رواية عشقتها فغلبت قسوتى بقلم إسراء علي

الانثى عندما تضع الانتقام فى اعتبارها….يصمت الشيطان احتراما لها…يتعلم منها…ثم يرفع لها القبعه دليلا عل دهائها…

انقضى اليومان على خير لبعض…وشرا على البعض الاخر

كانت نادين هائمه سعيده لمرور اليومان سريعا فاليوم ستتوج ملكه على عرش قلب حبيبها لطاما حلمت بذلك اليوم وها هى على بعد ساعات عن تحقيق حلمها…وبالنسبه لروجيدا فكانت تمقت الوقت لانه يمضى سريعا جدا دون ان يترك لها الوقت لكى تخطط فظهور مصطفى الان وخصوص(جهاز الشرطه موجود بالولايات المتحده الامريكيه)
FBI ا انها قد تحدثت مع الـ
من اجل الامساك بمصطفى وزجه بالسجن خصوصا بعد ارسالها لمعلومات خطيره وكافيه ليكون مصيره الاعدام ولكن شاء القدر ان يأتى الى هنا وبالطبع لن تستطيع القوات الامريكيه التصرف فى شئون مصر الداخليه…قررت روجيدا انها عند انتهاء مراسم الزواج ستتفرغ لكى تقضى على مصطفى نهائيا

فى المساء امتلأ قصر الصياد بالمدعوين من اجل الزفاف
وبالاعلى هناك نادين وروجيدا يستعدان من اجل زفافهم

كانت نادين تردى فستان طويل من اللون الارجوانى ضيق من الصدر الى الخصر ثم ينزل بإتساع بعد ذلك مزين بفصوص من الالماس عند الصدر والاكمام الطويله من نفس قماش الفستان الا وهو الستان اللامع وقد تركت شعرها الغجرى وقد فردته اليوم ينسدل على ظهرها وزينت رأسها بتاج رقيق من اللون الفضى و وضعت بعض اللمسات البسيطه من مستحضرات التجميل فكانت كالعروس البحر الهاربه…
اما عن روجيدا فكانت تردى فستان من اللون الاوفوايت الضيق من الصدر حتى مابعد الخصر فكان على هيئه ذيل سمكه وذيله الطويل كان صدرها وذراعيها مغطيان بقماش من الدانتيل كان بسيط للغايه لم يحتاج الى زينه فجماله كان يكمن فى بساطته كما ان جماله قد ازداد عقب ان اردته روجيدا و وضعت على رأسها تاجى الماسى جعلها كأميره وشعرها قد رفعته بطريقه احترافيه اظهر جمالها الخلاب

فى الواقع كانت روجيدا مغتاظه وبشده لان جاسر ذلك”المستبد المغرور”كما وصفته روجيدا قد أرسل لها هذا الفستان واجبرها على ارتداؤه بينما ترك نادين واخاه سامح يختارون ازياءهم بانفسهم فقالت روجيدا بتزمر طفولى

روجيدا:اووووف بقى حتى معرفتش اختار فستانى بنفسى….مستبد
ضحكت نادين وبشده وقالت بين ضحكاتها:معلش يا حبيبتى م انتى عارفه جاسر الصياد
عبست نادين وقالت بغضب:اسكتى يا نادين مش نقصاكى

قطع حديثهم دخول خادمه

الخادمه:روجيدا هانم فى ضيوف عاوزين يقابلوكى بره
عقدت روجيدا مابين حاجبيها وقالت بـ إستغراب

روجيدا:ضيوف!!!…طب دخليهم
الخادمه:جاسر بيه منبهنى انك تكونى لوحدك
زادت حيره روجيدا وقالت:جاسر تحت…ومنبه عليكى اكون لوحدى
تنحنحت نادين وقالت:طب يا حبيبتى انا هنزل اشوف سامح طالما هو تحت
روجيدا:يابنتى خليكى جاسر مش هيمشى كلامه عليا
اسرعت نادين وقالت بحرج:لالالالا…اا انا اصلا اصلا يعنى عاوزة اشوف سامح قبل كتب الكتاب هو متفق معايا ع كدا
ابتسمت روجيدا بخبث وقالت:ااااااه بقى كدا طب روحى ياختى..ثم استدرات ناحيه الخادمه وقالت لها
روجيدا:طب روحى نادى الضيوف اما اشوف مين دول

خرجت الخادمه وبعد دقائق دلفت مره اخرى ومعها الضيوف وما ان وقعت عينا روجيدا على هويتهم حتى صعقت تماما….

بالاسفل

كان جاسر يجلس مع اخيه يتجاذبان اطراف الحديث وسط المدعوين

سامح بحماسه:يااااه يااااه يا جاسر اخيرا نادين هتبقى مراتى انا مش مصدق يا جدع
جاسر:متنشف شويه مالك هتموت كدا
سامح:ياعم دا انا دمى نشف عما وصلت لليوم دا
ابتسم جاسر وقال:ياعينى يا سامح بتحبها لدرجادى
اجابه سامح بحب:نادين دى حياتى يا جاسر مقدرش اعيش من غيرها
ربت جاسر على كتف اخيه وقال:خلاص يا سامح هانت كلها شويه وهتبقى مراتك

لفت نظر سامح نادين وهى تختال بخطواتها وتغمز له بطرف عينيها بأنها ستخرج للقائها

قطع سامح حديثه مع اخاه وقال:ااا جاسر انا هطلع اشم شويه هوا

ابتسم جاسر بخبث فهو قد رأى نادين وهى تتسلل للخارج فعلم انهما سلتقيان خارجا فقال بنبره ماكره

جاسر:ماشى بس متجيش ناحيه الروج عشان الناس
اصطنع سامح عدم الفهم وقال:روج ايه يابنى
جاسر بنبره لئيمه:على بابا
تنحنح سامح وقال:ااا خلاص بقى يا جاسر والله هتكلم معاها بس ومش هنتأخر خمس دقايق بس

خرج سامح ولكن ابتسم جاسر لتصرفات اخيه المراهقه ف بالرغم من قساوه جاسر وبروده وعجرفته الا ان سامح اخيه خط احمر فمع اخيه الامر مختلف تماما فهو لا يستطيع ان يحزنه بعد ان كاد يفقده بالماضى

بغرفه روجيدا

كانت روجيدا تقف مذهوله مما تراه وبدون مقدمات ارتمت فى احضان والدتها وقالت

روجيدا بنبره سعيده:مامى انتى وحشتينى كتير
جين بحنيه:وانتى كمان ياقلب مامى

جاء صوت يحيى من خلفهم وقال بنبره مرحه:وانا مليش من الحب دا جانب

نزعت روجيدا نفسها من احضان والدتها لترتمى باحضان زوج والدتها وهى تقول باشتياق

روجيدا:انكل يحيى وانت كمان وحشتنى اوى
يحيى وهو يحتضنها:وانتى اكتر يابنتى اخبارك ايه
روجيدا:الحمد لله كويسه ثم تابعت بعتاب:انتو ايه اللى نزلكو مصر دا خطر عليكو
جين:حبيبتى ستيف رتب كل حاجه عشان نيجى واحنا جينا بطياره خاصه ف محدش هيعرف اننا هنا وكمان انتى مش عاوزانى احضر فرح بنتى الوحيده
امسكت روجيدا يد والدتها وقبلتها:لا ياقلبى مش قصدى بس انا خايفه عليكوا خاصا…
اكمل يحيى وقال:خاصا ايه يا بنتى
تابعت روجيدا بشئ من التردد:ااا مصطفى…
جين بتوتر:ماله!!
اخذت روجيدا نفس عميق ثم زفرته على مهل وقال بشئ من الثبات المزيف

روجيدا:مصطفى هنا ف مصر وانا خايفه عليكو اوى
انتفضت جين وقالت بخوف:مستحيل…لالا انتى لازم تمشى من هنا انتى متعرفيش هو كان قالب عليكى الدنيا ف امريكا ازاى ستيف كان بيبلغنا بكل حاجه
تابعت روجيدا وقالت:مش هينفع انا دلوقتى هتجوز ثم تابعت باسى:ومش هينفع انى اسيب البلد واهرب

كان يحيى يتابع روجيدا بحرص فهو يعرفها جيدا ثم قال فجأه

يحيى:انتى جاسر جابرك على الجواز دا

صدمت روجيدا كثيرا من جمله يحيى فهى مهما كذبت لا تستطيع ان تكذب عليه هو شخصيا فهو يعرفها تمام المعرفه..

قالت روجيدا بنبره حاولت اخراجها طبيعيه:ايه اللى خلاك تقول كدا
يحيى:من اللى شايفه
امسكت روجيدا يده وقالت:متخافش انا محدش يجبرنى ع حاجه يا انكل
ضغط يحيى على يدها وقال:لو انتى مجبروة هاخدك من هنا ومش هيهمنى جاسر ولا غيره

فضلت روجيدا تغيير مجرى الحديث وقالت:انتو صحيح عرفتو منين انى هتجوز النهارده

فهمت جين انها تريد تغيير مجرى الحديث ف سايرتها وقالت بنبره عاديه

جين:جاسر بيه كلمنا وقالنا وكان حابب يعملهالك مفجأه ف قالنا مش نقولك حاجه

اندهشت روجيدا من فعله جاسر فهى تعلم تمام المعرفه ان استدعاء جاسر لاهلها ليوم زفافهم لم يكن لكى يفاجئها وانما ارادها ان تعلم انها هى وكل من تعرفه قادر هو على إيذائهم

بعد قليل نزلت روجيدا ويحيى ممسك بيدها
تطلع عليها جاسر وانبهر بجمالها الخلاب كان يعتقد ان ذاك الفستان سيجعلها اقل جمالا ولكن لا تأتى الرياح كما تشتهى السفن فقد زادها جمالا فوق جمالها جعلها كحوريه متمرده فدائما هى تقلب جميع الموازين الجاذبيه عذرا نيوتن وماذا تعرف انت عن الجاذبيه!!! بالفعل مسكين فلو رأيتها لكنت اتعزلت علم الفيزياء…
فاق جاسر على وقوفها امامه ثم اخذها من يد يحيى وعلى وجهه ابتسامه انتصار فها هو قد ظفر بفريسته
اما عن روجيدا كانت مشاعرها مضطربه كثيرا تبغض القرب منه ولكنها تحب ان تتحداه…حسنا جاسر انت من بدأت والبادى اظلم

انتهت مراسم كتب الكتاب سريعا بين فرحه سامح ونادين فقد تُوج عشقهم بالزواج فما ان انتهى المأذون من عقد قرانهم حتى تنهد سامح وقال بصوتا عال”اخيراااااا”
اما عن روجيدا فها هى تخوض التجربه مره اخرى لكن هذه اعمق ف المره الاولى كانت مجرد خطوبه ولكن كانت عواقبها وخيمه فما بالك بالزواج فقد اكتفت بعقد القران ولم ترد ان يقام حفل زفاف

يحيى:مبروك يا روجيدا مبروك يا جاسر بيه
جاسر:الله يبارك فيك

وبحركه مفاجأه كان يمسك روجيدا من يدها..ولكن أيكتفى بالطبع لا فهذا جاسر الصياد الذى لا يتقيد بأى حدود وبحركه سريعه كانت يده تضم خصرها

شهقت روجيدا فزعه من ذلك القرب ولكن يده كانت تأبى تركها وكأنه يعلن انها اصبحت ملكه نظرت له روجيدا بغضب بينما بادلها بنظره بارده وابتسامه مستفزه مرسومه على شفتيه
ما انقذ روجيدا من هذا الموقف هو استدعاء والده جاسر لها نظر لها جاسر وقال

جاسر بنبره استفزازيه:متتأخريش عشان هتوحشينى
نظرت له بغيظ ثم نفخت بضيق وقالت بنبره حانقه

روجيدا:سم

قرر يحيى ان يستغل عدم وجود روجيدا ليتحدث مع جاسر

يحيى:جاسر بيه ممكن دقيقه
جاسر:اوى اوى خير فى حاجه
يحيى بنبره جاده:انت اتجوزت روجيدا ليه
جاسر بجمود:ليه
يحيى:بنتى وانا عاوز اطمن عليها
جاسر:مش بنتك يا يحيى بيه
استشاط يحيى من برود جاسر وقال بنبره منفعله:نعم!! وجضرتك دخلك ايه روجيدا بنتى وانا اللى مربيها
جاسر ببرود قاتل:انت عاوز ايه يا استاذ يحيى
يحيى بهدوء:اي كان اسباب جوازك من روجيدا انا مش هسمحلك انك تأذيها
جاسر:ومين قالك انى هأذيها
يحيى:اسمعنى يا جاسر روجيدا عانت كتير اوى
استرعى جمله يحيى الاخيره انتباه جاسر وقال بأهتمام:ازاى يعنى
يحيى بنبره جاده:روجيدا آآآآ…..

وقبل اتمام جملته قاطعته روجيدا بحزم

روجيدا:انكل يحيى…مامى عاوزاك

اذعن يحيى لطلبها وخاصا انه فهم انها لاتريد ان تحكى اى ماضى خاص بها فهى حقا عانت الكثير ومع تذكرها سيفسد هذا كل شئ وسيهدم جميع مخططاتها
جاسر….واه من ذلك الذئب الفطن فهو بات يعلم روجيدا حقا انها تخفى الكثير فى جعبتها حسنا سأحاول فك شيفرتها وماضيها الذى بات يؤرقه فهو على يقين ان ماضيها قد اثر عليها كثيرا ويظهر ذلك من نفورها من اى رجل….حسنا ربما متعلق بحب قديم….

اخرج الجميع من ذلك الجو السعيد والاجواء الحافله…صوت اعيره ناريه قد دوى صوتها فى محيط قصر الصياد….كان جاسر غاضب بشده من هذا الذى تجرأ على اطلاق اعيره ناريه فى محيط قصره

خرج الجميع وكان النصيب الاكبر من الصدمه لعائله الصياد

جاسر بصوت جهورى غاضب وبشده:خير جايين هنا ليه اتجرأتوا ودخلتو قصر الصياد
جايين نبارلك يابن حسين الصياد

هتف بها شخص فى 40 من عمره يرتدى ملابس الصعيد ويمسك بيده سلاح

جاسر بغضب:ميلزمنيش مباركه منكوا انتو يا جابر ياهواري
جابر بخبث:تؤتؤتؤتؤ دا حتى عيبه ف حقنا م احنا كنا نسايب صح يا مرات ابويا

كانت نظراته متوجه ناحيه عنيات

جاسر:كلمنى انا متكلمش عمتى

كانت روجيدا تتابع الحديث بصمت فهى تريد ان تعرف من هم وماذا يحدث

اكمل جابر عبارته وقال:مبروك ياسامح اخيرا اتجوزت
سامح بضيق:ملكش دعوة يا جابر وامشى من هنا احسنلك
جاسر:انا عاوز افهم فين الرجاله اللى موقفهم بره
جابر بسخريه:رجالتك هههههههههه دول خلاص انى طلعتهم فوج يجابلو رب كريم
جاسر بغضب:جابر امشى من هنا متخلهاش تقلب بدم النهارده
جابر:دم ههههههههه ثم اكمل بنبره شيطانيه:ان كانت هتقلب بدم دا هيبقى دمك يا جاسر يا صياد

جاسر ظن انه مجرد تهديد فارغ ولن يجرؤ ذاك الجابر على فعل شئ…اما روجيدا فقد استرعى انتباها تلك العباره والنظره الخبيثه التى فى عين ذلك الشيطان

بينما تابع جابر بخبث والذى كان يتطلع على روجيدا بعيون وقحه وجريئه بشده

جابر:العروسه مش هتلحق تتهنى بيك انى اسف يا عروسه

جاسر وقد شعر بنيران الغيره تأكله فأردف بصوت جهورى مرعب

جاسر:عينك دى لو شوفتها بتبص لمراتى هخليك تتمنى الموت

كانت عنيات تتابع الموقف وقد وصلت لقمه رعبها فهى ظنت ان عائله الهواري قد جاءت لكى تكمل انتقامها الذى فشلت به من قبل بسبب اخيها حسين

وسط المشادات الكلاميه وسب وتهديدات لفت نظر روجيدا لمعان غريب بجزء مظلم كعادتها وبسبب طبيعه عملها فهمت ما طبيعه ذلك الشئ….ظلت تدقق حتى علمت وجهه ذلك الشئ وكان الهدف هو…..جاسر
وبدون ادنى تفكير القت روجيدا بجسدها بجانب جاسر الذى لم يلحظ اى شئ
وفقت روجيدا وماهى ثوان حتى شعرت بألم رهيب اخترق صدرها ثم هوت على الارض
فاق الجميع على صوت فاطمه وهى تصرخ بشده

فاطمه:روجيداااااااااااا

error: