قلوب ارهقها العشق

موضوع: قلوب ارهقها العشق

الحلقة_السابعة_والعشرين

اعشقك حتى و ان كان عشقك محرما تؤلمني خفقات قلبي لك ولكن لا استطيع اخمادها فهل عشقك جنون ام انا من جننت بك سأترك العالم وارتمي بين احضانك وتبا لتلك الظروف التي تبعني عنك سأجعلك تعشقني رغما عنك و تتعذب بنيران الاشتياق مثلي لن تنال حبي حتى تذرف الدمع مثلي حينها سأتي اليك واترك كبريائي سأكون طفلتك وتكونى انت ملجأ لي سأتي اليك حينما تترك سراح قلبك الذي تعلقه بالماضي فأن شأت ام أبيت سأنسيك اياه،،،،،،،،،،،

ابدلت ملابسها و ارتدت عباية سوداء ضيقه حول خصرها وبدأت في ارتداء طرحتها وتثبتها بأحكام وهي تتذكر انها منذ زواجها من جمال لم تتجرء على نزع طرحتها امامه
اخيرا انتهت ونزلت إلى الاسفل وبدأت في قرع جرس المنزل حتى جائها صوت والدة زوجها من الداخل قائلة،،،،،،،،، ايه يا الي على الباب مالك الدنيا هطير
وما ان فتحت و رأت فتون ابتسمت بخفوت قائلة،،،،،،،، بت انتي هي اشتغاله مش معاكي مفتاح الشقة لزمتها ايه كل يوم توجعي دماغي على الصبح

ضحكة بسعادة وقالت،،،،،،،،، بحب اشوفك الصبح يا جميل هو في احسن من كده صباح الفل والورد والياسمين

لوت ثغرها وقالت بتهكم،،،،،،،، لا ده انتي فيكي حاجة وشك ولا وش القمر والضحكة دي فيها ان

دلفت إلى الداخل وهي تقول،،،،،،،، ولا ان ولا اخواتها انا هدخل اجهز الفطار علشان جمال هينزل دلوقتى

كريمة بحب ممزوج بحزن،،،،،،،، ربنا يفرحكم وتفرحوني انا كمان نفسي اسمع خبر حلوا يفرح قلبي نفسي اشوف لجمال عيل وافرح بيه انتوا متجوزين من 5 سنين مش شايفه ان موضوع الخلفة ده اتأخر

اغمضت عينيها بحزن وقالت،،،،،،،،، يا امي كل حاجة بمعاد و ربنا لسه ما امرش لينا

كريمة بأمل وسعادة،،،،،،،،، مهو ربنا قال اسعي يا عبد و انا اسعي معااك يعني ايه رأيك تكلمي جمال و نروح للدكتور

انقبص قلبها وقالت بخوف،،،،،،،، دكتور ايه بس يا ام جمال ابنك مش هيقبل وانتي عارفه ده كويس

تلاش ذاك الامل من وجهها وقالت بحزن،،،،،،،، انا تعبت معااه ونفسي اشوفله عيل قبل ما اموت

اقتربت منها وقد لمعت في عينيها الدموع،،،،،،،،، متقوليش كده ربنا يديكي طولة العمر انا مليش غيرك ده انا من معرفش حد غيرك كان عندي 4سنين لم امي ماتت وانتي الي ربتيني انتي امي ومعرفش حضن غير حضنك

ضمتها إلى صدرها وقالت بأسي،،،،،،،، ربنا الي يعلم انا بحبك اكتر من بناتي يا بت انا شفتك بقلبي قبل عيني صحيح مكنش في بنا صلة قرابة بس حبيتك واتمنيت انك تكوني مرات ابني علشان كنت متاكده ان محدش هيحبه ويخاف عليه غيرك

فتون بسعادة،،،،، انا بحبك اوي يا ام جمال ربنا يخليكي ليا ولا يحرمني منك

كان هناك من يتابع وهو يضع يده على باب المنزل وهتف بمرح،،،،،،،،،، ايه يا حجة منك ليها هو انتو عاملين فيها مسلسل العشق الممنوع ولا ايه

ابتعدت فتون عن احضان كريمة وهتفت،،،،،،، حماتى احلي عشق في الدنيا

ضحك وهتف بمشاغبة،،،،،،،، لا بقي انا هبدأ اخاف احسن تأكلي عقل امي وملقيش ليا مكان في قلبها

ابتسمت كريمة بحب،،،،،،،،، وقالت ربنا يحفظكم ليا ويبعد عنكم العين

بادل والدته الابتسامة واقترب منها وهو يخفض رأسه وطبع قبلة على يدها والاخري على رأسها وقال،،،،،،،،، ربنا يخليكي لينا يا ست الكل ويديمك فوق رأسي

مسدت على كتفه بحب اموي صادق وقالت،،،،،،،، ويخليك ليا ولا يوريني فيك حاجة وحشة يا جمال يا ابن حواء و ادم

حمحمت فتون بغضب طفولي وقالت،،،،،،، ايوة مهو من لقي احبابه نسي اصحابه على العموم ربنا يديم المحبة بنكم اسيبكم انا بقي واحضر الفطار

جمال بهدوء،،،،،،،، ياريت بسرعة يا فتون علشان انا متاخر النهاردة

فتون بحب،،،،،، حاضر من عنيا

غادرت فتون إلى المطبخ بينما نظرت كريمة إلى ابنها وقالت،،،،،،،، طيبة اوي فتون وبنت حلال

جمال بأبتسامة،،،،،،،، طبعا يا امي مش انتي الي ربتيها وكانت خيارك الاول

كريمة وقد لمع بعينيها بريق امل،،،،،،،، طيب عندي طلب ونفسي تنفذه علشان خاطري لو بتحبني يا جمال

امسك كف والدته وقبله بحنو وهتف،،،،،،،، انتي تأمري يا ست الكل

حمحمت بخوف وهي تنظر إلى بقلق،،،،،،، عايزاك تاخد فتون وتروحوا للدكتور تشوف موضوع الخلفة ده اتأخر ليه نفسي اشيل حفيدي

تلاشت ابتسامته وتبدلت ملامحه الي الغضب وقال،،،،،،، تاني الموضوع ده يا امي احنا اتكلمنا فيه كذا مرة وسبق وقلتلك سيبي الموضوع ده للظروف و دي التاخير فيه ارادة ربنا

هتفت بحزن،،،،،،،، يا جمال العمر بيجري بيك انت خلاص بقي عندك 30 سنه يعني مش صغير وانا يا ابني مش هعيش قد الي فات

طبع قبلة على يدها وقال،،،،،، بعد الشر عليكي يا ست الكل سيبي الموضوع ده على الله وان شاء الله الي فيه الخير يقدمه ربنا

استسلمت لحديث ابنها فهي تعلم بأنه عنيد لن يتراجع سارت هي إلى المطبخ تعد الافطار مع زوجة ابنها بينما جلس هو على مائدة الطعام شاردا في حياته التي اصبحت اشبه بحياة الاموات فما ذنب زوجته في ما حدث هل يظلمها ويحرمها من حقوقها هل سيعاقبه الله على ظلم نفسه تلك الاسئلة تكررت مرارا وتكرارا في عقله حتى كاد يجن من شدة التفكير

شعر بيدها ترتب على كتفه بعدما وضعت اطباق الطعام من يدها فالتفت إليها وجدها تنظر إلى عينيه بحزن وهتفت،،،،،،،،،،

متفكرش كتير انا راضية بحياتي معاك ومش حاسة بالظلم لازم تعرف يا جمال اني طوال ما اسمي مربوط باسمك فانا اسعد انسانة على وش الدنيا

تعلقت اعينهم ببعضها وكأنه مجرد من كل شيء لا يشعر سوي بقلبه يخفق بشدة احاسيس مذبذبة مطضربة وهو ينظر إلى تلك العينين العسليتين يذوب فيهما كيف تفهمه تتسلل داخل افكاره

ليفوق من شروده على صوت والدته وهي تقول،،،،،،،، ، انتي يا زفته انا مش نبهت عليكي تبقي تخلعي الطرحة اول ما تدخلي من باب الشقة هو ليه بتخليني احس ان في رجاله في البيت غير جوزك

نظرت إليه بتوتر وقالت،،،،،،،، مهو اصل الصبح بيكون شبابيك الشقة مفتوحة افرضي حد من الجيران شافني
لكمته في كتفه حتى ينهي هذا الحديث ليقول بصوته الاجهش،،،،،،،،،،، فتون معاها حق يا امي الجيران عندهم شباب وبعدين خليها على حريتها

لوت ثغرها بتهكم وهي تنهض من مجلسها في اتجاه و
زوجة ابنها وبحركة عفوية نزعت حجاب رأسها لينسدل شعرها كالشلال على ظهرها وبعض الخصلات نزلت بعشوئية على وجهها ومازالت في حال صدمة مما حدث لتتحدث كريمة بحدة قائلة،،،،،،،،،،،،

اولا مفيش ولا شباك اتفتح لسه ثانيا طول ما جوزك في البيت تاخدي حريتك مش تقفلي على نفسك الله يرحمك يا ابو جمال مكنش يرتاح الا وانا سايبة شعري ويقولي الوحدة لو مدلعتش في عز جوزها تتدلع امتي انتي يا اختي من اول ما بتنزلي لابسة العبايه والطرحة لحد ما تتطلعي شقتك بالليل ايه قاعدة مع رجاله

بينما تعلقت انظاره بها وهو يرى مدي جمالها شعرها الذي كان طوله يصل إلى اخر ظهرها كالحرير وتلك الخصلات التي ازالتها خلف اذنها بخجل و وجهها الذي طغي عليه حمرة الخجل فأصبح مثل حبة الطماطم ابتلع ريقه بصعوبة فهي تجسد ملكات الجمال في ابهي صورتها شعر بعروقه تتصلب من هيئتها تلك فأخفض بصره لينظر إلى طبق الطعام الذي امامه وبدأ في تناوله بنهم شديد كمن لم يأكل منذ عام ولكن هو فقط يحاول ان يشغل نفسه حتى لا ينظر إليها

بينما جلست فتون بجواره وهي تحاول الا تنظر إليه ولكن نهضت سريعا صوب المرحاض وهي تضع يدها على فمها فهي منذ ان فاقت في الصباح وشعور الغثيان يلازمها وما ان داخلت رأحة الطعام إلى انفها حركة كل ما في احشائها

لتتحدث كريمة بقلق،،،،،،،،، مالها فتون يا جمال

جمال وقد بدأ القلق يتسلل إلى قلبه،،،،،،،،،، مش عارف يا امي هروح اشوفها

كريمة وهي تنهض من على الطاولة،،،،،،،، لا خليك كمل فطارك وانا هروح اشوفها

نظر إلى ساعته وقال،،،،،،،،،، لا انا اتأخرت اوي همشى علشان الحق اتابع الصبيان في المحلات

كريمة،،،،،، ربنا يستر طريقك يا ابني

وصل للتو إلى الشركة وهو يحاول كبت غضبه فاليوم سيكون مميز بشكل خاص فقد استطاع شراء مجوعة شركات جديد وستكون حتما هي نقلة كبيرة لاسم عمار امجد نصار وبالاخص شريكه الجديد الذي سيكون عونا له في انتقامه منها

ارتفع صوت هاتفه معلنة عن وصول رسالة عن طريق احد برامج التواصل الاجتماعي الواتساب

فتح هاتفه وهو ينظر إلى الرسالة وقد انفجرت اساريره بالسعادة من مضمون الرسالة*****انا وصلت مصر خلاص هشوفك امتي *******

بدأ هو الاخر في الرد*****معادنا بالليل على الساعة 10 في الفندق

ارسل رسالته وعلى وجهه ابتسامة خبيثة فهذا الضيف سيغير مجري مخططه

تنهد بسعادة و دلف إلى الشركة وهو يرى نظرات وهمسات الفتيات يتغامزن بأعجاب بهيبته وطلته الوسيمة
لم يعيرهم ادني انتبه اتجه إلى مكتبه وهو يبحث عنها بعينيه لم يجدها على مكتبها تبدلت قسمات وجهه إلى الغضب وقام بوضع يده على مقبس باب مكتبه وهو يحاول فتحه بقوة ولكن في تلك اللحظة كانت هي على وشك الخروج من مكتبه فقد اضاعت بعض الاوراق بالامس قبل ان يسحق يدها و يأخذها إلى المشفى وضعت يدها هي الاخري محاوله فتح الباب

وبمجرد أن فتح الباب بقوة اختل توازنها واصدمت به لتسقط بين يديه وعينيها متعلقه بعينيه وهو ينظر إلي تلك العينين التي سلبته عقله بالماضي تلك العينين كانت سبب سعادته يوما ما
اما الان اصبحت سببا لوجعه
ابتسم بسخرية وهو يرها تائهة في بحر عينيه فأرخي يده عنها حتى سقطت ارضا فتألمت بصوت يكاد يكون مسموع وهي تنظر إليه بألم وعتاب فكل افعاله لا تلومه عليها ولكن تمنت للحظة ان ينظر إلي عينيها ويري ذاك العشق الكامن بهم

انقذها من شرودها صوته وهو يقول،،،،،،،،،، بتعملي ايه في مكتبي

اغمضت عينيها وحاولت النهوض وهتفت،،،،،،،،،، كان في كام ورقة ضايعة مني من امبارح وجيت اشوفها على مكتبك

هتف بعدم اهتمام وهي يعطي لها ملفا جديد،،،،،،،،،، اممممم طيب خدي الملف ده في عقد صفقة جديدة عايزك تصوريه وتعملي كل نسخة في ملف لواحده اهااا كمان طبعا انتي عارفة اني بوسع مجالي في كل مكان واكيد عندك خبر بشركتي الجديدة الي اشتريتها

اخذت الملف من بين يديه وقالت،،،،،،،، اكيد عندي علم

عمار بأهتمام،،،،،،،، كويس جدا وفرتي عليا شرح حاليا المركز الرئيسي هيكون شركتي الجديدة ودي هتكون فرع تابع لها ثانيا انتي وكام موظف هتكونى معايا هناك علشان الموظفين هناك مش هيفموا عليا بسرعة

وكمان في خلال ساعة لازم تكوني هناك ومعاكي العقود دي علشان في اجتماع كمان ساعة اتفضلي دلوقتى على مكتبك اعملي الي قولتلك عليه وحصليني على الشركة

هزت رأسها بأيجاب وهمت بالمغادرة ولكن اوقفها حديثه قائلا بتساؤل،،،،،،،،،،،،

ايدك عاملة ايه دلوقتى لسه بتوجعك

نظرت إلى يدها بسخرية وقالت دون ان تلتفت له،،،،،،،،،،،،

صدقني الوجع الجسدي اسهل منه مفيش اي مسكن هيحل المشكلة انما الاصعب هو وجع الروح

القت كلمتها وانصرفت بينما كان هو شارد بتلك الجملة هل تؤلمها روحها كيف لها ان تتألم وهي من اصابته بالوجع

قضي بعض الوقت في مكتبه ثم خرج وهو ينظر إليها وجدها منهمكة على الحاسوب فتحدث قائلا،،،،،،،،، انا ماشى على الشركة هاتي الملف وحصليني على هناك فاضل نص ساعه والاجتماع يبدأ اوعي تتأخري

همت للتحدث ولكن انصرف وتركها في حيرتها فلا يوجد معاها ثمن سيارة الاجري نهضت من مكتبها واخذت حقيبتها وهمت بالانصراف

ظل في عمل وهو يتحدث مع بعض الجزارين بالحي
ليتحدث هو قائلا،،،،،،،،،،،،

انا مش بعمل حاجه غلط يا حاج صابر كل الحكايه اني عاوز الكل يأكل ولا الغلبان ملهوش مكان في البلد

صابر بغضب،،،،،،،، لم تنزل من سعر اللحمة 20 جنيه يبقى ناوي على خراب بيوتنا

جمال بهدوء،،،،،،،،،، خراب ايه يا معلم انت مش بتكلم واحد عبيط انت رافع سعر الكيلوا 110 الناس تجيب منين لكل ده وبعدين لو بعت بنفس السعر الي انا ببيع بيه هيطلعلك مكسب معقول ليه الطمع

صابر بغضب،،،،،،،،، هو احنا شغالين امبارح احنا بقالنا سنين في الشغلانة دي وطفحين الدم جاي انت على اخر الزمن تعلمنا الاصول والبيع

اغمض عينيه وهو يبتلع غصة في حلقه قائلا،،،،،،، يا معلم الناس تعبت من الغلا والاسعار زي الزفت احنا ليه نكمل عليهم انت عندك مزرعة كبيرة وفيها بدل العجل 100 يعني مش هتخسر حاجه لو بعت بالسعر القديم وكمان نهدي شوية البلد مش ناقصه ولا الناس متحمله

صابر،،،،،،،،،، انا مالي بالناس كل الاسعار رفعت وكل الجزارين ماشيين على نظامي انت عارف البنزين بكام طيب شفت اسعار الخضار جاي تتكلم في اللحمة

جمال بنفاذ صبر،،،،،،، هو ايه جاب اللحمة للبنزين لم يكون انت عندك العجول من زمان وشريها بسعر رخيص تيجي لم الاسعار ترفع تبيع بسعر جديد يا اخي في شرع مين ده الناس شوية وهتموت من الغلا ارحموا من في الارض يرحمكم من في السماء

نهض من مجلسه وهو يشير إليه بتحذير قائلا،،،،،،،،، انت كده بتلعب غلط يا جمال والسكة دي اخرتها وحشة وانت الخسران

جمال بهدوء،،،،،،،، محدش بياخد غير نصيبه اهم حاجة رضي ربنا عليا

لم يستطيع التحكم في غضبه اكثر فتركه و انصرف بينما تنهد جمال برضي وهو يزفر بضيق قائلا،،،،،، يارب استرها من عندك
ثم نظر إلى هاتفه الذي لم يكف عن الرنين و اسم والدته الذي توسط شاشة الهاتف فأخذ الهاتف واجاب عليها قائلا،،،،،،،،،،،، سلام عليكم
كريمة،،،،،……………. وعليكم السلام
جمال،،،،،،،،، خير يا امي في حاجة

كريمة،،،،،،،…………… تعالي حالا على البيت سيب الي في ايدك وتيجى

جمال،،،،،،،،،، مالك في حاجة طيب مسافه السكة اكون عندك

اغلق هاتفه وخرج مسرعا من المحل وهو يصعد سيارته ولا يعلم لم اخبارته والدته ان يترك ما بيده ويذهب إليها في اسرع وقت

خرجت من الشركة وقد ايقنت بانها عليها السير إلى تلك الشركة الجديدة تنهدت بثقل وقالت بحزن،،،،،،،،،،،، يارب انا تعبت مبقاش ليا طاقة للعذاب ده كلوا اللهم لا اعتراض على حكمك
مسحت عبراتها واكملت سيرها بخطوات سريعة تشبه الركض

على الجهة الاخري في غرفة الاجتماعات ظل ينظر إلى ساعة يده بغضب فقد انقضت ساعة كاملة وهي لم تأتي بالعقود حمحم بأسف وهو يعتذر للوكلاء وخرج خارج المكتب وبدأ يتجول ذهابا و ايابا وهو يكبت غضبه حتى رأها امامه وهي تلهث بشده كمن خرجت للتو من سباق
اقتربت منه وقالت بأسف،،،،،،،،،،،، اسفة على التأخير بس

قطع حديثها صوته الاجهش قائلا،،،،،،،،،، حسابك معايا بعدين فين العقود

ازداد توترها وهي تري غضبه الكامن فاخرجت الملف من حقيبتها وبيدي مرتعشة قدمته له
ليتناول الملف بغضب من يدها وهو يفحصه فتجمدت ملامحه واذدا الغضب ليجذبها من ذراعيها بقوة حتى ارتطم جسدها بجسده واصبح لا يفصل بينهما إلا سنتيمترات قليلة والشر يتطاير من عينيه هتف بعضب،،،،،،،،،،، ممكن افهم ايه ده

بعدم فهم وبخوف قالت،،،،،،،،،، العقود

ضغط بقوة على زراعها وقال بحدة،،، ،،،،،،، انا قبل ما اخرج من الشركة اظن اني نبهت عليكي تصوري العقود دي وتعملي كل نسخة في ملف لواحده، انطقي حصل ولا محصلش

ابتلعت ريقها بصعوبة وتحاول التملص منه خوفا من غضبه فقد نسيت تماما امر العقود كل ما شغل بالها هو ان تصل قبل الاجتماع تحدثت بتوتر،،،،،،، اصلي كنت

قطع حديثها بعدما تركها وفتح باب المكتب وهو ينادي بصوته على احد العاملين بالشركة قائلا،،،،،،، عمي محمد

التفت عامل البوفيه إلى صوت عمار وقال بخوف،،،،،،،، ربنا يستر هو ماله شايط كده ليه

ثم تابع سيره في اتجاه عمار وقال،،،،،،، خير يا بشمهندس اقدر اساعدك في حاجة

عمار بغضب وهو يشير صوب مرام قائلا،،،،،،،، تاخد الانسة دي وتعرفها مكان اوضة التصوير والمطبعة فاهم

حمحم الرجل قائلا،،،،،،،،، بس يا بشمهندس في

قاطعه عمار بحدة،،،،،،،، تسمع الكلام في خلال 5 دقايق يكون الورق على مكتبي فاهمة

اومات رأسها بالايجاب وسارت بجوار عامل البوفيه إلى ان ارشدها على تلك الحجرة الكامنة في اخر الممر في الطابق الاخير للشركة لتدلف هي وقد تجمعت العبرات بعينيها على كل ما تمر به
ثم نظرت إلى ماكينة التصوير وهي تري الاتربة تغطيها من جميع الاتجاهات كأنها لم يستخدمها احد منذ سنوات عدة تنهدت بثقل وبدأت في تشغيل الماكينة

بينما وصل جمال إلى المنزل وهو يلهث بشده خوفا على والدته ظنن بها انها اصابها مكروه وما ان دلف إلى الشقة و رأها امامه تجلس على الاريكة بالصالون ركض إليها وهو يتحسس وجهها بتمعن وقلق وهتف بخوف،،،،،،،،، خير يا امي مالك ايه تعابك طيب يلاا نروح للدكتور لا انا هتصل بيه يجي حالا يطمني عنك

وضعت يدها على وجهه بحنو وهي تحاول اخماد ثورة خوفه وهتفت،،،،،،،،،،، ايه مالك اهدا يا حبيبي مفيش حاجه انا كويسه

تنفس الصعداء وهو يتفحصها بهدوء ثم اضاف،،،،،،،،،،،،

طيب ليه كلمتيني وطلبتي مني اسيب شغلي واجي في اسرع وقت

نظرت إلى عينيه بحب وعلى و وجهها تجسدت كل معاني السعادة وهي تقول،،،،،،،،،،،

انا معنديش في الدنيا اغلي منك انت كنت ابني وابويا واخويا وسندي كبرت قبل اوانك واتحملت شغل ابوك كله وخليت اجدع معلمين المنطقة يحترمونا والنهاردة بالذات حبك اضعاف في قلبي لان في حته منك هتيجي الدنيا

تلاشت تعابير وجهه ليحل محلها التعجب وعدم الفهم بينما اكملت حديثها بسعادة،،،،،،،،،،،،،،، مش مصدقه اني هكون جدة وهشيل ابنك في حضني فتون حامل يا جمال هتبقي اب عن قريب

تجمد جسده مثل لوح الثلج وبدأ الغضب يسيطر عليه كليا وهو يكز على اسنانه بغضب قائلا،،،،،،،،،،،،،،،

نعم مين الي حامل

بحب وسعادة قالت،،،،،،،،،،،،،، فتون مراتك يا بني

لا يدري ماذا اصابه جنون غضب حقد كل ما يعلمه انه سيقتلها حتما هي ومن سمحت له بأقتحام عرضه وشرفه

بحركة سريعة نهض من مجلسه وهو يركض للخارج يصعد الدرج بخطوات سريعة كمن فقد عقله

بينما خرجت فتون للتو من الحمام بعدما اخرجت ما في احشائها وهي تترنح يمينا ويسارا من فرط تعبها

انتبهت على صوت انغلاق الباب بقوة وهي تراه قادم إليها وملامحه لا تبشر بالخير

فنظرت إليه متسألة،،،،،،،،، هو انت جيت امتي اص،

صفعة قوية نزلت على خدها الايسر اسقطتها ارضا لتنساب الدماء من فمها وهي تنظر إلى ملامحه الغاضبة

وبالتحديد غرفة الاجتماعات تابع حديثه وهو يشرح بعض الامور إلى الوكلاء وكانت ملامحه تشتعل بالغضب إلى أن خرج صوت انذار الحريق و بدأ ينتشر في ارجاء الشركة وسط صرخات الموظفين بشأن الحريق الذي شب في الشركة

احد الموظفين،،،،،،،،،، في حريقة في الدور الاخير الكل يخرج برة الشركة

لحظات لم يستوعب ما طرق على اذنيه ثم انتبه على صوت الهرج والمرج الذي احتل الشركة واصوت صرخات الموظفين في كل مكان هبط سريعا إلى الاسفل وهو يحاول التأكد من ان لا احد من الموظفين يوجد بالشركة
وبالفعل خرج الجميع إلى الخارج وهم ينظرون إلى الطابق الخامس بالشركة وذاك الحريق الذي اشتعل فيه وصلت سيارة المطافئ وبدأوا في اطفاء ذاك الحريق بينما تحدث احد الموظفين،،،،،،،،، ده الحريق جاي من اوضة التصوير مين راح هناك مهي مقفوله من مدة طويلة من اخر مره عملت مس كهربي وكانت سبب في موت حسن الموظف الغلبان

انتبه إلى الحديث وهو ينظر إلى البناء بخوف حينما تذكرها وبدأت عينيه تبحث عنها بين الموظفين كالمجنون عقله توقف تماما ومن يبحث عنها الان هو قلبه الذي يابي نسيان عشقها قلبه الذي دمرته ومازال يخاف عليها من الالم

توهجت النيران و اذداد الاشتعال وسيارة المطافئ لم تكن كافية لاخماد هذه النيران

تقدم بذعر وهو يقبل على اقتحام الشركة ليقف في وجهه رجال الامن وتحدث الظابط قائلا،،،،،،،، رايح فين يا فندم ممنوع دي مخاطرة على حياتك

صاح بغضب قائلا،،،،،،،،،،، في بنت جوا وسط الحريق

نظر الظابط بعينيه إلى شكل النيران واخفض بصره وهو ينظر إليه وقال،،،،،،،،،،،، لو في الدور الي فيه الحريق يبقى اكيد ماتت ثم ان مفيش حد يستاهل انك تعرض حياتك للخطر علشانه

كلمات الضابط جعلت الذكريات تخترق تفكيره ضحكاتها المتتالية ونظرات عينيها ملمس شفتيها كلها ذكريات جعلت قلبه يخفق ولكن هاجمته تلك الذكرى وهي تلقي دبلتها في وجهه حينما تركته وهو في امس الحاجة إليها

يا تري هيقدر ينتقم منها ويسيبها للحريق علشان قلبه ناره تبرد
او مشاعره هترفض وهينقذها
هل هيسامح نفسه لو سابها للدمار؟؟؟!!!
هل الايام هتسبب لمرام وجع جديد؟؟؟؟؟؟؟!!!
وشريك عمار الجديد هيعمل ايه؟؟؟؟!!!

 

error: