رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود
روح الصخر2..الحلقه السادسه عشر
تفاجا رائد مما فعله هل صفع زوجته بالفعل لماذا فعل هذا هي لم تستحق ذلك هل خطاها كان فادح لتتلقي مثل هذه الصفعه ام انه تعود ع التعامل بالصفعات بحكم عمله نعم اخطات ولكن هو يعلم والدته وطبعها الخاص الذي كان من الصعب ع ورد تحمله
اما ورد كانت الصدمه من نصييها هل من صفعها هو زوجها بل حبيبها التي ترعرعت ع يديه هل جزاء صبرها ع والدته طوال هذه المده هذه الصفعه وامام اعين والدته التي كانت تشع شماته وانتصار
لم تتحمل هذه الصدمه لتقع مغشيا عليها امام اعينهم فاقده للوعي جثه هامده امامهم
ينتفض رائد ويحملها الي غرفته وعينيه تحمل العتاب والالم الي والدته
يضعها في السرير بغرفته ويهاتف الطبيب للياتي مسرعا يفحصها فقد تحملت منه مالا يطيقه انسان
نعم هي زوجه وناضجه ولكن بقلب طفله
يخرج لوالدته حتي ياتي الطبيب
هديه.بتبصلي كده ليه هو انا الي كنت ضربتها
رائد.ماما انتي السبب فكل اللي حصلي فحياتي استريحتي كده اما دمرتي حياتي وخلتيني اضرب مراتي
عملتي دور الحما تمام عملتلك ايه ورد عشان تخليني اتعصب عليها واضربها اقسم بالله لو حصلها حاجه لاسيبلم البيت وابقي افرحي بعمايلك فابنك بقي ياأمي
هديه.انا معملتش حاجه هي الي مش قد مسؤليه بيت وكنت المفروض تخليني انا انقيلك عروسه
رائد.ماشي ياامس ابقي نقي عروسه بس انا ساعتها مش هبقي موجود لان البيت الي ميحترمش مراتي وميرحبش برجودها يبقي مبيحترمنيش ولا بيرحب بوجودي
هديه ببكاء.يابني انا بحبك اكتر منها هتسيبني عشانها انا كنا عايزه سعادتك
رائد.ومين ثالك ان هي بتنافسك فحبك انتي حاجه وهي حاجه ومهما هي زادت مكانتها مكانتك وحبك مش هيقل بس للاسف بدل ماتخليني سعيد حولتي حياتي لجحيم بدور الحما الي مكنتش اعرف انه فيكي للاسف
هديه.يابني انا مكنتش اقصد كل ده عشانها تسيبني عشانها عرفت انها مسيطره عليك
رائد بعصبيه.برده ماشي يامي انا هسيبلك بيتك عشان تبقي صاحبته ومحدش بنافسك فيه واخد مراتي ونروح اي مكان يرحب بينا
انا معنديش وقت لخناقات ونكد
كل يوم
يقرع الجرس وقد حضر. الطبيب
وبعد خمس دقائق غادر غرفتها رائد.مالها يادكتور
د.ممفيش هي اتعرضت لضغط عصبي عالي تقريبا وده اثر ع مراكز فالمخ سبب الاعغماء وانا كتبتلها مهدئ شكلها بتتعرض لظروف صعبه حاولوا تبعدوها عن اي توتر
ينظر رائد لوالدته بغضب يشوبه بعض العتاب
تتركه والدته وتدخل غرفتها
د.هي فاقت دلوقتي بس ياريت متحاولوش تعرضوها لاي مشاكل والاحسن لو تعرفوا المشكله او الحاجه اللي مضايقاها وتحلوها لان مرضها كده نفسي مش عضوي
استاذن انا بقا
يدخل رائد ليطمئن ع ورد ليجدها تبكي
رائد.ورد انا
ورد.انا هروح شقتي شقه روح ومش هقعد مع حد حتي مش ع عايزه هدوم
لم يشأ رائد ان يرفض طلبها حتيي لاتزيد ونسوء حالتها النفسيه كظا انه اصبح من المستحيل ان تجلس مع هديه بنفس البيت
لتهرزل تاخذ شنطه يدها وتلبس عباءه وتخرج من منزله وتذهب الي شقه اختها حيث الامان الذي افتقدته من يوم ان غادرت الي شقه هديه
ورد .يا ريتك تحسي بيا يارزح وترجعيلي بقا انا تعبت لتاخذها نوبه بكاء مره اخري
…….
اما رائد انتقل الي عمله وترك منزله الذي اصبح كعبئ عليه
لايستطيع كاهله ان يتحمله
لينادي احد الظباط
رائد.ايه الي حصل مع الواد الي مسكناه
ظ.اعترف ياباشا بعد ماقرفنا وتابعنا المكالمات بتاهه وقدرنا نوصل لمكان الراجل الكبير والهجوم النهارده بليل
رائد بارهاق .طيب اتغضل انت
…………
بعد ان تفوهت همسه بانها ستتزوج من كريم ووجده مراد امامه وقام بلكمه في وجهه
مراد.اقسم بالله لو شوفتك جنبها تاني او كلمتها لااخلي وشك شوارع
جذبها من ذراعها الي شققته كان يعلم نيتها فالذهاب الي شقه روح
همسه.اوعي سببني
يحملها غصبا الي شقته ولكن بعد ان اغلق الباب انزلها
مراد بعصبيه.مش عايز اسمع منك كلمه كمان
همسه.هو بالغصب انا مش عايزه اقعد معاك سيبني اطلع شقتي انا بكرهك وعايزه اعيش حياتي
يقترب منها يجعلها ترجع للخلف خطوه
.
يمسكها من ذراعها بقسوه ويقربها اليه غصبا.
مراد.والزفت ده بقا هو اللي عايزه تعيشي معاه
وفجاه بقيتي بتحبيه صح وانا بقيتي تكرهيني
تحاول ان تبعد يده عن ذراعها
ولكن لاتفلح فكانت قبضته من حديد
همسه.ابعد ايدك ايوه هو ده الي. بحبه وهتجوزه انت مالك انت سيبني فحالي بقا
ليتصاعد غضبه ويقترب بوجه منها.وياتري بقا العلاقه ده كانت من امتي وكنتي بتحبيه من قبل ماتجوزك وحب بس ولا حاجه تانيه
لترفع يديها فجاه وتصفعه ع كلماته
ليقف مزهولا من رد. فعلها متي اصبحت بتلك القوه همسته الضعيفه باحضانه
تجري منه وتغلق الغرفه عليها تحتمي منه.
همسه.انا عمريماحبيت غيرك وعمري ماحلمت بغيرك وانا نايمه سواء قبل مانتجوز او دلوقتي وده ابن عمي طبيعي اني اعرفه من قبل مانتجوز
ولا انت فاكرني ذيك
لتكمل كلامها بتنهيده واحباط
بس خلاص بعد هيانتك ليا بقيت بكرهه وحتي لو مش بحبه هحبه يامراد وهتجوزه ومش هكرر نفس غلطاتي معاك عشان انا مش رخيصه
لم تسمع اا انفاسه اللاهثه الغاضبه من كلامها
مراد.ع جثتي ياهمسه انك تحبي ا.و تتجوزي حد غيري ولو كنتي قدامي دلوقتي كنتك عرفتك ان كنتي بتكرههيني ولا كلام بس
بس خدي بالك هسيبك يومين ده اخرك بعدها هترجتي اوضتي وهتبقي مراتي انا مش هصبر عليكي كتير ماشي وقبل كده مانتيش هتعتبي بره الشقه وهشوف يانا يانتي بقا
همسه بسرها.اصبر عليا يامراد ان ماربيتك ماله كريم وحش كريم
………….
اما موجه فتحت الباب لتجد ظباط امامها ويخبروها بضروره القبض ع زوجها
اسر.فيه ايه
ظ.مطلوب القبض عليك اتفضل معايا
موجه. في ايه ايه الي حصل ياسر
اسر.ادخلي ياموجه معرفش والله
موجه.متخافش انا هتصل برائد وصخر ماتخافش ياسر
اسر.انشالله مافيش حاجه
………..
تتصل موجه سريعا بورد لعلها تعلم مااصاب زوجها من رائد زوجها
موجه.الو
ورد ببكاء.اايوه ياموجه
موجه.الحقيني ياورد اسر اتقبض عليه وانا مش عارفه ليه قولي لجوزك يتصرف والنبي اسر عمره ماعمل حاجه غلط والله
ورد.طيب اهدي انا مش عارفه ايه لمصايب الي عماله تهل علينا من ساعه ماروح سبتنا
موجه.ليه انتي مالك
ورد .مفيش متخافيش اطمني
موجه.والنبي بسرعه ياورد انا هموت من الرعب انا جيالك فالطريق
ورد..لا اصل انا ولا اقولك تعاليلي ع بيت روح
………….
قضت روح ليلتها تفكر بكلام صخر هل هي مريضه نفسيه ومعقده حقا هل تهرب من نفيها وتهرب من حبه
لا بالطبع هي ليست بذلك الجبن. هي دائما قويه
وكنها داعبها النوم لتبيت ع احد الكنب بالصاله
تستيقظ لواحظ لتجدها نائمه خارج الغرفه تتدخل تطمئن ع صخر تجد نفسه منظم ودرجه حرارته طبيعيه
يستيقظ صخر ع لمسه والدته لوجهه
لواحظ.عامل ايه ياحبيبي دلوقتي
صخر.كويس يالواحظ الحمد لله متقلقيش انتي
لواحظ بشك.امال البت دي نايمه بره ليه انتم اتخانقتوا
صخر.لا عادي يالواحظ شدينا مع بعض شويه
لواحد.ليه كدهه بس يابني دي كانت هتموت من القلق عليك امبارح وقعدت تعيط اول ماشفتك مصاب وماخلتنيش اعمل اي حاجه وخلتني اطلع وفضلت قاعده جنبك طول الليل
صخر بابتسامه جانبيه.بجد كانت خاايفه عليا
لواحظ.ايوه طبعا مش مراتك راضيها يابني وانا هساعدك
ع قد ماقدر دي بت طيبه
صخر.هههه واراضيها ازاي وانا مربط كده يالواحظ انتي مبترحميش
لواحظ بامتعاض وامتصاص لشفتيها .وده ايه علاقته بده ياولا ولا الرصاصه اثرت فيك
صخر.هههه خلاص بقا يالواحظ دانتي فضيحه
بس غذيني انتي بس
لواحظ.دانا عملالك شوربه كوارع هتاكل صوابعك وراها وفرختين ودكر بط
صخر.ربنا يخليكي ليا يارب
لواحظ.ويخليك ليا يابني واشوف احفادكم ياارب
صخر.انتي مابتسببش فرصه يالواحظ الا ماتفكريني
لواحظ.ومفكركش ليه ناقص ايد ولا رجل وتعبان بعيد. الشر انا عايزه افرح بيهم
تجد روح تستمع الي كلماتهم .وانتي كمان هو فيه ايه انا مش فهماكم كل ماحيب موضوع الولاد لحد فيكم احس انكم مش طايقني كان في حاجه غلط
انتي كويسه يابت ولا مبتخلفيش او تعبانه قوليلي انا زي امك
روح بحرج .لا لا ياماما والله ماعرفش بس انشالله كويسه
لواحظ.ماتعرفيش ازاي خلاص نروح نكشف عليكي بكره
روح برعب.لا كشف ايه ياماما انا زي الفل شوفي ابنك
تنظر له امه نظره شك
صخر.ايه ياحجه مش معقوله كده ابنك راجل سبينا بقا شويه وجيبيلي شوربه الكوارع بعد اذنك
تتركهم
صخر.صحيح انتي كنتي خايفه عليا ساعه ماشوفتني متصاب امبارح لواحظ بتقول كده
روح.لا وهخاف عليك ليه انا بس اتخضيت من المنظر
ينظرر لها بشك ويضحك ع كلامها.لا ياراجل
طب قعدتي طول الليل جنبي ليه لحد ماقومت وهزقتك واستحملتيني ليه لو مش خايفه عليا
روح بعصبيه وتلعثم.انا محدش هزقني وبعدين اه كنت خايغه عليك خلتص استريحت انت اخويا ياصخر انا كلت معاك عيش وملح وعيشت معاك لازم اقلق عليك طبعا
صخر بتهكم وصدمه اخوكي ��
ده اخرتها ماشي والله لواحظ عندها خق انا اتساهلت معاكي كتير اووي
روح.بص يقا انا هرجع بيتي بكره يعني ده اخر يوم هكون موجوده فيه هنا ولواحظ لازم تعرف كل حاجه انا مش هستني اما تروح تكشف عليا وتكتشف اني انا لسه يعني ….
يضحك صخر بقوه وخشونه ع تلعثمها دليل خجلها.ههه لسه ايه ماتقولي مش معقوله روح هانم مكسوفه
روح.انت فاهم ماتستفزنيش محصلش مابينا حاجه واي دكتور هيكشف ده بسهوله وهنطلع كدابين
صخر بخبث.طب ما يحصل بينا حاجه النهارده ايه رايك وهي لو كشفت عليكي هيبقي كله تمام
روح بخجل تداريه بصوتها العالي.صخر عييب كده انسي اللي بتقوله ده خالص انا عمري ماهعمل مع حد كده انت اتجننت
صخر بضحك ع خجلها عندما يتطرق الي هذا الموضوع.ليه وبعدين انا مش حد انا حوزك وده الطبيعي دي سنه الحياه ان يحصل بينا كده وبعدين متخافيش والله انا حنين اوووي حتي اسالي كل الستات اللي كانو معايا ههههههه
يطلق ضحكه قويه عليها
اما وجهها تلون بميه لون وشعور لاتعلم خجلا من وقاحته ام غضبا من كلماته هل عرف الكثير من النساء وقام معهم بمثل هذه الافعال
روح .لا والله وانت عرفت كام واحده بقا وهما اللي قالولك
بقا انك حنين كده
صخر بايتسامه خبيثه.معرفش عددهم وانا عارف نفسي هما مقالوليش بس ممكن تجربي فنفسك لو شاكه
تاتي لتترك الغرفه له وهي تلفظ افظع الشتائم به ليمسك يدها يجذبها
صخر ببراءه .استني بس انتي
زعلتي ليه لو مبتحبيش الحنيه وبتحبي القوه انا موجود برده جربي بس
روح بخجل ووجهه يزداد احمرارا كالفراوله وغضب.انت وقححح سيبني اخرج
لتصدع ضحكته الر جوليه الخشنه عاليا ويقول .
امال هنسيب لواحظ تشك فيا مش معقوله
لواحظ.يلا الغدا جاهز
اجيبهولك هنا ولا تحب تاكل بره معانا
صخر بابتسامه .لا هاكل بره
لواحظ.طيب تعالي اسندك
صخر
لا روحي انتي حطي الاكل وروح هتسندني
لواحظ.طيب ياروح تعالي ساعديه يطلع بره
تذهب روح اليه
روح.ماتاكل هنا وخلاص
ينظر لها ويغمز لها لتتذكر حديقم ليخحلها مجددا
روح.احترم نفسك
صخر بخشونه.انا قولت حاجه انتي الي دماغك فالحاجات دي محرومه ياعيني
روح .طيب اتفضل تعالي عشان اطلعك
ليستند عليها يضع احدي يديه تلف خصرها والاخري تمسكها بيدها
اما هو يالها من لعبه مسليه العب ع مشاعرها لعلها تسلم الرايه وتعترف بحبها
اخذ. يميل عليها كانه يستند في سيره ويلمس وجنتها بوجهه واحدي المرات يملس طرف شفتيها ويضع راسه بعنقها
اما هي تزفر في ضيق.هرميك والله ومش هيهمني رجلك
صخر بخبث.خلاص هحاول امسك فيكي ومميلش عليكي
معلش
اما يديه تتمسك بخصرها اصبحت تجول بخصرها وتضغط عليه يشعر بملمس جسدها الغض تحت يديه يستكشف خصرها بيديه بطريقه مخجله
لتشق هي من طريقه لمسه لجسدها كانه يحاول اشعال جسدها بلمساته
اخذت تنظر ارضا حتي ايلاحظ احمرار وجنتيها نتيجه للمساته الرجوليه التي تختبرها لاول مره
شعرت ان الطريق طويل بلمساته هذه وما ان وصلت
حتي تركته تاخذ انفاسها وهربت من امامه الي المطبخ متعلله برغبتها في دخول الحمام لعلها تهدا
عادت وجدتهم بداوا في الطعام وع وجهه ابتسامه تكرهها تذكرها بلمساته وخجلها
صرفت نظرها عنه
وانتبهت لما تقوله لواحظ
لواحظ.هههه انا مره كنت خارجه مع المرحوم ايام خطوبتنا وحصل موقف
فلاش باك…..
لواحظ.محمد عايزه اي مسجد اصلي العصر
محمد.مفيش مساجد هنا خالص طيب نمشي شويه احتمال نلاقي
لواحظ.لا عايزه مسجد دلوقتي
تعجب محمد من اصراراها وواصلوا سيرهم ولم يجدوا اي مسجد بطريقهم
محمد.خلاص بقا ابقي صليه قضاء مش مشكله
اما لواحظ لم ترد عليه وظهر عليها الغضب وهو مندهش من عضبخا وتصرفها
الي ان انفرجت اساريرها مره واحده
لواحظ بفرحه.قصر الثقافه اهو انا هدخل
محمد بدهشه.هتصلي فقصر الثقافه
لواحظ.بصراحه بقا انا عايزه ادخل الحمام وكنت محرجه منك
وهرولت سريعا الي مقصدها قبل ان تبتلعها لارض من كثره الحرج
اما هو يكاد يرتمي ع الارض من كثره الضحك من الموقف
عوده…
لواحظ.ههههه وبعدها كل ماخرج معاه يقولي مش عايزه تصلي العصر كان دمه خفيف
اما صخر وروح يكادون يلفظون انفاسهم الاخيره من كثره الضحك من هذا الموقف
روح.والله انتي عسل ياماما هههههههه مش قادره
صخر.انا هقوم اريح بقا شويه
لواحظ.وانتي ياخبيبتي ادخليي مع جوزك وغيري هدومك دي عليكي من امبارح
روح.اه صحيح هدخل اخد شور واغيرها
لواحظ.اقلعيها بس واديهالي عشان اغسلها وانا اجبلك هدوم نضيفه تباتي بيها
روح .طيب
ذهبت روح تحت اصرار لواحظ ع تغيير ملابسها وتعللخا بانها ستغسل الملابس الان
وقامت باخذ حمام بدفئ لتريح اعصابها ولتتنعم بدفئ هذا البيت قبل الذهاب لبيتها فهو اليوم الاخير لها بهذا المنزل
قامت باخرح ثيابها المتسخه الي لواحظ وهي داخل الحمام
اما لواحظ اتت. لها باحدي قمصانها الحريريه القصيره التي تظهر اقصر مما تخفي تحاول ان تساعد ابنها كما وعدته في ان يصالحها
ماان رات روح هذا القميص الذي من الموجب عليه ان ترتديه ولواحظ تركتها بدون اي ملابس الاهو واخذت جميع الملابس للغسيل
فشهقت لترتديه من اللون الاسمر يصل الي اعلي ارجلها لايغطي شئ بفتحه صدر عريضه واغلبه من الدانتيل الذي يشف ماتحته
تخرج من الغرفه لعلها تجد اي ثياب ترتديهاوان كانت من ثياب صخر وهي تدعو الله ان يكون خارح الغرفه
لتجده امتامها يرتدي مايدعي شورت فقط وباقي اجزاؤه عاريه
وهو يعطيها ظهره سمع بخطواتها ليتكلم موليا لها ظهره
ليقول بتهكم.لواحظ خدت كل الهدوم بتاعتي بلتها وفالغساله
معلش بقا استحملي منظري كده النهارده
ليلتفت لها بعد ان انتظر دقيقه بدون رد ليحد المفاجاه هي بدون ثياب الا قليله مثل حاله
ووحهها يكاد يمخي من كثره الخجل