أنتقام أحفاد عمدة الصعيد
البارت الرابع :
أنتقام أحفاد عمدة الصعيد :
بقلم : ندي ممدوح :
سراج : بيشوف حيه جنب مليكه ولدغتها من ايدها ومليكه بتغمض ف عنيها ليركض سراج اليها وهومصدوم تماما وبيدور بعنيه عن اي حاجه بيلاقي حجر بيمسكه ويضرب بيه راس الحيه ( تعبان ) وبيمسكه يرميه بعيد ليجري بلهفه وخوف علي مليكه
سراج : مليكه مليكه وبيفضل يضرب علي خدها مش بتفوق ليمسك ايدها وبيعصمها بايده وبيفضل يسحب السم من ايدها
سراج : انا لازم اخدك بعيد عن هنا مش هتموتي لا ، وبيحملها ويفضل ماشي بها دون وجهه وهو خائف وقلق عليها ،، ليقف ويجد عربيه اتيه من بعيد وتقترب منه
سراج : بيوقف العربيه ، متعرفش حكيم قريب من هنا
الشخص : بيبص في وش مليكه وبقلق ياربي دي مسمومه اركب
سراج : بيركب .. والشخص بيسوق يسرعه ويوصل عند قريه صغيره وبيوتها بسيطه لينزل سراح وهو حامل مليكه
سعد : يا ام احمد يا ام احمد
ام احمد : ايوه يا سعد
سعد : الحقينا بسرعه تنادمي الدكتوره تيجي تشوف المدام مسمومه
ام احمد : حاضر حاضر
سعد : تعالي حطها هنا
لتاتي الدكتورة وبتعتي ادويه لمليكه
سراج بلهفه : طمنيني هتبقي زينه
الدكتوره : ايوه هي كويسه دلوقتي بس لازم تفضل جنبها طول الربعه وعشرين ساعه الجايين
سراج : اي ماشي
سعد : هي دي مراتك خوفك عليها بيقول انك بتحبها متقلقش هتبقي زينه
سراج : ربنا يخليك
سعد : تعال ناكلنا لقمه واقعد جنب مراتك
سراج : لا شكرا مليش نفس للاكل
ويعد فتره سراج يقعد جنب مليكه
مليكه : يا بابا متقلقش انت مش هتتحبس بتتكلم وهي نايمه
سراج : شكلك موالك موال يا مليكه ليقيس حرارتها … واه واه دانتي مولعه وبيطلع يجيب مياه ويرجع يفضل يعملها كمدات الليل كله الي ان يغلب عليه النوم وبيصحي
سراج : ببيشوف حرارة مليكه ، الحمد لله حرارتك نزلت وبيقوم طالع من الاوضه وبيقف برا علي بحيره صغيره
مليكه : بتصحي وهي راسها وجعها جامد ، اه ياربي انا فين وبتبص جنبها هو راح فين وسبني وانا فين وبتبكي ، ليدخل سراج في تلك اللحظه
سراج : اتعيطي ليه تاني من اول ما شفتك وانتي تبكي مفيش مره اشوفك اتضحكي
مليكه : سراج انت ممشيتش
سراج : امشي وسيبك ازاي
مليكه : حسبتك سبتني لوحدي
سراج : لا متقلقيش بس انتي زينه حاسه ب حاجه
مليكه : لا انا كويسه هو حصل اي
سراج : كنتي هتموتي امبارح بس مموتيش اهوت
مليكه : هههههههههه انت عاوزني اموت
سراج : بيسرح في ضحكتها ، عالي عالي صوتك كمان خلي الرجاله اللي برا تسمع
مليكه : بتحط ايدها علي بقها ، سكت اهووو
سراج : عالم مديش غير كدا و …….
~~~~~~~~~~~~~~~~~
ملك بتدخل بيت عتمان وبتنبهر بجماله
صفيه : خير يا بتي انتي مين
ملك : انا انا عايزه ااقابل الحج عتمان
صفيه : تعالي يا بتي اتفضلي الاول انتي اسمك اي وبت مين انتي مش من هنا صح
ملك : لا انا مش من هنا اسمي ملك
صفيه : ملك تعالي اقعدي تشربي اي
ملك : ولا حاجه شكرا بس عاوزه اشوف الحج عتمان
صفيه : هو دلوج يجي مالك وانتي احكيله اللي عايزه او هو يوصلك لجده
بعد وقت ليس ببعبد ياتي مالك
صفيه : مالك ملك جايه تشوف جدك
مالك : انتي
ملك ؛ انت
مالك : اختك لسه مرجعتش
ملك : لا
مالك : تعالي
صفيه : مالك يابتي روحي معاه متخافيش منه هيوديكي عند جده
ملك : بتمشي ورا مالك وهي ساكته
بيوصله عند الحج عتمان وكان في المنضدره
مالك : جدي الانسه دي ومحتجاك في خدمه
عتمان : بيبص عليها فتره وفي نفسه … ملامحك مش غريبه عليا
ملك : هو في حاجه
عتمان : اقعدي الاول خير في اي يابتي
ملك : انا اختي مرجعتش البيت من امبارح
عتمان : كيف ده اختك اسمها اي
ملك : مليكه محمد
عتمان : مالك اتروح مع البنيه وبتشوف صورة اختها والليله تكون راجعه بيتها
مالك : امرك يا جدي اتفضلي
ملك : شكرا مش عارفه اشكرك ازاي
بعد وقت يوصل مالك وملك عند اابيت وبتخبط وتفتح امل
امل : بدموع ملك عرفتي حاجه عن مليكه
ملك : متقلقيش يا ماما مالك هيرجعها انهارده
أ مل : عند ذكر اسم مالك بتسرح وبتفكير … مالك
مالك : انتي تعرفيني
أمل : واقفه بتنظر اليه وسرحانه
ملك : بتدخل تجيب الصوره
مالك : حضرتك في حاجه ( للعلم مالك وسراج اصل صعيدي بس بيعرفوا يتكلموا مصري )
أمل : بدموع بتقرب منه وبتملس علي وشه ، انت ايني مالك نفس ملامح ابوك
مالك : حضرتك كويسه
أ مل : هااا اه اه كويسه بس اتخيلتك حد تاني
ملك : مالك دي صورة مليكه
مالك : بيمسك الصورة ويبص فيها شويه … تمام وعد مني اختك الليله هتكون في البيت
أمل : بجد يا ابني
مالك : بحنيه وحب ايوه يا امي هترجع انهارده بتك هتكون في حضنك متقلقيش وبيذهب
ملك : خلاص يا ماما هو وعدك مليكه هترجع يبقي هترجع يمكن تايهه بس
أمل : ينتي معرفتيش احنا فين
ملك : احنا في قنا ف قريه …….
أمل : أيه لا لا مستحيل
ملك : ماما في اي
امل : احنا لازم نمشي من هنا مليكه بنتي
ملك : يا ماما في اي
أمل : لو عرف ان مليكه هنا هيقتلها زي ما قتل ابني ملك : هو مين ده
أمل : بتقعد دون كلمه وكانها بتتذكر شئ فجاءه بتصرخ باسم مالك
ملك : ماما مالك مين مالك
أمل : ابني ابني وبتحط ايدها علي عنيها وتيكي
ملك : ماما انا هجيبلك حاجه تشربيها
أمل : بتفتكر وبتحط ايدها علي قلبها ، اااه يا ابني لسه حاسه بيك لسه شايفه اللحظه اللي موتك فيها قدامي يا حبيبي يا ابني سامحني مقدرتش اساغدك لا انت ولا ابوك من الظالم
عند مالك بينزل وهو ماشي
مالك : ليه حاسس بحاجه غريبه من اول ما شفتها وبعدين انا ليه قلقان علي مليكه دي وانا اصلا معرفهاش وبيطلع تلفونه وبيكلم حد ويقفل
بيوصل البيت وبيروح عند جده
عتمان : عملت اي
مالك : كلمت الرجاله هيدوروا عليها وهيلقوها
عتمان : نشرتهم في كل حته حتي ع الجبل
مالك : ايوه
عتمان : عملت اي في موضوع الواد الظابط ده
مالك : مسكنه وهو دلوج في المخزن
عتمان : واخته مش هتسكت انت عارف لازم تعمل اي مالك : اكيد يا جدي متقلقش البت اول ما نعرف عنها حاجه هنمسكها همشي اني
عتمان : روح يا ولدي بيمشي مالك وبيرن تلفون عتمان
عتمان : الو
المتصل : …………….
عتمان : اتقول اي
المتصل : …………
عتمان : رقبتك مقابل اليت دي وبيقفل وبيمشي بالكرسي المتحرك بتاعه
مالك : بيرن علي حد وبيتعصب … مش بترد ليه دي اول مره تعملها وكمان مجاتش تقابلني
في مكان اخر بالتحديد عند فرحه فاعده بخوف وبتبكي جامد
فرحه : يارب يحي تكون كويس اعمل اي انا معرفش حد هنا وبتفضل تفكر الي ان توصل لحل و … …
~~~~~~~~~~~~~~~
سراج : كان قاعد مبيلقيش مليكه جنبه بيدور غليها في المكان مفيش بيطلع برا وبيشوف مليكه بتلعب مع العيال وبتضحك ليقف ويفضل بنظر اليها ثما بيتجه عندها
سراج : مليكه انتي جاهزه لازم نمشي دلوج هتقدري مليكه : اه متقلقش
سراج : يلا بينا
ام احمد : مليكه انتبهي لحالك وخلي بالك من جوزك وبتقرب منها دا بيحيك قوي قوي حافظي عليه
مليكه : جوزي
سعد : سراج العربيه جاهزه تعالي معايا اوصلكم للمكان
سراج : لا مفيش داعي انا هعرف خليك انت
سعد : اكيد هنتقابل تاني مش كدا
سراج : اكيد يلا بينا وبتيمشي هو مليكه
بيفضوا مشيين لفتره ومليكه بتحس بدوخن وبتمسك في سراج
سراج : انتبهي اتعبتي
مليكه : لا انا كويسه
سراج : هتقدري تمشي
مليكه : اه وبتيجي تمشي بدوخ وتمسك راسها سراج بيحملها ويمشي بيها
مليكه : سرحانه فيه وفي كلام ام احمد … باين هحبك وبتبتسم وبتحط راسها علي كتفه وبيوصلوا العربيه وبيركبوا ويمشوا و …………………..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في مكان ما اشبه بالمخزن نلاقي شاب مرمي ع الارض ومفيش حته في جسمه سليمه وغرقان دم
الشخص اللي واقف : ما قولنالك يا بيه ملكش دعوه وابعد عنينا كان لازم يعني تعمل كل ده اديك هتموت بس يوصل مالك بيه
الشخص 2 : مالك بيه جه
مالك : اطلعوا برا . وبيطلعوا الشباب
مالك : انت لازم تموت وهتموت عشان تعرف اخرت اللي يلعب مع الحج لكبير بس لما جدي يامر ب كدا
ودلوقتي هسيبك ورجعلك تاني وبيطلع من عنده
مالك : تقفل الباب كويس عليه واياك يهرب من اهنا
الشاب : امرك يا مالك بيه
عند : فرحه بتكون قاعده لينكسر الباب
فرحه : تقف برعشه ودموع وخوف شديد : انت مين و ……………..