رواية حب ام حطام قلب

الفصل السابع والعشرون (غيرة حارقة)

اغاااار نعم اغار ف كيف لي الا اغار فأنت روحي وبدونك حطام فبنار عشقي سأكويك بالنيران سأشعل روحك وقلبك ف كل الاوقات يامن عشقته يا من قدسته فأصبحت مدمنه لعشقك ف الليل والنهار …
…..
ف امريكا بالمشفي
بعد ان اصطدم بجسد شخص ما رفع رأسه كي يعتذر عما بدر منه دون ان يقصد ولكن صدمة شلت اطرافه حين وجدها امامه ظل يردد بين خلجات عقله …نعم هي هي من دمرتني في الماضي حين فرقت بيني وبين محبوبتي والان ها هي قد عادت من جديد ولكن اقسم بعشقي انني سأحافظ علي بيتي وزوجتي ولن اسمح لأحد ان يهدم ما بيننا قاطع شروده صوتها الذي يبغضه حين اردفت وهيا تمد يدها وعيناها تحدق به بعشق يدمي قلبها كالسرطان الذي ينهش به …احمد وحشتني مرت سنين طويلة قوي اتمنيت اشوفك فيها لو مرة واحدة بس مرة
احمد بعنف وهو يتخطاها عازما نهاية ثرثرتها ثم اردف ….باااااااااس يا دكتورة بااااااااس انا مكسوف حتي اقولك دكتورة لان دي مش اخلاق دكتورة ابدا انتي كنتي سبب بعد فرح سنين عني ليييييه هاه ليييييه دا انتي كنتي اقرب صديقة ليا عمري ما وعدتك بحاجة ويوم م قلبي دق كان اول دقة لفرح يومها روحت زي الاهبل وعرفتك بس طلعتي شيطاااااان اتدخلتي وفرقتي بينا بس رجعنا تاني عارفة ليه عشان احنا قدرنا نكون لبعض
شيماء بجنون وهيا تصيح …لاااا يا احمد انت حقي انا ..انا اللي عشقتك انا اللي كنت معاك خطوة بخطوة انا اللي احق بيك مش هيا ثم اطلقت سبة بذيئة ع معشوقته ومن ملكت قلبه وزوجته وما كان رده غير صفعة دوي صوتها بأرجاء المشفي جحظت عيناها بشدة صديق طفولتها وعشقها الوحيد رفع يده عليها ثم رفعت اناملها تتحسس مكان صفعه لها احمرت عيناها بشدة وهيا تجز ع شفتيها يكاد تدميها من شدة غضبها …ثم اردفت اقسم لك بكل ذرة عشق ليك ف قلبي اني هندمك عالكف دا يا احمد فااااااااهم واول ضربة ليك هتكون ف قلبك وانت قلبك فرح ثم اردفت بتهكم …الايام بينا يا يا دكتور
كان يتابع حديثهم عينان تشتعل بنار الغيرة عينان كالسهام اذا انطلقت بوجهه سيصبح قتيلا تقدمت بخطواتها ثم اقتربت منه وهيا خلف ظهره ثم ربتت بعنف ع منكبه …استدار وهو يحدق بها بصدمة ثم اردف بتوتر…ف ف فرح انتي ايه جابك هنا مين مع نهي
فرح بغضب ….جيت اشوف جوزي اتأخر ليه مكونتش اعرف انوا مشغول ف كلامه مع الهانم ثم عقدت يداها الاثنان امام صدرها مردفة بنبرة غضب وغيرة ….ممكن افهم ايه رجع السلعوة دي تاني احنا مش هنخلص بقي يا احمد
كتم ضحكته بصعوبة اثر تشبيهها بالسلعوة ثم اردف بخفوت هو يضمها لصدره ممسدا ع حجابها بحنان …فرحتي انتي غيرانه
دفعته بعنف ثم ابتعدت عنه بضع خطوات بسيطة ثم زفرت تنهيدة طوووويلة حملت ف طياتها الكثير من الغير الذي،تحرقها ثم اردفت وهيا تضربه بقبضة يداها الصغيرة ع صدره ثم اردفت….ايووووة بغير يا احمد بغير من الهوا اللي بتتنفسه بغير لما بتضحك بينك وبين نفسك او حتي مع اي حد بغير من هدومك اللي علي جسمك بغير من عنيك اللي بتشوف بيها بغير عليك حتي من نفسك ثم ركعت ع قدميها تاركة لدموعها العنان عشقك خلاني مهوووسة يا احمد خلاني مش طبيعيه مش كفاية اني مش هبقي ام ف حياتي كلها كمان عايزة تاخدك مني انا عارفة انها عينها منك بس انا مش هسمحلها يا احمد فاهم مش هسمحلها ثم هتفت بشراسة …اقسم بالله اقتلها يا احمد اقسم بالله
كان احمد في عالم اخر كل ما يتردد ف اذنه انها لن تصبح ام من اخبرها بذاك الامر من يكاد يجن من تفكيره فهو لايستطيع ان ينجب ليس هي مين غير نتيجة التحاليل وخلي العيب منها هيا فاق من شردوه ع صوت شهقاتها ركع لمستواها ضاممها اليه بعنف يأخذ كل الامها واحزانها شعر بإستكانتها ابتعد عنها وجدها فاقدة الوعي بين يداه ظل يصيح بإسمها ثم حملها متجها الي غرفة الكشف بعد دقائق قام الطبيب بفحصها ولكن كانت الصدمة حين اردف الطبيب …دي اعراض طبيعية يا دكتور خصوصا بأول شهور الحمل
صدمة شلت اطرافه ثم اردف بدموع …حاااااااامل طيب ازاي
الطبيب بذهول …يعني اي ازاي يا دكتور مش،حضرتك زوجها
احمد بصدمة ايوة زوجها بس فيه موانع عندنا اننا نخلف
الطبيب بعملية ….فهمت حضرتك خلاص نعيد التحاليل ليك ولي المدام مرة تانية ونشوف التشخيص بعد كدا
احمد بذهول …عندي طلب واحد مش عايز فرح تعرف انها حامل غير لما نتأكد من التحاليل
الطبيب بتفهم …اكيد دي اسرار مرضي
ظل بجانبها الي ان افاقت اقترب منها ساعدها عالجلوس ثم رفع يدها الي فمه يقبلها بحنو ثم اردف….كدا تقلقيني عليكي
فرح بدموع ….نهي وادهم يا احمد احنا ازاي سيبناهم اي اللي حصل
احمد بحنو ….متقلقيش زمان فراشات الحب مع بعض دلوقتي
فرح بضحك …..طيب يالا نروح نطمن عليهم زمان ماما وبابا هناك
احمد بخوف…هتقدري تقفي
فرح بجدية …طبعا يالا بينا بقي
……..
منحتني قطعة من جسدك دون تفكير ما سيصيبك مستقبلا
فضلتني عن نفسك عشقتني ولم اقدم لك غير العذاب والالم
جعلت قلبك ينزف من كثرة الوجع ولكن الان سوف اقدم لك قلبي بكل عشق كما عشقتني
……..
ف غرفة ادهم ونهي
ممددا ع سرير المشفي بجانبها فتح عيناه بتثاقل متمتما اسمها بتعب بين شفتيه حدقت عيناه حين وجدها بجانبه تناظره بعشق تمناه طوال سنين عمره صدمة شلت اطرافه حين سمع صوتها حين اردفت … انا بحبك ادهم
ادهم بذهول …قولتي ايه
ضحكت بتعب …بقول انا بحبك ادهم بحبك
ادهم بمزاح ….جاية تعترفي انك بتحبيني يا نهي واحنا هنا طيب بذمتك ينفع انا مبقتش نافع ياختي
نهي بتذمر…اختك ??
ادهم بتعب….اه اختي يعني عاملين نقل كلية وحالتنا قطران وجاية تقولي بحبك ادهم ينشل ادهم
نهي بعنف ….بعد الشر عليك متقولش كدا تاني ادهم انت رجعتني للحياة انت خليتني افهم يعني ايه حب يمكن اكون لسه موصلتش لدرجة العشق بس هنوصلها مع بعض صح يا ادهم
ادهم بعشق وهو يحدق بعيناها …صح يا روح ادهم انتي دلوقتي جزء مني يا نهي
نهي بحب ….ربنا يخليك ليا يا ادهم
ادهم بحب…بع…بتر كلماته حين وجد والديها يضحكان بخفوت ع فراشات الحب الذين استمعوا الي حديثهم من البداية لكنهم كانوا بعالم اخر عالم الحب عالم اخر وجد فقط للعشاق وليس لغيرهم
محمد بضحك وهو يطاطي ع اذنه بهمس….طيب مش تستني لما تسترد صحتك الاول يا دكتور
ادهم بضحك اجابة بنفس الهمس….عيب يا عمي حضر لفرحنا عشان تشيل حفيدك
هالة ونهي ….انتوا بتقولوا ايه
ضحك محمد بشدة ….ولا حاجة يا هلولي دا كلام رجالة ولا ايه يا ادهم
ادهم بتعب….ااااه طبعا يا عمي
محمد وهالة ….ربنا يسعدكوا يا ولاد
ادهم ونهي ….ربنا يخليكوا لينا يارب
محمد وهالة ….يالا اتجدعنو وهاتولنا حفيد
نهي ووجهها يميل للاصفرار ….ححح حفيد
ادهم وهو يغمز لها طبعا يا نهنوهتي امال انتي فاكرة ايه
نهي بأندفاع انت مش قولت اننا اخوات
ادهم بذهول ….الله يفضحك يا حبيبيتي والله فضحتيني
نهي بخفوت ….ههههههههه خلاص يا قلبي ولا تزعل نفسك شكرا انك ف حياتي
ادهم بعشق….شكرا ليكي انتي يا كل حياتي
…….
تسير بالرواق بغضب تتذكر كلماته وبيدها مجموعة من الملفات التي تخص المرضي ثم اصطدمت بجسد صلب جعلت اوراقها تسقط منها ركعت ع ركبتيها تلملمهم ثم رفعت رأسها واعتدلت ف وقفتها ثم سبته بغضب
الشاب بغضب….انتي بتشتميني انا
شيماء بغضب …ايوة انت امال خيالك
الشاب بغضب ….انتي واحدة مهزأة
شيماء بغضب مماثل…انا دكتورة يا مهزأ يا عديم التربية
الشاب بغضب….انتي يا اوزعة انتي دكتورة
شيماء بغضب ….متقولش اوزعة يا طويل يا نخلة
الشاب بغضب …..انتي بتكلميني انا كدا يا بت انتي من حظك اني عندي مرور عالمرضي مش فاضي لواحدة زيك
كادت ان تجيبه لكن اختفي من امام عيناها بلمح البصر
….
دلف الطبيب لمعاينة ادهم ونهي
الطبيب بعملية ….اخباركوا ايه النهاردة
كاد ان يرد الجميع لكن صدمة شلت اطرافهم حين حدقوا به ثم اردفوا بصدمة شديدة …..مااااااااااااازن
………..
ف تركيا
بالمكان الخاص بقوات العمليات الخاصة
صدم الجميع حين سقط قناع التمساح
زياد بصدمة ….هشام طيب ازاي
مصطفي بصدمة …مستحيييل كل المدة دي قائدنا هو هشام طيب وهنا
هاشم بصدمة…يا تري وصل هنا ازاي
ادم بصياح ….كفاية اسئلة خلونا نعالج المصابين
مصطفي وهشام الرصاصة ف كتفهم بس نزفوا كتير جدا هذا ما اردفت به بيرلا بخوف علي القواد
التف الجميع حول هشام ومصطفي وع رأسهم بيرلا طرقات ع باب جعلتهم يفزعون لكن اطمئنوا حين وجدو اللواء خالد بجانبه الطبيب العسكري
توجه الطبيب الي المصابين وقام بمعالجتهم ثم تركهم وغادر
اللواء خالد بغضب ….انتوا ازاي يا حضرات تتحركوا بدون اذن مني
هاشم بخفوت …الوضع كان خطر يا فندم كان لازم ننقذ البنت
اللواء خالد بغضب…وبالنسبه للبوص هنكتشفه ازاي بعد اصابة الديناصور والتمساح مهمتنا كدا فشلت المل يستعد هنرجع مصر
التمساح بغضب ….لا مش هنرجع قبل ما ننهي مهمتنا حتي لو هستمر فيها لوحدي يا فندم مش هاسيب اللي بيخطفوا البنات ويبعوهم ولا اللي بيتاجروا بأعضاء البشر اسف يا فندم انا مستحيل ارجع بعد م قدرت اوصل لمنتصف الطريق
اللواء خالد .بس ك…قاطعه مصطفي …لا يا فندم مش هنرجع قبل ما ننهي مهمتنا وياريت تجهز اجراءات رجوع شمس مصر وسط عيلتها
اللواء خالد وتطلع مين شمس دي كمان يا حضرات
زياد بخفوت …شمس اختي اللي اتخطفت من 25 سنة يافندم شمس صفوان
اللواء خالد بفخر….انتوا قدرتوا توصلوا ليها عاااااش يا وحوش عااااش انا كدا بكل ثقة هسمحلكوا تكملوا المهمة مكان م وقفتم
انا هروح اشوف شمس اللي حيرتني سنين وانا بدور عليها ضحك الجميع خاصة هشام الذي كان يعلم بأحلام صديقه ثم اردف ….روح يا ديناصور روح بس بالراحة عليها دي ف حالة صدمة
ممدة ع الفراش بشعرها الذهبي المفترش وسادتها وعيناها المغلقة بشدة سابحة ف حلمها الذي يتكرر معها منذ سنوات
ف عالم الاحلام
ف مكان واسع يشبه الفابة محيط بالاشجار العالية والنخيل
والعشب الاصفر اثر اشعة الشمس الذهبية يقف عالجانب صاحب العيون الذي بلون العشب
مصطفي انت فين مش ناوي تيجي بقي
انا هنا يا شمس انا خلاص لاقيتك يا شمسي
انا خايفة قوي ي مصطفي عايزة اشوفك بقي كفاية عذاب سنين
افتحي عنيكي يا شمسي هتلاقيني قدامك بين ايديكي
خايفة اكون ف عالم الاحلام لسه واصحي علي كابوس با مصطفي
افتحي عنيكي يا شمسي انا هنا
ظل يربت ع منكبها بحنو مردفا بعشق ….شمس شمس افتحي عينك انا هنا
فتحت عيناها بتثاقل تلفظ اسمه من بين شفتيها المرتجفة …مصطفي انت جيت اخيرا
جيت ايه بس يا شيخة طيرتني النوم من عيني سنين لدرجة انهم فكروني اتجننت
شمس بضحكة خافتة متعبة ….ياااه يا مصطفي انت كمان كنت بتجيلي ف احلامي انا معرفش ابدا اني كنت بزورك ف احلامك زي م انت كنت بتزورني ف احلامي
اقترب منها ضاممها الي صدرة بقوة مردفا بعشق
…شمس انا مش عارف ليه كنا جزء من احلام بعض بس كل اللي اعرفه اني بحبك يا شمس ابتعد عنها وجدها غفت بين احضانة قبل جبهتها وعاد ادراجه الي فريق القوات مرة اخري بعد ان دثرها بالغطاء جيدا ثم اغلق الباب بإحكام عليها كي ترتاح قليلا فكفي ما مرت به من قبل
…..
كل شئ جاهز هنتحرك بعد اسبوعين لان دا موعد وصول البوص كما اخبرني ماكس
بيرلا موجهه حديثها الي التمساح …ماذا هناك بعد هشام مع وصول البوص سوف نلقي القبض علي الجميع
التمساح بخفوت ….لا بيرلا لازم نجمع ادلة اكتر عشان نقدر نوقعهم ثم قص عليهم خطته التي ستؤدي بهم الي التهلكة عما قريب
………
ف اليونان
قابعة عالكرسي الهزاز الموضوع بشرفة غرفتها تستمع لأحد الاغاني الشهيرة وهيا تردد كلمات الاغنية بصوت عذب
حبك عامل سيطرة علي قلبي وعلي احساسي فاضل حبة صغيرة وتنسيني اهلي وناسي ليه احترت حبيبي معاك انا بيجنني هواك حصلت حاجة …..قاطع تواصلها دلوف فريدة اليها بعد ان طرقت باب غرفتها عدة مرات ولكن دون جدوي فعزمت ع الدلوف اليها وتقويتها كي لا تفشل خطتها
فريدة بخفوت …..جوليانا …جووووولي
جوليانا بفزع …بربك فريدة لقد افزعتيني يا امرأة
فريدة بضحك …قلبك خفيف قوووي يا جولي ثم اقتربت منها وهيا تمحي دموعها …ليه الدموع دي بس يا جولي مش اتفقنا تكوني قوية
لم استطع فريدة حبه كالسرطان بقلبي لقد سئمت فريدة لقد سمئت ثم اخذت يدها وضعتها ع موضع قلبها ثم اردفت …هل تسمعين فريدة دقات قلبي تلفظ بٱسمه فقط انني اعشقه اقسم لك اعشقه
فريدة بحزن …حسنا اهدئي جولي لا تبكين اقسم لك ان اجعله راكع تحت قدميك وهو يتوسل لكي ان تقبلي بعشقه جولي بأمل …حقا هل ستساعدينني
فريدة بحنو …نعم والان هيا بنا نتناول الغذاء واعلمي ان رائف ليس بمفرده
قطبت حاجبيها ثم اردفت …من معه
صديقه حازم الم اخبركي من قبل ان خطتنا علي مايرام
حسنا فريدة انا احبك جدا ثم قبلت وجنتيها بحب طفولي …هيا انا اتضور جوعا
هبط الاثنان الي الاسفل ملقين التحية ع كل من الجدة ورائف ولكن اختلف الامر حين اندفعت جولي نحو حازم تحتضنه وتقبل وجنته مرحبه به بحب زائف ….اشتقت لك عزيزي لما لم تهاتفني منذ زمن
رفع رائف حاجبيه مردفا بتهكم وهو يحدق ب حازم بغضب يكاد يقتله محله …ثم وجه حديثه الي تلك الماكرة …نعممممم منذ متي تهاتفين صديقي يا ابنة عمي
جولي بخبث وهيا تغمز لذاك الواقف يكاد فاهه يصل الي اسفل من شدة صدمته لكنه فاق ع همس فريدة حين اردفت …اتوسل لك حازم ان تجاري جولي فيما تفعل وسوف اشرح لك الامر ف وقت لاحق
منذ ثلاث سنوات رائف فهو قد عاهدني بالزواج
رائف بغضب …نعممممممم زواج هل تمزحين معي جوليانا اخبريني انها مزحة والا اقسم لكي ان اجعلك مجرد فتاتا امامي
جوليانا بغضب ….سأتزوجه رائف هل تفهم
قاطع حديثهم تدخل حازم وهو يردف ….هل تقبلين ان تكونين زوجتي جوليانا
جوليانا بمكر ….نعم اقبل
رائف بغضب ….هذا علي جثتي لانني من سأتزوجها
جحظت عين الجميع ….ماذااااااااا
……..

 

error: