عشقتك كما ينبغي
الدعاء
اللهم لا تحرمنى سعة رحمتك ، وسبوغ نعمتك ، وشمول عافيتك ، وجزيل عطائك ، و لا تمنع عنى مواهبك لسوء ما عندي ، ولا تجازني بقبيح عملي، ولا تصرف وجهك الكريم عنى برحمتك يا أرحم الراحمين .
……………………..
الحلقه التاسعه والعشرون:
سمع صوت يعشقه ويدخل السعاده لقلبه وهو يقول:الو عمو سليف
شريف:ياقلب عمو شريف عامل ايه
تيم:الحمدلله وحستني اووي
شريف:انت وحستني اكتل
تيم بغضب الاطفال:مث تتليق عليا
شريف:ياروحي انا مقدرش اتريق عليك اصلا
تيم بابتسامه:انا بحبك اوووي
شريف:وانا بموت فيك ياتيمو
قولي عرفت ازاي انه انا اللي بتصل
تيم:اثل خالتو حول جمبي وكانت بتلعب معايا ولما الفون لن سألتها مين قالتلي انه انت
شريف:ماشي ياقلبي سلملي علي خالتو حور بقي
وقولي ياتيمو مامي فين
تيم:حاضل ياعمو هثلملك عليها ومامي في اوضتها انت عاوزها
شريف:اه ياقلبي ادهاني
تيم وهو يجري علي غرفة والدته:مامي مامي مامي
حبيبه:نعم نعم نعم
تيم:عمو سليف عاوزك
حبيبه:طيب اديني عمو سليف
تيم بغضب طفولي:يوووووه بقي هو انتي وعمو ثليف مث تتليقي عليا يامامي ماثي
حبيبه:اممممم افكر
تيم:مامي انا سعلان منك علفكله
حبيبه:لا خلاص مش هتريق تاني مهو انا مقدرش ان حبيب قلب مامي يزعل منها
قبلها تيم وقال:حبيبتي يا مامتي ياعثل
قبلته حبيبه وقالت:ياروحي انت
يلا ياقلبي اطلع العب مع خالتو حور وانا هكلم عمو وهطلع العب معاكو
تيم:ماثي بث مث تتأخلي علينا
حبيبه:حاضر ياروحي من عيوني
وبعد خروج تيم قالت حبيبه :الو
شريف:حبكت يعني وصلت الحب دي دلوقتي ده رصيد ناااس ياعالم
حبيبه:ههههههه فدايا انا وابني علفكره وبعدين بطل قر علينا
شريف بغيظ:فداكو ياختي فداكو
يااارب صبرني عليهم وعلفكره بقي انا مش بقر انا بحسد بس
حبيبه باستفزاز وتريقه:بس لا جي علي نفسك اوووي
شريف:علشان تعرفي بس اي خدعه
حبيبه:طيب ياخويا
شريف:المهم قوليلي اخبارك ايه
حبيبه :تمام الحمدلله وانت
شريف:الحمدلله
حبيبه بحنين واشتياق:وكلهم عاملين ايه
شريف:كويسين الحمدلله وقلقانين اووي عليكي
مي كل يوم بتعيط وببقي خلاص هقولها بس برجع في كلامي علشان عارف انك دماغك نشفه وهتنفذي تهديدك
حبيبه:احسن انك عملت كده علشان لو كنت قولتلها او قولت لاي حد فعلا مكنش حد هيعرف مكاني ابدا ده كفايه انك عارف
شريف بتريقه:متحسسنيش انك جيتي تقوليلي مكانك برضاكي ده لولا اني شوفتك صدفه كان زماني زيهم
تذكرت حبيبه ذلك اليوم الذي رأها شريف فيه
فقد كانت حور تقنعها بضرورة ذهابها للاسكندريه حتي تقول لجابر الحقيقه وتعرفه خبر حملها فهي اصبحت في الشهر السابع وطلفها ليس له ذنب حتي يأتي للدنيا بدون والده وفعلا اقتنعت حبيبه وسافرت للأسكندريه وعندما ذهبت وسألت علي جابر علمت انه سافر تاني يوم سافرها ولن يعود فذهبت لتتمشي قليلا علي البحر حتي معاد القطر
وعندما كانت تتمشي كان شريف يقود سيارته ورأها فنزل لها وعندما رأته بكت وحكت له كل شي وعرفته عنوانها في القاهره ولاكن قالتله انه لو قال لأي احد فستسافر ولن يعرف مكانها احد ابدا
فوافق شريف خوفا من تهديدها فهو يعلم عندها وجنونها
وفي الوقت الحالي
شريف:يابت رحتي فين بقالي ساعه بنادي عليكي
حبيبه:موجوده ياعم بس سرحت وافتكرت اليوم اللي شفتني فيه
شريف:ماشي بس مقولتليش لسه مصممه ان محدش يعرف اي حاجه عنك
حبيبه بعند:اه لسه مصممه
شريف بغيظ:عنديه
طيب علفكره جابر نازل اسكندريه وهيقعد علطول
حبيبه:غريبه هو مش كان رافض ينزل
شريف:مرداش يقولي السبب لما ينزل اكيد هيقول
حبيبه:طيب كويس ربنا يرجعه بالسلامه
شريف:حبيبه متستطعبتيش هو انا بقولك علشان تقوليلي ربنا يرجعه بالسلامه
حبيبه ببرود:امال بتقولي ليه
شريف بغيظ:يخربيت برودك ياشيخه
حبيبه:شكرا
شريف:العفو ده اقل واجب
المهم دلوقتي انا عارف ان جابر غلطان ويستاهل اللي جراله واللي عاوزه تعمليه فيه كمان بس متنكريش ان اي راجل مكانه كان هيعمل كده واكتر كمان وبعدين ابنك ملوش ذنب ياحبيبه علشان تحرميه من باباه وانتي عارفه ومتأكده انه محتاجه
حبيبه:يوووه بقي ياشريف هو انت كل متكلمني تقولي الكلام ده
شريف:ايوه علشان لازم تفهمي ان اللي بتعمليه اكبر غلط
مهما كان غلط جابر في خقك الولد ملوش ذنب وهيفضل ابنه وهيفضل جابر ابوه
وبعدين متحاوليش تعوضي ابنك عن بعد باباه علشان مش هتعرفي واي كان مين مش هيعرف يعوضه
حبيبه بعند:لا والله امال مي عرفت تعوض سيف من بعد مامته ازاي ولا انت بتقول كده علشان جابر يبقي اخوك
شريف بزعل:اخص عليكي ياحبيبه بقي انا بقول كده علشان جابر يبقي اخويا ويعني انتي مش اختي ماشي ياستي شكرا بس علفكره سيف وضعه مختلف وانتي عارفه كده كويس سيف مامته متوفيه يعني محرمتوش منها بمزاجي وده غير اني معملتي ليه كانت ديما قاسيه ومي فعلا حبته وكانت حنينه عليه وعاملته علي انه ابنها وهو بيحبها اكتر من اي حد حتي اكتر مني
مي بالنسبه لسيف امه واخته وصاحبته وكل حاجه في حياته ولحد دلوقتي بيغير عليها مني
حبيبه:معلشي ياشريف متزعلش مني انت عارف اني مدب وبقول اي كلام وربنا العالم اني بحسك اخويا واكتر كمان
شريف:خلاص يابيبو حصل خير انا مش زعلان
حبيبه بقلق:بجد
شريف:بجد ياستي
حبيبه:تمام خلي بالك علي نفسك وعليهم كلهم وابقي طمني عليكم
شريف:حاضر يابيبو وانتي خلي بالك علي نفسك وعلي تيمو وحور وكاچو اللي قرفاني بيها دي
حبيبه:حاضر ياسيدي
بس ملكش دعوه بكاچو دي صاحبتي وبنتي مش قطتي بس
شريف:ربنا يخليها ليكي ولحور لحسن انتو خلاص اتجننتو بيها
حبيبه:يااارب ياخويا
شريف:تمام يلا سلام بقي عطلتيني
في رعاية الله
حبيبه:سلام ياعم المهم واسفين علي تعطيلك
في رعاية الله وحفظه
وأغلقت الهاتف وخرجت لطفلها ولعبت معه هي وحور حتى جاء وقت الغذاء فجلسو وتناولوه في جو يسوده الحب والضحك ثم جلسو وشاهدو التلفاز وعندما جاء وقت النوم ذهبو لغرفهم وحكت حبيبه حدوته لتيم ثم نامو
……………………..
في اليوم الذي سيأتي فيه جابر إلي الاسكندريه
ذهب شريف ليستقبله في المطار وبعد السلام والقبلات الحاره والتعبير عن الاشتياق
في السيارة
شريف:ايه آللي خلاك تغير رأيك وترجع
جابر بغموض:هحكيلك بعدين
شريف:طيب
وفي باله ربنا يستر من اللي جاي
وعندما وصلو للڤيلا كان في انتظارهم والدهم فارس الحناوي
والدتهم الدكتوره منال وساندي اختهم ويوسف جوزها وطفلهم كريم وساندي حامل في الشهر التاني ومي وطفليها سيف ولوچي
بعد الاستقبال والقبلات الحاره والدموع والتعبير عن مدى اشتياقهم له
جلسو جميعا يهزرو ويتكلمو ثم اخذ جابر أولاد اخيه وأخته في حضنه وأعطاهم الهدايا آلتي احضرها لهم وقبلهم ولعب معهم حتى جاء معاد الغذاء فجلسو وتناولو غذائهم ثم جلسو يتبادلون الأحاديث بسعاده حتى طلب الأب فارس المناوي من ابنه جابر ان يأتي معه في غرفة المكتب حتى يتحدث معه
فذهبو لغرفة المكتب وقال جابر:خير يا بابا
الاب فارس المنياوي:ناوي على إيه يا جابر وإيه آللي خلاك ترجع
وانا عارف كل حاجه فأوعي تكذب عليا
انتهت الحلقه
……………………..