عشقتك كما ينبغي

عشقتك كما ينبغي
الحلقه الواحد والثلاثون:

عند جابر عندما وصل للعنوان الذي قاله شريف رأي طفل صغير يجري عليه بخوف ودموع ويلتصق بيه فنزل لمستواه وأخذه في حضنه وحس احساس جميل أووي وغريب بس معرفش يفسر الإحساس ده وفضل حضنه لحد ما هدي فبعده قليلا وقال بحنان وهو يمسح دموعه :مالك يأحبيبي خايف من ايه

شاور الطفل علي كلب بعيد وقال بخوف:كلب كان هيجلي ولايا وعاوز يعضني

جابر وهو يطمنه:متخفش ياحبيبي خلاص هو بعيد أهو ومش هيقدر يعضك
قولي بقي اسمك ايه

تيم باطمئنان قليلا:اثمي تيم

سرح جابر عندما قال الطفل اسمه فهذا هو الاسم الذي اتفق مع حبيبه علي تسميته لأبنهم فهم اتفقوا إنه سيسمي الولد وهي ستسمى البنت وكان اسم تيم هو الاسم الذي اختاره ووافقت حبيبه عليه وكان الاسم الذي اخترته حبيبه لبنوتتها هو تالين ووافق هو عليه

فاق جابر من شروده على جملة الطفل المتزمره:يوووه بقى لد عليا ياعمو بدل ما اثيبك وامسي

ضحك جابر علي جملته وقال:لا خلاص هرد اهو بس معلشي ياحبيبي سرحت شويه

تيم:ماثي

جابر:انت عارف اسمك جميل أووي مين اللي اختاره ليك

تيم:ثكرا ياعمو
مامي ديما بتقولي ان بابي هو اللي اختاره
وانت اثمك ايه

جابر:اسمي جابر

تيم:الله ياعمو اسمك حلو وعلى اسم بابي كمان

جابر باستغراب:بجد

تيم:اها

قبله جابر وقال:ماشي ياحبيبي ممكن تقولي بقي تعرف واحده عايشه هنا عند دكتوره اسمها حور واسمها حبيبه

تيم:انت بتسأل على مامي

جابر بصدمه:مامي

تيم:ايوه تعالى معايا وانا أوديك لمامي

مشي جابر معاه وهو علي صدمته وفي باله:اكيد مش هي حبيبه مراتي اكيد ده تشابه أسماء بس أزاي والطفل اسمه تيم وباباه على اسمي انا مبقتش فاهم حاجه شريف قالي إنها عارفه أنها على زمتي لسه يعني اكيد متجوزتش يبقى مين الطفل ده مش معقول يكون ابني اه انا حاسس ناحيته بإحساس غريب وجميل ولما كان بيعيط حسيت كأن خنجر طعن قلبي بس لو ابني أزاي شريف ميقوليش

وفاق من شروده على صوت تيم وهو يضرب الجرس ويقول:هو ده بيتنا ياعمو

بعد ثواني فتحت الباب بنوته جميله جدا ولكنه لا يرى اجمل من زوجته وحبيبته وقالت:مين ده ياتيمو

تيم:ده عمو عاوز مامي ياخالتو حول

حور:مين حضرتك

جابر:انا جابر

حور بصدمه:جابر

جابر:ايوه ممكن اقابلها بس متقوليش لها انا مين

حور:تيم روح نادي مامي وقولها عمو عاوز يقابلك

جرى تيم على غرفة والدته وهو يقول:حاضل ياخالتو

حور:اتفضل

جابر:شكرا ليكي

حور:العفو على إيه
الشكرلله
يارب بس تعرف قيمتها وتقدر تصالحها

جابر:عرفت والله قيمتها وان شاء الله هفضل وراها لحد متسامحني

حور:ربنا معاك
عن إذنك هدخل جوه عشان لما تطلع تقدرو تتكلمو براحتكم

جابر:يارب
اتغضلي وبجد مش عارف أشكرك أزاي على كل حاجه عملتيها معاها

حور:متشكرنيش حبيبه أختي الكبيره

جابر:ربنا يخليكم لبعض

حور:يارب
عن اذنك

جابر:اتفضلي

وبعد دقائق خرجت حبيبه وعندما رأته قالت بصدمه:جابر

جابر:ايوه ياحبيبه انا جابر

نظرت حبيبه لطفلها الذي خرج من غرفتها فقالت:تيمو حبيبي روح لخالتو حور واقعد معاها لحد ما اخلص كلام مع عمو

تيم:حاضل يا مامي

وعندما دخل الصغير غرفة خالته قالت بثقه:خير إيه اللي جابك لوحده خاينه

جابر برجاء:بلاش كلامك ده انا آسف بجد كان غصب عني مكنتش عارف الحقيقه واي راجل مكاني كان هيعمل كده سامحيني على الأقل عشان خاطر ابننا هو ابني صح انا حاسس آنه ابني ارجوكي ردي عليا

حبيبه بقهره:اسامحك على إيه ولا إيه على كلامك اللي وجعني وكسرني ولا على ضربك ليه ولا علي انك السبب في بعدي عن أهلي ولا انك مكنتش معايا لما كنت تعبانه في حملي ولا علي كسرت قلبي لما تيم كان يقولي فين بابي ويعيط عليك ومبقاش عارفه أقوله آيه ولا اهديه ازاي
بتقول آنك حاسس إنه ابنك ليه مهو ممكن يكون ابن آللي خنتك معاه

قال جابر بحزن:ياه كل ده في قلبك بس انا عارف وجعك وهقدر اداويه ياحبيبتي بس بطلي كلامك ده متستفزنيش انا متأكد أن تيم ابني

حبيبه:ابطل كلامي ماشي بص بقى تيم مش ابنك انت متعبتش فيه عشان يبقى ابنك ده ابني انا لوحدي تمام ودلوقتي حالا تطلقني وتتفضل تتطلع بره

جابر:شكل الذوق مش هيجيب نتيجة معاكي فعشان كده خلاصة الكلام تيم ابني غصب عنك وعن اي حد وحالا هتدخلي تلمي هدومك وهدوم تيم عشان نرجع إسكندريه وطلاق مش هطلق

حبيبه بعند:وانا بقى مش هرجع معاك ولا انا ولا تيم

جابر:متنسيش يابنت الناس آنك على زمتي فانا ممكن أشيلك وادخل اغيرلك هدومك بنفسي
هعد لحد 5 لو مدخلتيش غيرتي هدومك ولميتي هدومك وهدوم تيم انتي حره
1
2

شهقت حبيبه من كلامه وقالت:انت سافل وقليل الأدب اطلع بره

جابر:3
4
4ونص
5
هم جابر بحملها ولكنها قالت:خلاص خلاص انا هدخل أغير هدومي لوحدي وألم بقيت هدومي وهدوم تيم

جابر:ليه بس كنت عايز اغيرلك هدومك بنفسي

حبببه:انت سافل علفكره
ولم تعطيه فرصه للرد ونادت على تيم:تيم تيم

خرج تيم من غرفة خالته عندما سمع نداء امه وقال:نعم يامامي

حبيبه:تعالي ياحبيبي علشان نغير هدومنا ونسافر

تيم:هنلوح فين يا مامي

حبيبه:هنروح للقاهره عشان تشوف عمو شريف وأهل بابي وأهل مامي

تيم بسعاده:بجد يامامي

حبيبه:بجد ياقلبي

تيم بحزن:طيب وبابي مس هسوفه بقي

جابر:ادخلي انتي البسي ياحبيبه

نظرت له حبيبه يغيظ ولم ترد عليه ولكنها ذهبت غرفتها لتبدل ملابسها وهي تتوعد لجابر

انا جابر فذهب حيث يقف طفله ونزل بهدوء لمستواه وقال بحنان:انت عارف انا مين

تيم:اه عمو جابل

حابر:لا ياحبيبي انا مش عمو جابر انا بابي جابر ياتيمو

تفاجأ وأنصدم الصغير مما قاله ذلك الرجل فنادى بصوت عالي:مامي يا مامي

خرجت حبيبه وهي لم تبدل ملابسها بعد وقالت:ايه ياتيمو

قال تيم وهو يشاور على جابر:هو ده بابي بجد يا مامي

حبيبه:ايوه ياحبيبي هو بابي ورجع من السفر عشانا واهو جه عشان ياخدنا

نظر تيم لوالده ولم يتكلم ولكنه ارتمى في حضنه
فضمه جابر بشده وهو لاول مره يشعر بذلك الشعور فهو شعور جديد وجميل وطفله في حضنه وكأنه ملك العالم كله

وبعد وقت ليس بالقليل قال تيم بسعاده:اخيلا بقى عندي بابي زي باقي الاطفال
ولكنه تذكر شئ فبعد عن والده وكشر وقال:بث انا مس هكلمك وهفضل زعلان منك علسان انت ثبتني وثافرت

ضحك جابر علي منظره وهو مكشر ومسك يده وشده لحضنه وضمه اكثر ليستنشق رائحته الطفوليه وقال:وانا مقدرش على زعل حبيب قلب بابي
متزعلش ياحبيبي كان غصب عني والله

ابتسم تيم وقال:ماثي وانا مس زعلان خلاث
بث مس هتبعد عني تاني ثح

جابر بحنان:طبعا ياقلبي مش هقدر ابعد عنك تاني اصلا

قبله تيم في خده وقال:انا بحبك اووي يا بابي

احتضنه جابر وقبله وقال:وانا بموت فيك ياقلب بابي
يلا ادخل لمامي بقي وخليها تساعدك علشان تغير هدومك

تيم:حاضل يا بابي

ودخل الطفل سريعا لغرفة والدته وهو سعيد
وبعدما ارتدو ملابسهم خرجو ووجدو حور تجلس مع بعض جابر

فقالت حبيبه:حوريتي هتوحشيني اووي

جرت حور عليها واحتضنتها وهي تبكي وقالت:مش اكتر مني والله
مش عارفه هرجع تاني اعيش لوحدي ازاي بعد ما خلاص اتعودت عليكي وعلي حبيب خالتو

بكت حبيبه ايضا وقالت:متقوليش كده تاني انتي مش هتبقي لوحدك ابدا انا هاجي ديما والله انا مقدرش انساكي انتي اختي اللي وقفتي جمبي وكنتي سندي

مسحت حور دموعها ثم مدت يديها ومسحت دموع حبيبه وقالت بقوه تحاول اصطناعها:متقلقيش عليا انا هبقي كويسه وهستناكي تكلميني ديما في الفون وتيجي بس اهم حاجه تخلي بالك علي نفسك وعلي تيمو

احضنتها حبيبه بحب وقالت:انتي بجد جدعه اوووي انا فرحانه ان كل ده حصل علشان بسببه اتعرفت عليكي وبقي ليا اخت تانيه

حور:وانتي طيبه اوووي يابيبو انا اللي فرحانه ان بقي ليا اخت بدل مكنت لوحدي ومش اي اخت دي اجدع اخت في الدنيا

تيم بحزن ودموع تهدد بالنزول:ايه ده ياخالتو انتي مش هتيجي معانا

بعدت حور عن حبيبه وتوجهت لتيم ونزلت لمستواه وقالت بحنان وحب:لا ياقلبي مش هينفع بس مامي هتبقي تجيبك وتيجي تزورني هنا وانا كمان هبقي اسافرلكم

بكي تيم وقال:لا مليس دعوه تعالي معانا انا مس ماسي من غيلك علسان خاطلي ياخالتو تعالي معانا

احضنته حور وقبلته بألم لفراقه فهي تعلقت بيه لابعد حد فهي من ربته ودائما تشعر انه ابنها ليس ابن صاحبتها واختها وقالت:ياقلب خالتو مش هينفع والله اجي معاكم

تيم:خلاث يبقي انا مس ماسي بقي

ذهب له جابر وقال:مش عاوز تيجي مع بابي ياتيمو

تيم:لا عاوز بث خالتو تيجي معانا يا بابي

قال جابر بابتسامه:مهي هتيجي معانا ياتيمو

حور باستغراب:اجي معاكم فين

جابر بثقه:هتيجي معانا اسكندريه

حور:هعمل ايه في اسكندريه

جابر بثقه وجديه:هتعملي نفس اللي بتعمليه هنا
بصي ياحور انتي اهتميتي بمراتي وابني وكنتي اخت لمراتي وخاله لابني لدرجة ان ابني مش عاوز يتحرك الا وانتي معانا ومتأكد ان حبيبه كمان عاوزه كده

حور:انت قصدك انك بتردلي اهتمامي بمراتك وابنك بأنك تاخدني اسكندريه معاكم كرد جميل يعني

جابر: لا ياستي مش هو ده قصدي
قصدي انك بقيتي من العيله خلاص من اليوم اللي دخلتي فيه حبيبه بيتك وعملتيها كأختك وتيم ابن اختك وانتي بقيتي من عيلتنا وبقيتي اخت مراتي وانا مش هسيب اخت مراتي لوحدها هنا وهي عندها عيله كبيره وهتعيشي معانا في نفس الفيلا بس في الطايق الاخير علشان تعرفي تاخدي راحتك

حور:ايوه بس افرض محدش اتقبلني هناك

جابر بابتسامه:انتي بتقولي كده علشان متعرفهمش
انا متأكد انهم هيقبلوكي وهيبقي رأيهم من رأي وانك بقيتي من عيلتنا خلاص

حور:ايوه بس

قاطعها جابر وقال:من غير بسبسه ادخلي غيري هدومك ولمي حاجتك علشان نتحرك

حور:طيب

ابتسمت حبيبه بسعاده كبيره لتصرف جابر
اما تيم فكان فرحان جدا جدا ودخل مع خالته اوضتها ولم معاها كل حاجتها
وفضل جابر وحبيبه جالسين في صمت حتي انتهت حور وتحركوا جميعا لسيارة جابر
واصر تيم ان يجلس بجانب والده
فركبت حبيبه وحور في الخلف
ولم يتوقف تيم عن الكلام طول الطريق فكان صوته هو ما يكسر الصمت الذي يحيط بالسياره
وكان جابر سعيد كثيرا بكلامه ويشاركه الكلام والهزار
وكلم جابر شريف واخبره بكل شئ وقال له ان يكلم اهل حبيبه ويعزمهم ولاكن لا يقول لهم السبب
وعندما وصلو للقاهره عند ڤيلا فارس الحناوي

نزلو جميعا من السياره ودخلو الڤيلا
وجدوا الجميع يجلسون
وعندما رأو جابر وحبيبه وحور والطفل تفاجأو كثيرا
وجرت حبيبه علي والدها وقبلة يديه ورأسه واحتضنها هو بدموع وقال:كنت خايف أموت قبل ما اطمن عليكي

حبيبه بدموع:متقلش كده تاني
أنت أغلى حد عندي في الدنيا
سامحني والله كان غصب عني

الاب:مسامحك يابنتي عشان واثق آنك مكنتيش هتعملي كده الا غصب عنك

قبلة رأسه وذهبت لوالدتها وارتمت في حضنها وهي تقول ببكاء:وحشني حضنك وامانك ياامي

أحتضنتها آلام بدموع وكأنها تتمنى لو تستطيع أن تدخلها بين ضلوعها لتحميها من العالم وقالت:كنت بحس بيكي وبوجعك والمك وكنت ديما بدعيلك

حبيبه:ودعاكي ليا هو اللي كان مخليني قادره أعيش ومستحمله بعدكم عني

وقبلة رأسها وذهبت لكل من أخواتها ولمي ودنيا وارتمت في حضنهم وبكو جميعا بأشتياق لها ثم ذهبت لأمها الثانيه وقبلت رأسها فقالت لها بدموع:سامحيني معرفتش اربي ابني واخليه يصونك

حبيبه بدموع:اوعي تقولي كده مش انتي اللي تقوليلي أسامحك انتي أمي التانيه يعني انا اللي بطلب منك السماح أني كنت السبب أنه يسافر ويبعد عنك

منال بحب:كنت قلقانه عليكي أكثر منه مليون مره

حبيبه بحب:وانا متأكده من كده منا بقولك أنتي أمي التانيه

وذهبت بعدها لفارس الحناوي وقالت:شريف قالك على مكاني صح

فارس:طبعا من اول ما عرفه بس مردتش اضغط عليكي وسبتك براحتك لاني كنت مطمن عليكي مع حور وألصراحه كنت بكلمها ديما وخلتني اكلم تيم كمان

حبيبه:سامحني أني بعدته عنكم ومتربش وسطيكو

فارس:عمري ما زعلت منك لإني مقدر آللي مريتي بيه واللي ابني عمله فيكي

احضنته بحب وقبلة رأسه ثم ذهبت لساندي واحضنتها وقبلتها ولم تخلو من كلام الاشتياق ثم سلمت علي يوسف
وذهبت للأطفال وقبلتهم واحضنتهم حتى وصلت لعند ملك فقالتلها بحب:كبرتي ياملوكه فكراني ولا لا

ملك:مقدرش أنساكي ياعمتو ده انا شبهك حتي وحته منك وحشتني اوووي

أحتضنتها حبيبه بحب وقالت:انتي وحشتيني أكثر ياقلب عمتو

وبعدها انتبه الجميع لتيم وحور فقال حازم باعجاب :مين دي يابيبو

لاحظت حبيبه نظرته ولكنها قالت:دي حور أختي آللي وقفت جنبي وكنت عايشه عندها
اصل وحكت لهم كل شئ

وعندما انتهت رحبو بيها جميعا وقالو لها
أنها أصبحت من عيلتهم واثنو جميعا على قرار جابر ورحبو بيها بحب واحترام جعلها تسعد كثيرا بأن أصبح لها عائله بمثل هذه الطيبه

أنا بالنسبة لتيم فهو كان خائف كثيرا منهم فهو لم يعرف أحد ولكنه عندما رأى شريف جرى عليه واحتضنه فقبله شريف وعرف الجميع أن شريف كان على علم بمكان حبيبه
وعندما جلسو جلس تيم في حضن والده وهو يخبئ وجهه في قميصه فقال له جابر:تيمو متخفش ياحبيبي دول أهلك انزل يلا وروح سلم عليهم هما بيحبوك اوووي

وبعد دقائق من الخوف نزل تيم بتردد وذهب وسلم عليهم جميعا وقبلوه هما بحنان وحب ثم ذهب ليلعب مع الاطفال

وبعدها طلب جابر من أهل حبيبه السماح فقالو له أن السماح في يد حبيبه اما بالنسبالهم فكل ما يتمنوه هو سعاده حبيبه فقط
……………………..……………………
عند الاطفال بقي

سيف:انا ابقي سيف ابن عمك شريف وخالتك مي وعندي 11 سنين
ودي لوچين اختي عندها 3 سنين ونص
وده كريم ابن عمتك ساندي واكبر من لوچين بشهرين بس
ودي ملك بنت خالك معاذ وعنده 9 سنين
وده انس اخو ملك وعنده 5 سنين

تيم:انا فرحان اوووووي ان بقي عندي عيال عمه وعم وخال وخاله كمان

كلهم:واحنا فرحانين ان بقي لينا اخ تاني

سيف:يلا نلعب

كلهم:يلا

وهما بيلعبو لوچين كانت هتقع فمسك تيم ايديها علشان يلحقها وهزر معاها
فذهب كريم لهم بغضب طفولي ونزع ايد تيم وقال:تيم انت اخويا وكل حاكه بث لازم تعلف ان لوچي خطبتي ولما اكبل هتجوزها

ابتسم تيم وقال:وانا لوچي اختي ياكليم ويوم فلحكم انا اللي هثلمهالك مع ثيف

حضنه كريم وقال سيف:عاوز اقولكم علي حاجه انا كمان

كلهم:قول

سيف:انا بحب ملك ولما اكبر هتجوزها وده وعد مني ياملك اني هحافظ عليكي ومش هتكوني الا ليا

كريم:وانا كمان اوعدك يالوچي

وده كان وعد اطفال صغيرين لبعض فهل هيوفو بالوعد ده ولا لا ؟

وقضو اليوم في حب وسعاده وهزار وكلام
وبعد ما خلص اليوم واخذ كل واحد عائلته وذهبو إلي شقتهم
……………………..……………………
وفي شقة جابر
اول ما دخلو

انتهت الحلقه
……………………..……………………..……………….

error: