رواية حب ام حطام قلب

البارت السادس (انتقام ولكن)
ف غرفة تحت الارض تشبه السجن
ظل مراد يتحدث معها وهيا نائمة ك الملاك كان يردد بين نفسه انا ازاي قدرت اني أذيكي خطفتك من اهلك من عشرين سنة ليه اخدتك انتي و مأخدتش توأمك ي فريدة يمكن عشان حبيت برائتك اللي خطفتني
شرد ف ذكري من قبل 20 عام
Flash back
بنت ايه من الجمال بعينان تشبه هدوء البحر وبشرتها البيضاء والشعر الاحمر الناري التي كان علي هيئة جديلتين
فريدة …انت يا اسمك ايه قاعد لوحدك ليه
مراد ببكاء…بيتنا وقع واهلي ماتوا وسابوني لوحدي
فريدة ببراءة طفلة وهيا تجفف دموعه ب اناملها الصغيرة ….خلاث متزعلش اعتبرني صاحبتك ماسي
اسمك ايه
مراد مردفا…مراد اسمي مراد وانتي ؟
اسمي فريده
مراد بضحك …وانتي بتعملي اي لوحدك ف الشارع يا ست فريدة ولبسك قصير كدا ليه دا لبس تخرجي بيه
فريده بضحك … اي ي مراد انا عندي 5 سنين
مراد …وانا عندي 15 سنة تقوليلي يا عمو بقي ماشي
فريدة بطفوله لا انا هقولك يا حبيبي وقبلت وجنتيه وتركته وغادرت وظل هو شاردا ف تلك الطفلة التي اذهبت عقله
end flash back
من يوم ما شوفتك يا فريدة وانتي ملكي ولما عرفت انك من العيلة اللي دمرت عيلتي مكانش قدامي حل غير اني انتقم منهم فيكي .
تململت فريده كأنها كانت تسمع كل حرف لفظ به نزلت دمعة شارده من عيناها علم حينها انها علمت انه هو من ساعدته ف الصغر فاقت فريدة ناظره الي عيناه بضعف مرددة .انت مراد اللي كان بيعيط ف الشارع اللي مسحت دموعه هو كان سبب دموعي وبعدي عن اهلي طيب ليه ايه السبب
مراد محاولا جاهدا ان يعيد صلابته …كل شئ ف وقته حلو يا فريدة لسه مجاش الوقت انك تعرفي
وحضري نفسك كتب كتابنا النهاردة
فريده بغضب ..دا ف احلامك يا ابن الشافعي صدقني وقتها موتي هيكون اهون اني اتكتب ع اسم واحد قذر زيك
مراد بغضب مماثل عازما ان يصفعها لكنها حمت وجهها بيديها ظل يسب نفسه لانه هو من اوصل بهم الي هذه الحالة انزل يده وترك لها الغرفه
فريدة ب انهيار …ااااااااه يعني يوم م اعشق اعشق جلادي وسجاني ليه يارب ليه ياريت ما كنت قابلتك يا مراد يااااااااريت
……
ماذا نفعل حين يتحول الانتقام الي عشق يكسر به كل
الحدود
ماذا نفعل حين تعشقك جلادك وسجانك
وكأن ليس علي قلبك سلطان فلقد اصيبت بلعنة العشق وقضي الامر
………
ب قصر ال صفوان
ف غرفة زينة
قابعه علي فراشها تبكي وتنتحب حظها فهي تخشي زياد منذ نعومة اظافرها شارده ف ذكري لم تستطيع ابدا نسيانها
Flash back
بحديقة القصر
طفله بعمر ال 15 عام حنطيه البشره صاحبة العيون السوداء قصيرة القامه بعض الشئ تلعب نط الحبل وشعرها البني الطويل يتطاير حولها وصوت ضحكاتها يعلو ويعلو
دلف اليها شاب بعمر العشرون صاحب البشرة البيضاء والعيون العسليه والقوام الضخم من كثرة الرياضة التي يمارسها كانت عيناه قاتمة من شدة الغضب
زياد بحده …زيييييينه اي اللي انتي عاملاه ف نفسك دا
زينه برعب فهي تخشاه ..ا ا ا ابيه زياد ا ا اا انا عملت ايه انا واقفه بلعب ومافيش حد خالص اهو قدامي زي م قولتلي
زياد بغضب .وصوتك العالي دا ايه وضحكك اللي الكل سامعه دا ايه
زينه بخوف ..اااابيه اسفه
زياد بنفاذ صبر …انا مش زفت ابيه افهميها بقي انتي مكتوبه ع اسمي من وقت ولادتك
زينه برعب ….لااااا مستحيل ابيه هشام لا يمكن يوافق دا انت عجوز
زياد بضحك ظهر غمازتيه لم يستطيع التحكم به فتلك الشقيه هيا فقط التي تجعله يضحك من كل قلبه فهي سليطة اللسان مع الكل ولكن معه هو لا
زياد مردفا بضحك …اهو انتي بقي ي شقيه ملك العجوز اول ما توصلي ل السن القانوني هنتخطب
End flash back
زينة بدموع ياريت كنت مت قبل ماييجي كائن الباندا
ف الفترة التي قضتها زينه ب امريكا اكتسبت الشجاعة وان تواجه اي حد حتي لو كان هذا الزياد
زينه بتواعد جيت لقضاك يا زياد يا انا يا انت
…بغرفة هنا
بعد ما حدث معها منه قررت ان تتفادي غضبه ولا تتحدث معه ابدا ولكن ليس كل ما يتمناه المرأ يحدث
طرقات علي باب غرفتها قطع تواصلها مع نفسها
قامت هنا كي تعلم هوية الطارق وما كانت الا الدادة رقيه
الدادة بحب … مالك يا هنا عينك وارمه كدا ليه .
هنا بحب …مافيش يا حبيبتي
الدادة بحب …ماشي يا ست البنات هشام عايزك ف المكتب اغسلي وشك وانزلي ولو ضحكتي عالعالم كله يا هنا مش هتقدري تضحكي عليا ي بنتي
هنا بخوف . حاضر دقايق وهنزل
بغرفه المكتب
دلفت هنا الي الداخل
طلبتني خير عايز ايه
هشام ببرود …حضري نفسك يا عروسه فرحنا كمان اسبوعين
هنا بسخريه ….وماله تحب نجيب العفش منين انت اكيد مجنوووون
هشام ببرود …حضري نفسك سلام يا عروسه
هنا بصريخ …بتحلم يا هشام بتحلم
……
ب امريكا ب ڤيلا المنياوي
كانت العائله ف حالة من القلق ف نهي لم تفيق بعد
بغرفة نهي
احمد بخوف علي توأمه..نهي نهي قومي بقي مازن محتاجلك جنبه ف ايامه الاخيره بلاش تظلميه وتظلمي نفسك
الاب بغضب …اخرس يا احمد نهي لو عرفت مستحيل تسيبه
الام بغضب …متدخلش يا احمد احنا ادري بمصلحتها
احمد بغضب مصلحتها تكون جنب جوزها انتوا ازاي انانيين كدا مستحيل تكونوا اهلي اللي ربوني عالصدق والحب
الاب والام بصدمه .جوزها ???
……
ب شقة مصطفي حمدان بالاسكندريه
قام مصطفي بمهاتفة ايمن
مصطفي …اسمع اللي هقولك عليه كويس
ايمن…اي ي مصطفي خير
مصطفي ….احجزلي اول طيارة علي تركيا
ايمن بصدمه …تركيا بس ليه
مصطفي بغضب… اعمل اللي بقولك عليه حالا من غير حرف زياده واغلق الخط بوجهه
..ايمن ف ايه
مش عارف يا سها بس واضح ان مصطفي اتجنن
سهي مردفه بضحك ..اتجنن اي بس دا بيدور علي شمس
ايمن بحزن..يارب يقدر يلاقيها يا سها
سها بحب ..يارب يا ايمن
……
ف مكان جديد اول مره نروحه
بمكان بشبه الحانات الليله
مجهول 1 .. هنعمل ايه يا بوص
مجهول 2..بكرا هنبيع البنات لسوق العبيد
مجهول 1….تحت امرك يابوص بس بالنسبه للبنت الغريبه اللي جوا دي هنعمل فيها ايه
مجهول 2..لا دي تستني شويه دي جمال شرقي غير طبيعي
مجهول 1 ..امرك يابوص

استوووووووب
ارائكم وتوقعاتكم

error: