رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح اصخر2.الحلقه الثانيه والعشرين

..دخلت ايه منزلها وهي تدندن بعض الاغاني لتجد يد قويه تسحبها غصبا ويد اخري تكمم فمهاحتي لاتصرخ
اما هي ظلت تلتوي بين يديه وتحاول التحرر من هذه الايدي
مازن.انا مازن اهدي
بدات حركتها العنيفه تهدا بعض الشئ بعد ان اطمئن قلبها انه هو ولم يصيبها اي اذي

ايه بغضب.انت عايز ايه وجيت ليه وازاي تمسكني كده
يقترب بوجهه الغاضب وعينيه التي يظهر منها الخبث والمكر
مازن.انا عايز حاجات كتير واهمها انك تتعاقبي وامسكك براحتك ولا هو حلو لصخر ووحش ليا
يقول كلماته الاخيره بغضب

ايه بتهكم وسخريه .تعاقبنبي ع ايه باي حق تعاقبني
يقترب منها اكثر.بحق انك هتبقي مراتي
ايه بتحدي.ومين قالك اني هوافق اصلا ومين قالك اني مفيش فحياتي حد

مازن.هتوافقي مش بمزاجك وع حكايه لو حد فحيانك طلعيه منخا بالذوق بدل ماطلعه بالعافيه
ايه.لا مش هطلعه من حياتي انا حره واعلب مافخيلك اركبه
وع فكره انا بحب صخر واحتمال نتخطب قريب

تهرول ع سلم منزلها سريعا قبل ان يمسك بخا ويعاقبها ع كلماتها

ينظر لها ويستشيط غضبا من كلامها هل فعلا تحبه ويعرف رائد لذلك يسمح له بتلك التجاوزات
صخر ليس بالرجل الهين الذي من السهل عليه ان يعاديه كما انه يعتبر احد اصدقاؤه حتي لو لم يكن من اصدقاؤه المقربين كرائد
تصعد ايه الي شقتها وتفتح الباب

هديه.كل ده بره انا هلاقيها منك ولا من اخوكي
ايه بارتباك من تاثير ماحدث معها بالاسفل .ياماما انا مش قايلالك اني هروح عند ماما لواحظ مع صخر اطمن عليها
هديه.هي عامله لسه فاكره عمايلكم السوده ولا نستها
ايه .هههههه هيي بتنسي حاجه ياماما انتي الي عملتي فينا كده كل ماكنا نعمل حاجه كنتي تقوليهالها

هديه.ههه ماهي كانت بتقولي كل حاجه عن صخر برده
ايه.واحنا ذنبنا ايه يعني تشردينا كده دي مابتسترش
هديه.يلا يابت ادخلي غيري هدومك وكلي بلاش غلبه ع ماتصل ع اخوكي جايز ربنا يستجيب دعايا ويرد المرادي
ايه بتوتر .طيب ياماما
………………

اما بالمستشفي يجلس ورد ورائد
رائد.ايه ياوردتي قرررتي ايه
ورد.مش عارفه يارائد بص احنا نرجع نقعد فشقتك وخلاص افضل

تجد رائد ظهر عليه بعض الضيق
ورد.بص يارائد انا ممكن اعمل اي حاجه عشانك وممكن اصالحها كمان بس ماتجيش ع كراامتي عشان انا مبحبش اشوف نفسي قليله فعينك عشان بحبك

رائد وهو يجذبها اليه بقوه ويلف خصرها باحدي يديخ والاخري تتغلغل بين خصلات شعرها التي يعشقها
رائد.عمري ماهقلل منك هتفضلي كبيره زي مانتي كبيره فعيني
لاني

يقترب من شفتيها وبقطع كلاماته وهو يلثم شفتيها
رائد .ب ح بك
يستنشق عبيرها ويغمس شفتيه بين شعرها الهابط ع رقبتها يلثم رقبتها برقه واشتياق وهو يتمتم

وحشتبني ياوردتي وحشتني ريحتك وطفولتك
تبتعد ورد. ورائد تحت تاثير رائحتها الفواحه التي غابت عنه طويلا
تنظر في عينيه .وانت كمان وحشتني اوي يارائد وحشني كل حاجه فيك

ابتعد عنها ع كلامتها وهو يتمتم بخشونه ومكر وابتسامه.كل حاجه زي ايه ياورد ايه الي وحشك
امتدت يدها بحب تستشعر ملمس ذقنه ع وجنتيه وخشونتها ثم رفعت اصبعها كانها تتعرف ع ملامحه من جديد
وسارت حول عينيه باصبعها وددول وحشوني كانوا دايما بيبصولي بحب وسارت بيدها سرت قشعريره في جسد رائد بسبب تلك الايدي الناعمه

ولكنه تحامل ع نفسه
لامست انفه وسارت بيديها ع شفتيه من اعلاها واسفلها لتفكر بخيالها انها كانت دائما تقبلها
لتزداد وجنتيها احمرارا وتخفض بصرهاا ومازالت اطرافها ع شفتيه

رائد بشغف ومكر .ودول كانو بيعملوا ايه
ورد بخبث عكس ماظهر ع وجنتيها ووجها بخجل
ورد.دول دايما كانوا بياكلوا من ايدي ويقولولي احلي كلام

ليضحك بصوت عالي بخشونه ورغبه فقد اصبحت صغيرته ماكره تتلاعب بالكلام
يقترب بشفتيه منها

رائد برغبه.لا غلط دول كانوا بيعملوا حاجه تانيه كنتي بتفكري فيها
ورد بهرب من جرأته .لا لا مفكرتش فكده
اقترب اكثر يقبل رقبتها بحميميه اقشعر جسدها منها
ويتمتم وفمه يتجول ع رقبتها
رائد.كده اللي هو ايه ياوردتي بس انا فكرت فكده حتي لو انتي مفكرتيش

ورد بخجل.بس بس اناانا
اما رائد برغبه وعيون عاشقه يتجول بشفتيه ع وجهها ليستقر ع شفتيها وكانه وجد مررساه يلتهمه كذئب جائع ووجد فريسته بالاخير

ثم تخف قبلاته لتصبح ناعمه ولكنها قويه عميقه لتلتف ذراعها حول رقبته حتي لاتقع من هول ماتشعر به مع حبيبها مالكها هو فقط
يشعر بيديها ع رقبته فيتعمق في قبلته ويجعلهابالاسفل
فتشعر به يعتليها

ورد بهمس بصوت يشعل جنونه اكثر.رائد
يهمهم بصوت عالي يدل ع انه نفذ صبره يفتح ازارار عبائها من الامام يظهر قميصها القطني اسفله ينزل بشفتيه يلتهم ويلثم رقبتها وصدرعها العاري لا يترك انش الا وترك عليه علامته علامه ملكيته لهذا الجسد الذي اشتاق له
يغمر وجهه برقبتها وهو يقبلها

لتقبل هي خديه كرد فعل يشعر بقبلتها فيهيج اكثر
تصبح يديه اكثر جراءه ع جسدها تتجول بحميميه
تشهق ورد بعد ان شعرت بمكانهم وتماديهم
ورد.رائد ابعد موبايلك بيرن

يحاول رائد ان يجذبها اليه ولكنها تبعده بقبضتها ليبتعد وهو يزفر
ورد برقه تطير عقله.موبايلك بيرن الله
رائدد.ده موبايل ابن ………

لتضحك ورد برقه وتغلق ازارار عبائتها تحت انظار رائد التي ينظر لها برغبه وينظر لصدرها الذي يعلو ويهبط انفعالا ومن نظراته يريد ان يهدهده بطريقته لايهدا الا بين احضانه
رائد بغضب.مين ابن ..اللي بيتصل
ورد.عيب كده ع فكره وبعدين احنا فالمستشفي
رائد.وحشتيني هموت عليكي اعمل ايه

ورد.ههههههه استني اما نروح
رائد.دي امي هقولها ايه
ايه قايلالها اني فمهمه
ورد برقه وطيبه قد اعتادها منها .لازم تقولها وبعدين انت فوقت وزمانها قلقانه عليك

لتجذب الموبايل من يديه وترد هي
اما هو الابتسامه ع شفتيهه ومن غيرهها قادره ع رسم هذه الابتسامه الراضيه المتسعه
ورد.الو ازيك ياماما
هديه.انتي ورد

ورد.ايوه انا ماما مش وقت كلام رائد فالمستشفي
كان فعمليه واتصاب
هديه .ياحبيبي يابني
ورد .بسرعه ياماما هو نايم بس مبيقولش الا اسمك شكله بيحبك اوووي

هديه ببكاء.لا هو زعلان مني عشانك
ورد.لا هو مش زعلان منك هو بيحبك اووي وانا عمري مازعل منك
هديه.والنبي يابنتي قوليله لما يفوق يسامحني
وردد.لا ياماما انتي الي تقوليله لان انتي اغلي عنده مني تعالي بس يلا هو محتاجك انتي اكتر واحده

اما رائد يبتسم ع وردته واقترب يقبلها من رقبتها العاريه وهي تتحدث الي والدته تتحدث وهي تتلوي تحاول ان تخلص من قبلاته
وهو يضحك ع موقفها
حاولت ان تبعده بيديها ليصعد بقبلاته ولمساته ع ذراعها فتدفعه
وتتحرك ببعيدا

هديه.ربنا يخليكي ليا يابنتي انا جايه حالا
ايه بتوتر من رائد.مستنينك ياماما اقولك العنوان
يقترب رائد من لخلف ويحاوطهت بذراعيه ويقبل رقبتها من الخلف واذنها اما هي تنقطع انفاسها منه ومن قربه وحركاته
هديه.انتي رحتي فين
ورد بتقطيع فالكلام .ال..العنوان

تهمس باسمه لكي يبتعد بهمس.رائد الله
هديه.بتقولي ايه ماسمعتش
ورد.المستشفي العسكري ياماما
تغلق ورد الهاتف بسرعه وتبتعد عنه وتزفر براحه ان هديه لم تشهر بشئ

اما هو يطلق ضحكات عاليه
ورد بغضب وخجل وهي تجري بعيدا عنه.
والله عيب الي بتعمله ده مش قادر تستني اما اخلص المكالمه دانت تعبان طب استني اما تخف
افرض ماما كانت حست. طنت هقولها ايه

تقول تلك الكلمات وهي ينقطع انفاسها من توترها وتسرعها ان تلقيه بهذه الاتهامات
توبخه ع مافعله بها اثناء المحادثه

اقترب منها بخطوات بطيئه اربكتها اكثثر
رائد ببراءه مزيفه .مالك خدي نفسك كده واتكلمي براحه محدش بيجري وراكي

ورد وهي تحاول الهرب منه .رائد ابعد مامتك جايه مينفعش اللي انتي عايزه ده
رائد بغمزه وضحكه خشنه فقد اصبحت كحبه الطماطم وهو يحب ان يراها هكذا
..وانا عايز ايه ياوردتي

تهرب سريعا ورد خلف باب الغرفه وتغلقه من الخارج
ورد.لحد ما ماما تيجب خليك كده
اما رائد جلس يستريح وهو يضحك ع تلك الورد الخجوله
وينتدرها بفارغ الصبر لتكون بين يديه
وينتظر لقاء والدته ليري ماذا سسيتم به ….
…………………

راي مازن والده ايه تنزل بدونه فانتظر الي ان ابتعدت وصعد الي شقتها فهو يعلم انها تجلس بمفردها الان
قام بفتح الباب بما يطلق عليها طفاشه تستخدم مع المجرمين فقط

ودخل ليجد البيت هادئ
فعلم انها بغرفتها
فتح الباب بهدوء ليجدها ترتدي برتكول ايود ع بدي احمر كات مرسوم عليهم ميكي ماوس

يالها من فاتنه بمقوماتها الانثويه المتفجره
ولكنها اخطئت خطأ كبيركانت تنظر الي السقف وع شفتيها ابتسامه ووتتذكر قبلته الاولي لها ع وجنتيها يوم ان راها ممع صخر

تبتسم وتلمس خديها وتتنهد
ليصدع صوته الرجولي فجاه .ممكن مخليهاش بوسه ع الخد بس ايه رايك

يتحدث وهو يتقدم اليها اما هي شهقت من المفاجااه قامت سريعا من السرير لتجده يغلق الباب حتي لاتهرب
ويتقدم بخطوات بطيئه اليها نزللت من السرير

ايه.انت. انت دخلت هنا ازاي اخرج بره.
مازن يقترب بضحكه خبيثه.لا لا ياقطه عيب مش هتضايفيني وتخليها بوسه من شفايفك دي
تحاول الابتعاد عنه وتجري في كل الاتجاهات ووجها يتصبب عرق من توترها
ايه.عيب كده احترم نفسك واخرج

مازن .لا هتتعاقبي الاول
ايه بقوه. مزيفه تحاول الصمود.انا معملتش حاجه عشان اتعاقب
ضحك ضحكه عاليه بداخلها غموض اخافتها
ايه.ابعد عني خلاص انا اسفه

مازن.مش قولت قبل كدن انتي بتاعتي متقرييش من حد غيري كلامي مبيتسمعش ليه يبقي عايزه تتعاقبي
اقترب منها وجذبها اليها سريعا واغلق يديه حول خصرها
تكلم امام وجهها وجعل انفاسه تلامس كل وجهها تتحرك ببطئ ع وجهها

..ايه رايك بقا اعاقبك ازاي
وضعت يدها ع ييديه تحاول ان تزيحها عن خصرها
ايه.ابعد ايدك عني

يبعد احدي يديه من ع خصرها ولكن يمسك خصرها بيد واحده ويجذبها اكثر اليه ويتحرك براسه الي اذنها يهمس بها بخفوت مريب وهو يمرر اصبعه ع طول ذراعها الابيض
مازن..تحبي تتعاقبي ازاي ياقطتي
اما هي تعالت انفاسها من حركاته وانفاسه واقترابه
ايه .ابعد بقا انا اسفه مش هعمل حاجه تاني

اقترب بشفتيه وهو يهمس امام شفتيها بتروي يزلزل كيانها.ماشي موافق بس تتعاقبي
اقترب يلثم جانب شفتيها بقبله رقيقه واقترب ليقبل شفتيها

لترفع يدها فجاه وتمسك فكه لتصبح شفتيه كالبطه بشكل مضحك
ايه بغضب.انت بتشرب سجاير
فك حصارها مازن وهو يضحك فقد بدات تتحكم بتصرفاته وهذا دليل ع حبها له وحتي لو كان بدائي

مازن بنفي مضحك.لا دانا كنت قاعد مع ناس بتشرب فتلاقي ريحتي سجاير
ايه بغضب .اكثر .والناس دي كانت بتشرب فبوقك لاوالله
ع فكره بقا انا مبحبش الراجل اللي بيشرب سجاير

ضحك بصوت عالي بخشونه.وهو انتي بتفكري تحبيني ولا ايه
ايه بارتباك.لا مقصدش بس
مازن.ولا تقصدي غلطتك الحايه بجواز يايويتي تقريبا كده مش هطلعك من الاوضه دي الا وانتي مراتي ع السرير ده ايع رايك

ايه.انت قليل الادب
اقترب منها بخبث .دانا سافل تحبي اوريكي
ابتعدت بسرعه.لا لا خلاص
اخرج بقا بالله عليك قبل ماحد يجي
مازن. بلعب باعصابها .ماتخفيش مش مشكله يمسكونا ويجوزونا لبعض واصلح غلطتي

ايه بغضب.غلطه ايه ياح
مازن بغضب.يا…..احنا لسه فالاوضه
ايه.غلطه ايه يااستاذ مازن اتفضل اخخرج عيب كظه
يمسك مقبض الباب ويديره ويفتح الباب ولكن يتوقف
مازن بخبث.ولا اقولك

ايه برعب.لا لا متقولش
مازن بغمزه.حلوه البيجامه بس متقلليش فالبس عن كده عشان احتمال تلاقيني عندك فاي وقت
الا بقا فبيتنا ممكن متلبسيش خالص
قال هذه الكلمات بابتسامه خبيثه ليتحرك للصاله ليخرج
ايه.انا شكلي لبست فعلا
توقف

مازن.بتقولي حاجه
ايه.لا بقولك مع الف سلامه
مازن.مش هقول تاني اي غلطه بجوز اغلطي لو مستعجله انا عارف اني لا اقاوم

يضحك ضحكه رجوليه عليع ويغادر المنزل
اما هي تضع يديها الي قلبها تهدئه وتجلس وع شفتيها ابتسامه ولكن بعينيها خبث

لتقف فجاه ع السرير وتقفز لاعلي بمرح
ايه.نلعب شويه معاك ياظبوطي
…………

بعد ان تحدث كريم وهو مرتعب من الفكره لكن مجبرعلبها فهذه الشياطين من الاناث بل تفوقوا ع االشياطين هم من اجبروه ع هذه المكالمه
بعد قليل يصدع صوت مراد بالخارج
مراد بغضب وصوت عالس وهو يقرع الباب يستطيع ان يكسره .همسسسسسسه
تخرح روح بهيبتها

روح .بتزعق ليه مش عارفين نتفرج ع المسرحيه
مراد.انا مراتي قاعده مع واحد وبتتفرج ع مسرحيه
روح ببرود.مراتك قاعده مع اخواتها وابن عمها عادي مش بتخونك يعني معاه لوحدها فاوضه زي مانت ماعملت
مراد.انا راجل
روح.طيي احب اعرفك ياراجل ان اختي عايزه تطلق وده اخر قرار عندها اه واول ماتطلقها

هنخطبها لابن عمهت واعلي ما فخيلك اركبه
مراد.انا مش هسيبها ومش هطلقها ووروني هتتجوز ازاي ولو مجتش ببيتي فخلال اسبوع هطلبها فبيت الطاعه
روح.اتفضل بقا صدعتني تصبح ع خير عايزين نسهر براحتنا
مراد.روح لو همسه حد قربلها غيري صدقيني. انا مش هسبكم وهوريكم انا مش سهل واذا كنت مش راضي اتتعرضلكم فده عشان انتم بنات لوحدكم وانا محترم مش اكتر

يخرج كريم ويقف امام روح
وهو ييقضم خياره بيده
كريم.ومين قالك انهم معهمش راجل وانا ابقا ايه ياحلو
ابعد بقا عنها عشان بقت تلزمني
تظهرهمسه .

همسه.بالظبط يامراد زي ماكريم قالك ابعد عني وطلقني عشان انا كمان اشوف حياتي
اما مراد لم يشعر بنفسه الا وهو يجذبها من شعرها بقوه ويودت كل غضبه بقبله شرسه يلتهم شفتيها يكاد يدميها
بدايه الامر لم تشعر همس وهي بين ذراعيه تشعر بقبلته الدافئه كما تعودت لم تشهر بان روح وكريم ينظرون لهم

ابتعدت عنه همس بقوه
همس.متعملش كده تاني ات مجنون
مراد.معنتش تلمس مراتي تاني
مراد.اقسم بالله لو قربت منها هققتلك انت حر همسه بتاعتي انا وبس وهو ذي ماقوولت اسبوع مفيش غيره لو مجتش هتبقي فبيتي بالغصب
همسه.انا بكررهك ومش هرجع
مراد .وانا بحبك

ليسحب مراد الباب ويغلقه للخارج
اما هم يفقزون مرحا انهن خرجوا بدون ادني خسائر ونالوا منه
كريم.يلا يابنتي هاتي كوره شراب نلعب بيها ماتش نتسلي روح.ماتش ايه الكلام ده كان زمان

كريم.لا انا مش هسيب الماتش بتاعي ده جايزتي مش احنا من واحنا صغيرين كنتوا بتكافئوني بانطم تللعبوا معايا ماتش
روح.ههههه اه بس مفيش كوره شراب دلوقتي احنا كبرنا
كريم.مش مشكله هاتوا كل واحده منكم شراب ونعمل
هههه فاكره اما كسرنا لابوكي الساعه واحنا بنلعب بيها وهة كان فاكرنا بنذاكر لقا الكوره طايره فوق دماغه
موجه.هههه اه داحنا كلنا علقه يوميها وانت طلعت تجري وسيبتنا ياندل

كريم.هههه خلاص بقا المسامح كريم مانتو كمان كسرتوا ازاز المرايه وامي كلتني علقه بعديها ههههه
روح.هههه طب قوم روح يلا وفوت عليا بكره ع الساعه خمسه والبس بدله حلوه

كريم.يعني بتطرديني وعايزاني فمشوار وماكلتنونيش كمان ايه العيله دي مش ولا د عم ابدا
فين ورد العسوله الي كانت بتديني اكلها
همسه.طول عمرك مفجوع ياكريم انا خايفه تاكل اللي هتتجوزها

وبعدين دانت خلصت اكل البيت كله
كريم.طيب انا همشي بقا وهفوت عليكم بكره
موجه.لا متجييش مش عايزين لبن بكره
ليخرج كريم وروح تدفعه للخارج وهو يقول بشكل كوميدي.لببببببن اللي عايز اللبن
…………

يوم جديد ع ابطالنا
ذهبت ايه الي الي فيلا صخر
واستقبلتها لواحظ بشكل حافل كعادتها
ولكن ايه كانت ترتجف خائفه من ان يعلم مازن ان حفل خطوبتها المزيفه ع صخر اليوم

صعدت وقامت بارتداء فستانها وعمل الميكب الخاص بها لتصبح كالاميرات
اما صخر فقام بلبس بدله من افضل البدل لديه كبدله العرس وتجهز بوسامته المعتاده وجاذبيته التي تفوق الانظار

لواحظ.موصكيش يابت يايه مش عايزه اي غلطه عايزخ البت دي ترجع لابني النهارده
ايه.ربنا يستر
صخر.انتي خايفه من ايه
ايه.انت عازم مين
صخر بخبث.بصي ياقردتي انا عارف انتي خايفه من ايه
ايوه عزمته

ايه بدهشه وخوف.هو مين
صخر بخشونه. الرائد مازن
ايه.بس بس انا انا
صخر.متقوليش حاجه مش معني ان رائد مش موجود انكم تعملوا حاجه من ورانا ولازم اربيه شويه
اييه .بس انا خايفه منه
صخر.هههههههه انا جنبك سبينا نربي الناس شويه
ايه.قشطه ياأبيه

تبدا الحفل وتكون المفاجاه الاولي بقدوم مازن الذي لايعلم شيئا عن طبيعه المناسبه الا انه قدم تحت الحاح من صخر ع القدوم والوقوف بجانبه بمناسبه خاصه
اما المفاجاه الثانيه هو قدوم صخر تتأبط ذراع كريم في ازهي حالتها وتدخل الحفل وهي تتحداه
اما المفاجأه الثالثه قدوم رائد وورد التي كانت لاتعلم روح بقدومهم
وايضا خروج اسر والقدوم برفقه موجه وهمسه الي الحفل

……

error: