قلوب ارهقها العشق

الحلقة التاسعة
#قلوب_ارهقها_العشق

اولا اسفة جدا على التاخير لاسباب صحية
اخر حلقة وقفنا عندها لم مرام قرارت تدي عمار فرصة يظهر لها مشاعره تجاها واخترت تكمل شغل في الشركه وسمر الي بتفكر في قرار خطوبتها
و اسلام الي مشي مع رهف لحد باب المدرسة بتاعتها

ظل واقفا يتابعها بكل العشق الذي بداخله تمني للحظة أن يأخذها بعيدا عن هذا العالم ولكن مهلا سوف يهرب بها يوما بعيد عن كل هذا العالم تنهد بعشق واغلق باب مكتبه عائدا إلى عمله من جديد
اما هي شاردة في قرارها الذي سوف يغير مجري حياتها بشكل كامل قطع هذا الشرود صوت شرين التي جلست امامها وهي تتمتم ببعض الكلمات……..يا صباح الخير يا عسلية سرحانة في ايه ياجميل
مرام…… صباح النور يا شيرين عامله ايه
شرين…….. الحمد لله انتي خلاص هتفضلي معنا هنا بجد
مرام……اهاااا
شرين……ده احسن قرار وأن شاء الله مش هتندمي عمار إنسان يستاهل كل خير
مرام…… ربنا يسهل المهم انتي كنتي عايزها حاجه
شرين…..اوبس كنت هنسي أنا لازم اروح ابلغ عمار علشان يروح الموقع الجديد العمال محتاجين يشفوه
مرام…….طيب ادخلي هو جوه
شرين……اوك سلام
دلفت شرين الي مكتبه وهي تجلس امامه وهي في كامل سعادتها
عمار…….. في حد يدخل مكتب المدير كده
شرين……لا يا رجل انت هتترسم عليا ولا ايه ده احنا دفنينوا مع بعض
عمار……. هو مين
شرين……البرستيج الي انت بترسمه
عمار…….. هو مش عجبك اني اتصلح حالي ولا ايه
شرين بجدية…….. أنا اكتر واحدة مبسوطه بالتغيير ده بصراحه فرحت جدا لم شفت مرام النهارده وأنها وافقت تكون معاك
عمار…… وأنتي عرفتي منين الكلام ده
شرين بلهجة مرحة …….ايه يا عمنا انت ناسي اني سكرتيرة امجد بيه يعني لازم اكون بسمع دبة النملة المهم بقي سيبك من كل ده امجد بيه كلمني ونبه عليا علشان تروح الموقع الجديد العمال هناك عاملين اضراب مش عارفه مالهم
عمار……اوبس أنا كنت نسيت يالا أنا هروح لهم دلوقتي الغي كل مواعيد النهارده
شرين بمزاح…… والله شكلك حلوا اوي وانت عامل مدير بدل الطيش الي كنت فيه بركاتك يا مرام
عمار…….. مرام صدقي بقي أنها احلي واجمل بنت عيني شافتها مش عارف من اول ما عيني جات عليها حسيت انها ليا ولازم تكون قصاد عيني أنا حاسس أنها جنة وعلشان أوصلها لازم استقيم علشان احس اني فعلا استحقها
شرين……. والله انت غريب جدااا ده في ناس بتاخد سنين علشان توصل لمرحلتك دي في الحب
عمار……..ده اسمه العشق الي من اول نظره يا خربيت الي يتكلم معاكي الموقع الوقت أتأخر
خرج من مكتبه بعدما القي عليها نظرة أخيرة يملي عينه منها فلن يراها طوال اليوم اما هي ما أن رأته ارتفاع صوت خفقات قلبها مع كل خطوة منه وهو يقترب منها الي أن وصل إلي اذنها هامسا……. صباح الخير المكتب نور بيكي
قال تلك الجملة وانصرف الي الاسفل مغادر بسيارته الي وجهته الجديدة
في احدي المدارس الخاصة كانت تسير بمفردها فهي ليس لها اصدقاء بسبب انها من الطبقة المتوسطة أما عن الباقين فهم من الطبقة المخملية وفجأة سقطت على وجهها بسبب احدي الفتيات التي تعمدت ذلك اعتلي اصوات ضحكات الجميع عليها لتنهض هي بغضب ظاهر
رهف…… في حد يقف بالطريقة بتاعتك دي يا جرمين
چرمين……اهااا أنا عندك مانع
رهف…..اهاا عندي ياريت تبطلي الرخامه و الساذجة الي انتي فيهم دي
جرمين….. شوفوا مين الي بتتكلم بلاش انتي بالذات يا قطة
ده انتي سيرتك بقت اشهر من النار على العلم بالاخص بعد المشهد الرومانسي بتاع الصبح مع حبيب القلب الجديد
رهف…… انتي بتقولي ايه حبيب مين
جرمين….. احناا هنضحك على بعض كل المدرسة شافتكم قال عاملة فيها عيانة وهتموت وايه مبتكلمش شباب فعلا بنات رخيصة
رهف…..انتي انسانه مش محترمه وأنا مش محتاجة اشرح حاجه لحد
فارس……اتلمي يا بت واعدلي لسانك ده وإلا أقسم بالله اعرفك ازي تتكلمي مع اسيادك
رهف……بت في عينك لم تبقي رجل الاول وتحترم نفسك ومتددخلش بين البنات
انهت كلمتها سقطت على الأرض بسبب تلك الصفعة التي سقطت على وجهها
فارس…..احترمي نفسك يا روح امك ميغركيش الشكل ده أنا ممكن اخفيكي انتي واهلك وره الشمس
نهضت من الأرض بعدما نظفت ملابسها ونظرات الغضب تتطاير من عينيها ثم هتفت قائلة……قال يعني لم رفعت إيدك عليا بقيت رجل بتعمل عليا سبع رجاله في بعض أنت إنسان زبالة وهي الزبالة احسن منها وكل المدرسة عارفه كده كويس لم تستطيع چرمين الصمت جذبت رهف من شعرها وضربتها بقوة حتى استطاع الطالبا ابعادهم عن بعض وصل الأمر لمدير المدرسة فقام باستدعاء الجميع الي مكتبه
المدير……. ممكن افهم ايه الي حصل بالتفصيل
چرمين …… أنا كنت واقفة مع صحابي وهي جت قالتلي أني زبالة وحتى فارس قالت عليه أنه مش رجل
رهف بدفاع عن نفسها…… اقسم بالله ابدا دي كدابة ده هي وقعتني على الأرض وبيعدين قالت عليا كلام مش كويس والي اسمه فارس ده ضربني بالقلم ولسه ايده معلمة على وشي
فارس……دي كدابة حضرتك محصلش انت عارف اني متربي واخلاقي ما تسمحش بكده حضرتك عارف أنا ابن أخوك مستحيل اكون بالاخلاق دي
المدير…… خلاص يا فارس حصل خير وانتي يا رهف اعتذري لهم
رهف أنا مغلطش علشان اعتذر لحد حضرتك كده متحيز معاهم علشان فارس ابن اخو حضرتك
المدير……انتي بنت قليلة ادب وأنا هعرفك ازي تردي عليا فصل اسبوع من المدرسة واستدعاء ولي امرك اتفضلي من هنا يالا
خرجت باكية وسط نظرات الشماتة من فارس وچرمين غادرت المدرسة منهارة كيف تخبر شقيقتها بما حدث وتحملها فوق طاقتها كانت تسير وهي لا تري أمامها من اثر الدموع بعينيها الي أن قطعت سياره طريقها ونزل منها شاب في مقتبل العمر نظرت إليه حتى تذكرت من هو
رهف……. أنت
عمار…….. مالك يا رهف أنا شفتك بالصدفة وانتي بتعيطي مين مزعلك كده
مسحت اثر الدموع من على وجهها مبتسمة……مفيش حاجه أنا بس وخدة دور برد
لمح اثر اصابع علي وجهها ثم نظر إلى هيئتها كيف وثيابها المبهدلة
عمار…….مين عمل فيكي كده انتي مين ضربك وبهدلك كده مش المفروض انك في المدرسة
هنا نزلت دموعها وقصت له كل ما حدث فلم يكن منه إلا أنه جذبها من يدها و وضعها في سيارته وصعد بجوارها
عمار……مدرستك فين
رهف…… هو احنا هنروح فين
عمار بغضب اخافها…..سالتك مدرستك فين
املت عليه العنوان فلم يبعد كثيرا سار بها إلي المدرسة دلف بسيارته من الباب الرئيسي واوقف السيارة في منتصف المدرسة نزل منها وهو في أقصى مراحل الغضب فتح الباب لها وانزلها
عمار…….تعرفي الواد ده في اي فصل
رهف……انت هتعمل ايه ممكن افهم
عمار…..ردي علي قد السؤال ممكن فين فصله
اشارت الي الفصل فما كان منه إلا أنه ذهب الي الفصل ودفع الباب بقوة مما افزع الطلبة والمدرس
المدرس…… أنت يا بني ادم ازاي تدخل فصلي بالشكل الهمجي ده
عمار بدون اهتمام…….مين هنا فارس
لم يرد عليه احد فلم يكن منه إلا ان جذبها من يدها وأشار إليهم
عمار…….مين فيهم الي ضربك
المدرس……. هو حضرتك داخل زريبة في ايه وانتي يا بنت مش المفروض انك اتفصلتي اسبوع بسبب المشاكل جايبلنا واحد بلطجي ولا ايه
عمار……. اقسم بالله لولا فرق السن كنت عرفتك البلطجية على حق اخلصي مين فيهم الي ضربك
كادت أن تتحدث فقاطعها فارس……. أنا الي ضربتها في ايه
عمار…….. وكمان ليك عين تتكلم
اقترب منه ثم كور يده ولكمه بين عينيه أسقطه على الأرض وسط زهول الجميع ثم جذبه من ياقته وهو يصطحبه الي مكتب المدير الذي فزع حينما رأي هذا الوضع
المدير…… في ايه انت مين يا بني ادم ازاي تدخل مكتبي بالشكل ده
عمار…… علشان لم تكون المدرسة زبالة والمدير انسان معدوم الضمير يبقي الأسلوب الهمجي هو الي ينفع مع اشكالكم
المدير وهو يشير إلى رهف…….انتي جايبلنا بلطجي يا رهف
عمار محذرا…….كلامك معايا أنا يا محترم أولا أنا ابقي عمار امجد نصار اظن غني عن التعريف يعني لو عايز ممكن احسابك على غلطك ده واقفلك المدرسة الزبالة دي بس أنا مش هعمل كده
المدير…….اتفضل اقعد يا بشمهندس نتكلم بهدوء و نحل المشكلة دي ما بنا
عمار……..مفيش هدوء ولا كلام الواد ده ضربها بالقلم و غلط فيها هو والبنت اللي كانت معاه قدام المدرسة كلها وسبادتك بدل ما تجيب لها حقها غلطت فيها وفصلتها كده بقي أنا الي هحل المشكلة بنفسي
المدير……معلش يا بشمهندس حصل خير وإذ كان على رهف ترجع على فصلها من دلوقتي وكأن مفيش حاجه حصلت ومحدش هيقرب منها
عمار…..لا ما هي هترجع فصلها وبردو مفيش حد هيقدر يلمس منها شعرة بس بعد ما حضرتك تعتذر لها والحيوان ده هو البنت الي كانت معاه يعتذرو لها قدام المدرسة كلها وكمان تضربه زي ما ضربها
المدير……بلاش شوشرة في المدرسة احنا هنحل الموضوع هنا بدون مشاكل
عمار……مفيش مشاكل هتحصل و كلامي هيتنفذ ولا سيادتك حابب المدرسة دي تتقفل نهائي
المدير……بس يا بشمهندس أنا
عمار……..هااااااا قلت ايه
المدير……. حاضر الي قلت عليه هيتنفذ
وبالفعل اعتذر فارس وچرمين لرهف اماما المدرسة باجمعها بعدما ردت القلم ل فارس وسط نظرات الحقد المتطايرة من الإثنين
المدير…… مبسوطه كده يا رهف
عمار…….. أسمع رهف هنا تحت عينك لو حد داس لها على طرف أنا هخفيه من على وش الدنيا
المدير……. حاضر بس هي تقرب لحضرتك ايه
عمار…….. تبقى اخت خطيبتي وفي مقام اختي الصغيره يعني الي يزعلها ميلومش إلا نفسه
يالا يا رهف تعالي معايا النهارده انتي باقي اليوم اجازة مش كده يا سيادة المدير
المدير….. طبعا برحتها
غادر عمار وهو يصطحب رهف الي سيارته وخرج بها إلي أقرب مطعم
في المدرسة كان الجميع يتحدث عن هذا الشاب الذي سحر اعين الفتيات والكل متشوقون للغد حتى تأتي رهف وتقص عليهم من هذا الوسيم
اما في مكتب المدير
فارس……. أنا مش عارف حضرتك ازي تسمح له يهينك كده
المدير…… علشان ده مش اي حد أنت عارف ابوه من أكبر رجال الأعمال وعندهم سلطة ونفوذ يقدروا يشيلوا المدرسة كلها أسمع انت تبعد عن رهف نهائي مش معني اني عمك هتحمل مشاكلك والبت الي إسمها چرمين دي تبعد عنها بت بتاع مشاكل فاهم
فارس……. فاهم

ظلت نائمة في غرفتها إلى أن سمعت جرس الباب نهضت بتكاسل وهي لا تعلم من الطارق وما أن فتحت الباب رأت بركان غضب من والدتها على وشك الانفجار
سمر…..ماما اتفضلي ادخلي
سميرة وهي تدلف الي الداخل……هدخل يا اختي بس شكل القاعدة هنا عجبتك
جلست سمر على اقرب اريكة بعدما أغلقت الباب
سمر…….. والله القاعدة هنا احسن مليون مرة من البيت بتاعنا
سميرة…… ماشي يا بنت ابراهيم المهم قرارتي ايه في موضوع جمال
سمر……انتي عارفه رأيي زي ما هو
سميرة بعضب…..لا بقي الظاهر اني دلعتك زيادة عن اللزوم اسمعي بقي خطوبتك على ابن خالتك يوم الخميس وده اخر كلام عندي أنا مش هخسر اختي وابنها علشان دلعك الماسخ ده وأقسم بالله لو بس نطقتي ولا قولتي انك مش موافقه لا هتكوني بنتي ولا اعرفك فاهمه
سمر…..نفسي افهم في ام بتغصب بنتها على الجواز أنا مش عارفه انتي ليه بتعملي معايا كده
سميرة…… علشان عايزه اضمنلك مستقبلك مع واحد كويس ومرتاح بدل متشربي المر مع واحد زيي ابوكي شوفي الفرق بين عمك سالم عنده بدل البيت عمارة كاملة وارض في البلد ومحلات بيدخل ايجار كل اول شهر. وفي الاخر طلعت بنته زي العقربة اخدت كل حاجه على الجاهز بعد ما ابوكي وقف جانبها و خلي باله منها هي واختها في الاخر طلع من المولد بلا حمص و في الاخر ابوكي نقلنا من الشقه وقال ايه مرام احق بالايجار الي يجيلها منها وجبلنا حتت شقة معفنه عارفه كل ده ليه علشان ابوكي غبي ومش بيفهم ساب كل حاجه لحتت عيلة بنت اول امبارح
سمر….. معقولة كل ده حقد جواكي على مرام وعمي إحنا ملناش اي حاجه ده تعب عمي السنين الي فاتت ومن حق بناته بس بابا مدفعش جنيه واحد لمرام وانتي عارفه كده كويس
سميرة……مش بقولك غبية زي ابوكي المهم خطوبتك يوم الخميس واياكي يا سمر اياكي تعملي غلطة واحده فاهمه
غادرت سميرة تاركة خلفها ابنتها التي لا حول لها ولا قوه ظلت تنحب حظها بمرارة الي ان غفت مكانها من شدة البكاء

في المطعم
عمار……هاااا تاكلي ايه
رهف……………
عمار…… إنتي ساكتة ليه كده ومالك خايفة ليه
رهف…… أنت عارف انت عملت ايه اللي حصل ده مش هيعدي بالساهل كده
عمار……. متخافيش محدش يقدر يقرب منك طول ما أنا موجود
رهف…..عملت كده علشان مرام صح
عمار……. قبل ما أعمل كده علشانها أنا عملته علشان ده الصح ثانيا اهااااا علشانها وكمان انتي زي اختي
رهف……بتحبها
عمار…… هي مين
رهف…… مرام
تنهد بعشق……مش عارف ايه الي جويا لها بس الشئ الوحيد الي اعرفه انها بقت حته مني بلاقي فيها ملاجئ من أول مرة شوفتها وأنا انشديت لها وده الي مش عارف اخبيه ولا أنكره هي مش مقتنعة بكلامي وحاسة اني بتسلي بيها
رهف…… علشان هي خايفة أنك تجرحها صدقني مرام نفسها تحب وتفرح بس الخوف من المستقبل متملك منها مرام هتحبك لم انت تحسسها أنك سندها وضهرها تكون أنت الامان الي لم الدنيا تيجي عليها تجري تستخبه في حضنك مرام متعرفش طعم الضحكه بنت شالت حمل اختها العيانة واشتغلت علشان توفر فلوس العملية مع انها مش مجبورة تعمل كده هي بتفرح غيرها بس عمر ما حد فرحها
: عمار…… وأنا عمري ما هجرحها أنا بس محتاج انها تثق فيا وتعرفني اكتر
رهف…… يبقى أنت الي لازم تبدأ بل نفسك احكيلها عن حياتك دخلها في تفصيلك شاركها كل مشاكلك وتعبك
هي متعرفش مين عمار علشان كده مش هتقرب منك غير لم تحس بيك
نظر إليها وهو مبتسم فكيف تكون صغيرة وعقلها بكل هذا الفهم
رهف……مالك سرحان في ايه
عمار………مستغربك ازي عاقلة كده
رهف…….. الدنيا بتعلمنا
ثم أضافت بلهجة مرحة بس كده أنا هشوف نفسي على الكل أنت مشفتش البنات في المدرسة عينهم كانت هتطلع عليك
عمار…… أنا عايز عين واحدة بس كل دول فشنج
رهف……ده انت هتاخد العقل كله مش العين تعرف نفسي في حاجه واحده بس
عمار……ايه هي
رهف…….ان مرام تفكر في نفسها قبل الكل هي دائما بتخسر كل حاجه بتحبها علشان تحمي حاجه تانيه يعني مرام كان نفسها تدخل كلية الطب بس للاسف بسبي أنا مقدرتش تدخل علشان أنا اخدت كل واقتها حتى المذاكرة بتعملها خطف كده خلي بالك منها اوعه تجرحها في يوم
عمار…… حاضر اوعدك يالا نتغدا بقي أنا هموت من الجوع وكمان عندي مشوار مهم جدا
اتي الطعام وظل الحديث بينهم بشكل مرح ثم عرض عليها ان يوصلها إلى المنزل وافقت على الفور أوصلها إلي المنزل بعدما اخذت رقم هاتفه وهي تخبره أنها سوف تتحدث مع شقيقتها بشأنه
خرجت من سيارته مسرعة متجهة إلى شقتها وبمجرد أن فتح باب الشقه وجدت سمر نائمة على الأريكة في الصالون اقتربت منها وهتفت بصوت خافت
رهف…….. سمر يا سمر إنتي ايه الي خلكي نمتي هنا
سمر بصوت ناعس……انتي ايه جابك بدري كده اوعي تكوني تعبانه
رهف……..قومي كده واتعدلي وأنا هحكيلك كل شيء بالتفصيل الممل
بدأت رهف في سرد كل ما حدث معها منذ ان خرجت من المنزل الي أن أوصلها عمار منذ قليل

انهت عملها بالشركة وعزمت امرها على المغادرة إلى المنزل وما أن وصلت سمعت حديث شقيقتها مع سمر بشأن ما حدث معها بالمدرسة هتفت بدهشة قائلة…….نهارك أسود انتي وهو انتي قولتي عمار ضرب زميلك أصلا ايه جاب عمار مدرستك
رهف مدافعة عن عمار…..انتي مش فاهمه حاجه ده عمار وقف معايا النهارده اقعدي وأنا هحكيلك
سردت لها رهف كل ما حدث معها وكيف رد اعتبارها امام المدرسة كلها لم يكن منها إلا أنها ابتسمت حينما اخبرتها رهف أنه أخبر الجميع بانها شقيقة خطيبته فهو حقا مجنون
فاقت من شرودها على حديث سمر التي لمع في صوتها أثار استيائها وضعفها
سمر…… أنا بكرا هرجع البيت علشان خطوبتي يوم الخميس
مرام بدهشة…… خطوبه ايه وعلى مين
سمر…..جمال ابن خالتي المهم أنا داخلة انام تصبحوا على خير
تركتهم وانصرفت وهي تحاول إخفاء تلك الدموع المتحجرة بعينيها
: مرام…… استني يا سمر من امتي اصلا وانتي بتفكري في جمال الي اعرفه انك مش بتحبيه ولا بطيقي سيرته ازاي موافقة عليه ممكن افهم
سمر…… عادي يا مرام اناا كده كده هتجوز مش هتفرق بقي مين العريس
مرام…… لا تفرق ده اسمه جواز يعني حياة كاملة جديدة عليكي والحب والتفاهم اهم عامل اساسي ولو بتفكري ترتبطي لمجرد انك ترضي مامتك وخالتك تبقي غلطانة انتي كده بدمري مستقبلك وكمان هدمري حياة انسان ملوش ذنب
سمر……. متقلقيش عليا يا مرام ان شاءالله خير و زي ما بيقولوا الحب بيجي بعد الجواز
تركتهم وانصرفت وهي تبكي بحرقة فهي لا تريد هذه العلاقة باكملها ولكن كيف ترفض ليس امامها حل اخر
جلست بجوار شقيقتها بأسي وحزن ظاهر
رهف…… هنعمل ايه دلوقتى انا نفسي اساعدها حاسة انها مش مبسوطة
مرام….. ولا انا بس هحاول اكلم عمي يمكن يسمعلي ربنا يقدرني و احلها بس طنط سميرة مش هتسكت
رهف…… اكيد ما انتي عارفها مبتحبش حد منا اصلا
مرام…… سبيها على ربنا وان شاء الله الموضوع يتحل المهم مش هتتعشي
رهف…… لا مش قادره اصلا عمار عزمني على الغداء برة
مرام بعدم فهم عزمك ازي يعني
رهف……. انا كنت مضايقه وخايفة منه علشان فزع فيا هو بقي اخدني مطعم واعتذر بصراحة طلع انسان محترم جدا وكمان
مرام……. وكمان ايه كملي
رهف……. بصراحة بيحبك قوي ونفسه انك تديلوا فرصة يحسسك بمشاعره
مرام…… وانتي رايك ايه بقي
رهف……. انا مليش راي بس امشي وراء قلبك هو الوحيد الي هيريحك
مرام…… حاضر يا رهف بس قلبي ده ممكن يتوجع وانا مش حمل وجع صدقيني
رهف….. ليه حاطة الاحتمال السلبي مش يمكن هو الوحيد الي يفرحك بس الاهم انك تتمسكي بيه متتخليش عنه علشان اي سبب ان كان وقتها قلبك هيفرح اوعي في يوم تضحي بحبك علشان اي حد
مرام…… انا مش بضحي علشان حد من امتي وانا بعمل كده
رهف…… انتي طول عمرك بضحي الاول هملتي دراستك علشاني دخلتي كلية مش بتحبيها بتشتغلي علشاني انتي ببساطة مش عايشة لنفسك انتي عايشة لغيرك
مرام……. انتي نفسي يا رهف حتة من قلبي انتي بنتي مش بس اختي الحاجة الوحيدة الي ليا في الدنيا ولو اطول اديكي روحي مش هستني دقيقة
رهف…… عرفتي بقي انا ليه خايفة عليكي انك بتحطي نفسك ديماا الاخر اهم حاجه الشخص التاني فكري شوية في نفسك و الغي الكل فكري في كلامي كويس تصبحي على خير
: اهاااا وابقي اشكري عمار بالنيابة عني
تركتها وانصرفت الي غرفتها اما هي ظلت على حالها هرب النوم من عينيها لا تعلم هل ما تشعر به هو انجذاب ام شيء عابر
: أمسكت هاتفها وهي تتصفح الانترنت لا تعلم لم خطر على بالها صفحته الشخصية قامت بتصفحها وهي تبتسم كلما رأت صورته ظلت تنظر اليه للمرة الأولى تنتبه إلى وسامته وجمال عينيه لم تشعر بالوقت الذي مر بها وهي علي هذا الوضع حتى غلبها النوم لتستيقظ على صوت سمر التي أوشكت على الخروج من المنزل
مرام بتعجب……..ايه سمر خارجة على فين دلوقتي
سمر……حابة اتمشي شويه وأنا ريحه الجامعة
مرام……. طيب استني نمشي مع بعض
سمر…….لا خليكي انتي براحتك محتاجه امشي لواحدي
مرام…….نفسي تحكيلي مالك يا سمر
سمر……. أنا كويسة يا مرام متقلقيش عليا يالا باااااي اهاااا بالمناسبة احنا هنروح النهارده نجيب الشبكة و رهف هتخلص مدرستها وتروح معانا لو عرفتي تخلصي شغل ابقي تعالي على البيت عندنا
مرام…… حاضر يا قلبي ربنا يسعدك ويوفقك
سمر…… يارب يا سلام
خرجت وأغلقت الباب خلفها وهي تمسح دموعها التي أنسابت على وجهها تنهدت بحزن قائلة…… يارب أنا مش قادره خلاص والله صعب عليا الوضع ده
انهت جملتها وسارت في الطرقات تأمل أن تزيح تلك الهموم عن قلبها

نهضت من مجلسها ودلفت الي المرحاض ثم ابدلت ملابسها واعدت الإفطار لشقيقتها وهي تنادي عليها……يا رهف انجزي علشان أنا هنزل واسيبك
رهف…….اوف لابست خلاص والله العظيم أنا خايفة أروح المدرسة احسن تحصل مشاكل
مرام……متخافيش الي زي المدير بتاعك ده مستحيل يسمح بالمشاكل تحصل علشان هيخاف على سمعة المدرسة المهم ملكيش دعوة بحد وخليكي في حالك أنا ماشية بقي وانتي افطري وانزلي يا سلام
ظلت تتمتم ببعض الكلمات الغاضبه وهي تلملم بعض بقايا الطعام جمعت اغراضها وهمت بالانصراف وهي تغلق باب شقتها مبتسمة الي اسلام الذي خرج للتو من شقته
رهف…… صباح الخير يا اسلام عامل ايه
لم ينظر إليها حتى علامات الجمود هي الشئ الظاهر فقط رد عليها باقتضاب …… صباح النور
كادت أن تتحدث ولكن هو قد غادر كالبرق كأنها لم تكن موجودة تعجبت من أمره وظنت أنه متأخر اكملت سيرها شاردة عقلها في مكان آخر الي أن وصلت إلى المدرسة وهي تري نظرات الدهشة في عيون الجميع فمن يتخيل بأنها قريبه الوسيم الذي أثار جدلا بين الفتيات

وصلت الى مكتبها وهي تتجول بعينيها باحثة عنه فلم تأخر اليوم قطع هذا الشرود صوته الذي اتاها من داخل مكتبه
عمار……ايه سرحانة في مين
مرام….. أنت كنت في المكتب
عمار…..اهاااا أنا هنا من بدري في حاجه ولا ايه
مرام بتعلثم……اهاااا في أقصد لا مفيش
عمار مبتسم……اهدي مالك في ايه
مرام…… عايزه أشكرك على الي عملته مع رهف
عمار……امممممم اوك بس ده مش طريقه شكرا أنا عايزك تعزميني برة
مرام بعدم فهم…… نعم
عمار بتوضيح…… اقصد فنجان قهوه في المطعم الي جنب الشركة
مرام بتفكير……بس الشغل وهنروح امتي
عمار……. بعد ما نخلص وأنا هروح وانتي هتلاقيني هناك
مرام……. خلاص تمام بس مش هتاخر علشان الوقت
عمار….تمام

error: