أنتقام أحفاد عمدة الصعيد

الفصل 11

لتجري ملك بخوف وتنصدم باحد
لتقف ملك وتنظر وتجد بنت امامها لتتراجع يخوف للخلف
وبتكون مكه واقفه مصدومه ومش عارفه مين دي لتقول باستغراب : أنتي مين
ملك بصدمه وارتباك : أنا أنا
لتقاطعها مكه : انتي مين
لتسمع ملك صوت احد اتي لتدخل تلك الشقه التي مقابلها وتختبئ
لياتي عتمان من الخلف لترتبك مكه وتخاف :
عتمان بنظرة غضب لمكه : أنتي كنتي تحت
لتنظر مكه علي ملك المختبئه لتشير لها ملك براسها انها متقولش حاجه
ليقول عتمان بنرفزه : متردي ولا القط اكل لسانك اخلصي انتي اللي كنتي تحت
لتجيبه مكه سريعا بخوف وتوتر : اه ايوه انا انا كنت تحت
عتمان بينظر اليها نظره غضب وبيرجع يمشي ( هو مشلول بس هما عملينله زي سلم مسطح ليركب عليه بالكرسي المتحرك بسهوله )
مكه واقفه وخايفه لتجد تلك التي مسكت ايدها برجاء
ملك : متقوليش لحد انك شفتيني
مكه : أنتي مين وبتعملي أي هنا
ملك بتمسك ايدها ويتشدها معاها لفوق وتقول : تعالي وانا هقولك كل حاجه ليدخلوا الشقه
مكه : دي شقة سراج أنتي بتعملي أي اهنا
ملك : اقعدي الاول وافهمك كل حاجه … قالتها وهي تجعل مكه تجلس … لتجلس ملك جنبها وتقول : سراج اخوكي هو اللي جيبنا هنا
مكه باستغراب : سراج
ملك بتاكيد : ايوه وماما واختي هنا بس في سبب احنا لحد سراج ميرجع ………………….وتحكيلها كل حاجه
مكه بابتسامه وارتياح : متقلقيش سراج اخويا وعارفه وهو مش هيرجع غير ومرجعلكم حقكم
ملك : انتي اخت سراج
مكه : ايوه اسمي مكه وانتي
ملك : ملك …….. لتاتي مليكه من الداخل وبتقف وبتستغرب وتقول مين دي
ملك بتتجه عندها وتحكيلها كل حاجه ما عدا عتمان وانها شفته
مليكه بتعنيق وعصبيه : أنتي غبيه ازاي تعملي كدا ها مش سراج قال محدش ينزل
ملك : خلاص نتكلم بعدين معلش دلوقتي خليني اعرفك علي مكه أخت سراج لتنظر ملك إلي مكه لتجدها صافنا في مليكه ومش بتنطق … بتتجه عندها وتشاورلها بايدها وتقول مكه
لترد مكه قائله وهي تنظر إلي مليكه باعجاب : أنتي حلوه اوي كدا ازاي
لتضحك مليكه وملك عليها …. وبيفضوا مع بعض لبعض الوقت وتنزل مكه

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“عند عتمان ”

كان عتمان جالس بمجلسه ليدخل فهد
فهد وهو يتجه اليه : السلام عليكم
عتمان بهدؤ : وعليكم السلام مالك وشك ميبشرش بالخير في اي عاد
فهد بجديه وتعصب : في أن بنات بتتخطف وبيغتصبوهم ويرجعوهم لاهلهم وفي اللي بيرجع ميت وفي اللي مبيرجعش تاني غير الاطفال اللي كل فتره بتتخطف غير الناس اللي بتموت وانت قاعد بكل هدؤ ويتسالني في اي
عتمان : بهدؤ : مين لاعب بدماغك
فهد بيتنرفز وعصبيه بيقرب منه وبصوت يشبه فحيح الافعي : انت عارف أني مستحيل حد يكدب عليا …. وبهدؤ انا بعتذر يا جدي علي انفعالي بس انا جيتلك عشان انت الوحيد اللي تقدر تساعد الحرب اللي قايمه دي وتنقذ ارواح بريئه
عتمان ببعض الخوف اللي مخبئه وبهدؤ يقول : خلاص يا ولدي انا هتصرف بنفسي متشيلش هم حاجه انت
فهد بشكر وامتنان : تسلم يا جدي ربنا يخليك لينا كلنا وبيذهب
وبعد ذاهب فعد بيتعصب عتمان جدااا ليمسك الكوب الذي به شاي ويوقعه علي الارض بنرفزه وعصبيه ليطلع موبايله وبيتصل بحد وبعد قليل ياتيه الرد
عتمان : ايوه يا زفت سمعني
الرقم اﻻاخر : ………..
عتمان : توقف الشغل كله دلوج لباين مقولك فاهم
الرقم الاخر : ……….
عتمان : غور من وشي وبيففل السكه وبيقعد يفكر
ماذا سيفعل سراج بفهد اذا توصل للحقيقه وماذا سيكون مصيره

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

” عند فرحه ”
مالك كان خارج وبيغيب لساعات ويرجع لها مره اخري
فرحه بتمثيل الزعل : كنت فين كل ده
مالك بمشاكسه : أنتي مالك
فرحه بزعل : بقا كدا مش هكلمك تاني
مالك بابتسامه : وانا اقدر يﻻا جهزي نفسك هنمشي من هنا
فرحه بسعاده : بجد
مالك : ايوه بجد يلا ….. لتدخل فرحه تجهز نفسها وتخرج لسراج لتركب معاه السياره ويرحلوا … وبعد مده… تقف السياره عند منزل عادي ولكن شكله جميل وبسيط
فرحه بتنزل وعلي وجهها ابتسامة شر وبتمسك ايد مالك بسعاده … ليدخلوا البيت وفرحه سعيده جداااا وبتفضل تخطط كيف تنتقم لموت اخاها

ماذا اذا الانتقام عماها هل ستنتقم بالفعل ام ستتراجع ام ستفعل شئ تندم عليه

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

” عند سراج ”
نجد انه في مكتب فائق الجمال ومعاه اسر
أسر بقلق : بس يا سراج اذا كان بيكدب هنعمل اي
سراج : لا متقلقش هيشتري وهيمضي غصبا عنه ع الاوراق وهخليه يعترف ان هو اللي عمل اكدا
ليدخل ياسر في تلك اللحظه
ياسر : سراج بيه وليد جه هو حاليا برا
سراج بابتسامه : خليه يدخل
ياسر بيشاورله ويطلع وبعد وقت يعوض ومعاه شخص
سراج بيقف وبيمد ايده لشخص ده ويقول : وليد بيه اتفضل
وليد بيقعد وبيقول : سمعت عنك كتير وعن شعلك ف عشان كدا انا حابب اشتغل معاك واكون وياك يد بيد
سراج بابتسامة شر : اكيد دا شئ يشرفني تحب نبداء امتي ونتفق
وليد : مش مهم عندي الانتفاق انا واثق فيك بس شوف انت هنفتح فين الفندق وعلي اي ارض انت تختارها
سراج : امممم في فكره في دماغي وبتمني تعجبك
وليد : اي هي
سراج : انك تشتري الارض في الصعيد هناك الشعب بسيط وكريم والجؤ حلو ومش هتلاقي مكان احسن من اهناك
وليد : وليه لا موافق بس احنا كدا هننزل الصعيد
سراج : طالما فيها ارباح ليه لا… ننزل الصعيد
وليد : وانا ايدي في ايدك …. وبيقاطعهم خبط ع الباب ليسمح سراج له بالدخول وتدخل بنت لبسها يكشف اكثر ما يخفي وشعرها طويل وهي جميله لينظر اليها اسر وبيبحلق ليلكمه سراج سريعا وبنظره جعلته يقف برعب
وليد : حيانا جبتي الملفات
جيانا : اتفضل مستر وليد
وليد : مرسي اعرفك وبيشاور بايده علي سراح … مستر سراج وشريكنا بالشغل
جيانا : بتمد ايدها لسراج وبتعحب بيه ورجولته و وسامته وتقول : هاي مستر سراج
ولكن سراج بيبص علي ايدها بنظره غريبه ومش بيرضي يسلم عليها ويطلع للخارج وهو يقول : أسر يلا مفيش وقت لازم بكرا نكون بالصعيد ….. ليتبعه اسر للخارج و وليد
جيانا في نفسها بتكون متعصبه جامد : أنا محدش قدر يرفضني ولا يرفض جمالي غيرك ياسراج ومصيرك هتقع تحت ايدي …..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

هل ستكون تلك جيانا عاق ما بين سراج ومليكه
كيف يحعل سراج وليد يبرئ والد مليكه
ماذا سيفعل فهد لانقاذ حياة الابرياء ليقع اسيرا للشياطين التي لا ترحم
ماذا ستفعل مليكه وهل ستصبر للنهايه ام انها ستنهار بعد ما تظهر لها الحقائق المختبئه في منزل عتمان

انتقام احفاد عمدة الصعيد
بفلم ” نوددددددي

 

error: