رواية ملك القاسي

الفصل الثاني والثلاثون : خوف من المستقبل
______________________________
وقغنا البارت فخوف يارا من ادم وغضبه عليها.
يا ترى ايه اللي هيحصل؟
_____________________________
اما ادم فكان غاضبا حد الجحيم فعلت هذا لتزعجه وتحرجه امام عائلته…..حسنا.
اغلق الباب وصعد للأعلى وهو يصرخ بغضب : يااااااااارااااااااا.
شهقت يارا بفزع واستدارت وجدت باب الغرفة يفتح بقوة ليدلف ادم وعيناه تشع شررا….توترت يارا كثيرا فقال ادم بشر : انتي عارفة حجم المصيبه اللي وقعتي فيها نفسك
تلعثمت يارا وحاولت اخراج الكلمات لكن لسانها خانها فحدثت نفسها : ياربي انا مقفلتش الباب ليه ماهو مصبرش عليا من غير سبب.
اقترب منها ادم خطوة فشهقت وركضت بعيدا عنه وقفت على السرير وقالت بخوف : او….اوعى….اوعى تقرب خطوة
جز ادم على اسنانه وقال بحدة : انزلي يابت
يارا : بص يا ادم انا غلطت اه بس متنساش انه انا حامل ب ابنك
ادم بحدة اكبر : قولتلك انزلي من السرير مش فاضي للهبل ده يلااااا
بلعت يارا ريقها ونزلت جلست على السرير واردفت بابتسامة متوترة : ادم طب ايه رايك نعمل اتفاق…..اقصد يعني بلاش عنف….انا…انا حامل
طالعها ادم بحدة وقال بجمود : ولأنك حامل تعمليلي مقالب انتي عارفة انا ممكن اعمل فيكي ايه….بس معاكي حق مش هستخدم العنف علشان متتأذيش.
رمقها بنظرة نارية واقترب منها امسكها من معصمها واوقفها
يارا بفزع : بتعمل ايه
ادم بخبث : مفيش بس انتي مأكلتيش ولازم تعتني بنفسك
يارا : ااا….انا هبقى اكل بعدين
رمقها ادم بنظرة نارية وجذبها سحبها خلفه ونزل للاسفل وهو يهتف : لا مينفعش علشان البيبي
عقدت يارا حاجباها بتعجب وصدمة فطالعها لثواني و اجلسها على الكرسي وقال بهدوء : مش كويس تهملي اكلك علشان صحتك
يارا بداخلها : ده اتجنن بقى وانا اللي كنت فاكره اني هلاقي ايده تسلم عليا…..ثم ابتسمت بانتصار : اتاريه اتربى من الفلفل ايوة بقى لو كنت عارفة انه ده هيفيدك كنت عملت كده من زمان.
افاقت من شرودها على ادم وهو يضع طبقه امامها فتحت عيناها باتساع واردفت برعب : ده….ده…ده صحنك انت اللي حطيتله فلفل زيادة….وضعت يدها على فمها ونظرت اه فرمقها بنظرة حادة واردف ببرود : يلا اطفحي
هزت يارا رأسها نافية فصرخ : يلااااا
انتفضت بعنف وقالت برجاء : ادم انا اسفة والله مش هعيدها تاني بس متعملش كده
نهض ادم واقترب منها جلس بهدوء واضاف لصحنه المزيد من الفلفل وقربه منها فنزلت دموعها ونظرت له بضعف
ادم ببرود : بلاش شغل الابرياء ده اتفضلي كلي…..كادت تتكلم لكنه قاطعها : واذا رفضتي هضيفله اكتر يلا كفاية دلع
عضت يارا على شفتيها بقلة حيلة اخذت الشوكة وبمجرد ان بلعت اول لقمة سعلت بشدة ونزلت دموعها
يارا ببكاء : ادم والنبي انا حامل
ادم بنبرة هادئة : لا ازاي ده انتي عملتيها مخصوص علشاني وانا بكافئك اهو
شهقت يارا ببكاء وتابعت اكلها وادم يراقبها وكلما ارادت التوقف يمسك علبة الفلفل فتبلع الطعام بسرعة ( شفتي بقى من حفر حفرة لأخيه وقع فيها)
ادم بمكر : الاكل عاجبك صح
نظرت له يارا قليلا بعينان حمراوتان ثم انفجرت في البكاء وهي تنفخ بقوة……طالعها ادم ببرود فمسحت دموعها و تابعت طعامها لكن ادم قال بهدوء : خلاص خلاص كفايه….ناولها كأس ماء وتابع : اشربي
اخذته يارا وشربت بسرعة فطالعها ادم بأسى وندم فهو قسى عليها حقا
وضعت يارا كأس الماء وتابعت بحرقة وهي تنفخ فمها: عملت كده ليه حرام عليك
مد ادم يده ومسح دموعها ثم احتضنها بقوة واردف : خلاص حقك عليا
مسحت دموعها وقالت : انا تعبانة معلش اطلع وانام
ادم : لأ…. ودلوقتي بجد اقعدي علشان تاكلي
نهضت يارا وقالت : لا شبعت الحمد لله
وضع ادم يده خلف عنقها واليد الاخرى على وجنتها واقترب منها بسرعة شديدة و ضم شفتيها بشفتيه في قبلة رائعة قبلها برقة شديدة اذابت يارافأغمضت عيناها ببطئ شديد وهي مغيبة عن الوعي
ابتعد عنها ادم وقال بهمس : كده الحرق هيخلص بسرعة….ثم اضاف بابتسامة :بقلك فين الكيك اللي عملتيه الصبح عايز اكل منه ولا انتي خلصتي عليه
ابتسمت يارا بسعادة فأخيرا ظهرت ابتسامته الرائعة التي تزيده وسامة عن وسامته ثم نهضت وقالت وهي تدلف للمطبخ : مع اني لازم متكلمش معاك بس اعمل ايه بقلبي الطيب ده
ضحك ادم بخفة وجلس على الاريكة في الصالة وبعد ثواني جاءت يارا وضعت امامه الكب كيك وجلست تأكل بشراهة وهو يتطلع لها بطرف عينه ويبتسم.
اخيرا نطقت يارا : عارف انا نفسي ف ايه
ادم وهو ينظر للتلفاز : اممممم
يارا بعفوية : نفسي الادوار تتقلب وابقى مكانك ولو يوم واحد وصدقني في اليوم ده هطلع القديم والجديد وهخليك اقول حق يارا فرقبتي ياااه هيبقى احساس جميل اوي
جاهد ادم الا يضحك فاكتفى بابتسامة وقال : ليه بس هو انا عمتلك حاجة لا سمح الله
يارا بنفي : استغفر الله انت مبتعملش حاجة……ثم اردفت بحنق : كفايه انك كتلة برود متحركة ومبتتهزش شعرة منك ايه البرود اللي عايش فيه حضرتك يابني صدقني اذا ضحكت او فرحت او حتى زعلت ده مش ضعف ده دليل على انك عايش بس سبحان الله….بقلك انت امتى اخر مرة ضحكت بيها ومن قلبك
ادم ببرود : مضحكتش بحياتي
يارا بابتسامة : علشان كده بقولك ياريت نتبادل الادوار وصدقني هيكون اسعد يوم فحياتي
تمتم ادم بهدوء : ديه شايلة مني اوي بقى…..نظر لها وقال بنبرة جافة : وهتعملي ايه وقتها
يارا : قلتلك هطلع عليك القديم والجديد وهخليك تعتذر مني ميت مرة باليوم وهخليك تقول يارا ديه مفيش احلى منها وهخليك تاكل المعكرونة بتاعي وبوقك هيتشل نتقبل بس وهتشوف
ابتسم ادم باتساع وقال : لااااا كده كتير ايه لا قوليلي حضرتك انتي بتفضلي ترغي كتير كده ليه وانا بقول انتي غبية ليه اتاريكي بتستهلكي طاقتك بالكلام
شهقت يارا واردفت : انا غبية ربنا يسامحك ربنا عالظالم.
كاد ادم يتكلم لكن رن هاتفه فتح الخط وقال بهدوء : ايوة…….ماشي.
نهض و اتجه لغرفة المكتب فقالت يارا باستغراب : انت رايح فين
ادم بهدوء : عندي شغل وهخلصه….ثم دلف لمكتبه واغلق الباب خلفه……تنهدت يارا بحزن ونهضت غسلت الاطباق وصعدت لغرفتها جلست تقرأ آيات الله حتى نامت على الارض.
_____________________________
بعد منتصف الليل.
انهى ادم اعماله وصعد لغرفته دار بأنظاره فيها حتى وقعت عيناه على يارا وهي نائمة على الارض وتضم المصحف لصدرها. ابتسم بحب واقترب منها اخذ المصحف وحملها وضعها على السرير واستلقى بجانبها نظر لوجهها الملائكي وهي نائمة ابتسم بحنان ثم اقترب منها تحسس بطنها وهمس بهدوء : سمعت مامتك قالت ايه اني معرفش ازاي اضحك وافرح هو يمكن يكون كده فعلا بس امك المجنونة مبتعرفش اني بقيت عايش بعد مابقت بحياتي……طبع قبلة على بطنها واردف بهمس : مامتك زعلانة مني لاني اذيتها وكمان رفضت وجودك بس لساها بتحبني لانه مفيش اطيب ولا احن منها وانا كمان عايزكم وعايز وجودكم…..بص يا واد عايزك تبقى عاقل ومتتعبش ماما خالص لاني بزعل من اي حاجة اتضايقها…ابتسم بهدوء وطبع قبلة على بطنها رفع نفسه قليلا وقبل وجنتها ثم ضمها لصدره واغمض عيناه.
اما يارا فهي بمجرد ان وضعها على السرير استيقظت…….شعرت بالسعادة البالغة وهي تستمع لكلماته ترقرقت الدموع في عينيها وكادت تبكي من الفرحة لم اشعر به الا وهو يطبع قبلة على بطنها ووجنتها وضمها لصدره لتستقر في احضانه طوال الليل…..ابتسمت براحة وحدثت نفسها : احبك
______________________
*قصص رومانسية بقلمي فاطمة احمد*________
في صباح اليوم التالي
استيقظ مازن وكذلك رتاج متحمسين ليوم جديد حضر جميع الموظفين وانطلقوا لشرم شيخ لصفقة عمل وصفقة حياة ترى مالذي سيحدث
____________________________
في غرفة مظلمة يجلس اسر مقيدا ويصرخ مستغيثا بأحد لينقذه لكن لا احد يسمع…….فتح الباب فانطلقت اشعة الضوء اغمض اسر عيناه ثم فتحهما ولمح امرأة ترتدي الابيض وتقترب منه ببطئ
اسر بصدمة : ماما
فريدة : ايوة يا اسر انا مامتك
اسر : بس….بس ازاي انتي..انتي…
فريدة بابتسامة : اه انا ميتة بس لو تشوف نفسك هتكتشف انه انت اللي ميت مش انا
اسر بحيرة : ازاي مش فاهم
دمعت عينا فريدة وقالت : انا مش مصدقة انه ابني اللي كان يصحى الفجر ويصلي اتغير كده انت مش ابني اصلا.. فاكر يا اسر لما مرة قلتلك انه ربنا بيشوف كل حاجة بنعملها ولازم المسلم المؤمن يتكسف يعصيه فاكر انت قلتلي ايه….قلتلي يا ماما انا هعيش حياتي بطاعة الله علشان يرضى عليا…فاكر بس انا مش شايفة كده خالص بقيت بتشرب وبتزني استمتعت بالدنيا وملذاتها ونسيت الاخرة نسيت انه ربنا هيحاسبك على كل اغلاطك وذنوبك اللي عملتها لقوله تعالى “يُحْيِي اَلْعِظَامَ وَهٍيَ رَمِيمْ” هتتحاسب على كل اثم ارتكبته قول ياابني لما ربنا يسألك عصيته ليه وقصرت فواجباتك اتجاهه ليه…هتقوله ايه يا اسر انه شهواتي اتغلبت عليا رغباتي الدنيوية كانت اقوى من ايماني وحبي ليك…هتقوله ايه
نزلت دموعه وقال بصوت مخنوق : انا غلطت فحق ربنا وهو غضبان عليا اعمل ايه يا ماما
فريدة : توب ياحبيبي ربنا بيقبل التوبة حتى لو كنت كلك ذنوب…..فوق من الظلمة اللي عايش فيها الدنيا مش هتبقى معاك ولا الناس ديه هتبقى معاك لما تروح لربنا هتاخد معاك اعمالك بس ومش هتاخد حاجة تاني والله غفور رحيم…ماشي يا بني
اومأ اسر فابتسمت باتساع واستدارت لتذهب لكنه قال بسرعة : ماما متسيبنيش انا محتاجلك المكان ظلمة اوي
فريدة : لا انت محتاجني انت محتاج ترجع لربنا وصدقني زي ما الظلمة موجودة هتتحول لنور لما ترجع ايمانك بالله سبحانه و تعالى…..فوق قبل فوات الاوان يا اسر
“مااااماااا”
انتفض اسر وفتح عيناه بقوة والعرق يتصبب منه نهض على سريره جالسا وتمتم : انا….كنت بحلم
_____________________________
فتحت يارا عيناها ببطئ وجدت نفسها في احضان ادم رفعت نفسها قليلا وطالعت ملامحه الهادئة ابتسمت بشدة وهمست : ملاك نايم واعوذ بالله وهو قايم
ادم وهو مغمض عيناه : بتقولي ايه
شهقت يارا وقالت : انت…انت….
فتح ادم عيناه نظر لها وقال بابتسامة : صباح الخير
يارا بخجل : صباح النور
نهض ادم جالسا همس وهو يداعب وجنتها : كنتي بتقولي ايه بقى
نظرت له يارا ببراءة فتابع بهدوء : بلاش شغل الملاك البرئ من على الصبح يا يارا
ضحكت يارا بخفة وقالت : انا مبمثلش على حد انا اصلا ملاك حقيقي.
ادم بسخرية : اه ما انا عارف…….ثم نهض ودلف للحمام استحم وارتدى ملابسه وخرج لم يجدها في الغرفة نزل للاسفل رآها جالسة على السفرة تنتظره اقترب منها وجلس بجانبها وبدأ يتناول فطوره وهي شاردة
ادم بهدوء : انتي مبتاكليش ليه
يارا : مش عايزه هبقى اكل اي حاجة بعدين
نظر لها ادم وقال بحدة : يار انتي مبتفهميش من اول مرة ليه مش قلتلك اعتني بأكلك وصحتك ولا نسيتي انك حامل
يارا : بس انا……
ادم : مفيش بس اتفضلي كلي قدامي
يارا بتعب : ادم والله مش قادرة هبقى اكل بعدين صدقني
تنهد ادم ونهض اخذ هاتفه ومفاتيحه وقال : عايزه حاجة
يارا بخجل : لأ…اه.. لأ…احم بصراحة عايزة آيس كريم و….
ادم : وكمان ايه…
نظرت له يارا وقالت بسرعة : ايس كريم وشوكولا وشيبسي وبسكوت و….
قاطعها ادم : بس بس عايزه تخربيلي بيتي وبعدين الحاجات دول كانو موجودين المبارح ولا خلصتي عليهم كلهم
وضعت يارا يدها على بطنها وقالت : البيبي مش انا
ابتسم ادم واخفض رأسه لها طبع قبلة على جبهتها وقال : هجيبهم معايا لما ارجع ماشي
اومأت يارا بابتسامة واردفت : خود بالك من نفسك
هز ادم رأسه وخرج بينما نهضت يارا نظفت المكان وجلست تشاهد التلفاز…
__________________________
في المساء
عاد ادم للفيلا دلف ووجد المكان هادئا استغرب ونادى بصوت عالي : يارا انتي فين…
لم يسمع ردا فقلق و صعد لغرفته وصدم مما يرى…..يارا فاقدة وعيها على السرير وبجانبها بقعة من الدماء…….!!!
____________________________
error: