شعاع نور للقيصر محمد محسن حافظ

#شعاع نور#الجزء الثامن
جاء فهد بعد مكالمه من بيومي العتر
كان قلق علي نور بشده ولكنه اندهش عندما رائها كانت عينيها حاده علي غير عاده ثابته عندما وقف امام شرفتها.
كانت تبتسم عندما تراه وتضع عينها ارضا في خجل اما هذه المره كانت عينيها معلقه به ووجها متجهم
اعتقد فهد انه فعل شيءاغضبها او انها غيرت رائيها فيه وربنا سمعت شيء عنه دارت في راْسه عشرات الاسئله لم يجد لها إيجابه
ولكن نور شعرت به بدائت ترفع يدها للحديث الذي بدأ يفهمه ويستوعب معانيه
فهم من إشارتها انه تريد ملابس جديده وتريد الزواج منه وضربت بكلام كريم اخيها عرض الحائط
تنفس فهد الصعداء وزال الخوف من صدره فلم يعد يري غيرها
واخيرا ابتسم قائلا الله يسمحك يا نور انا كنت مرعوب وافتكرت اني عملت حاجه تزعلك مني
طلعتي عاوزه شويه هدوم ……
قاطعته وهي تشاور علي إصبعها البنسر وهي تمر إصبعين من يدها الاخري عليه فهم فهد انها تريد خاتم ولكنه لم يفهم الاشاره التاليه للخاتم فمسكت بقلم وكتبت ثم اعطته الورقه
اندهش فهد مما رأي فهو لم يعهد نور تطلب ابداا
ولكنه قال في هدؤ كل طلباتك أوامر مش لو عاوزه خاتم الماظ لو عاوزه طقم كامل انا بحبك وهعملك اللي انتي عاوزه
ضحكت نور وهي تجري كي تبدل ملابسها فقد تركت فستان دون تمزيق ولفت طرحتها وتجهزت للخروج مع فهد
*****************************
جلس داغر بجوار مشيره استخدم ذكائه الحاد وهو يقول
عرفتي ان نور بنت اختك هتتجوز
ضحكت مشيره وهي تقلم اظافرها قائله اكيد هتتجوز واحد عره شبها
ابتسم داغر في خباثه قائلا دي هتتجوز فهد …………
سقط مبرد الاظافر من يد مشيره وهي تسمع الاسم ثم سكتت قليلا
وكأنها تستوعب ما قاله داغر
ثم نظرت له قائله ودي عرفته منين بنت ……..دي وهو عارف اصلها وفصلها
قاطعها داغر قائلا هو عارف كل حاجه
صرخت مشيره في وجهه قائله ازااي يتجوز الزباله دي ليه معرفتوش علي سالي
تجهم وجه داغر وقال في غضب ومين اللي قالك يا هانم اني معملتش كده بالعكس انا روحت للباشا ابوه وهو بنفسه اللي عرض عليه ان فهد يتجوز سالي وانا وافقت بس هو فهد رفض اعمل ايه تاني
اذا كان ابوه بنفسه مش قادر عليه

غضبت مشيره جدااا وقامت بكسر المبرد من كثره الغيظ وابتسمت في غل قائله بقي الحكايه كده طيب هنشوف مستحيل الجوازه دي تتم
سمعت سالي الحديث وانهارت باكيه بعدما علمت باقتراب زواج نور واخدت تفكر وهي تضع يدها هي الاخري علي رأسها وبدت لها فكره شيطانيه هي الاخري بالتخلص من فهد
فعل داغر ذالك حتي لا يلفت انتباه احد بعدما درس الموضوع جيدا هو لن يفعل شيء الان يعلم ان الثوره قد بدائت وان هناك أشياء كثيره ستتغير دون تدخل منه وما هي الا مسأله وقت
***************************
كريم سمعت اخر الاخبار قالها مجدي صديقه وهم يمشون في فناء الدار
نظر له كريم قائلا قصدك موضوع الثوره ده يا مجدي
ضحك مجدي قائلا هو فيه غيره ده لو تم الدنيا كلها والحكومه هتركز معاهم واحنا نهرب

فكر كريم قليلا ثم قال الموضوع مش سهل زي ما انت فاكر يا مجدي الداخليه مسيطره علي الوضع كويس انا سمعت كده في الاخبار

وقف مجدي فجأه وكأنه تذكر شيء ثم اخرج سيجارتين من علبته أعطي احدهم الي كريم
ثم نظر له قائلا
صحيح احنا صغيرين ومنفهمش في السياسه بس مره سمعت حاجه غريبه اوي مش قادر أنساها يا كريم تسمع عن حاجه اسمها نكسه ٦٧ هرش كريم في مؤخره راْسه ثم قال اه مش دي اللي انهزمنا فيها من اسرائيل
ابتسم مجدي قائلا صح هي دي تعرف ان في الاخبار وقتها ان احنا وقعنا خمسميت طياره وأسرنا منهم كتير وفِي الاخر طلع ده كله كدب
اندهش كريم قائلا وانت ايه عرفك بالكلام ده

اخرج مجدي نفس من سيجارته ثم قال كان بيقعد عند صاحب الورشه راجل كبير وكنت بسمعهم يتكلموا انا عمري ما روحت مدرسه ما انت عارف بس فيه حاجات كده بتلزق في المخ ومش بتتنسي
يعني قصدك تقول ان الا خيار اللي بنسمعها كدب وان الثوار مسيطرين وبيضحكوا علينا
قالها كريم وهو ينظر الي مجدي الذي ضحك قائلا تمام اصحبي
علي الله بقي تكمل خلينا نغور من هنا ونطمن علي أهالينا
******************************
انا عاوزك تشتري كل اللي نفسك فيه يا نور المول ده فيه كل حاجه وأي هدوم عاوزاها هتلاقيها هنا
سرت نور مما سمعت من فهد وانطلقت داخل المحلات تشتري كل ما تريد لاول مره في حياتها لا تنظر الي الأسعار اشترت الكثير
ولَم احرم نفسها من شيء
رِن هاتف فهد فقام بالرد الفوري
ايوه يا فندم
-انت فين يا فهد الدنيا مقلوبه والميدان فقدنا السيطره عليه والريس هيطلع يقول خطاب لازم تيجي حالا
حاضر انا نص ساعه وهبقي عندك مع السلامه

أغلق الخط ثم اقترب من نور قائلا
انا لازم امشي حالا مديري في الشغل كلمني مد يده في جيبه الخلفي واخرج ڤيزا كارت ذهبيه اللون ثم اكمل امسكي يا نور خالي دي معاكي اشتري كل اللي نفسك فيه وده الرقم السري بتاعها وأشتري تليفون كمان وخط جديد وابعتيلي رسايل اطمن عليكي
بدأ علي وجه نور القلق ولكنها امتثلت لاوامر فهد الذي انطلق سريعا بينما اكملت نور رحله التسوق بكرتها الذهبي تشتري ما تشاء
*****************************
تفتكر هتنجح يا بيومي الثوره دي
قالها عبدالرحيم صديقه
ضحك بيومي قائلا اه الثوره هتنجح بس مش دي المشكله
المشكله هتبقي في الناس اللي فاهمه الحريه غلط مش الحكومه بس اللي عندها اخطاء في بلدنا هنا فاكرين ان الحريه انك تكسر اشاره او تمشي عكس الاتجاه البلد دي فيها مسلمين ومسيحيين عارفين دينهم كويس
وفيها علماني وليبرالي واخواني وكل واحد فاكر نفسه هجيب الديب من ديله
فهمت الثوره هتنجح بس هتخرب

اعتذر عن قصر. الجزء

التكمله غداا

error: