رواية ملك القاسي

الفصل التاسع عشر : فراق
_____________________________
وقفنا البارت فاتصال رهف ب ادم وعياطها على يارا
يا ترى ايه اللي حصل ويارا فين وادم هيعمل ايه…..اتفاعلو والنبي
_____________________________
قبل ساعة
يارا بهدوء : انا لازم روح دلوقتي
نهضت وارتدت حجابها وخرجت من غرفتها تذكرت تهديد ادم وتحذيره بعدم خروجها خافت وترددت كثيرا لكنها قالت بخفوت : مش هقدر استناه لازم روح
حسمت قرارها وخرجت اتصلت برهف وبعد ثواني فتح الخط
رهف : ايوة يا يارا في حاجة
يارا بتوتر : رهف اطلعي من البيت و تعالي ليا ومتقوليس لماما حاجة
رهف بقلق : خير قلقتيني
يارا بحزن : عايزه روح للفيلا بتاعتنا عايزه المس اي حاجة من ريحة بابا الله يرحمه
رهف : بس ادم قالك متطلعيش وخصوصا متروحيش للفيلا هتتعبي
يارا : رهف ارجوكي تعالي خايفة روح لوحدي او انا هروح
رهف بسرعة : لالا انا جاية استنيني
يارا : بس متقوليش لماما تعالي بسرعة
اغلقت الخط ونظرت للفيلا المجاورة لها حسنا رغم اشتياقها لوالدها لكنها لاتملك الشجاعة الكافية لدخول المكان الذي طالما شهد على حنانه وحبها له بعد وفاة والدتها كان افضل اب بالدنيا عوضها عن فقدان امها التي لاتتذكر شكلها جيدا حتى
نزلت دموعها وهمست : ربنا يرحمك يا بابا
ظهرت رهف واقتربت منها واردفت : انتي متأكده يارا ابيه ادم مش هيعديها على خير هو نبهني اخد بالي منك ومسيبكش تروحي
يارا بحزم : بصي يا رهف انا من غير حاجة دماغي واجعاني امشي معايا
تنهدت رهف وذهبت معها وبمجرد ان فتحت يارا الباب شعرت بارتجافة في كافة اضلاعها ونزلت دموعها بغزارة لم تستطع الوقوف فترنحت واستندت على الباب
رهف بقلق : يارا بالله عليكي تعالي نروح
يارا بصوت يكاد يسمع : لا…..اخذت نفسا عميقا ودلفت وهي توزع انظارها في انحاء الفيلا صعدت للطابق الثاني ورهف خلفها تنظر لها بترقب وقفت عند باب غرفته قليلا مترددة ان تدخل ام لا لكنها حسمت قرارها وادارت مقبض الباب وفتحته. كادت رهف تدخل لكن يارا قالت بهدوء : عايزه فضل لوحدي
رهف بخوف : بس…سيبيني ادخل معاكي
لم تتكلم يارا واغلقت الباب في وجهها واوصدته بالمفتاح استدارت تتأمل كل شئ بالغرفة فتسارعت انفاسها ودقات قلبها نظرت للسرير وللمرآة ولاتبدي اي ردة فعل اتجهت لدولابه وفتحته و سرعان ما انهارت عندما رأت ملابسه وصوره معها سقطت على الارض تقول بانهيار : بااااباا مش هقدر على بعدك ارجعلي يا بابا ارجعلي وحشتني اوي بنتك محتاجتلك تبقى جنبها متسيبنيش وتروح اااااااه
فزعت رهف من صراخها وطرقت الباب عدة مرات وهي تقول بصوت عالي : ياااراااا افتحي والنبي
لم تجب يارا واستمرت في البكاء والصراخ حتى فقدت القدرة على التنفس وشعرت باختناقها بحثت عن بخاخها في حقيبتها وبصعوبة كبيرة استطاعت استنشاق محتواه……حذفته بقوة وصرخت بأعلى صوتها : بااااااااباااااا اااااه
اما في الخارج فاتصلت رهف ب ادم بسرعة وعندما رد قالت بسرعة : ابيه ادم الحقني…..يارا…..يارا
ادم بصوت عالي : في ايه انتو فين انطقي
رهف بانهيار : نحنا…..نحنا بفيلا عمو احمد وهي بأوضته ومموتة نفسها من العياط ومش راضية تفتحلي
ادم : انا جاي حالا حاولي تهديها
_____________________
عندما سمع ادم كلام رهف قلق بشدة على يارا فحالتها النفسية الان غير مستقرة بتاتا وان تذهب لمنزلها الان فهذا سئ….سئ للغاية
ادم من بين اسنانه : انا جاي حالا حاولي تهديها وحسابي معاكو بعدين
اغلق الخط وخرج بسرعة ذهب لمنزل احمد ووجد الباب مفتوحا فدلف بسرعة سمع صوت صراخ يأتي من الاعلى فصعد بسرعة وجد رهف تستند على الخائط تبكي بقوة وصراخ صغيرته من الداخل.
اقترب ادم منها فقالت رهف بسرعة : ادم يارا…..يارا
ابعدها ادم و لم ينتظر كثيرا فسرعان ماركل الباب بقوة ليفتح بعنف دلف بسرعة وكاد قلبه يخرج من مكانه عندما وجد يارا واقعة على الارض مغشيا عليها اقترب منها وحملها ووضعها على السرير.
اما رهف فدلفت بخوف من اخيها الذي سيطر عليه الغضب الشديد وسيحرقها الان. نظر لها ادم وقال ببرود لكن عيونه تقدح شررا : انا قلت ايه يا رهف
رهف ببكاء : والله يا ابيه حاولت امنعها وحتى لما اتصلت بيا وقالتلي اجي معاها اتصلت بيك بس انت مرديتش عليا
ادم بجمود : اطلعي برا هيبقى حسابك معايا بعدين
نظرت رهف ليارا النائمة وتحسرت عليها فهي تعلم طبيعة شقيقها جيدا هادئ للغاية وبارد لدرجة مستفزة لكن ان غضب فلن يستطيع احد الوقوف امامه…..اومأت بخوف وخرجت بل غادرت الفيلا بسرعة وعادت لمنزلها
اما ادم فبقي يدور حول الغرفة كالمجنون يحاول السيطرة على غضبه كذبت عليه وعصت اوامره واسوء مايكرهه ادم ان لايلتزم شخص بأوامره عرضت نفسها للخطر و اقلقته عليها ايضا……طالعها ببرود قاتل واقترب منها حملها وخرج اخذها لفيلته وصعد بها لغرفتها وضعها على سريرها وجلس على الكرسي امامها ينظر لها بجمود ينتظر استيقاظها
_____________________
في فيلا ابراهيم
حنان بغضب : وانتي ازاي تسمحيلها تروح مش هو حذرك وقالت تقعدي معاها وبرضو ومتسيبهاش تطلع وبرضو كذبتي عليا وقلتي طالعة شم هوا بقى بتكذبي عليا
رهف بدموع : والله يا متما هي خلفتني مقولكيش حتى انا طلبت منها ترجع بس مرضيتش رحت معاها و قعدت فاوضة عمو احمد وفجأة بقت بتصرخ وتعيط
زفرت حنان وقالت : ربنا يكون فعونها وميقساش عليها ادم بسببك
دلف ابراهيم وقال باستغراب : مالك يا حنان معصبة كده ليه
حنان وهي تنظر لرهف : بنتك طلعت مع يارا وراحو لفيلا احمد الله يرحمه والبنت انهارت من العياط
ابراهيم بقلق : اييه طب هي فين
حنان : اخذها ادم بس مش هيعديها على خير قالها متطلعيش من البيت وهي مسمعتش منه
ابراهيم بعتاب : ينفع يارهف تعملي كده مانتي عارفة حالة يارا
رهف ببكاء : مكنتش عارفة انها هتوصل للدرجة ديه ابيه ادم كان غضبان جامد وهيولع فيها لما تفوق
تنهد ابراهيم وقال : ربنا يستر…….نسيت اقلكم زياد كلمني النهارده فموضوع الخطبة
خجلت رهف وتوردت وجنتاها بينما قالت حنان : خطوبة بالوضع ده
ابراهيم : لا نحنا مش هنعمل حفلة هيحطلها دبلتها بس انتي ايه رايك يا رهف
رهف بخفوت : اللي تشوفه يا بابا…..ثم صعدت لغرفتها بخجل.
ضحكت حنان و اقتربت من ابراهيم وقالت : مالك
ابراهيم بشرود : بفكر بيارا ادم اذا سابها هي هتبقى وحيدة هتفضل لوحدها و تضيع ياريت ادم يحن على البنت اليتيمة ديه ويفضل معاها
ربتت حنان على كتفه وقالت بهدوء : لا متقلقش ادم مش هيسيبها هيفضل معاها وهيقف معاها بالازمة اللي بتمر بيها متأكده من اللي بقوله انا مش هقول انه بيحبها لانه الحب بعيد عنه اووي بس على الأقل اتعلق بيها او حتى رابطة الدم اللي بتجمعهم هتجبره يفضل معاها وبعدين انا عارفة ابني كويس ومش هيتخلى عنها ابدا
ابتسم ابراهيم وقال : ربنا يخليكي ليا يا ام العيال لو سمحتي اعمليلي قهوة مضبوطة من تحت ايديكي
ضحكت حنان بخفة ودلفت للمطبخ بينما جلس ابراهيم على الاريكة وحدث نفسه : امتى المشاكل ديه هتخلص
________________________
استيقظت يارا اخيرا فتحت عيناها ببطئ وهي تشعر بصداع رهيب في رأسها نظرت له كان يجلس امامها ينظر لها بحدة وعينان حمراوتان تذكرت ماحدث معها فتوترت للغاية وخافت من نظرته فهي لم تنفذ اوامره وتعلم انه يكره من لايلتزم بكلامه…..نهضت جالسة وقالت بخفوت دون ان تنظر اليه : انت…جيت
نظر لها ادم بسخرية وقال بالهدوء الذي يسبق العاصفة : انتي ايه رايك
توترت يارا اكثر فاردف : انا مش قلتلك مفيش طلعة من البيت ليه بقى الكلام ميتسمعش
يارا بهدوء : انا كنت عايزه شوف اخر حاجة فاضلي من بابا
قبض ادم على يده بعنف شديد وقال بنبرة غاضبة : اظن يا هانم قلتلك طلعة مفيش واذا كنتي حابة تروحي كان لازم تعرفيني
يارا : بس انت مكنتش هترضى
ادم بحدة : اه مكنتش هرضى وعارف السبب و ادي النتيجة مرمية على الارض و ضايق نفسك
نظرت له يارا وقالت بصوت عالي نسبيا : انا كان لازم روح
وبثانية كان ادم يقف امامها مباشرة امسك ذراعها ولواه خلف ظهرها بعنف فصرخت بألم
ادم بهمس : حسك عينك صوتك يعلى عليا تاني…..ثم تابع بنبرة يملؤها الغضب والتهديد : بالبيت ده كلمتي انا بس اللي بتمشي واوعى يا يارا اوعى فمرة من المرات تقولي لأ على اي كلمة مسمعش منك غير كلمة حاضر…..فاهمة
اومأت يارا برأسها سريعا وقالت بألم : ادم ايدي لو سمحت
تركها ادم وابتعد عنها خرج من غرفتها ودلف لغرفته ونام بعد تفكير طويل
اما يارا فغيرت ملابسها ونامت هي ايضا بعمق…
____________________
مرت ايام تتلوها ايام اقيمت حفلة خطبة صغيرة لزياد ورهف اما مازن فهو بعدما خسر حبيبته اصبح متحجر القلب ووعد نفسه ان لا يقع في الحب مجددا
ادم ويارا علاقتهم لاتزال كما هي لكنه يعتني بها و حسم قراره بعد تفكير طويل في شئ ما سيغير حياتهما وتجاهل كليا اعتراف يارا بحبها التي للآن لاتدري انها صرحت له بمشاعرها لكن بالرغم من قسوته يزيد حبها له يوما بعد يوم حتى تملك منها…
___________________________
صباح يوم جديد
خرج مازن من منزله ركب سيارته وانطلق بها بسرعة وهو شارد تماما حتى لمح فتاة امامه فتوقف بالسيارة بقوة…..خرج من السيارة واقترب منها الفتاة بسرعة
مازن بغضب : انتي عمية مش بتشوفي
بسرعة نست تلك الفتاة فزعها وصرخت بغضب : انت مالك يا عم انت بتزعق ليه وبعدين انت الغلطان وانت الاعمى مش انا
مازن بغضب اشد : امتي عارفة انا مين بكون علشان بتقولي كده
ضحكت الاخرى بسخرية وقالت : ها ها ها لا معرفش ومش عايزة اعرف عبو شكلك كتك القرف مليتو البلد….ثم غادرت وهي تقول بصوت عالي : الاغنياء دول بيفكرو بنفسهم بس وميهمهمش حياة الناس اتفوو على اشكالك عبو شكلك يا اخي
وقف مازن لحظات يعيد بذاكرته ماحدث منذ ثواني وتمتم : لا ديه اكيد مجنونة
ابتسم باستغراب وركب سيارته من جديد وانطلق للشركة…..وصل بعد مدة ودلف لمكتبه وبعد ثواني طرق الباب واذن بالدخول فدخل عمار
عمار : بشمهندس مازن السكرتيرة اللي اتعينت جديد هنا عايز تشوفها قبل ما تشتغل
مازن بهدوء : ايوة دخلها
خرج عامر وبعد ثواني دلفت الفتاة وسرعان ماشهقت عندما رأته : ااانت !!
نظر لها مازن وانصدم عندما وجدها نفس الفتاة التي التقاها منذ قليل : انتتتتي!!
ردت الاخرى بغضب : بتعمل هنا ايه انت بتلاحقني
مازن بغضب : لاااا انتي اكيد مجنونة بصي يابت انتي…
قاطعته الاخرى : رتاج…..اسمي رتاج
صمت مازن ثم تنهد وقال : انتي جيتي منين يا بنتي
ضحكت رتاج بخفة وجلست على الكرسي امامه بهدوء كأن المكان ملكها
رتاج : واااو المكان ده تحفة
تطلع لها مازن بصدمة رمش عدة مرات قبل ان يقول : قلتيلي اسمك ايه
رتاج : اسمي رتاج وحصرتك
مازن باستغراب : هو امتي ليه محسساني انك بنت امي وابويا قاعدة برياحة كده ليه
نظرت له رتاج وقالت بلهفة مجنونة : والنبي وريلي الشركة وعايزة مكتب خاص بيا والنبي علشان خاطري
مازن بهمس : هو انا امي داعية عليا فساعة استجابة ايه البنت المجنونة ديه ربنا يستر
نهض مازن وقال : اتفضلي يا انسة رتاج
خرجت رتاج بسرعة وقالت بحماس : مكتبي هيبقى فين
كتم مازن ضحكته وقال : هنا قدام المكتب بتاعي
جلست رتاج وقالت : قول لاي سخص يجيبلي قهوة مضبوطة بعد اذنك
مازن بغضب : انتي ازاي تقولي روح اطلب من حد يجيبلك قهوة
نظرت له رتاج ببراءة وقالت : طب جيبها انت المهم اشرب دماغي واجعاني
مازن بتعجب : انتي بتتكلمي كده ازاي مش خايفة اطردك من الشغل
رتاج بثقة وهي تعبث بهاتفها : متقدرش انت اكيد شفت CV بتاعي وعرفت قد ايه عندي خبرة وعلى حسب ما اظن امتو محتاجين سكرتيرة ومش متوفر حد بمواصفاتي قصدي ببخبرتي
مازن بسخرية : خبرتك لا والله ليه امتي عمرك كم
رتاج : 24. ليه
مازن بخفوت : اصلي حاسس اني بتكلم مع بنت 4 سنين
رتاج : بتقول حاجة
مازن بابتسامة مصطنعة : لا مبقلش بصي انتي هتتدربي على الشغل كم شهر حتى تتعلمي كويس بعدين تبقي سكرتيرة رسمي تمام
هزت رتاج رأسها ونظرت لهاتفها ثانية وقالت : احياة عيالك يا مازن دماغي واجعاني عجل في القهوة شويا
كتم مازن غضبه وقال بصوت عالي : عم محمود قهوة مضبوطة للست المتدربة
دلف مازن لمكتبه وهو يبتسم على تلك المجنونة فهي تتعامل معه كأنها تعرفه منذ سنوات وتتصرف بأريحية تامة حقا انها مجنونة
مازن بابتسامة : اظاهر هتجنن معاكي….يا رتاج
___________________________
في فيلا ادم
استيقظ ادم صباحا نهض ودلف للحمام استحم وخرج ارتدى بنطال اسود جينز وتيشرت ابيض وبليزر اسود صفف شعره واخذ مفاتيحه وهاتفه وخرج وجد يارا في المطبخ فقال بهدوء : انا رايح
استدارت يارا له وقالت بقلق : ادم ممكن تبقى النهارده هنا ومتروحش الشغل
رفع ادم حاجبه وقال : ده اللي هو ازاي يعني
يارا بخوف : معرفش بس….بس….ادم والنبي متروحش
اقترب ادم منها وقال ببرود : انا مش باخد الاوامر من حد وياريت تلتزمي بحدودك
دمعت عينا يارا فتركها ادم وخرج بينما صعدت هي لغرفتها بسرعة تبكي بقهر وكان خوف كبير يعتليها تشعر انها على وشك ان تفقد اهم اسباب حياتها نفس الشهور عندما توفى والدها دلفت للحمام بسرعة توضأت وخرجت ارتدت اسدالها وسجدت تصلي ركعتين لله وتناجيه بكل جوارحها ان يحفظ زوجها فهو الوحيد الذي بقي معها لم تشعر بنفسها الا وقلبها يزداد نبضا وانفاسها تكاد تنقطع من الخوف وضعت يدها على اذنيها وصرخت : اااااااااااااااادم !!!!!
_________________________
خرج ادم من الفيلا وهو يتذكر ملامحها الخائفة و طلبها البقاء معها لكنه لم يكترث فاليوم سيقدم لها اوراق الطلاق لينفصلا وينتهي من مسألة الزواج هذه.
ركب سيارته وانطلق بسرعة جنونية يفكر بها هل يمكن ان تنساه بعد انفصالهما هل ستبني حياتها من جديد هل ستذهب لذلك الاحمق عمر هل كلام مازن ووالدته صحيح….” هتحبها وهتندم بس بعد مايفوت الاوان……يارا محتاحتك يابني متعذبهاش….انا هسيب بنتي يارا امانة برقبتك بعد ما موت…..ادم والنبي متروحش…….ادم متسيبنيش……ادم انا بحبك….”…….صوت فرامل واحتكاك عجلات بعنف في الارض لم يسمع الا صوت حادث كببر جراء اصطدام سيارة ادم باحدى الشاحنات الضخمة….ثم….لا يرى الا الظلام….
“ااااااااااااااادم” ………..
______________________
error: