رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود
روح الصخر 2..الحلقه الثامنه عشر
تركت روح بيت صخر وقلبها ينزف تريده بكل جواارحها ولكن شئ قوي يمنعها لاتعرف اهي ذكرياتها الاليمه ام الخوف من الوقوع في حبه كما قال فهي تخاف التعلق باي انسان حتي لايتركها ويجعل قلبها بنزف فقد اقسمت بعد موت والدتها انها لم تترك الفرصه لاي رجل بان يجرح قلبها او بكسرها
وهي ان احبته وقبلت زواجه ستزيد الفرصه في جرح قلبها الضعيف الذي يختفي وراء قوتها الظاهريه
ولكن هل بعد ان ابتعدت عنه وتركته هل قلبها سليم لم يخدش او يمسسه اي شئ
لا فهي ليست روح بقلبها القوي الذي لايخشي اي شئ ليست نفس روحها التي دخلت بها هذا القصر
خرجت منه نعم ولكن ليست كماهي بها شئ مكسور تتمني ان تداويه الايام القادمه وتنسيها قبلاته الحانيه والشغوفه واحضانه الدائمه
تتمني ان الايام تنسيها ماشعرت به اتجاه والدته وكانها والدتها افتقدت دفئها واحضانها وحنبتها الدفي الامومي الذي افتقدته طوال حياتها وماان عثرت عليه فقدتها بحكم عملها
دايما تظل الحياه قاسيه معها هل تقسو عليها اكثر وتعود الي بيتها وحيده بين اربع جدران بدون اخواتها فرحتها التي عاشت لاجل ضحكتهم وسعادتهم
عادت الي بيتها بياس ووشعو بفقدان لذه الحياه وكان الحياه بلا امل ولكن فجاه انفرجت اساريرها
يعد ان فتحت شقتها وجدت اخواتها الثلاثه يجلسون ع الارض لاتعرف يضحكون ام يبكون
همسه.ايه ده رووووح يلا كملت هههههه
لينقض عليها اخواتها الثلاثه يحتضوننها ويضحكون معها الي لن وقعوا الاربعه ع الارض من فرط الضحك وكان سحابه من المرح مرت بهم دون ادني سبب بغض النظر عن مايمرون به من مشاكل وكانهم عادوا اطفال عادوا لحياتهم السابقه معا دون اي مشاكل
ورد.وحشتيني اوووي يارووح كل دع متساليش عليا ولا كان ليكي اخت ولا بنت انتي مش كنتي قولتيلي اني بنتك
روح بابتسامه لطفلتها الطيبه تشعر انها عانت من دونها.معلش ياحبيبتي كانت ظروف وربنا مايعودها تاني
موجه.وانا كمان ياروح افتقدتك اووي وحصلي حاجات كتيير الايام اللي فاتت وكنت عايزه اخد رايك وتوجهيني زي ماعطول بتعملي
روح بحب.ياحبيتي اديني رجعت وهنتكلم فكل حاجه
انا البيت وحشني اوووي وانتم كمان وحشتوني اوووس ووحشتني لمتنا وضحكنا كنت مفتقداكم اوووي انتم ولادي اللي مجبتهمش ولا هجبهم
لتغطي عينياهها سحابه حزن
موجه.مالك بس ياروح ليه كده هو انتي مش اتجوزتي صخر انتي كمان حياتك باظت ذبنا هو احنا حد باصللنا فحياتنا دي
روح.قصدك ايه يابت بزينا دي ليه هو انتم حصلكم ايه صحيح انا استغربت انتم كلكم هنا ليه متجمعين بس قولت جايز عادي عملتوها عاده تتجمعوا كل اسبوع
ليضحكوا ثلاثهم ع كلام روح
همسه.عاده ههههه قال جت الحزينه تفرح ملقتلهاش مطرح
ورد.
ده اللي حصلنا لايتقال ولايتحكي
موجه لتكمل مابدواه بمنظر مضحك.يالهههههوي صوتي يام فاروق ع البيت المحروق
صوتي يام محروس ع الزوج المحبوس
صوتي يام رمانه ع الزوجه المتخانه
صوتي يابت يااروبه ع البت المضروبه
وشوووبش ياقشاش
ليقعوا ع الارض من الضحك ع امثال موجه الشعبيه
روح.طول عمرك بلدي بس يابت ايه التربيه دي
همسه.ماتفكي بقي ياروح والله دانتي هتموتي وتضحكي اضحكي بقا ياروح هو صخوره ماحركييش شويه
اضحكي اهي اهي الضحكه ع وشك هتطلع
لتبتسم غصب عنها وتضحك معهم من قلبها فهي افتقدت مرحهم جدا ونكاتهم
لتضع موجه يدها في جانب
روح وتدغدغ بطنها
لتضحك روح
موجه.اركب الهوا
ورد .اما انتو ماعندكوش دم صحيح فاللي احنا فيه ده ولكوا نفس تتضحكوا
همسه.امال نعمل ايه يعني
نعيط
موجه.لا ازاي وانا موحوده يلا يابت قومي ارقصي
تار فالهوا شاشي
وانت متدراشي ياجدع
همسه.ايواه ياابلتي
روح.هو انا قاعده فشارع الهرم ورينا انتو عايزين تتمسكوا اداب
موجه.اداب ولا تجاره يااوختشي اهيي كلها كليات هيهيهييهيي
معكيش لبانه. دكر نفسها تبقي نتايه
ورد.فكي بقي ياروح
روح.افكايه يابت
همسه.اقولك ايه ومتزعليش هههههه
ورد.عيب كده يابنات متتريقوش ع روح
فكي عشره جنيه لحسن انا محتاجه اوي هههههه
روح.تصدقوانتوا عيال تافهه وانا غلطانه اني رجعت
موجه.قال يعني رجعتي من امريكا اتنيلي خلينا نشوف بلاوينا
روح.لا كفايه كده تعالي نتام احنا الاربعه ع سريرواحد يلا واخدكم فحضني ونسيب البلاةي بتاعتنا بكره نحلها محدش واخد منها حاجه ههههه
لينقض عليهل ثلاثتهم بالمرح وتالقبيل وكانهم وجدوا امهم الروحيه التي تنسيهم كل الامهم
موجه.ايوه بقا ياروح ياااجامد
ورد.بجد ياروووح هنام سوا انا هنام جنبك هههه الله
همسه.وانا هنام ع الطرق
روح .ههههه لسه عيال وربنا
ليذهبوا جميعا الي السرير ويناموا سعداء بالرغم من مشاكلهم الا انهم ارادوا السعاده فلم يبخل الله عليهم بها قال اللله في كتابه وخلقنا الانسان في كبد ولكنه قال ايضا فإن معالعسر يسرا ان مع العسر يسر
………………….
ذهب رائد الي المستشفي وكان فقد وعيه من كثره النزف واصيب بطلق ناري في كتفه
تم اجراء جراحه عاجله واستخراج الرصاصه من كتفه
وتركيب الجلكوز له لامداده بالتغذيه
ليتصل احد اصدقايه الظباط يدعي مازن باول رقم في تليفونه ليخبر اهله صباحا
مازن.الو
ايه.ازيك يارائد عامل ايه مجتش ليه لحد دلوقتي
مازن.انا ظابط زميل رائد هو حضرتك مين
ايه بقلق وخوف فقد شعرت بان الوضع ليس ع مايرام
.انا اخته ليه وفين رائد بتتكلم من موبايله ليع
مازن باسف.للاسف حضره الظابط اتصاب فالعمليه بتاعه النهارده ونقلناه ع المستشفي العسكري ممكن تيجوا انا حبيت ابلغ حد من اهله بس
ايه ببكاء .يالهووي حاضر جايين اهو
قولي العنوان بعد اذنك
ليبلغها بالعنوان
تخفي ايع بكائها تخاف ع والدتها ان تعلم فتصاب بازمه قلبيه حاده فهي مريضه قلب
تلبس ايه بسرعه وهي كالملاك الحزين وتنزل
ايه.انا نازله ياماما هروح الكليه كده اشوف في محاضرات نزلت جديده اشتريها
هديه.ماشي ياحبيبتي
بس بقولك ايه انا قلقانه ع اخوكي اوي مش عارفه ليه قلبي واكلني عليه مرجعش من امبارح
ايه بتوتر نجحت في اخفاؤه.ليه ياماما عادي هتلاقيه فالشغل وبيقعد يومين تلاته كمان
هديه بقلق لاتعرف سببه.طب اتصلي عليه اطمني عليه لان انا زعلان مني مش هيرد عليا
ايه بهرب .ياماما ولا هيرد عليا انتي عارفه وهو فالشغل مبيردش ع حد يلا انا ماشيه عشان متاخرش
خرجت سريعا الي ان وصلت الي المستشفي وسالت عن غرفته لتصعد اليه سريعا
ولكنه غير مسموح بالزياره لانه في حاله حرجه يجب ان يمر عليه اربعه وعشرون ساعه اولا لتزول الخطوره
لتجد مازن بنتظرها ولكن ما ان راها وجد نفسه ينظر لها بانبهار من تلك الجنيه الحزينه التي هبطت عليه من السماء تنزل دموعها كحبات اللؤلؤ
يريد ان يخطفها الي احضانه يهدهدها كالطفل الرضيع
تقترب منه لتقول بصوت دافئ باكي.انت مازن
ياله من اسم لاول مره يسمع اسمع بهذا الجمال ماذا فعلت به هذه الحوريه
مازن بصوش اجش.ايوه انتي مين
ايه بصوت عذب.انا ايه اخت رائد قولي هو
رائد كوبس ايه الي حصله طب انا ممكن ادخله
مازن.متخافيش كده اهدي يانسه ايه هو هييقي كويسه الاصابه فاالكتف مش خطيره اصلا
ايه. طب انا عايزه اشوفه بالله عليك
مازن.لازم يعدي عليه اربعه وعشرين ساعع الاةل اتفضلي اقعدي
فسره.يالهووي ياني هو في كده دي حوريه
ايه .طب انا هقول لماما ايه مش هتصدق انه كويس لو مجاش لحد بليل اقولها ايه
مازن .اهدي بس انا هكلمها واقولها اننا فمهمه وهو. نسي موبايله معايا لحد مايفوق ربنا يسهل
ايه.بجد مش عارفه اقولك ايه ميرسي
مازن بخبث .امال جوزك فين
ايه.بحزن.انا مش متجوزه
مازن بعدم تفكير.بجد احسن
ايه.نعم
مازن.مفيش بقولك الدكتور اهو روحي اتطمني ع اخوكي
ايه.هو حالته ايه يادكتور ممكن ادخله حالته خطر ولا ايه طمني د.لو الاربعه وعشرين ساعه الجايين عدوا ع خير مش هيبقي في خطر انشاللع
مازن.ممكن يادكتور خمس دقايق تشوف اخوها بسرعه
وتطلع
ايه.والنبي خمس دقايق بس قلقانه عليه اوي
د.بابتسامه .عشان خاطرك انتي عشر دقايق بس ده عشانك انتي بس انا مبسمحش لاي حد
ايه.بجد يادكتور ميرسي ربنا يخليك
تهرول سريعا الي غرفه اخيها
ويتابعها الدكتور بنظراته حتي تختفي ليزفر مازن في ضيق فهي حوريته هو فقط ولايحق له ان ينظر لها
ليتجه له سريعا
مازن بخبث. يادكتور عشان سمحت لخطيبتي انها تشوف اخوها مش عارفين نشكرك ازاي
د.خطيبتك!!��
………
جلس صخر مع نفسه يتذكر روح رايحتها للعبقه مازالت في غرفته تفوح من مكان نومها لايخيل انه كان بالقرب منها بل نامت باحضانه اكثر من مره لايتخيل انه قبلها بهذه الحميميه اكثر من مره وكان ع وشك اختراق حصونها ودمج اجسادهم سويا ليصبحوا جسد واحد مازال يتذكر اتعاش شفتيها بين شفتيه ودفي جسدها وارتعاشه بين يديه وتخبط روحها وعينيها التائهه
عندما يقترب منها
جهلها بابسط فنون العشق التي كانت تتعلمها ع يديه
ان كنتي تظنين اانني ساموت بدونك فانتي خاطئه انا سأحيا غصب عنك وعن دماغك الصلبه كالحجر الصوان
ولكن سأحيا بنبضاتك وهي تخترق قلبي عندما تكونين بالقرب مني ساخذك الي عالني غصبا نعم غصبا ةلكنكي ستكونين اكثر من مرحبه حينها بهذا الغصب
احيك فتاتي وساغصب شفتاكي ع تخطي بحور العشق بين شفتاي يامن زلزلتي كياتي بتمردك وكبريائك …
………
يخرج من غرفته يجد والدته تجلس حزينه فقد افتقدت ابنه لها بعد ان تعودت عليها فستعود مجددا للجلوس بمفردها مجرد ان يعود صخر لعمله الذي سيعود اليه غدا
صخر.مالك يامي
لواحظ.البت روح دي قطعت بيا صخر.معلش يامي بقا نصيبها كده
لواحظ.نصيبها مانت لو كنت جدع كنت اتجوزتها مكنتش قدرت تسيبنا
صخر.مانا متجوزها يامي بس في مشاكل بينا
لواحظ بامتعاض وامتصاص لشفتيها .مشاكل ايه يابو مشاكل مانا عرفت كل حاجه انت فاكرني نايمه ع وداني بقا تبات معاك كل ده ياخايب ومش عارف تقنعها تبقا مراتك بجد مش ع ورق ياخساره تربيتي فيك
صخر بخشونه.مينفعش اخدها غصب عنها يالواحد الا لما تكون عايزه ده واكتر مني
لواحظ.ومين قالك انها مش عايزه ياخايب يتمنعن وهن راغبات
صخر.اه. انتي عرفتي كل القصه من اولها والله انا عرف من يوم ماجيت هنا انك هتجيبي قرار الموضوع ده
يلا مش مشكله قوليلي اعمل ايه
لواحظ.وانت مكنتش عايزني اعرف يابن الموكوسه
صخر. بتشتمي نفسك ليه طيب
طول عمر المهات المصريه كده تشتم نفسها من غير ماتحس
لواحظ.بتتريق عليا طيب شوف مين بقا الي هيرجعلك البت والله جدعه مدوخاك وراها كده لاطايل منها لاا بيض ولا اسود
صخر.دانتي قلبك طيب يالواحظ هو في اطيب منك انت ياجميل يلا قوليلي بقا اعمل معاها ايه
لواحظ بشك تعلم انه بضحك ع عقلها ببضع كلمات ولكن تحبه وكيف لا وهو ابنها الوحيد.ماشي هقولي ثوابي عند ربنا
صخر.انتي هتشحتي يالواحظ قولي
لواحظ.
خليها هي الي تبقي هتموت عليك ياهبل البت بتحبك بس ماتعرفش لسه
صخر .ازاي دي بت مسترجله مبيجيش معاها حركات الرومانسيه والورد والكلتم الحلو ده مبتتعملش الا بايدها يعني لو قولتيلها بحبك ممكن تضربني بوكس
لواحظ.بس مافييش واحده مهما كانت مسترجله مبتغيرش صخر.قصدك اعرف عليها حد
لواحظ.لا اتفق مع حد ياولا اما انت خايب صحيح
خلاص سيب الموضوع ده عليا
صخر بابتسامه حب.يالواحظ ياجامد
لواحظ.عييب ياواد قول ياماما عالله بس يطمر
صخر.ليه المعامله دي مش عارف ليه حاسس اني مش ابنك
لواحظ.دانت للي طلعت بيه من الدنيا وانا ليا غير يس بحب اناغشك اتسلي
صخر.بتتسلي بيا يالواحظ هو انا لب
ليهجم عليها بالقبلات ويدغدها
وتاخذه باحضانها
لتبعده.فجاه. انت مستتحمتش من امتي ياولا��
صخر وهو يزفر.مستحمي امبارح ليه
لواحظ بتفكير.انا خر مره فاكرها من شهرين
صخر بنفاذ صبر وضحك.يالواحظ احمدي ربنا ان انتي فاكراني بس ابوس ايدك ماتنسيش موضوعي انا وروح
لواحظ.هاتلي تليفون الواد صاحبك ده الي اسمه رائد
الواد ده ندل مابيسالش عليا
صخر.ههه مانا اتصلك بيه حاضر
صخر.الو ده تليفون رائد
ايه. الو ايوه ياصخر انا ايه الحقني رائد اتصاب فالعمليه واحنا فالمستشفي
صخر.ايه انا جاي حالا
لواحظ.في ايه ياولا ….
يقترب مازن بعصبيه ليس لها مثيل فسيلاحقها من من من الدكتور ام من الذي تحدثه و لايعرف من هو بل وتستنجد به لينقذها هو يعلم ان رائد ليس له اشقاء ذكور
مازن بعصبيه غير مبرره .هو مين اللي انتي بتكلميه ده وازاي تكلميه كده
………………
عاد مراد الي المنزل ليتفاجا بمنظره
جميع الابواب مفتوحه وهمسه غير موجوده بالمنزل
مراد .همسسسسه
……