رواية ملك القاسي

الفصل الثالث : زوجة الشافعي
_______________________
اخذت يارا نفسا عميقا ثم نظرت لهم جميعا
يارا بصوت يكاد يسمع : ايوة موافقة
نظر لها الجميع بصدمة واولهم عمر فهي لم تكن موافقة مالذي حدث
عمر بغضب : كيف وافجتي يابت عمي…حد جبرك
لم تتكلم وانزلت رأسها للاسفل تجاهد كي لاتسقط دمعة ضعفها لكن كالعادة ترفض دموعها الاصغاء اليها سقطت لتبلل وجنتها الناعمة وتعلن قلة حيلتها
اقترب عمر من يارا وقال : يارا انتي مهتوافجيش على……. لم يكمل لان يد ادم امتدت اليه لتدفعه بعيدا عن يارا
نظر له الجميع بدهشة وابراهيم بتوتر فهو يعلم جيدا غيرة ادم على ممتلكاته بينما انتفضت يارا بفزع
ادم بعيون مشتعلة من الغضب لكن تحدث ببرود : تؤ يا ابن عمي اسمها المدام الشافعي اسمعا مسمعوش على لسان شاب من شباب العيلة مفهوم وخصوصا انت يا ابن عمي لو شفتك جيت جنبها تاني انا مش مسؤول عن تصرفاتي
نظر له عمر وقد خاف قليلا ف ادم ضخم البنية وطويل اما عمر فهو هزيل وقصير من يراهما يستطيع جزم ان ادم سيسحق عمر بسهولة
علي باقتضاب : الف مبروك ياولدي……ثم اضاف بخبث : بس الفرح هيتعمل مينتى
فزعت يارا ونظرت له بخوف ف اخر شئ تتمنى حدوثه او بالاحرى لاتتمنى تخيله ان تكون مع ادم تحت سقف واحد ب اسم الزواج ………ابتسمت حنان بسعادة واقتربت من يارا واحتظنتها واردفت : هنعمل خطوبة الأول والفرح مش دلوقتي
ادم بهدوء : لا يا امي الاسبوع الجاي هنكتب كتابنا والخطوبة هتتعمل بعد يومين من دلوقتي
تلك كانت الضربة القاضية لقلب يارا الذي لن يقدر على كل هذا امسكت بيد رهف بفزع فضحكت الاخرى وهمست : مالك خايفة كده ليه اخويا مش هياكلك
احمد بدهشة : لا ازاي كده بسرعة اوي يا ادم ومش هنلحق
ادم : ياعمي انا عايز مراتي تبقى معايا بأقرب وقت واتعامل معاها براحتي كده هيبقى احسن
صمت احمد يفكر بينما يارا متأكدة ان والدها لن يوافق فهي لطالما كانت مدللته التي يخاف عليها من كل شئ ولن يسمح باستمرار هذه المهزلة لذا هي مطمئنة او هي التي تريد الاطمئنان بأي امل
صمت احمد قليلا ثم تنهد وقال : ماشي انا موافق واكيد بنتي هتوافق مش كده يا يارا
_____________________________
قصص رومانسية بقلم فاطمة احمد
__________________
شعرت كأن احدا تعمد صفعها عدة مرات او صب عليها دلو ماء بارد في شتاء قارس رفعت نظرها لوالدها تطالعه بصدمة ورجاء ليعدل عن قراره لكنه ابتسم ثانية اقترب منها وقبل جبهتها
احمد بحنان : انتي موافقة صح يابنتي
نزلت دموع يارا بحزن وحيرة فهي طوال حياتها كانت مصدر فخر لوالدها ولن تسمح الان بهدم صورته فان هو تخلى عنها فلن تتخلى عنه ودائما وابدا ستحافظ على مياه وجهه…..اومأت برأسها موافقة وخرجت بسرعة من الصالة قبل ان تصرخ بقوة رافضة كل مايحدث
رهف بضحكة : هروح شوفها
ابراهيم : ههههه اجمل مافي البنت حيائها وخجلها الف مبروك يابني
اومأ ادم بابتسامة بسيطة كأن وجهه البارد يجاهد ليبتسم
مازن بمرح وهو يحتظنه : بس ايه ياخويا ادم الشافعي هيتجوز لا انا مش مصدق
سليم بضحكة خفيفة : بجى اكده ياولدي تتفاهم ويا عمك واني اخر من يعلم
ادم بهدوء : معلش بقى ودلوقتي بقيت متأكد يا عمر انه مش بهزر ولا بكذب صح يا عمي علي
تطلع علي له ب احراج وقال : الف مبروك
___________________________
دلفت يارا لغرفتها بسرعة وجلست على السرير وهنا انفجرت بالبكاء المرير على حالها وماوصلت اليه
يارا ببكاء : يارب ارحمني انا مش عايزة اتجوزه هينتقم مني ياريتني مضربتوش ياريتني مجيتش للصعيد ولا حصل اللي حصل ياااارب
انفجرت في البكاء وهاهي لاول مرة تشعر باليتم بعد وفاة والدتها فوالدها لم يشعرها ابدا انها فقدت امها والان هي تفعل هذا من اجله
Flash back
( كانت يارا جالسة في غرفتها حتى طرق الباب ودلف احمد
احمد بابتسامة : حبيبة قلبي مالها قاعدة كده ليه
نهضت يارا بسرعة واقتربت منه وقالت بقلق : بابا سمعت بيقولو ايه قال هيجوزوني ل ابيه ادم هوما بيكذبو صح
صمت احمد قليلا ثم قال بهدوء : لا يا يارا الكلام ده حقيقي
صدمت يارا وقالت بدهشة : بابا انت بتقول ايه ده هزار صح ازاي هتجوزه انا بخاف منه اوي ده غير انه اكبر ب 10 سنين يا بابا……ثم تابعت ببكاء : بابا انت بحياتك مغصبتنيش على حاجة ازاي هتجوزه غصب عني
احمد : لا ياحبيبتي انتي مش هتتجوزيه حقيقي ده كل لعبة
صمتت يارا تستوعب ماقاله لتردف بعدم فهم : هاا
ابتسم احمد ومسح دموعها واردف : ابن عمك عمر كان طالب ايدك للجواز وطبعا انا مش هقبل بيه يتجوز بنتي بس مكنتش هقدر ارفض طلب ابويا بدون سبب ويغضب عليا علشان كده قلت ل ادم يكذب ويقول اننا متفاهمين نجوزك ليه
يارا بلهفة : يعني مش هتجوزه صح
اومأ احمد بوجوم فاحتظنته يارا بسعادة وقالت : ههههههه وانا الهبلة اللي بقالي ساعة وانا بعيط…..صمتت فجأة عندما تذكرت تهديد ادم وانها ستدفع ثمن ضربها له لكنها شتتت افكارها وقالت بداخلها : لا مستحيل اتجوزه بابا قال كذبة يعني كذبة….)
Back
يارا ببكاء : انت خدعتني يا بابا ودلوقتي مش هقدر اتراجع ليه عملت كده ليه لو كانت ماما عايشة مكنش هيحصلي كده وحشتيني يا ماما وحشتيني اوي
دلفت رهف بدون استئذان وقالت بمرح : والعانس بقت عرو……صمتت عندما وجدت يارا تمسح دموعها فاقتربت منها وقالت بقلق : حبيبتي يارا مالك بتعيطي كده ليه
نظرت لها يارا قليلا والى ملامح وجهها القلقة غريب جدا ان تكون شقيقة ذلك الوحش الذي لن يرحمها وسيذيقها العذاب انتقاما منها نزلت دموعها عند هذه الفكرة
يارا بصوت مبحوح : مفيش
رهف : ههههههه اه بتدلعي يعني معلش بعد اسبوع هتبقي مرات اخويا الف مبروك ياقمر انت
يارا بضيق : بس بقى غيري السيرة
استغربت رهف كلامها لكنها قالت بمرح لتحسن مزاجها : ماشي يا مكشر انت ها قليلي بقى مش عايزة نطلع نتفسح في الصعيد
يارا بعبوس : لا مش عايزة تعبانة وعايزة انام
رهف وهي تنهض : ماشي بالحالتين مكناش هنطلع ابيه ادم هيقتلنا
نظرت لها يارا قليلا ثم نهضت بسرعة وقالت : امشي نطلع
رهف بتوتر : يارا انسي اللي قلتلك عليه ادم مش هيسمحلك تطلعي خصوصا بعد ما هتتجوزو هطلع انا مع ماما وتيتة
يارا بتحدي : لا والله بصي يارهف انتي عارفة اني مبحبش حد يديلي تعليمات وهعمل اللي بدماغي
رهف : يارا اسمعيني بس
تحركت يارا لتخرج من الغرفة وقالت : هتطلعي معايا ولا اطلع لوحدي
اقتربت رهف منها وقالت : لا على ايه بس امشي نطلع وربنا يستر…….صمتت وهمست : انتي مبتعرفيش ادم لما يتعصب هيبقى ازاي
زفرت وخرجت مع يارا بعدما استئذنتا من حنان وزهرة…..
____________________________
في مكتب ادم
احمد بقلق : زمان يارا زعلانة مني ومش عايزة تكلمني
ابراهيم : متقلقش يارا قلبها ابيض وهتسامحنا لما تعرف الحقيقة كلها
احمد : وده اللي خايف منه يارا لما تعرف هتقلب السرايا كلها علينا
ادم بهدوء : تعرف ولا متعرفش بالحالتين هنتجوز
ابراهيم بضحكة : وهتتجوزها ازاي يا بني وانت اصلا……..
قاطعه طرق الباب لتدلف حنان وعلى وجهها ملامح القلق والتوتر
ابراهيم : ايوة يا حنان
نظرت حنان ل ادم بتوتر واضح فقال ادم بهدوء : في حاجة
حنان : يارا يابني…..
احمد بقلق : بنتي مالها
حنان بتوتر اكثر وهي تدرك جيدا عواقب ماحصل : يارا طلعت مع رهف برا السرايا
جز ادم على اسنانه ونهض ليقول بغضب وصراخ : ومين اللي سمحلها تطلع
حنان : ادم فيها ايه لما تطلع البنت كانت بتعيط مين اللي حضراتكم عملتوه مش كفاية هتجوزوها غصب عنها
شد ادم على شعره بقوة حتى كاد يقتلعه فهذا هو الحل الوحيد ليتمالك اعصابه ولا يؤذيها تلك الطفلة الحمقاء
ادم بهمس وهو يحمل مفاتيحه ويخرج من المكتب : ماشي يا يارا
___________________________
جلست يارا على احدى المقاعد وهي تضحك ضاربة بعرض الحائط غضب ذلك الابله…..فليذهب للجحيم
رهف بخوف : يارا امشي نرجع بالله عليكي مش مطمنة خالص
يارا : يابنتي انت خايفة كده ليه مانحنا استئذنا من طنط حنان وتيتة
رهف : بس مقلناش لعمه و ادم هيقتلني يا يارا
يارا بسخرية : لا والله وهو ماله سيبك منه ميقدرش يعمل حاجة
…….: لا اقدر اعمل يا حيلتها وكتير اوي
انتفضت رهف بفزع ونظرت لصاحب الصوت وتمتمت بفزع : ادم
استدارت يارا بتوتر وجدته واقفا بطوله الفارع وبنيته الضخمة امامها وعيونه تعد بالهلاك و الجحيم
نهضت رهف مسرعة وقالت بقلق : ادم نحنا كنا زهقانين و….
قاطعها ادم ببرود : ارجعي للقصر
نظرت له يارا بصدمة رغم خوفها بروده وهدوءه مخيف اكثر من غضبه
تحركت رهف مسرعة بينما يارا لاتزال واقفة تنظر له ولاتتكلم كان على رأسها الطير
ادم : ايه عايزاني اشيلك علشان تتكرمي
استجمعت قوتها وكتفت يديها امام صدرها وقالت بتحدي : مش هطلع معاك يا بشمهندس عايزه اريح هنا وتقدر تتفضل علشان وقفتنا ديه غلط والناس هتفهم غلط برضو زي ماانت فاهم سكوتي غلط
اغمض ادم عيناه وقبض على يديه حتى لايتهور ويلكمها
ادم بهمس مخيف : يارا امشي معايا دلوقتي
خافت يارا من نبرته لكنها اجابت ببرود اصبحت تتقنه منه : لا
نظر لها ادم بشر واقترب منها امسك ذراعها وسحبها بقوة
يارا بغضب : لو سمحت يابشمهندس الزم حدودك وسيب ايدي كده منفعش
لم يتكلم ادم وسحبها بقوة خلفه غير مبالي بصراخها ولا نظرات الموجودين
_________________
في سرايا الشافعي
حنان بقلق : وسيبتيها لوحدها معاه
رهف : وهعمل ايه يعني هو قالي امشي وانا بصراحة مش هستغني عن روحي
حنان بقلق : يارب ميعملهاش حاجة عمك احمد هيتعصب لو اذاها
كادت رهف تتكلم لكن سمعت صراخ يارا استداروا جميعا وجدوا ادم يسحبها بقوة وهي تركل فيه بغضب
يارا : سيبني يابني ادم حرام عليك بااااباااا
تركها ادم فركضت لحنان واختبات خلفها
حنان بغضب : ادم ايه اللي عملته ده ازاي تلمسها
ادم بانفاس متسارعة : رهف خديها واطلعو فوق بسرعة
امسكت رهف يدها وقالت بتوتر : تعالي
يارا ببكاء : لا انا عايزه بابا
ادم بصراخ هز جدران السرايا بأكملها : قلت اطلعي فوووووق
انتفضت يارا وركضت مسرعة ل اعلى ورهف خلفها
___________________
دلفت لغرفتها وهي تبكي وتشتمه بغضب ودلفت رهف خلغها
رهف بفزع : ماانا قلتلك مش هيسكت
يارا بغضب : يغور فداهية ده قليل ادب وحيوان ازاي يمسك ايدي ويسحبني ده بني ادم متخلف ومبيعرفش الحرام من الحلال وقح وهمجي
رهف بضيق : انتي بتقولي عليه كده ليه على فكره هو بيعرف الحرام والحلال اكتر منك
يارا : لا والله طب ده حلال جديد بقى
كادت رهف تفقد اعصابها وتتكلم فقالت وهي تخرج مسرعة : انتي الغلطانة يا يارا
يارا : لا هو الغلطان وانا مستحيل اتجوز انسان قذر زيه
توقفت رهف و استدارت لها لتقول بغضب : اخرصي يابت مسمحلكش تتكلمي كده عن اخويا واذا على اللمس ف احب اقولك انه ليه الحق اكتر من كده
يارا بصراخ : انتي اتجننتي
رهف بغضب وحدة : لا متجننتش طب انتي مفكرتيش ليه دايما بيزعقلك ومبيسمحلكش تطلعي ولا تتكلمي مع راجل انتي مفهمتيش ليه بيتصرف معاكي كده
يارا : اه لأنه متملك حقير و…..
قاطعتها رهف بصراخ وهي تصفعها : اخويا مفيش حد اطهر منه ولعلمك كتابه مكتوب عليكي من زمان اوي
نظرت لها يارا بصدمة فاردفت الاخرى : انتي بقيتي من زمان اوي المدام الشافعي يابنت احمد……
______________________
ستووووب انتهى البارت
error: