أنتقام أحفاد عمدة الصعيد
الفصل السابع :
أنتقام أحفاد عمدة الصعيد :
بقلم ندي ممدوح :
مليكه جسمها بيرتعش وبتخاف … هما هنا… اعمل اي وبتطلع خارج غرفتها … وبتلافي امها بتفتح الباب … ماما استني متفتحيش
أمل : باستغراب ليه في اي وشك اصفر ليه كدا
مليكه : بتحاول تداري خوفها مفيش يا ماما بس انا اللي هفتح … وبتوصل عند الباب … انت
وبيكون ياسر : ايوه اني …
أمل : تعالي يا ابني ادخل
ياسر : مفيش وفت يا مرات عمي لازم تطلعه من اهنا
أمل : بخضه محمد حصله حاجه
ليرد ياسر سريعا … لا لا هو زين الحمد لله بس الجماعه اللي وقعوا الشركات بيدوروا علي الست مليكه معرفش ليه و وصلني خبر ان هما اهنا
مليكه : بتبكي … يعني هما مين وعايزني ليه
أمل : بتفكر وبداءت تتضح لها الامور … اكيد هو اللي وراء الناس دي الاول اتهم محمد بالتزوير والغش ودلوقتي مليكه انا لازم امشي بنتي من هنا … مليكه جهزي نفسك هنمشي من هنا
مليكه : لا يا ماما مش هنمشي من هنا انا عايزه اعرف مين دول… لتمسك يد ياسر وتبكي
****
سراج بيقف لما بيشوف مليكه بتبكي وبيحس بوجع في قلبه علي كل دمعه منها … ليفتكر لما قلتلوه علي موضوع المقبره … لتجي في باله ان الشاب ده هو نفسه لتتحول عينه للجحيم وغضب قد يهد الكون وبعيون كلها شرار قد تحرق العالم ببذهب عندهم وبيمسك ياسر ويضربه
مليكه تتفأجا بيه ومش عارفه تعمل حاجه
أمل متفاجا هي التانيه وبتروح عند سراج وتمسك ايده ليقف سراج … وامل تتجه لياسر الذي اصبح وجهه كله كدمات وبتساعده ع الوقوف
سراج : بينظر الي مليكه انتي زينه
مليكه : انت اي اللي عملته ده … وبتتجه عند ياسر … انت كويس
سراج : قواتلك هحميكي من اي حد
مليكه : بس دا مش حد ياسر بيكون بمقام اخ لينا ومن غيره كان زمنا في الشارع
ياسر : خلاص محصلش حاجه بس يلا لازم تمشوا من هنا عشان وجودكم خطر علي مليكه
سراج : تمشوا فين
أمل : اهوو للي ربنا كاتبه
سراج : بهدؤ وثبات مفيش حد هبمشي من هنا غير لما تفهموني في اي
مليكه بعد لحظات تفكير صح سراج هو اللي هيقدر يساعدنا
ياسر : بيميل علي مليكه ويهمس لها … انتي واثقه فيه
مليكه … بثقه . جدااا
أمل : مينفعش نتكلم هنا تعالوا جؤ نتناقش وبيخلوا الي الداخل وبجلسوا
سراج : فهموني في اي ومتقلقوش هساعدكم
أمل : ….
ومن هذه اللحظه ينخلق عشق … يتحدي الموت … فهل سيكون هذا العشق .. للنهايه ام ان هناك من سيفرقه … وماذا اذا أجتمع روابط القلوب والدم لتثبح رابط من الصعب قطعه
****
عند مالك وفرحه :
مالك بيحاول ياخد منها السكينه لا بستطيع وفرحه بتجاهد تموته
مالك : اااااااه …. فرحه بترمي ااسكينه من ايدها .. وبيكون مالك اتصاب في ايده … فرحه بلهفه وخوف جاهدة علي اخفاؤهم لم تستطع …بدموع مالك انت كويس انا
مالك … بينظر لعنيها ليجد خوفها وعشقها ما زال … وبحنيه متقلقيش اصابه سطحيه انا تمام … فرحه بتبكي انا السبب وبتمسك ايده … هي واجعاك صح … مالك بحب … لا … فرحه تعالي معابا وتمسك ايده وتتجه به للمطبخ وتفتح المياه وبتمسح الدم من ايده وبتقعده وبتحبب حاجه وتربطها ليه
فرحه : انا مش عارفه عملت كدا ازاي
مالك : بتفهم وفرحه من داخله ان الكره لم يدخل قلبها بعد … انا تمام محصلش حاجه وبيمسحلها دموعها ليرن موبايله برقم جده وبيذهب بعيد عن فرحه وبيرد
وبيعود بعد دقائق
مالك : انا همشي دلوقتي خلي بالك من نفسك
فرحه : بدموع وخوف لا متسبنيش في المكان ده … ليذهب مالك من امامها بسرعه وقلبه يتفطر علي محبوبته ولكن ليس باليد حيله … لتجلس فرحه ع الارض باكيه
* خفايا لمالك مخبئها … فماذا ان عرفها …هل ستكون نهاية مع فرحه ااسعاده ام ان الفراف الابدي *
****
في منزل عتمان :
صفيه وامينه نجد انهم جالسين بفرحه ومنتظرين حد
امينه : بتقف عند الباب هما اتاخروا كدا ليه
صفيه : دلوقتي يوصلوا متقلقيش
نعمه : وصلوا … ليذهبوا عند الباب كلهم … وبيتجه اليهم شابين وثلاث بنات
فهد : أمي وبيحضن امينه جامد اتوحشتك يا امي وبيقبل ايده
امينه : وانت با جلب امك
اسر : بيقبل امبنه من راسها بعد ما يبعد فهد من طريقه وحشتيني يا ست الكل
اوعي واسع منك ليه كدا
فالتها مكه بنت امبنه الصغره وبتسلم علي امها وياسمين شهد بنت صفيه لبسلموا علي بعض … بدرسوا في القاهره وكل اجازه باتوا الصعيد طبعا الجد رافض داسة اابنات لكن هيهات من هو امام الوحش ليرفض طلبه ف الجد يخاف من سراج لشجاعته والوحيد سراج الذي لا يخاف من جده
ليجلسوا جميعهم في جؤ مليئ من الفرحه والسعاده فهد ظابط … اسر ما زال في كليه هندسه …. مكه وشهد وباسمين التلاته طب ..
شهد : ماما امال فين سراج وحشني وبابا فين
صفيه : اخوكي خرج من شويه وابوكي في المصنع او السوق
شهد : لما سراج يحي متقوللهوش اني هنا
فهد : انا هروح اشوف جدي
اسر : خدني معاك ليذهبوا الاثنين
امينه : ها طمنوني حبتوا مجموع زين
مكه : عيب عليكي يا حجه هنشرفك هنا
ليدخل هشام
صفيه : هشام شهد وبنات عمك والولاد جم
هشام : اعملهم اي يعني ما في داهيه بلا اختي بلا زفت يا عالم هي هناك اواي وجبتلنا العار ولا لسه
ولد احترم نفسك وانت بتتكلم عن اختك
وكان هذا صوت حسين الابن الاوسط لنعمان
هشام : انا يا بوي بفول الحج
حسين : قطع لسانك حج اي ده في اخ ايقول لاخته اكدا سراج فعلا ارجل منك غور من وشي هشام : بيمشي وهو بيسب ويلعن
ليلتفت حسين الي ابنته وتحضنه شهد بحب ويسلم علي باقي اابنات بفرحه ….
هشام بينزل وبمسك نعمه من ايدها بفوه ويضربها بالقلم دون ان يتفوه بكلمه للتفأجا هي وتقع ارضا …
****
عند عتمان
عتمان جالس في مجلسه ليدخل الغفير
الغفير : عتمان بيه في راحل برا طالب يشوفك ومعاه وحده ست
عتمان : بجمود … داخلهم
ليدخل الرجل والمراه
عتمان : اتفضلوا اقعدوا اهلين بيكم
الراجل اسماعبل : يا حج عتمان بنتي من يوم ما اتجوزت معرفش عنها ايتوها حاجه ولا صوتها حتي ولا جات خبرني هي زينه …. المراه وانا كمان بنتي منعرفش عنه حاجه
عتمان : بثبوت ولا يظهر عليه سؤ الجمود … وانا قولت بناتكم انا بنفسي بطمن عليهم وهم زنين وعايشين كيف الامراء عايزين اي تاني بناتكم بيبعتولكم كل شهر مبلغ يبقي في اي عاد انتنشلتوا من الفقر
لتنطق ام حسن : تغور الفلوس انا مش عايزها انا عايزه بنتي ياريت ما وافقت علي الجوازه
عتمان : خبر اي عاد جايه دلوج وتندمي يلا كل واحد علي بيته وبكرا تكلموهم وتسمهعوا صوتهم
اسماعبل : بجد يا حج انا متوحشها جوي يارتني ما كنت بعتك يا بتي
عتمان : اي بعتها دي انت ناسي ان هي بمفام احفادي بتك متجوزه من راجل يصونها صح
اسماعبل : الله يجبر بخاطرك زي ما جابر خاطرنا وبيمشوا
# ماذا سيكون مصيرك يا عتمان لما يعرفوا عملت اي في بناتهم … خفايا يخفيها عنهم عتمان ف كيف سيفعلون به عندما يعرفون
****
في شفه محمد
أمل : احنا يا ابني مش من هنا ابو مليكه يملك شركة للانتاج ورجل اعمال مشهور كان ليه صديق معاه متوسط الحال بس هو لعب بالاورراف وسرق وزور اوراق تحت مسمي محمد وفي يوم
& كانت مليكه بالخارج لتدخل وهي سعيده جداااا ومعاها صدبقتها ندي ليجلسوا بفرحه الي ان يرن موبيل الفبلا لترد امل وبتقفل وتقعد جنبهم بعد ما تسلم علي ندي بفرحه كبيره وبتفتح التلفزيون ليسمعون المذيعه
خبر عاجل تم وقف شركات محمد السيوفي لاستغلاله منصبه في الناس والاحتيال ولاشغاله الغير قانونيه وسيتم حجز امواله وممتلكته ولكن لا نعرف اين هرب لذلك علي من يراه ان يكلمنا علي الرفم 012 ********* سريعا وله مكافئه
مليكه : بصدمه بتقف اي المكتوب ده لياتي ياسر مسرعا مرت عمي جهزي نفسكم لازم تمشوا معايا
امل : فين محمد
ياسر : هو دلوقتي في امان متقلفيش انتي بس لازم تيحوا معايا دلوفتي والا الشرطه هتوصل وهتاخد مليكه لان اغلب الاملاك باسمها وهي تحت دائرة الشك
امل بقلق وخوف لا يلا يا مليكه جهزوا نفسكم &
أمل : بس دي كل الحكايه وصاحب محمد دلوقتي بيدور علي ملبكه عشان يمضيها ع الاملاك لاسمه واحنا خايفين ليازبها ولازم نمشي من هنا
سراج : لا محجش يقدر يقرب منها طول ما فيا النفس
مليكه بتستغرب كلمته
ياسر : بتفكير بس مينفعش عشان هما لوحدهم ممكن
سراج : بمقطعه وهدؤ وتفكير … هما مش هيقعدوا هنا
مليكه : بتبص لعنيه تحاول تفهم حاجه مش بتنجح بس ازاي
سراج : محدش يقدر يقرب عليكي وانتي في بيتي ابدا
امل : احنا هنفضل في بيتك بمناسبة اي
سراج : بجديه جوزها
مليكه : بتبص ليه بصدمه …… .
خفايا في منزل عتمان تكتشفها مليكه ؟؟
فماذا سيكون مصيرها ؟
سراج كبف بنفذ مليكه من براثن الشيطان ؟
كيف ستنتقم مليكه لموت والدها ؟
خفايا كثيره بالانتظار !!
بلاش ملصقات وتم عايزه رايكم ياريت
انتفام احفاد عمدة الصعيد
بفلم نوددددددددي