أنتقام أحفاد عمدة الصعيد
انتقام احفاد عمدة الصعيد
بقلم ندي ممدوح
الفصل الثامن
ليقول سراج بجديه وثقه … جوزها
لترد امل قائله … أيه
ياسر بهدؤ ف هو سمع عن قوة سراج … سراج بيه معاه حج في بيته هتكونوا في امان
لترد امل وهي تقف بعصبيه… مش ممكن بنتي مش هتتجوز بالطريقه دي
ليرد سراج ليهدئ من عصبيتها … ومين قال مدا اقعدي وافهميني وبعدين ارفضي
مليكه ساكته خالص ويتفكر لتوصل لقرار صحيح …. ليكمل سراج كلامه …هتكون خطوبه بس شكليه وهتيجوا بيتي وتعيشوا معاي لحد ما ارجع حق ابوكي يا مليكه وبعدين كل واحد يروح لحاله ها قلتوا ايه …
لترد مليكه بهدؤ :موافقه بس هتقدر تساعد بابا ليرد سراج قائلا بسرعه : اكيد وخلال كم يوم ابوكي هيكون في امان
لترد امل بعصبيه ونرفزه : انتوا اي خدتوا قرار وخلاص كدا
مليكه : يا ماما وافقي مفيش غير الحل ده
ياسر : وافقي يا مرت عمي سراج بيه الوحيد اللي يقدر يساعد عمي محمد من الورطه دي
أمل بعد تفكير دام لدقائق موافقه ….
@@@
لينزل هشام ويتجه عند نعمه ويضربها بالقلم لتقع ارضا … ليمسكها جامد من علي الارض وبيوقفها ….
ويتكلم قائلا بغضب شديد وعيون تشبه سواد اليل : مش قولت رجلك متختيش عتبه المطبخ وقولت اول ما اجي الاقي ااوكل والحمام جاهز … ويسمكها من ايدها بقوه … انطقي قولت اكدا ولا لا
ليتجه اليه والده بغضب شديد : سيب مراتك
ليدلف عتمان من الخارج قائلا عتمان : سيبها يربيها وملكش صالح انت طالما مش بتسمع كلمة جوزها … وبيوجه كلامه ل هشام .. تاخد مراتك وتربيها في شقتك
ليحرك راسه لجده بحترم ويشدها من ايدها جامد ويطلع تحت بكاء حاد من نعمه
ليتعصب ابنه حسين علي تلك الفتاه المسكينه ويرحل تارك الساحه لوالده الظالم ليتجه الي غرفته ويجلس علي السرير ليمسك صورة لشاب يشبه كثيرااا وبيملس علي الصورة ويقول : وحشتني جوي جوي يا خوي لو اعرف فينك ولا عايش ولا ميت ولا فين اراضيك سمعت عندك بت زي القمر نفسي اشوفها جوي واحضنها زي بناتي بس اتقطعت اخبارك فجاءه يارب تكون زين …….
تحت نجد مكه وشهد وياسمين وقفين بخوف
لتقترب منهم امينه وصفيه وتقولهم يقتربوا من جدهم ليتجه اابنات بخوف
ياسمين بنبرة توتر وخوف تمسك ايد جدها وتقبلها : كيفك با جدي
ليرد عتمان بنبره حاده : زين يا بتي
لتفعل مكه وشهد زي ياسمين ويقفوا بجوار بعضهم البعض
ليتكلم عتمان : يلا كل واحده تروح شقتهم وستريحوا يلا
ليحركوا البنات راسهم بالموافقه ويجروا من امامه كمن يهرب من الموت
ليوجه عتمان الكلام لزوجات اولاده : يلا انتوا كمان كل وحده تشوف وراها ايه …. وبيمشوا من امامه لتحضير الاكل بالمطبخ
ليخرج عتمان من البيت ويجلس بالخارج ينتظر مالك وبعد وقت ليس ببعيد ياتي مالك
مالك بنبرة قلق : خير يا جدي طلبتني في الوفت ده
ليرد عتمان بنبرة غضب : انت نسبت ولا اي
مالك نسيت اي
بيقف عتمان وبيقرب من مالك وبغضب … اول مره تنسي شغل موكلك بيه
ليرد مالك ليدافع عن نفسه … نسبت اي كل شئ بعمله في وفته
بيقترب عتمان من مالك وبيقول بغضب : تلم انت وعمك جمال الرجاله بالليل الايجار من الناس واللي مش هيدفع انت عارف يحصل اي فيه وكمان بعتولي اليوم وطالبين بنات بس صغيره انت عارف هتعمل اي
ليرد مالك بالم و وجع وعجز : عارف يا جدي كله هيتم اليوم متقلقش البنات والفلوس هيكونوا عندك
ليرد عتمان مربطا علي كتفه : روح يا ولدي ربنا معاك …. مالك بيمشي للخارح ويركب عربيته ويرحل ……
@@@
فوق عند البنات نجد مكه غيرت لبسها واتجهت لشقة عمها لتدخل بغرفة البنات وتجلس
ياسمين : بنبرة اشتياق … هو مالك مش مش باين ليه
لترد شهد ساخره منها : ياست العاشقه الولهانه زمانه اكيد مع جدك مش بيرجع دلوقتي
لترد مكه : انا مش عارفه بتحبيه ليه
ياسمين بتسرح في مالك يابت بعشق كل حاجه فيه
مكه بتوجه كلامها لياسمين هو فين سراج ها
لترد شهد قائله : انا اعرف قومي ياختي منك ليها نساعدهم تحت
شهد : الله يسد نفسك يلا ياختي لينزلوا اابنات تحت …………
@@@
عند فرحه
جالسه حزينه تبكي لتشعر بالجوع الشديد وبتقف تتجه للثلاجه وبتاكل بسيط وبتكلم نفسها وتقول
انا مش هستسلم لقلبي اللي حبه ولازم اموته بس فبل كل ده امشي من البيت ده والمكان ده وقتله هيكون علي ايدي زي ما اقتل اخويا الوحيد بس اعمل …. وبتفضل تفكر الي ان توصل لحل لتمسك موبايلها وترن علي مالك ……
* لتدخل فرحه في دائرة انتقام تجعلها تندم لما تفعله فهل ستنجي من براثن عتمان *
@@@
عند مليكه
سراج انا مش عايش لوحدي في البيت في عمي ومرته و والده وانا عندي اخ واخت وابن عمي وجدي مليكه هتقعدوا في شقتي محدش بيدخلها لان جدي لو عرف مش هيقبل ب كدا ف هسيبكم تجهزوا نفسكم وهاجي باليل ع الساعه 12 … وبيقف السلام عليكم
ليردوا عليه السلام .
ليقف سراج وبعيون تشبه البركان بينظر الي ياسر … مش يلا
ياسر : اهوت جاي وبيودعهم ويطمنهم عن محمد وبيمشي
امل تقترب من ملبكه وبنبرة قلق من ما سبخصل ليدمر حياتهم وتنكشف اسرار مخبأه ليكون الانتقام حليفهم …. يابنتي متاكده من سراج ده
مليكه باطمئنان لوالدتها : ايوه يا ماما هيساعدنا انا واثقه فيه … هروح اصحي مليكه ونجهز نفسنا ونستني سراج … وبترحل
لتجلس امل مهمومه وحزينه جدا ويتملكها الخوف وتشعر بان شيئا ما سيحصل
تدخل مليكه الغرفه وبتصحي ملك وتقولها عن كل شئ
لترد ملك بالرفض والنرفزه : لا يا مليكه مفيش خطوبه ومش هنروح عند حد
لترد مليكه قائله لاطمئنان اختها … يا بنتي سراج انسان كويس ولاخر نفسه عنده هيحافظ علينا
ملك بقلق .. متاكده يا مليكه
لترد مليكه بثقه ايوه …. ليحهزوا كل شئ ويحل الليل سريعا
@@@
في قري متفرقه بعيده عن تلك المنطقه ولكنهم قريبون نجد رجلا يدخلون محلات بفاله ويطلبون ايجار ومن لا يكون معه ينهلون عليه بالضرب المبرح
ورجلا اخري يدخلون بيوتا يخطفون بناتها ويضربون من يدافع عنهم بكل وحشيه وقسوه ولا يخافون الله
في احد اابيوت يدخلون ويخطفون بنتا رائعه الجمال نائمه بجوار والدتها في غرفة بسيطه جدااا لتصرخ اافتاه بفوه ليجذبه رجلا بقوه ويضربها علي راسها لتفقد الوعي
الام تصحي وتخبئ وجهها في الارض كانها لا تري شئ فان دافعت عن ابنتها ستكون ميته لا محال فهم كل ثلاث شهور يتم خطف اطفال من قري مفرقه
* ولكن هذه المره مختلفه فهناك من سينقذهم ليدخل في دائره الشياطين التي لا تنتهي ليدخل في انتقام ليصبح او لتصبح ضحيه… فهل من منقذ لتلك الارواح الذين ياخذوهم من اجل الحصول علي المال *”
ماذا ان اتحدي ولاد العم للثار ف ماذا سيكون مصير عتمان امام الاسد واافهد وقوة التوحد
انتقام احفاد عمدة الصعيد
بقلم ” نودددددددددي ”