رواية ملك القاسي

الحلقة /24 …والاخيرة

الفصل الرابع والثلاثون : لأنني احبك
_________________________
وقفنا البارت ف قول يارا ل ادم انها هتطلق يا ترى ادم هيقولها ايه
_____________________________
اقترب منها ادم بسرعة وغضب شديد رفع يده لتهبط عليها امسك ذراعها بوحشية ولواه للخلف بعنف فصرخت يارا بتألم شديد ونظرته له برعب
طالعها ادم بشر وعيون مشتعلة ثم همس بنبرة مخيفة كالجحيم : اقسم بربي يا يارا كلمة طلاق اسمعها تاني لحتى تشوفي حاجة متعجبكش خالص وانا بحذرك اوعى تختبري صبري لانه وقتها مش هيكون ليكي حيل تتكلمي تاني….امسك فكها بعنف واردف : فاهمة.
كان قلب يارا يوشك على الخروج من مكانه بسبب دقات قلبها العنيف تطلعت له برعب وجهه الاحمر من الانفعال وعروقه البارزة قبضته المشتدة على وجهها وذراعها تكاد تمزقها وبراكين الغضب التي تجزم انها ستنفجر بها في اي لحظة…..لم تتكلم فضغط على ذراعها اكثر حتى صرخت بتألم : فاهمة….فاهمة….ذراعي يا ادم هتكسرها
تركها ادم وهو يتنفس بسرعة شديدة رمقها بنظرة حارقة ثم خرج من الغرفة وصفع الباب.
انتفضت يارا بفزع حاولت تحريك ذراعها لكنها تؤلمها كثيرا مسدت عليها ببطئ وحدثت نفسها : ماشي يا ادم ياانا ياانت.
______________________________
اما ادم فخرج بسرعة قبل ان يفتك بها ويحطم وجهها بسبب كلامها المستفز والغبي حمقاء حقا حمقاء هو يريدها بجواره اما هي سحقا لو امسك بها الان لضربها بكل قوة لتفيق مما توهم نفسها به لو تسمح له نفسه فقط لكان احتضنها حتى حطم اضلاعها ليثبت لها انها ملكه هو فقط ولن تكون لغيره مادام يتنفس وحتى بعد مماته……خرج من الفيلا وركب سيارته انطلق للشركة ودلف لمكتبه جلس في مكتبه يعمل حتى رن هاتفه وكان احد رجاله
ادم بهدوء : ايوة
احد الحراس : بشمهندس ادم حضرتك قولتلنا لما احمد يفوق نعرفك
ادم ببرود : من الاخر
الحارس : هو فاق من شويا وقادر يتكلم ل….
قاطعه ادم وهو ينهض : جاي…ثم اغلق الخط وخرج بسرعة ركب سيارته وانطلق بها بسرعة جنونية كعادته وهو يفكر في الحقير احمد الذي بسببه ضرب زوجته بقسوة تذكر عندما لقنه درسا قاسيا قبل شهرين واكمل عليه رجاله وهذا ما تسبب في كسور خطيرة في جسده ل ذته للمشفى وانتظر كل تلك المدة ليفيق وهاهو اخيرا قد افاق ويستطيع معرفة من كان السبب.
توقف عند المستشفى وخرج وضع يده في جيب بنطاله ودلف بخطوات هادئة وملامحه يغطيها البرود……بعد دقائق كان واقفا امام السرير الذي يستلقي عليه احمد ورأسه وذراعه وكل جزء منه تغطيه الكدمات….طالعه ببرود و سحب الكرسي جلس مقابله مباشرة واردف بنبرة جامدة : حمد لله على سلامتك
رفع احمد نظره اليه ولم يتكلم فأمال ادم نفسه للامام حتى التصق به وتابع بهمس : انت اظاهر ربنا بيحبك لانه بس المحظوظين اللي بقومو بعد ما اديلهم علقة بس انا مكنتش عايزك تتأذى غير كده كان زمانك فقبرك…..ثم اردف بابتسامة شر : و على اي حال غيبوبة شهرين بتعمل الازم صح
لم يجب احمد ايضا فقال ادم بحدة : مين اللي قالك تعمل كده
اخيرا نطق احمد بصعوبة كبيرة : قولتلك معرفهومش…..كانو اتنين ولعبو فعقلي ادولي فلوس وحرضوني اعمل اللي عملته
قبض ادم على يده حتى كادت تتمزق نظر له ثواني ثم اخرج صورا من جيبه قربهم منه واردف بهدوء تام : دول هوما
دقق احمد في النظر وبعد ثواني اردف : اه….هوما بالذات قالو انهم لازم استنى حتى تطلع من البيت واخدها لعربيتي وهيدفعولي.
كان ادم يستمع لكلامه وقبضته تعتصر من الغضب والحقد الشديدين رمقه بنظرة خارقة ولو كانت النظرات تقتل لكان احمد قد مات فعلا……عادت ملامحه للجمود ونهض نظر له وتابع بهدوء : مع انك مبتستاهلش بس هتكفل بمصاريف المشفى لحتى تطلع واذا لمحت وشك بالاسكندرية تاني صدقني هيكون فيها موتك….ثم خرج وتركه.
____________________________
استيقظ اسر صباحا ونهض دلف للحمام وتوضأ وسجد لخالقه يبكي ويتذلل كعادته منذ يومين يطلب من ربه مسامحته على كل خطاياه وذنوبه……قام بعد نصف ساعة وارتدى ملابسه وخرج كان سيذهب لشركته لكنه توقف عندما رأى تقي تعبر الطريق وتذهب لمنزل شقيقه….. طالعها بحزن وتذكر كم اهانها عندما كانت زوجته كم تسبب في دموعها و قهرها.
اسر بداخله : انا لو بقيت بعتذرلك من هنا لاخر يوم فعمري مش هكفيكي حقك….ربنا يسامحني….زفر بقوة وتحرك بسيارته مجددا…..
*قصص رومانسية بقلمي فاطمة احمد*
_________________________
رنت تقي جرس الباب وبعد ثواني فتحت رهف واول ما رأتها ابتسمت واحتضنتها بسعادة وبغد السلام والكلام
رهف : ايه بقى قوليلي يا تقي هانم ازاي طلع اسر جوزك وانا معرفش
تقي بتوتر : وانتي عرفتي منين
ضيقت رهف عيناها وقالت : اممم اسر قال لزياد وزياد قالي…هاا انطقي
تنهدت تقي بحزن وهي تتذكر ماحدث
تقي بشرود : فاكره يارهف لما من خمس سنين رحت كمل دراستي برا البلد
رهف : اه فاكره
زفرت تقي وتابعت : انا بوقتها اتعرفت ب اسر كانت شقته قدام شقتي بالضبط كنا بنلتقي دايما بس مكنتش اتكلم معاه لحد ما فيوم اعترفلي بحبه ده كان اسعد يوم فحياتي لانه انا كنت بحبه برضو…..ابتسمت بقهر واردفت : وقتها قالي هطلب ايدك من اهلك وانا اتصلت بماما واخي وقلتلهم على اسر بس هوما رفضو جامد باعتبار انهم لسا معرفوهش و مروان قالي اذا عندتي انسي انه ليكي اهل…..وانا رفضت قرارهم وعندت لاني كنت بحبه جامد اوووي و اتجوزنا اول سنة ليا معاه كانت زي الاحلام كنا مبسوطين اوي و حبه بقلبي كان بيكبر جواتي كل يوم اكتر….لحد ما اتغير معايا بقى بيتأخر جامد و يسهر للصبح وانا بهدومه في ريحة حريم انا كذبت عقلي معرفش ليه يمكن علشان قلبي رفض يتقبل الحقيقة ديه ومش كده بس بقى يسهر للصبح ويجيلي سكران للبيت ولما اتكلم معاه يروح ينام ويسيبني و فيوم اتخانقنا جاامد واعترفلي انه فعلاقة مع ستات ومش كده كمان لا اععرفلي انه قبل مايتعرف عليا كان عايش فحياة مقرفة بجد انا طبعا اتصدمت بس مقولتش حاجة على امل انه يتغير لوحده بس بالعكس فضل بالوسخ ده لحد ما اتجرأ بمرة من المرات وجاب بنت ليل لبيتي ونام معاها فأوضتي لما كنت برا البيت عارفة انا كنت فين رحت للدكتورة علشان اكشف ولما جيت…
Flash back
( دلفت تقي لغرفتها وانصدمت عندما وجدت اسر يقبل فتاة ما اتسعت عيناها بصدمة وقالت بصدمة : اسر
نظر لها اسر ببرود اما الفتاة فقد خرجت بسرعة وتركتهما
تقي بصراخ وبكاء : انت ايه يا عديم الاحساس ملكش دم جايب بنت وسخة وفأوضتي كمان
اسر بملل : وفيها ايه يعني بتتصرفي كأنك عارفاني جديد
تقي بحدة : انا فعلا عرفت حقيقتك من زمان بس سكتت على امل انك تتغير بس يا خسارة الحقير بيفضل حقير….ثم تابعت بصراخ : ازاي بتخوني يا اسر فين الحب والاحترام اللي كنت تديهولي قبل الجواز هااا فييييين
اقترب اسر منها امسك كتفيها وقال : حبيبتي انا اذا كنت بخونك مش معنى اني بحبهم هوما لا بالعكس انا بحبك انتي وبس وفيها ايه يعني لما انام معاهم دول بنات ليل بالاخير ولازم نتسلى
تطلعت له تقي بقرف وابعدت يداه عنها بعنف وقالت : وبكل وقاحة تقول انك بتحبني انت بتعرف ايه عن الحب اصلا الخب احترام ووفاء واخلاص مش حقارة ووسخ وستات وخمر زيك
زفر اسر وقال بنفاذ صبر : تقي غيرتك ديه بجد بقت بتخنقني قرفت من حياتي وانا معاكي فيها ايه لما انام مع ستات غيرك من الاخر انا معنتش قادر اعيش معاكي علشان كده ياريت كل واحد يروح فطريقه…….تقي انتي طالق..)
Back
تقي ببكاء حارق : طلقني يارهف بكل بساطة طلقني انا كنت هقوله اني حامل ب ابنه يمكن يتوب لربنا بس هو بكل برودة اعصاب رمى عليا يمين الطلاق…..مسحت دموعها واردفت : لما قالي انتي طالق انا اتصدمت جامد اوي ومحسيتش بنفسي غير وانا واقعة على الارض ولما فتخت عينيا لقيت نفسي بالمستشفى واسر جنبي انا مقدرتش ابصله بعد اللي عمله وسألت الدكتورة عن ابني قامت هي قالتلي انه ضغطي ارتفع حامد وكمان بسبب انهيار عصبي وتوتر جامد البيبي نزل انا بعد الحادثة ديه سيبت امريكا ورجعت لمصر اعتذرت لاهلي وقولتلهم اطلقنا لاننا متفقناش والحمد لله سامحوني وادي انا كملت حياتي بدونه بس مقدرتش انساه.
صمتت تقي ونظرت لرهف التي تتطلع لها بصدمة فضحكت وقالت : مالك
رهف بدهشة : كل ده حصل معاكي يا تقي اناي مقولتليش ليه
تقي بحزن : مرضيتش ارجع للماضي وذكرياته بس اسر رجع والذكريات الوحشة رجعت معاه بس معدتش تفرق معايا خالص ومستحيل اسمح لقلبي يتحكم بيا تاني خلاص معدش في اسر
تنهدت رهف بحزن واحتضنتها وقالت : خلاص انسيه في ميت راجل غيره يا تقي مش بس هو….ابتعدت عنها وقالت بمرح : ويلا بقى قومي معايا للمطبخ نعمل حاجة ناكلها كفاية دلع يلا
ضحكت تقي ونهضت معها…
_____________________________
في شرم شيخ
كان مازن يبحث عن رتاج فهو لم يرها طوال اليوم زفر بضيق وكاد يعود لكنه لمحها جالسة على رمال الشاطئ وبجانبها شاب غريب وتضحك معه بقوة….صر اسنانه بغضب واتجه لهما.
رتاج بضحكة : والله انت دمك خفيف يا فادي مكنتش متوقعة انك كده
فادي : ههههه مو كنتي معصبة من شوي شو صار فجأة
نظرت رتاج بطرف عينها وجدت مازن يقترب منهما فاتسعت ابتسامتها وقالت : كده وبس ههههههه
وقف مازن خلفها وقال بغضب : رتااج
نظرت له رتاج واردفت باستغراب مزيف : ايوة بشمهندس مازن في حاجة
مازن : عايز اتكلم معاكي بموضوع ممكن
نهض فادي وقال : انا رايح انتو اتكلمو براحتكم عن اذنك
رحل فادي فنظرت رتاج لمازن و هتفت بهدوء : خير
مازن بغضب : والله الدنيا ماشية معاكي صح يعني ضحك مع راجل غريب وقعدة جنب البحر والله كويس جدا
رتاج باستفزاز : طبعا كويس جدا فادي راجل دمه خفيف وعسل
عقد مازن حاجباه وقال بسخرية : طبعا عسل عايز افهم بس انتي بتتكلمي مع كل الرجالة يعني مرة معايا و مرة معاه ومعرفش مع مين كمان
نظرت له رتاج بصدمة واردفت بغضب : انت بتقول ايييه
مازن : ايه اتصدمتي بس ليه انتي متعودة مش قلتي انك بتحبي حد من زمان انا فكرتك بجد بتعرفي معنى الحب بس يا خسارة حتى اللي بتحبيه ونسيتيه فجأة هتوقع انك بتحبيني ليه و…..
قاطعته رتاج وهي تصرخ ببكاء : اخرس بقى انت ايه بتقول ايه انت بجد فاكرني كده يكون فعلمك يا مازن انه اللي بحبه هو انت فاااااااهم انا بحبك انت….!!!
_____________________________
في المساء
عاد ادم للفيلا صعد لغرفته ودلف كانت يارا تتحدث في الهاتف وتعطيه ظهرها لهذا لم تنتبه له
يارا بضحكة : ماشي يا حبيبي وانا كمان بحبك ههههههه لا انت اكتر……عادي اسيبه واتجوزك فيها ايه يعني……ماشي ادم هيجي دلوقتي هقفل….سلام.
اغلقت الخج واستدارت لتصطدم بوجه ادم الذي يشع شررا….انتفضت بعنف وتذكرت عندما ضربها اخرة مرة فقالت بتلعثم : اد…ادم انا….انا كنت بتكلم مع…بتكلم مع بابا صدقني
اقترب منها ادم بسرعة البرق امسك معصمها بعنف وقال من بين اسنانه : وبابا بتقوليله هتجوزك ومعرفش ايه
يارا بتوتر : اصل….اصل….
قاطعها ادم بصراخ : اصل ايييييييييييييييييه هاااااااا اييييييه
انتفضت يارا فاكمل بغضب : ايه الكلام الزفت ده مين اللي سمحلك تقوليله بحبك ومعرفش كمان هاا ولا انتي متعودة تتكلمي كده مع كل الرجالة
يارا بخوف : ادم انا كنت بهزر
جذبها ادم من شعرها وصرخ : حتى لو كان بهزار انا مبقبلش تتكلمي كده يابنت احمد……لم تتتحمل يارا فحاولت التحرك لكنه اطبق عليها بشدة وقال : انا بتكلم معاكي وقلت قبل كده لما اتكلم متفكريش حتى تتحركي
فقدت يارا اعصابها فأبعدت يده عنها بعنف وقالت ببكاء : خلاص انا زهقت منك ومن اوامرك انت ايه يا اخي كل حاحة بتزعقلي عليها انت بتعمل كده ليه ليه مصر تأذيني ليه كل حاجة بتديلي فيها مواعظ تتحركي ازاي تطلعي امتى ترجعي امتى تضحكي ازاي وتلبسي ايه….انا مش عارفة اذا كان ده بيت او معتقل…..انتفضت وتابعت بقهر : انا كان نفسي نبقى احسن كان نفسي تتغير بعد اللي حصل كنت فاكره انه حملي هيغيرك ويخليك تشفق عليا بس لأ انت طول حياتك قاسي وهتفضل قاسي ومتملك حتى لما ضربتني متعبتش نفسك واعتذرت ليه انا تعبت من برودك كل مرة بقول هقدر اغيرك بس انت هتبقى زي كده….ضربته بصدره وصرخت : اتكلم انطق قول ليه يتعمل كده انا تعبت من انفصام الشخصية بتاعك ده ارحمني ليه بتتضايق لما اكون مع بابا او اي راجل تاني حتى جدو وعمي ليه بدون ماتسمع مني ضربتني جامد وكسرت قلبي ليه رفضت حبي ليك وخليتني اخاف منك كده اتكلم لييييه…. دفعته بقبضتها ثانية وصرخت ببكاء : انت مستحيل يكون ليك قلب انت حجر اتكلم بتعمل معايا كده ليييه لييييييييييييييييييه
صرخ ادم بأعلى صوته : لأني بحبــــــــــــــــــــــــــــــــــك !!!!!!

error: