رواية ملك القاسي

الفصل الثاني : انتقام المتملك
____________________
دلف ادم وقال بهدوء : وهتتجوزها ازاي وهي هتبقى مراتي
نظر له الجميع بدهشة بينما ابتسم ابراهيم واحمد
عمر بدهشة : اييه انت جاعد بتجول ايه ياولد عمي مرتك مين
اقترب منه ادم ووقف امامه مباشرة
ادم بثقة : يارا هتبقى مراتي انا يا بشمهندس عمر
نهض علي وقال بقليل من الغضب : من ميتي الكلام ده ياولد خوي اوعاك تفكر مشان انت الاسكندرية مجادرش اوجفك فحدك
نظر له ادم بحدة وقال من بين اسنانه ببرود : واوعى تفكر ل انك عمي هسمحلك تتكلم معايا بالطريقة ديه ولعلمك بقى انا اتفقت مع عمي احمد قبل ماجيلك
تطلع لهم سليم وقال بهدوء وهو ينظر ل احمد : اللي جاعد يجوله صوح يا احمد
احمد بابتسامة : ايوة يا بابا ادم طلب ايد بنتي من زمان وانا وافقت
سليم : و بتك وافجت
احمد : هتكلم معاها واكيد هتوافق
اومأ سليم بابتسامة بينما رمق عمر ادم بغيظ وغضب وخرج
سليم بلهجة تخالف لهجته الصعيدية : تعالو تتعشو دلوقتي زمانكم جوعانين
ابراهيم : هتكلم مع ادم قبل
اومأ سليم وخرج وخلفه علي وبقي احمد وابراهيم مع ادم
اقترب احمد من ادم وضع يده على كتفه وقال بابتسامة فخر : مخيبتش ظني فيك يابني كويس انك جيت بالوقت المناسب لولا كده مكنتش هعرف اعمل ايه انت عارف اني مكنتش هقدر ارفض طلب ابويا شكرا لانك قدرت الوضع
ادم بهدوء : ملوش لزوم تتشكرني ياعمي يارا زي اختي ومش هقبل تتجوز غصب عنها
احمد بابتسامة مزيفة : تسلم يابني…..بس هنقول ل يارا ايه
ادم : لا متقولهاش حاجة القصة ديه هتخلص لما نرجع الاسكندرية وبنبقى نلاقي حجة تانية ليهم…….انا رايح تصبحو على خير
خرج ادم و احمد وابراهيم ايضا ولم ينتبهوا لذلك الذي يستمع لكلامهم
عمر بغضب : شوفو جليل الحيا جال يتجوز بت عمي ههههههه هوريك
______________________
قصص رومانسية بقلم فاطكة احمد
___________________
في غرفة المكتب الموجودة في السرايا
مازن بدهشة : انت قلت هتتجوزها
ادم بغير مبالات : اه علشان الزفت عمر يبعد عليها انت عارف انه بيبصلها بصة مش حلوة وعمي طلب مني اقولهم اني هتجوزها كده بس
مازن بخبث : امممم يعني انت مش عايزها حقيفي
نظر له ادم بسخرية وقال ببرود : انا اتجوز انت بتتكلم عن مين يا مازن
ابتسم مازن بسخرية معه حق عن مايتكلم فهو صاحب القلب المتحجر الذي لايحمل ذرة مشاعر معه لكنه واثق انه سيتغير يوما ما……..
________________________
في صباح اليوم التالي
استيقظت يارا دلفت للحمام اغتسلت وخرجت ارتدت فستان ابيض به ورود زهرية و حجاب زهري فكانت رائعة الجمال مع بشرتها البيضاء الناصعة وعيناها العسليتان
طرق باب غرفتها فأذنت بالدخول دلفت رهف وقالت : صباح الخير ياقلبي
يارا : صباح النور يا رورو
رهف : امشي ننزل نفطر لحسن هموت من الجوع
ضحكت يارا ونزلت مع رهف للاسفل
______________________
كان الجميع جالسا على طاولة الافطار نزل ادم مع مازن بهيبة ووقار كان يرتدي بنطال جينز ازرق وقميص رصاصي يفتح اول زرين منه لتظهر فانلته الرياضية ومازن يرتدي بنطال جينز وقميص اسود وجاكيت جينز
سليم بابتسامة : تعالا ياولدي توفطر ويانا
جلس ادم بهدوء فقال عمر بخبث : مجولتش يا ولد عمي هتعمل الفرح مينتى
ادم بثقة : لما نحدد الموعد هتكون اول المعزومين
كاد عمر يتكلم لكن لمح يارا وهي تنزل مع رهف بهدوء تطلع لها وابتسامة بلهاء احتلت ثغره
نظر ادم لحيث ينظر وجد يارا صر اسنانه بغضب لكن تمالك نفسه بصعوبة كبيرة و اعاد نظره للطعام
يارا ورهف: صباح الخير
رد الجميع وجلست يارا فقالت زهرة : نمتو زين ياحبيباتي
يارا : ايوة ياتيتة ميرسي بس ياريت تقولي ل بابا منرجعش الاسكندرية النهارده علشان خاطري
احمد : هههههه مش عارف عايزه تفضلي هنا ليه
يارا : بابي بلييييز
كاد احمد يتكلم لكن قاطعه ادم بحدة : كلي وانتي ساكتة
نظر له الجميع بينما احرجت يارا فنهضت وقالت بخفوت : عن اذنكم
ركضت يارا وصعدت للاعلى سريعا فزفر ادم ونهض هو ايضا وخلفه مازن
سليم باستغراب : جرى ايه وادم بيعامل بت عمه كده ليه
احمد بخبث : معلش يا بابا مراته بيعلمها التصرف الصح
تضايق عمر ونظر ل علي الذي اومأ له مشيرا بالهدوء
رهف : عن اذنكم طالعة اشوف يارا
نهضت رهف وصعدت للغرفة
_____________________
دلفت يارا لغرفتها بسرعة وهي تجاهد لايقاف دموعها لكن لم تستطع
يارا بغضب : هو فاكر نفسه ايه علشان يزعقلي انا لازم اوقفه عند حده كفاية كده
دلفت رهف وقالت بضحكة : انتي بتتكلمي مع نفسك خلاص البرج اللي فاضل طار
ضحكت يارا بقوة وقد نست ماحدث لها وقالت : انا جوعانة على فكره
رهف : يابنتي حد ضربك على ايدك وقالك تقومي
يارا بحزن : انتي مشفتيش ابيه ادم كلمني ازاي
رهف : انتي عارفة انه مبيحبش حد يتكلم على السفره متزعليش بقى وانا هنزل المطبخ اشوف حاجة تتاكل اصل صاحبتك ماكلتش برضو
تحركت يارا لتخرج من الغرفة وهي تقول : لا انا هنزل واشوف
_______________________
كان الرجال يجلسون في الحديقة والنساء في الصالون دلفت يارا للمطبخ تبحث عن جدتها حتى سمعت صوتا رجوليا يقول : محتاجة شي
شهقت يارا واستدارت وجدته عمر عبست وقالت بضيق : لا شكرا
كادت تذهب لكن عمر قال : مبروك على الجوازة يابت عمي
توقفت يارا نظرت له بصدمة وقالت : نعم جوازة مين
عمر بخبث : جوازك من ادم ماحنا اتحددنا مع بعضينا المبارح وقال هيتجوزك
لاتزال يارا على صدمتها من هول المفاجأة من ادم يريد تزوجها ؟؟ كادت تتكلم لكن سمعت صوتا قويا يقول : يااارااا
_____________________
خرج ادم من غرفة المكتب ليذهب لمازن في الحديقة نزل للاسفل وكاد يخرج من السرايا لكنه سمع صوت يارا تتكلم مع احد استغرب واقترب من المطبخ وجدها تقف مع عمر
جز على اسنانه وصرخ : يااااارااااااا
انتفضت يارا بقوة نظرت له ولم تتكلم فاقترب منها ادم وجذبها من ذراعها بقوة وسحبها خلفه
عمر بغضب : ادم واخدها فين اني خابر كذبك زين جوي وهجول لجدو الحجيجة مشن متعاودش تكذب ف بنتة الناس
توقف ادم نظر له وقال بجمود : اللي يطلع ب ايدك اعمله
سحب ادم يارا وهي تحاول ايقافه لكن لم تستطع دلف بها لغرفة المكتب والقاها على الاريكة
صرخت يارا بألم ونظرت له بفزع
يارا : انت بتعمل ايه يابشمهندس كده منفعش
اقترب ادم وقال بسخرية : مينفعش ليه
يارا بتوتر : ميتفعش تلمسني لأنه حرام
نهضت ونظرت له قائلة : وبعدين انت ازاي بتقول هتتجوزني انت اتجننت
جز ادم على اسنانه اقترب منها وقال بقسوة : انتبهي على كلامك واصلا متعصبة ليه يمكن لاني قاطعتكم
يارا بدهشة : ايييييه انت بتقول ايه
ادم بحدة : اه مافي بنات وسخين ولا علشان ملكيش ام متربتيش كويس وبقيتي دوري على حل شعرك
صوت صفعة قوية صدعت في الغرفة ليفتح كلاهما اعينهما بصدمة اقترب منها وعيناه يشعان شررا وحقدا وهي تتراجع للخلف ودموعها قد اخذت مجراها…..ظل يقترب وهو يضع يده في جيب بنطاله ويتطلع لها بجمود وهي تتراجع حتى التصقت في الحائط حاوطها بذراعه ليشكل سلسلة تمنعها من الحركة
ادم بهمس مخيف : هتدفعي ثمن القلم ده غالي اوي يابنت عمي
يارا بصوت متقطع : مكنت….مكنتش اقصد….اسفة
وجه لها نظرة تحمل كل معاني الكره والتوعد امسكها من ذراعها بعنف وقال : لعلمك انا قلت هتجوزك وده كذب انا قلت كده علشان باباكي لس دلوقتي الجواز هيبقى حقيقي وانتي مجبرة تقبلي
رفعت يارا نظرها له وقالت : لا انا مش هتجوزك
امسكها ادم من فكها حتى كاد يحطمه ووضع يده الاخرى خلف رأسها وجذبها لتلتصق بظهره
ادم بتهديد : ده مش بمزاجك يابنت احمد وهتقبلي غصبا عنك والا اقسم بالله مش هرحمك……صمت يتطلع لوجهها الشاحب من الخوف وصرخ : فااااااااااهمة!!!
انتفضت يارا فدفعها ادم لتسقط على الارض……صرخت بتألم ونهضت يسرعة وخرجت راكضة
وضع ادم يده على وجنته يتذكر صفعتها فاردف : هربيكي من تاني يا يارا وربي ماهرحمك
____________________
دلفت يارا لغرفتها وهي تنتفض وتتنفس بقوة جلست على سريرها تبكي بحرقة
يارا ببكاء : ليه بيحصل معايا كده ياربي مش عايزاه ااااااااه
مسحت دموعها وقالت : لا انا مش هتجوزه ابدا ابدا
____________________________
سليم بغضب : بتجول ايه يا علي
علي : اه يابويا صوح ادم كذب علينا وجال هيتجوزها وديه لعبة منيهم منشان يبعدو البت عن عمر
ادم بقوة : قصدك ايه يبعدو البنت عن عمر وهي من امتى كانت ليه اصلا
علي بغضب : هتبجى ليا ياولد عمي وجوازي هيحوصل اني سمعت حديدك ويا عمي ياولد عمي
سليم : ادم لو الكلام ده حجيجي مهسامحكش واصل
ابراهيم بتوتر : يا بابا اهدى هو اه….
قاطعه ادم ببرود : لو مش مصدقين فأنا هقلكم فرحنا هيبقى الاسبوع الجاي ولو عايزين اسألو يارا
نظر له احمد وابراهيم ومازن وحنان بصدمة فقال علي : اه يابويا ودنا نتأكد
رهف بخفوت : انا هطلع اجيب يارا
صعدت رهف بسرعة بينما جلس ادم بهدوء على الاريكة استغرب الجميع بروده لكن لا احد غيره يعرف مايدور بداهله
بعد دقائق نزلت يارا ودلفت نظرت ل ادم فتطلع لها ببرود ارتجفت من نظرته وحدثت نفسها : انا ضربته ولو اتجوزني هيخلي ايامي كلها سودة ياارب ساعدني
اقتربت زهرة منها وقالت بحب : حبيبتي انتي خابرة جبناكي ليه
اومأت يارا بتوتر فقال علي بابتسامة : جوليلهم يابت عمي موافجتيش على الجوازة اني جولتلهم جبل سابج انك مجبورة
توترت يارا ونظرت لوالدها ثم ل ادم اغمضت عيناها واخذت نفسا عميقا ثم قالت…………
_____________________
ستوووووووب انتهى البارت
error: