رواية ملك القاسي
الفصل السادس والعشرون : انفصال للابد
__________________________ ___
وقفنا البارت ف لقاء تقي و اسر ياترى هو طليقها وايه سبب الطلاق ده
_______________________
تقي بهمس : لا مستحيل…..اسر !!
نظر لها اسر بصدمة هو الاخر لم يتوقع ان يراها بعد تلك السنوات تأملها من الاسفل للاعلى لا تزال جميلة كما كانت جسدها الرائع وبشرتها ناصعة البياض عيناها لكن لمعة التمرد اختفت من عيناها الرماديتان و حلت مكانها لمعة اخرى….الحزن والضعف والاشتياق.
تقي الان في حالة لاتحسد عليها شعرت برغبتها في احتضانه لكن لا…..لن تعيد تلك الغلطة مجددا لن تتبع قلبها وحبها الاعمى لتجد نفسها ملقاة في احدى قائمات الفتيات خاصته….لن تسمح له بذلك
اخيرا نطق اسر بهدوء : تقي انتي هنا…..ازيك
كادت تقي تتكلم وتخبره انها لاشئ بدونه لكن تذكرت اخر كلماته في اخر لقاء بينهم قبل سنتين “تقي غيرتك ديه بتخنقني افهمي بقى اني انام مع بنات غيرك ديه حاجة طبيعية ليه مصرة تقرفيني وتنكدي عليا عيشتي بجد معنتش قادر اتحملك ولا اعيش معاكي….تقي انتي طااالق”
اغمضت عيناها بقوة ثم فتحتهما مجددا وقالت بتعجب مصطنع : عفوا انت ازاي عرفت اسمي هو انا اعرفك ولا حاجة
فتح اسر فمه بدهشة واردف : تقي انتي مش فاكراني….انا اسر جوزك و….
قاطعته تقي بحدة : طليقي….انت طليقي مستر اسر وعفوا مقدرتش افتكرك اصلا انت مش حاجة مهمة علشان ابقى فاكراك….سلام.
ذهبت تقي من امامه وتركته واقفا مكانه هل هي فعلا نسته ام……مهلا مهلا مالذي يهمك انت الم تتركها بنفسك انت من فضلت نزواتك وعلاقاتك العابرة عليها اذا لايحق لك التفكير بها
افاق من شروده على رنين هاتفه نظر للاسم وزفر بقوة ثم اجاب بملل : ايوة يا رولا في ايه
( رولا ديه حبيبة اسر بنت حلوة كتييير اصلها مصري بس عايشة ف امريكا والتقت ب اسر هناك وبقت حبيبته وطبعا لزقت فيه حتى جابها معاه)
رولا بدلع : اسر حبيبي l miss you
اسر بسخرية : بجد!! ههههه وانا كمان وحشتيني جدا
رولا : طب هتيجي امتى مش معقول سبتني بالفندق ورحت ينفع تعمل كده ف رولا حبيبتك
اسر بنفاذ صبر : شويا كده وهاجي باي.
اغلق الخط ونظر لتقي وهي تقف مع رهف زوجة شقيقه والواضح انها تودعها لتذهب….زفر بقوة وخرج من القاعة انطلق بسيارته لتلك التي تدعى ب رولا ليقضي معها ليلته كالعادة…
__________________________ ___
ذهبت تقي من امامه بسرعة وهي تحاول مقاومة دموعها اقتربت من رهف وقالت : ريري انا هروح دلوقتي
رهف بضيق : ايه الكلام ده رايحة بدري كده ليه
احتضنتها تقي وقالت : معلش ماما تعبانة ولازم اروحلها الف مبروك ربنا يسعدك فحياتك صح فين العريس بتاعك
وكزتها رهف في كتفها وقالت : مع ابيه ادم و اخوه اسر معرفش راحو فين
تقي بصدمة : اخوه
ضحكت رهف وقالت : ايوة اسر جا من امريكا النهارده بس ايه مز مز يعني
يارا : هههههههه يخربيتك يعني مش هتعقلي خالص
رهف : ربنا يسامحك والله مفيش حد بجنانك ياحبيبتي اومال مين اللي بتتصرف زي الاطفال انا ولا انتي ربنا يعين اخويا عليكي
يارا بحنق : انا طفلة ماشي مقبولة منك انا قلبي كبير علشان كده هسامحك
ضحكت الفتيات وتقي في عالم اخر اسر هو شقيق زوج صديقتها……رسمت الابتسامة على وجهها وقالت : يلا سلام بت يارتاج يلا نروح
رتاج : دلوقتي
امسكت تقي يدها وقالت : اه…..امشي معايا
رتاج : شاو يا جماعة تعالي يا اخرة صبري يعني لازم نروح دلوقتي
زفرت تقي ومشت وبجانبها رتاج لكنها توقفت على صوته : اتبسطتي يا رتاج
التفت رتاج وجدته مازن فابتسمت وقالت : ايوة الفرح حلو اوي
مازن : طب انتي رايحة دلوقتي ليه
رتاج : معلش ماما تعبت ولازم نروحلها الف مبروك عقبالك
اومأ مازن بابتسامة وذهب استدارت رتاج وجدت تقي تنظر لها بشك
رتاج : ايه بتبصلي كده ليه يا معلم
تقي : اممم ده هو مازن حبيب القلب
رتاج : هههههه اه هو شفتيه والله مززز
ضحكت تقي وقالت : عارفة انا شفت مين من شويا
رتاج : ميين
ابتسمت تقي بقهر وقالت : طليقي اسر وطلع اخو العريس
اتسعت عيني رتاج واردفت : بجد!! شفتيه فين
تقي : شفته بالصدفة على كل هو مبقاش يهمني يغور فداهية
طالعتها رتاج قليلا ثم ابتسمت وقالت : خلاص تعالي
اومأت تقي وذهبت معها ركبت السيارة وانطلقتا وكل واحدة منهن تفكر في حبيبها….
____________
قصص رومانسية بقلمي فاطمة احمد
__________________________ __
كان زياد وابراهيم يسلمون على الحضور بينما ادم يجلس مع مازن في طاولة الرجال
مازن بابتسامة : انت قاعد لوحدك ليه
ادم بهدوء : اعمل ايه اقوم ارقصلك يعني
ضحك مازن وقال : لا بس فكرتك هتتبسط لانه ابن عمك جاي في الطريق
رمقه ادم بنظرة حارقة فاردف مازن بتوتر : ياعم انت بتبصلي كده ليه انا كنت بهزر بس
زفر ادم وقال ببرود : مازن انا مش فاضي للهبل ده يا تخرص يا تغور من وشي انا مش ناقصك
مازن : في ايه انت كويس كل ده لانه عمر هيجي
لم يتكلم ادم لكن مازن فهمه فهما وجهان لعملة واحدة رغم اختلاف شخصيتهما كثيرا….ابتسم باتساع واردف : وبتقول انك مش بتحبها ده انتا بتغير عليها من الهوا انت صح مش بتحبها انت بتعشقها بس مش مستعد تصارحها لانك ببساطة لسا مصارحتش نفسك
رفع ادم رأسه اليه ثم حول نظره للفتيات وجد يارا تحوم كالفراشة بين الجميع تتكلم مع هذه وتسلم على هذه وتضحك مع الاخرى وهكذا……ظهرت ابتسامة جانبية على شفتيه ثم سرعان مااخفاها عندما لمح جدته زهرة تحتضن رهف نهض واقفا ونظر ل ابراهيم وجده يقف مع عمر وعلي.
صر اسنانه بغضب فهو لا يتقبل وجوده مطلقا…..لاحظ مازن تحول عينيه للون الاحمر الدامي من الغضب ابتلع ريقه بصعوبة ونظر لحيث ينظر وجد علي وسليم وعمر
مازن : مش…مش هتسلم على عيلتك
في ثواني عادت ملامحه للبرود تحرك واقترب منهم وقال بهدوء : اهلا سيد سليم
نظر له سليم واحتضنه واردف بابتسامة : ازيك يابني
ادم : الحمد لله…ابتعد عنه فقال علي : ازيك يا ادم وحشتني
نظر ادم له ببرود فهو في حياته لم يحبه لكنه رمقه بابتسامة مزيفة وقال : عارف اني وحشتك عامل ايه يا عمر
مد عمر يده وقال : الحمد لله وانت
صافحه ادم واردف : كويس…..اتفضلو ارتاحو دقايق وراجع……ثم ذهب
حمحم ابراهيم باحراج وقال : هو مشغول شويا…تعالو العرسان هناك
اوما سليم وذهب معه بينما همس عمر لعلي : ده شايف نفسه على ايه بس
علي بحقد : معلش اصل اللي هنعمله فيه مش قليل برضو….تعالا
__________________________ ____
عند الفتيات
احتضنت زهرة حنان ورهف وقالت : الف مبروك ياحبيبتي ربنا يسعدك
رهف : الله يسلمك يا تيتة
يارا بمرح : وعقبالك يا ست زهرة
ضحكت حنان فوكزتها زهرة ثم احتضنتها واردفت : مش هتعقلي
حنان : مييين يارا هههههه ديه يارا حبيبة قلبي عبيطة من طفولتها اه يا ام لسان طويل
يارا : هو ليه الكل بيقولي كده ده انا ملاك خالص
……: طب تعالي يا ملاك هانم عايزك
انتفضت يارا واستدارت وجدته ادم… احمرت وجنتيها فقالت زهرة وهي تحتضنه : مابدري يابشمهندس مش قلتلنا انك هتزورنا بالصعيد
ادم بهدوء : حقك عليا المهم انتي عامله ايه
زهرة : الحمد لله كويسه…..نظرت ليارا وقالت بضحكة : تعالي لجوزك هو الوحيد اللي يقدر على جنانك
يارا بخفوت : هو امي داعية عليا فساعة استجابة ده عايز مني ايه ياربي
ادم ببرود : يارا
اقتربت يارا منه فامسك يدها في اللحظة التي لمحت فيها عمر وعلي وسليم
يارا بابتسامة : جدو هروح سلم عليه
ضغط ادم على معصمها واردف : بعدين امشي معايا دلوقتي
هزت يارا رأسها ببطئ فتحرك وذهب خارج القاعة وهي قلقة مما سيحدث.
توقف ادم ونظر لها وجدها تعض على شفتها بتوتر فاغمض عيناه يحاول السيطرة على مشاعره
يارا بخفوت : في ايه يا ادم
فتح ادم عيناه واردف بنبرة جامدة : العيلة جات من الصعيد
عقدت يارا حاجباها باستغراب وقالت : ايوة ما انا شفتهم
ادم ببرود : عارف انا بقلك علشان تبقي تاخدي بالك مش عايز اي تعامل مع اي راجل من قريب او بعيد حتى عمي علي
نظرت له يارا بدهشة وقالت : هاا…..ازاي يعني…
قاطعها ادم بحدة : مفيش ازاي كلام مع عمر و عمي ممنوع انتي ليه غبيه كده ولا البعيدة مبتفهمش
يارا : الله يسامحك لا بتفهم بس انا مستغربة ليه مش عايزني اتكلم مع عمو هو انا هقعد احب فيه ا…..
لم تكمل لان ادم جذبها من ذراعها بقوة وقال بحدة : انتبهي لكلامك كويس يابنت عمي ايه احب فيه ديه
نزلت دموعها وقالت : لا انا اقصد…اقصد يعني….واردفت بتألم : ادم ذراعي
تركها ادم فبدأت في البكاء تطلع لها وقال : خلاص متعيطيش
يارا ببكاء : اعمل ايه يعني الضحك ممنوع والكلام ممنوع والهزار ممنوع طب سيبني اعيط براحتي يا اخي الله
ابتسم ادم وجذبها لأحضانه مد يده ومسح على رأسها من فوق الحجاب واردف بهدوء : انتي عارفه اني مبحبش تتعاملي مع عمر لانه….كان عايز يتجوزك من قبل صح
اومأت يارا فتابع : وانا مقبلش حد يبص لمراتي خاصة اذا كان…..اشتعلت عيونه بالحقد وتابع : اذا كان حاطط عينه عليكي حتى لو كان من الماضي يارا انا بثق فيكي ومتهزيش الثقة ديه لاني لو شكيت فيكي او لو خبيتي عليا حاجة…
لم يكمل ادم لكن يارا فهمته تلقائيا وضعت يدها على بطنها لكنها ابتسمت وابتعدت عنه مسحت دموعها وقالت : ان شاءالله اكون عند ظن حسن حضرتك
ابتسم ادم وقال : اسمها عند حسن ظن حضرتك
يارا بضحكة : ايوة بنطنخط حضرتك
نظر لها ادم ولضحكتها الجميلة وقال : انتي كده ازاي
ضحكت يارا وقالت : ازاي يعني
ادم بهدوء : يعني فثواني تعيطي وفثواني تضحكي لا وبتبقى الضحكة من قلبك نفسي اعرف بتعملي كده ازاي
ضحكت يارا وقالت : عارف انا هموت وهزر دلوقتي بس هحاول جاوب الجواب عندك
ادم : اشمعنا
يارا : وانت كمان ازاي بتبقى فلحظة هادي والواحد بيحب يتكلم معاك وبثانية الاقيك قلبت دراغولا وتغيرت 360 درجة مهو انا برضو نفسي اعرف بتتحول فثانية ازاي
ابتسم ادم بهدوء وقال : زي السكر في الشاي
يارا بحنق : ابعد يا ادم انا رايحة
جذبها ادم من خصرها وقال بابتسامة خبث : عيييب تقولي لجوزك كده اقلك ماتيجي نسيب الحفلة ديه ونروح للبيت في كتير حاجات حلوة هنعملها لوحدنا
تصاعدت الدماء لوجه يارا دفعته لكنه لم يبتعد فقالت بخفوت : اد….ادم سيبني
ادم بهمس : واذا مرضيتش
اغمضت يارا عيناها بقوة وهي تستمع لصوته الرجولي الساحر و رائحته الرائعة……شعر ادم بارتجاف جسدها بين ذراعيه فاخفض رأسه لها طبع قبلة طويلة على وجنتها وهمس بأذنها : لينا بيت.
تركها وابتعد ففتحت عيناها وركضت بسرعة للداخل وقلبها يخفق بقوة.
ابتسم ادم ثم حمحم و ذهب خلفها
_______________________
اما عمر فامسك والده وذهب خلف ادم عندما رآه يسحب يارا وقفا بعيدا عنهما يراقبانه كيف يتعامل معها
علي بخبث : بصله ماسكها وبيزعقلها ازاي ده هيسهل علينا المهمة
عمر : ايوة بج…..توقف عندما رآه يحتضنها ويمزح معها ثم قبلها غضب بشدة وقال : لا علاقتهم اتحسنت يا بابا اظاهر خطتنا هتفشل
ضحك علي بسخرية وقال : تفشل!! ليه انا امتى فشلت فحاجة اخص عليك يا ابني سيبهم يفرحو شويا بعدين نبقى نستمتع و احنا بنشوفهم مدمرين
عمر : هههه طبعا بص هي جاية تعالا احسن مايشوفنا
دلف عمر وعلي و اقتربا من الآخرين.
دلفت يارا بسرعة ووجهها محمر بشدة اقتربت من الفتيات فقالت رهف بخبث : ماله وشك احمر كده ليه
يارا بتوتر : هاا…لا اصل كنت بجري
زهرة : هههههه مش كنتي مع ادم
رهف : طبعا وانا بقول وشها بقى طماطم ليه…..ثم اكملت بغمزة : اتاريكي بتحبي ومش عارفين اخص عليكي
ضحك الجميع ويارا تكاد تموت من الخجل نظرت لسليم واحتضنته بقوة
يارا بابتسامة : وحشتني يا جدو
سليم : هههههههه وحشتيني انتي برضو ازيك
يارا : الحمد لله انا كويسه جدا
سليم : ادم بيعاملك كويس
ابتسمت يارا واردفت : ادم ده مفيش اطيب ولا احن منه بصراحة هو حنين معايا اووي
ابتسم الجميع بينما تجهم عمر وعلي لمحت ادم يقترب منهم فابتعدت عن سليم بسرعة
يارا : عامل ايه يا عمو
علي : الحمد لله انتي عامله ايه
يارا : انا تمام
مد عمر يده وقال : وحشتينا يابنت عمي
في ثانية كان ادم يقف امامه ضغط على يده وقال من بين اسنانه : واحنا برضو وحشتنا…..يا ابن عمي
تألم عمر وسحب يده فقال زياد ليخفف التوتر : خلاص ياجماعة الفرح خلص انا هاخد عروستي ونروح
خجلت رهف فضحك ابراهيم وقال : لا لسا بدري اقعد شويا
امسك ادم يد يارا وقال : بس انا ومراتي هنروح سلام
حنان : خود بالك منها
اومأ ادم وسلم على الجميع وذهب ويارا خلفه
يارا بتذمر طفولي : ادم مش كنا نقعد شويا
فتح ادم باب سيارته ودفع يارا برفق وركب هو ايضا وانطلق بها
ادم بهدوء : انا قلتلك ايه
يارا بتوتر : ادم ده جدي مش حد غريب بعدين انا متكلمتش مع عمي او ابنه
زفر ادم وزاد السرعة فقالت يارا بخوف : ادم خفف السرعة انا خايفة
زفر ادم وخفف السرعة وبقي طوال الطريق صامتا وبعد مدة توقف بالسيارة
ادم بهدوء : وصلنا
نظرت له يارا ثم خرجت كان الظلام يعم المكان فتلقائيا امسكت يده طالعها قليلا ثم دلف للفيلا وصعدا للغرفة.
دلف ادم للحمام استحم وارتدى ملابسه ثم خرج ودلفت يارا ارتدت ملابسها وخرجت وجدته ينتظرها
ادم بهدوء : تعالي
اقتربت منه يارا بخطوات بطيئة ووجهها في الارض ووقفت امامه…….ابتسم ادم وامسك ذقنها رفع رأسها وتامل عيناها العسليتان بهدوء……اقترب منها وطبع قبلة على وجنتها ثم على وحنتها الاخرى واخيرا التهم شفتيها في قبلة عميقة تمسكت به يارا كي لاتقع وفي ثواني لم تكن تلمس الارض بل كانت بين يدي زوجها يحملها برقة ليذهبا معا لعالمهما الخاص عالم يشعر كل واحد منهما بامتلاكه للاخر… …
____________________
__________________________
وقفنا البارت ف لقاء تقي و اسر ياترى هو طليقها وايه سبب الطلاق ده
_______________________
تقي بهمس : لا مستحيل…..اسر !!
نظر لها اسر بصدمة هو الاخر لم يتوقع ان يراها بعد تلك السنوات تأملها من الاسفل للاعلى لا تزال جميلة كما كانت جسدها الرائع وبشرتها ناصعة البياض عيناها لكن لمعة التمرد اختفت من عيناها الرماديتان و حلت مكانها لمعة اخرى….الحزن والضعف والاشتياق.
تقي الان في حالة لاتحسد عليها شعرت برغبتها في احتضانه لكن لا…..لن تعيد تلك الغلطة مجددا لن تتبع قلبها وحبها الاعمى لتجد نفسها ملقاة في احدى قائمات الفتيات خاصته….لن تسمح له بذلك
اخيرا نطق اسر بهدوء : تقي انتي هنا…..ازيك
كادت تقي تتكلم وتخبره انها لاشئ بدونه لكن تذكرت اخر كلماته في اخر لقاء بينهم قبل سنتين “تقي غيرتك ديه بتخنقني افهمي بقى اني انام مع بنات غيرك ديه حاجة طبيعية ليه مصرة تقرفيني وتنكدي عليا عيشتي بجد معنتش قادر اتحملك ولا اعيش معاكي….تقي انتي طااالق”
اغمضت عيناها بقوة ثم فتحتهما مجددا وقالت بتعجب مصطنع : عفوا انت ازاي عرفت اسمي هو انا اعرفك ولا حاجة
فتح اسر فمه بدهشة واردف : تقي انتي مش فاكراني….انا اسر جوزك و….
قاطعته تقي بحدة : طليقي….انت طليقي مستر اسر وعفوا مقدرتش افتكرك اصلا انت مش حاجة مهمة علشان ابقى فاكراك….سلام.
ذهبت تقي من امامه وتركته واقفا مكانه هل هي فعلا نسته ام……مهلا مهلا مالذي يهمك انت الم تتركها بنفسك انت من فضلت نزواتك وعلاقاتك العابرة عليها اذا لايحق لك التفكير بها
افاق من شروده على رنين هاتفه نظر للاسم وزفر بقوة ثم اجاب بملل : ايوة يا رولا في ايه
( رولا ديه حبيبة اسر بنت حلوة كتييير اصلها مصري بس عايشة ف امريكا والتقت ب اسر هناك وبقت حبيبته وطبعا لزقت فيه حتى جابها معاه)
رولا بدلع : اسر حبيبي l miss you
اسر بسخرية : بجد!! ههههه وانا كمان وحشتيني جدا
رولا : طب هتيجي امتى مش معقول سبتني بالفندق ورحت ينفع تعمل كده ف رولا حبيبتك
اسر بنفاذ صبر : شويا كده وهاجي باي.
اغلق الخط ونظر لتقي وهي تقف مع رهف زوجة شقيقه والواضح انها تودعها لتذهب….زفر بقوة وخرج من القاعة انطلق بسيارته لتلك التي تدعى ب رولا ليقضي معها ليلته كالعادة…
__________________________
ذهبت تقي من امامه بسرعة وهي تحاول مقاومة دموعها اقتربت من رهف وقالت : ريري انا هروح دلوقتي
رهف بضيق : ايه الكلام ده رايحة بدري كده ليه
احتضنتها تقي وقالت : معلش ماما تعبانة ولازم اروحلها الف مبروك ربنا يسعدك فحياتك صح فين العريس بتاعك
وكزتها رهف في كتفها وقالت : مع ابيه ادم و اخوه اسر معرفش راحو فين
تقي بصدمة : اخوه
ضحكت رهف وقالت : ايوة اسر جا من امريكا النهارده بس ايه مز مز يعني
يارا : هههههههه يخربيتك يعني مش هتعقلي خالص
رهف : ربنا يسامحك والله مفيش حد بجنانك ياحبيبتي اومال مين اللي بتتصرف زي الاطفال انا ولا انتي ربنا يعين اخويا عليكي
يارا بحنق : انا طفلة ماشي مقبولة منك انا قلبي كبير علشان كده هسامحك
ضحكت الفتيات وتقي في عالم اخر اسر هو شقيق زوج صديقتها……رسمت الابتسامة على وجهها وقالت : يلا سلام بت يارتاج يلا نروح
رتاج : دلوقتي
امسكت تقي يدها وقالت : اه…..امشي معايا
رتاج : شاو يا جماعة تعالي يا اخرة صبري يعني لازم نروح دلوقتي
زفرت تقي ومشت وبجانبها رتاج لكنها توقفت على صوته : اتبسطتي يا رتاج
التفت رتاج وجدته مازن فابتسمت وقالت : ايوة الفرح حلو اوي
مازن : طب انتي رايحة دلوقتي ليه
رتاج : معلش ماما تعبت ولازم نروحلها الف مبروك عقبالك
اومأ مازن بابتسامة وذهب استدارت رتاج وجدت تقي تنظر لها بشك
رتاج : ايه بتبصلي كده ليه يا معلم
تقي : اممم ده هو مازن حبيب القلب
رتاج : هههههه اه هو شفتيه والله مززز
ضحكت تقي وقالت : عارفة انا شفت مين من شويا
رتاج : ميين
ابتسمت تقي بقهر وقالت : طليقي اسر وطلع اخو العريس
اتسعت عيني رتاج واردفت : بجد!! شفتيه فين
تقي : شفته بالصدفة على كل هو مبقاش يهمني يغور فداهية
طالعتها رتاج قليلا ثم ابتسمت وقالت : خلاص تعالي
اومأت تقي وذهبت معها ركبت السيارة وانطلقتا وكل واحدة منهن تفكر في حبيبها….
____________
قصص رومانسية بقلمي فاطمة احمد
__________________________
كان زياد وابراهيم يسلمون على الحضور بينما ادم يجلس مع مازن في طاولة الرجال
مازن بابتسامة : انت قاعد لوحدك ليه
ادم بهدوء : اعمل ايه اقوم ارقصلك يعني
ضحك مازن وقال : لا بس فكرتك هتتبسط لانه ابن عمك جاي في الطريق
رمقه ادم بنظرة حارقة فاردف مازن بتوتر : ياعم انت بتبصلي كده ليه انا كنت بهزر بس
زفر ادم وقال ببرود : مازن انا مش فاضي للهبل ده يا تخرص يا تغور من وشي انا مش ناقصك
مازن : في ايه انت كويس كل ده لانه عمر هيجي
لم يتكلم ادم لكن مازن فهمه فهما وجهان لعملة واحدة رغم اختلاف شخصيتهما كثيرا….ابتسم باتساع واردف : وبتقول انك مش بتحبها ده انتا بتغير عليها من الهوا انت صح مش بتحبها انت بتعشقها بس مش مستعد تصارحها لانك ببساطة لسا مصارحتش نفسك
رفع ادم رأسه اليه ثم حول نظره للفتيات وجد يارا تحوم كالفراشة بين الجميع تتكلم مع هذه وتسلم على هذه وتضحك مع الاخرى وهكذا……ظهرت ابتسامة جانبية على شفتيه ثم سرعان مااخفاها عندما لمح جدته زهرة تحتضن رهف نهض واقفا ونظر ل ابراهيم وجده يقف مع عمر وعلي.
صر اسنانه بغضب فهو لا يتقبل وجوده مطلقا…..لاحظ مازن تحول عينيه للون الاحمر الدامي من الغضب ابتلع ريقه بصعوبة ونظر لحيث ينظر وجد علي وسليم وعمر
مازن : مش…مش هتسلم على عيلتك
في ثواني عادت ملامحه للبرود تحرك واقترب منهم وقال بهدوء : اهلا سيد سليم
نظر له سليم واحتضنه واردف بابتسامة : ازيك يابني
ادم : الحمد لله…ابتعد عنه فقال علي : ازيك يا ادم وحشتني
نظر ادم له ببرود فهو في حياته لم يحبه لكنه رمقه بابتسامة مزيفة وقال : عارف اني وحشتك عامل ايه يا عمر
مد عمر يده وقال : الحمد لله وانت
صافحه ادم واردف : كويس…..اتفضلو ارتاحو دقايق وراجع……ثم ذهب
حمحم ابراهيم باحراج وقال : هو مشغول شويا…تعالو العرسان هناك
اوما سليم وذهب معه بينما همس عمر لعلي : ده شايف نفسه على ايه بس
علي بحقد : معلش اصل اللي هنعمله فيه مش قليل برضو….تعالا
__________________________
عند الفتيات
احتضنت زهرة حنان ورهف وقالت : الف مبروك ياحبيبتي ربنا يسعدك
رهف : الله يسلمك يا تيتة
يارا بمرح : وعقبالك يا ست زهرة
ضحكت حنان فوكزتها زهرة ثم احتضنتها واردفت : مش هتعقلي
حنان : مييين يارا هههههه ديه يارا حبيبة قلبي عبيطة من طفولتها اه يا ام لسان طويل
يارا : هو ليه الكل بيقولي كده ده انا ملاك خالص
……: طب تعالي يا ملاك هانم عايزك
انتفضت يارا واستدارت وجدته ادم… احمرت وجنتيها فقالت زهرة وهي تحتضنه : مابدري يابشمهندس مش قلتلنا انك هتزورنا بالصعيد
ادم بهدوء : حقك عليا المهم انتي عامله ايه
زهرة : الحمد لله كويسه…..نظرت ليارا وقالت بضحكة : تعالي لجوزك هو الوحيد اللي يقدر على جنانك
يارا بخفوت : هو امي داعية عليا فساعة استجابة ده عايز مني ايه ياربي
ادم ببرود : يارا
اقتربت يارا منه فامسك يدها في اللحظة التي لمحت فيها عمر وعلي وسليم
يارا بابتسامة : جدو هروح سلم عليه
ضغط ادم على معصمها واردف : بعدين امشي معايا دلوقتي
هزت يارا رأسها ببطئ فتحرك وذهب خارج القاعة وهي قلقة مما سيحدث.
توقف ادم ونظر لها وجدها تعض على شفتها بتوتر فاغمض عيناه يحاول السيطرة على مشاعره
يارا بخفوت : في ايه يا ادم
فتح ادم عيناه واردف بنبرة جامدة : العيلة جات من الصعيد
عقدت يارا حاجباها باستغراب وقالت : ايوة ما انا شفتهم
ادم ببرود : عارف انا بقلك علشان تبقي تاخدي بالك مش عايز اي تعامل مع اي راجل من قريب او بعيد حتى عمي علي
نظرت له يارا بدهشة وقالت : هاا…..ازاي يعني…
قاطعها ادم بحدة : مفيش ازاي كلام مع عمر و عمي ممنوع انتي ليه غبيه كده ولا البعيدة مبتفهمش
يارا : الله يسامحك لا بتفهم بس انا مستغربة ليه مش عايزني اتكلم مع عمو هو انا هقعد احب فيه ا…..
لم تكمل لان ادم جذبها من ذراعها بقوة وقال بحدة : انتبهي لكلامك كويس يابنت عمي ايه احب فيه ديه
نزلت دموعها وقالت : لا انا اقصد…اقصد يعني….واردفت بتألم : ادم ذراعي
تركها ادم فبدأت في البكاء تطلع لها وقال : خلاص متعيطيش
يارا ببكاء : اعمل ايه يعني الضحك ممنوع والكلام ممنوع والهزار ممنوع طب سيبني اعيط براحتي يا اخي الله
ابتسم ادم وجذبها لأحضانه مد يده ومسح على رأسها من فوق الحجاب واردف بهدوء : انتي عارفه اني مبحبش تتعاملي مع عمر لانه….كان عايز يتجوزك من قبل صح
اومأت يارا فتابع : وانا مقبلش حد يبص لمراتي خاصة اذا كان…..اشتعلت عيونه بالحقد وتابع : اذا كان حاطط عينه عليكي حتى لو كان من الماضي يارا انا بثق فيكي ومتهزيش الثقة ديه لاني لو شكيت فيكي او لو خبيتي عليا حاجة…
لم يكمل ادم لكن يارا فهمته تلقائيا وضعت يدها على بطنها لكنها ابتسمت وابتعدت عنه مسحت دموعها وقالت : ان شاءالله اكون عند ظن حسن حضرتك
ابتسم ادم وقال : اسمها عند حسن ظن حضرتك
يارا بضحكة : ايوة بنطنخط حضرتك
نظر لها ادم ولضحكتها الجميلة وقال : انتي كده ازاي
ضحكت يارا وقالت : ازاي يعني
ادم بهدوء : يعني فثواني تعيطي وفثواني تضحكي لا وبتبقى الضحكة من قلبك نفسي اعرف بتعملي كده ازاي
ضحكت يارا وقالت : عارف انا هموت وهزر دلوقتي بس هحاول جاوب الجواب عندك
ادم : اشمعنا
يارا : وانت كمان ازاي بتبقى فلحظة هادي والواحد بيحب يتكلم معاك وبثانية الاقيك قلبت دراغولا وتغيرت 360 درجة مهو انا برضو نفسي اعرف بتتحول فثانية ازاي
ابتسم ادم بهدوء وقال : زي السكر في الشاي
يارا بحنق : ابعد يا ادم انا رايحة
جذبها ادم من خصرها وقال بابتسامة خبث : عيييب تقولي لجوزك كده اقلك ماتيجي نسيب الحفلة ديه ونروح للبيت في كتير حاجات حلوة هنعملها لوحدنا
تصاعدت الدماء لوجه يارا دفعته لكنه لم يبتعد فقالت بخفوت : اد….ادم سيبني
ادم بهمس : واذا مرضيتش
اغمضت يارا عيناها بقوة وهي تستمع لصوته الرجولي الساحر و رائحته الرائعة……شعر ادم بارتجاف جسدها بين ذراعيه فاخفض رأسه لها طبع قبلة طويلة على وجنتها وهمس بأذنها : لينا بيت.
تركها وابتعد ففتحت عيناها وركضت بسرعة للداخل وقلبها يخفق بقوة.
ابتسم ادم ثم حمحم و ذهب خلفها
_______________________
اما عمر فامسك والده وذهب خلف ادم عندما رآه يسحب يارا وقفا بعيدا عنهما يراقبانه كيف يتعامل معها
علي بخبث : بصله ماسكها وبيزعقلها ازاي ده هيسهل علينا المهمة
عمر : ايوة بج…..توقف عندما رآه يحتضنها ويمزح معها ثم قبلها غضب بشدة وقال : لا علاقتهم اتحسنت يا بابا اظاهر خطتنا هتفشل
ضحك علي بسخرية وقال : تفشل!! ليه انا امتى فشلت فحاجة اخص عليك يا ابني سيبهم يفرحو شويا بعدين نبقى نستمتع و احنا بنشوفهم مدمرين
عمر : هههه طبعا بص هي جاية تعالا احسن مايشوفنا
دلف عمر وعلي و اقتربا من الآخرين.
دلفت يارا بسرعة ووجهها محمر بشدة اقتربت من الفتيات فقالت رهف بخبث : ماله وشك احمر كده ليه
يارا بتوتر : هاا…لا اصل كنت بجري
زهرة : هههههه مش كنتي مع ادم
رهف : طبعا وانا بقول وشها بقى طماطم ليه…..ثم اكملت بغمزة : اتاريكي بتحبي ومش عارفين اخص عليكي
ضحك الجميع ويارا تكاد تموت من الخجل نظرت لسليم واحتضنته بقوة
يارا بابتسامة : وحشتني يا جدو
سليم : هههههههه وحشتيني انتي برضو ازيك
يارا : الحمد لله انا كويسه جدا
سليم : ادم بيعاملك كويس
ابتسمت يارا واردفت : ادم ده مفيش اطيب ولا احن منه بصراحة هو حنين معايا اووي
ابتسم الجميع بينما تجهم عمر وعلي لمحت ادم يقترب منهم فابتعدت عن سليم بسرعة
يارا : عامل ايه يا عمو
علي : الحمد لله انتي عامله ايه
يارا : انا تمام
مد عمر يده وقال : وحشتينا يابنت عمي
في ثانية كان ادم يقف امامه ضغط على يده وقال من بين اسنانه : واحنا برضو وحشتنا…..يا ابن عمي
تألم عمر وسحب يده فقال زياد ليخفف التوتر : خلاص ياجماعة الفرح خلص انا هاخد عروستي ونروح
خجلت رهف فضحك ابراهيم وقال : لا لسا بدري اقعد شويا
امسك ادم يد يارا وقال : بس انا ومراتي هنروح سلام
حنان : خود بالك منها
اومأ ادم وسلم على الجميع وذهب ويارا خلفه
يارا بتذمر طفولي : ادم مش كنا نقعد شويا
فتح ادم باب سيارته ودفع يارا برفق وركب هو ايضا وانطلق بها
ادم بهدوء : انا قلتلك ايه
يارا بتوتر : ادم ده جدي مش حد غريب بعدين انا متكلمتش مع عمي او ابنه
زفر ادم وزاد السرعة فقالت يارا بخوف : ادم خفف السرعة انا خايفة
زفر ادم وخفف السرعة وبقي طوال الطريق صامتا وبعد مدة توقف بالسيارة
ادم بهدوء : وصلنا
نظرت له يارا ثم خرجت كان الظلام يعم المكان فتلقائيا امسكت يده طالعها قليلا ثم دلف للفيلا وصعدا للغرفة.
دلف ادم للحمام استحم وارتدى ملابسه ثم خرج ودلفت يارا ارتدت ملابسها وخرجت وجدته ينتظرها
ادم بهدوء : تعالي
اقتربت منه يارا بخطوات بطيئة ووجهها في الارض ووقفت امامه…….ابتسم ادم وامسك ذقنها رفع رأسها وتامل عيناها العسليتان بهدوء……اقترب منها وطبع قبلة على وجنتها ثم على وحنتها الاخرى واخيرا التهم شفتيها في قبلة عميقة تمسكت به يارا كي لاتقع وفي ثواني لم تكن تلمس الارض بل كانت بين يدي زوجها يحملها برقة ليذهبا معا لعالمهما الخاص عالم يشعر كل واحد منهما بامتلاكه للاخر… …
____________________