أنتقام أحفاد عمدة الصعيد

الفصل السادس :
انتقام احفاد عمدة
الصعيد
بقلم : ندي ممدوح :

مالك : كان جالس والحزن مخيم عليه جامد وبيبكي بيبكي ك الطفل الصغير اللي ضيع امه وخايف وسط الزحمه والناس وكانه وسط ضلمه وخايف محتاج يشوف نور محتاج باب يتفتح عشان يطلع
يارب سامحني مش بايدي غصب عني ليشعر بايد اتحتط علي كتفه
أمينه : ( مرات عم مالك وتعتبر بمقام امه هي مربيه هي وصفيه وبيحبوه بس امينه قريبه منه يعني زي صديقه ) بتقعد بمستواه وتحط ايدها علي خده وبدموع بس مش عايزك تبكي ربنا غفورا رحيم وبتمسحله دموعه
مالك : اااااه يا امه ايدي بقيت كلها دم ربنا هيسامحني ازاي ليه ليه اتخلقت مع جد مبيرحمش ليه مجبور اقول حاضر ونفذ اوامره وبس ليه يا امه ليه ولو عرضت هنقتل من غير رحمه هو ده جدي ازاي انا ببقي عايز اقتله بيدي الوحيده اللي حبيتها وشعرت معاها بالامان بفيت تكرهني بسببه ومستحيل تسامحني يا امه
أمينه : بتبكي بس بس يا ولدي هيجي يوم وربنا هينتقم من الظالم اللي مبيرجمش هيجي اللي ياخد حق الغلابه اللي بتروح ظلم هيجي اللي ينقذنا من جبروته وهيموت موته يشهد عليها العالم كله اتاكد يا ولدي ربنا مش بيسيب حج حد واصل قوم اتؤضي وصلي يلا قوم
مالك : هقوم يا امه روحي انتي متقلقيش عليي انا زبن
أمينه : ماشي تصبح علي خير وبتملس علي خده وبتقبله وتمشي
مالك : بيقوم يتؤضي ويصلي وهو ساجد ، يارب انت سامعني وعالم بحالي انجدني من الظالم ده انتقام لخلقك اللي اتظلمت منه يارب وبعد ما بيصلي بيقوم ينام و …………..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بتسمع صوت وبيكون اصوات خارج البيت لتخاف جامد
فرحه : بتفضل تبكي وتترعش وهي ع الارض وخايفه جامد لتنام في مكانها وبعد وقت بتصحي بتقوم وهب تعبانه جامد ومش قادره تقف بتفضل تدور في البيت بتلاقي مصحف لتحتضن المصحف وكانه طوق نجاتها وبتفتحه وتفضل تقراء فيه وتبكي بعد وقت طويل تسمع صوت فتح الباب
فرحه : بتخاف وبتقف انت
مالك : ايوه جيت اشوفك
فرحه : عايز تعرف انا عايشه ولا ميته
مالك : طب خدي الاكل ده زمانك مكلتيش حاجه انتي زينه
فرحه : زينه اه زينه زينه خالص الليل كله وانا اقعده بترعش وخايفه من الاصوات اللي برا خايفه وانا لوحدي وبتسئلني انتي زينه
مالك : فرحه انا
فرحه : بس اسكت مش عايزه اسمع صوتك انا بكرهك علي قد ما حبيتك علي قد ما كرهتك بكرهك يا مالك فين يحيي طيب عملت في اي
مالك : بينزل عينه في الارض ويسكت
فرحه : بتقرب منه يحي فين يا مالك عملت فيه اي
مالك : فرحه يحي
فرحه : حصله حاجه وبتضرب فيه علي صدره ها يحي فين
مالك : مات
فرحه : بتقف مكانها دون حركه نهائي ومش بتتكلم
مالك : فرحه كان غصب عني
فرحه : انت قولت يحي ماله
مالك : بيقرب منها ويمسكها من ايدها وبيحط ايده خلف شعرها يحي مبقاش موجود
فرحه : انت قتلته قتلت سندي الوحيد قتلت اللي رباني اللي ضيع حياته وساب كل حاجه عشاني انا انت بسهوله قتلته يعني هو خلاص مات
مالك : بعيون كلها دموع متحجره سامحيني
فرحه : يحي مات بتضحك عليا صح انا مسامحك مش زعلانه منك بس يحي كويس صح
مالك : يحي مات يا فرحه خلاص فوقي بقا هو مات مبقاش موجود خلاص
فرحه : بتفضل تتراجع للورا بخوف ورعب وتحرك راسها ب لا وبتصرخ لاااااااااااااا يحي وبتنهار ع الارض ليقترب منها مالك
مالك : فرحه فرحه انتي
زينه
فرحه : ابعد عني ابعد عني ابعدددددددد
مالك : فرحه فرحه وبيغمي عليها بين ايديه ليحملها ويضعها ع السرير ويبداء يفوق فيها لحد ما تفوق

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

مليكه : كانت ماشيه لتنصدم لما بتشوف نفس الرجاله اللي عند المقبره
الشاب 1 : هي دي البت يلا امسكوها بسرعه

مليكه : بتخاف وتفضل تجري وهما يجروا وراه لحد ما
الشاب 2 : ليمسك مليكه من شعرها ، مليكه بتصرخ ، اخيرا مسكناكي لازم تنقتلي
الشاب 1: هاتها بسرعه علي العربيه عشان ندفنها
مليكه : لا لا معملتش حاجه مسمعتش حاجه سبوني
ليربط احد الشباب بوقها وبعد مده يوصلوا المقبره مليكه بكل قوتها بتحاول تفلت منهم دون نتيجه ابدا ليرموها في المقبره
مليكه : لاااااااااااا ويتقوم من النوم وخايفه وبتتنفض
أمل : تاتي راكضه بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا حبيبتي
مليكه : كابوس وحش يا ماما
أمل : بتشربها مياه مجرد كابوس متخافيش اقرئي قران ونامي يلا
مليكه : ماما ممكن تنامي جنبي انهارده
امل : حاضر لتنام جنبها وتملس علي شعرها وتقرالها قراءن لحد ما تنام
بعد وقت تشرق الشمس ويحل الصباح مليكه بتصحي
مليكه : ياربي اي الدوشه اللي ع الصبح دي
وبتغسل وشها وتصلي وتخرج
ملك : قلبي عامله اي
مليكه : الحمد لله
امل : يلا اقعدي افطري
مليكه : بتقعد ومش بتاكل وكل تفكرها في الشفته وبتكلم نفسها ، يارب لازم اقول لسراج عشان يتصرف اكيد مش هيسبوني في حالي ابدا
ملك : مليكه مالك مش بتاكلي ليه
مليكه : بأكل اهو هو يا ماما مفيش اخبار عن بابا
أمل : لا يا بنتي ادعيلوا
مليكه : متاكده ان ربنا هيثبت برائته ياسر طيب مرنش أمل : لا بس هو احتمال يجي يعني
مليكه : يارب
أمل : في نفسها اااااه يا مليكه كله عايز يخلص منك يا بنتي هنا الظالم اللي مبيرحمش وهناك اللي عايزين فلوسك
ملك : ماما سرحانه في اي
مليكه : ماما انتي كويسه
امل : اه مغيش انا كويسه
مليكه : بتقوم وتدخل غرفتها وبتقف في الشباك وبتنظر بعنيها علي سراج بس مش موجود
مش ممكن هما نفسهم ازاي وصلوا هنا لتقف خلف الشباك وبتفضل تبص عليهم بخوف لحد ما يختفوا ، اعمل اي بس اكيد مش هيسبوني في حالي اعمل طيب وسراج مش هعرف اذا هشوفوا تاني ولا لا لتسمع خبط علي الباب مليكه بتخاف اوووووووي ، هما عرفوا مكاني اعمل اي لتذهب خارج الغرفه و بتيجي تفتح الباب و …………………….

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

سراج كان جالس بالجنينه وبيفكر في الكلام اللي قالته ليه مليكه
سراج : يعني اقول لجدي يتصرف ولا اعمل اي ليسمع صوت خناق جؤ وبيدخل ليجد اخوه الكبير
هشام : مش قولتلك غوري من وشي انتي وبتك مش عايز اطفح وبيرمي الاكل من ايدها
نعمه : ( مرات هشام وطيبه ولكن هشام بيعاملها وحش ديما ) بدموع وخوف حاضر
هشام : مشوفش وشك قدامي واصل
نعمه : حاضر
سراج : هشام في اي ليه بتعاملها اكدا
لتاني البت الصغيره همس راكضه لتنصدم في هشام ليزقها بايده
سراج : انت اتجنيت عاد همس حبيبتي انتي زينه
همس : بتحضن سراج بخوف من ابوها ، عمو انا خايفه
نعمه : بنتي انتي كويسه
هشام : بيمسك نعمه جامد من الطرحه مش قولتلك ادخلي جؤ ميتسمعيش ليه الكلام عايزه تتربي وشكلك اتوحشتي الضرب ليرفع ايده عليها وبيمسكها سراج
سراج : مرت اخوي خدي همس وادخلي
هشام : انت اتجنيت كيف تمسك يدي اكدا ها
سراج : لما الافي اخويا الكبير بيغلط لازم اوقفه انت اي حرام عليك دي مرتك وبتك
هشام : ياخي غور ماشي من وشك اديني
سراج : بيتنهد جامد ويتجه عند المطبخ ليجد همس ايدها بتجيب دم من اثر الوقعه وجنبها امها وصفيه وامينه
امينه : سراج اي اللي جايبك اطلع لجدك يشوفك اهنا
سراج : متخافيش يا مرت عمي جدي مش اهنا واصل بس همس زينه
همس : عمو سراج انا بحبك
سراج : وانا كمان يا جلب عمك يلا تذكري دروسك زين عشان هرجعلك يلا السلام عليكم
امينه صفيه نعمه : وعليكم السلام
همس : عمو سراج عمو سراج
سراج : نعم ست البنات عايزه حاجه اجيبهالك
همس : لا عايزه اخرج معاك
سراج : لما ارجع باليل هخدك وياي
همس : ماشي بس مش تضحك عليا
سراج : بيرفع له حاجبه انا بضحك عليكي
همس : لا بس يعني بقولك اكدا عشان تخرجني
سراج : يلا ادخلي جؤ ولما اجي هخرجك
همس : هيييييييي وتذهب راكضه وفرحه
سراج : بيطلع من البيت ويركب عربيه وبيذهب عند القهوه اللي قصاد بيت مليكه ، مش عارف اي اللي جايبني بس عايز اطمن عليكي وبينزل من العربيه وبيبص علي بيت مليكه وبيتصدم لما بيشوف مليكه و ………

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بمكان ما بعيد عن الصعيد لم نذهب اليه ندخل احد المستشفيات بمدينه خارج المناطق المصريه ندخل غرفة العنايه المركزه لنجد بنت في العشرينات من عمرها نائمه لا تعي من الحياه شئ فاقده طعم الحياه بدنيا اخري
شاب نجدها واقف جنبها ودكتور معاه
ذياد : مفيش اي اخبار عنها
الدكتور : من اول يوم جات فيه وهي علي نفس الحاله ولو فاقت بتصرخ الي ان نعطيها مهداء
ذياد : ليها خمس سنين وهي بالحاله دي عايزك تعرفني اي الوقت اللي بتفوق فيه انا هتصرف المره دي
الدكتور : للاسف مفيش وقت معين بتفوق فيه
لنجد تلك الغتاه فتحت عينه وبتقوم ، وبتصرخ جامد جامد وفجاءه بتقول لا يا بوي متعملش اكدا لاااااا
ذياد : بيحط ايده علي بوقها ، بس اهدي مفيش خد هنا متخافيش
أنجي : بتنظر علي الجميع بخوف وبتنظر علي ذياد وبتحضنه وبتسكت عن الصراخ
الدكتور : غريبه اول مره تفوف وتسكت
ذياد : باءشاره منه يخرج جمبع من الغرفه ، بيملس علي شعرها وبيبعدها عنه ، خايفه من اي قوليلي انا هحميكي اثقي فيا
أنجي : ساكته بس ومش بتتكلم
ذياد : طب اسمك اي
انجي : انجي
ذياد : طيب يا انجي انتي من فين واي اللي جايبك هنا انجي : بترجع تسكت تاني
ذياد : بيقوم من جنبها
أنجي : بتمسك ايده لا لا متسبنيش اخوي هبقتلني
ذياد : اخوكي وفي نفسه شكلك عامله مصيبه كبيره ياتري حكايتك اي و ……………….

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

عند فرحه ومالك
فرحه : بتفوق
مالك : انتي كويسه
فرحه : في نفسها حرمتني من اخويا وقتلته وانت لازم تتقتل زيه
مالك : فرحه
فرحه : عايزه ادخل الحمام
مالك : روحي
فرحه : بتروح وترجع وهي ماسكه سكينه وبتيجي من خلف مالك وبتيجي تضربه بيها ليشعر بها مالك ويمسك ايدها يحاول يخدها منها وهي مش بتسيبها وبطريقه مفجاءه ااسكينه بتيجي في ………

– ياتري ماذا سيحصل لمليكه ؟
فرحه مالك من الذي اجت فيه السكينه ؟
من تلك انجي ؟ ما سيكون مسيرها ام هي من ستحدد مسير الكل ؟
ما نهاية تلك الحرب التي ستبداء مع رجوع تلك انجي ؟ مليكه ماذا ستفعل

رايكم وتوقعاتكم
تفاعل
قراءة ممتعه وهنتظر رايكم واراكم في البارت سوري ع التاخير

error: