أنتقام أحفاد عمدة الصعيد

 

البارت 2 :
أنتقام أحفاد عمدة الصعيد :
بقلم : ندي ممدوح

الشاب : ياتي ان يمسك ايد مليكه … ليجد ايد فولازيه منعته من الاقتراب

الشاب : بتهتها سراج بيه

الشباب اللي كانوا معاه : سراج بيه وبيجروا من قدامه بسرعة البرق

سراج : ( بطل الروايه شاب جاد الطبع عصبي بيغضب بسرعه ذكي لابعد الحدود جسمه رياضي طويل عريض ذو عيون عسلي وابيض وملامح جميله )
بعصبيه بيلف ايد الشاب … بتمد ايدك علي حرمه ياض ها انطق وهو بيضغط علي ايد الشاب

الشاب : سامح يا سراج بيه مهتتعادش تاني

سراج : بيضربه غور من هنا يكشي اشوف وشك وبكرا ليا حساب معاك عشان هربيك من جديد … ليفلت ايد الشاب وبيطلع يجري من امامه …. بينظر الي الواقفه جنيه

سراج : انتي زينه

مليكه : اه

سراج : بغضب في وحده تطلع من البيت بلبس ده وكمان باليل

مليكه : بخوف من نظراته التي كادت ان تفتك بها … انا معرفش وانا م مش من هنا وانا بلبس كدا علي طول

سراج : تعرفي يابت انتي هشوفك بلبس ده تاني وربي تكوني مقتوله في مكانك

مليكه : وانت مين اصلا عشان تقولي كدا

سراج : صوتك ميعلش عليا فاهمه

مليكه : اه عايزه امشي

سراج : هوصلك تعالي ورايا ودليني ع الطريق … ليمشي هو امامها وهي في الخلف

مليكه : ايوه هنا انا ساكنه هنا

سراج : طيب بصي عاد هتدخلي بيتكم يا بنت الناس … اياكي اشوف رجلك برا عتبة الباب دي بلبس ده فاهمه
مليكه : حاضر

سراج : لساتك واقفه متدخلي عاد

مليكه : حاضر وبتدخل

أمل : بلهفه يا بنتي اتاخرتي ليه قلقتيني عليكي

ندي : انتي كويسه ها طمنيني

مليكه : متقلقوش انا كويسه بس حصل معايا …………….. وبتحكي لهم ما حدث وعن سراج

أمل : الحمد لله ربنا ستر ابن حلال والله الواد ده يلا قومي نامي

مليكه : ندود يلا بينا وبتمسك ايده ويدخلوا غرفتهم اااااه يا بنت يا ندي لو شغتي الولد ده الشباب خافوا منوا ازاي عامل دي الابطال الخارقين كدا قمر يابت

ندي : انتي وقعتي ولا اي

مليكه : لا مش نوعي المفضل انتي عارفه

ندي : طيب تعالي ننام بقا

وبيناموا

~~~~~~~~~~

عند سراج كان سيذهب الي النوم لتاتي في مخيلته مليكه ويبتسم علي خوفها منه وبيقول واه يا سراج عاد شكلك هتحبها ولا اي بس هي حلوه جوي
وبينام

ليمر الليل سريعا وبحل الصباح

يفيق سراج علي صوت الحجه صفيه

صفيه ( ام سراج ) : سراج يا ولدي يلا قوم عاد

سراج : يوووه يا امه سيبني شوي عاد

صفيه : يا ابني قوم جدك عايزك

سراج : بيقوم حدي نعمان

صفيه : ايوه من بدري قاعد هو مالك

سراج : طيب طيب انا نازل دلوج اهو لياخذ شور وينزل تحت … جدي حبيبي صباح الخير قالها وهو بيقبل ايد جده

نعمان ( كبير العيله او كبير الصعيد العمده نخلي الاحداث هي تعرفنا عنه للعلم هو مشلول ) صباح الخير يا وادي

مالك : سراج كيفك ياولد عمي

سراج : زين انت كيفك

مالك : زين

نعمان : سراج عايزك تهتم بالارض وتباشر انت ع المحصول

سراج : امرك يا جدي

نعمان : من دلوج يا ولدي روح

سراج : بيقف سلام اني وبيذهب

نعمان : مالك تعال معايا جؤ في المنضدره عايزك لحد يسمعنا

مالك : ماشي يلا وبيخلوا المنضدره

نعمان : شوف يا ولدي في ظابط جاي جديد وشكله مش ناوي يعديها وصاحب ضمير وشغله اهم شئ وعمال يلف حاولينا ويعرف اخيارنا ولو وصل لحاجه انت عارف ممكن يحصل اي

مالك : والمطلوب

نعمان : تخلص عليه

~~~~~~~~~~~

أمل : يا ندي يا مليكه اصحوا يلا

ندي : صباح الفل يا اموله

امل : صباح الورد علي احلي ورده ليرن جرس الباب … امل استر يارب هيكون مين هروح افتخ وانتي صحي مليكه

امل : بتفتح الباب وبفرحه ملك عامله اي يابنتي وحشتيني قالتها وهي بتحضنها

ملك : ( اخت مليكه الصغره ) بتبادله الحضن بفرحه وانتي كمان يا مامي فين ملوكه وندي

أمل : جؤ ادخلي يلا

ملك : يا ماما فهد حي عشان ياخد ندي

أمل : ليه خليها قاعدها معانا

ملك : بيقول عايزينها تسافر ضروري في مشاكل في الملجأ

امل : طيب بص تعالي سلمي عليهم الاول

ملك : مليكه ندي

مليكه : ملك وبيسلموا علي بعض بفرحه هما الثلاثه وبعد وقت ترحل ندي مع ذلك فهد بعد بكاء مليكه وزعلها الشديد عليها

بعد مرور من الوقت شويه كانت مليكه جالسه ليرن موبايلها

مليكه : ماما ياسر بيرن

امل : ردي يا بنتي يمكن عرفوا حاجه جديده بخصوص القضيه

مليكه : الو أسر

ياسر : …………

مليكه : طيب طيب انا هنزلك دلوقتي

امل : في اي

مليكه : ياسر تحت

امل : يلا ننزل ليه وبينزلوا

ياسر : كيفكم اهنا انتوا زنيين

امل : الحمد لله يا ابني بس طمتي في اخبار

ياسر : مليكه عاملين يدوروا عليكي في كل حته خلي بالك وعمي محمد هو زين الحمد لله ومستخبي في حته محدش يعرف طريقها ابدا متقلقوش عليه وخدوا الفلوس دي عمي محمد بعتهالكم وكمان الخط ده بس متشغلهوش علي طول غير كل جمعه

امل : طيب يا ابني خلي بالك منه

ياسر : متقلقيش يلا هتستاءذن انا وبيمشي

مليكه : شكلنا هنفضل هنا كتير ربنا يثبت برئتك يا بابا في اسرع وقت

امل : يارب يا بنتي

مليكه : بتفتكر بباه وتبكي وتقف في الشباك لتجد ذلك الشاب

وكان سراج ومالك قاعدين غ القهوه

سراج : ياتري زعلانه ليه

مالك : مين دي

سراج : بس اسكت انت مسمعتش صوتك واصل

لياتي الغفير : الحق يا سراج بيه

سراج : في اي

الغفير : عتمان بيه طايح في الكل ومخدش يعرف يهديه غيرك

سراج : طيب طيب جاي وبيذهب هو ومالك ليجدوا جدهم بيزعق مع العمال

نعمان : سراج تعال عايزك وانتوا يا بهايم كملوا شغلكم زين

سراج : خير يا جدي

نعمان : عايزك تطلع الجبل وتطمن ان الشغل ماشي زين

سراج : هروح دلوج

نعمان : روح

~~~~~~~~~~~

مليكه : ماما هنزل اشتري طلبات من تحت البيت وهاجي

امل : ماشي متتاخرش

مليكه : حاضر وبتنزل مليكه ولكنها تفضل تبحث عن احد لتضل الطريق وتجد نفسها في مكان غريب وبتشوف نار جي من المكان ده وبتذهب هناك ….

مليكه : يارب الاقي حد يساعدني وبتقف مصدومه لما تسمع

الراجل : انت هتدفن اهنا والاثار دي هتتهرب برا اليلد وهنعيشوا مبسوطين كان لازم تعمل كدا اديك هتترمي للتعابين تاكلك دي مقابر الباشا للي بيخالف اوامره

الراجل : مش هبلغ بس سبوني في حالي دا انا عندي عيال وبيبكي الراجل ويترجاهم لكن لا حياه لمن تنادي

ليصرخ الرجل عندما يرموه في المقبره ويقفلوا عليه

مليكه : تصرخ من الخوف

الراجل : في خد برا شوفوا مين

الراجل : دي بنت

الراجل 2 : اتجبوها ليا مقتوله قبل ما حد يغرف ويركضوا ورا مليكه و …….

 

error: