رواية ملك القاسي

الفصل الثامن : قاسي وظالم لكن مميز…
_____________________
وقفنا البارت فرؤية ادم والجميع ليارا بملابس نومها وغضب ادم الكبير
ياترى ايه اللي هيحصل وياريت متكتبوش تم ولا كملي او حلوة بس والله قلبي هيوقف يرضيكم كده
______________________________
كان ادم جالسا مع العائلة بعدما جاءت من الصعيد واستغرب قدومهم
عمر بابتسامة خبث : مبروك ياولد عمي عجبال الفرح
ادم ببرود : يبارك فيك
سليم : العروس فين
احمد : رهف راحت تفوقها
لم يكمل احمد كلامه حتى سمع صوت صراخ الفتاتان والضحك الشديد نظر ادم لمصدر الصوت وجد رهف تركض بأسدالها و يارا خلفها بملابس بيتية لكن مختلفة عن ماكانت ترتديه بالامس…..صر اسنانه بغضب واحتدت عيناه بشكل مرعب ومخيف نظر لعمر وجده يتطلع لها وسليم وعلي ينظران للارض وزهرة تقف بجانب حنان باحراج واحمد وابراهيم ينظران له بترقب فهما يعلمان جيدا انه لن يمرر فعلتها بسلام
رمق ادم عمر بنظرة حارقة مخيفة فاخفض بصره بسرعة نهض ونهض معه الجميع وصرخ بقوة : ياااااراااااااا
انتفضت يارا بقوة وتسمرت مكانها نظرت له بخوف وجدت منظره مرعب للغاية عيناه حمراوتان كالجحيم وانفاسه متسارعة للغاية من الغضب نزلت دموعها بخوف ولم تجده الا وهو يقترب منها وقد قبض على يده بعنف حتى كاد يمزقها وللتو لاحظت انها تقف امام الجميع بدون حجاب فشهقت بقوة كادت تذهب لكن كان ادم قد وصل اليها ومسك ذراعها بعنف في نفس اللحظة التي اقتريت منه حنان وقالت بتوتر وهمس : ادم نحنا قدام العيلة سيبها وبعدين ابقى اتكلم معاها
نظر لها ادم فاستغلت يارا الوضع وسحبت يدها بقوة وركضت لغرفتها بسرعة فائقة وتركت ادم يشتعل من الغضب وقد زاد فلحقها وعقله لايفكر الا في تربيتها من جديد
حنان بصوت عالي : اااادم
كانت يارا تركض في الممر خوفا من بطشه لم تشعر الا بيد تمسك معصمها صرخت بفزع ونظرت له وثالت بصوت متقطع : ا ادم م مكنتش عا…..
لم يتكلم ادم وسحبها مجددا وأخذها لغرفته دلف ورماها على الارض بعنف فصرخت بألم……اغلق الباب واستدار اليها بغضب الدنيا لكن بروده يغلفه كعادته اقترب منها واوقفها مجددا
يارا بفزع : ادم ااااااااااه. امسكها ادم من شعرها وجذبها له يعنف وقال بصراخ غاضب : يابنت****** ازاي تطلعي قدام الجماعة كده ولا عايزه عمر يشوفك كده صح
لم تجب يارا من الخوف فدفعها لتصطدم بالحائط بقوة صرخت بقوة ونادت باعلى صوتها : مااااامااااااا
اقترب منها ادم وشدها من شعرها وهو غير واعي كل مايفكر به هو كيف يراها احد غيره بهذا الشكل
ادم بقسوة : محدش هيحوشني عنك و ديني ماهرحمك
يارا بضعف : شعري يا ادم حرام عليك
رفع ادم يده ليلكمها لكن فتح الباب ودلفت حنان بسرعة
حنان : ادم بلاش تضربها مش كده
نظر لها ادم وقال من بين اسنانه : محدش يدخل ولو سمحتي اطلعي هتفاهم معاها
حنان : لا يا ادم مش هطلع من غيرها
ركضت لها يارا تستحمي بها فاحتظنتها حنان بقوة وقالت : بتضربها ليه بس
يارا ببكاء : ماما مش عايزة ابقى هنا هيضربني
ادم بجمود : ماما لو سمحتي اطلعي عايز اقولها كلمتين
نظرت له حنان قليلا وتركت يارا فتمسكت بها اكثر ونظرت لها برجاء فقالت حنان : اهدي ياحبيبتي متخافيش…تطلعت ل ادم برجاء كي لا يؤذيها وخرجت واغلقت الباب خلفها
اقترب ادم منها فتراجعت للخلف وتلقائيا وضعت يدها تخفي وجهها خوفا من ضربها مجددا تطلع لها ادم ولشعرها الذي بعثره مد يده وابعد يدها عن وجهها وقال بهدوء : بصيلي يا يارا
رفعت يارا عيناها بتوتر شديد وقالت بصوت مخنوق : اسفة
ادم بتهديد : انا مرضيتش اعمل مشكلة علشان الناس هنا ولعلمك انا سكت علشان امي مش علشانك ابدا واما عن هدومك فطول ماهوما هنا وطول ما ابويا بالبيت هتلبسي الاسدال كلامي واضح
هزت يارا رأسها موافقة فامسك يدها وقال وهو يخرج : تعالي معايا ومطلعيش صوت
يارا بارتباك وخفوت : واخدني فين
لم يرد ادم وسحبها خلفه واخذها لغرفتها بعدما تأكد من عدم وجود احد ادخلها واغلق الباب ونزل للاسفل
______________________________
في االاسفل
كان الصمت سيد الموقف احمد وابراهيم يجلسون بتوتر وسليم ايضا وزهرة ورهف دلفتا للمطبخ بينما عمر جالس يتذكر منظرها المغري بملابسها البيتية تخيل لو كانت زوجته لكان الان من اسعد الرجال
عمر بداخله : ااااه يابت عمي انتي حلوة جوي اكده ليه
احمد بهمس ل ابراهيم : ادم هيعمل فيارا ايه يا ابراهيم
ابراهيم : لا متقلقش ادم مش هيأذيها
احمد بضيق : انا مش هسكت لو ضربها
كاد ابراهيم يتكلم لكن ادم نزل وجلس امامهم بهدوء
خرجت زهرة من المطبخ مع رهف وقالت : كيفك ياولدي
ادم : الحمد لله ياست زهرة بس مش انتو قلتو هتيجو الاسبوع الجاي
علي : بعد ماجيتو اهنيه عمر جال انه لازم نجيلكم ورايد تبجى مفاجأة ليكم
عمر بخبث : بس اظاهر جينا بوقت غلط لانه يارا
قاطعه ادم ينبرة مميتة : المدام يارا
اصبح الجو متوترا فقالت رهف محاولة تغيير الموضوع : يلا يا ابيه علشان نلحق جهز نفسك
سليم بابتسامة : الف مبروك
ادم : ربنا يبارك فيك رهف اطلعي ليارا وانا هتصل بمازن يجي
اومأت رهف وصعدت بينما نهض ادم واتصل بصديقه مازن الذي حضر بعد ساعة وهنأه
_________________________
في المساء
اقيمت حفلة خطوبة صغيرة في منزل يارا حضرت العائلة فقط ومازن ووالده ارتدى ادم بدلة سوداء وقميص ابيض وحذاء اسود ولم يضع ربطة عنق وصفف شعره الغزير للهلف فكان غاية في الوسامة بهدوءه وبروده كان رائعا وارتدى مازن بنطال جينز و قميص نبيتي اظهر عيناه الخضراء الجذابة وصفف شعره فكان ايضا وسيما للغاية
ارتدت رهف فستان احمر به حزام ستان فضي وحجاب باللون الفضي و حذاء بنفس اللون ووضعت كحل و ملمع شفاه بينما ارتدت يارا فستان ذهبي لامع ضيق عند اسفل الصدر ويتسع بعدها باتساع جميل وحجاب باللون الذهبي لم تصبغ وجهها بشئ الا بعض الكحل الذي وضعته لأول مرة فكانت غاية في الرقة والجمال و انبهر ادم من جمالها المفرط لكن تجاهل مشاعره وابعد وجهه عنها
احضرت حنان الشبكة فرفضت يارا رفضا تاما ان يلبسها ادم لها لان زواجهما ليس رسمي ولايجوز لمسها هذا ماقالته لكن حقيقة تهربت من الموضوع لتجنب الصعقات الكهربائية التي تصيبها كلما اجتمعت يده مع جزء من جسدها وايضا ادم تعجب لكن لم يقل شيئا فهي محقة فقام احمد بالباسها وبارك لهما الجميع
بعد انتهاء الحفلة جلست العائلة في الصالة يتحدثون حتى قال ابراهيم : انا بقول نسيب العرسان مع بعضهم شويا
نهض الجميع وخرجوا وتركوا ادم مع يارا التي تشتعل من الاحراج
تأملها ادم باعجاب اللون الذهبي يلائم بشرتها البيضاء وعيناها العسليتان ووجهها لم يعد فيه مكان لتدفق الدماء فيه لم يشعر بنفسه الا وهو يبتسم وقال بهمس : هو انتي ليه جميلة كده
يارا باحراج وضيق : لو سمحت يابشمهندس الكلام ده مينفعش
استعاد ادم نفسه سريعا وقال بجدية : بصي نحنا بعد الجواز مش هنفضل عايشين هنا
رفعت يارا رأسها وقالت : طب هنعيش فين
ادم بهدوء : الفيلا اللي قدامنا ديه هنعيش فيها
توترت يارا وقالت : ودراستي
ادم : طبعا هتكملي دراستك انا مش هغصبك على حاجة اصل جوازنا ده تمثيل ومؤقت……صمت قليلا يطالع ملامحها التي تغيرت واكمل بتهديد : بس طول ماانتي على ذمتي ممنوع تعصي كلامي واللي بقوله هتقولي عليه حاضر ومش عايز تعامل مع اي حد من قريب او بعيد
يارا : انا عارفة حدودي كويس
ادم ببرود : تمام
تمتمت يارا بضيق : بارد
كاد يتكلم لكن قاطعهم دخول مازن وكلامه المرح : اووووبا كنتو بتقولو ايه
ابراهيم : هههههه يس ياواد عيب
جلست العائلة وقال ابراهيم : انتو هتفضلو معانا يا ابويا لحد مالفرح يتم بعد اسبوع ب اذن الله
سليم : ماشي
تضايق ادم ونظرةلعمر وجده ينظر ليارا ويبتسم قبض على يده وحاول تمالك نفسه كي لاينهض ويلكمه
حنان : يلا يارهف خدي يارا زمانها تعبت اطلعي اوضتها ونحنا لازم نروح يلا يا جماعة
نهض الجميع وخرجوا من الفيلا بينما اخذت رهف يارا ودلفت لغرفتها
رهف بلهفة : ها ايه اللي حصل
يارا : هو ايه
رهف : يعني الفضيحة اللي حصلت النهارده ابيه ادم كانت عيونه بتقدح شرر عمل فيكي ايه….لم تتكلم يارا فاقتربت رهف وتحسست وجهها وقالت : وشك مش متشلفط ياحبيبتي يلا الحمد لله بس عمل ايه
يارا بحزن وقهر : زعقلي جامد ولولا امك تدخلت وحوشته عني كان زماني وشي متورم
رهف : ماانتي برضو طلعتي كده قدامهم الحمد لله ماما دخلت بالنص
يارا: اسكتي يارهف انا لدلوقتي بستغفر كتير اوي وبدعي ربنا يسامحني
ابتسمت رهف وقالت : خلاص حصل خير امشي ترتاحي
اومأت يارا ونزعت حجابها نظرت لاصبعها وتطلعت للدبلة بشرود وتمتمت : قاسي وظالم…..لكن مميز
__________________________
بعدما دلفت العائلة للفيلا دلف عمر لغرفة مكتب ادم لم يجده كاد يخرج لكن يد سحبته بعنف ولكمته بقوة فجرت الدماء من انفه
عمر بصراخ والم : ااااااااه
____.

error: