أنتقام أحفاد عمدة الصعيد
أنتفام أحفاد عمدة الصعيد
بقلم ندي ممدوح ” نودددي ”
الفصل 25
رعد بيمسك يد ملك ويقول بغضب : ملك مش هتمشي
مالك : بهدؤ فهو راي في عين رعد عشق لها وخوف … مش لوحدها انت كمان هتيحي معانا
رعد : تفصد اي
مالك : افصد انك ظابط و وجبك تيجي تخلص الناس من ظلم جبروت بيعشق الفلوس وممكن يقتل اي روح حتي ابنه
رعد : جدك
مالك : ايوه
رعد : طب اقعد واحكيلي كل حاجه
ليجلس مالك والجميع … ويحكي له مالك كل شئ ما عدا ان ملك اخته …
ليقول رعد بعد سماع كل شئ : هو في حد كدا مالك : في ودلوقتي قولت اي هتساعدني
لينظر رعد إلي فهد وبيحركوا راسهم بابتسامه لبعض لبقول رعد : أكيد
فهد : نهايته هتكون بنفس الطريقه الي ماتت بيها أرواح بريئه
مالك بابتسامه بيقف ويقول : كدا لازم امشي أنا وملك وانت
ليرد رعد قائلا بعديك بس الاول هناخد حذرنا منه مش هندخل علي اننا من الشرطه
مالك : كدا انا اطمنت … لينظر الي ملك ويقول . يلا
ملك بتقف وتمشي معه
ليفول رعد في نفسه وهو ينظر اليها : ليه حاسس اني حته من روحي رايحه …
عند أمل كانوا بيحاولوا يفقوهوها وبالفعل تفيق لتقول : مليكه بنتي هي فين
ندي بخوف وقلق ودموع : مليكه هي كويسه بس انتي ارتاحي
أمل : ندي عتمان موت بنتي
صفيه : عتمان
مكه : جدي
امينه : هيقتلها ليه
أمل بتقف وتبعدهم عنها وهي تمشي : هو فين عتمان هو فين
لتجيبها امينه : عتمان مش في البيت ليه كم يوم أمل بتلتفت لهم وتقول : مالك ابني فين
صفيه : وهو كومان مفيش
أمل : فين سراج
ندي : بتذهب عندها وتحضنها كي تهدء
” بالجبل ”
مليكه بترفع راسها وتنظر امامها وتقول : أنت
وكان عتمان جالس علي الكرسي ومبتسم لتقف مليكه وبصدمه وزهول : أنت مش مشلول
عتمان : لا
مليكه : أنت وراء كل ده انت
عتمان بضحكه : ايوه انا انا اللي بخطف الاطفال وببيع سلاح واوقات مخدرات واحيانا بنخطف بنات يتسلوا بيهم الرجاله اهنا
مليكه بدموع : ليه ذنبهم أي حرام عليك
عتمان بيضحك ويقول : الفلوس تعمل اكتر من اكدا غير اني الكبير والكل بيخاف مني ويعملي الف حساب بس تيجي أنتي وتهدي كل اللي بنيته يبقي جنيتي علي نفسك بالموت
مليكه بتخاف وبتجري عند الباب وهي تقول : سراج انا هقول لسراج
عتمان بيضحك : قوليله مش يمكن هو كومان شريكي في كل ده
مليكه : انت واحد كداب سراج مستحبل يازي حد وبتحاول تفتح الباب مش بتقدر
ليقول عتمان : متحاوليش مهيتفتحش
مليكه : انت عايز مني اي
عتمان : ولا حاجه عايز روحك وبيقرب منها ويمسكها من شعرها ويقول : فيكي شبه كبير من ابوكي
مليكه بصدمه : بابا
عتمان : ايوه ابوكي وبابتسامة شر ، أبوكي اللي حرقته عايش
مليكه بتبكي وتقول بصدمه : بابا عايش انت كداب
عتمان : واللي متعرفهوش عاد انك بنت ولدي حسن اللي قتلته وانتي صغيره بس سبتك عايشه كنت مفكرك موتي يعني محمد ده مش ابوكي دا اللي رباكي بس اه وكومان مالك يبقي اخوكي اللي انا رميت عيل بدله من فوق الجبل عشان احرق قلب امك وقتلت جدك اه وهقتلك دلوج وزمان اختك ماتت
مليكه بدموع وتهتها م ل ك وتبكي ومش بتقدر تتكلم
ليقول عتمان وزمان دلوج فهد كومان مات
مليكه بتحرك راسها ب لا لا لا ليه ليه حرام عليك وعشان كدا ماما اول ما شفتك وتتذكر شكل امها لما شفت عتمان
ليقول عتمان : ايوه
لتبكي مليكه كثيراااا وتصرخ وجعا وبتقول ملك وفهد لا وبتركض عند الباب بتفتح فيه مش بيتفتح لتفضل تخبط وتفول : حد يفتحلي سرررررراج
ليخرج عتمان السلاح من جيبه ويفترب منها ويوجه المسدس عند راسها ويمسكها من شعرها جامد وبقوه … لتصرخ مليكه وبتفضل تضرب فيه
ليقول عتمان : متحاوليش انتي هتموتي يعني هتموتي وهتموتي كيف ما شفتي سيد بيترمي في المقبره …. وبيضحك وهو يشدد علي ضعطه من شعرها ويقول غلطتي اني مقتلتقش مع ابوكي وراجعه وعايزه تنهي اللي ابوكي بدؤه وقويه زيه لتبكي مليكه خوفاااا وتقول : سرراج
عتمان : عبد الفناح افنح الباب ده
وكان عبد الفناح واقف ع الباب ليفتح الباب ويقول : اتفضل يا عم الحج
ليقول عتمان : العربيه جاهزه
عبد الفتاح : ايوه اتفضل
لتنظر مليكه لعبد الفتاح وبعيون ترجي تقوله : بترجاك ساعني
لينزل عبد الفتاح عينه بالارض وتدمع عيناه
ليقول عتمان : هروح لوحدي ادفنها عشان اناكد لتصرخ مليكه وبتعضه من ايده وتجري
لتنصدم باحد الرجال ويقيد يدها بيتجه اليها عتمان بغضب ويضربها بالقلم لتقع مليكه ارضا … لينزل عتمان لمستواها ويمسكها من شعرها
ويقول : عايزه تهربي متقلفيش محدش هيفدر يخلصك مني انهارده ابدا لا سراج ولا مالك متحلميش …. لياتي احد بربطه ليربط فمها ويشدها بقوه ويركبها العربيه ويسوق
وبعد وقت بيوصل عند مقبرته الخاصه التي مليئه بالتعابين …. بتقف السياره وينزل عتمان يفتح الباب … لتدفشه مليكه برجلها بيشدها بقوه وهي تبكي
ليفتح احد الرجال المقبره و……
“بمتزل عتمان ”
أمل بتنهار ع الارض وهي محتضنه ندي وندي ايضا تبكي …. الجميع في حالة صدمه وزهول .. لياتي مالك من الخارج ومعه ملك ليقول ؛ أمي وبيركض اليها … لتراه أمل وتفف وتقول : مليكه مالك مليكه أختك
مالك بيحتضن وجهها بايده ويقول : اهدئ هي فين
ندي : مليكه خرجت تكلم سراج بالتلفون ولحد الان مش بينه
لتقول أمل : عتمان موت بنتي يا مالك رجعهالي اختك راحت
مالك : بعيون شرار مليكه هترجع وببمشي راكض للخارج
لتفول ملك بدموع وصدمه : مليكه فين مالك بيقولك ماما ليه
أمل : مالك يبقي اخوكي انتي ومليكه
الجميع يتصدم من ذلك الخبر
” فهد ”
كان بعربيته ويسوف بافصي سرعه وبيرن علي حد وبيفول : ليه مش بترد با سراج لازم تعرف ان جدك وراء كل ده لازم ليرمي التلفون من يده وليس سؤ ثواني ليجد عربيه قادمه نحوه بسرعة البرق ليحاول أن بتجنبها دون جدوي لتنصدم به وتنقلب عربيته و ….
ماذا سيكون مصير فهد هل الموت ام انه سينجه
هل هي تلك نهاية مليكه
ماذا سيحصل بمالك هل سبرحل ام سيبقي
ماذا اذا علم سراج وهل هو علي علم بافعال جده حقا ام شريكه
فصل كمان اهوووو صغنن شوبة عشان والله يلا كاتبه يلا باي استودعكم الله ودعواتكم لي