رواية ملك القاسي

الفصل العشرون : فراق 2
______________________
وقفنا البارت فخوف يارا وتعرض ادم لحادث
ياترى ايه اللي هيحصل
_____________________________
عند يارا
شعرت بانقباض غريب في قلبها فهمست بخوف : لا هو كويس هو…مش…مش هيحصله حاجة هو هيرجع
نهضت بصعوبة والتقطت هاتفها بارتجاف طلبت رقمه ووضعت الهاتف على اذنها تسمع الرنات……..رن رن لكم ما من مجيب. تفاقم القلق والخوف في قلبها نزلت دموعها اكثر وقالت بخفوت : يارب احميه…..يارب مليش غيره بعدك….يارب متحرمنيش منه.
خرجت من غرفتها وذهبت لغرفته اخرجت قميصا من دولابه واستنشقته بقوة جلست على سريره تبكي وتنتفض بعنف اتصلت به ثانية وجدت الخط مشغول فارتاحت قليلا وقالت بأمل : يمكن يكون بيتكلم مع حد مهم او كان ب اجتماع…….
___________________________
هرع الجميع للسيارة المنقلبة والشاحنة التي انحدرت بعنف اتصل الناس بالاسعاف لم تمضي دقائق حتى حضرت واخذوا ادم وصاحب الشاحنة للمشفى بسرعة…
________________________
في الشركة
رن هاتف ابراهيم باسم ادم ففتح الخط
ابراهيم بابتسامة : السلام عليكم يابني
رد الاخر : اااا ده رقم ابنك
عبس وجه ابراهيم وقال : ايوة مين معايا
الشخص : حضرتك صاحب الرقم ده عمل حادث و….
قاطعه ابراهيم وهو ينهض : انت بتقول اييييه ابني فين بأي مستشفى
الشخص : مستشفى ******
اغلق ابراهيم الخط ودموعه بدأت بالانهمار خرج من مكتبه بسرعة وذهب لمكتب مازن
كان مازن في غرفة مكتبه جالسا مع رتاج يناقشها في امور العمل حتى دلف ابراهيم بسرعة
مازن بفزع من هذا الاقتحام : خير ياعمي في ايه
ابراهيم بقلق : ادم….ادم عمل حادث
نهض مازن بسرعة وقالت بصدمة : ايييييه ازاي ومين اللي قالك وهو فين
ابراهيم : اتصل حد فيا وقالي انه بمستشفى ****** امشي معايا
تحرك مازن وكاد يخرج فقالت رتاج فجأة : هو انا ممكن اجي معاكو
نظر لها مازن وقال بدون تفكير : تعالي… خرجوا ثلاثتهم وذهبوا للمشفى اتصل ابراهيم بحنان ورهف واخبرهم بما حدث فانهارت هي الاخرى و ذهبت للمشفى بسرعة مع رهف ويارا لا تعلم شيئا حتى الآن
______________________________
في غرفة العمليات
الممرضة بقلق : دكتور نبض المريض وقف
الدكتور بقلق : اناي لسا هتسألي اديلة الحقنة….ثم اردف بخوف : ده ادم الشافعي لو حصله حاجة هنروح فداهية
حقنته الممرضة بالحقنة لكن قلبه توقف كليا احضر الدكتور الة الصدمات الكهربائية و تمتم : بسم الله
كان ادم نائما على السرير لا يدرك مايحدث من يراه لا يصدق انه ادم الرجل الصلب والقوي الذي يخشاه الكل…..صدمه الدكتور بالكهرباء مرة….اثنان…ثلاث….و الجهاز لا يزال يؤشر لتوقف النبض
بلع الاخر ريقه بصعوبة وقال : ديه اخر مرة ويارب ننجح
اخذ نفسا عميقا وصدمه بالجهاز لآخر مرة ليعود قلبه اخيرا للعمل نظر الدكتور لجهاز القلب الموصول به وشكر ربه كثيرا
الدكتور بارتياح : الحمد لله رجع قلبه يدق………العملية نجحت
________________________
في الخارج
كان الجميع يدعوا ل ادم ورتاج تقف كالبلهاء بينهم فهي لاتعرف شخصا منهم
ابراهيم : مطلعوش يطمنونا ليه
مازن : اهدى يا عمي ادم قوي وهيقوم منها
جاءت حنان و رهف مع زياد واقتربوا من ابراهيم بسرعة
حنان بانهيار : ابني….ابني فين يا ابراهيم
رهف ببكاء : بابا….ابيه ادم..
ابراهيم : اهدو هو كويس بنستنى الدكتور يطلع
جلست حنان وقالت ببكاء حارق : يارب احمي ابني…..يارب ابني يارب
اقترب زياد من مازن وقال بقلق : انا مش فاهم امتى حصل ده كله وانتو عرفتو ازاي
مازن : كنا فالشركة واتصلو بعمو ابراهيم و قالوله ادم عمل حادث كبير ونحنا جينا بسرعة هنا….و مستنيين الدكتور يطلع يخبرنا عن حالته
زياد : طب مراته فين مش شايفها
مازن : مرضوش يقولولها حتى نطمن عليه لانها هتنهار متنساش انه ابوها ميت مبقالوش زمان
اومأ زياد ونظر لرهف بحزن كان يريد مواساتها لكن لايجوز له الاقتراب منها الان لمح رتاج فقال باستغراب : مين ديه
نظر لها مازن بدهشة وقال : ديه جات امتى….تذكر انه هو من قال لها ان تحضر فزفر وقال : انا قلتلها تجي و…
قاطع كلامهم خروج الدكتور فاقترب منه الجميع وقال ابراهيم بقلق : ابني…..عامل ايه يادكتور
حنان ببكاء : طمني على ابني
تنهد الدكتور وقال : الحمد لله انقذناه ف اخر لحظة قلبه وقف عن النبض 10 دقايق ورجع ينبض….العملية نجحت متقلقوش بس هيفضل تحت المراقبة
تنفس الجميع بارتياح وقالت حنان : الحمد لله يارب الحمد لله
احتظنتها رهف و اردفت ببكاء : متقلقيش يا ماما ابيه بقى كويس…..ابتعدت عنها وقالت : يارا هنقولها اايه
ابراهيم : انا رايحلها هقولها وجيبها لهنا
حنان : لو عرفت اننا خبينا عليها مش هتعديها خود بالك منها يمكن تنهار
رهف : انا هاجي معاك
اومأ ابراهيم وخرج وخلفه رهف
_______________________
اما في الفيلا فكانت يارا منهارة تماما ارتدت حجابها منذ مدة وذهبت لمنزل حنان ربما تطمئن على زوجها لكن لم تجدهم فعادت وجلست على الارض تبكي بقوة وانهيار
يارا ببكاء هستيري : رحت فين يا ادم قلبي مش مرتاح حاسة انك مش كويس…رفعت يديها لاعلى وقالت : يارب مليش غيره بعدك يارب احميه يارب رجعهولي……بقيت على هذه الحالة حتى سمعت جرس الباب يرن نهضت بسرعة وركضت متوقعة انه ادم فتحت الباب لكن وجدت رهف وابراهيم يقفان امامها.
عندما رأت رهف ملامحها الشاحبة وعيناها المنتفخة من البكاء شهقت وخافت من ان تحون علمت ماحدث فقالت بفزع : يارا ماله وشك كده
ابراهيم بقلق : بنتي…
قاطعتهم يارا بصوت مبحوح فحنجرتها تؤلمها جدا من كثرة البكاء : ادم….ادم..انا قلقانة عليه
لم يجب ابراهيم ونظر لرهف فاردفت بصراخ : ادم فيييين انتو عارفين صح هو فين و مبيردش على اتصالاتي ليه
ابراهيم : يارا اهدي ادم كويس
يارا بصراخ اشد : متقولش اهدي انا مش ههدى غير لما تقولي جوزي فين
ابتلعت رهف ريقها بصعوبة وقالت : ابيه ادم عمل حادث و…
شهقت يارا بصدمة وتراجعت للخلف خطوة وقالت بخفوت : عمل حادث
رهف بسرعة : متخافيش هو كويس والله تعالي ناخدك ليه
لم تسمع يارا كلامها فعقلها لم يستوعب شيئا بعد جملة “عمل حادث”….. الم يتعرض والدها وامها لحادث وبذلك فقدتهما للابد هل حان الوقت لتفقد ادم ايضا….لا….لا يستحيل هو لن يتركها ابدا سيبقى بجانبها لانها لا تملك شخصا غيره هو زوجها وسندها روحها وقلبها متعلقان به….تركها وذهب تركها لماذا هل هي سيئة لهذه الدرجة حتى يتركها الجميع هل سيبتعد ادم عنها ايضا
قلق ابراهيم من ملامحها وهدوءها المخيف تقف الان متسمرة مكانها لا تنطق بحرف وترمش بسرعة جنونية كانها تصارع شيئا بداخلها فقال بهدوء وهو يحتظنها : ادم والله كويس تعالي
تحركت يارا معهما وهي غير واعية لما تفعله ركبت السيارة ورهف تحتظنها وقلقة حد الجحيم من سكونها المخيف
__________________________
في المستشفى
دلفت حنان ومازن لغرفة ادم بعدما نقلوه لغرفة عادية وبقيت رتاج مع زياد خارجا.
اقتربت حنان منه وهي تبكي بشدة على فلدة كبدها ومازن خانته دموعه على رؤية صديقه الذي لطالما كان جبلا صلبا لايقف في وجهه شئ ولم يستسلم لأي مشكلة نائم الان على فراش المرض وعدة اجهزة موصولة به.
مازن بهدوء : اهدي ياطنط الدكتور قالنا انه بخير
حنان ببكاء : في ام بتشوف ابنها كده وتهدى ده ابني يا مازن ابني
مازن : وهو صاحبي يا طنط بس لازم نهدى وبعدين احمدي ربنا لانه بقى كويس الراجل اللي عمل معاه الحادث مات ولازم نشكر ربنا على سلامته
حنان : ونعم بالله ربنا يشفيك ياحبيبي
بدأ ادم يفتح عيناه ببطئ شديد وهو يشعر بألم فضيع في رأسه لمحه مازن فقال بلهفة : طنط ادم…
نظرت له حنان واقتربت منه امسكت يده وقال ببكاء : سامعني يا حبيبي
ادم بصوت متقطع لايسمع : ي…يارا
اقتربت حنان من فمه فاعاد بضعف شديد : يارا
حنان بحزن : هي متعرفش حاجة ابوك ورهف راحولها خايفة ليحصلها حاجة
اطلق ادم نفخة ضعيفة واغمض عيناه من جديد بسبب الألم دلف الدكتور وقال : معلش ممكن تطلعو هفحص المريض
خرج مازن وسحب حنان معه وخرجا من الغرفة اقتربت رتاج وقالت : البشمهندس عامل ايه
حنان : هو كويس الحمد لله بس انتي مين
مازن بهدوء : ديه السكرتيرة بتاعتي ياطنط اصرت تجي معانا
رتاج بابتسامة : حمد للله على سلامته يا طنط
حنان بابتسامة حزينة : الله يسلمك
رتاج : انا لازم روح دلوقتي مع السلامة
اومأ مازن و ابعد نظره عنها تنهدت رتاج بحنق وابتعدت عنه توقفت من بعيد واستدارت له تنظر له بغموض و همست : مازن رؤوف الحسني…..ثم تابعت طريقها
في نفس اللحظة التي دلف فيها ابراهيم و رهف وهي ممسكة بيارا لمحتهم حنان وقالت بقلق : يارا حبيبتي
يارا بصوت مخنوق : ادم
اشارت حنان للغرفة وقالت : هو كويس دل…..لم تكمل لأن يارا تحركت بسرعة ودلفت لغرفته وانصدمت عندما وجدته نائما و خيوط كثيرة متصلة به ورأسه ملفوف بشاش وذراعه ايضا.
لم تتحمل الوقوف اكثر فاستندت على الحائط ووضعت يدها على فمها تكتم شهقاتها اقتربت منه ببطئ وهي تتفرس في ملامحه والخدوش على وجهه لم تستطع التحمل اكثر فانفجرت في البكاء و دفنت رأسها في عنقه وقالت ببكاء حارق : ادم والنبي اصحى علشان خاطري انا مقدرش اعيش من غيرك متسيبنيش زي الباقيين…..ادم انا مبقاليش حد غيرك بالدنيا ديه اصحى علشان خاطري واوعدك مش هزعجك تاني وهعمل اللي بتقوله بس مش هقدر اخسرك وانت ملكت قلبي وعقلي وكل حاجة فيا…..ادم فوق علشان اقلك انا بحبك قد ايه ايوة بحبك…..بحبك لانك الوحيد اللي بحس معاه بالامان بحبك لأنك انت اللي سحرتني بحنيتك اللي بتظهر بعد قسوتك حتى لما ضربتني حبيتك يمكن ده جنون مين اللي هتحب راجل مشافتش منه غير العذاب والدموع والعياط بس انا عشقتك. عارف يا ادم انا كنت بكل مرة استناك حتى ترجع كنت عايشة على اعصابي بفضل طول اليوم بفكر فيك وحودك جنبي بيطمني بيحسسني بالامان والراحة وحضنك دافي بياخدني لعالم تاني اه انا بخاف منك بس بنفس الوقت مش عايزه حاجة غيرك لانك انت اللي اخدتلي عقلي وقلبي بدون ماتعرف وبدون ما انا حس معرفش حبيتك ليه وامتى وازاي بس اللي عارفاه اني مقدرش بدونك…..انا بحبك…..طبعت قبلة على وجنته ودموعها تسيل على وجهه تحسست كل انش فيه وقالت : انا من يوم ماحبيتك بقيت بتنثل كل حاجة فحياتي قلبي حس انك مش كويس لو تصدق خفت عليك قد ايه يااااه الحمد لله يارب الحمد والشكر ليك يارب………انا والله بحبك بحبك يا ادم بحبك…
مسحت دموعها وفي هذه اللحظة دلفت الممرضة وقالت : لو سمحتي يا مدام ممكن تطلعي
يارا بنفي : لا هفضل هنا
الممرضة : افهميني كده مش كويس ليه بعد شويا هيفوق وهتتكلمي معاه براحتك اطمني
نظرت له يارا وطبعت قبلة على يده وخرجت وجدت الجميع واقفا ينتظرها
مسحت دموعها وقالت بحدة : انتو خبيتو عليا ليه
رهف : هو….بصراحة يا يارا خفنا عليكي وقلنا نطمن عليه بعدين بنبقى نخبرك
يارا ببكاء : بس هو…مش.. مش كويس هو تعبان حامد
اقتربت حنان منها وقالت : لا ياحبيبتي هو بخير
يارا بانهيار : عن اي خير بتتكلمي انا بحياتي مشفتوش كده…..شهقت وتابعت بدموع تمزق القلب : انا بحياتي مشفتوش ضعيف كده انا هموت لو حصله حاجة من غيره هتنتهي حياتي
احتظنتها حنان وابتسمت وحدثت نفسها : يعني لازم تحصل مصيبة كده علشان تعترفي ان شاءالله ادم يرجع فقراره
__________________________
اما في الغرفة بمجرد ان خرجت الممرضة فتح عيناه ونظر للسقف بغموض هل لهذه الدرجة تحبه هو لم يقدم لها لحظة فرح كان دائما يهينها وضربها مرتين كان دائما مايتسبب في بكائها ودموعها وهي تحبه وهائفة عليه ان اي عشق تتكلم….اغمض عيناه وزفر ببطئ لقد اخطأ كثيرا في حقها هي ترتعب من مجرد التفكير في انه سيبتعد عنها تطمئن بوجوده رغم كل ما عانته بسببه….شعر بغصة مؤلمة في قلبه لكن بثواني عادت ملامحه للجمود و همس : انا مش هسيبك ل اخر يوم فحياتي يا يارا مش هسيبك ابدا.
___________________________
مر يوم اخر كان كالجحيم عليهم والان لا يزالون امام غرفته ينتظرون عاد زياد لمنزله بينما بقي الاخرون حتى سمحت الممرضة لهم بالدخول…..دلفوا وعندما رآهم الدكتور قال بابتسامة : حمد لله على سلامته
مسحت يارا دموعها بظهر كفيها وقالت بطفولية : مينفعش نتكلم معاه كتير علشان ميتعبش صح
ضحك الجميع على برائتها وقال الدكتور : هههههه لا انتي بالذات تقدري تتكلمي معاه براحتك اتفضلو
خرج الدكتور فقال مازن بمرح : حمد لله على سلامتك يابطل
حنان بدموع وهي تقبل جبينه : حمد لله على سلامتك
اومأ ادم ببساطة ورمق يارا بنظرة نارية توترت يارا من نظرته وتراجعت للخلف فوكزتها رهف بخفة وهمست : ياغبية روحي اطمني عليه مش من شويا كنتي هتموتي من العياط
اقتربت يارا منه وقالت بخفوت : حمد لله على سلامتك
نظر لها ادم قليلا ثم امسك معصمها بعنف حتى كاد يكسره كتمت يارا شهقتها فسحبها له قليلا وهمس بتهديد : حساباتي معاكي كترت زيادة عن اللزوم ملاحظة انك بقيتي بتغلطي كتير
يارا وللحقيقة ارتعبت من حملته فقالت : هاا
ادم وقد شدد على معصمها : حسابي معاكي بعدين على ضحكك التافه مع الدكتور
حنان بضحكة محاولة تجنب غضبه فلقد ادركت نظرته الحادة لزوجته فقالت : ايه يا يارا بتبقي تطمني عليه بالبيت نحنا قاعدين معاكو
ترك ادم يدها فامسكتها بألم طالعته بفزع كأنها تطالع فيلم رعب وقالت : اااانا….انا هطلع هروح الحمام…..استدارت لكنها توقفت على صوته الحاد : اقفي عندك مفيش طلعة وبعدين بطلي حركة انتي مش فبيتكم
نظرت له يارا بدموع فقالت رهف بسرعة : انا هروح معاها يا ابيه تعالي.
مسحت يارا دموعها ونظرت له مجددا كأنها تطلب منه الاذن للخروج فقال ببرود : متتأخروش…..خرجت يارا مع رهف فقالت حنان بعتاب : ادم متقساش عليها البنت صغيرة
ابراهيم : يارا كانت خايفة عليك جدا المسكينة مبطلتش عياط
ادم وللحقيقة غار من والده لأنه يردد اسم زوجته كثيرا فقال بهدوء : انا عارف ازاي اتعامل مع مراتي كويس….مازن انا هطلع امتى
مازن بدهشة : ادم ياحبيبي انت بقالك يوم واحد بس من لما عملت العملية وعايز تطلع ولا الضربة اثرت على دماغك
رمقه ادم بنظرة حادة فصمت الاخر على الفور ليردف ابراهيم : يا ادم لازنلك راحة
ادم بغير مبالات : لا انا كويس وعايز اطلع فأقرب وقت.
كادت حنان تعترض لكن دخول رهف ويارا انقذها
ادم بهدوء : انا بقيت كويس روحو للبيت
يارا بسرعة : انا هفضل معاك
ادم بألم في رأسه حاول ان يداريه : قلت روحو يعني كلكم ومش عايز نقاش
انتفضت يارا من نبرته وخرجت بسرعة وخلفها رهف فتابع بهدوء : ماما فضلي معاها ومتسيبهاش يارا بتخاف تقعد لوحدها
ابتسمت حنان بسخرية اهو يخاف عليها بعدما احرجها امامهم نظرت ل ابراهيم وقالت : يلا نروح سيبوه يرتاح
خرج الجميع وركبوا السيارات ويارا تكتم شهقاتها بخوف واحراج لأنه نهرها امامهم حتى بمرضه لايتخلى عن قسوته….وصلوا للمنزل واصرت خنان ان تبقى معهم فنامت مع رهف في غرفتها
______________________
اما ادم فبمجرد خروجهم اطلق آهة متألمة كتمها منذ قليل تذكر دموع يارا وكلامها و مقدار حبه لها شعر بالذنب قليلا لأنه تسبب في بكائها للمرة الالف لكنه اقنع نفسه انها تستحق ذلك لكن لماذا ماذا فعلت…….لا يعلم لكنها تستحق العقاب لتكلمها مع الدكتور وايضا لأنها بقيت بجانب والده ومازن……حسنا هذه غيرة مفرطة بل تعدت مرحلة الجنون بل اصبحت هوسا لكنه يغار عليها من كل شئ حتى من رهف ووالدته يغار منهن لانهما يستطيعان احتظانها في اي وقت
ادم بهمس : مبارك سيد ادم اصبحت مهووسا بتلك الفتاة
___________________________
في صباح اليوم التالي
استيقظت يارا او لنقل انها نهضت من فراشها فهي لم تنم طوال الليل دلفت للحمام استحمت سريعا وخرجت ارتدت ملابسها وايقظت رهف والجميع ليذهبوا للمشفى
دلفت يارا لغرفته وقالت بابتسامة : صباح الخير….لكن سرعان ماعبست عندما وجدته جالسا يرتدي قميصه ومازن بجانبه يتنهد بيأس من عناده
اقتربت يارا وقالت بدهشة : ادم انت رايح فين
ادم ببرود : انا بلبس هدومي يعني هروح فين
يارا : بس الدكتور قال…
قاطعها ادم بنظرته الثاقبة فقال مازن بسرعة وهو يخرج ليهرب من غضبه : انا هروح شوف الممرضة المزه سلام
بلعت يارا ريقها بصعوبة وقالت بخوف : وانا كمان.. هطلع…
كادت تذهب لكن ادم امسك ذراعها متجاهلا الم رأسه والخوف الظاهر في عينيها احمرت عيناه وقال بهمس مخيف للغاية : كلمة الدكتور متجيش على لسانك او هقطعهولك تانيا بقى اوعى اسمع ضحكتك قدام اي حد او حتى ضحكهم معاكي انا بس اللي ليا الحق اسمعها واشوفها….ثالثا انا مبحبش اعيد كلامي مرتين فهقولك ل اخر مرة بقولك حاجة وتعترضي وتقولي لأ كلامي واضح….لم تتكلم يارا فاشتدت قبضته على ذراعها بعنف ختى صرخت بألم : حاضر واضح سيبني هتكسرلي ذراعي
تركها ادم فانتفضت وبدأت بالبكاء لكنه فاجأها عندما سحبها لتجلس بجانبه
يارا بخوف : والله حاضر مش هعيدها تاني
مد ادم يده يمسح دموعها وقال بهمس : هششش خلاص متعيطيش…اقترب منها وطبع قبلة على وجنتها ثم على وجنتها الاخرى وهي ترتجف بين يديه منصدنة منه بثانية يضربها ويؤلمها وبلحظة اخرى يهدؤها هل هو المجنون ام هي
نهضت يارا وقالت بخجل : اانا…انا هطلع شوف اذا ماما ورهف وصلو ولا لأ
ابتسم ادم واومأ فخرجت بسرعة
ادم بخفوت : انت هتبدى معاها من الاول مينفعش تخوفها منك
________________________
اما يارا فخرجت وقلبها يرقص فرحا بكلامه ولمساته اغلقت الباب و تحركت لتذهب لكن سمعت صوتا رجوليا يقول : لو سمحتي
نظرت له يارا وجدته رجلا كبيرا في الخمسينات فقالت : ايوة
الرجل : انتي مرات البشمهندس ادم
يارا : ايوة ليه
الرجل بابتسامة : انا صلاح محامي البشمهندس جيت اطمن عليه ومنها بكمل مهمتي هو وقع ولازم توقيعك انتي بس
عقدت يارا حاجبيها وقالت : وقع على ايه وانا هوقع على ايه برضو
قدم لها صلاح اوراقا وقال بهدوء : اوراق طلاقكم هو وقع عليها المبارح وفاضل توقعي عليها انتي وهتبقو منفصلين
تراجعت يارا للخلف بصدمة ونظرت للاوراق وجدت توقيعه عليها…..اتسعت عيناها بصدمة وهمست : طلاق…هو وقع على اوراق طلاقنا…..!!!

error: