رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر 2.الحلقه الخامسه

استقل كل من روح وصخر السياره ليعودوا الي منزل روح الذي اصر صخر ع ان يطمئن عليها رغم اصراراها ان يذهب هو

ولكن لماذا يشعر بالسوء اتجاهها لاذنب لها في كل ماحدث
يشعر بدقات قلبه عاليه وهذا لايحدث الا عندما يصيب والدته او اي ممن يحبهم ضرر ولكن
امه هو اطمئن عليها ولا يخاف عليها فهي بعيده عن الخطر
ولكن لماذا يشعر بالخوف اتجاه روح
شعور لا يحبه نعم هو اختارها ولكن ع اسس اصبحت غير موجوده الان

اختارها ع اساسا انها رجل ولكنها انثي اختارها ع اساس انها قويه ولكن اكتشف انها هشه ضعيفه من الداخل بالرغم من قوتها الجسديه والظاهره المصطنعه الا انها لاتحتمل موقف واحد بدم وموت امامها هي اضعف من ذلك

والسبب الاساسي لايعرفها كان لايهمه ان اصاب من معه اي ضرر فصيصبح الشخص قادر ع حمايه نفسه ولكن الان
لا يتخيل ان يصيبها اي ضرر يشعر بغضب ينهش قلببه مجرد التخيل اصبحت جزء مهم من حياته بل اصبحت كل حياته
اصبح يحبها نعم يحبها!!!

اخذ ينظر اليها يتشبع من ملامحها لايعرف مايشعر به حقا ..
روح.ايه يابني مبحلقلي كده ليه
صخر.لا مفيش .
روح.طيب
صخر.انا حاسس بحاجه مش طبيعيه حاسس ان في حاجه هتحصل مش عارف ليه احنا لازم منتقابلش تاني عشان نقلل الخطر حواليكي شويه

روح.لا طبعا انا بداه الموضوع معاك ومش هسيبك ابدا
صخر.مش هتسبيني ليه مش انتي عايزه تطلقي
روح.دي حاجه ودي حاجه بس انا مقدريش اسيبك وانت فخطر ابدا
صخر.لا زي ماهتسبيني بعدين تسبيني دلوقتي
روح .سيبك من الموضوع ده مفروغ منه بس انت بتقول كده ليه

صخر.مش عارف بس قلقان وكمان يوم حفله تكريمي فاكراها
روح.اه فاكراها اشمعنا
صخر.كان في حركه غير طبيعيه يومها كان في واحد بيصورنا انا وانتي بس ووقت ماخرجنا خرج ورانا وشاكك ان لموضوع دده لسه مخلصش وانا مش هقدر ادخلك فاللعبه دي تاني صدقيني لازم تبعدي

تربت روح ع ظهره وتشد ع يده دليل ع الدعم لكن يطمئن قليلا اما هو ينظر لها بتشتت ع تلك الحركه
بالرغم من انها حاولت ان تبث اليه بعض من الطمانينه ولكن انتقل الي بعض من الخوف واالاحساس ان سيحدث شئ ويوجد خطر
واخذها فكرها بالغصب

ماذا لو حدث لصخر شئ لا انها لاتتحمل الفكره نعم هي رفضت الزواج ولكنها لا تستطيع العيش وفكره عدم وحوده فالحياه بكاملها ورفضت لانها غيرمؤهله لذلك ليس لعيب فيه
هي اعتادت عليه كشئ اساسي في حياتها حتي ولو الظاهر غير ذلك

صاحت بغضب.صخر انا مش هسيبك فالموضوع ده الا لما يخلص ماشي ومفيش منافشه فالموضوع ده
صخر.باستسلام .انزلي بس ياروح ونتكلم فالموضوع ده بعدين
روح.طيب

ولكن مان لامس حذائها الارض عرف صخر معني الخطر والخوف الحقيقي معني الوجع ينهش قلبه وهو يري احدهم يصوب سلاحه باتجاهها لكي يصيبها
يصرخ باعلي صوته.روو ووووووووووح
ويتحرك سريعاا ليجذبها مره اخري داخل السياره

ولكن الرصاصه قد انطلقت ولكنها استقرت في ذراعها بدلا من قلبها بعد ان جذبها
روح.ااااااااااااه
انطلق بالسياره باقصي سرعه

صخر بقلق وخوف ظاهر في عينيه.روح انتي كويسه صح
روح بصوت مبحوح.ايوه كويسه اجممد كده دي فدراعي مش هيحصلي حاجه اهدي
قعدت تقولي حاسس وتسبيني منك لله لازم تحس يعني طلعت حساس كبير هههههههه

يبتسم لها ولكن من داخله يتالم ويقف بعد مسافه كبيرخ من منزله ليقطع قميصه
صخر.روح انا لازم اربطلك ع الجرح ع ماوديكي لدكتور عشان ماتنذفيش كتير
روح .ماشي بس بتعرف تربط كويس
ينظر لها بابتسامه ولكن متالمه

تكاد تقسم انه يتالم بسبب اصابتها اكثر من المها لاتعرف لماذا ولكن هذا واضح بعينيه
اقترب منها ليربط لهها ذراعها البعيد عنه اقترب وجهه منها وظل ع هذا الحال لعشر دقائق
روح.اخلص ياصخر انت بتعمل عمليه جراحيه اخلص دانت بتربط جرح

ولكنه لم يكن معها فهو وكل تركيزه ع هذا الذراع يريد ان يضعه بافضل وضع حتي يقلل النزيف
يشعر ان روحه التي تنزف ليس يدها
صخر.بتوجعك
روح.هههه لا عادي كاني واخده بوكس فيها انا متعوده ع كده
بس ابعد بقي

اقترب منها يقبلها بقوه يريد ان يشعر بوجودها انها معه لم يفقدها يشعر بها يعوض احساس الفقد الذي مازال يشعر به
اما هي استسلمت له وقمت بوضع ذراعها السليم حول رقبته
ليقوم بتعميق لقبله يكاد يقتلع شفتاها في قبلته ليعبر عن اشتياقه

ثم يبتعد ليترك لها القدره ع التنفس وتعلوا صوت انفاسهم اللاهثه فقط…بعد دقائق قطع هو الصمت
صخر .هوديكي لدكتور صاحبي فدقايق متخافيش
لتوما له بصمت ينطلق بسيارته بسرعه

همس.مراد انا هو ايه صوت الرصاص ده انا مش مطمنه
مراد بعدم اهميه .ياينتي تلاقي عيل فرقع بنب ولا حاجه
همس.لا انا مش مطمنه
انا هتصل اطمن ع روح
تظل خمس دقائق ولكن هاتف روح لايرد

همس.مراد روح مبتردش عليا انا قلقانه اوي مش عارفه اعمل ايه
مراد.يابنتي عادي هتلاقيها بس مش سامعاه او عاملاه سايلنت همس.طيب بقوله ايه معاكش رقم صخر جوزها
مراد.لا وهيكون معايا ليه
همس.اوووف مبستفيدش منك فحاجه
انا هرن عليها تاني يارب ترد

………
بعد انتهاء المحاضره

انطلقت موجه بسرعه البرق والغضب يملؤها من المحاضره
وايضا خرج كل من بالمحاضره
اما اسر فهو يعلم مقدار الشرار الذي يخرج من اعين موجه ولكنه ذخب الي مكتبه سريعا حتي لا يحدث شئ فالحرك الجامعي ويحاسبوا عليه من مشاكل او غيره

ولكن موجه لم انتظر انطلقت كالسهم الي مكتبه لتدخله بسرعه وقوه كالحمم البركانيه
موجه بصوت عالي.اسررررررر
اسر.هههه اهدي ياموجه وبطلي جنان
موجه .انا عايزه اعرف مين دي وايه الي بينك وبينها

اسر.هتكون مين يعني دكتوره جديده فالقسم والله اول مره اشوفها
موجه.ايوه عرفت انها زفت دكتوره يتدلع عليك كده ليه وكانت بتكلمك فودنك وبنضحكلك ع ايه
اسر..ههههه وانا مالي بتدلع ليه كانت بتقولي انها مبسوطه انها هتشتغل معايا وانها الدكتوره الجديده واسمها دينا بس كده

اسر.وبعدين انتي مدايقه كده ليه
موحه.لا ياراجل
اسر.يابنتي دكتوره زيها زي غيرها ايه الجديد بس
موجه.الجديد انها مش مظبوطه وماشيه تعمل كده لتقلدها
وتقولك.وطبها دكتور اسر يتحب .وهي مالها الي تتشك فمعاميعها تتحب ولا متتحبش
اسر.ههههههههه طب وانا مالي ذنبي ايه انتي عارفه انا ع ايه

موجه.مالكش ذنب بس دي عينها منك
اسر.وهو يقترب منها.طب وايه الجديدماكل دفعتك عنيها مني
موجه.لا والله ماتتلم
يقترب اكثر.المهم انا اخترت مين فيهم وحبتها واتجوزتها يامجنونه انتي

تخجل موجه
يحاوط خصرها ويقربها اكثر.الا قوليلي هي كانت بتمشي ازاي
موجه.اسر اتلم احنا فالجامعه
يقترب من شفتيها.بحبك ياموج مجنونه زي موج البحر
يقبل شفتيها بشوق وحب وقوه لتكون اول قبله مسروقه داخل مكتبه فالحرم الجامعي

ولكن لم تستمر قبلتهم ثانيه ليفتح الباب عليهم
وتدخل دينا هي وبعض العمال يحملون مكتبها الجديد الي غرفتها
يبتعد اسر عن موجه بسرعه ودهشه وموجه تبتعد باحراج
ولكن ثانيه وتحول هذا الاحراج الي غضب وعصبيه

دينا .اذيك يادكتور.معلش يادكتور بقا هحط مكتبي معاك
اصل احنا نفس الماده والقسم بقا اتمني مكونش دايقتك
يبتسم اسر باحراج من الموقف.لا مفيش حاجه

تتقدم موجه اليها كالطور الهائج.هو مفيش غير دكتور اسر فالاوضه ولا ايه
دينا.انتي مين ياحلوه طالبه
موجه بغضب.لا مراته اهلا وسهلا
اما دينا عندما سمعت انها امراته بانت الصمه ع ملامحها

دينا.ايه ده انت متجوز ياسر
موجه.بغضب بقولك مراته هيكون ايه يعني مطلق وبعدين اسمه دكتور اسر
دينا.خلاص متزعليش نفسك كده ياحلوه
تخرج موجه بغضب من مكتبه ليستاذن منها اسر ويخرج ورائها

دينا.ده طلع متجوز كده الموضوع هيبقا اصعب!!!!!!!!

اسر.موجه موجه استني يامجنونه انتي
يجذبها غصبا الي سيارته
يقود السياره الي منزلهم
اسر.في ايه بس يابنتي
موجه.انت عايز تجنني يعني عايزها تقعد معاك فمكتب واحد ده عادي والمياصه دي عادي ومبتكلمش الا انت ده عادي

اسر.كله بالنسبالي عادي هي قاعده معايا عشان نفس القسم بتاعي والدلع والمياصه دول ميفرقوش معايا اي حاجخ
موجه.متجننيش انت مهما كنت راجل وهي مايصه اوي وشبه ازازه الحاجه الساقعه كده ومكتب واحد هيتقفل عليكم وهي عنيها منك كل ده ومش عايزني ادايق

اسر.وانا كل ده ميفرقش معايا كل الي يفرق معايا انت ياجميل .وبعدين اسمي دي غيره
موجه.اه بغير والي هيقرب منك هقتله انا ..
اسر.انتي ايه
موجه وتخفض راسها بخجل .بحبك

يضحك اسر وكانها سعاده اول مره يعرفها.طب وهو الكلام الحلو ده يتقال فالعربيه برده
اموت انا فيك وانت مكسوف
موجه.اسكت بقا
اسر.هههههه

لتنقلب تعابيره فجاه الي العصبيه .ومين بقا الاستاذ اللي كان لازق فيكي وبيكلمك اخر المحاضره
موجه.مفيش ده واحد زميلي عادي
اسر.زميلك ويلزق فيكي كده
موجه.قولت زميلي لازم تثق فيا زي مابثق فيك

اسر بنظره شك.ماشي ياموجه هثق فيكي بس انا راجل وعارف نظرات الرجاله واعرف افرق بيبصلك كزميل ولا لا
بس ماشي
موجه.اسر يالا روح
اسر.ايه وحشتك اوي كده
موجه.اتلم انا تعبانه
اسر.لا لسه التعب جاي بعدين اتقل كده ياموج
…………….
ورد.رائد حضر نفسك عشان هتيجي معايا حفل تكريمي النهارده وانت مدعي بالاسم
رائد.مدعي بالاسم ازاي
ورد.معرفش هو رئيس التحرير قالي اعزمك واعزم صخر وروح ولازم كلنا نحضر
رائد.وهو عرف صخر و روح منين كمان

ورد.مش عارفه بقا ممكن من المقال او كده
رائد.طيب روحي اجهزي وانا جاي معاكي
رائد مع نفسه.الموضوع ده مايطمنش عرف منين ان روح تختك وان صخر جوزها واني انا جوزك ربنا يستر في حاجه غلط وصحر مبيردش شكل في حاجه غلط …
كله هيبان

ورد.رائد روح مبتردش مش عارفه في ايه
رائد.خلاص مش لازم هما جايز مش فاضين يلا احنا
…..صخر وروح مبيردوش ربنا يستر…
………………………..

اما صخر حمل روح الي احدد اصدقائه دكتور
صخر بقلق .هي كويسه يامحمد ولا ايه
محمد .ايه ياصخر مفيش حاجه انا طلعتلها الرصاصه خلاص
وادلتها مخدر قوي عشان تنام ومتحسش بحاجه
بس هيا ممكن حرارتها ترتفع اعملها كمادات

صخر.طيب هي هتوفق امته
محمد.لا مش قبل بكره .بس انت لازم تبلغ ياصخر كده في خطر عليك وعليها
صخر.انشالله فالوقت المناسب  يامحمد لوققتك جنبي
محمد.لا ولا يهمك انت رجعتني لايام ماكنت بخدم فالجيش

يذهب ويحمل روح الي السياره وهي غائبه عن الوعي
………………

مم.ايوه ياباشا البت الصحفيه طلعت اسمها ورد وطلعت اخت روح البت الي كانت مع الظابط وجوزها ظابط وهو الي كان ماسك القضيه واسمه رائد
م.ام طيب تشكر اوي كده اقفل
مم.انت كده وعيلتك جبتوا اخركم معايا
……….
يذهب رائد مع ورد الحفل ويتم تكريمها وتتم الحفله ع خير
اما ورد فتوشك ع ان تطير من السعاده تشعر بنجاحها
اما رائد فكان سعيد لسعادتها
بعد ان استقلوا سييارتهم وفي طريقهم للمنزل

تصل الي رائد رساله انه تم فتح رقم صخر
وبعدها بدقيقه تصله مكالمه وارده من صخر
صخر.رائد اسمعني كويس ومتردش عليا شكل الموصوع ماخلصش انا اتصوب عليا انا وروح النهارده وروح اتصابت
فدراعها واحتمال كبير تلاقي ناس عند البيت ععندك كمان فمتروحش انت ومراتك في خطر عليكم كبير

رائد.طب وروح كويسه
صخر.اه الحمد لله بس هي نايمه
رائد.ايه ده استني كده ده فعلا في ناس مستنيانا اقغل انت بقا
يلف رائد بالسياره ويعود قبل ان يراهم احد
صخر.استني انا هقفل الرقم ده وارميه وهبقي اتصل عليك انا عشان لو الخط متراقب ولهم ناس هناك ميعرفوش يوصلوا
رائد.ماشي

ورد.روح مالها ومروحتش ع البيت ليه
رائد باسف.روح اتصابت فدراعها واضرب عليها هي وصخر رصاص الصبح
واحنا في خطر علينا بسبب انك نشرتي الموضوع وفي ناس مستنينا عند البيت عشان يقتلونا

………………… .. ….

اما صخر انتهي من مكالمه رائد واتصل بوالدته
صخر.اذيك عاملهه ايه
لواحظ.انت مين ياولا
صخر. انا صخر ابنك ياظاظا
لواحظ.ظاظا ياقلبل الادب وبعدين اه صخر ابني الواطي الي مبيسالش ع امه بقاله سنه

صخر.يادي النيله ياماما مش انا لسه كنت عندك امبارح انا ومراتي
لواحظ.انت اتجوزت ياناقص من غير ماتقولي
صخر.يادي النيله ابوس ايدك ركزي معايا انا لسه كنت عندك امبارح انا ومراتي روح وشتماني الصبح وقايلالي ياحرامه الكفته واللحمه واديتي لمراتي القميص الي كنتي عايزه تلبسيه للحج

لواحظ بتاثر .الله يرحمه
صخر.افتكرتي ياماما
لواحظ.خلاص افتكرت يابن الك…….انت هتذلني ياناقص
صخر.طيب ياماما انا عايزك تمشي كل الخدامين اللي عندك ع ماجيلك ومتقوليش اي اسباب وبمرتب كامل

لواحظ.حاضر ياحبيبي
صخر.ههههه لا روحي مشبهم وانا ع التليفون لحسن تنسي
تنادي عليهم جميعا ليحضروا
لواحظ.يلا كلكم بره اطلعوا بره بيتي

ينظر العاملين كلا منهم الي الاخر ويضحكون
انا صخر يصفع خديه او كما يقال يلطم كالولايا
صخر.يالواحظ استني
لواحظ.ايه ياولا في ايه بتصوت كده ليه
صخر.هاتيلي حد من الخدم

م.ايوه ياباشا
صخر.بص يابني خد كل اللي معاك وهتبقوا فاجازه مفتوحه بمرتب لحد مارجعكم ماشي
م.ماشي ياباشا ربنا يخليك لينا

بعد ساعه يصل الي القصر مره اخري
وهو يحمل روح وجراحهااملفوفه بالشاش والقطن ويوجد دماء كثيره ع ثيابها من اثار النزف اما قميصه لايوجد به جزء سليم
بسبب قطعه ليسد لها الجرح

تراهم لواحظ بهذا المنظر لتصرخ باعلي صوتها.انت قتلت مراتك يارد السجون ياصايع
وجاي تكمل عليا
ياااالهوووي….

error: