رواية حب ام حطام قلب

العشق ماهو الا تضحية بكل ما لديك في سبيل راحة معشوقك هو البسمة التي تخلقها ع وجهه قبل شفافه ويظل دائما العشق عند ابطالنا هو الحياة فهناك عشاق فرقتهم اقدارهم وهناك عشاق اجتمع شملهم ولكن لعبة القدر دائما هيا الاساس
…….

قبل ثلاثة اشهر ❤❤❤❤
ف قصر ال صفوان
بعد ان اخبرتها ان هناك احد يريد رؤيتها نزلت الدرج بخفة كي تعلم من هو الذي،يريد رؤيتها والاهم من هذا ماذا يريد
وصلت الي الردهه كان مواليها ظهره يشاهد الصور المعلقة علي الحائط
زفرت تنهيدة طووووويلة قبل ان تقول ….انت مين
شهقة صادمة صدرت منها عندما وقف قبالتها يطالعها بنظراته المشمئزة التي تكرهها فهي تكره رؤيته بشدة حتي انها كانت لا تواظب محاضراتها بسبب وجودة ومضايقته لها دائمة
هنا بغضب ….انت ايه جابك هنا يا حيوان هو خلاص مافيش دم لي الدرجة دي معندش ذرة كرامة
امجد ببرود وهو ينظر الي زرقاويتها …لا يا هنا مش كدا خالص ،اصل حبيب القلب مات راح عند اللي خلقه فقولت يا واد امجد تعالي اتجوز حبيبتك احسن ما تكون ارملة وهيا لسه صغيرة وفيها الطمع وانت اولي بيها من حد تاني ولا اي يا هنا
وما كان ردها غير صفعة قوية نزلت ع وجنته قائلة بغضب وعينان تنطق بالشرار رافعة سبابتها امامه وجهه قائلة ….انت حيوان يا امجد والكف اللي ادتهولك دا عشان قولت عن حبيبي وجوزي انوا مات لانوا عايش يا امجد عايش جوايا عايش ف كل دقة ف قلبي عايش ف احلامي وذكرياتي وهيفضل عايش لحد مماتي سمعتني ولا لسه يا دكتور وبكررها للمرة الالف اقسم بالله لو لمحتك مجرد خيال قدامي لا تشوف وش عمرك ما شوفته مش مرات هشام صفوان اللي تخاف من حشرة زيك واظن انت عارف مين هو هشام صفوان ولا تحب افكرك باللي عمله فيك
امجد بغضب حين تذكر ما فعله به هشام قبل فرحه بأيام …هتندمي يا هنا صدقيني وهاجيبك راكعة تحت رجلي وساعتها مش هرحمك
هنا ببرود مميت اكتسبته من عشق روحها …الباب من جهة اليمين وقتك خلص واللي عندك اعمله انا مبخافش
اقترب منها بشدة دبت الرعب ف اوصالها حين قال ….بكرا نشوف يا بنت صفوان زي ما خلصت من حبيب القلب هحصل عليكي وعن قريب ثم اشر بيداه كعلامة استفزاز لها قائلا …سلام يا قطة
بعد ان غادر هوت ع الكرسي الذي خلفها وكلماته تردد بأذنها ثم قالت ….يعني ايه خلص منه يعني هو اللي حرمني من عشق روحي وهو اللي حرمني من سعادتي
لااااااااااا صرخة اطلقتها من شدة وجعها من فقدانها لحياتها واحلامها البسيطة ثم نهضت بقوة عكس ما بداخله ماسحة دموعها بقوة عيناها تنطق بالشرار والهلاك الذي سيدمر امجد الالفي
هنااااااا
ايوة يا زينة فيه ايه زياد جراله حاجة ولا ايه اتكلمي
زينة بحزن …معرفش عنه حاجة يا هنا انا خايفة قوووووي عليه
هنا بحزن ….ادعيله يا زينة يرجعلك بالسلامة الدعاء بيغير القدر
زينة بغموض …وانتي كمان يا هنا ادعي ل ابيه انو يكون عايش وتشوفيه عن قريب
هنا بتعجب…قصدك ايه يا زينة هشام عايش صح ردي عليا طيب هو فين حرام عليكي ارحميني من العذاب وتأنيب الضمير ابوس ايدك اتكلمي
زينة بخفوت ….ايوة يا هنا ابيه عايش وف مكان امن متقلقيش عليه بس لازم محدش يعرف نهائي انوا عايش حياته هتكون ف خطر
هنا ببكاء شديد ….عايش الحمد لله يارب حبيبي عايش حبيبي ماسبنيش ثم اتجهت الي زينة قابضة ع زراعيها تهز جسدها بقوة …عايزة اكلمه يا زينة عايزة اسمع صوته
زينة بتوتر وهيا تفرك اناملها ….مينفعش يا هنا هو مش بيتكلم ادعيله يرجعلنا واياك حد يعرف حاجة فاهمة يا هنا
هنا بخفوت …حاضر بس لو كلمك عرفيني عشان اكلمه
زينة بإستسلام …حاضر يا هنا ثم تركتها ذاهبه الي غرفتها بشرود تام قائلة ….سامحيني يا هنا كان لازم اكذب عليكي انا نفسي معرفش ابيه عايش ولا لا اسفة اني اديتك امل كذاب بس كان لازم اعمل كدا عشان تنتبهي لحياتك ودراستك زي ابيه ما كان بيتمني
………
رغم الحزن الذي خيم قصر صفوان الا ان زين كان عند عده لتعليم ماسة وسعادتها التي كانت هيا اهم اولوياته
يقف امام مدرستها بطلته التي تذهب العقول مستندا ع سيارته ينتظر قدومها
دق جرس الخروج
خرجت من المدرسة راته امامها ابتسمت حين رأته سرعان ما غضبت حين سمعت صديقاتها يتغزلون به القت ما بيدها صائحة بقوة …نزلي عينك ياختي منك ليها دا جوووووزي
ثم ذهبت له راكضة تناظره بغضب قائلة بحنق ….عجبك قوووووي كلامهم مش كدا
قبض ع خصرها بقوة مقربها منه ناظرا في عيناها بعشق …ولا مليون واحدة عالارض تكون زي ماستي ابدا
ماسة بحب …يعني عمرك ما هتبص لأي واحدة غيري يا زين
زين بعشق …عمري ف حياتي كلها ما هشوف ولا هعشق ولا هكمل حياتي غير مع ماستي انا انتي ماسة الزين
ماسة بهروب …طيب يالا نمشي شكلنا بقي وحش قووووي
زين بحزم ….انتي مراااااتي يا ماسة
ماسة بخفوت …ايوة مراتك بس محدش يعرف من اللي حوالينا اني مراتك يا زيني يالا بقي
زين بجنون ….عندك حق يعرفوا دلوقتي حالا وقبل ان تنطق بحرف كان يصرخ بقوة قائلا …..ماسة مرات زين صفوان ماااااااسة بتكون مرااااااااتي يا عالم ماسة ملك ل زين زين ملك ل مااااااسة بحباااااااااااااك يا ماستي
ماسة بضحك ودموع من شدة فرحتها ….زين انت بجد مجنون
زين بعشق وهو يقبل يداها مجنون بيكي يا ماستي
ثم فتح لها باب السيارة واتجه الي المقود قاصدين عودتهم الي القصر
ولكن بعد مغادرتهم هناك عيون حاقدة غاضبة كانت تراقبهم تتواعد لهم بالشر والانتقام
……….
ف شركة الشافعي
استاذ مراد ف اجتماع عند حضرتك وف ورق عايز يتمضي ضروري
مراد بغضب من ثرثرة السكرتيرة الخاصة به فهو منذ ان غادرت فريدة وتركته واصبح اكثر ضيقا وقسوة فقال …خلااااص يا مريم جمعي التيم كلوا بعد ساعة
مريم بخوف …تحت امرك يا فندم حالا هبلغهم
ذهبت مريم كي تخبر التيم بالاجتماع العاجل الذي سيقام بعد ساعة
بعد ساعة مرت عالجميع كالدهر
يترأس طاولة الاجتماعات يلتفون حوله الجميع
احد الموظفين ….استاذ مراد حضرتك بقالك كتير جدا مش بتيجي الشركة
موظف اخر …غير كدا يا فندم اننا خسرنا اخر مناقصة
مراد بغضب …مين اللي حصل عليها غيرنا
موظف اخر …شركة حمدان بس المناقصة اللي جاية هتكون لينا احنا
مراد بغضب شديد …وانت عرفت منين بقي انشاء الله
الموظف …لان حضرتك ف واحدة مستنية اذن حضرتك عشان تدخل
مراد بتعجب ….خاليها تدخل خالينا نخلص
دلفت الي الداخل فتاة متوسطة الطول بشعرها الغجري وعيناها البنية
مراد بصدمة …..انتي ???
……
ليت قلبي دق لك منذ البداية فأنت تستحق الحب ومن غيرك لا يستحقه فأنت ستوهبني قطعة من جسدك ستظل معي الي ان اموت
ف امريكا ف المستشفي الخاصة
حالة من الهرج والمرج داخل غرفة نهي
الطبيب موجه كلامه الي الممرضة …هاتي جهاز الصدمات بسرعة
الممرضة …اتفضل
الطبيب …زيدي السرعة اكتر
بعد مرور وقت خرج الطبيب ع معالم وجهه الارهاق والتعب
ركض اليه جميعهم
محمد برعب موجها كلامه ل الطبيب …بنتي جرالها ايه بنتي كويسة
هالة برعب مماثل …طمني الله يخليك فيه ايه بنتي هتبقي كويسة
الطبيب بهدوء وهو يمسح العرق من ع جبينه ….قدرنا نسيطر عالوضع الحمد لله بس لازم نعمل العملية النهاردة
نظر جميعهم حولهم لا يجدونه فأين هو
احمد موجها كلامه لفرح …..مشوفتيش ادهم
فرح بحزن …ادهم بيجهزوه عشان العملية
احمد بحزن وهو يلقي نفسه بأحضانها يبكي بكاء شديد ف توأمه حياتها ف خطر ورفيق دربه وابن خالته ايضا …احنا ليه بيحصل فينا كدا يا فرح
فرح بهدوء …دا اختبار من ربنا يا حبيبي متقولش كدا
احمد بغضب …اختبار ايه دا اللي ياخد اختي مني وصاحب عمري
اجابته بهدوء وعيناها تلمع بالدموع …دا اختبار الحب يا احمد
بعد 3 ساعات ممدد كل منهم ع الترولي ممسكين بيد بعضهم البعض قاصدين المصعد متوجهين الي غرفة العمليات
…..
داخل غرفة العمليات
قاموا الاطباء بإخراج كلية ادهم اولا ثم الانتهاء منه ثم زراعة الكلي لدي المريضة
بعد مرور ساعات مرت عالجميع كالدهر
خرج الطبيب ع وجهه معالم الاسف والحزن
الجميع …اخبارهم ايه
الطبيب بأسف ….احنا عملنا اللي علينا وضعهم خطير جدا ادعولهم
……..
ف تركيا بأحد الحانات الليلة
دلف كنان حيث يقبع ماكس فهو يريد ان يجمع معلومات منه خاصة انه ثمل
كنان موجها كلامه الي ماكس …هل يمكنني التحدث معك قليلا ماكس
ماكس بتعجب وهو يؤشر له بيداه بأن يقبع بجانبه قائلا …تعال كنان اتريد كأس …
كنان بإشمئزاز… كلا
ماكس بحيرة …حسنا كنان ماذا تريد
كنان بثقة …اريد ان اقابل البوص ماكس لدي معلومات خطيرة ستفيدنا جدا
ماكس بثمل …حسنا سأجعلك تراه غدا لكن لا تخبر احدا

التمساح دائما يستطيع ان يصل الي فريسته واخيرا سوف يحصل ع فريسته ولكن هل من السهل خداع ماكس

ف غرفة اخري مجاورة يقبع كل من
اركان وريان وايان (الحوت .العقرب.الديناصور) والافعي بيرلا
اركان موجها كلامه الي بيرلا ..بيرلا شمس اخبارها ايه لازم نهربها ف اسرع وقت ممكن ماكس مش هيسكت ابدا
بيرلا بخفوت …اركان خطتنا تسير علي ما يرام لا داعي للقلق
اركان بغضب ….كلميني زي ما بكلم بيرلا احنا لوحدنا وبنصحك تركزي ع الهدف عشان شايف كل اهتمامك بالديناصور ودا اخر تحذير ليكي والا هبلغ سيادة اللواء بكل حاجة
بيرلا بتوتر …انت تقصد ايه يا هاشم بكلامك
هاشم (اركان) ابعدي عن مصطفي بيرلا الديناصور مش سهل لو عرف مخططك انك تتخلصي من شمس هيدمرك
انهي كلماته مواليها ظهره سرعان ما جحظت عيناه حين راي الديناصور يناظرهم بغضب يكاد يقتلهم صائحا بإسمها بقوة
بيرلاااااااااا
بيرلا بصدمة يكاد تشل اطرافها …ممممم مصطفي
……..
ف اليونان بمدينة اثينا
نائمة بغرفتها التي تمتاز بالطابع الانثوي سابحة في احلامها
فريييييدة
مراد انت عايز مني ايه تاني
ارجعيلي يا فريدة وهنسي كل الماضي ونبتدي من جديد
مش بالسهولة دي يا ابن الشافعي انت دوقتني المرار عذبتني وحبستني سنين مستحيل اوثق ف تعبان زيك يا مراد
صدقيني يا فريدة هرجعكوا تاني
ترجعنا قصدك مين
هتعرفي قريب انك مستحيل تنفصلي عني يا فريدة مهما بعدتي عني ولو بيني وبينك مسافات العالم هوصلك يا فريدة
فاقت من حلمها وهيا تردد ..مستحييييل قصده ايه ب هيرجعنا احنا مين انا مبقتش فاهمة حاجة
طرقات ع باب غرفتها انتشلتها من شرودها
دلفت ميرا بعد ان استأذنت بإحترام فقالت…فريدة جدتي تريدك بالاسفل
فريدة بخفوت …حسنا دقائق وسألتحق بك
بعد مرور دقائق نزلت الدرج بخفة متوجهه الي الجدة البشوش قائلة …هل طلبتني جدتي
الجدة بحب…نعم اقبعي بجواري قليلا
فريدة بحب الي هذه السيدة التي احتلت مكانة بقلبها منذ ما خطت منزلها …امرك جدتي
الجدة بأمر …ستتزوجين رائف ف المساء فريدة
فريدة بصدمة …ماذاااااااا
……..
استوووووب ارائكم وتوقعاتكم
اي موقف هنا لما تعرف ان زينة كذبت عليها
مين بيتوعد بالانتقام من ماسة وزين
اي خطة امجد الالفي للحصول ع هنا
اي هيحصل لبيرلا بعد ان كشفها مصطفي
ماذا سيحدث مع نهي وادهم هل سيعيشا سويا ام للقدر راي اخر
اي هيكون رد فعل الجدة لما تعرف ان فريدة متزوجة واي سر حلم فريدة
مين البنت اللي هتساعد مراد ف تحطيم شركة حمدان
واخيرا ايه خطة الثعلب والتمساح لاكتشاف البوص وهل سينجحان ام لا
كل هذا واكثر ف سلسلة ثورة العشق
قراءة ممتعة للجميع

 

 

 

error: