضا النفس واقناعها وليس من الظروف
قال الله تعالي..ولقظ خلقنا الانسان في كبد.اي في مشقه .ولكن رضا النفس سيجل حياته هنيئه هي مقتنعه بذلك اصبحت سعيده بمجرد حركات بجسدها مع موسيقي صاخبه مع ضحكات عاليع لييس لها سبب فالبدايه ولكنها تولد شعور بالسعاده وتولد الضحك من القلب فيما بعد

………..
عوده ….

تذكرت كل هذا هل هو شاهدها في هذه اللخظات الحرجه ماذا ستقول له او بماذا تعلل افعالها هذه
صخخر.ايه روحتي فين عارفك اكيد افتكرتي القميص الاحمر
يقترب منها بضحكه خبيثه .ولا تكوني افتكرتي وانتي بتبوسي الحيطه
اما انتي عايزه تتباسي متقولي ياقلبي وانا ابوسك لكن توسخي الحيطه كده عييب

روح بتوتر.صخر المواضيع دي سر متقولوش لحد ولا حد يتفرج عع الحاجات دي خالص وياريت لوو تدهالي او تمسحها خالص وتنساها من ذاكرتك

يقترب منها لتعود للخلف ليقترب اكثر حتي لامست الحائط بظهرها .هههه امسخ ايه هو دخول الحمام زي خروجه
روح بقوه.ابعد انت عارف مبحبش الحركات دي

صخر.اممم شكلك لسه عنيده وعايزاني اقول للواحظ ع الفيديوهات ومااقولكيش ع لواحظ اما تعرف فضيحه عن حد مفيش حد فجمهوريه مصر العربيه ميعرفهاش وانتي عارفها
تضحك روح.اه عارفاها ياحرامي الكفته واللحمه
يقترب اكثر حتي تلفح انفاسه صفحه وجهها .قولتي ايه اقول للواحظ
روح بتوتر ظاهر.انت عايز ايه بس متقولهاش والنبي وتمسح الفيديوهات دي وتنساها

صخر.بصي ست طلبات او اعترافات مع كل تنفيذ طلب او اعتراف يعجبني امسحلك واحد ايه رايك
روح.وافرض اعترفت ومعحبكش
صخر.والله بقا انتي وذوقك مش همسح حاحه لازم تقولي حاجه تتصدق

روح بضيق.انت انتهازي
صخر.بقوه وخشونه.مانا عارف
يقترب اكثر ليقبلها.هتعمل ايه
صخر بمكر.مش انا انتهازي بقا هنتهز الفرصه
ممكن امل توت بقا من العنيد ده

تدخل لواحظ فاللحظه الفاصله وهو يقترب منها ليقبلها برغبه
لواحظ.وانت لسه بتستاذن تبوسها
عيب ع الرجاله والله مكنتش اعرف انك كده
تبتعد روح وتذهب اليها لتحاضنها وتضحك عليه

صخر.ووالله ياحجه انا مش عارف اشكر افضالك عليا ازاي فضيحه وفضحاني مراتي ومش عارف اتلم عليها تهزيق ومش رحماني
يكمل بضيق. حاسس انك هتنامي فوسطنا باليل
لواحظ.بس بدل ماقولها انا عالجتك من ايه وانت صغير
صخر بقهر.ماشي ياحجه ربنا ع الظالم انتي برده امي
لواحظ.ولا شكلك نسيت شبشبي

صخر بتركيز.مانسيتوش ياماما الاخضر فابيض ده عارفه
روح.طنط ممكن اطلب طلب
لواحظ.اطلبي ياحبيبتي
روح.انا عايزه تليفون اتصل بيه ع اخواتي اطمن عليهم
لواحظ.ايوه ياحبيبتي معايا تعالي

صخر بتجهم وقوه وخشونه.روح لا مش هينفع دلوقتي للاسف
ماما بعد اذنك سبيني معاها شويه
لواحظ بضحك.ليه هتعمل اللي معرفتس تكمله من شويه
صخر.ماما انا مبهزرش بعد اذنك

تعرف امه تلك اللهجه فهذه ليس لهجه صخر ابنها وانما صخر الظابط الحاسم في عمله عاد ليتحدث عن العمل
فهو يفصل بين حياته الشخصيه وعمله ببراعه تامه
تربت لواحظ ع ذراع روح كانها تواسيها تعلم ان قرارات ابنها ستغضبها ولكنه لايعود في قرار اتخذه
لواحظ بوعي .اسمعي كلام جوزك يابنتي

تخرج وتتركهم وحدهم بالغرفه ……………..
استيقظ مراد مبكرا وارتدي ملابسه بسرعه
ولكن استيقظت همس

همس بنعاس.انت رايح فين يامراد
مراد.الشغل هروح فين يعني
همس.طيب انت زعلان مني ليه هو انا عملت حاحه
تعتدل وتعتدل له ياقه القميص وهي تبتسم له بحب برغم جرحه له بالامس

يبعد يدها عن قميصه.لا معملتيش وانا مش زعلان
من حاجه عادي
همس.امال ليه بتعاملني ببرود كده ودايما تبعد عني
مراد بملل.همس مش ع الصبح كده خناق هتفتحيلي محكمه مخنوق خلاص مش لازم اعاملك حلو طول الوقت
همس.انا مش قصدي بس انت بتببعد عني وحتي مغنتش بتقربلي

مراد بحده شديده وعصبيه مبالغ فيها.قصدك مبنامش معاكي صح
تخفض راسها خجلا.
يمسك ذراعها بقوه تؤلمها.عيب مفيش زوجه محترمه تقول لجوزها كده المفروض يكون عندك حياء وخجل مش كده مفيش خالص اتعلمي بقا شوفي الستات بتتعامل ازاي اووف خنقتيني

يتركها ويذهب
اما هي نحلس تبكي حالها لاتعلم لماذا يعاملها بتلم القسوه جرح مشاعرها لاكثر من مره بافظع الطرق
ماذنبها انها تحبه بل تعشقه فيبتعد عنها هل بعظ ماخصل عليها مل منها واصبح لايرغبها

بعد ان كان يتمني وصالها يسرق اللحظات ليقترب منها
…لماذا هل يوجد رائحه انثي اخري بحياته
لا لا انها عاقله لايحب ان تدع الغيره هي من تؤدي بحياتها الي الفشل
ولكن هي تشعر بذلك فقلببها لايكذب وعقلها يثبت ماتشعر به من افعاله واقواله معها

همس لنفسها.انا هروح وراه من غير مايحس واشوف هيعمل ايه لو مفيش حاجه ارحع من غير مايعرف وهو اكيد مفيش حاجه وكل ده اوهام اكيد

اما مراد وصل الي مكان التصوير
غاده.ازيك عامل ايه االنهارده
مراد بابتسامه وبلطف.كويس طول مانتي كويسه
غاده باحراج مصطنع.ميرسي مش متعوده منك ع الكلام الحلو ده انة كده هتغر

مراد.ههههه لما انت متتغرش ياجميل امال مين الي يتغر
ايه هتعزميني ع درينم ولا رجعتي فكلامك
غاده.لا طبعا نخلص التصوير ونطلع ع البيت
وكمان محضره فيلم رومانس هموت واشوفه نشوفه سووا
مراد بابتسامه.ماشي

غاده .ايه يابنتي ع اتفاقنا هسيبلم باب الشقه مفتوح تدخلي ع اوضه النوم وتسيبي العشره الاف بعدها ماشي
مم.اما لو مراد عرف انك متراهنه عليه ع عشر الاف
غاده.هههه ميستاهلش اكتر من كده
مم.ماشي ياختي باي

.انتهي مراد من تصوير المشهد وقامت باصطحابه الي منزلها
اما همس كانت تتابع المشهد من بعيد
نعم ظنت به خطا فهو بالعنل يقوم باحدي المشاهد
ولكن لحظه.انه توقف

ومن هذه التي يذهب معها ويقترب منها ويبتسم لها.لا لا من المؤكد انها مجرد زميله هي تثق به هو يحبها ولكن تاخذه بسيارتها وينطلقوا لتذهب خلفهم وقلبها يرتعش تدعو ربها ان يخيب ظنهاومره اخري تختلق له الاعذار.من المؤكد

مره اخري تختلق له الاعذار من المؤكد ان سيصتحبها الي احدي الاماكن لياخذوا احد العصائر ويتحدثوا بالعمل
ولكن وصلوا الي بيت وصعد معها لا لامن المؤكد انها تتوهم او حدث تشابه بينه وبين اخر هي لاتصدق عينيها ولكن يمكن انن يكون في شئ خاطئ فلتذهب وراءهم

غاده .اتفضل
مراد.اممم شقتك حلوه
غاده ميرسي.اتفضل هجبلك درينك ناو ادخل الاوضه دي
مراد.مانقعد فالصاله احسن
غاده.ههههه اصل التلفزيون جوه واحنا هنتفرج ع فيلم ادخل بقا
مراد.ماشب مستنيكي

يدخل مراد الغرفه ..انها غرفة نومها هل بسهوله تسمح لاي رجل بالدخول اليها
تاتيي غاده بالمشروب وهي ترتدي فستان سهره ولكن من الخطا ان يطلق عليه لفظ فستان فهو يكاد يصل الي ركبتها بصعوبه كماانه ضيق بشده يبرز جميع مفاتنها ليظهر كانها ترتدي احدي المننامات الليليه المثيره

تعطيهه المشروب اما هو كاي رجل انبهر بجمالها فهو وحده معها بهذا الشكل بغرفه نومها …
جلست بجانبه ليشاهدوا احد الافلام الاجنبيه الرومانسيه لياتي احد المشاهد يقبل اليطله لبطله لتصطنع هي الخجل
فيرفع راسها باصبعه ويقبل شفتيها برغبه رجل وليس حب ويقترب منا اكثر واكثر. حتي سقطوا سويا ع سريرها

ولكن قبل حدوث المراد ..دخلت همسه تتاكد باعينها تجده هو وهي بالسرير يخونها لو كان اخر حلف لها انه يخونها كانت ستضحك ولا تصدقه ولكنها راتهم بعينيها تدخل بعدها صاحبه غاده
مم.خلاص ياغاده قومي ياحبيبتي لعشر الاف موجودين
اما مراد يفيق من نشوته عندما تبتعد يجد زوجته وفتاه اخري لايعرف تتحدث عن رهان لايعلم عن ماذا تتحدث!!!!!

……….

بعد ان ذهبت همس وورد من بيت موجه وتركوها
ارتدت ملابسها ع عجاله وذهبت للشركه من المؤكد ان سيحتاجها
لامعني بالجلوس بالمنزل لما تضيع اليوم بالكامل فلتذهب للعمل حتي لو لم تذهب للكليه اليوم

فالكليه اصبحت دمار لاعصايها بسبب وجود دينا اما الغمل هي معه وحدها مريحه للاعصاب تحب الجلوس معه حتي وان كان يعمل تركز في ادق تفاصيله مجرد النظر اليه يجلب لها سعاده خفيه

رزق.يعني ياباشا انت مش موافقىع الصفقه
اسر.لا الناس دي مش مظبوطه قطع غيار سيارات ايه اليي عايزين يستوردوها من امتي وانا اول مره اسمع عنهم لا مش همضي ع الورق ولا هساعدهم انهم يدخلوا الشحنه البلد

يشوفوا شركه تانيه انا مبتعاملش مع حد مش واثق فيه
رزق.ليه بس ياباشا هما جايين يتعاملوا مع شركه حضرتك عشان لها اسم كبير وتسهلنا الشحن والتسليم
اسر .معلش احنا اسفين ربنا يوفقكوا مع شركه تانيه

….

رزق.اتصرفي يادينا
دينا.حاضر ياباشا
رزق.انا عايز الورق يتمضي عليه لاما هشيلك من مكانك متنسيش نفسك
دينا.هتصرف حاضر

تدخل موجه عليه المكتب .
ازيك ياحبيبي
اسر.قلبي عامله ايه
موجه بدلع.وحشتني
يقف فاستقبالها وياخذها باحضانه.وحشتك بسرعه كده
تقبله من وجنته .اه وحشتني انت اول مره من يوم ماتجوزنا تسيبني لوحدي وانت وحشتني
يقترب منها .كل الكلام الحلو ده عشان بس سبتك ساعه
يضع يديه بخصرها ويجذبها بقوه

ويقبل شفتيها بشوق.اممم وحشتني شفايفك ياموجتي
تبتعد عنه.احنا فالشركه
يقترب مره اخري.ايه يعني ماأول بوسه كانت فالشركه
يقبل شفتيها باسمتاع مره اخري
تبتسم هي ع شفتيه .وتنتهد وتنطق وهي تقبله .بحبك ياسر
يحتضنها بقوه ورغبه ويحرك يديه ع جسدها وتشهق وتبتعد عنه

تقول بخجل.اسر يامجنون
اسر بحب.جننتيني ياموجتي طب ايه رايك اقفل باب المكتب ليقترب منها بخبث
تبتعد عنه وهي تضحك.
لا روح يلا عشان نكمل شغلنا اما نبقي نروح بيتنا
يضحك بحب.اما نروح بيتنا هنعمل ايه
تقترب منه وتقبله كنسمه طائره ع شفتيه .هنتجنن مع بعض

تدخل دينا فجاه عليهم ليبتعدوا وتنظر موجه بدهشه اليها لتتاكد بنظرها انها فالشركه ليست بمكتبه بالكليه
اسر بقوه.اخرحي دلوقتي يادكتوره

دينا بضحكهه خبيثه بميوعه شديده.ازيك ياموجه
اسر استني بسس ياموجه افهمي بس
موجه بعصبيه.دي اي الي جابها هنا
طبعا مقدرتش ع بعدك بعد الكليه جات هنا كمان تكمل انا عارفاها من اول يوم مش مظبوطه

يضحك هو بشده فكان يتوقع رد فعلها
موجه.انت بتضحك يالي معندكش دم وانا متعصبه
اسر.موجه اهدي عشان نتكلم وعيب اما تغلطي فجوزك
موجه بهستيريا.مش ههدي لا لا ده عايزه تخطفك مني دانا هحبها من شعرها
تذهب من امامه لااتي بها من شعرها حتي تخفف مقدار الغيظ منها

يجذبها سريعا من ذراعها وقبل ان تتفوه باي كلمه كان يطبق شفتيه ع شفتيها بقوه يمنعها من الكلام تحاول ان تبتعد ولكن يقبلها بقون ويحيط خصرها بيديه كالحديد ولكن بعد دقائق استسلمت وقامت باحاطه رقبته بذراعها لتتحاول الي قبلات روومانسيه اشد جنونا مع الوقت

ولكن يبتعد مضطرا بعد فتره اما هي تخجل من نفسها انه اسكتها بهذه الطريقه
اسر بعبث.انا هبعد بقا لحسن انا كده مش هعرف امسك نفسي ااكتر من كده
يزداد وجهها احمرارا وتوهجا
اسر.موجه عايزين نكلم بجدانا عايزك تراقبي دينا..

………….

صخر.مينفعش ياروح تكلمي حد من اهلك دلوقتي هما ممكن يكونوا مراقبين الخطوط عشان يوصلولنا باي طريقه
ده لمصلحتك قبل مصلحتي والموضوع ده مفيهوش هزار
روح.يعني ايه مش هطمن ع اخواتي لازم اطمن عليهم مش هقدر انسي محدش يقدر يمنعني عنهم دول ولادي مش اخواتي انت مش فاهم بتقول ايه

صخر بقوه وغضب.لا فاهم بقول ايه وانا هقدر امنعك ده لحمايتهم وحمايتك لازم تقدري المسؤليه الس انتي فيها وتتخلي عن العواطف والمشاعر دلوقتي
روح.عواطف ومشاعر ايه انت عايزني ابقي انا فامان وهما فخطر واقعد ساكته

صخر بجديه.صدقيني انتي مش هتقدري تعمليلهم حاجه ومتنسيش انك كنتي ممكن تموتي فاي لحظه امبارح
روح بعصبيه.اموت مش مشكله لكن هما ميحصلهمش حاجه دول خياتي ضيعت. حياتي عشانهن ومستعده اموت بس ماشوفش حد ياذيهم

انسي اني اسمع كلامك حتي لو بالقوه
يقترب منها وعينيه توحي بالشر.وانا همنعك حتي لو بالقوه ومتنسيش اني حذرتك متعادنيش احترمي اسمي وسلطتي واني ساييك براحتك كل المده دي
خروح من البيت هنا مفيش اتصال بحد لا
روح.ده سجن بقا
صخر .وهيبقي اكتر من السجن لو مسمعتيش الكلام
………….
رايكم توقعاتكم

error: