عشقتك كما ينبغي

عشقتك كما ينبغي
الحلقه الرابعه:قال شريف وهو يفتح باب العربيه لسيف ويرفعه ويجلسه ويربط له الحزام:اتفضل اقعد ومش عايز اسمع لك صوت ولا حتي نفس مفهوم وعندما لم يجد رد قررها ولاكن بصوت اعلي وبغضب

ففجع الطفل وقال وهو يبكي:مفهوم

وركب شريف العربيه ورن هاتفه برقم شغل وعندما انهي المكالمه نظر الي طفله ورأي منظره الذي اثر في نفسه ولاكنه انهي احساسه بالذنب واخفاه ببراعه

(وطبعا عايزين تعرفه منظر سيف هو كان خافض راسه ودموعه تنزل بصمت ولاكن يقطعه صوت الشهقات اللي تطلع منه غصبا عنه ولاكنه يحاول كتمها حتي لا يضربه والده ثانيا ومنظره يقطع القلب بجد)

فقال شريف:الكلام اللي حصل انهارده ميتقررش تاني مفهوم

سيف وسط دموعه:حاضر يا بابي مفهوم

شريف وهو يقاوم احساسه بالذنب لشكل طفله:كويس علشان المره الجايه هيبقوا قلمين مش قلم واحد

وصمت شريف وسيف طول الطريق وظل سيف يبكي بدون صوت

وعندما وصلوا صعد سيف الي غرفته مسرعا فهي المكان الوحيد الذي يسمع بكائه بدون ما يوبخه فهو لا يحتاج الي الزعيق والضرب والتوبيخ هو فقط يحتاج الي الحب والاهتمام والحنان وحضن يرتمي فيه ليشعر بالامان والحنان
……………………..……………………..……………………..……………
وصل جابر الي منزله ووجد والده يجلس في انتظاره

حسين الاب:تعالي ياجابر عايز اتكلم معاك في المكتب

جابر: حاضر يا بابا
……………………..……………………..……………………..……………
وفي المكتب

حسين الاب:هنروح نقابل الدكتوره بنت عبد الرحيم امتي علشان تتعرف عليها

جابر:بابا انا قولتلك انا مش هتجوز واحده مبحبهاش

الاب:لا هتروح وتشوفها علشان انا اخدت معاد من عبد الرحيم خلاص ولا انت عايز تصغر ابوك

جابر:لا يا بابا انا هروح معاك بس متلومنيش علي اللي هيحصل بقي

الاب:ماشي انت بس روح معانا

جابر:خلاص ماشي يبقي بكره ان شاء الله نروح

الاب:تمام

وذهب جابر الي غرفته
……………………..……………………..……………………..……………
وعند البطله عندما رجعت الي بيتها

حبيبه:يااهل الدار انتوا فين انا جيت مفيش استقبال ليه

مي:بس بس هو انتي لازم كل ما تيجي تعرفي البيت كله انك جيتي بالدوشه اللي بتعمليها دي

حبيبه:بس يابت هو انا اي حد بردوا لازم تستقبلوني

مي:ليه ياختي مارلينا مرلو

جبيبه:واحلي منها كمان يابت

مي:اخرسي ياجزمه واقعدي احكيلي اللي عملتيه في يومك وانا كمان هحكيلك بس غيري هدومك الاول

حبيبه:اشطاااا ياقلبي ثانيه هروح اغير هدومي واجي ننم ونحكي براحتنا

مي:اشطاااااا ياحبي مستنياكي

وطبعا البنات حكوا لبعض اللي حصل بالتفصيل والام جت واتغدوا وكل واحد طلع اوضته
……………………..……………………..……………………..……………
تاني يوم الساعه السادسه مساءا
عند البطل

سيف:عمو اصحي بقي علشان كلهم مستنينك تحت

جابر:حاضر ياقلب عمو انا هقوم البس وانزلكم

سيف:ماشي ياعمو

ونزل سيف

الجده منال:ايه يا سيف صحيت عمك

سيف:ايوه يا نانا

الجده منال:طيب اقعد ياحبيبي هنا لغاية ما عمك ينزل ونروح

شريف:وهو هيجي معانا كمان

نظر سيف الي والده بحزن وقال:لو حضرتك مش عايزني اروح مش هروح وهقعد استناكوا لغاية ماتيجوا

نظرت منال الي شريف بغضب وقالت الي سيف في حنان:لا طبعا بابي ميقصدش كده هو بس بيسأل صح ياشريف

شريف من تحت ضرسه :صح

جابر وهو ينزل اليهم سمع ما حدث فقال:وحتي لو مش صح ده سيفو حبيب عمه يجي قبليا انا شخصيا

سيف بحب جري علي عمه وهو بيقول:انا بحبك اوووي يااحلي عمو جابر

جابر وهو يشيله ويحضنه ويقبله من خده:قلب عمو جابر يا ناس

ساندي:انا جهزت انتو لسه قدمكو كتير

جابر:لا يا سوسو كلنا خلصنا بس مستنين دكتور حسين

ساندي :اوك يا بورتي

اتي الدكتور حسين وذهبوا الي ڤيلا دكتور عبد الرحيم العمري
……………………..……………………..……………………..……………
في فيلا دكتور عبد الرحيم

واستقبلهم الجميع بترحاب شديد وبعد السلام

الام منال:ايه مش هنشوف العروسه

ام العروسه وتدعي وفاء:طبعا ثانيه واحده وهتيجي

ودخلت العروسه ومرسوم علي وشها الحزن ولكنها تحاول رسم ابتسامه

العروسه وتدعي ليلي:السلام عليكم

الجميع:عليكم السلام

ام العرويس:تعالي اقعدي جمبي ياحبيبتي

جلست ليلي بجانب منال ام العريس
وبعد الكلام في كل احوال البلد واحوالهم الشخصيه والشغل طبعا
طلب الدكتور حسين يد ليلي الي جابر

فقال الكتور عبد الرحيم:ده يوم السعد ده احنا نتشرف بنسابكم

دكتور حسين:ربنا يخليك ده احنا اللي هنتشرف

جابر:بعد اذنكم عايز اقعد مع انسه ليلي لوحدينا

دكتور عبد الرحيم:من حقك طبعا ياحبيبي
ادخلو في الصالون واتكلموا مع بعض ولما تخلصوا كلام ابقوا اطلعو

وذهبوا الي الصالون ليتكلمو

كانت جلسه صامته حتي قاطعها جابر وهو يقول:عامله ايه

ليلي:الحمدلله وانت

جابر:الحمدلله ندخل في الموضوع يابنت الناس انا عارف انك بتحبي الدكتور محمد بس والدك هو اللي رافض تمام وانا بردوا هكون صريح معاكي انا كمان مش موافق بردوا علي الجوازه دي لكذا سبب اولهم اني بحبك زي ساندي اختي فاحنا هنطلع نرفض مع بعض وعندي ليكي مفاجأه بس هتعرفيها كمان شويه

ليلي:انا مش عارفه اشكرك ازاي انك قدرت موقفي وانا كمان والله بعتبرك اخويا ووعد مني اول بيبي ولد ليه هيكون علي اسمك علشان يبقي في شهمتك ورجولتك واخلاقك

جابر:طيب يلا بينا يااحلي اخت

وخرجوا لهم وهما مقررين انهم اخوات وعندما خرجوا اتفاجأت ليلي علشان شافت محمد واهله فدعت ربنا يعديها علي خير

انتهت الحلقه

error: