رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود
روح الصخر 2..الحلقه السابعه عشر
خرجت روح لتجد صخر شبه عاريا لايرتدي سوي مايدعي شورت ليقول لها وهو موليا ظهره لها …
لواحظ خدت كل هدومي استحمليني كده النهارده
لايجد رد ع كلامه ليلتفت ينظر لها وهو مفتوح العينين والفم
لايعلم من المفاجاه ام من جمالها الآخاذ
اما هي تكاد تتلاشي فهي لم يضعها القدر بمثل هذا الموقف المخجل من قبل وكل هذا بفضل لواحظ ولكن لم تكتشف خطه تلك العجوز الا الآن
يقترب منها كالمغيب ونظراته تنتشر ع جسدها من اعلي الي اسفل وكانه يتفحصه من جديد
ازداد اشتعال وجنتيها من نظراته
بعد رات نظراته جرت في جسدها قشعريره وحاولت الابتعاد عنه قدر الامكان وهي تتحدث بسرعه تحاول منعه
روح بتلعثم.والله هي الي عملت فيا كده افهم بس انت بتبصلي كده ليه صخر اللي فدماغك ده مش هحيحصل وتحاول الابتعاد
انت مابتردش ليه
اما هو لايسمع ماتقول يقترب منها كلما ابتعدت
الي ان امسك بها من ذراعها ليمنعها ان تخطو خطوه اخري بعيده عنه
روح وهي تلهث.لاتعلم من المشاعر المنتشره بالغرفه ام من محاوله الهروب منه
روح.صخر
ليسكتها بقبله عنيفه ع شفتيها يودع بها كل اشتياقه لها
تحاول ان تمنعه وتتململ بين يديه ولكن يديه كانت كقبضتي من حديد تحاوط خصرها
لتستسلم فالنهايه لمشاعره وتتركه يقبلها ويستنزف مشاعرها التي حاولت الحفاظ عليها طوال حياتها
يقبل رقبتها صعودا وهبوطا وكانه يستلذ بمذاقها
لتقول هي بصوت يكاد يتلاشي.صخر ابعد
ينزل بشفتيه الي ترقوتها البارزه وكانها تتحداه يقبلها قبلات ساخنه ويترك بها بعض العلامات ويصعد مره اخري لشفتيها وويديه تتجول ع جسدها بحريه
اما هي تلهث بعنف من اثر الشحنات والمشاعر المنتشره حولهم ومن قبلاته لاتعلم اتبتعد وتقف اما مشاعره ومشاعرها تريد ان تهرب منه ومن الغرفه ومن ملابسها ومن لواحظ
لا تستطيع ابعاده عنها ولو تركته لخسرت كل شئ
لتري كوب من الماء بجانبها فتحركت معه وهو يقبلها يغمرها بالقبلات في كل مكان
يقذفها بالسرير ويرتمي فوقها ويديه تتسلل تحت ملابسها الناعمه
لتشهق اما هو بعالم اخر
تمسك كوب الماء اخيرا وتصبه كاملا وبسرعه فوق راسه
يقوم منتفضضا من فوقه يبعثر الماء من فوق جسده وينظر لها بغضب ودهشه
لتبتعد بسرعه عنه وتجذب ملاءه السرير تغطي بها نفسها
يقترب منها باعين يتطاير فيها الشرر.انتعملتي كده ليه انتي مراتي وحقي
روح بغضب.انا مش مراتك احنا فمهمه وبس واذا كنت انت بتنسي لكن انا مش مستعده تخسر نفسي عشان مجرد مهمه وواحد اناني عايز كل حاجه فالدنيا
انا متاكده انك مبتحبنيش
ودي رغبه بس وانا خلاص مش هتشوف وشي تاني ساعتين الليل والصبح همشي وقبلها هفهم لواحظ ع كل حاجه
يمسك رسغها بقوه ويجذبها عليه .ويتحدث بغضب امام عينيها
بت انتي فاكره الحبتين اللي بتعمليهم دول هيدخلوا عليا انا احلفلك انك كنتي بتتمني اقرب اكتر وهتموتي وواخد كل حاجه منك انتي مبتحسيش بنفسك ولا ايه وانتي بين ايدي عمرك ماقاومتيني
وبعدين هتديني ايه يعني انا الف واحده تتمني تبقي تحت رجل صخر باشا انتي شكلك شوفتي نفسك اوي واديتك حجم اكبر من حجمك
ده غير اصلا ان انا الي بعمله معاكي ده عشان ده واحبيي معاكي.وحقوقك لكن انتي مفكيش اي ملامح انوثه حتي وانتي عريانه شبه صاحبي اتعدلي واعرفي قيمتك كويس
روح بعصبيه فالكلام قد لامس قلبها.
والله ياصخر باشا الالف واحده اللي انت بتتكلم عنهم دول انا متمناش ابقي واحده منهم وعمري ماهكون
وبالنسبه بقي اني عمري ماقاومتك ده لاني محترمه وعمري ماجربت حاجه زي دي لكن انت بسم الله ماشاء الله عليك متعود
ولو ع اني مفييش انوثه فبيتهيالي هيجي الراجل اللي يقدر قيمتي وانوثتي فيوم من الايام مش هبقي رغبه قذره وخلاص بيضيع فيها وقت
يتقدم منها بغضب كاسح .يمسك فكها بقوه.اقسم بالله ياروح لو لمحت اسم واحد جنبك او حه فخيالك لامحيكي وامحيه من ع وش الارض
تضرب يده تبعدها عن فكها
روح.ابعد ده مش من حقك تتدخل فحياتي كده الله يخرب بيت العمليه ع اللي وافق يشتغل معاك انا زهقت منك ومن تحكمك انا عمري ماحد اتحكم فيا كده بسبب عمليه فاشله وانك عايز تجيب حق ابوك انا مالي بعقدك ونقصك مااليش دعوه انا
ليرتفع صوته بغضب وخشونه يزمحر غاضبا.
عقديي وناقصي انا لو عايز اطلعهم عليكي ممكن اخليكي تبوسي رجلي حالا
واخد حقوقي كلها منك حتي لو رغبه قذره اهي واحده هتشبعي رغبه لوقت مؤقت وخلاص ونشوف بقامين اللي معقد وخايف
ومش هيبقي والدتك بس اللي هتكرر قدام عينك يانسه روح لاهيبقي منظرك كمان وانا بغتصبك تحبي افكرك عملي باللي والدك عمله معاها
اما روح سقط عنهاا القوه الوهميه التي كانت تحيط بها مجرد ذكر الموقف امامها
لتضع يدها حول فمها وتشهق وتبكي وتصرخ وتجلس فالارض وتتذكر الموقف كصوره حيه تتجسد امامها
يتركها بكل قوه وجمود فهي من بدات وذكراه بموت اعز شخصين بحياته
يدخل يقف فالشرفه يستمتع بالهواء لعله يبرد من النار المتاججه داخل صدره لايعلم من قوه. رغبته بها لتي احجمها حتي لايخيفها ام من بكاءها الذي يمزق صدره ولكن يخفي ذلك
يريد ان ياخذها باحضانه يهدئها ولكن هي حرحت رجولته وكرامته تشعره بالتدني وانه ياخذها غصبا كانها ليست امراته بل وتسخر منه ومن موت ابيه واخيه فهذا خطا لايمكن تفاديه
هو يعلم انه جرحها ولكن يجب ان تفيق من ذكرياتها
تسمع لواحظ اصواتهم والبكاء والصراخ من. الغرفه لتتقدم سريعا وتطرق ع الباب ولكن لايفتح احد فهي منهاره بالبكاء وهو بالشرفه لايسمعها
تدخل تجدها تبكي ع الارض وملتفه بالملاءه وخو يقف بالشرفه
لواحظ بامتعاض.بعد كل اللي عملته تقعدوا تتخانقوا برده والله ماعندكم دم مبيحوأش فيكم عيال ناكره للجميل
تتقدم الي للروح وتربت ع ظهرها وهي تشهق وتنتحب بقوه
تندفع روح داخل احضانها كطفل رضيع وجد امه بعد طول غياب لتنتفض داخل احضانها
لواحظ.مالك بس يابنتي الواد ده اذاكي لا حول ولا قوه الا بالله
يخرج صخر
صخر بخشونه.لواحظ خديها تبات معاكي النهارده ع ماتهدي
لواحظ بتنهيده.حاضر انت عملت فيهة ايه يابني حرام عليك
صخر.لواحظ مش دلوقتي
تحاول لواحظ مساعداتها ع النهوض.
لواحظ.تعالي معايا يابنتي قومي يابنتي متخافيش
ترتمي باحضانها وتقف معها لتذهب الي غرفتها
وتنام وتقرا عليها لواحظ ايات من القران الكريم لعلها تهدا وتنام
بعد نصف ساعه نامت روح من التعب من كثره البكاء تعب الروح وليس الجسد
…….
تبكي ياقلبي ع كلامه قسوته خشونته ام ع حبك وشوقك واشتياقك له ولاحضانه
سأبتعد عنك وافارقك ووان اعلم ان روحي تغادر جسدي ولكن. يبقي جسد امام الناس حتي لااصبح انثي بلاكرامه
فكرامتي وحياتي غير قابلين للاخضاع والذل سيدي او سيد قلبي يامن تغلغلت داخل اغواره وحاولت العثور عليه من بين قيودي واغلالي ووقتما حصلت عليه خسرتني بسبب كبريائك اللعين
ساقتل حبك فالمهد حتي لايترعرع داخلي ويصعب التخلص منه كالخمر المسكر
…….
اما ورد حاولت تغيير مظهرها قليلا الي الافضل قبل ان تاتي موجه وتسالها ماذا حدث لتصبح بهذا الشكل الهزيل المتعب
انتظرت نصف ساعه الي ان حضرت موجه استقبلتها بحفاوه كان لم يحدث شئ
موجه .شوفتي المصيبه الي انا فيها ياورد انا مش عارفه اتصرف
ورد.اهدي بس ايه الي حصل هوو عمل ايه
موحه.واحده عنده من الشركه مضته ع ورقه لشحنه غشان تتدخل البلد ولا قوا فيها اسلحه تحت قطع غيار السيارات
المشكله ان هو كام شاكك فالشركه دي ديادوب مضي الصبح وجم مسكوه بليل انا خايفه عليل اوي كلمي رائد والنبي يقف معاه فالتحقيق او يحقق هو فالموضوع
ورد بتوتر.متخافيش مدام مظلوم هيطلع منها متقلقيش
ربنا هيستر انشالله
موجه.طب ماتكلمي رائد هو انتي في حاجه عندك
صحيح انتي قاعده هنا ليه ومش مع جوزك
لاتستطيع ورد التماسك اكثر من هذا لترتمي باحضانها وتبكي زوجها حبيبها الذي اهانها امام والداته
موجه.مالك يابنتي انطقي عملك ايه
ورد.رائد ضربني بالقلم ياموجه انا عايزه اطلق
موجه.يانهاره اسود طب اهدي ياحبيبتي لا تطلقي ايه اهدي بس الكلام ده من امتي
ورد.لسه الصبح
موجه.هي كده المشاكل بتتكوم ع بعضها
صحيح اللي يشوف بلاوي الناس تهون عليه بلوته
لتبكي ورد اكثر ……
…………..
بعد ان احتد النقاش بين همسه ومراد اتي لمؤاد تصوير مسلسل رمضاني
م.الو
مراد.ايوه
م.تصوير بعدنص ساعه وهنلتقي مع فريق العمل عشان تتعرفوا ع بعض
نفضل انك تبقي موجود انت البطل
مراد.تمام نص ساعه واكون عندك
يصل لباب الشقه ليقول بصوت عالي .انا ماشي ياهمستي اتمني ع ماكون رجعت يكون عقلك رجعلك ومنضطرش نستني يومين
همسه بسرها.ماشي يامراد ههه يومين انت بتحلم
تنتظر حتي سمعت صوت سيارته لتخرج بنسه للشعر من شعرها وتضع بمكان المفتاح لتفتح الباب بسهوله فقد تعلمت تلك الحركه عندما كانت روح تعاقبهم وهم صغار بغلق احد الابواب عليهم
لتخرج الصاله وتفتح باب الشقه بسهوله وتصعد الي شقه روح مره اخري
ولكن تتفاجا بوجود ورد وموجه ماذا اتي بهم الي هنا
………….
تفاجا موجه وورد بدخول همس بسرعه وكانها تجري من احد
موجه وورد .بنفس واحد.همسه
تتفاحا بهم وتضحك وينفتحوا الصلاث فالضحك بشده وتنقلب معهم الي البكاء جميعا وكان المشاعر اختلطت فجاه
موجه.بس يابت انتي وهي بطلوا عياط والضحك ايه الهبل ده
ورد.اع والله احنا بنضحك ع ايه وبنعيط ليه
همسه .انا اقولكم اصل في مثل بيقول اتلم المتعوس ع خايب الرجا
ليضحكوا جميعا فهي مقوله تنطبق عليهم قولا وفعلا
………….
ذهب مراد الي مكان التصوير ليجد تلك الحيه التي تدعي غاده موجوده بالمكان
مراد.كله هنا يسمعني انا الانسانه الرديئه دي الي اسمها غاده عملت تمثيليه رخيصه وخربت بيتي عشاان رهان رخيص بينها وبين صاحبتها ودا ان نم عن حاجه فعن تربيه وضيعه فلازم اي واحده تحافظ ع جوزها منها وع بيتها منها لانها ممكن تخسرهم عشان رهان عبيط
وانا اخر حاجه ممكن اعملها اني اشترك فاي عمل مع الانسانه الوضيعه دي
يانا ياهي ولو حابين تصرفها يبقي انا منسحب من العمل
المنتج.لا طبعا احنا مش هنخسر حد محترم ذيك عشان تصرف مش لائق من اي حد
ده ايرادات الفيلم جايه ع اسمك يامراد
هي تتفضل نشوف حد غيرها
غاده.ماش انا هعرفكم انا مين ياحساله انا غاده المنزلاوي يتعمل فيها كده
………….. ..
انتظر رائد بمكتبه ليجد اسر زوج شقيقه ورد يدخل عليه في وضع المتهم
ليتفاجا به ويبتسم اسر ربما بامل ان يوجد احد يسمعه
رائد.اخرج بره ياعسكري ومتدخلش حد علينا
رائد.اقعد يااسر واحكيلي ايه اللي حصل تتمسك فقضيه سلاح
اسر.والله ياباشا
رائد.اقعد يااسر ومتقولش باشا اقعد واحكيلي كل حاجه بالتفصيل
اسر.بتنهيده.اا من فتره في شركه اسمها المنزلاوي جروب لقطع غيارات السيارات
عايزانا نسهلها دخول شحنه السيارات
وانا رفضت حسيت انهم مش مظبوطين
بس بعد فتره في واحده اشتغلت عندي وخلتني امضي الورقه التعاقد معهم من غير ماخد بالي وموجه شاهده ع كل اللي حصل وحاولت توقع مابيني وبين موجه وجابت زميل لموجه عشان يصورها وبعتلي الصور بس مفلحتش كانت هايزه تبعد موجه لان هي اللي بتراجع الورق قبل ماامضي وقفشتها كذه مره بس تقريبا استغلت اليوم الي موجه مجاتش فيه ومضتني عليه
رائد.قولتلي اسم الشركه ايه
اسر.المنزلاوي جروب
رائد.ده كده احلوت اوي متخافش يااسر هتطلع منها ع بكره انشالله بالذات ان فيه شهود كمان
وهخليك تبات فمكتبي مش عتبات فالحجز ومعاك موبايلك ممكن تطمن موجه هتلاقيها قلقانه
اسر بشكر.انا مش عارف اقولك ايه والله هو صخر باشا عامل ايه
رائد.صخر متصاب يااسر ربنا يستر النهارده لو العمليه تمت ع خير هتطلع براءه يااسر بسهوله
اسر.ربنا معاك
ليقوم ويحتضنه ويحتضنه رائد بقوه
رائد.بس انت هتردهالي هههههه مفيش حاجه بلاش ياباشا
اسر.تحت امرك بس ازاي
رائد.تخالي موجه تصالحني ع ورد هبقي احكيلك بعد مالمهمه تخلص تمام
اسر بضحك فحديث رائد اعطاه امل كبير.خلاص ماشي
………………
استيقظت روح فوجدت لواحظ تنظر لها وكانها تريد ان تعرف ماسبب بكائها
روح.انا هحكيلك ع كل حاجه
لواحظ.وانا مستنيه
لتبدا روح بقص الموضوع عليها من اوله وبدايه التعارف والمهمه التي اجبرتهم ع الزواج وتمثيلهم حتي الان
لواحظ وهي تحاول ان تفهم اكثر.وابني قالك ايه خلاكي تعيطي كده امبارح
روح.ابنك فكري باسوء موقف مر بحياتي بعقدتي اللي لولاها كان زماني اتجوزت ابنك بجد وعيشت سعيده معاه بس للاسف الحلو مبيكملش
لواحظ.ايه هي
تحكي لها روح عن هذا المنظر البشع الذي لم يضيع من مخيلتخا يوم يؤرق نومها دائما ع صوره كوابيس
لتشهق ببكاء فتحتضنها لواحظ
لواحظ.اهدي يابنتي معلش هو ميقصدش انتي كمان جرحتيه
روح.انا عارفه ياماما بس انا لازم امشي حالا
انا هقوم اوضب حاجتي وامشي
لواحظ.يابنتي استهدي بالله
روح.متخافيش هبقي اجيلط واتصل بيكي وهو مش موجود انتي امي الي مشوفتهاش
لتحتضنها لواحظ وتبكي لاول مره فهي تشعر بها وبماساتها
لواحظ محاولخ الضحك.هتتصلي بيا يابت لاما هجيلك واربيكي بشبشبي
روح.حاضر ياماما والله
لواحظ.روح روحي لدكتور ياحبيتي نفسي مش عشان ابني عشانك انتي عشان تكملي حياتك حتي لو سيبتي ابني ابقي مطمنه عليكي
توما لها روح راسها دليل ع انها ستفكر في ماقالته
تحضر روح اشيائها وتودع لواحظ ع وعد بانهم سيتحدثون مرارا
ويخرج صهر من الغرفه ينظر لها وهو يدخن سيجارته بشراهه وينظر لها باعين حمراء من الظاهر انه لم ينم لثانيه واحده كما انه قضي ع علبه السجاير كامله
ذهبت روح اليه وربتت ع ظهره روح.صخر خد بالك من نفسك
صخر.حاضر هاخد بالي منك ييامراتي متنسيش الكللمه دي. فيوم ولا لحظه انك مراتي حافظي عليا ياروح عشان هترجعيلي صدقيني
لتبتسم له ابتسامه منكسره كانها تقول له انت واهم في ذلك
ليقبل شفتيها عنوه امام والدته يمتص رحيقها القبله الاخيره التي ستلهمه الصبر الايام القادمه
لتشهق هي وتداري خحلها وتاخذ اغراضها وترحل
لواحظ.اختشي ياقليل الححيا
بعد ان ذهبت سارت اليه
لواحظ.بتحبها .متخافش مبقاش لواحظ لو مرجعتلكش
…………
ذهب رائد فالمهمه ليلا للقبض ع مسعد المنزلاوي وهو صاحب شركات المنزلاوي وهو المافيا الموجوده بمصر الطرف التاني
تم الاشتباك بين القوات ورجال المنزلاوي حتي تم لقبض عليهم جميعا
ولكن رائد باللحظه الاخيره اصيب بطلق ناري
م.رائددددددددد
اسعاف بسرعه اقبضةوا ع الواد اللي ضرب نار
……..
عادت روح الي منزلها لتجد اخواتها الثلاثه لاتعرف يضحكون ام يبكون
روح.انتم ايه اي جابكم هنا وبتعيطوا ليه