رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر 2..الحلقه الثامنه والعشرون

مازن بصوت رجولي عالي خشن.افتحي ياايه
اما ايه تريد ان الترض تبتلعها حتي تتخلص من نظرات امها المتوعده لها
تفتح هديه بشر .انت مين وبتزعق كده ليه
مازن.انا عايز اتجوز البت دي واخوها مش موافق انا عايز اعرف بقا ايه العيب الي فيا

هديه بتركيز.وهو رفضك ليه مسالتوش هو ليه
ايه.انا بحب صخر وهتجوزه هو. بيحبني اكتر منك
ليغمض عينيه بقوه يريد ان يقتلع لسانها الذي ينطق بتلك التفاهات

اما هديه تنظر لاتفهم ماذا يحدث تحب صخر اخيها وماعلاقه حبها لصخر بهذا الموضوع

اقترب مازن منها فهو يغير من صخر ورائد لايحب ان تعترف بحبها لاحد الا هو
مازن.صخر ده الي هو اخوكي صح

لتندهش ايه من معرفته وتتراجع بتردد امام انظار هديه المندهشه مما يحدث تريد ان تعرف تصضل الموضوع
ليكمل مازن.اه مانا عرفت انها تمثيليه وان صخر اخوكي

وغلطاتك كترت ياحلوه وقدام والدتك اهو لو مبقتيش ليا مش هتبقي لغيري لا هيهمني انتي ولا صخر ورائد
لانكم كلكم استغفلتوني
ليتجه بكلامه الي هديه التي تنظر لهم كانهم من عالم اخر يتحدثون عن موضوع لاتعلم عنه اي شئ

مازن.بصي ياست الكل بنتك واخواتها استغلوا ان انا راجل محترم وداخل البيت من بابه وعملوا عليا تمثيليه ان الهانم بتحب صخر اللي هو اخوها وانا لسه شاريها ياحجه بعد كل ده يبقي انا كده عليا الغلط فحاجه
هديه بفهم.لا يابني عداك العيب وازح

مازن.طيب ياحجه وانا بحترمك زي والدتي بعد كل ده وبيقولوا متستحقهاش مع اني مردتش دخل من الشباك ودخلت من ااباب ولا اكمني انسان دوغري ومليش فاللف والدوران
ايه وهي تنظر له بدهشه وتقول بسرها.مين ده االي ملوش فاللف والدوران دانت كداب كدب الابل

هديه.لا يابني انت انسان محترم وانا اوعدك انها تبقي ليك وهشوف رائد وصخر رافضين ليه وهرد عليك
مازن بمكر.انا اعتبر انها ليا دي كلمه منك وده وعد كاني قاري فتحتها.والله انتي زي امي الله يرحمه بالظيط

ايه.قالوا للحرامي احلف قال جالك الفرج
ينظر لها بوجهه ابتسامه ماكره فقد نال ماتمني

هديه. متخافش يايني مدام جيتلي واحترمتني عمري ما
زعلك ابدا
مازن.ربنا يخليكي يارب وده العشم مممن بس اطلب طلب انتي زي امي معلش لو هبقي طماع ممكن اقعد معاها خمس دقايق اقنعها بس

هديهدبابتسامه .اوي يابني اتفضل ع ماجبلك حاجه تشربها
مازن يخشونه ومكر ليطيل الوقت.قهوه ياأمي بعد اذنك

ذهبت هديه لتفعل له القهوه
اما هو اقتري منا وهي تعود للخلف لا تعبطلم لماذا تخافه او عندما تراه تتذبذب وتشعر باشياء غريبع لم تشعر بها مع غيره تجعلها تخجل وتسمع كلامه هربا من المواجهه

تقدم منها بثقه وجلس ع الكرسي وقدم فوق الاخري بثقه وااخرج سيجار
ليشير لها بان تجلس كانه يتفضل عليها
تنظر له باستخفاف بعكس رعبها الداخلي
ليصرخ بها بخشونه

مازن.اقعدددييي
تجلس بسرعه بخوف ظهر ع وجهها ليبتسم هو بخبث
ايه بقوه وهميه فشلت ان ترسمها لتنطق وهي تقطع كلامها.عا عا يز ايه مني

مازن.ومالك بتقطعي كده اجمدي كده عشان الخبر اللي جاي
ايه .خبر ايه
مازن.كتب كتابنا هيبقي الجمعه الجايه
ايه.نعم
…………………

اما صخر جلس يفكر لايعلم يجب ان يفكر فيها ام يجب ان يخرجها من نطاق تفكيره للابد
ولكن هل هي مع غيره

حتي ان كان لايريدها فهي امراته ويجب ان تحترم هذا حتي يتم الطلاق ان كان ماكان بينهم يطلق عليه زواج

لواحظ. ايه يابني مش ناوي ترجع مراتك
صخر.لا ناوي اطلقها زي ماقولتلك بس بعد اما ارجع من السفريه

لواحظ.سفريه ايه يابني انت هتسيبني لوحدي

صخر.فلاش باك.
صخر.انا عايز اعرف مكان الرقم ده وفاي بلد
م.حاضر يافندم خمس دقايق واقولك

بعد مرور خمس دقائق من من المكالمه ونصف ساعه من التهديد
م.ايوه ياباشا الرقم ده من انجلترا والخط معادتش شغال شكله اتكسر
صخر.انجلترراااا.طيب اقفل

بعد ثواني يضغط بيديه الزر.
صخر..اجمعلي كل لقيادات حالا
صخر.ده الي حصل كله ايه لي المفروض يحصصل انا مش هستني اما حد من اهلي يحصله حاجه
رائد بخبث.اهدي ياصخر والدتك فأمان متخافش محدش يقدر يقريلها

نظر له صخر نظره من نار يعلم ان صهر لم يقصد والدته فوالدته لااحد يعلم مكانها الا هو ولا يوجد خطر عليها
اما روح هو لايعرف مكانها ومن السهل ان يصلوا اليها
مازن.انت تشوف مين اللي يهمك من الاشخاص ونعرف اماكنهم ونأمنهم ع مانعرف مكان اللي بيتكلم ده

وبالنسبه لاختك انا هأمنها متقلقش
ليبتسم رائد وصخر بخبث .ويقولوا بصوت واحد.لاااا
مازن.سيبك من اختك بقيلك مين غيرها تخاف عليه نقطه ضعف ليك

اما رائد نظر لصخر وابتسامه انتصار ع شفتيه
صخر بعصبيه يداري مايجول بخاطره.امي طبعا انا عندي غيرها
مازن بعدم قصد.طب والمدام

رائد بجديه .اتفضل يامازن دلوقتي ووهنقولك ع الجديد بعدين
يخرج مازن وينظر رائد لصخر
رائد.وبعدين هتفضل تعاند انت وهي لحد مايحصلها حاجه انت مش هتسامح نفسك لو حصلها حاجه ياصخر ولا اخواتها هيسامحونا

صخر.اتهبب اعمل ايه يعني يارائد
رائد.لازم نعرف روح فين بالظبط عشان نحميها
صخر.اووووف انا هسافر انجلترا يارائد
رائد.هتعمل ايه هناك بس

صخر.الراجل الكبير هناك هروحله انا وهحاول انيمه لما يكلمني تاني اني وافقت عشان ميجيش جنب حد من اهلي واطلي منه فلوس كتير لحد مانسجله مكالماته ونجيبه
رائد.طب وروح

صخر.اعملها ايه ياعم روح روح روح خنقتني مش كده هو انا موراييش الا هي تروح فداهيه
يخرج من مكانه ويذهب لييته
…………..
..

صخر.ظروف الشغل معلش متخافيش هخلي طنط هديه تقعد معاكي مش هتاخر عن اسبوع انشاللع
ادعيلي انتي بس ارجع سليم

لواحظ.ربنا يحميك يابني
انا استودعتك امانه عنده واللي عند ربنا مبيروحش هترجعلي انشالله سالم غانم

صخر.ربنا يخليكي ليا ياامب
لواحظ.طب مش هتقول لمراتك صخر.وانا عارفلها مكان اصلا وبعدين اقولها ليه انا اول ماخلص السفريه دي او العمليه هروح اطلقها وابعتلها ورقتها واخلص من الهم ده
لواحظ بمكر.طب ماطلقها دلوقتي قبل ماتسافر عشان تبقي حره لو عايزه تشوف حياتها متعلقهاش معاك

صخر بغضب .لا
بسره.قال تشوف حياتها قال دانا هوريها النجوم فعز الضهر
انصرف الي غرفته يفكر هل هي بخطر بالفعل ام من حوله هم من يصورون له ذلك

اعترف اني احترق خوفا عليكي ايهها للمتمرده ولكن كرامتي وغضبي من فعلتك ستحرقك وتحرقني خوفا عليكي اتمني ان تكوني بخير حتي اظل جسد بروح ياروح الفؤاد
………………
………….

تجد روح هاتفها يعلن عن مكالمه هاتفيه ع رقمها الحديث لم تعطيه لاي احد غير كريم
روح.الو مين معايا
ساره.انتي نستيني بسرعه كده انا ساره يلا تعاليلي شويه عايزه اشوفك

رووح.ايوه بس طب ماتجيلي انتي انا معرفش الاماكن كويس وطمان عشان ماسببش كريم

ساره.ياستي هاتي كريم وتعالي حتي يقعد مع زياد تعالي بقا انا زهقانه وعايز اقعد معاكي والحمل تاعبني اوي وهبعتلك سواق بابا

روح.هههه خلاص هاجي ابعتيلي السواق بتاع باباكي
ساره .ماشي

كريم.ايه ياروح رايحه فين مشوار برده زي كل يوم
روح.ههه لا ياظريف يلا عشان هنروح لسارع
كريم بفرح مبالغ فيه.حلوه ساره دي .
هي صاحبتك صح

روح.هههه متجوزه ريح نفسك
كريم بغضب مصطتنع.جت الحزينه تفرح ملقتلهاش مطرح
روح.هههت طب روحي ياحزينه البسي يلا عشان العربيه هتفوت بعد ربع ساعه تاخدنا

كريم.ربنا هو الي بياخد
روح.بتقول حاجه يالا
كريم.ههههه لا مبقولش بقولك ثانيه واكون لبست
روح.اه بحسب

بعد قليل يذهبون بالسياره الي الفيلا التي تسكن بها ساره مع عائلتها وزوجها
كريم.صحبتك دي غنيه اوي

روح.دي صاحبه همسه مش صاحبتي ومتكلمش كتير مع اي حد
كريم.طيب ياست روح اما نشوف اخرها
روح.اخرها زفت ع دماغك
انزل يازفت

يدخلون يجدون ساره في انتظارهم
ساره.روح وحشتيني تعالي نحكي جوه واعرفكم ع بابا عشان زياد نزل الشركه
روح.شركه ايه
ساره.هحكيلك كل حاجه

تتقدم هي وكريم يجدون رجل
فالخمسين من عمره
ساره.بابا حمدي المنيلاوي
ودي روح اخت همسه صاحبتي يابابا

روح.اهلا ياعمي
حمدي بابتسامه لم تصل لشفتيه.اهلا بيكي اتفضلوا
كريم.وانا مفيش اتفضل هي الناس دي مش معبراني ليه
ساره.سمعتك ع فكرره
روح.منك لله كسفتنا

ساره.ودي زينه اختي
كريم لروح بهمس.متجوزه
لتنظر له روح بشر.احترم نفسك
كريم بضحكه جذابه.يبقي مش متجووزه يافرج الله

تجلس زينه فتاه ممشوقه القوام بجانبها بعض التسالي تلعب مصارعه
زينه.هخلص الشوط واسلم عليكم اقعدوا
تفدم كريم ليجلس بجانبها ع الارض وابتسامه مرحه

كريم.ايه رايك تبداي شوط جديد وتلاعييني هكسبك
تنظر له زينه بعدم تصديق
كريم بثقه .هكسبك صدقيني نتراهن ع كيس المكسرات الي جنبك ده

زينه بمرح .ماشي بس لو كسبت هقلبك فالساعه بتاعتك عجباني
كريم بضحك.اقلبك انتي متاكده ان انتي عايشه فانجلترا
زينه.شووور

يبدا الماتش وتنسحب روح وساره وهم يضحكون ع المعاتيه
روح.احكيلي بقا عملتي ايه وايه الي جابك هنا وسيبتي مصر
ساره.ماهمسه عارفه كل حاجه بس هحكيلك
ساره.بصي ياستي

انا بعد مابقيت حامل وماما عرفت لاول مره احس انها ام ذي باقي الامهات مش بتفكر فالفلوس وبس وقالتلي تعالي اقعدي معايا وكده وزياد كان له فيلم هيتعمل هنا فجينا وبعدين زياد بدا يطلب فافلام ومسلسلات وكده بس
روح.وحسيتي بفرق

ساره.بالعكس مصر كنت حاسه براحه نفسيه كده وامان
انا هنا كنت فاكره هلاقي اهلي بس دول حاسه كانهم ناس غريبه معرفهمش عايشه معاهم حسه اننا بنمثل ع بعض
بس انا وزياد زي ماحنا لسه بنقوم بعض مبقيناش بنسيب فرد وبدانا نحفظ قران كمان
هو عوضني عنهم

لكن بالنسبالي هنا كانهم مش موجودين لكن لقيتهم محتاجنلي ماما قالتلي كده قولت اعملؤمؤ باصلي واقعد معاهم عشان خاطر ربنا بس

مع اني لسه عارفه ان الفلوس اهم عندهم مني بس اعمل ايه روح.ياااه معلش ربنا يعوضك انشالله باببنك وجوزك محدش بياخد كل حاجه

ساره.صح بابا غني اوي وعنده شركات كتير وعلطول مشغول حاجه بتدايقني جدا اكتر حاجه بيحبها الفلوس لو حد قاله اخد بنتك ونديك فلوس هيوافق بس انا مستحملاه عشان ماما هي محتاجاني وحسه انها بتحبني

بس تعرفي اول مره يستني معايا اما قولتله انك جايه فرحت اوي انه وافق يستقبلك معايا اول مره يوافقلي ع طلب

روح.ربنا يخليهملك اللي من غير ام حالته تغم
ساره.طب وانتي بقا انا نكدت عليكي وحكتلك كل حاجه
احكي انتي بقا ايه اللي جابك هنا وليه قولتيلي مقولش لهمسه ع الفيس انك هنا

بدات روح تقص عليها كل ماحدث مع الذي يدعي زوجها
وماحدث والقضيه وانفصالها عنه وهربها وعدم رغبتها في معرفه احد بمكانها

ساره.بس كده غلط ياروح كان ازم تديله فرصه مش كل الناس زي بعضها وهو شكله بيحبك انه استحملك كل ده وهو شخصيته ع كلامك مش سهله
روح.اللي حصل حصل بقا ياساره وانا خدت القرار ولازم اتحمل نتايجه

ساره.انا كنت فموقف شبهه بس صدقيني لو خسرتيه مش هتعرفي تعوضيه
ولو حصله حاجه
روح برعب ظهر عليها .بعد الشر
ساره بضحك .وربنا بتحبيه

روح بهروب .يلا تعالي نشوف التانين عملوا ايه لاحسن انا مش واثقه فكريم خالص
ساره.والله انا الي مش واثقه
فزينه

يدخلوا فجأه ليجدوا اصوات زينه وكريم عاليه بانفعال
كريم.سبيني اقلعك البنطلون والنبي
زينه.لا انا الي هقلعك البنطلون الاول
………………….

ذهب رائد الي بيته
فلم يجد ورد وايضا ذخب اسر الي منزله فلم يجد موجه ومراد ايضا

ليتوجهوا الثلاثه الي شقه روح
يصل رائد اولا لتفتح له ورد
رائد.ايه ياوردتي مش هترجعي بيتك بقا

ورد ببكاء.لا مش هرجع الا انا روح ترجع انا مش هعبش حياتي عادي وهي حياتها مدمرره
رائد بهمس بالقرب من اذنها واخواتها ينظرون لهم ولكن لايسمعون همسه

رائد.بس كده حسابك تقل اوي متبقيش اتتعبي مني بفا اما اختك ترجع ماشي ياطفلتي
يقبل وجنتها وينصرف

ليشع وجهها احمرارا ويضحك اخوااتها عليها
موجه.هو فايه ولا فايه هههه
همسه.ده مبيرحمش هههه ربنا يديلوا الصحه

ورد.انتم قللاه الادب مين فالكم انه بيقول حاجه كده انتم الي دماغكم وحشه جوزي مؤدب
موجه.اه باماره خدودك ااي احمرت

لتجد اسر يدخل عليهم فتنسحب موجن وتذهب اليع
ورد.وربنا فرحانه فيها عقبالك مراد كمان يجي
يدخل مراد .مين ييجيب فسيرتي
ورد .هههههههههه احسن اشربوا بقي

اسر.ايه ياموج هو انا موحشتكيش ولا ايه ماترجعي بقا واختك انشالله هترجع
موجه.لا وحشتني بس انا متفقه معاهم كلنا هنستني هنا لحد ماروح ترجع

اسر.كده كتير واللع انا بقالي كتير ماأثبتش وههنج كدن
موجه.انت تهنج دانت لو لعبت طول اليوم ولا يجرالك حاجه كفايه اثبتات معدتش فيه صحه

اسر.خمسه وخميسه من عينك ياشيخه
يقترب اكثر منها .طب ماتيجبي بوسه مشبك
موجه.اسر عيب الشقه دي طاهره
تقترب همسه ع كلمه موجه

وبصوت عالي لمراد
همسه.وهتفضل طول عمرها طاهره فاهم ياامراد
موجه.ويام المطاهر رشي الملح سبع مرا
همسه.فمقام الطاهر رشي الملح سببع مرات

اما ورد تضحك ع اخواتها
يغادر تسر وهو يتوعد موجه
اما مرام يسحب همسه الي غرفتها فهو يعلمها ويغلقها
مراد.خلاص انا مش قادر يعني بعد ماسمحتيني روح تهرب انة ذنبي ايه

يقبلها من رقبتها بشغف وينتقل لشفتيها يقضمها ببخفه
ويقبلها بوله وقوه كانه غريق ووجد بر الامان فتشبث به
اما همسه لم تشعر بنفسها الا ويديه تتحرك ع ظهرها بجراه
تبتعد بسرعه

همسه وهي تلهث وتبتعد .مراد عيب كده اطلع بره
اقترب منها بشده ليحاصرها بين يديه ع الحائط

مراد.مش قادر خلاص
………………..

اتت مكالمه هاتفيه الي صخر مره اخري وهو نائم الساعه الثالثه فجرا
.م.اكيد منستنيش بالسرعه دي اه ع فكره هي مدام روح عامله ايه يارب تكون كويسه

ويارب انت كمان تكون فكرت كويس
صخر .انت موافق ع طلباتك هخرجهم بس عايز ميه مليون جنيه

error: