روايات كاملة

رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

رواية روح الصخر الجزء التانى للكاتبة روان محمود

روح الصخر2 الحلقه الاولي
انا روح تلك القويه المتمرده …
لايستطيع احد اخضاعي له!! يامن تحاول ان ان تعبر بحري وتقف ع شاطئ قلبي بكلماتك السخيفه التي لا تعني لي اي شئ
احترس ..فساحطم كبريائك وغرورك واجعل منك عبره لكل من حاول ان يتعدي حدود حصون قلبي المنيعه
فستغرق في بحر حبي وموجاته العاليه دون ان تحصل ع اي شئ مما تتوقعه سيحطمك هياجانه وستصارع كل ماتتخيله في بحري حتي لاتنفك حصون قلبي لك

فابتعد افضل لك !!!فقبلك الكثير من حاولوا وكان مصيرهم الهلاك
فانا روح التي تهزم اعتي الرجال واكثرهم صلابه
فمن انت بحق المولي لتتحداني
يامن سولت لك نفسك انك قادر ع اخذ قلب روح من كيانها!!!!!

للمره الاخيره !!!ابتعد والا سادمرك انت وكل شئ يخصك
ياصخر!!
كنا قدمنا روح ودلوقتي وصل رد صخر عليها يالا نشوف!!

صخر..
تعتقديين ياروح الصخر انني سأحفي عاري القديمين وراء ظلك وانني سأتشمم عطرك النفاذ واجثو ع ركبتي امامك كي ترضي عني وتصفحي وتخرجي قلبك من هذا القفص الحديد

لا ياروح ليس انا …ساجعلك تشتاقين لانفاسي .تحيين بوجودي.تتعطرين بعطر جسدي وانفاسي حتي يصبحوا كهروين تحيين بوجوده وتسللين خفيه لتفوزين بنفحه من عطري او هيرويني الذي يحييكي

ساعالج كبريائك وتمردك بخبثي ودهائي
سابحث عن كل ذره مكر فجسدي لتحارب لسانك السليط
سابتعد عن الكلمات العذبه وكلام المحبين السخيف الذي لايجدي نفعا معك ساحاربك بطريقتك
واحطم حصونك المنيعه واخرج ضعفك الكامن في عينيك حتي يظهر امامي انا فقط
فلا مانع من تعري روحك امامي فانا ساغطيكي بجلدي ان غاب الغطاء وساسقيكي بدمي ان غاب الماء وجفت عينيكي من الدموع؟
كوني مستعده لحرب ارواحنا
التي من المؤكد انني من سينتصر فيها
ياروح الصخر!!!!!يافتاه التمرد والكبرياء !!!

اصبحت روح منذ اسبوع تعيش وحيده بسكنها
اين اخواتها لتي طالما حاربت من اجلهم من اجل ان تامن حياتهم حاولت ان تبعدهم عن الرجال وقد كان خيارها صحيح
فعندما وجودوهم اصبحت وحيده
ولكن ليس معني ذلك انها ستسلم لمحاولتهم جميعا وبالاخص ذلك الصخر وتكمل تلك الزيحه؟؟

روح تجلس امام اخواتها بعد ان اخبرتهم بالمجئ بسرعه اليها لاخبارهم بشئ مهم للغايه
تجلس وافكارها تتخبط ليس افكارها فقط ايضا ذكريات الشهر الذي مر عليها بدون اخواتها كل منهم سعيد في حياته ولكت اين هي ؟
هل ستظل وحيده هل مااقتعنت به طوال حياتها ستتخلي عنه لمجرد خوفها من الوحده !
بالطبع لا..ستتسلح باسلحتها القديمه في قضاء اوقاتها والبعد عن التفكير المرض المزمن لها منذ زواجها بل نقول منذ معرفتها بهذا الشخص
….صخر….نعم حياتها تمحورت حول خطته
ولكن يجب ان تتخلص من كل هذا وتعود روح القديمه لذاتها بعيدا عن كل هذا التفكير

وان كانوا اختاروا حياتهم فلها الحريه هي ايضا فاختيار ماتريد لطالما اقصت نفسها واختياراتها فالحياه لاجل سعادتهم
ولكن الان؟
يجب ان تترك لنفسها مساحه فهم اختاروا حياتهم !!وتركوها وحيده حتي وان كانوا لا يقصدوا شئ من هذا ولكن انها النتيجه الواضحه امام اعينها حاليا

موجه.ماتنطقي بقا ياروح مجمعنا كلنا ليه
ليظهر ع روح التخبط وتنطق همس
همس.جايز عايزه كارتيه او فراخ بانيه
ورد.او عايزه تقعد ع الانتريه
موجه.او كرسي فوتيه

لتتصرخ روح بهم جميعاوتنطلق ضحكاتهم ع انفعالها

روح.بس في ايه ..ايه التفاهه اللي انتو فيها دي ماهما كبرتوا هتفضلوا عيال
وانا الي مكبراكوا وقلت هاخد رايكوا وابلغكم بكل حاجه

يرن جرس الباب
تهرع روح وتفتح
روح .مين
مراد.افسح التنين
روح.لا فعلا ماجمع الا اما وفق هطل زي بعض
همس.روح ماتقوليش ع مودي اهطل
مراد.اموت انا ايوه بققي
ينظر الاخوه الثلاث االي البعض ويبدوا امتعاضهم من تلك الرومانسيه السخيفه شبه الافلام الهنديه

روح.ارحموني من رومانسيه شاروخان دي جاتكم القرف هو انا جوزتكم من شويه
همسه.لا من شهر تقريبا
روح بعصبيه.لو هتفضلي تالشي كده كتير هتطردكم بره كلكم
موجه.عيب بقا ياهمس بطلي
كملي ياروح
كل.كم ولا كل نص كم ههههههههههه
لتضرب كل من موجه وهمس كفا بكف وتضحك ورد ع عصبيه روح
اما مراد يكاد يموت من الضحك مرميا ع الارض

روح بعصبيه وانفلات تحكم.انا عيله اني قاعده مع عيال زيكم اطلعوا بره مش قايلالكم حاجع اما تيجوا ومتلاقونيش متبقوش تزعلوا وتقولوا ماقلتش وقضوا بقيت حياتكم هزار بقي وكلام فاضي

ليتجهم وجه كل منهم من كلامها
وردد.تقصدي ايه ياروح
موجه.مش فاهمين وضحي
همس.ماتنطقي ياروح

اما روح تنظر لهم يصلايه ووجه متخشب حتي قاربوا ع فقدان اعصابهم
وهي متعمده ان تجعلهم يتوتروا فهي جيده فالعب ع هذه النقاط

روح .مفيش انا مسافره فقلت اقلكوا قبلها
موجه .كاشي مسافره يعني زي كل مره يومين وترجعي عشان الماتش صح
روح .لا انا ممكن اقعد شويه هناك وممكن مرجعش

ليتجهم وجه الثلاثه لايفهون ماتنطقه هذه المعتوهه تريد التخلي عنهم

همس.لا مش فاهمين وضحي
روح.مفيش انا زي ما قلتلكم عندي ماتش مصارعه هلاعبواحد من الابطال فانجلترا وبفكر اكمل حياتي هناك
ورد.تكملي حياتك وتسبينا
روح .اسيب مين مانتوا كل واحده فحياتها انا كمان حره اختار حياتي
همس.ايوه اختارنا حياتنا بس جنبك مبعدناش وسافرنا بلد تانه ومش نص ساعه لا ده شرق وغرب
روح.بصوا انا عملت كل حاجه عشان اسعددكو وانتوا دلوقتي كلكم كويسين انا الي مش كويسه لازم اشوف نفسي شويه بقا

موجه بتهور.وصوت عالي .روح ججيبي من الاخر انتي بتعملي كل ده ليه

يقرع الجرس مره الاخري
يفتح مراد لرائد الذي جاء لياخذ ورد كحله كل خميس بعد الشغل

روح بتوتر تحاول اخفاؤه .قصدك ايه
هكون بعمل كده ليه عايزه ابقي مبسوطه سعيده زييكم وشايفه سعادتي فكده
همس بعصبيه.وهو انتي بتشوفي اصلا زي الناس انتي عمرك ماهتبقي مبسوطه طول مانتي بتهربي من نفسك قبلنا وقبل اي حد
روح.انا مبهربش ليه بتقولوا كده
وبعدين انا حره
ورد.لا مش حره مش بعد ماكل حياتنا بقت ماشيه بوجودك جنبنا ومفيش قرار بناخده الا لما نتلم كلنا تيجي تقولي انتي لا اانا مليش دعوه مش ده الي انتي عودتينا عليه من صغرنا

ههمس.وليه ماتبنيش حياتك وتبقي مبسوطه وانتي جنبنا ياروح
روح.مش هينفع ..الموضوع ده اتقفل
موجه.لا متقفلش ياروح ماله صخر اتجوزي وكملي حياتك معاه وافضلي جنبنا
روح.اه وافضل زي اي واحده متخلفه اتجوز واحد ويستعبدني عنده واخلف واربي العيال لا اكيد مش ده الي هيسعدني
ورد يعني انتي شايفانا كده ياروح
روح.انتم بتحبوهم لكن انا لا

………
رائد.ايوه ياصخر انت فين
صخر.فالشغل ليه
رائد.مراتك عايزه تسافر وهي واخواتها بيتخانقوا
هتيجي ولا
صخر. اانا مش فاهم حاجه هو ايه الحوار
رائد.تعالي بس ع شقه مراتك وانت تفهم بسرعه
صخر.طيب تمام اقفل خمس دقايق واكون هناك

…………..
موجه.وانتي عايزه تفهمينا ان انتي مبتحبيش صخر
روح بتوتر .لا طبعا استحاله
همس.استحاله ليه انتي بتضحكي ع نفسك ولا علينا
هتفضلي تهربي لحد امته
روح.انا مبحبش حد افهموا ومش هحب دي تفاهه
ورد.بس انتي باين عليكي وفتصرفاتك ان انتي بتحبيه

روح بعصبيه وصوت عالي .انا مش بحب خلاص والموضوع ده انتهي وانا ححزت ااتذكره ع بكره ولا زم اساف النهار ده
بليل اكون فالقاهره…..يعيشون فالاسكندريه …
عشان اطلع ع المطار بكره

ده اخر قرار عندي انا ببلغكم بس مش باخد رايككم اصلا انا عملت لكل واحده فيكم الي هي عايزها وجوزتها بارادتها وانتوا معنتوش محتاجني من حقي اشوف حياتي واسافر انا كمان

يصدع صوت رجولي فجاه من ورائها
صخر بخشونه.ومين الي هيسمحلك بده
تاخذ روح نفسا عميقا لتواجهه خو الاخر جاء في غير وقته

موجه .ههههه جالك الموت ياتارك الصلاه
همس.استلقي وعدك بقي
ورد.يلا ياعيال نروح ونسيبهم مع بعض
رائد.اه انا بقول كده برده اكيد عايزين يقولوا كلام سر

يهمس رائد في اذن ورد.واحنا مش هنقول كلام سر ولا ايه انا عايزك فكلام كتير اوي
تخجل ورد ويظهر احمرار وجهها
ورد.رائد بس بقي حد يسمعك الله انت مزهقتش
رائد.زهقت ايه دانا مستنيكي من زمان اوي تعالي بس نروح وانا اقولك زهقت ولا ايه

مراد .تفتكري رائد يقصد ايه بكلام سر وبيقول ايخ لاختك وشها احمر كده
همس.بس بقي احترم نفسك رائد محترم انت فاكروا زيك كل تفكيره فالحاجات دي
مراد.حاجات ايه انا قولت حاجه انتي الي بتقولي
همس.لا ياراجل برئ اوي
مراد.طب يبا نشوف مين الي برئ فالبيت
همس .عرفت بقا انك قليل الادب
مراد.هههههه دانا سافل فالحاجات دي مش قليل الادب

موجه .اما اروح انا كمان اشوف المنيل ده اللي قاعد فالبيت من يوم ماتجوزنا يارب صبرني
يارتني ماقولتلك مابتعرفش ربنا يهدك هدتني
اما ده مابيعرفش اما اب مين اللي بيعرف

ينصرف اخواتهم وتبقي هي وهو فقط
وينغلق الباب خلفهم
لاتبقي صوت انفاسهم العاليه انفاسها المتوتره من وجوده وانفاسه الغاضبه الساخطه من حديثها وقرارها الذي تحاول به الهروب
صخر بغضب.ماقولتليش بقي كنتي بتقولي ايه عايز اسمع اطربيني

مهما حاولتي النهوض ياروح فستقعي مجددا في كهفي .ان كان سقوطك في حبي مزله لكبرياؤك يافتاه
فما احلاها مزله .وان كان تخبطك امامي يفضح مشاعرك وتجهلين اخفاؤه ولكن تحاولين فانا ساقضي ع محاولتك واجعل كل محاولاتك للاخفاء والهروب من بحر حبي تبوء بالفشل
حاولي السباحه حتي تتخلصي من بحر حبي حاوللي قدر المستطاع ولكن ستغرفين مجددا بفعل امواج حبي وشلالاته العاصفه لمشاعرك وكيانك
ستغرقين كما غرقت انا !!

ياتري صخر هيعمل ايه وهيعرف يمنعها من السفر ولا لا
وهيكون ردها عليه ايه
وايه الي مخبياه لها الاحداث !!

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42الصفحة التالية