رواية ملك القاسي

الفصل السابع والعشرون : هرب
___________________________
اهو البارت بدري اوي وهنزل بارت تاني المسا. وقفنا البلرت فضرب ادم ليارا ياترى ايه اللي هيحصل
_____________________________
وضع ادم يده في جيب بنطاله واقترب منها ببطئ شديد وعيناه تقدح شررا ابتلعت يارا ريقها بصعوبة وتراجعت للخلف بسرعة
اخيرا نطق ادم بنبرة مخيفة للغاية : رحتي فين
ارتجفت يارا وقالت بصوت متقطع : انا…قولتلك
ادم بهدوء شديد : عايز اسمع تاني
لم تتكلم يارا فصرخ بقوة هزت جدران الفيلا : انطقي كنتي فييييييييييييين
انتفضت يارا وقالت : انا…انا رحت لرهف و….
لم تكمل لانها تلقت صفعة عنيفة للغاية من قبضة ادم صرخت بقوة وسقطت على الارض وفمها وانفها ينزفان
اقترب مننا ادم بسرعة البرق جذبها من حجابها فسقط وظهرت خصلات شعرها اوقفها وصرخ وهو يقلدها : معلش اروح لرهف….وصفعها ثانية.
سقطت يارا مجددا لكنه امسكها من شعرها واوقفها وقال : انا اتصلت بيها ووعدتها….وصفعها للمرة الثالثة كل هذا ويارا تصرخ بخوف وتبكي من الالم
يارا بصوت ضعيف : ادم…..انا هفهمك
صرخ ادم بغضب الدنيا وهو يدفعها على الطاولة امامه : تفهميني ايه انك وحدة ******* وبتكذب عليا وتقعد مع الشباب افهم انه مراتي اللي بتمثل انها محترمة ومتدينة بتكذب عليا افهم اييييييييه.
انهى كلامه مع صفعها مجددا وتلاها عدة صفعات ويارا تصرخ من الالم حتى سقطت على الارض ووجهها ملئ بالكدمات وانفها وشفتيها ينزفان بقوة.
_____________________________
كانت حنان جالسة مع زهرة وابراهيم وسليم يتكلمان حتى سمعا صوت صراخ يارا القوي.
نهض الجميع وقالت حنان بقلق : ايه الصريخ ده….يارا…انهت كلامها وهي تخرج من الفيلا بسرعة وابراهيم والاخرون خلفها دلفت لفيلا ادم كان الباب مفتوحا وانصدمت عندما وجدت يارا ملقاة على الارض وشعرها متناثر و ادم يكسر كل شئ امامه.
صدم الجميع واقاربت حنان من يارا وهي تصرخ : ادم انت عملت اييييه. احتضنت يارا فتشبثت بها وقالت بصوت متقطع : ماما……ماما خديني من هنا مش عايزه ابقى هنا…ماما
حنان بغضب : ادم انت تجننت ازاي تضرب مراتك
ادم بنبرة جامدة : ده بيني وبين مراتي ياريت تروحو
ابراهيم : لاااااا انت مش طبيعي عايز تبقى راجل على مراتك يا ادم انت من امتى بترفع ايدك على بنت
ادم بصراخ غاضب : قلت الكل يطلع براااااا
انتفض الجميع وصرخت يارا : لاااا ماما متسيبنيش هنا متسيبنيش هو…..هو…لم تكمل لانها اغمضت عيناها وفقدت وعيها
زهرة بذعر : يااااراااا
نظر لها ادم واقترب منها بسرعة ابعد شعرها عن وجهها وانصدم عندما رأى ملامحها زرقاء واثار اصابعه مطبوعة عليها بشدة لم يصدق انه فعل كل هذا في لحظة غضبه الان هي جثة هامدة بين يديه……..حملها بسرعة وصعد بها للغرفة ولحقته حنان وابراهيم وسليم.
وضعها على السرير وقال : ماما اتصلي بالدكتورة بسرعة
اومأت حنان و اخذت هاتفها لتتصل بينما نزل ادم لغرفة مكتبه صفع الباب بقوة وجلس على الكرسي وهو يكاد ينفجر من الغضب اخرج الصور التي فيها يارا و احمد في السيارة وهو يمسك يدها والاخرى يضع يده على وجهها……بمجرد ان رأى الصور اشتعلت عيونه بالغضب الشديد وقال بشر وملامحه مظلمة : هو انتي لسا شفتي حاجة ده انا هندمك على الساعة اللي فكرتي تخدعيني فيها شكله تعاملي الكويس مش نافع معاكي خالص.
سمع طرق الباب تلاه دخول ابراهيم نظر له وقال بهدوء : الدكتوره جات
لم يبالي ادم بكلامه وملامحه باردة بطريقة غريبة
ابراهيم بغضب : انت ايه يابني ايه البرود اللي عايش فيه ده انت لسا ضارب مراتك وكانت هتموت ف ايدك من امتى بترفع ايدك على ست والادهى انها مراتك عملت كده ليه ديه الامانة اللي اداهالك اخويا احمد بتضرب بنت صغيرة الضرب ده كله
ادم ببرود : انا مش ندمان لاني ضربتها لانه غلطتها بالنسبالي لا تغتفر
تطلع له ابراهيم قليلا ثم اردف : مكنتش فاكرك كده خالص اه انت طول عمرك بارد وصارم بس دلوقتي عرفت انك بدون قلب ومبترحمش حد حتى مراتك…….لم يتكلم ادم بل لم تتغير ملامح وجهه الجامدة حتى زفر ابراهيم بقوة وخرج.
شد ادم على شعره بقوة حتى كاد يقتلعه نظر للصور مجددا وكاد يرميها لكن فجأة لاحظ شيئا لم يلحظه من قبل.
دقق في الصور جيدا وفتح عيناه اقصاهما عندما لمح عيناها حمراوتان وشفتيها لونها شاحب وهذه الملامح تظهر عليها عندما تكون خائفة ومذعورة للغاية.
ادم بهمس : معقول اكون….. اخذ هاتفه بسرعة وطلب احد الارقام وبعد مدة سمع صوت الطرف الثاني يقول : امرك يابشمهندس ساعة ويكون قدامك.
اغلق الخط ونهض وخرج من الفيلا مسرعا ركب سيارته وانطلق بها بسرعة جنونية كعادته.
___________
قصص رومانسية بقلمي فاطمة احمد
______________________________
خرجت الدكتورة من غرفة يارا وكانت زهرة وحنان وابراهيم وسليم في انتظارها
حنان بلهفة : خير يادكتورة يارا كويسه
الدكتورة : ايوة بس اتعرضت لعنف شديد وده خلاها تفقد وعيها لانه جسمها ضعيف اوي والضغط عليها كان شديد انا اديتلها مهدئ بس ياريت تاخدو بالكم منها
اومأت حنان وقالت : متشكرة اوي
الدكتورة : العفو….غادرت بينما قالت حنان : انتو رجعو للبيت وانا هفضل معاها
زهرة ببكاء : لا انا مش هروح من غيرها وبعد اللي حصل مش هسيبها معاه ابدا
سليم بغضب : هو فين الوحش ده
تنهد ابراهيم وقال : معرفش راح فين بس من شويا طلع ومش عايز اعرف هو فين اصلا تعال يا بابا وانتي يا امي حنان هتفضل معاها
زفرت زهرة وخرجوا من الفيلا. نزلت حنان للاسفل ودلفت مكتب ادم تبحث عن اي شئ يفسر الذي حدث فهي تعلم ان ادم لن يفعل هذا دون اي سبب لمحت صورا ملقاة على الارض فاخذتها وانصدمت مما ترى
حنان بدهشة : ايه ده يعني الحكاية مطبقة….صعدت بسرعة لغرفة يارا دلفت ووجدتها بدأت تستيقظ اقتربت منها وقالت بلهفة : يارا حبيبتي
فتحت يارا عيناها وهي تشعر بألم رهيب في جسدها ووجهها تذكرت ماحدث فانتفضت جالسة وبدأت تتنفس بصعوبة….احتضنتها حنان وقالت : خلاص ياحبيبتي اهدي شويا
يارا بخوف وصراخ : لاااا انا معملتش حاجة صدقيني متسيبيهش يضربني انا….هو اللي ضربني يا ماما هو اللي ضربني…..بكت بهستيرية ثم ابتعدت عنها وقالت بقلق : ابني….ابني حصله ايه هو متأذاش صح
حنان بنفي : لا اطمني بس انتي شوفي الصور ديه….اعطتها الصور وانصدمت يارا من شكلها فيها وضعت يدها على فمها وقالت ببكاء : انا مش عايزه افضل معاه مش عايزه اعيش معاه مش عايزه
حنان بسرعة : خلاص اهدي علشان خاطري يابنتي متحرقيش قلبي عليكي اهدي
احتضنتها يارا وقالت بارتجاف : انا….انا قلتله اني رايحة لرهف بس كان عندي موعد مع الدكتورة ولما وصلت في حد سحبني واخذني للعربية ده كان واحد بيدرس معايا في الكلية و متكلمتش معاه والله يا ماما انا معملتش حاجة غلط و…و..
قاطعتها حنان : خلاص اهدي اهدي عارفة انك معملتيش حاجة غلط ربنا عالظالم يابنتي
اغمضت يارا عيناها بسرعة من التعب والالم ونامت مجددا…..مسحت حنان على شعرها ودموعها تنزل على هذه المسكينة التي لاتستحق مايحدث معها.
حنان : ااه يابنتي منه لله اللي عايز يدمر علاقتكم.
__________________________
لكمه بعنف فسقط الاخر على الارض وهو يصرخ من الالم اقترب منه وانخفض لمستواه
ادم بهمس : لاخر مرة هسألك ازاي يارا كانت فعربيتك يا *****
احمد بتألم : سامحني بس هوما اللي قالولي
لكمه ادم في بطنه بقوة اخرجت الدماء من فمه صرخ ادم بقوة ارعبت احمد للغاية : انطق يارا كانت فعربيتك لييييه
احمد برعب : بص في ناس قالتلي اعمل كده انا من اسبوع كنت براقب مراتك واستناها تطلع من الفيلا بتاعتك والنهارده لما طلعت انا مسكتها و اخذتها للعربية وحاولت ام ددها بس هي ضربتني وزعقتلي وبعدين طلعت
وقع الكلام على ادم كالصاعقة ظلمها نعم ظلمها جدا ضربها بقوة ولم يراعي ضعفها وسنها الصغير لم يتأكد مما رأى وتسرع لكن لماذا كذبت عليه لماذا قالت انها ستذهب لرهف واين ذهبت اسئلة كثيرة تدور حوله و يارا الوحيدة التي تستطيع الاجابة عنها.
نظر له ثانية وقال ببرود : ومين دول
احمد بتوتر : انا…م…معرفش بس كانو اتنين والنبي سامحني انا عملت ده علشان غروني بفلوسهم
طالعه ادم قليلا ووضع يده على كتفه وقال بهدوء : ولا يهمك
ابتسم احمد لكن سرعان ماصرخ بألم عندما لكمه ادم في وجهه اوقفه مجددا وصفعه لكمه وركله مارس كل وحشيته عليه ولم يشفى غليله بعد يتذكر كيف ضرب طفلته وشوهها يتذكر كيف كانت تترجاه ليتركها ترجته ليدعها تفسر له لكن لم يدع لها الفرصة….اخيرا تركه فسقط احمد فاقدا للوعي عدل ملابسه وقبل ان يخرج وجه كلامه لرجاله
ادم بنبرة جامدة للغاية : عايزكم تعاملوه كويس اوي انتو عارفين لازم تعملو ايه
ابتسم احدهم واردف : طبعا يا بشمهندس بس هو دلوقتي شبه ميت هنعمل فيه ايه بعدين
ادم بهدوء : خدوه ع المشفى….وخرج بسرعة كان الظلام قد حل انطلق لفيلته لحبيبته ترى كيف يكون حالها الان هل استيقظت وماذا تفعل مؤكد انها تبكي وخائفة جدا يريد مواساتها وايضا سؤالها لماذا كذبت عليه واين ذهبت.
اوقف سيارته عندما وصل خرج بسرعة ودلف للفيلا صعد لغرفته بخطوات بطيئة يخشى رؤيتها وهي بهذه الحال هو سبب ماحدث لها كيف ستسامحه… تنهد بقوة ودلف للغرفة وجدها نائمة على السرير اقترب منها وابعد خصلات شعرها وشعر بغصة مؤلمة حد الجحيم في قلبه وهو يرى وجهها وشفتها المتورمة علامة اصابعه تملؤها…..مسح على وجنتها برقة شديدة وهمس : حقك عليا يا يارا.
شعرت يارا بيد تلمسها شعرت بألم شديد وفتحت عيناها وعندما رأته صرخت بقوة كأنها رأت وحشا ونهضت
ادم بهدوء : يارا اهدي
ارتجفت يارا وتراجعت للخلف وهي تصرخ بهستيرية : لااااا متضربنيش انا معملتش حاجة معملتش حاجة
نهض ادم واقترب منها وقبل ان يلمسها تراجعت للخلف وصرخت ببكاء : ابعد عني مااااااامااااااا مش عايزه اشوفك سييبني مااااامااااا
امسكها ادم من ذراعها وقال بغضب : اهدي انا مش هاجي جنبك اسكتي بقى
دلفت حنان بسرعة واقتربت من يارا فتشبثت بها وقالت ببكاء هستيري : مااااامااا ماما…ماما قوليله يروح قوليله يبعد عني انا معملتش حاجة غلط علشان يضربني
حنان : ادم اطلع دلوقتي ارجوك
قبض ادم على يده بغضب وكاد يخرج لكن سمعها تقول ببكاء : هو وحش….ضربني جامد اةي يا ماما جامد اوي انا عملتله ايه علشان يضربني الضرب ده كله عملتله اييييييه
نظرت حنان ل ادم وجدته يطالعها بغضب الدنيا لا يصدق انه لهذه الدرجة اصبحت تخشاه اصبحت تخاف حتى سماع صوته…….تنهد وخرج بسرعة نزل للاسفل ودلف لمكتبه.
مر الليل بكامله لم يستطع احد النوم بقي ادم مستيقظا حتى اذان الفجر توضأ وسجد لربه كان طول عمره صلبا قويا يخشاه كبار الرجال تصدى لمؤامرات كثيرة رأى الموت بعينيه اكثر من مرة ولم يضعف ابدا لكن الان زوجته تسبب له الحيرة اخطأ في حقها هو يعترف لكنها ايضا كذبت عليه ولاتزال تخفي عنه شيئا مهما لايدري ماهو ولم تخبره لحد الان هل هو خطير لهذه الدرجة.
انهى صلاته وجلس يقرأ القرآن حتى اطلت الشمس ذهب للشرفة ووقف يفكر هل يصعد لها ام ان الوقت ليس مناسبا….زفر بغضب وحمل مفاتيحه وهاتفه غادر الفيلا وانطلق لشركته
____________________________
اخيرا نطق سليم : هترجعو للصعيد دلوقتي ليه
علي : ااه في شغل كتير يابوي ولازم ارجع انا وعمر
زهرة : ماشي ونحنا هنيجي معاكو كفاية قعدة هنا
ابراهيم : ليه يا امي انتو اقعدو وهوما لو عايزين يروحو براحتهم
سليم بهدوء : معاه حق مينفعش نروح ونسيب يارا هنا
ابتسم عمر وقال بغباء مصطنع : متسيبوهاش ازاي تقصد ايه يا جدو
تنهد سليم وقال : لا مفيش خناق عادي بينها وبين ادم هنصالح بيناتهم ونرجع نحنا برضو
اوما علي واخذ حقيبته وخرج وخلفه عمر ركبا السيارة فقال عمر : انا مش فاهم عايزنا نروح دلوقتي ليه مش نحنا حققنا اللي عايزينه
علي : يا غبي انت من امتى بتفهم ادم كشف القصة وضرب الزفت احمد ودلوقتي مرمي بالمشفى عايزنا نفضل هنا ونتكشف
عمر بخوف : ادم ازاي عرف و احمد قاله انه نحنا اللي قلناله يعمل كده
تنهد علي وقال : معرفش بس اللي عارفه انه لازم نروح ادم مش هيرحمنا وهنكون فوضع اسوء منه
اومأ عمر وانطلقا بعدما تسببا في دمار علاقة زواج..
_____________________________
استيقظ اسر وجد نفسه في احضان فتاة لا يعرفها نهض جالسا وايقظها
اسر بتعب : انتي يابت قومي
استيقظت الاخرى وقالت بغنج : صباح الخير يا حبيبي اعملك قهوة
اسر بابتسامة : امووووت انا بالدلع ده اعمليلي قهوة دماغي هتروح فيها
ضحكت الاخرى بدلال ونهضت. رن هاتفه وكان زياد فتح الخط وقال : ايوة يا زياد
زياد : قول السلام عليكم يا اخي
اسر : السلام عليكم هاا في ايه
زياد : وعليكم السلام انت فين
اسر : في الشقة بتاعتي ليه
زياد : لا مفيش بس رهف راحت لبيت اهلها وانا قاعد هنا لوحدي ماتيجي ندردش شويا
اسر : ماشي ياخويا انا جاي سلام
اغلق الخط ونهض اخرج مبلغا من المال والقاه على السرير وخرج بسرعة ركب سيارته وبعد مدة وصل لمنزل اخيه دلف واستقبله زياد وجلس يتكلم معه.
______________________________
شهقت وقالت بصدمة : اييييه هو اللي عمل فيها كده
تنهدت حنان وقالت :ايوة هو شفتي عمل ايه بالبنت المسكينة ديه
رهف بخوف : بس ليه هو بحياته مرفعش ايده على ستات
اعطتها حنان الصور فاتسعت عيناها وقالت بصدمة : ده احمد هي بتعمل معاه ايه
حنان : انتي بتعرفيه
رهف : وده مين اللي مبيعرفوش ده بتاع ستات حد مقرف بصراحة بس يارا بتعمل معاه ايه
حكت لها حنان ماحدث فقالت رهف باستغراب : وهي راحت للدكتور ليه
تنهدت حنان وقالت : لانها حامل
رهف بصراخ : اييييه انت بتقولي ايه انا مبقتش فاهمة حاجة
حنان : بس بس ايه الصوت ده القصة انه ادم مش عايز اولاد ويارا كلعت حامل ومرضيتش تقوله حتى يلحق الوقت المناسب والمبارح راحت للدكتورة بس زي ماقولتلك الحيوان ده سحبها ليه وفي حد صورهم وبعث الصور ل ادم وهو جن جنانه ونزل فيها ضرب
رهف بأسى : مسكينة بس هي برضو غلطانة على الاقل كانت تتصل بيا وتقولي علشان اروح معاها كده مكنش هيحصلها حاجة ومكنش لازم تخبي عليه
حنان بحدة : لا ادم هو اللي غلط مش يارا هو اللي خلاها تكذب عليه خوفها منه خلاها تعمل كده
رهف : ماشي انا هطلع اشوفها دلوقتي
حنان : لا سيبيها ترتاح بعدين شوفيها المسكينة تعرضت لانهيار عصبي حتى المبارح لما شافته بقت تصرخ وتعيط ربنا يسامحه عاللي عمله فيها
اومأت رهف ونهضت قائلة : انا هعملك عصير يا نونو تريحي بيه شويا….ذهبت بينما بقيت حنان تفكر : والله لاربيك يا ادم ان مخليتكش تعتذر منها
______________________
نهضت يارا اخيرا انتفضت ونظرت بحانبها ثم تنهدت براحة لانه ليس موجودا الان……تذكرت ماحدث فنزلت دموعها بقهر ضمت ركبتيها لصدرها وبقيت تبكي بقوة حتى هدأت مسحت دموعها واردفت : انا مش هسامحك عاللي عملته فيا ابدا مش هسامحك…
___________________________
في المساء
عاد ادم من الشركة دلف للفيلا وصعد للاعلى….فتح الباب ببطئ لم يجدها اضاء النور ولف بأنظاره حول الغرفة وجدها فارغة…. مسحت على وجهه ببطئ ونزل للاسفل يبحث عنها لم يجدها صر اسنانه بغضب وصعد للاعلى مجددا واتجه للدولاب فتحه وانصدم عندما وجدها فارغا….لقد فعلتها اذا مثلما توقع….لقد هربت…..!!!!
__________________________
error: