رواية حب ام حطام قلب
البارت العاشر (جزء من الحقيقة)
بم يفيد الندم فقد خسرنا احبائنا من اجل عنادنا ولكن ماذا سوف يحدث مع ابطالنا سيصرخون من ثورة عشقهم ام من حطام قلوبهم ف هناك قلوب حطمت من قبل ولم جبرها احد وهناك قلوب تود ان تحيا من جديد حبها ومازالت تنتظر الحنين ل حبيب عمرها وهناك قلوب تخفي عشقها تحت مسمي حطام القلب وتوقف النبض ….
ب فيلا محمد المنياوي ….
بغرفة نهي ..
كانت قابعة علي فراشها تشاهد الصور التي جمعتهم معا ف كيف التقط لها كل هذه الوضعيات منذ ان كانت طفلة صغيرة بالجدائل والزي المدرسه ابتسامة ندم ارتسمت علي ثغرها مردفه بتهكم …ياريت كنت هنا يا مازن لفت نظرها الجواب التي بداخل الطرد قامت بفتحه ودموعها اتخذت مجراها علي وجنتيها بل تزداد مع كل حرف تقرأه وكأنها تقرئه بقلبها ليس بعينها ف والله لو وجع قلبها يري لكان نزف دما من شده حزنه
لم تكن رسالة عادية بل كانت مشاعر مخفيه تخفي ف طياتها كل احلامه معها
طفلتي حبيبتي يا نبض فؤادي يا اجمل ما رأت عيني يا جوهرتي الغالية احببتك طوال سنين عمري تمنيت ان نعيش سويا بسعادة ان تكوني بنتي وزوجتي لكن القدر كان له رأي اخر
حلمت ب اطفالنا حلمت ببيتنا الذي سنعمره سويا كان اجبار اني اسيبك يا نبض فؤادي كيف ل مريض سرطان حكم الله عليه بالموت ان يجعلك ارملة من بعدي لا نهي لا لن ارضي ابدا صحيح انني تزوجتك لكن اعطيتك حريتك حين علمت بمرضي وان نسبة شفائي منه ضئيلة كنت اضرخ ليلا من شدة الامي احتضن صورتك بين ذراعي ما كان قدامي حل غير اني اوهمك اني محبتكيش عشان تكرهيني ايوة يا نهي لازم تكرهيني عشان تقدري تعيشي مبسوطة وسعيدة مستعد اتألم عشان خاطر مشوفش عيونك بتدمع عشاني كتبتلك رسالتي وانا عارف ان ساعتي قربت وحياتي هتكون انتهت وقت تقريها ياريت سمحتيلي اي اودعك بدل ما مت وانتي وحشاني ياريت تسامحي حب الطفولة وتحبي تاني يا نهي وتتجوزي وتعيشي حياتك ف كل وقت هكون معاكي لانك ف قلبي يا روحي خالي بالك من نفسك ومن اهلك انا ماشي خلاص يا نهي يااااريت تسامحيني مرضي وقدري كأنوا اقوي مني يا حب عمري وسنيني …
انتهت من قراءة الرسالة ظلت تصرخ تلقي ب كل ما تطوله يداها مرددة بوجع والم …ياااااارب خودني عند حبيبي اشوفه مرة واحدة بس يارب ملحقتش اقوله اني مستحيل ازعل منه مقدرتش اقوله اني سامحته ظلت تصرخ وتقطع شعرها وتصفع وجنتيها بكل ما اوتيت من قوة الي ان نزفت وفقدت وعيها تماما فاقدة للحياه فهل يوجد حياة من الاساس بعد موت الحبيب
….
اه ااااااااه يا حبيب قلبي لما تركتني وحيدة وذهبت لما لم تأخذني معك الا تعلم ان قلبي لا يستطيع ان يعيش دونك فكيف لقلب حطام ان ينبض من جديد ….
….
بمستشفي ال صفوان
لا نعلم قيمة احبائنا الا عندما يصيبهم الخطر ولا نعلم قيمة من يحبنا الا عندما يبكي احدهم من الالم ..
هنا بحزن مربتة علي كتف هشام…من امتي وانت ضعيف كدا
هشام بحزن والم رافعا راسه لها بعيناه الحمراء ..انتوا قوتي يا هنا اللي جوا دا مش اخويا دا ابني اللي ربيته ع ايدي لما اهلنا ماته اللي شوفته وهو بيحبي وهو بيمشي ي هنا اللي لو وقع بس قلبي يكون هيخرج من مكانه من الخوف عليه
شرد ف ذكري جمعتهم
Flash back
هشام …بغضب ….تعالي هنا يازين
زين بتسليه…لا هتضربني عشان قطفت وردة هنا
هشام بخوف ..يا زين مش هضربك تعالي بقي ابعد عن البسين انت مبتعرفش تعوم تعااااااالي
زين بضحك …لا ي ابيه دا انا زين صفوان ولكن انزلقت رجله ووقع بالمغطس
هشام برعب …هات ايدك يا زين ولكن كان يغرق لا يستمع له قفز مسرعا كي ينقذ اخيه وقام ب اخراجه علي حافة المغطس لكن لم يكن يتنفس ظل يضغط علي صدرة ويصنع له تنفس صناعي لكن لا حياة لمن تنادي
ظل يردد بهيسترية …لا يا زين مش هاسيبك تموت فووووق يا تخودني معاك هقول لماما ايه بس لما اقابلها هقولها معرفتش احافظ عالامانة انت هتفوق غصب عنك وبعد كثير من المحاولات افاق زين يردد بتعب …ابيه انت بتعيط متقلقش عليا انا اوعدك وحياة كل دمعة نزلت منك انا هفضل معاك لاخر عمري
هشام بحب وعد
زين بتعب..وعد
End flash back
افاق من شروده علي صوت الطبيب يردد ب اسف البقاء لله
انهار صرخ بكي ازاح كل الاطباء رأه شاحب الوجه ولا يتنفس
نزل لمستواه مرددا..انت وعدتني يا زين فين وعدك ليا
زيييييييييييين
اشارات ع جهاز التنبيه تدل علي رجوع نبضه من جديد
دلف الاطباء بعد ان قاموا بإنقاذه خرج الطبيب ب ابتسامه ..حقيقي دي معجزة 24 ساعة وهننفله غرفة عادية
…..زياااااد ..
اهدي يا زينة قلبي بقي كويس ما تخافيش
زينة بخوف..كنت خايفة عليه اوي توأمي كان هايسيبني لوحدي
زياد بحب ..انا معاكي ومش هاسيبك ابدا
زينة بتعب …و ….فقدت وعيها قبل ان تلفظ بحرف واحد
زياد بخوف مربتا علي وجنتيها ….زينة فوقي دكتووووووووور بسرعة دكتوووووور
احضرو الترولي وقاموا بأخذها لغرفة الفحص
الطبيب مطمئنا ..ضغطها واطي جدا علقنالها محلول ساعة وهتفوق
خرج الطبيب ظل بجانبها الي ان غفي علي يداها
…
ذهبت هنا كي تجلب بعض الاكل والمشروبات
هنا …هشام انت مأكلتش من الصبح زين بقي كويس خود كل بقي
هشام ..لا مش عايز .هيا مين اللي هناك دي
هنا بإستغراب …مش عارفة
هشام بتساؤل ذهب اليها …انتي مين
ماسه برعب..هشام بيه انا مكانش قصدي اعرض اخوك للخطر ابدا
هشام وعيناه تنطق شرار …يعني انتي السبب انتي فتحتي علي نفسك الجحيم ..يا حرس خوده البنت دي عالمخزن فورا
ماسة برعب …انا ماليش ذنب ارجوك اسمعني
هشام بغل..انتي اللي دخلتي عيلة صفوان اتحملي اللي هيجرالك بعد كدا
هشام ب امر خودوها .
هنا برعب ..انت هتعمل فيها ايه انت فعلا ما عندكش قلب
هشام ببرود ..هعمل فيها زي ما عملت ف اخويا
هنا برعب هتقتلها ……
……
بالمطار
علي متن الطائرة المتوجهه الي تركيا
مضيفة الطيران
علي المسافرين اغلاق الهواتف المحمول وربط الاحزمة
مصطفي شاردا …يارب ساعدني قلائي البنت اللي خلاص هتحول ل سرايا المجانين بسببها
صوت ضحكات رنانة …ياه يا مصطفي قد كدا انا عذبتك
مصطفي مردفا..دا العذاب دا قليل يا شيخة بس طلعتي قمر
شمس بحب ..واخيرا هتلاقيني يا مصطفي
مصطفي …اخيرا هشوفك ياشمس
شمس …اخيرا يا مصطفي
..بعد مرور ساعات وصل مصطفي الي ارض تركيا
كان مارشال ف استقباله
الحوار مترجم
مارشال ..اهلا وسهلا بك بتركيا
مصطفي بابتسامة اهلا بيك
الي اين سنتوجه الان
مارشال .سوف اخذك اليوم الي احد الحانات الليلة كي تري الجمال عندنا سيدي
مصطفي ب اعتذار ..اتأسف سيد مارشال لم يكن باستطاعتي
مارشال ب اصرار سوف تأتي
……
ف احد الحانات الليلة
ماكس ..اجلبوها لي ف الحال سوف اتزوجها اليوم
احد العاملين .انها نائمة يا بوص ولن تفيق ابدا
ماكس بغضب قلت لكم اجلبوها
احد العاملين امرك يابوص ذهب الصبي كي يجلب الفتاة النائمة وحين جلبها ان قد وصل مصطفي الي المكان مردفا بصدمة شلت جميع اطرافه
شمس??????
……..
ب فيلا الشافعي
ف الصباح
فريدة….انت بتبصلي كدا ليه
مراد بتيه …لا ابدا مافيش قومي يالا حضريلي الفطار
فريدة بغل ..حاضر يا قلبي انت تؤمر
مراد ل استغراب …نعم
فريدة بركض حاااااضر
دلفت الي المطبخ ووضعت بطرمان الشطة كله بالاكل لا تعلم ان هذا الشيطان لديه حساسية مفرطة من الشطة
ابتسمت ابتسامه شيطانية مرددة …ولسه يا ابن الشافعي اللي جاي احلي